Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyn alla olevassa esityksessä ehdotetaan
rikosseuraamusalan organisaatiota muutettavaksi ja uudistettavaksi
siten, että Rikosseuraamusvirastosta ja sen ohjauksessa
toimivista Kriminaalihuoltolaitoksesta ja Vankeinhoitolaitoksesta
muodostettaisiin Rikosseuraamuslaitos-niminen viranomainen.
Tässä lakiesityksessä mainitaan Vankeinhoitolaitoksen
osalta sellainen tosiseikka, prosessi, joka on käynnissä,
että tällä hetkellä selvitetään osana
tuottavuusohjelmaa vankeinhoidon terveydenhuoltoyksikön
roolia ja suhdetta muuhun julkiseen terveydenhuoltoon. Esitänkin
huoleni siinä suhteessa, ollaanko tuottavuusohjelman mukaan
ja tuottavuusohjelman kautta palaamassa entiseen aikaan, jolloin
vankeja kuljetettiin pitkin poikin Suomea saamassa perusterveydenhuoltoa,
jos omat yksiköt lakkautetaan ja terveydenhuolto hankitaan
täysin julkisesta terveydenhuollosta.
Samanaikaisesti uuden vankeuslain kanssa voimaan tulleen aluevankilauudistuksen
tavoitteena oli yhdistää laitoksia suuremmiksi
hallinnollisiksi kokonaisuuksiksi. Tällöin kunkin
aluevankilan alueella olisi kattavasti erityyppisiä laitoksia
ja toimintoja siten, että vanki voisi suorittaa rangaistuksensa
hänelle soveltuvissa laitoksissa ja toiminnoissa kotipaikkansa
alueella rangaistusajan suunnitelman mukaisesti. Tämä on tietysti
myönteinen tavoite, jos ajatellaan, että vangit
saisivat olla lähellä omia perheitään
ja omia sosiaalisia verkostojaan, jotta vierailut ja muu sosiaalinen
toiminta mahdollistuisi. Mutta kuinka tällä hetkellä,
kun arjen realiteetit ovat kertoneet meille, että vankimäärä on
lisääntynyt entisestään päinvastoin
kuin on tavoiteltu, turvataan vankien inhimillinen sijoittaminen
eri vankiloihin, koska on tullut esille tilanteita, joissa vankeja
on jouduttu sijoittamaan vanhoihin paljuselleihin tilanpuutteen
vuoksi?
Kriminaalihuollon tavoitteena on uusintarikollisuuden sekä rikollisuudesta
aiheutuvan syrjäytymiskehityksen ehkäiseminen
ja vähentäminen. Samoin kuin vankeinhoidossa myös
kriminaalihuollossa laaditaan yhdyskuntaseuraamuksia suorittaville
rangaistusajan suunnitelma. Pidän näitä asioita
merkittävinä ja hyvinä. Mutta kuinka
toteutamme näitä suunnitelmia ja uusia visioita,
jos henkilöstöä ei vankiloissa ole riittävästi?
Tässä uudessa lainsäädännössä muutetaan vankiloiden
virat valtakunnallisiksi. Ne ennen olivat alueen sisäisiä virkoja.
Tässä on työnantajalla jatkossa mahdollisuus
siirtää virka mihin vaan, ja esitänkin
huoleni esimerkiksi Pelson osalta, kun tällä hetkellä toimintoja
supistetaan ja pohditaan muutostilannetta. Kun kokonaisuuden kannalta
tällä hetkellä vankeinhoidossa henkilöstömitoitus
on keskiarvoltaan 0,76, niin Pelsolla ajetaan kuin käärmettä pyssyyn
alempaa keskiarvoa 0,66. Mielestäni tämä on
ristiriidassa rikosseuraamusalan kehittämistavoitteiden
kanssa. Toki tuottavuuden lisääminen on meidän
kaikkien tiedossa ja se on merkittävä tavoite
tällä hetkellä koko valtionhallinnossa,
mutta se, mihin suuntaan meillä vankeinhoidon tila on tällä hetkellä kehittymässä
ja
turvataanko vangeille aidosti turvalliset olosuhteet, herättääkin
kysymyksiä.
Lisäksi mietin henkilökunnan oikea-aikaisen mitoituksen
osalta myös työnkuvien kehittämisen ja
osaamistarpeiden jatkovalmistelua. Tässä lakiesityksessä kirjataan,
että on rikosseuraamusalalle valmistumassa yhtenäinen
henkilöstrategia 2009—2012, joka ottaa huomioon
valtion yhteiset henkilöstöpoliittiset periaatteet,
tuottavuushankkeen vaatimukset ja Rise 2010 -hankkeen edellytykset.
