4) Hallituksen esitys uudeksi osakeyhtiölainsäädännöksi
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me olemme tekemisissä hyvin merkittävän
lainsäädännön kanssa, joka määrittelee
ne pelisäännöt, joilla Suomessa yhtiöitten
toimintaa tulee järjestää. Tässä on
valmistelijoillekin sillä tavoin annettava tunnustusta,
että verrattuna moneen muuhun maahan tämä ehdotus
on suhteellisen joutuisasti tehty, koska tässä on
lähdetty liikkeelle kuutisen vuotta sitten tositarkoituksella
ja nyt tämän hallituksen aikana on tämä esitys
saatu tänne eduskuntaan.
Talousvaliokuntakin kävi tässä asiassa
pitkän valmistelun. Eduskuntahan lähetti tämän
valiokuntaan 7. päivänä syyskuuta 2005.
Kuulimme kymmeniä asiantuntijoita, ja voin kyllä tunnustaa,
että välillä tuntui epäselvältä,
mikä kaikki tässä on yksityiskohdiltaan
hyvää ja missä olisi korjaamisen tarvetta,
koska asiantuntijoitten kritiikki ja kehumiset vaihtelivat kuukausien
aikana melkoisestikin. Oikeusministeriöltä pyydettiin
näitä selvityksiä, ja niitä kiitettävällä tavalla tuli.
Oikeusministerin vaihtuminenkaan ei tätä asiaa
ole vaikeuttanut, vaan ministeri Luhtanen tässä loppumetreilläkin
suhtautui hyvin myönteisellä tavalla niihin muutospaineisiin,
joita sitten valiokuntaan jäi. Tässäkin
asiassa talousvaliokunta on pystynyt yksimielisesti nämä ongelmat ratkaisemaan
ja tekemään yksimieliset muutokset. Sekin on tärkeä asia.
Kuinka paljon Suomessa on sitten osakeyhtiöitä?
Kaupparekisteriin on tällä hetkellä merkitty
187 220; se nyt on joku päivä tämän
käsittelyn aikana. Näistä sellaisia alle
8 000 euron osakepääomalla rekisteröityjä on
vajaat 70 000, ja kun tämä työryhmä teki
työtään, niin 2003 marraskuussa kaupparekisterissä oli
125 000 osakeyhtiötä, joiden osakepääoma
oli alle 8 000 euroa. Näistä arveltiin
työryhmän mietinnön mukaan olevan toimivia
osakeyhtiöitä noin 52 000.
Mennäkseni nyt tähän yksityiskohtaan,
joka oli valiokunnassakin keskeisesti esillä, myös
valiokunnan ulkopuolella monet asiantuntijat toivat esille sen,
minkälaisia osakepääomia on muissa maissa
ja pitäisikö osakeyhtiöitten asemaa tältä osin
Suomessakin helpottaa, koska esimerkiksi tällaisia 1 euron
osakepääomalla aloittavia yhtiöitä on
ainakin Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Irlannissa. Valiokunta
vierailikin Irlannissa, jossa yhtenä asiana oli tämä osakeyhtiön
vähimmäispääoma. Mutta Irlannilla
menee tällä hetkellä niin kovaa, että sitä ei
kovin paljon ainakaan näitten tapaamieni asiantuntijoitten osalta
tämä asia sinänsä kiinnostanut
vaan kaikki muut, jotka liittyvät yhtiöitten toimintamahdollisuuksiin
Euroopassa. Irlantihan amerikkalaisella pääomalla
englantia puhuvana maana, katolisena, on ollut hyvin houkutteleva
erilaisille yrityksille. Tässä tämä Irlanninkin
malli on otettu parhaalla mahdollisella tavalla huomioon.
Jotkut asiantuntijat sanoivatkin, että on liiankin
liberaali tämä meidän esityksemme — siinä vaiheessa
hallituksen esitys — että mennään
liiankin pitkälle. Muun muassa pitkän päivätyön
tilintarkastustoiminnassa tehnyt Yrjö Tuokko astui julkisuudessa
esiin ja viritti keskustelua siitä, voiko olla mahdollista,
että meillä jätetään
yhtiökokouksissa tili- ja vastuuvapauden myöntäminenkin
pois. Myös tätä asiaa selvitettiin ja
oikeusministeriön kanssa käytiin kirjeenvaihtoa.
Talousvaliokunnan mietinnöstä otsikoittain käy
hyvin ilmi se, mitkä olivat sitten näitä meidän
käsittelymme yhteydessä merkittäviä asioita sen
lisäksi, mitä tässä nyt äsken
toin esille. Sivulta 4 käyvät selville pienyhtiöt.
Asiahan selvitettiin 1990-luvun lopulla ja tultiin silloin siihen
tulokseen, että tämä sama laki riittäköön,
vaikka kieltämättä yhden henkilön
osakeyhtiö tai pienillä henkilömäärillä oleva
osakeyhtiö on tietysti aivan eri asia kuin Nokia tai jotkut
muut. Mutta se nyt mahdollistaa sitten sen, että on tämä sama lainsäädäntö,
ei tarvitse mitään siinä mielessä muuttaa.
Jos tavoitteena pitkällä tähtäyksellä on Nokian
tapainen maailmanlaajuinen, kansainvälinen, menestyvä yhtiö,
niin ei se ainakaan ole tällä hetkellä sitten
laista kiinni.
Talousvaliokunta pitää kuitenkin tarpeellisena,
että käytännön yritystoiminnassa
ilmenneisiin tarpeisiin reagoidaan ja tässä sääntelyssä havaittavat
korjaukset ja epäkohdat sitten otetaan lain valmistelussa
huomioon. Tässäkin on tietysti se vanha totuus,
että vaikka nyt tämä lainsäädäntö on
hyväksytty, niin varmaan tässä ilmenee muutostarpeita,
ja sen takiahan tämä eduskunta on ja maaliskuussa
valitaan taas uusi, että näitä lakeja
voidaan muuttaa.
Samaten pienyhtiöitten tilintarkastus oli keskeisesti
esillä. Siinä talousvaliokunta totesi sen, että tilintarkastusvelvollisuutta
ja tilintarkastajan kelpoisuutta pienessä osakeyhtiössä harkitaan
valmisteltaessa tilintarkastuslain uudistusta. Hallituksen esitys
uudeksi tilintarkastuslaiksihan on tulossa nyt syksyllä,
ja siinä yhteydessä joudutaan jälleen
kerran paneutumaan näihin kysymyksiin.
Samaa voidaan sanoa verotuskysymyksistä. Arvelan työryhmähän
jätti maaliskuussa oman esityksensä, mutta oikeusministeriössä käydyn keskustelun
pohjalta tultiin siihen tulokseen, että tällä aikataululla,
että laki tulee voimaan ensi syyskuun alussa, ei ole mitään
mahdollisuuksia valmistella tätä esitystä niin,
että verotuslait saataisiin samanaikaisesti voimaan.
Tässä yhteydessä en malta olla mainitsematta sitä,
että näitten veroasioitten yhteydessä jälleen kerran
merkittävä veroasiantuntijamme Kari S. Tikka oli
tässä mukana. Kari S. Tikan asiantuntijalausunto
jäi talousvaliokunnan osalta hänen viimeisekseen.
Voin omalta osaltani todeta sen, että Kari S. Tikan poismeno
traagisella tavalla on ollut hyvin suuri menetys suomalaiselle lainvalmistelulle
ei yksin verotuksen osalta vaan laajemminkin.
Tilinpäätöstietojen julkisuutta käsiteltiin,
samaten taseitten julkisuutta, mutta kun tätä lainsäädäntöä ja
muitakin lakeja käytiin läpi, niin voitiin todeta
se, että yritykset, jotka eivät ylitä kirjanpitolaissa
säädettyjä kokorajoja, voivat laatia
lyhennetyn taseen. Kirjanpitoasetuksessa tarkoitettu kirjanpitovelvollinen
voi puolestaan laatia kululajikohtaisen tai toimintakohtaisen tuloslaskelman
asetuksessa säädetyllä tavalla, ja pienet
yritykset voivat hyödyntää kirjanpitosäännöksissä sallittuja
poikkeusmahdollisuuksia esimerkiksi tarjous- ja kilpailutilanteessa.
