Ismo Soukola /ps:
(Ilkka Kanerva: Lyhyt kaava!) Arvoisa herra puhemies! — Valitettavasti
edustaja Kanervan toivomus ei taida täyttyä.
Minä kysyn heti aluksi, että mistähän
mahtaisi löytyä semmoinen rohkea ja tarpeeksi
korkea-arvoinen taho käskemään eräitä haihattelijoita vetämään
päänsä ulos pikku planetaariostaan ja katsomaan
omin silmin ihan oikeata elämää, koska
tästä eduskunnasta siihen ei ole ja se on valitettavasti
nähty. Liikkuva poliisi lyötiin lihoiksi eräiden
tahojen monikymmenvuotisen myyräntyön vihdoin
onnistuessa. Tämä tehtiin käytännössä olemattomiksi
osoittautuviin säästöihin vedoten, ja
jatkoa seuraa. Poliisikoulutuksen uudistamisessa on taas selvästi
ensiksi luotu muka-ongelmat, joihin sitten haetaan yksisilmäistä ja loppujen
lopuksi kalliiksi tulevaa ratkaisua.
Poliisin perustutkinto on jo nyt erittäin laadukas
ja monipuolinen kokonaisuus, johon ammattikorkeakoulun statuksella
tuskin saataisiin mitään merkittävää hyvää lisää.
Mietin, olemmeko olleet niin kauan nöyrää palvelijakansaa,
että kun tilaisuus tulee, niin on sitten ruvettava hienostelemaan
mitä ihmeellisimmillä ammatti- ja tutkintonimikkeillä.
En usko, että kuorma-autonkuljettajakaan yhtään
sen paremmaksi muuttuu, vaikka ammattinimike olisi ohjaamotarkkailija.
Jo tänä päivänä poliisin
ammatissa on mahdollisuus edetä korkeakoulutasoisiin opintoihin
aina poliisimaisterin tutkintoon saakka, mutta tätä korkeakoulutasoista
perustutkintokoulutusta on hyvin vaikea näillä hallituksen
esittämillä argumenteilla hyväksyä.
Taustalla kummitteleekin peikkona se vanha tuttu, jopa poliisin
vanha tuttu: raha. Korkeakouluopiskelijoiksi muuttuvien poliisikokelaiden
opintososiaalisten etujen yhtenäistäminen muiden
korkeakouluopiskelijoiden kanssa tulee vähentämään
poliisihallinnon koulutuskustannuksia, mutta aiheuttaa kustannuskasvua
sosiaalietuuksien määrään muualla.
Opiskelijalle ei muutoksesta kovinkaan suurta taloudellista
hyötyä tule koitumaan, varsinkaan siinä vaiheessa,
kun hän työelämään
siirtyy. Nimittäin hallitus itse asiassa lyttää koko oman
esityksensä merkittävyyden toteamalla: "Tutkinnonuudistus
ei itsessään aiheuta palkankorotuspaineita." Eli
siinäpä se. Korkeakoulutettu peruspoliisi peruspoliisin
palkalla.
Arvoisa herra puhemies! Poliisityö on ennen kaikkea
työtä erilaisten ihmisten kanssa. Sitä on tavattoman
vaikea opetella kirjoista lukemalla tai luennoilla istumalla. Poliisin
peruskoulutusuudistuksen tuoma noin puolen vuoden teoriaopintojen
lisäys opiskeluaikana ei juuri tuo mitään
lisäarvoa käytännön poliisityöstä selviämiseen. Hallituksen
esityksessä mainitut perusteet koulutusmuutokselle ovat
suoraan sanottuna tarkoitushakuisia ja osoittavat, ettei uudistuksen
valmistelussa ole kovinkaan syvällisesti perehdytty poliisityön
arkeen.
Väitteet poliisityötä tekevien osaamisvaatimusten
kasvusta muun muassa tietotekniikan kehittymisen takia ovat absurdeja.