Ihan oikeutetusti henkilöstö on kysynyt, kun tämä lakiesitys
tulee eduskunnan käsittelyyn ja eteenpäin valiokuntiin
hiottavaksi ja päätettäväksi,
onko todellakin niin, että kun tällä hetkellä on
kesken tämän henkilöstö-strategian
laatiminen yhdessä henkilöstöjärjestöjen
ja muiden toimijoiden kanssa, että tehdään organisaation
selvittämis- ja kehittämistyötä aivan
turhaan, jos laki lyödään lukkoon ja
sitten jälkikäteen selviää,
mitä asioita olisikin tarvinnut viedä eteenpäin.
Lisäksi organisaation keventämisen osalta
on herännyt kysymys siitä, olisiko todella mahdollisuus
laajempaankin remonttiin Rikosseuraamuskeskuksen johtajien osalta:
vankiloiden johtajien, aluevankilajohtajan, vankilan apulaisjohtajan,
joka muuttuu uudessa esityksessä osastojohtajaksi, ja apulaisjohtajien
suhteen. Nyt näyttää siltä,
että Kriminaalihuoltolaitoksen naiset ja miehet saavat
pitää paikkansa, johtotähdet säilyvät
ja tavallaan tekevien käsien, osaavien henkilöiden,
jotka tekevät vankien kanssa sitä lähityötä,
päälukua ollaan aktiivisesti vähentämässä.
Tällä hetkellä esimerkiksi aiemmin
mainitsemani Pelson vankilan osalta on esitetty kysymys, että jos
henkilöstömäärää tämänhetkisen vankiluvun
valossa pienennetään, miten voidaan toteuttaa
turvallisuussuunnitelmaa, toteutuvatko vankien oikeudet, joutuuko
vankila käyttökieltoon turvallisuussyistä,
kun ei ole riittävää henkilöstöä paikalla
varmistamassa vankien turvallista elämää.
Ja ovatko todella asiat kunnossa koko meidän vankeinhoidossamme,
ja kuka kantaa vastuunsa, mikäli henkilöstömitoitukset
asetetaan liian alhaisiksi?
Tällä hetkellä ollaan tietysti siinä onnellisessa tilanteessa,
että ilmeisesti turvallisuusvaatimuksien suhteenkaan paloturvallisuusviranomaiset
eivät
ole tehneet viimepäisiä mittauksia ja selvityksiä.
Todellisuus Pelson vankilassakin tällä hetkelläkin
on se, että jos henkilöstömäärä lasketaan
tuohon 0,66:een elikkä valtakunnallisen keskiarvon 0,76
alle, se tarkoittaa sitä, että vankilalla täytyy
olla valmis suunnitelma automaattijärjestelmästä,
pitää tietää, milloin järjestelmä otetaan
käyttöön, mitä se maksaa, kuka
sen vastuuttaa ja millä tavalla nämä asiat
aiotaan hoitaa, jos miehistölukua vähennetään.
On käsittämätöntä,
miksi ollaan edelleen nihkeitä eläköitymisen
osalta siinä, että voitaisiin jatkaa siirtymäaikaa
2012:sta 2015:een, joka todella mahdollistaisi sen, että ketään
ei tarvitsisi virkasiirrolla ajaa muualle. Jos katsoo käsittelyssä olevaa
lakiesitystä, niin havaitsee sen, että on tarkoituksena
toteuttaa hyvää hallintoa ja hyvää menettelyä valtion
toiminnoissa. Toivoisin, että nyt pohdittaisiin — ja
koska täällä on runsaasti keskustalaisia
kollegoja paikalla, niin myös vaikutettaisiin niin — että myös
Pelson osalta mitoitukseksi otettaisiin valtakunnallinen keskiarvo 0,76,
mikä tarkoittaisi virkajärjestelyissä 92 miestyövuoden
vahvuutta, ja sen päälle tulisivat henkilöt,
jotka eläköityvät vuoteen 2015 mennessä,
niin että heidän eläköityessään
virka automaattisesti ikään kuin jäätyisi
pois. Se ei vaikuttaisi muuhun kuvioon. Pitkät työurat
saisivat päättyä kaikessa rauhassa ja
inhimillisesti.
En tiedä, onko tämä arvovaltakysymys,
mutta toivoisin, että positiivista viestiä myös
näille valtionhallinnossa pitkän uran vankeinhoidossa
tehneille henkilöille pystyttäisiin lähettämään.
Kyllä näissä asioissa on kyettävä katsomaan
myös se inhimillinen näkökulma. Lääkelain
käsittelyssä tuli mielenkiintoisella tavalla esille,
että puolustetaan alueita henkeen ja vereen, ja olen kyllä valmis
puolustamaan Kainuuta ja Pelsoa samalla tavalla kuin täällä helsinkiläiset
kollegat puolustivat omiaan.
Keskustelu päättyi.