Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koetan mahdollisimman lyhytsanaisesti esitellä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnön hallituksen esityksestä laeiksi geenitekniikkalain
sekä rikoslain 34 luvun 4 §:n ja 44 luvun 9 §:n
muuttamisesta.
Ensin haluan todeta, että maa- ja metsätalousvaliokunnan
ja ympäristövaliokunnan lausuntojen lisäksi
valiokunta on kuullut varsin runsaasti ja ison joukon asiantuntijoita,
jotka ovat omalta osaltaan valaisseet asiasisältöjä,
jotka sitten on valiokunnan kannanottoihin valiokuntien lausuntojen
lisäksi mahdollisuuksien mukaan kirjoitettu. Valiokunnan
kannanotoista on tietysti syytä todeta, että valiokunta
puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä, tosin pienin
muutoksin, jotka on sinne valiokunnan mietintöön
tarkemmin kirjoitettu ja joista en käy sen enempää kertomaan.
Tämä sisältö muodostuu seurantavelvoitteesta
ja valvonnasta, pakkausmerkinnöistä, tietojen julkisuudesta
ja yksilön oikeudesta tulla kuulluksi, ja siinä ehkä on
syytä erityisesti kiinnittää huomiota
siihen, minkä valiokuntakin totesi, että lainmuutos
korostaa valiokunnan mielestä hyvin eettisten kysymysten
huomioon ottamista ja vaikutusmahdollisuuksien antamista yleisölle
päätösten valmistelussa. Biotekniikan
neuvottelukunnalla tulee olla tässä työssä merkittävä rooli. Tältä osin
nimenomaan toivoisin, että jatkotyössä voitaisiin
kiinnittää tähän huomiota.
Sen lisäksi valiokunta on yksityiskohtaisissa perusteluissaan
puuttunut 2, 3, 5 h, 8 ja 37 §:ään ja
ehdottaa, että toinen lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana
ja että nämä äsken luetellut
lakiehdotuksen kohdat hyväksytään ensimmäiseen
lakiehdotukseen niin muutettuina kuin valiokunta on tänne
asiakirjoihin lausunut.
Näihin maa- ja metsätalousvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan
lausuntoihin vaan lyhyesti totean, että ne ovat olleet
hyväksi avuksi valiokunnan mietintöä laadittaessa
ja niitä varmaan kommentoidaan asianomaisten valiokuntien
puheenjohtajien taholta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Geeniteknologia on tärkeä asia
ja hyvin monella tavalla. Muun muassa biolääketieteessä ja
lääketieteessä sitä voi pitää yhtenä pääsuuntauksena. Kun
1900-luvun alussa ja 1800-luvun lopulla lähinnä ihmisanatomian
tarkentuminen, kemian ja fysiikan eteneminen ja farmakologian kehittyminen
olivat niitä avainasioita, niin nyt lääketieteessä nimenomaan
DNA:n avaaminen ja geenien merkityksen ymmärtäminen
ovat näitä avaintekijöitä. Samalla
kun on avattu tätä DNA-rihmastoa, on tullut vastaan
se, miten mutkikkaita ja tietoa lisää tuovia geenien
keskinäiset yhteydet ovat. Tällä mutkikkuudella
tarkoitan sitä, että geenien keskinäinen
vaikutus ja niiden toisiaan estävä, inhibitoiva,
vaikutus ja niin sanotun lepäävän DNA-osan
merkitys lisäävät tätä tietoa. Sinänsä varmasti
ei sellaisesta tiedosta ole kysymys, jota tietoa ihminen ei pystyisi
hallitsemaan. Sovellutukset ovat toinen asia.
Maa- ja metsätalousvaliokunta on omassa mietinnössään
painottanut tätä eettistä tarkastelua,
mihin myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja
viittasi omassa puheenvuorossaan, ja se on tärkeä asia.
Pitäisi eettisesti tarkastella sitä, onko yleensä tarpeellista
ja järkevää lähteä kehittämään
tiettyjä geenimodifikoituja tuotteita, onko siihen eettisiä perusteluja
vaiko ovatko ne perustelut ontuvia. Se loisi hyvän alkuvaiheen,
ensimmäisen arvioinnin, ennen kuin lähdetään
muihin arviointivaiheisiin. Tätä asiaa olisin
kyllä toivonut sosiaali- ja terveysvaliokunnan ehkä vähän
tarkemmin painottavan.
Ympäristövaliokunta käsitteli myös
tarkoin tämän asian. Olemme vuosia harrastaneet
geeniteknologiaa ja siihen liittyviä kysymyksiä.
