Täysistunnon pöytäkirja 68/2004 vp

PTK 68/2004 vp

68. KESKIVIIKKONA 2. KESÄKUUTA 2004 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

4) Lakialoite laiksi kansanedustajain eläkelain, kansanedustajain perhe-eläkelain 1 §:n ja valtion eläkerahastosta annetun lain 4 §:n muuttamisesta

 

Valto  Koski  /sd (esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Kysymyksessä on lakialoitteen pohjalta tehtävä kansanedustajain eläkelain muutos ja eläkerahastosta annetun lain 4 §:n muuttaminen. Valiokunta halusi tämän asian käsittelyn yhdistettäväksi nyt käsittelyn alla eduskunnassa olevien valtion eläkelain, kuntien eläkelain ja osittain merimieseläkelain yhteyteen sen takia, että näistä voitaisiin siltä osin, kuin sovellettuna on mahdollista, tehdä yhden mittaiset vaikka luonteet ovat todella erilaiset.

Aloitteessahan ehdotetaan nykyisin erikseen kansanedustajan tehtävästä ja erikseen valtioneuvoston jäsenen tehtävästä muodostuva eläketurva yhdistettäväksi niin, että näistä tehtävistä ja Suomesta Euroopan parlamenttiin valitun edustajan tehtävästä seuraisi vain yksi, kansanedustajain eläkelakiin perustuva eläke.

Valiokunta on kannanotossaan todennut, että kansanedustajain eläkelain välitön muutostarve johtuu, niin kuin äsken totesin, työeläkejärjestelmään 1.1.2005 voimaan tulevista muutoksista. Työeläkejärjestelmässä muun muassa otetaan käyttöön uusi eläkeindeksi, palkkakerroin, uusi eläkkeen laskentatapa koko työuran ajalta sekä luovutaan eläkkeiden yhteensovituksesta samoin kuin yksilöllisestä varhaiseläkkeestä ja työttömyyseläkkeestä.

Kansanedustajan eläketurvaa koskevat säännökset on yhteensovitettava uuden eläkelainsäädännön kanssa. Toisaalta edustajaeläkkeitä on tarpeen uudistaa myös siitä syystä, että vuonna 2000 tapahtuneen edustajien palkkausjärjestelmän muuttamisen jälkeen eläkkeen nykyinen laskentatapa tuottaa varsin sattumanvaraisia lopputuloksia eläkkeen määräytyessä viimeisen edustajakuukauden palkasta.

Valiokunta asiaa käsitellessään on muilta osin yhtynyt tähän lakialoitteeseen, mutta ei pidä hyväksyttävänä ehdotusta, jonka mukaan kansanedustajan työeläkemaksu poikkeaisi työeläkejärjestelmässä muutoin maksettavista työntekijöiden eläkemaksuista. Valiokunta pitääkin perusteltuna, että myös kansanedustajat maksaisivat työeläkemaksun 53 vuoden iästä alkaen korotettuna. Siksi valiokunta ehdottaa tätä tarkoittavan muutoksen tekemistä Valtion eläkerahastosta annetun lain 4 §:n 3 momenttiin.

Käytännössä haluan vaan tässä yhteydessä todeta valiokunnan käsittelyn yhteydessä julki tuodun asian, että työeläkemaksun säätäminen kansanedustajille tämän tyyppisenä, kuin tänne on kirjoitettu, tarkoittaa sitä, että maksut todella ovat yhdenmukaisia muiden eläkejärjestelmien maksujen kanssa, mutta se tarkoittaa myöskin sitä kummallisuutta, että samanaikaisesti, kun työeläkemaksua nostetaan, kansanedustajan eläke laskee.

Marjaana Koskinen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Tämä kansanedustajien eläkelaki on parannus aikaisempaan nähden sen suhteen, että esimerkiksi ministerien kohdalla on ollut pientä väliinputoamistilannetta. Jos on ollut henkilö, joka on ollut kansanedustaja ja ministeri samanaikaisesti, nämä eläkeasiat ovat olleet pikkasen ongelmallisia. Toisaalta tämä on myös muutos siihen suuntaan, että kun meillä on ollut eläkejärjestelmä nyt tähän asti niin, että jos on onnistunut pääsemään vaikka viimeisen vuoden tai viimeisen kuukauden aikana puhemieheksi, eläke on noussut aika huimastikin, niin tämmöisten henkilöiden kohdalla tämä laki muuttaa sitä tilannetta heikompaan suuntaan, mutta näitä henkilöitä nyt ei kauhean paljon ole.