Jo nyt poliisin perustutkintoa suorittavien joukossa on paljon sellaisia
opiskelijoita, joiden tietotekninen osaaminen ylittää koulussa
saatavat tiedot ja taidot, useimmilla jopa moninkertaisesti. Peruspoliisityössä isoimmat
ongelmat tietotekniikassa johtuvat todellisuudessa poliisin käyttämien
tietojärjestelmien huonoista ja epätarkoituksenmukaisista
käyttöliittymistä sekä ohjelmien
toiminnan ongelmista, ei siitä, etteivätkö poliisimiehet
osaisi niitä tietokoneita ja ohjelmia käyttää.
Ja heille, jotka ovat bittimaailmassa kuin kotonaan, löytyy luonnollinen
ura poliisihallinnossa esimerkiksi tietotekniikka-, rikos- ja talousrikostutkinnassa.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen yleisperustelun
johdannossa todetaan: "Käytännön operatiivista
työtä tekevä poliisipartio joutuu yhä useammin
sovittelemaan erilaisen kulttuuritaustan omaavien henkilöiden
välisiä konflikteja vieraalla kielellä tai
perustelemaan toimenpiteensä vakuuttavasti ja avoimesti
poliisiin kriittisesti suhtautuvalle henkilölle." Tämä on
nykypäivää, ja tähän
nykyinen poliisikoulutus vastaa varsin tyydyttävällä tasolla
pois lukien kieliopinnot. Ruotsin kielen opetuksen sijaan olisi
enemmän kuin tarpeen antaa edes jonkinnäköiset
perustaidot venäjän ja viron kielissä.
Ruotsinkieliset peruskurssit vastatkoon ruotsinkielisten poliisipalvelujen
saatavuudesta. Vaikka perusopinnot muutettaisiin korkeakoulutasoisiksi,
ei kielitaitokysymykseen tätä kautta löydy
ratkaisua. Onkin lähdettävä siitä,
että me elämme Suomessa, jossa toimii suomalainen
poliisi. Muun kuin suomen-, ruotsin- tai englanninkielistä palvelua
haluavan on vain hyväksyttävä se, että joutuu
odottamaan sen aikaa, kun tulkkausta järjestetään.
Tämä kieliasia on mielestäni maassamme hoidettu
erittäin hyvin, kun verrataan ihan mihin tahansa muuhun
Pohjoismaiden ulkopuoliseen maahan.
Erilaisten kulttuurien erityispiirteitä opiskellaan
jo nyt aika laajaltikin poliisin perustutkintokoulutuksessa. Eri
kulttuurien edustajia vierailee koululla kertomassa omasta kulttuuristaan
perustutkintokoulutuksessa oleville opiskelijoille. Sen lisäksi
poliisiopiskelijoiden joukossa alkaa olla yhä useammin
muista kulttuureista tulleita. Eli tähänkään
en jaksa uskoa korkeakoulutuksen tuovan lisäarvoa.
Samaisten yleisperusteluiden kohdassa 3 käydään
läpi poliisityössä jo nykyäänkin
olevia haasteita, joiden perusteella katsotaan tarpeelliseksi koulutuksen
muuttaminen korkeakoulutasoiseksi. Tämä osoittaa,
ettei esitystä laadittaessa ole juurikaan omaksuttu poliisin
perusopetuksen sisältöä ja laajuutta.
Lisäksi edellä mainitussa kohdassa sotketaan onnellisen
autuaasti peruspoliisityö ja erikoistumisopintojen ja muiden
jatko-opintojen kautta saavutettavat erikoistaitoa vaativat tehtävät.
Esimerkiksi otan esityksestä kohdan, joka kuuluu: "Poliisi
tarvitsee työssään monen tieteenalan
tietoa, ja hänen tulee osata hyödyntää tuota
tietoa poliisitoiminnallisessa tilanteessa oikealla tavalla." Tämä pitää varmasti
paikkansa,
mutta sillä erotuksella, että noin 99 prosentissa
poliisitoiminnallisista tilanteista pärjää mainiosti
normaalilla yleissivistyksellä.
