Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lisätalousarvio on auki varsin monen
momentin kohdalla, joilla on merkitystä.
Tahtoisin viitata aluksi lisätalousarvioaloitteeseen
45, ed. Kari Uotila ja muut, määrärahan osoittaminen
perusradanpitoon, 31.40.21. Hyvin tärkeä asia.
Ratahallintokeskus on jatkuvasti tässä asiassa
julkisuudessa: Junien nopeuksia hidastetaan, kansallisomaisuutta
turmeltuu. Tällä tarkoitan sitä, että kun
ratojen kunto heikkenee, tämän yhteiskunnan eräs
keskeinen tukiranka samalla heikkenee. Saman tyyppinen on lisätalousarvioaloite
50, ed. Kari Uotila ja muut, 31.60.63, määrärahan
osoittaminen joukkoliikenteen tukemiseen.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2004 VR:n ja liikenne- ja viestintäministeriön
välinen sopimus umpeutuu. Vuonna 2005 ei ole sopimusta.
Näille niin sanotusti heikommin kannattaville henkilöliikenneradoille,
kuten esimerkiksi Kotka—Kouvola, ei ole rahoitusta tiedossa
ensi vuodelle, ei ole sopimusta. Tosin sopimus on tähän
saakka ollut, mutta ei sitäkään kyllä ole
valtiovalta aina suinkaan noudattanut, vaan se on alibudjetoinut tämän
kohdan budjetissa. Mutta eduskunta on sitten vuosittain lisännyt
tähän määrärahaa.
Tällä hetkellä meillä on
ongelmana se, että on tämä hallituksen
päättämä kuristusote, jota kutsutaan
myös menosäännöksi, ja se heikentää eduskunnan
budjettivaltaa, arvoisa puhemies, jos hallituspuolueiden eduskuntaryhmät
tähän alistuvat. Siitähän on
kyse.
Edelleen haluaisin kiinnittää huomiota lisätalousarvioaloitteeseen
20, jonka on jättänyt allekirjoittanut, 31.24.21,
Haminan—Vaalimaan liikenneturvallisuuden parantaminen.
Tälle välille, jolla on todella kipeä osa
meidän ten-verkkoamme, pitää saada ohituskaistat
ja pitemmällä tähtäimellä kehittää leveäkaistamoottoriliikennetie tästä tieosuudesta.
Edelleen haluaisin kiinnittää allekirjoittaneen huomiota
saman tyyppiseen lisätalousarvioaloitteeseen 42, 31.24.79,
eli määrärahan osoittaminen Loviisa—Kotka-tieosuuden
nykyisen tielinjauksen mukaisen moottoriliikennetien rakentamiseen,
siis moottoriliikennetien. Myös tässä voisimme
toteuttaa sen leveäkaistaisena, ei moottoritienä kuitenkaan.
Miksi, arvoisa puhemies? Sen takia, että moottoritie haukkaa
ja nielaisee kymmenet miljoonat eurot, vaikka me pääsemme
saman tyyppiseen tulokseen myös turvallisuuden kannalta
moottoriliikennetiellä. Se on myös ympäristöllisesti
parempi ratkaisu, vähemmän päästöjä.
Edustajakollega on tehnyt tälle samalle osuudelle, vähän
pitemmällekin, moottoritie-esityksen, mutta näkisin
moottoriliikennetieosuuden parempana. Ed. Kuosmanen on aktiivisesti
tehnyt tiealoitteita, siitä hänelle kunniaa.
Lopuksi, puhemies, viimeinen tässä listassa on
lisätalousarvioesitys 55, allekirjoittaneen tekemä,
koskien momenttia 35.40.21 eli ympäristöministeriön
pääluokka: määrärahan
osoittaminen alueellisten ympäristökeskusten lisääntyneiden
lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseen. Tästä asiasta
olemme tässä suuressa salissa keskustelleet monta
päivää silloin, kun on käyty luonnonsuojelulain
ja metsälain osauudistusta läpi, siis luontodirektiivin
liitteen IV (a) implementointia Suomen lainsäädäntöön,
joka on ollut siis vaillinainen, tätä niin sanottua
liito-oravakeskustelua.
Siinähän on tullut esille juuri se, että alueelliset
ympäristökeskukset tarvitsevat sekä henkilöresursseja
että muita resursseja muun muassa korvauskysymyksiin, jotta
tämä lainsäädäntö voidaan
toteuttaa. Siellä on ollut kysymys noin miljoonasta eurosta,
ja tänään vastaan tuli viimeksi ympäristövaliokunnassa
juuri tämä sama miljoona euroa. Se on vakava asia,
että laki saadaan toteutetuksi, ja laki, jonka me säädämme,
ei toteudu itsestään, vaan se pitää myös
paikallisesti virkamiesten, toimijoiden, toimesta saattaa voimaan
ja siihen tarvitaan näitä resursseja. Tämä ei
ole ainut, vaan jatkuvasti tulee muitakin uusia velvoitteita ympäristökeskuksille,
ja sen takia, arvoisa puhemies, tämä aloite on
tehty.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lisätalousarvioaloitteessa n:o 43 olen
esittänyt valtion osakemyyntitulojen käytön
lisäämistä liikenneinvestointeihin. Olen
jättänyt tätä koskevan perustelulausuman,
ja se kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että valtion osakemyyntituloista pääosa
käytetään kertaluonteisiin liikenneinvestointeihin
menosäännön tai vaalikauden kehyksen
estämättä."
Tämä asia näyttää olevan
hyvinkin kuuma asia. Hallitushan teki kehyspäätöksen
yhteydessä maaliskuussa päätöksen,
että vain 10 prosenttia 500 miljoonan euron yli menevästä osasta voidaan
käyttää näihin tarkoituksiin,
vähän muihin tarkoituksiin siitä vielä osa.
Tällaisen päätöksen hallitus
yksimielisesti teki. Tätä päätöstä on ministeri
Pekkarinen arvostellut ja erityisen voimakkaasti liikenneministeri
Luhtanen viime viikon maanantain Uutispäivä Demari
-lehdessä, jossa ministeri Luhtanen toteaa, että tämä hallituksen
sopimus osakemyyntituloista on järjetön.
Tämän lisätalousarvioaloitteeni lausuman
käsittelyyn ottamalla eduskunta voi äänestää hallituksen
järjettömäksi ministerin taholta kuuluttamasta
päätöksestä ja kumota sen ja
osoittaa näitä rahoja, joita saadaan valtion omaisuuden
myynnistä, reippaammin niihin järkeviin ja polttaviin investointeihin,
joita 39 lisätalousarvioaloitteessa edustajat täällä esittävät
ja joita hallitus itsekin on esittänyt väylätyöryhmän
raportissa, jonka se on hyväksynyt mutta joka tällä hetkellä on pelkkää paperia,
koska rahoitusta ei ole.
Keskustelu päättyy.