Ne kuuluvat ympäristövaliokunnan toimialaan. Voin
toisaalta tyydytyksellä todeta, että sosiaali- ja
terveysvaliokunta on ottanut ympäristövaliokunnan
lausunnosta oleellisia osia suoraan omaan mietintöönsä.
Hyvin tärkeä osa tätä mietintöä on
toteamus, että muuntogeenisten organismien riskin arvioinnin
laajentaminen ja täsmentäminen sekä sellaisten
seurantavelvoitteiden asettaminen, jotka mahdollistavat monipuolisen
ja pitkäaikaisen terveys- ja ympäristövaikutusten
seurannan, on hyvin keskeinen asia ja tässä on
tärkeätä, että meillä on
välineet niin, etteivät geeniteknologia ja sen
sovellutukset kulje ainoastaan tutkijoiden innovaatioiden ja energian
avulla eteenpäin. Pitää olla ulkopuolinen
tarkastelu, joka kritisoi ja myöskin kyseenalaistaa, seuraa
ja vaikuttaa. Näin ollen lisäresursseihin, mitä tällainen
seuranta vaatii, on kiinnitetty huomiota sekä ympäristövaliokunnan
lausunnossa että myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä.
Tässä mietinnössä myös
puhutaan poikkitieteellisestä tutkimuksesta, ja poikkitieteellinen onkin
tärkeä sana, ettei tutkimus ole vain lääketieteellistä.
Siihen liittyy myös yhteiskunnallisia kysymyksiä,
eettisiä ja filosofisia kysymyksiä, ja näin
ollen tämän tutkimuksen pitää olla
siis kattavaa ja ihmisten hyväksyntää nauttivaa.
Pakkausmerkinnät on käytännön
kysymys. Ne eivät ole kylläkään
mikään autuaaksi tekevä ratkaisu. Voimme
itse kukin katsoa vaikkapa suklaapatukan käärinpaperista
useilla EU-kielillä kirjoitettua lisäaineluetteloa,
joissa on erilaisia koodeja lisäaineille. Kuitenkin pakkausmerkinnät
tässä tapauksessa kuvaavat sitä, onko
tuotteessa mukana muuntogeenisiä organismeja vaiko ei.
Sitten on tämä raja-arvo, tämä harmaa
vyöhyke: Muuntogeenisia organismeja voi vähän
olla, koska niitä ei ole pystytty eliminoimaan. Tämä liittyy
laajemmin esimerkiksi soijan varastointiin ja kuljetukseen, jolloinka
tapahtuu kontaminaatiota muuntogeenisen soijan ja ei-muuntogeenisen
normaalin soijan välillä. Näitä asioita on
käsitelty tässä talossa muun muassa suuressa valiokunnassa,
ja ne eivät ole olleet kovin yksinkertaisia asioita, asioista
ja gmo:n prosenttien osista on joskus äänestettykin.
Ympäristövaliokunnan lausunnossa myös
painotetaan sitä, että muuntogeeniset, tavanomaiset ja
luomukasvit on pidettävä toisistaan erossa, ja onkin
hyvin tärkeä asia se, että nimenomaan
luomukasvit ovat erillään koko siitä tuotantoketjusta,
jossa on mukana gmo. Se muuten vie luomulta tämän
idean.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä todetaan:
"Muuntogeenisten tuotteiden osalta tulee pyrkiä tiiviimpään
päättäjien ja kansalaisten väliseen
vuorovaikutukseen." Tämä on tärkeä asia.
Lisäisin vielä sen, että tutkijat, tiedettä tekevät
henkilöt, heidät olisi saatava kolmanneksi kulmaksi
tähän kolmioon, jossa on kansalaiset, päättäjät
ja tutkijat. Se ei ole mikään kolmiodraama, vaan
nimenomaan sellainen yhteisö, joka pyrkii ongelmia ratkaisemaan
ja ennalta ehkäisemään. Eli tutkijoita
olisi hyvä kyllä houkutella alas niistä norsunluutorneistaan.
Jos ei houkuttelu auta, niin pitää hiukan myös
komentaa. Nimittäin sellainen eriytyvä tutkimus,
joka ei ota esimerkiksi yhteiskunnassa olevia käsityksiä etiikkapuolelta
huomioon, ei ole kestävää. Tästähän on
planeetalla, siis globaalisesti maapallolla, nyt esimerkkejä,
kun ei ole kloonattu ei vain nautaa, vaan myös on vahva
näyttö siitä, että ihmisen kloonaus
on toteutettu tai sitä ollaan toteuttamassa.