Tämä pienen yrityksen määritelmä,
joka tässä nyt on moneen otteeseen tullut esille,
on hyvin vaikea. Meillä on sosiaaliturvamaksulainsäädännössä esimerkkejä siitä,
työelämän lainsäädännössä,
otetaanko raja työntekijöitten määrän
mukaan, liikevaihdon mukaan vai minkä mukaan, ja tämä on
myös yksi sellainen tekijä, joka vaikuttaa siihen,
mikä on pieni yritys ja miten se käytännössä määritellään.
Johtaako se siihen, että sitten niitä pieniä yrityksiä on
paljon, jos niitä helpotetaan huomattavasti, jolloin yritykset
paloitellaan?
Samaten realisoimattomat erät — mietinnön sivulla
5 todetaan yritysverotuksen kehittämistyöryhmän
ehdotus viime vuodelta, että realisoitumattomien arvonnousujen
jakokelpoisuuteen esitetään lisärajoituksia.
Talousvaliokunta pitää tarpeellisena, että realisoitumattomien
arvonnousujen jakokelpoisuutta koskeva sääntely
valmistellaan erikseen yhteistyössä oikeusministeriön ja
valtiovarainministeriön kanssa ja siitä annetaan
erilliset hallituksen esitykset. Tässäkin törmätään
siihen valitettavaan tosiasiaan, että meillä asianomaisia
henkilöitä, jotka pystyvät tekemään
hyviä verolakeja ymmärtäen elinkeinoelämän
tarpeet ja lainsäädännön tarpeet,
tällä hetkellä ei kovin paljon ole saatavissa
ainakaan julkishallintoon. Ne, jotka ovat hyviä, helposti siirtyvät
parempien etujen vuoksi yksityisen elinkeinoelämän
palvelukseen.
Osakeannin osalta käytiin myös keskusteluja sen
takia, että talousvaliokunnalle esitettiin, että suunnattu
ilmaisanti on suuri riski osakkeenomistajien tasapuoliselle kohtelulle ja sitä
ei pitäisi sallia. Talousvaliokunta kuitenkin puolsi lakiehdotuksen hyväksymistä
hallituksen esityksen
pohjalta, koska suunnatun osakeannin käyttöala
on rajattu laissa suppeaksi ja osakkeenomistajan oikeussuojakeinoja
samalla tässä tehostetaan.
Samaten omistuksen julkisuus on tässä tuotu esille
sivulla 6 samaten kuin omien osakkeiden hankkiminen ja mitätöinti,
josta käytiin laajaa keskustelua ei ainoastaan valiokunnassa
vaan myös valiokunnan ulkopuolella. Tässä sitten
loppujen lopuksi tultiin siihen, että yhtiökokous
voi päättää mitätöimisestä ja
myös siitä, että se antaa sen hallitukselle,
mutta että hallituksen on toimittava yhtiökokouksen
päätöksen sekä yhtiön osakkeenomistajien
etujen mukaisesti. Tämän vuoksi tässäkään
ei sitten sen kummemmin tehty muutoksia.
Yleishyödyllisistä yhteisöistä tässä viitataan tähän
lakitekstiin, joka mahdollistaa sen, että yleishyödyllisiä yhtiöitä voidaan
perustaa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi toteaisin sen, että tällä esityksellä halutaan
nyt lyödä Suomeen sellaiset pelisäännöt,
että me pärjäisimme entistä paremmin.
Muun muassa tämän osakepääoman vähimmäisvaatimuksen,
2 500 euron, uudella säännöksellä koetetaan
saada Suomeen aikaan uudenlainen yrittämisen henki, joka
aina välillä tuntuu ainakin tässä tilanteessa
sellaiselta, että Suomi olisi ikään kuin
pikkuisen pysähtymässä. Nykyisten pörssikurssien
valossa tämä pelko vain kasvaa.
Esko Kurvinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki on selvä parannus
nykyiseen osakeyhtiölakiin, ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
hyvässä esittelyssään totesi,
valiokunta on vielä petrannut ja osakeyhtiön perustamisen
ja yrittäjäksi lähtemisen kynnys on kohtuullisen
matala.
Mutta se, mitä olisi kaivannut niin tässä laissa kuin
ehkä myös valiokunnan käsittelyssä,
on osakeyhtiön lopettaminen. Se on tämän
päivän Suomessa hyvin hankalaa ja toisaalta kallista
ja käytännössä lähes
mahdotonta. Niin kuin valiokunnan puheenjohtajakin totesi, meillä roikkuu kaupparekisterissä
kymmeniätuhansia
toimimattomia yrityksiä, jotka joutaisi lopettaa, jos ne
olisi helpompi lopettaa kuin tällä hetkellä.
Olisi toivonut, että tässä yhteydessä olisi
tähänkin asiaan kiinnitetty huomiota.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On varmasti monta muutakin asiaa, jotka vielä pitäisi
tehdä. Niin kuin tässä totesin, tässä on
nyt kuitenkin erittäin suuri asiakokonaisuus. Osakeyhtiön
lopettaminen tai yleensä sen niin sanotusti kassakaappiin
paneminen on siinä mielessä ongelma, että kun
yrittäjä siirtyy yrittäjästä palkansaajaksi,
niin hänen sosiaaliturvansa jää epäselväksi,
tai sitten silloin, kun hän taas palkansaajasta siirtyy
yrittäjäksi, niin meidän yhteiskuntamme
ei ole tässä suhteessa riittävän
hyvin kehittynyt ja näitä järjestelmiä pitäisi
luoda. Valtion taholtahan on tietysti ollut pelko siitä,
meneekö kaikki sitten aina oikein, mutta ehkä sitäkin
on ylikorostettu. Kyllä tämä yrittäjien
asema ja sen tarpeellisuus on nyt onneksi viime vuosina tai 15 vuoden
aikana hyvin ratkaisevalla tavalla muuttunut parempaan suuntaan.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kiitokset valiokunnalle
siitä, että tämä laaja ja iso
työ on saatu päätökseen. Vielä totean
sen, että eduskunnan talousvaliokuntahan on käsitellyt
tätä esitystä hyvin perusteellisesti
ja kuullut erittäin suuren määrän
asiantuntijoita. Se on myös ansio, että valiokunta
on saanut yksimielisen mietinnön aikaan ja pitänyt
näitä esityksen tavoitteita kannatettavina ja
tietysti uudistusta tarpeellisena. Itse asiassa, kun katsoo koko
tätä laajaa uudistusta ja sitä työtä,
mitä tässä nyt on tehty, niin tässä kokonaisuudistuksessa
ehkä loppujen lopuksi on vain kahden tärkeän
asiakysymyksen osalta valiokunta esittänyt selkeitä poikkeamisia
hallituksen esityksestä.
Ensinnäkin valiokunta on asiaa perusteellisesti pohdittuaan,
näin olen ymmärtänyt, päätynyt siihen,
että yksityisen yhtiön vähimmäisosakepääoman
tulisi olla 2 500 euroa nykyisen 8 000 euron asemesta.
Tähän nyt sitten liittyy tämä,
että samalla ne vanhat yhtiöt, joilla on alle
8 000 euron osakepääoma, vapautuvat velvollisuudesta korottaa
osakepääomaansa. Tässä mielenkiintoista
on se, että vaikka hallituksen esitys oli tältä osin
talousvaliokunnan mietintöä konservatiivisempi,
näin voi kyllä sanoa, valiokunnan ehdottama muutos
on mielestäni hyvin sopusoinnussa tämän
esityksen tavoitteiden kanssa, näin on.
Vähimmäisosakepääoman alentaminen
kannustaa uusien yritysten perustamiseen ja itse asiassa lisäksi
helpottaa lukuisten jo aikaisemmin perustettujen pienten yritysten
toimintaa. Tämä on sillä tavalla minusta
hyvin pohdittu asia valiokunnalta sikäli, että meillähän
tiedetään olevan yli 50 000 toimivaa
ja työllistävää osakeyhtiötä, joilla
on pienempi osakepääoma kuin 8 000 euroa.
Nyt valiokunnan ehdottamasta muutoksesta, joka vastaa myös
kansainvälistä kehityssuuntausta, ei ole voitu
osoittaa olevan haittaa esimerkiksi velkojien aseman tai harmaan
talouden torjunnan näkökulmasta.
