Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston eilen julkaisema raportti
antaa erittäin huolestuttavan kuvan Euroopan ja maailman
ihmisoikeustilanteesta. Terrorisminvastaisen sodan nimissä eräät
maat näyttävät syyllistyvän
valtiolliseen murhaamiseen, ihmisryöstöissä avustamiseen
tai pitämiseen pidätettyjä oman maansa
oikeusturvakeinojen ulottumattomissa voidakseen rikkoa kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia
ja soveltaa kidutukseksi luokiteltavia kuulustelumenetelmiä tai
luovuttaa ihmisiä maihin, joiden tiedetään
kiduttavan ihmisiä. Nämä pidätykset
perustuvat usein kansainväliseen tiedustelutietojen vaihtoon.
Aikooko Suomi jatkossa luovuttaa poliisin tai muiden viranomaistemme
tiedustelutietoja niille maille, jotka selvästi syyllistyvät
vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin, tai niille maille, jotka luovuttavat
epäiltyjä sellaisille kolmansille maille, joiden
tiedetään syyllistyvän ihmisoikeusloukkauksiin?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kysymys siltä osin
kuin se koskee poliisin tiedustelutietoja tietysti kuuluu sisäministeriölle, mutta
todettakoon, että tässäkin kysymyksessä viitattuun
Euroopan neuvoston raporttiin on syytä todellakin
paneutua varsin huolellisesti. Sehän ei ole kylläkään
näytöiltään yksiselitteisen
varma, mutta siinä esitetään kyllä sellaisia
vahvoja epäilyjä ja todennäköisiä perusteita,
joidenka perusteella on syytä odottaa, että siinä mainitut
valtiot ja hallitukset tekevät selväksi, ovatko
tällaiset epäilykset oikeutettuja vai ei. Suomen
osalta tällaisia epäilyksiä ei ole edes esitetty
tuon raportin osalta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto julkaisi myös tiedon,
jonka mukaan ainakin 14 Euroopan maata on sallinut Cia:n salaiset
kauttakulkulennot ja ainakin kahdessa eurooppalaisessa maassa on
ollut Cia:n salaisia pidätyskeskuksia. On käynyt
myös ilmi, että tietyt EU-maat, muun muassa naapurimme Ruotsi,
ovat luovuttaneet ihmisiä Yhdysvaltojen viranomaisille,
jotka ovat edelleen luovuttaneet kyseiset henkilöt kolmansiin
maihin kidutettaviksi. Suomen hallitus on taannoin vaatinut Yhdysvalloilta
selvitystä Suomen kautta tapahtuneista kauttakulkulennoista,
ja Suomen eduskunta on toistaiseksi pysäyttänyt
rikoksesta epäiltyjen luovuttamista Yhdysvaltoihin koskevan
lakiesityksen käsittelyn.
Miten Suomen hallitus aikoo edetä asiassa, ja aikooko
Suomen hallitus yhdessä muiden EU-maiden kanssa edellyttää,
että kaikki Yhdysvaltojen viranomaiset kunnioittavat kidutuksen
kieltäviä kansainvälisiä sopimuksia
sekä Yhdysvaltojen omalla maaperällä että Yhdysvaltojen
ulkopuolella, sekä vaatia, että Yhdysvallat ei
edelleen luovuta ihmisiä kolmansiin maihin kidutettavaksi?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kukin maa tekee tällaisissa asioissa
tietenkin omat päätöksensä.
Kysymys on kansalliseen toimivaltaan kuuluvista kysymyksistä. Suomen
osalta toistan: ei ole tässä nyt julkaistussa
raportissa esitetty mitään sellaista, joka vahvistaisi
sen, että Suomea olisi käytetty edes kauttakulkumaana
tällaisissa kyseenalaisissa tapauksissa.
Joka tapauksessa meidän puolestamme on käännytty
Yhdysvaltain lähetystön puoleen ja tehty selväksi
jälleen kerran ne periaatteet, joilla Suomen ilmatilaa
tai Suomen lentokenttiä voidaan käyttää ja
minkälaisiin tarkoituksiin ehdottomasti ei voida käyttää,
ja tehty selväksi ne sitoumukset. Sen mukaisen vastauksen
Suomi on toimittanut myös Euroopan neuvostolle sieltä saatuun
kyselyyn, ja olemme lähteneet siitä, että Yhdysvallat
niin kuin muutkin valtiot kunnioittavat tätä Suomen
hallituksen kantaa. Euroopan unionin osalta Euroopan unioni on monissa
yhteyksissä tehnyt selväksi kaikkien niiden maiden kanssa,
joidenka kanssa se on yhteydessä, ne ihmisoikeusperiaatteet,
joidenka kunnioittamista se myös muilta valtioilta edellyttää.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ministeri valottikin
jo EU:n linjaa. Yhdysvallathan on ottanut sen linjan, että esimerkiksi
Guantanamon vankeja se ei tunnusta sotavangeiksi. Korostitte äsken
puheenvuorossanne sitä, että EU pitää tärkeänä ihmisoikeusperiaatteita
myös terroristien kohtelussa Yhdysvaltojen eri vankiloissa.