Eläintensuojelu on koe-eläinkysymyksenä eräs
asia, joka tähän liittyy ja myöskin laajemmin
eläinjalostukseen. Sellaisten vahingollisten ideoiden käyttö,
joka johtaa sen tyyppisiin tuloksiin, joissa eläimen elämisen
kykyä on vaikeutettu taikka se on kivuliasta, ei liity
vain geenimodifikaatioihin. Myös niin sanotusti normaali
jalostustoiminta on tuottanut tämän tyyppisiä eläinlajeja
ja -rotuja, siis nimenomaan nautarotuja, joilla on todella vaikeuksia
muun muassa tulla toimeen. Synnyttäminen on esimerkiksi
mahdollisuus vain sektion avulla. Taitaa olla se Belgian sininen
-nautarotu Flanderista tässä esimerkkinä.
Lopuksi, puhemies, levittämispaikkoja koskevan tiedon
osalta tulisi pyrkiä mahdollisimman suureen avoimuuteen.
Tämä on sekä ympäristövaliokunnan
lausunnossa että myöskin mietinnössä mukana
ja myöskin niin, että vaikka on syytä varovaisuuteen
sen takia, että koetuloksia ehkä vaikeutettaisiin
tai häirittäisiin, niin "nämä uhkat
eivät kuitenkaan poista avoimuuden vaatimusta". Eli on
hyvä asia, että ympäristövaliokunnan
lausunto on tällä tavalla otettu huomioon.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousministeriö asetti
helmikuussa työryhmän, jonka tehtävänä on
valmistella selvitys ja periaatteet muuntogeenisten viljelykasvien
ja tavanomaisen luonnonmukaisen maataloustuotannon rinnakkaiselosta
ja sen valvonnasta. Tämän työn pitäisi
valmistua vuoden 2005 loppuun mennessä. Tämän
niin sanotun rinnakkaistyöryhmän pitää myös
selvittää vastuu- ja korvauskysymykset esimerkiksi
lajikkeiden mahdollisesti risteytyessä toisiinsa.
Nyt maa- ja metsätalousvaliokunnassa koettiin hivenen
hankalaksi tämä tilanne, kun arvioitiin tarkoituksellista
ympäristöön levittämistä ja kuitenkaan
nämä puiteasiat eivät ole vielä ratkaistuina
tai kunnossa eli maatalousyrittäjän oikeus viljellä haluamallaan
tavalla maata.
Myöskin gmo:n vapaat alueet puhuttivat maa- ja metsätalousvaliokunnassa.
Ne nousivat aika voimakkaasti esille varsinkin siementuotannon osalta.
Myöskin merkinnän osalta oli valiokunnassa hieman
erilainen tulkinta tähän mietintöön
verrattuna. MmV:n lausunto: "Jos kuitenkin tuotannon kaikki tuotteet
sisältäisivät teknisistä syistä muuntogeenisiä organismeja,
vaikkakin vähäisiä määriä,
tulisi muuntogeenisistä organismeista sisällyttää maininta.
Tuolloin kysymyksessä ei olisi satunnainen tahaton sekoittuminen."
Eli tästä olimme hieman eri mieltä kuin
mietinnön tehnyt valiokunta.
Meillä nousi esiin myös lakiehdotuksen 3 §, jossa
määritellään toiminnan harjoittaja,
ja tuli toiveita asiantuntijoitten taholta, että tämä perusteluihin
kirjoitettu huomio, että "viljelijä ei ole lain
tarkoittama toiminnanharjoittaja viljellessään
markkinoille saatettua muuntogeenistä tuotetta", olisi
pitänyt saada varsinaiseen lakitekstiin ihan selkeyden
vuoksi, mutta perusteluista se nyt sitten löytyy.
Toinen asia, mikä viljelijätaholta tuli esille,
oli se, että toivotaan, että yhden järjestelmän
kautta löytyy tieto, niin että kun viljelijä jättää tukihakemuksensa
ja sitä kautta ilmoittaa viljeltävät
kasvit, niin sitä kautta tieto siirtyy myöskin
geenitekniikkarekisteriin ilman, että viljelijän
täytyy tehdä uutta ilmoitusta. Tämä ei
tietenkään poista sitä, että äärimmäisen
paljon yhteistyötä, tiedonantoa ym. tarvitaan
viljelijöitten kesken.
Yleiskeskustelu päättyy.