Toisena asiana talousvaliokunta päätyi esittämään,
että osakeyhtiön varsinaisessa yhtiökokouksessa
tulisi jatkossakin aina päättää vastuuvapaudesta
yhtiön johtoon kuuluville. Nythän hallitus esitti,
että yhtiöt harkitsisivat itse, onko tällaista
asiaa tarpeellista käsitellä. Myös tältä osin
valiokunnan muutosehdotus liittyy itse asiassa aivan uudistuksen
keskeisiin tavoitteisiin, eli samalla kun osakeyhtiölaista
ehdotetaan tehtäväksi yritysten kannalta entistä joustavampi,
on nimittäin kiinnitettävä erityistä huomiota
siihen, että osakkeenomistajien, velkojien ja tietysti myös
muiden sidosryhmien suoja säilyy hyvällä tasolla.
Tämähän tarkoittaa sitä, että vastuukysymykset
tulee järjestää asianmukaisesti. Uudistuksessa
osakeyhtiölain vastuusäännöksiä onkin monelta
osin parannettu ja lisäksi muun muassa tuomioistuimen toimintaa
ja sitä kautta oikeussuojan saatavuutta tehostetaan keskittämällä osakeyhtiöoikeudelliset
riita-asiat tiettyihin, niihin erikoistuviin tuomioistuimiin. Kun
täällä on myös paljon puhuttu
näistä tuomioistuinten ruuhkista, niin nämä ovat
juuri niitä keinoja, joilla voidaan tehostaa tuomioistuinten
toimintaa.
Mitä erityisesti talousvaliokunnan esiin nostamaan
vastuuvapauskysymykseen tulee, on ehkä hyvä, että vastuukysymykset
joka tapauksessa tulevat valiokunnan esittämällä tavalla
kerran vuodessa yhtiökokouksessa keskustelun kohteeksi
ja itse asiassa saavat tätä kautta myös
yhtiössä huomiota, näin siitä huolimatta,
että asian käsittelyn juridinen merkitys saattaa
olla vähäinen, koska yhtiökokouksen päätös
ei kuitenkaan vapauta johtoa esimerkiksi vahingonkorvausvastuusta,
jos vaikka tällaiseen vastuuseen myöhemmin ilmenisi
aihetta.
Tässä jo kävi ilmi se, että vaikka
osakeyhtiölain kokonaisuudistus onkin kattava paketti,
joitakin asioita jää vielä myöhemmin
ratkaistaviksi. Monille pienyrityksille tärkeät
kysymykset tilintarkastusvelvollisuudesta ja tilintarkastajien kelpoisuusvaatimuksista
jäävät nyt sitten arvioitaviksi kauppa-
ja teollisuusministeriössä valmisteltavan tilintarkastuslain
uudistamisen yhteyteen. Hallituksen esitys asiasta annettaneen pian
ja ilmeisesti vielä tämän eduskunnan
käsiteltäväksi. Myös osakeyhtiölain
ja verotuksen yhteensovittamisessa on meillä vielä jatkossa
tekemistä, mutta valiokuntahan on myös näihin asioihin
kiinnittänyt ansiokkaasti huomiota.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, haluan todeta sen, että eduskunnassa
on nyt päätettävänään
uudistus, jota monet ovat jo hyvin pitkään odottaneet.
Toivon niin, että tämä saadaan voimaan
hallituksen esittämällä tavalla tämän
vuoden syyskuun alusta. Mielestäni uudistus on tasapainoinen
kokonaisuus yhtäältä yritystoiminnan edellyttämän
joustavuuden ja toisaalta eri intressiryhmien oikeussuojan tarpeiden
kannalta.
Talousvaliokunnan esittämät muutokset, näin on
sanottava, entisestään edistävät
yrittäjyyttä ja painottavat lain soveltamisen
kannalta tärkeitä vastuukysymyksiä. Siellä on
erittäin huolella käsitelty asia hyviä asiantuntijoita
kuullen ja valiokunnan jäsenet ovat olleet asiantuntijoita.
Tämä on mielestäni juuri sitä hyvää yhteistyötä,
mitä eduskunnan ja hallituksen välillä täytyy
tehdä. Saimme hyvän esityksen. Kiitoksia!
Juhani Sjöblom /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuo osakepääoman alentaminen
olisi mennyt varmasti matalammaksikin, mutta ymmärtäen
tämän odotuksen kentällä valiokunta
sen myötä päätyi siihen, että selvitystilasäännöksiä esimerkiksi
ei tarvitse kirjoittaa uusiksi, kun palataan siihen 2 500
euroon. Mutta paineita oli selvästi pudottaa sitä pienemmäksikin.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kun täällä on
kuultu, tämä hallituksen esitys uudeksi osakeyhtiölaiksi
tuotiin eduskuntaan jo syyskuussa viime vuonna. Me olemme käsitelleet
sitä yli 9 kuukautta, mutta niin kuin tiedetään,
hyvä tuloshan syntyy siinä ajassa. Syntyyhän
ihmiselämäkin siinä ajassa. Se, että me
päätimme käsittelyn, oli riippuvainen paljolti
siitä, että maailmaa ei voi yhdellä kertaa parantaa,
vaan jätetään seuraavallekin jotain.
Ed. Kuosmanen, tämä asia oli käsittelyssä,
mutta totesimme, että joskus tämä käsittely
täytyy lopettaa. Toivon mukaan tämä tulee
nyt (Välihuuto) — anteeksi, ed. Kurvinen joo,
minä alan tässä sekoilla nimissä — tämä sitten
toivottavasti tulee voimaan syyskuun alusta. Puheenjohtaja Skinnari
selosti varsin ansiokkaasti tätä, joten en lähde toistamaan
kaikkea.
Näissä asiantuntijakuulemisissa saimme runsaasti
palautetta hallituksen esityksen epäkohdista, joita tosiaan
oli aika paljon, mutta niistä epäkohdista saatiin
loppujen lopuksi aika monet korjatuiksi. Totean kuten ed. Skinnari,
että vaikutusta siihen varmaan oli ministerinvaihdoksella, koska
ministeri Luhtasen astuttua remmiin alkoi tapahtua. Tekisi mieli
sanoa, että järki alkoi voittaa virkamiesbyrokratian
jääräpäisyyttä. Meillähän
on tällainen perussuomalainen virke, että kun
tehdään päätöksiä,
niin todetaan "kuolleen ruumiini yli tai ei mitään
muuta", vaikka olisi tehty kuinka typeriä tai kuinka järjettömiä.
Tämä on tällainen perussuomalainen asenne,
ja se tuntuu aika usein tässä lain valmistelussa
olevan asianlaita.
Muutamia asioita haluan tässä tuoda esille. Uusi
laki on entistä kattavampi, ja siinä säädetään
useista seikoista, jotka nykyään ilmenevät vain
oikeuskäytännössä ja oikeuskirjallisuudessa.
Heikkoutena, kuten myös ed. Skinnari, pidän sitä,
että saman lain sisään mahdutetaan niin mikroyrittäjä,
nakkikioskinpitäjä kuin pörssiyritys
Nokia, koska nämä todellakaan eivät paini
samassa sarjassa. Jatkossa tulisi harkita pienille yrityksille soveltuvaa
yksinkertaisempaa muotoa, niin kuin on asianlaita joissakin maissa,
Isossa-Britanniassa ja Ruotsissa, mutta jääköön
se tulevaisuuteen.
Osakepääoman pudottaminen takaisin arvoon 2 500
euroa tekee nyt mahdolliseksi sen, että noin 52 000
yrityksen ei tarvitse paneutua nostamisen aiheuttamaan vaivaan.
Se, onko osakepääoma 2 500 vai 8 000
euroa, ei ole esteenä sille, että yrityksissä mahdollisesti
harrastetaan rikollista toimintaa, vaikka muutamat asiantuntijat niin
väittivätkin. Tämä ei ole rikollisuuden
esteenä. Tämä alhaisempi osakepääoma
saattaa kuitenkin olla monelle pien- tai mikroyrittäjälle kynnyskysymys
yrityksen perustamiselle, ja näitä yrityksiähän
me nimenomaan tarvitsemme tulevaisuudessa lisääntyvässä määrässä.
Olen tyytyväinen siihen, että ministeri Luhtanen
oli näissä asioissa kanssani samaa mieltä.