Jos me ajattelemme, mikä oikeudenmukaisuuden tekee, nyt voisi sanoa niin, että tässä on haettu oikeudenmukaisuutta sen suhteen, että kun meillä on tällä hetkellä kaikki muut eläkepaketit esillä — yksityisen sektorin työeläkepaketti päätetty, kuntien ja valtion eläkepaketti on pöydällä, merimieseläkepaketti samaten — niin tänne on nyt laitettu ryhmien puheenjohtajien tahdosta huolimatta korotettu työeläkemaksu, joka on 1,2 prosenttia 53 vuoden iästä. Nähtiin oikeudenmukaisuuskysymyksenä tässä kohtaa, että myös kansanedustajat maksavat tätä korotettua työeläkemaksua.

Tietenkin tässä on niin, että meillä on vielä variaatioita muihin eläkejärjestelmiin nähden. Meillä on sopeuttamiseläkejärjestelmä olemassa, jokainen kansanedustaja voi päästä sopeuttamiseläkkeelle neljän kauden jälkeen jne. Mutta kuitenkin tässä on yritystä tehdä oikeudenmukaisempaa mallia, ja nimenomaan tämä pykälämuutos on yksi asia, joka oli yhteinen valiokunnan tahto. Toivon, että tämä myös huomataan täällä salissa, että tämmöinen muutos on tehty ja sitä kautta on haettu oikeudenmukaisuutta.

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen, mitä sekä valiokunnan puheenjohtaja että ed. Marjaana Koskinen tässä edellä sanoivat. Sinänsä ihmettelen, miksi tähän aloitteeseen ylipäätään tämä muista eläkemaksujen maksajista poikkeava eläkemaksun suuruus alun perin piti saada. Valiokunnassa asiantuntijoista, jotka ilmeisesti tietävät myös tämän lakiesityksen synnystä enemmän kuin aloitteen viralliset laatijat, toinen ei osannut selittää ja toinen taas kertoi tehneensä sen, mikä oli käsketty. Tässä katsannossa valiokunnan yksimielinen näkemys siitä, että me kansanedustajat emme tarvitse parempaa kohtelua kuin muut kansalaiset, on välttämätön. On toivottavaa, että eduskunta kokonaisuudessaan ymmärtää ja hyväksyy tämän näkemyksen.

Se, mitä ed. Valto Koski mainitsi siitä kummallisesta tilanteesta, että eläkemaksun nouseminen alentaa eläkkeitä, on tietysti sellainen asia, jonka tällaisen säädöksen aikaansaajat voisivat ottaa uudelleen tarkasteluun. Se tietysti edellyttäisi hallituksen kantaa, mutta luulen, että ainakaan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ei jatkossakaan tällaisen asian oikaisemiseksi suurta vastustusta esiinny.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Pitkään on jo tunnettu huolta siitä, saadaanko niitä henkilöitä, joilla todella olisi kyky hoitaa kansanedustajan tehtävää, kiinnostumaan tästä tehtävästä. Minä näkisin, että tätä huolta on kannettava myöskin jatkossa. Eräs osa sitä on, että myös muussa elämänhistoriassa kuin kansanedustajana yhteiskunnan palveluksessa tehty työ tulisi oikeudenmukaisesti huomioitua myös eläketurvaa määriteltäessä.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tuohon, mitä ed. Oinonen sanoi, totean, että nythän meillä on tällainen koeaika menossa, tämä neljä vuotta. Nythän tänne on valittu nimenomaan valtakunnan parhaimmisto, koska edellisen vaalikauden aikana nostettiin hyvin oleellisella tavalla palkkiota, noin 30 prosenttia. Joillakin se nousi vielä enemmän. Silloinhan oli, ed. Oinonen, juuri perusteluna, miksi pitää nostaa oleellisesti kansanedustajan palkkioita, se, että saadaan kansakunnan parhaat tyttäret ja pojat tänne. No, nyt he ovat täällä. Minkälainen tämä meininki on, se jää nähtäväksi. Vielä on aikaa lähes kolme vuotta.

Yleiskeskustelu päättyy.