Tämä on tietenkin tärkeä periaate,
mutta tässä asiassa ei ole käytännössä päästy
eteenpäin. Johtaako tämä Euroopan neuvoston
raportti nyt siihen, että tästä asiasta
käydään vähän syvällisempää vuoropuhelua
ja näiden terroristeiksi epäiltyjen oikeusturva
taataan?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Euroopan neuvoston raportin osalta on tietystikin
odotettava ja suorastaan edellytettävä, että ne
hallitukset, joidenka toimenpiteitä nämä esitetyt
epäilyt koskevat, antavat näistä sellaisen
selvityksen, joka joko osoittaisi epäilyt oikeutetuiksi
tai pystyisi poistamaan heihin kohdistuneet epäilyt, ja
jos epäilyt ovat oikeita, niin antamaan takeet siitä,
että tällaista ei toistu. Euroopan unionin ulkoministerit
ovat keskustelleet myöskin Guantanamon tilanteesta ja hyvin
yksiselitteisesti ja yksimielisesti todenneet, että meidän
näkemyksemme, joka on eri tavoin viestitetty myöskin
Yhdysvalloille, on se, että tämä Guantanamon
vankila tulisi sulkea ja kaikille siellä olleille taata
kansainvälisten sopimusten mukaisen oikeusjärjestyksen
mukainen kohtelu.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olin itse eilen käsittelemässä Euroopan
neuvoston juridisessa valiokunnassa tuota raporttia ja tunnen sen
erittäin hyvin, ja täytyy sanoa, että ed.
Sirnö kyllä pikkusen oikaisi näissä puheenvuoroissaan siitä,
mitä siinä raportissa on. Siinä on johtopäätöksiä,
mutta esimerkiksi pidätyskeskustelun osalta todetaan, että on
vahvoja syitä epäillä, mutta ei kyetä osoittamaan
selkeästi, että olisi välttämättä ollut.
Eli johtopäätöksiä on tehty, mutta
voi sanoa, että ne perustuvat tiettyyn aineistoon, mutta
voi sanoa, että todistusvoimaa jossain määrin
puuttuu.
Ruotsin suhteen kyllä, muun muassa eräs henkilö on
kuljetettu Ruotsista Egyptiin, joten tältä osin
voidaan sanoa, että Ruotsi on syyllistynyt toimintaan,
mihinkä ei olisi pitänyt syyllistyä.
Ja myöskin kokouksessa Suomen osalta, kun ehdotuksessa
oli sanottu, että kaikki maat ovat syyllistyneet näihin
toimenpiteisiin, niin ehdotuksesta se poistettiin ja todettiin,
että vain eräät maat ovat syyllistyneet,
koska Suomen osalta voitiin todeta, että Suomi ei ole syyllistynyt
mihinkään tämän tyyppisiin toimenpiteisiin,
mitä raportissa kaiken kaikkiaan mainitaan.
Mutta kokouksessa oli vahvasti esillä suojelupoliisien
tai niitä vastaavien organisaatioiden valvonta ja kuinka
hyvin se toimii eri maissa. Ministeri Rajamäki, pitäisikö teidän
mielestänne suojelupoliisin valvontaa ja erityisesti ulkopuolista
ja parlamentaarista valvontaa Suomessa vahvistaa?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin näiden Cia:n
ylilentojen osalta ja vankikuljetusten osalta myös sisäministerit
komissaari Frattinin kanssa ovat käyneet tästä useampaan
otteeseen keskusteluja selvitysten saamiseksi. Myöskin
sisäasiainministeriön ja poliisin keskinäisillä selvityksillä on
myöskin meidän osaltamme tehty omia selvityksiä,
joiden lopputulemaan ulkoministeri myöskin viittasi.
Sisäasiainministeriön ja suojelupoliisin osalta ei
ole mitään hankkeita vireillä tai mitään
erityisiä tarpeita suojelupoliisin toimintakykyä tai
sen toiminnan luotettavuutta arvioiden tehdä uudelleenarviointeja.
Salaisten pakkokeinojen valvontajärjestelmäthän
uusittiin niin Suomen poliisin kuin myös suojelupoliisin
osalta pari vuotta sitten tavalla, joka on, väitän,
kansainvälisesti ainutlaatuinen valvontajärjestelmien
osalta. Toisaalta, sanotaan, terrorismin ja järjestäytyneen
rikollisuuden tiedustelutietojen vaihdon osalta on myös
tärkeätä, että tietojenvaihdossa
se perustuu luotettavuuteen. Suomen suojelupoliisiin kansainvälisten
tietojenvaihdon osalta luotetaan tänä päivänä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vähän hämmästelen
edustajien Sirnö ja Ulla Anttila kysymyksiä, joissa
terrorisminvastaista toimintaa tunnutaan pitävän
suurempana ongelmana kuin itse terrorismia, joka kuitenkin esimerkiksi
Irakissa surmaa, voi sanoa, joka päivä kymmeniä viattomia
siviilejä täysin sattumanvaraisesti. Onneksi siellä nyt
saatiin yksi pääterroristi pois päiviltä.