Tähän pienten osakeyhtiöiden asemaan
on uudistuksessa kiinnitetty erityistä huomiota. Sääntelyn
olennainen selkeytyminen ja laajentaminen sekä eräät
pieniä yhtiöitä koskevien säännösten
kirjoittamistavassa valitut ratkaisut helpottavat pienten yhtiöiden
ja näille erityisesti palveluja tarjoavien mahdollisuuksia
tutustua lain sisältöön. Me, kuten täällä todettiin,
harkitsimme myös vaihtoehtoa, että olisi luovuttu
kokonaan minimipääomasta, mutta siihen ei nyt
päädytty. Se olisi tuonut liikaa muutoksia.
Arvoisa herra puhemies! Merkittävä muutos hallituksen
esitykseen on tilintarkastajan asema ja kelpoisuusvaatimus. Pienissä yrityksissä riittää
edelleen
pätevä, hyvämaineinen kansalainen. Ei
kaikissa yrityksissä tarvita htm:ää tai
kht-tarkastajia. Se maksaisi kohtuuttomasti näille pienille
yrittäjille. Paljon tärkeämpi on itse
asiassa ammattitaitoisen kirjanpitäjän käyttö,
jota seikkaa haluankin painottaa tässä yhteydessä,
ja ehkä tulevassa lain laadinnassa tartutaan tähän
puoleen.
Talousvaliokunta täydensi myös sitä,
että laissa säilytetään edelleen
vastuuvapauden myöntäminen yhtiökokouksen
vastuullisille. Se on mielestäni tärkeää,
koska siten osoitetaan, että yhtiökokouksen ja
yhtiön hallituksen ja toimivan johdon välillä vallitsee
luottamussuhde. Minulla edellisestä elämästäni
yritysjohtajana on tästä erittäin hyviä kokemuksia.
Yhtiökokouksessa käsitellään
asioita ja siellä todetaan, löytyykö yhteinen
kieli. Jos vastuuvapaus myönnetään puhtain
paperein, niin se osoittaa, että on olemassa kommunikaatio.
Yrityksen henki peilautuu hyvin paljon näissä yhtiökokouksissa.
Minun mielestäni luottamus on kaiken liiketoiminnan eräs tärkeä peruspilari.
Lopuksi tässä yhtiökokoukselle jää valiokunnan
mietinnön mukaisessa toimintatavassa edelleen täysi
toimivalta puuttua mahdollisiin laittomuuksiin siitä huolimatta,
että tämä vastuuvapaus olisi
myönnetty, siis puuttua väärinkäytöksiin
samalla tavalla tai asioihin, joita ei ole esitetty siellä.
Tämä nyt hyväksyttävänä oleva
lakiehdotus on parannus nykytilanteeseen.
Totean, kuten ed. Skinnari, että mietintö oli yksimielinen,
mikä on talousvaliokunnan tavaramerkki tänä päivänä.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että valiokunta
yksimielisesti sai aikaan tämän mietinnön.
Tässä uudessa laissahan on sen jälkeen,
kun talousvaliokunta käsitteli sitä varsin pitkään,
hartaasti ja seikkaperäisesti, kuunteli suuren joukon asiantuntijoita,
selvästi mahdollista ryhtyä yrittäjäksi
helpommin ja pienemmällä osakepääomalla
kuin aikaisemmin. Minusta tämä on se oleellinen
asia, että alennettiin tätä vähimmäisosakepääomaa
2 500 euroon. Se helpottaa yhtiön perustamista.
Koska tämä osakeyhtiömuoto on selvästi
suosituin yritysmuoto ja valtaosa näistä yrityksistä on
pieniä, niin tällä osakeyhtiöpääoman
alentamisella on erittäin suuri merkitys.
En usko, että meillä on tarvetta mihinkään erilliseen
pienyrityslakiin, koska siinä tulee jo sitten ongelmia
tämän yrityksen mahdollisesti kasvaessa sen suhteen,
miten sitten joudutaan tuota yritysmuotoa muuttamaan jne. Siinä mielessä tällainen
aika joustava laki, mikä nyt saatiin aikaiseksi, sopii
kyllä sekä pienemmälle että suuremmallekin
yritykselle, vaikka tietysti tämä yritysfilosofia
monessa mielessä näillä yrityksillä on
hyvinkin erilainen.
Minusta tämä valmistelu sujui erittäin
hyvin ja lopputulos on erinomainen. Tästä varmasti
on hyötyä suomalaiselle yhteiskunnalle, ja on
helpompi lähteä yrittäjäksi
tämän lain aikana kuin edellisen lain aikana.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys uudeksi osakeyhtiölaiksi
on esitys, jota vain asiantunteva valiokunta kykenee työstämään
siihen malliin, että siitä tulee ihan oikeaa lainsäädäntöä.
Tämä hallituksen esitys oli hyvin liberaali. Siellä oli
monia ehdotuksia, jotka toteutuessaan olisivat johtaneet siihen,
että myöskin yrittäjän asema
tulevaisuudessa olisi ollut sellainen, että tietämättään
yrittäjä olisi heikentänyt omaa asemaansa.
Jos olisi poistettu tilintarkastusvelvollisuus, se olisi ollut nykykäytännössä niin,
kun verotuskäytäntöä on muutettu,
että yrittäjä olisi jäänyt
odottamaan vain sitä 4—5 vuoden päästä tulevaa
verotarkastajaa, ja siellä pienet asiat kertaantuvat verottajan
käsittelyssä monin verroin, jolloin tilintarkastajalle maksettu
korvaus suhteessa tahattomiin pieniin puutteisiin kuitenkin sitten
tulee monin verroin edullisemmaksi, maksaa tilintarkastajalle se palkkio,
joka hänelle kuuluu.
Osakeyhtiö on yhtiö, jossa on osakepääoma,
ja siksi on perusteltua, että valiokunta on päätynyt siihen
ratkaisuun, että on osakepääoma. Se on nyt
mietinnössä 2 500 euroa. 8 000
euroa on joissakin kohdissa yhtiön omaksi pääomaksi
varsin pieni, mutta nyt kun halutaan harmonisoida ja myöskin
välttää turhaakin byrokratiaa näiden 52 000
yhtiön osalta, joiden pääoma on alle 8 000,
niin on ollut valiokunnassa perusteltua juuri löytää tämä linjaus.
Osakeyhtiön riskinhallinta on ammattijohdolle tärkeä asia,
se on myöskin niin omistajille kuin sitten yhteistyökumppaneille,
velkojille tai muille. Siksi on perusteltua, että osakeyhtiötiedot, niin
omistajatiedot kuin tilinpäätöskin, ovat
julkisia. Tässä valiokunta on tullut ihan oikeaan lopputulokseen.
Meillähän on — vielä palaan
tähän pienyhtiölainsäädännön
tarpeellisuuteen tai tarpeettomuuteen — hyvin monta mahdollisuutta
lähteä yrittäjäksi, siis ammatinharjoittajana,
toiminimenä, kommandiittiyhtiössä, avoimessa
yhtiössä, ja osakeyhtiön tuoma etu on
juuri se, että siinä pienen osakepääoman
turvin oikein toimien kyetään rajaamaan henkilökohtaisia
vastuita. Muussa tapauksessa, esimerkiksi toiminimenä,
yrittäjä kantaa kaiken vastuun koko omaisuudellaan.
Tilinpäätöstietojen julkisuus on
tarpeellista nimenomaan siksi, että saadaan tietoja yhtiön
taloudellisesta tilasta, koska kyllähän
voidaan asioita hoitaa varsin pitkälle vuodesta toiseen
niin, että yritys tuottaa tappiota, mutta kasvattamalla yrityksen
toimintaa edelleen voidaan tavaravirtoja, rahavirtoja syventää,
mutta kuitenkin sitten loppukädessä se pettyneiden
joukko on varsin suuri. Siksi julkisuus näiltä osin
on ihan perusteltua.
Osakeannin osalta suunnattu osakeanti on joltain osin väärin
tehtynä varsinkin vähemmistöosakkaita
kohtaan hyvinkin vahingollinen, mutta valiokunta on perustellut
asioita hyvin, ja kun lain mukaan toimitaan, niin myöskin
se suunnattu osakeanti on perusteltu.
Valiokunnassa oli asiantuntijakuulemisessa useampiakin asiantuntijoita,
joiden mielestä omistuksen julkisuus olisi pitänyt
kyetä peittämään. Kuitenkin
valiokunta lähtee siitä, niin kuin lakiehdotuskin
lähtee, että lakiehdotuksen 3 luvun 17 §:n
mukaan osake- ja osakasluettelo on pidettävä yhtiön
pääkonttorissa jokaisen nähtävänä ja
kenellä tahansa on oikeus saada korvausta vastaan tiedot
yhtiön toimesta. Elikkä tämä on ihan
perusteltu asia. Näitä akuankkayhtiöitä on takavuosina
ollut, ja ne ovat sitten myöskin omaa pahaa jälkeään
jättäneet.
Täällä valiokunnan puheenjohtaja
sivusi yleishyödyllisiä yhtiöitä.
Meillähän on isoja yleishyödyllisiä yhtiöitä,
Veikkaus, Fintoto, joiden perimmäinen tehtävä on
tuottaa mahdollisimman hyvää tulosta, mutta kuitenkin
niin, että ne eivät jaa osinkoa, vaan edunsaajana
on joku muu yhtiön määräämä tai
näissä tapauksissa valtion lailla määräämä edunsaajataho.
Olen sitä mieltä, että meillä tämä yleishyödyllisten
yhtiöiden lainsäädäntö voi
olla ihan hyvin juuri näine määräyksineen
sisällä osakeyhtiölainsäädännössä eikä tarvita
erillistä lainsäädäntöä.
Mitä enempi teemme lakeja, sitä hankalampia niitä on
loppukädessä kuitenkin käsitellä.
Keskustan valiokuntaryhmä olisi halunnut toimivaltaisia
tuomioistuimia viisi kappaletta lisää tähän
luetteloon, joka nyt tässä mietinnössä on, mutta
koska haluttiin tehdä yksimielinen mietintö, niin
päädyttiin tähän. Perustelunahan
oli se, että tämä tuomioistuinten karsiminen
mahdollisimman vähiin osaltaan sitten voisi vahvistaa sitä osaamista,
ja varmaan tässä myöskin omat ihan pätevät
perustelunsa on. Mutta toisaalta sitten taas saatavuus koko valtakunnan
tasolla tässä asiassa vähän
kärsii.
Vastuuvapauden myöntäminen yhtiökokouksessa
on perusteltua ja nimenomaan niin, että siltä osin
kuin yhtiökokous päättäessään
asioista tietää, niin myöskin sitten
toimii. Jos yhtiön sisältä erityistilintarkastuksessa
tai jostain muusta syystä johtuen löytyy rikollista
toimintaa, niin silloin myöskin johto ja hallinto ovat
edelleen tilivelvollisia elikkä tämä vastuuvapauspykälä siltä osin
ei heitä vapauta.
Arvoisa puhemies! Tämä nyt vahvistumassa oleva
osakeyhtiölaki on parannus edellisestä, ja hyväksi
tämän lain tekee nimenomaan valiokunnan asiantunteva
käsittely ja varmasti nimenomaan ministeri Luhtasen vahva
ote myöskin ministeriön suuntaan.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Osakeyhtiölakiuudistuksen huolellinen
talousvaliokuntakäsittely on eräissä kohdin
parantanut jo muutoinkin hyvää hallituksen uudistusesitystä. Hallituksen
esitykseen vielä sisältynyt 8 000 euron
vähimmäisosakepääoma ehdotetaan
mietinnössä alennettavaksi 2 500 euroon.
Pidän tätä hyvin perusteltuna. Osakepääoman
merkitys velkojia suojaavana puskurina on vähentynyt luotonantajien
tarkastellessa yrityksiä poikkeuksetta taloudellisen
kokonaisarvioinnin perusteella. Myöskään
yhtiön osakepääoman vähyyteen
liittyvä pakkoselvitystilaanasettamisvaatimus ei ole juurikaan
käytännössä toiminut.
Osakepääoman vaikutus harmaata taloutta edistäviksi
katsottujen pöytälaatikkoyhtiöiden lukumäärään
on samoin pieni. Tarve osakeyhtiöiden perustamiseksi pöytälaatikkoon
tulevia yritysjärjestelyjä ajatellen on huomattavasti
vähentynyt ennen kaikkea kaupparekisterin lyhentyneiden
rekisteröintiaikojen takia.
Osakepääoman alentaminen helpottaa osaltaan
merkittävästi osakeyhtiön perustamista. Osakeyhtiömuotoinen
yrittäjyys suosii yritystoiminnan eriyttämistä yksityistaloudesta,
mikä on sinänsä suositeltava tavoite
kaikille yrittäjille.
Vähimmäisosakepääoman alentamisen
yhteydessä tullaan samalla poistaneeksi pitkäaikaiseksi
osoittautunut alle 8 000 euron osakepääoman omaavien
yritysten osakepääoman korotusongelma. Alle 8 000
euron osakepääomalla toimivia yhtiöitä on
edelleen noin 52 000. Hallituksen esityksessä näille
yhtiöille suunniteltu osakepääoman korottamisvaatimus
olisi ainoastaan tarpeeton hallinnollinen toimi, josta aiheutuisi
yhtiöille ylimääräistä työtä ja
kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Täällä on jo noussut
esille yhtiökokouksen vastuuvapauspäätöksen
merkitys. Hallituksen esityksessä ehdotettiin luopumista
nykyisestä järjestelmästä, jossa
varsinaisessa yhtiökokouksessa käsiteltäviin
pakollisiin asioihin kuuluu hallituksen jäsenten, hallintoneuvoston
jäsenten ja toimitusjohtajan vastuuvapauden myöntäminen.
Perusteluiksi esitettiin menettelyn olematon käytännön
merkitys, mikä on puolestaan seurausta yhtiökokoukselle
annettavien tietojen ylimalkaisuudesta.
Vastuuvapauden myöntäminen merkitsee yhtiön
yksipuolista luopumista vahingonkorvausvaateesta yhtiön
johtoa kohtaan. Vastuuvapauden myöntäminen estää korvauskanteen
nostamisen kuitenkin vain siltä osin kuin yhtiön
johdossa olleen henkilön vahinkoa aiheuttanut toimenpide
tai laiminlyönti on ollut yhtiökokouksen tiedossa.
Mikäli yhtiökokoukselle ei ole olennaisesti oikeita
ja riittäviä tietoja annettu, ei vastuuvapauspäätöskään
ole sitova.
Useimmiten johdon ratkaisuja ei yhtiökokouksessa käydä kovinkaan
tarkasti läpi ja vastuuvapaus myönnetään
tilintarkastuskertomukseen tukeutuen. Mikäli johdon toiminnasta
käy myöhemmin ilmi yllättäviä ja
vahinkoa aiheuttaneita seikkoja, on kanteen nostaminen mahdollista vastuuvapauspäätöksestä
huolimatta.
Tästä näkökulmasta katsoen olisi
vastuuvapaudesta päättämisen pakollisuudesta
luopuminen ollut perusteltua. On kuitenkin olemassa muita syitä,
joilla voidaan nykyistä erittäin vakiintunutta
oikeustilaa puoltaa. Ensinnäkin yhtiökokouksen
yritysjohdolle myöntämä vastuuvapaus
kiistatta selkeyttää vastuukysymyksiä yhtiökokouksessa esitettyjen
asioiden osalta.
Toiseksi, eikä tätä tule vähätellä,
saattaa vastuuvapauden myöntäminen olla sekä johdolle että osakkeenomistajille
henkisesti tärkeä asia, ja näin ollen
perusteltu.
Arvoisa puhemies! Valiokuntaa puhututti myös maksuton
suunnattu osakeanti. Järjestelyn on pelätty uhkaavan
osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta. On kuitenkin muistettava,
että voitonjakoon rinnastuva maksuton suunnattu osakeanti
on mahdollinen ainoastaan, mikäli siihen on yhtiön
kannalta ja kaikkien osakkeenomistajien etu huomioon ottaen erityisen
painava taloudellinen syy. Säännös tulisikin
sovellettavaksi lähinnä poikkeuksellisissa tilanteissa.
Esimerkiksi osakelajeja yhdistettäessä kalliimman
osakelajin haltijoita voisi hyvittää maksuttomien
osakkeiden muodossa.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan talousvaliokunnan mietintö tarjoaa
hyvin valmistellun ja perustellun ehdotuksen, joka tulisi sellaisenaan
hyväksyä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Osakeyhtiölain kokonaismuutos on
yleensä työläs prosessi. Monissa muissa
maissa uudistukset tässä asiassa ovat osoittautuneet
erittäin vaikeiksi toteuttaa niin, että enemmistö olisi
tyytyväinen.