Kysyn hallitukselta: Aikoohan Suomi jatkaa yhteistyötä demokraattisten
maiden, kuten Yhdysvaltojen, kanssa terrorisminvastaisessa toiminnassa?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Suomi tietenkin jatkaa kiinteästi yhteistyötään
kaikkien valtioiden kanssa kansainvälisten sopimusten toteuttamiseksi
ja terrorismin uhan torjumiseksi ja terrorismiin syyllistyneiden
saattamiseksi oikeudelliseen vastuuseen. Mutta Suomenkin puolelta
on tuotu monet kerrat esiin se, jonka mielestäni myös
elävä elämä osoittaa, että terrorisminvastaisessa
toiminnassa turvautuminen sopimusten vastaisiin ihmisoikeusrikkomuksia
merkitseviin menetelmiin ei ole ainoastaan periaatteessa väärin
ja sopimusten vastaista, vaan myöskin luo pohjaa ja lisää ymmärrystä väkivallan
käytölle ja terrorismille ja siinä mielessä toimii
tarkoitustaan vastaan.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! EU on hyväksynyt terrorisminvastaisen
strategian, ja itse ulkoasiainvaliokunnan jäsenenä totta
kai hyväksyn tämän strategian ja pidän
tärkeänä toimintaa terrorismia vastaan.
Mielestäni ed. Zyskowiczin puheenvuoro oli erittäin
epäasiallinen tältä katsantokannalta,
koska tiedätte hyvin, miten olen toiminut näissä asioissa
ulkoasiainvaliokunnassa.
Mutta kysymykseen terrorismin syistä. Tiedustelen ministeri
Tuomiojalta, kun esimerkiksi Somaliassa näyttää siltä,
että siellä ääri-islamistit
ovat saamassa vallan, ne ovat saaneet jo vallan Mogadishussa, ja
iso kysymys on sitten se, kuinka nämä ääriliikkeet
hallitsevat monia maita: Millä tavoin Suomi myös
EU:ssa toimii, jotta terrorismin kasvualustaa poistettaisiin?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä on tietysti aivan keskeinen kysymys.
On pystyttävä pitkällä aikavälillä puuttumaan niihin
epäkohtiin ja syihin, jotka ai
heuttavat epätoivoisia tekoja, kasvattavat väkivallan,
jopa terroristmin ymmärtämystä, ja pystyttävä puuttumaan
ja niihin ratkaisemattomiin konflikteihin, jotka tällaista
myöskin samalla tavoin ruokkivat. On kuitenkin ehkä alleviivattava,
että ei ole ehkä maailmassa yhtään
valtiota, jonka hallitukset olisivat suoraan terroristien hallussa,
mutta on paljon sellaisia valtiota, joissa hallitukset ovat sillä tavoin
heikkoja, että ne eivät pysty hallitsemaan sitä,
mitä heidän alueellaan tapahtuu. Somalia on tällainen
tyypillinen valtio, jossa ei ole toimivaa, sitoumuksistaan vastaavaa
hallitusta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz, ero terrorismin ja anarkian
sekä sopimusyhteiskunnan välillä on juuri
siinä, että kunnioitetaan ihmisyyttä ihmisyytenä ja
kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia noudatetaan. Käsittääkseni
juuri tässä Euroopan neuvoston raportissa kyse
on siitä, että tietyt sopimusyhteiskunnaksi itseään
kutsuvat valtiot eivät noudata tällä hetkellä kansainvälisiä sopimuksia,
vaan sortuvat samoihin keinoihin, mihin terrorismi ja anarkia syyllistyvät.
Ed. Sasi totesi täällä, että Ruotsi
on nyt todettu ainakin Euroopan neuvoston tasolla syylliseksi tiettyihin
rikkomuksiin. Tiedustelisinkin ministeri Rajamäeltä:
Vaikuttaako tämä mahdollisesti tulevaisuudessa
Suomen tiedusteluyhteistyöhön Ruotsin kanssa?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Kuten todettu, näistä asioista
on keskusteltu EU:n sisäministereiden kesken ja on haluttu
myöskin meidän piirissämme tehdä selvityksiä näistä.
Mutta mitään sellaista syytä, joka muuttaisi
EU:n sisäistä yhteistyötä tai
kansainvälistä turvallisuusyhteistyötä tai
Europolin tai terrorisminvastaisen yhteistoiminnan periaatteita
Euroopan unionissa, ei ole syntynyt.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Ehkä on myöskin syytä alleviivata sitä,
että Ruotsi on toki oikeusvaltio, jossa käydään
hyvin tärkeätä sisäistä keskustelua
tästä pyrkimyksenä myöskin estää se,
että sellaista ei pääsisi Ruotsissakaan
vastaisuudessa tapahtumaan.