Osakeyhtiölain muuttaminen tarjoaa lainsäädännön
täydentämisen ja täsmentämisen
lisäksi houkuttelevan tilaisuuden toteuttaa politiikkaa yrittäjyyden
edistämiseksi. Tätä näkökulmaa olemme
talousvaliokunnassa kokoomuslaisten voimin yrittäneet pitää esillä ja
kirkastaa koko käsittelyn ajan. Mielestämme valiokunta
on tässä onnistunut hyvin.
Yrittämisen esteitä pitää raivata
myös siinä mielessä, että muutokset
omistamisessa eri yhtiömuotojen välillä ja
yrityksen koko elinkaaren eri käänteissä sujuisivat
mahdollisimman sujuvasti. Turha byrokratia pitää karsia
pois, mutta tarpeellista byrokratiaa voidaan vaikka hieman lisätäkin,
jotta reilu kilpailu voitaisiin ylläpitää.
Yrityksen perustamisen esteitä yritetään
purkaa tässä laissa laskemalla minimiosakepääoma 2 500
euroon. Se parantaa osakeyhtiömuodon houkuttelevuutta merkittävästi
pienyrittäjyyden alkutaipaleella. Mielestäni se
on hyvä kompromissi, vaikkakin sen olisi voinut pudottaa
kokonaan poiskin. Tämä päätös
nyt lopultakin katkaisee odottamisen tässä asiassa,
kun osakepääoman noston siirtymäaikaa
on jatkettu toistaiseksi. Alle 8 000 euron osakepääomalla
toimivia yrityksiä on 52 000, joten niistä suurin
osa pystytään tällä lailla pitämään
pelissä mukana ilman lisäbyrokratiaa.
Mielestäni on hyvä, että osakeyhtiölaissa
huomioidaan erilaisten yritysten tarpeet, sillä monesti
toiminnan tehostaminen ja uudelleenjärjestelyt aiheuttavat
jakaantumisia ja kilpailussa halutaan menestyä myös
hyvin pienen organisaation voimin. Osakeyhtiömuoto on kuitenkin
se kaikkein suosituin yritysmuoto. Niissä maissa, missä on turvauduttu
pienyrityslakiin, siitä ei ole vielä saatu kovinkaan
hyviä kokemuksia.
Tilinpäätöstietojen julkisuus aiheutti
myös laajaa pohdintaa valiokunnassa. Ajattelematta voisi
sanoa, että kaiken tiedon pitää olla
julkista. Valiokunta päätyi kuitenkin sille kannalle,
että pienet yrityksethän voivat laatia lyhennetyn
taseen, eli kaikkia liitetietoja ei tarvitse saattaa julkisuuteen
eli myös kaikkien mahdollisten kilpailijoiden nähtäville.
Näin voidaan turvata yrityksen prosessuaalista asemaa tarjouskilpailuissa
ja luvanvaraisissa toiminnoissa.
Osakeyhtiötä koskevat riita-asiat ratkaistaan jatkossa
kahdeksassa käräjäoikeudessa: Ahvenanmaan,
Helsingin, Kuopion, Lahden, Oulun, Tampereen, Turun ja Vaasan käräjäoikeudessa. Keskittämällä
voidaan
taata, että juttuja tulee näihin oikeusistuimiin
riittävästi, jolloin on todennäköistä,
että niiden ammattitaito alalla kohenee, ja näin
voidaan juttujen läpimenoaika pitää kohtuullisena,
mutta silti toimia kohtuullisten kustannusten rajoissa. Samalla
voidaan yhtenäistää lain käytäntöä,
vaikka ei siinä liene nykymallissakaan ollut kovin suuria
murheita. Talousjutut kuitenkin vaativat erikoisosaamista ja erityistä perehtymistä,
koska kahta täysin samanlaista tapausta ei ole.
Arvoisa puhemies! Työtä yrittäjyyden
edistämiseksi pitää jatkaa. Uskon, että eduskunnan
linja tulee entisestään tehostumaan, kun oikeusministeri
Luhtanen tuo vielä tällä vaalikaudella
kokonaispaketin ulosottolain uudistamiseksi. Aikaisemminhan henki
on ollut sellainen, että yrittäjävelallinen
hirtetään aina ensimmäisenä.
Toivottavasti siltäkin osin päästään
eteenpäin ja kohtuullinen riskinotto palkitsee kohtuullisesti
ja riskin realisoituminen ei rankaise kohtuuttomasti. Tilintarkastuslakiuudistus
tulee toivottavasti viimeistään syksyllä.
Verolakeihin tarvitaan muutoksia ja sovittamisia erityisesti yhtiömuodon
muutoksen yhteydessä. Samoin perintö- ja lahjaveroon
täytyy sukupolvenvaihdoksia ajatellen saada muutoksia.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kollegat valiokunnasta puuttuivat jo muun
muassa vähimmäisosakepääomaan
ja mahdolliseen ajatukseen erillisestä laista pienyhtiöille,
joten en nyt enää mene niihin. Sen sijaan keskittyisin
valiokunnan mietinnössä sivulla 7 mainittuihin yleishyödyllisiin
yhtiöihin, joihin muutamat aiemmatkin puhujat ovat jo viitanneet.
Sekä nykyään voimassa olevan että nyt
käsiteltävän osakeyhtiölain
mukaan yhtiöjärjestyksessä voidaan yhtiölle
määrätä muukin tarkoitus kuin
voiton tuottaminen omistajille. Tämä tarkoitus
voidaan kuitenkin vastaavasti muuttaa jälleen yhtiöjärjestystä rukkaamalla,
joten kovin pysyvästä ratkaisusta välttämättä ei
ole kyse. Yhtenä vaarana on pidetty myös sitä,
että verottaja ei välttämättä tunnistaisi
yleishyödyllisen yhtiön erityisluonnetta, vaan
saattaisi tulkita yleishyödyllisyyden piilotetuksi osingonjaoksi.
Suomessa ongelmana on myös se, että koko yleishyödyllisen
yhtiön käsitettä ei yleisesti tunneta, koska
sitä ei erikseen ole lainsäädäntöön
kirjattu eikä sitä koskevaa erityissääntelyä muutenkaan ole.
Yleishyödylliset yhtiöthän sijoittuvat
suunnilleen aivan puhtaan aatteellisen yleishyödyllisen
toiminnan ja toisaalta raa’an voitontavoittelun välimaastoon.
Ne toimivat markkinoilla periaatteessa ihan tavallisten yritysten
tavoin, mutta niiden tehtävä on pelkkää rahan
tahkoamista pikkasen laajempi. Käytännössä se
näkyy muun muassa yhtiön tarkoituksen määrittelyssä ja
voitonjaon rajoittamisessa.
Yleishyödylliselle yhtiölle voisi olla aika
monenlaista käyttöä. Erityisen ajankohtaisia
niistä on tullut nyt viime aikoina meillä Suomessa,
kun kunnissa on alettu miettiä uusia tapoja organisoida
palveluiden hankintaa ja tuotantoa. Ruotsissa on arvioitu, että yleishyödylliset
yhtiöt voisivat nimenomaan sopia hyvin koulutukseen, terveydenhuoltoon,
vanhustenhuoltoon ja yleishyödyllisellä yhtiöllä voisi
olla merkittävä potentiaali yleensäkin
julkisen ja yksityisen sektorin välisessä yhteistyössä ja
toisaalta kolmannen sektorin palvelutuotannon yhtenä järjestämistapana.
Isossa-Britanniassa puolestaan uskotaan, että yleishyödylliset
yhtiöt sopisivat erityisen hyvin esimerkiksi joukkoliikenteeseen,
reilun kaupan toimintaan, sosiaaliseen asuntotuotantoon, uusiutuvien
energialähteiden käyttöönottoon
jne., siis sellaisille aloille, joilla leimallisesti on kyse muustakin
kuin pelkästä voiton tekemisestä ja joilla
erilaiset yhteiskunnalliset arvot tulevat keskeisesti esiin.
Näissä kahdessa mainitussa maassa, Ruotsissa
ja Isossa-Britanniassa, on erikseen säädetty yleishyödyllisistä yhtiöistä.
Tämä Ruotsin-malli on varsin kevyt ja olisi Suomessakin
toteutettavissa varsin yksinkertaisesti ja nopeasti. Ruotsissa paikallisessa
osakeyhtiölaissa yleishyödylliset yhtiöt
kyllä mainitaan, mutta niitä koskeva erityissääntely
on pyritty karsimaan minimiin, eli yleishyödyllisiä yhtiöitä pyritään
kohtelemaan mahdollisimman pitkälle ihan tismalleen samalla
tavalla kuin kaikkia muitakin osakeyhtiöitä.
Isossa-Britanniassa on päädytty vähän
toisenlaiseen ratkaisuun, eli siellä erillissäätelyä on enemmän.
Siellä on rajoitettu yleishyödyllisten yhtiöiden
voitonjakoa ja myös jäännösarvon
jakoa silloin, kun yhtiö lopettaa toimintansa. Tässä kantavana
ajatuksena on se, että riittävän suuri osa
yrityksen tuottamasta tuloksesta jää yrityksen
sisälle kehittämään sen toimintaa
edelleen ja samalla siis palvelemaan sen yhtiön yleishyödyllistä tarkoitusta
ja myös paikallisyhteisöä. Isossa-Britanniassa,
silloin kun yleishyödyllistä yhtiötä lähdetään
perustamaan, julkinen viranomainen arvioi, onko todella kyse aidosta
yleishyödyllisestä yhtiöstä,
ja tämän yleishyödyllisyyden periaatteen
toteutumista valvotaan myös myöhemmin.
Vaikka Suomessa tämä yhtiön käsite
on vielä aika outo, niin sille on jonkin verran löytynyt kannatusta.
Esimerkiksi lueskelin Sosiaalitalouden tutkimuskeskuksen
julkaisua nimeltä Järjestöjen
toiminnan yhtiöittäminen — syitä ja seurauksia.
Siinä esitettiin kysymys: "Onko mahdollista, että yleishyödyllinen
tai voittoa tuottamaton osakeyhtiö määriteltäisiin
uudessa osakeyhtiölaissa ja määrittelyä voitaisiin
käyttää nykyistä selkeämmin?"
Pääkaupunkiseudun neuvottelukunta on myös
ottanut asiaan kantaa ja todennut, että kunnallisia ei-voittoa
tuottavia osakeyhtiöitä varten tulisi luoda oma,
muista osakeyhtiöistä poikkeava sääntely
niiden erityisluonteen vuoksi. Eli puhutaan tismalleen samasta asiasta.
Vihreä eduskuntaryhmä on katsonut, että yleishyödyllisiä yhtiöitä tulisi
pikaisesti selvittää ja niiden toimintaa edistää myös
täällä meillä Suomessa esimerkiksi
juuri Ruotsin- ja Ison-Britannian-mallia seuraten ja siitä oppia
ottaen. Tarvittaessa tämä voitaisiin toteuttaa
muuttamalla osakeyhtiölakia, niin kuin Ruotsissa, tai säätämällä ihan
erillinen laki, joka koskisi nimenomaan yleishyödyllisiä yhtiöitä.
Nämä yhtiöt tarjoavat nähdäkseni
mahdollisuuden luoda sellaista markkinataloutta, joka on kvartaalikapitalismia
vähän pitkäjänteisempää ja
kauemmas katsovaa, kestävämpää,
ja samalla tuottaisi enemmän hyötyä myös
niille yhteisöille, joissa yhtiö toimii, ja kaikille
meille suomalaisille, koko kansantaloudelle.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Osakeyhtiö, jonka yhtiöjärjestykseen
kirjataan osingonjakokielto, on yksi osoitus siitä, että se
on menossa yleishyödylliseksi. Tähän
pitää myöskin saada verottajan suostumus,
jolloin tästä yhtiöstä tulee myöskin
veroa maksamaton. Eli meillä on täydet valmiudet
tänä päivänä hoitaa
tämä yleishyödyllisen yhtiön
status, kunhan vaan siihen asiaan pikkusen paneudutaan.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunnan yksimielisestä mietinnöstä tuli
hyvä, niin kuin täällä useassa
puheenvuorossa on todettu, ja erityisesti talousvaliokunnan jäsenet
ovat tätä arviota täällä toistaneet.
Uuden osakeyhtiölain avulla lisätään
suomalaisten osakeyhtiöiden toimintamahdollisuuksia, sillä laissa
on useita parannuksia nykyiseen lakiin verrattuna. Itsekin haluan
joitakin asioita tässä yhteydessä vielä korostaa.
Erityistä huomiota on kiinnitetty pienten osakeyhtiöiden
asemaan, ja tätä tukee osaltaan talousvaliokunnan
esitys alentaa osakeyhtiön vähimmäispääomaa
nykyisestä 8 000 eurosta 2 500 euroon.
Tämä alentaa kynnystä yrityksen perustamisessa.
Myös pienten yhtiöiden tilintarkastukseen harkitaan
tarkistuksia uudistettaessa tilintarkastuslakia. Talousvaliokunta
kiinnitti huomiota myös yleishyödyllisiä yhtiöitä koskevaan sääntelyyn
ja esittää, että hallitus selvittää vielä tältä osin
sääntelyn riittävyyttä.
Tuomioistuinten osalta esitetään osakeyhtiölain
soveltamista koskevien riita-asioiden keskittämistä kahdeksaan
kooltaan riittävän suureen käräjäoikeuteen.
Tämä mahdollistaa tuomarien erikoistumisen osakeyhtiöasioihin
myös tuomioistuinten sisällä.
Herra puhemies! Uusi osakeyhtiölaki parantaa osaltaan
yritysten toimintaedellytyksiä ja yrittämisen
edellytyksiä Suomessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kompetenssini ei riitä arvioimaan
tätä mietintöä ja siihen sisältyviä ratkaisuja,
mutta kiinnitän kuitenkin yhteen asiaan huomiota, joka
on tullut erinomaisen perusteellisesti, sanoisinko, suorastaan yksityiskohtaisesti
esille Valtion vakuusrahaston valtuuston työskentelyssä liittyen
erityisesti Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenalin asioihin. Täällä on
läsnä myöskin valtuuston jäsen
ed. Mauri Salo, joka voinee allekirjoittaa tämän
puheenvuoroni, eräiltä osin ainakin.
Kun on käyty läpi näitä oikeudenkäyntejä, joista
nyt vihdoinkin nämä Uoti-tapaukset ja muut on
saatu jonkinlaiseen satamaan tai, sanotaan, tämän
vaiheen satamaan, niin siinä on käynyt erinomaisen
hyvin ja havainnollisesti esille, kuinka valtavan paljon pelataan
lepäävillä yhtiöillä.
Siis se on aivan uskomatonta, kun saattaa olla tällaisella,
sittemmin rikolliseksi havaitulla toimeliaisuudella pohjanaan kymmeniä ja
kymmeniä lepääviä yhtiöitä.
Nyt kun tätä minimiosakepääomaa
lasketaan alaspäin, niin silloin tietysti ainakin teoriassa
vielä sitten helpottuu näillä lepäävillä yhtiöillä pelaaminen,
silloin kun rikollista taipumusta on.
Kun talousvaliokunnan kunnianarvoisan puheenjohtajan kanssa
tuossa äsken supateltiin tästä asiasta,
niin hän totesi sen, että jos sitten on oikein
kunnolla rikollinen, niin on sitten tarpeeksi rahaa liikutella,
elikkä sillä, onko se minimiosakepääoma
2 500 vai 8 000, ei ratkaisevaa roolia sitten
enää siinä pelissä ole. Tämä saattaa
olla aivan oikea havainto, että näin on, mutta
joka tapauksessa tämä on sellainen ongelma, että siihen olisi
ehkä, jos olisi kapasiteettia vielä ollut, kannattanut
puuttua.
Selasin tuon mietinnön läpi pikalukutekniikalla
ja en huomannut tähän asiaan kiinnitetyn siinä mietinnössä huomiota,
ja siihen puuttuminen on todella kovan luokan juttu. Sehän
tarkoittaa sitä, että pitää aivan
perusteitaan myöten pohtia ja käydä läpi
se, millä tavalla sitten siihen oikeudenmukaisuutta tuhoamatta
voidaan kajota. Näitä lepääviä yhtiöitähän
on parisenkymmentätuhatta. Se kävi tuossa Arsenalin
tarkastuksenkin yhteydessä hyvin esille, elikkä arsenaalia
on.
Tapasin erään tällä lohkolla
toimivan juristin, ja hän sanoi, että hän
välittää näitä lepääviä yhtiöitä.
Siis ne ovat jollakin tavalla kauppatavaraa suorastaan, elikkä se,
joka haluaa sitten rikollisesti toimia, voi hankkia sellaisesta
asianajotoimistosta sitten haltuunsa näitä lepääviä yhtiöitä ja
tehdä niistä semmoisen ketjun, jossa voi sitten näitä omaisuuksia siirrellä erittäin
nopeasti. Kysymyshän on sähköisesti tapahtuvasta
varallisuuden siirrosta, niin että siinä jälkiseurannassakaan
ei tahdo enää pysyä mukana, millä tavalla kaikki
tämä homma on sitten hoidettu. Siis toisin sanoen
se, mikä on hyvää ja tarpeellista, se
voi myöskin olla koko yhteiskunnan kannalta aika kurja
juttu.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan käsittelyn aikana
osakeyhtiölaki on saanut hyvän käsittelyn
ja siihen on tehty monia parannuksia verrattuna hallituksen alkuperäiseen
esitykseen.
Eräs kohta, joka perustelujen osalta minua hivenen
hämmästyttää tai saa arvioimaan,
onko tarkoitus mennä pahempaan suuntaan, koskee tilintarkastusta,
pienyhtiöiden tilintarkastusta. Tiedän, niin kuin
täällä sivulla 4 kerrotaan, että tämän
vuoden alkupuolella valmistuneen selvityksen mukaan yhtiöistä noin
70 prosentilla on hyväksytty tilintarkastaja vaikka laki
ei sitä edellytäkään. Se lukuhan
on suuri, ja yhtiöt ovat pitäneet hyödyllisenä ammattitaitoisen
tilintarkastajan käyttämistä. Mutta sitten
tämä perusteluissa oleva kohta jatkuu, että "Selvityksessä todetaan myös,
että yhteiskunnallisen edun valvontaintressi pienissä yrityksissä ei
ole merkittävä, eikä esteitä pienimpien
osakeyhtiöiden vapauttamiselle tilintarkastusvelvollisuudesta
nähdä", ja sitten viitataan mahdollisesti valmisteilla
olevan tilintarkastuslain muutoksiin. Se minusta, jos poistetaan
tilintarkastusvelvollisuus pieniltä yhtiöiltä,
avaa harmaalle taloudelle kohtalaisen suuren väylän,
eli kysymys on vielä suuremmasta ongelmasta, mihinkä äsken
ed. Pulliainen viittasi näiden lepäämässä olevien
yhtiöiden osalta. Itse näen niin, ettei sitä missään
tapauksessa jatkossakaan tule poistaa.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle: Nythän kaupparekisteristä on poistettu
viime vuosien aikana kymmeniätuhansia yhtiöitä,
niitä lepääviä yhtiöitä,
joissa ei ole ollut mitään toimintaa. Taas valiokunnassa
kuultiin näistä yhtiöistä siinä,
että kun esimerkiksi telakkateollisuutta uudelleen järjestettiin,
tarvittiin muutamassa viikossa satoja uusia yhtiöitä, kun
siellä jaettiin alihankintoihin ja alihankkijatoimijoihin
sitä toimialaa, että joskus niitä tarvitaan
hyvinkin nopeasti, että se ei ole kovin yksipiippuinen
asia.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen aivan oikein totesi, että tässä talousvaliokunnan
mietinnössä kysymys vähimmäisosakepääoman
ja harmaan talouden suhteesta on ehkä aika kevyesti ohitettu,
mutta sitä kyllä käsiteltiin valiokunnan
kuulemisessa.
Todellakin näitä lepääviä yhtiöitä voidaan käyttää myös
ihan asialliseen tarkoitukseen. Esimerkiksi silloin, kun itse harkitsin
oman yhtiön perustamista, yhtenä vaihtoehtona
oli tällaisen lepäävän yhtiön
ostaminen ja sen muuttaminen sitten omaan käyttööni,
ilman tietenkään mitään tällaisia
rikollisia yhteyksiä. Ed. Sjöblom myös totesi
yhden esimerkin tästä lepäävien
yhtiöiden ihan asianmukaisesta käytöstä.
Ed. Mauri Salo aiemmin painotti sitä, että jo nykylainsäädäntö mahdollistaa
yleishyödyllisten yhtiöiden käyttöönoton
ja niillä toiminnan. Tämä pitää aivan
paikkansa, mutta jos todella halutaan edistää tällaista
vastuullista, kestävää, pitkäjänteistä markkinataloutta
tällä uudella yhtiömuodolla, niin ehkä silloinen
tällainen erityissäätely myös
saattaa olla tarpeen. Tässä oikeastaan viittaisin
Ison-Britannian yleishyödyllisiä yhtiöitä säätelevän
viranomaisen toteamukseen, joka on kyllä englanniksi, ja
tässä sen simultaanisesti käännän
teille: "Hallitus haluaa tukea tätä yleishyödyllisten
yhtiöiden sektoria luomalla modernin ja sopivan lainsäädännöllisen
ympäristön ja nostamalla näitten yritysten
profiilia."
Itsekin koen, että tällainen erityissäätely
yleishyödyllisille yhtiöille olisi omiaan nostamaan näiden
yhtiöiden mahdollisuuden yleistä tunnettuutta
ja siten edistämään niiden käyttöönottoa myös
Suomessa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä näiden lepäävien
yhtiöiden osalta on tuotukin esiin se, että ne
ovat kauppatavaraa ja niitä voidaan ostaa ja tällä tavoin.
Ei nyt aina pidä suhtautua yritystoimintaan sillä tavoin
kuin ehkä 20 vuotta sitten monesti oli, että katsotaan,
että siinä on aina mielessä joku sellainen,
että mitenkähän tästäkin
pystytään yhteiskunnasta tai muista ottamaan enemmän
hyötyä. Eli kyllä nyt kuitenkin Suomessa
yritystoiminta on ihan lähes sataprosenttisesti rehellistä toimintaa.
Mitä tulee tähän ... (Ed. Ahde: Mutta
niitä varten ei lakeja tarvitsisi ollakaan!) ja tämä on
nyt tarkoitettu tähän positiiviseen suuntaukseen,
millä koetetaan saada toimivia yrityksiä menestymään
vielä paremmin. Mitä tähän tilintarkastukseen
tulee, niin jos ed. Polvi, joka nyt on talousvaliokunnan varajäsen,
olisi tuonut esiin valiokuntakäsittelyn aikana tämän
asian, minkä hän toi, niin kyllä varmaan
tätä olisi voitu muotoilla sitten niinkin, että tämäkin
näkökohta olisi otettu huomioon siinä,
kun tämä tilintarkastuslainsäädäntö nyt
tänne tulee. Tässä on nyt vaan tehty
osa tästä asiasta, ja tämä osa,
mitä hän sanoi, aivan hyvin sekin olisi voinut
olla siinä mukana, koska ei voida synnyttää sellaista
tilannetta, että tehdään sitten pieniä yrityksiä,
niin kuin sanoin esittelypuheenvuorossa, sen takia, että niillä voidaan
välttää sitten muita velvoitteita.
Mitä tulee sitten yleishyödyllisiin yhtiöihin, niin
laki julkisista hankinnoista tulee talousvaliokunnan käsittelyyn
ja siinä yhteydessä muun muassa pitää tätäkin
asiaa tarkastella. Se on yksityisen sektorin ja julkisen sektorin
yhteistyön eräs muoto, jota Suomessa pitäisi
kehittää, esimerkkinä sosiaali- ja terveys-
tai vaikka koulusektori.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Siis se osakepääoman suuruus
ei tuo sitä turvaa siihen toiminnan laillisuuteen. Meillä on
tällä hetkellä erittäin toimiva
alv-rekisteri, meillä on sotumaksurekisteri. Nämä turvaavat
kyllä, että siitä toiminnasta on kaikki
velvollisuudet hoidettu. Eihän kukaan toinen yritys maksa
laskuja, jos eivät nämä todistukset ole
kunnossa, kun ne voidaan sähköisesti varmistaa,
koska tämä yritys joutuu itse vastaamaan muuten
niistä.
Yleiskeskustelu päättyy.