Hallitus yrittääkin tarkoitushakuisesti osoittaa näennäisillä haasteilla
muutoksen tarpeellisuutta. Yhteiskunnan muuttuessa on poliisin peruskoulutuksenkin
muututtava. Se voi tapahtua nykyisen kaltaisessa oppilaitoksessa
vallankin hyvin ilman korkeakoulustatuksia, ja muistutan edelleen,
että nyt jo on mahdollista suorittaa korkeakoulutasoisia
poliisiopintoja.
Poliisikoulutuksen uudistuksessa huolestuttaa myös
opintososiaalisten etujen karsiminen. Tämä tarkoittaa
sitä, että ennen poliisikokelaille tarjottiin
maksuton majoitus koulun asuntolassa ja maksuttomat ateriat koulupäivinä.
Nyt näistä ollaan korkeakoulutuksen yhtenäisyyden
takia luopumassa. Opintososiaalisten etujen poistuminen tulee muuttamaan
poliisikoulutukseen hakeutuvaa joukkoa yhä nuorempaan suuntaan. Ammatinvaihtajia,
joita poliisikoulutuksessa on merkittävä määrä,
tämä uudistus ei tulisi suosimaan. Nykyisen mukaisessa
poliisin peruskoulutuksessa ensimmäinen vuosi ollaan opiskelijan statuksella
koululla lähiopinnoissa. Loput perustutkintokoulutukseen
nyt kuuluvasta noin 2,5 vuoden ajasta ollaan työharjoittelun
ja kenttäjakson ajan poliisiyksikön palkkalistoilla
ja näihin opintoihin kuuluvien koulussa tapahtuvien lähiopintojaksojen
aikana koulussa, mutta saadaan kotikihlakunnasta palkka. Uudistuksen
myötä opintojen kokonaiskesto pidentyisi 3 vuoteen, joista
viimeisen vuoden opiskelija olisi taas lähiopinnoissa koululla
eikä saisi enää mistään palkkaa
vaan olisi opintotukien varassa. Tämä tulisi olemaan
taloudellisesti ylivoimaisen vaikeaa jo perheen perustaneille ammatinvaihtajille
ja vanhempaan ikään ehtineille koulutukseen hakeutujille.
Peruspoliisityössä ovat ihmissuhdetaidot ensiarvoisen
tärkeitä. Tietty elämänkokemus
antaa aina varmemman pohjan erilaisten ihmisten kanssa toimiessa,
ja erityisen tärkeää se on, kun puututaan
kansalaisten perusoikeuksiin. Mikäli koulutusuudistuksen
myötä edellä mainituista syistä tapahtuva
opiskelijarakenteen muutos tapahtuu, emme välttämättä saa
kentälle riittävän elämänkokemuksen
omaavia, vaikkakin muuten hyviä nuoria poliisimiehiä ja
-naisia.
Se, että poliisiopiskelijat asuvat opiskelija-asuntoloissa
koulun alueella, on merkittävä yhteenkuuluvuuden
luoja, joka kantaa koko tulevan poliisiuran. Sen merkityksen ymmärtää vain sellainen,
joka on sellaisen kokenut. Minä olen, ja uskokaa nyt minua
edes tässä asiassa, jos te ette muuten usko. Majoituksen
maksullisuus vääjäämättä ajaa
opiskelijoita etsimään vapailta markkinoilta asuntoa
ympäri kaupunkia.
Arvoisa herra puhemies! Ilmeisesti myös poliisiammattikorkeaan
kuuluvaa majoitustoimintaa ollaan ulkoistamassa. Pahimmillaan tämä tarkoittaa
sitä, että poliisikoulun alueella sijaitsevissa
asuinrakennuksissa alkaisi majailla myös muiden korkeakoulujen
opiskelijoita tai täysin ulkopuolisia. Kun minä aloitin
poliisin perustutkinto-opinnot vuonna 2000, koulun alue oli avoin,
koska sen haluttiin olevan yhtä muun ympäröivän alueen
ja yhteiskunnan kanssa. Sittemmin maailma on muuttunut, eikä välttämättä parempaan
suuntaan,
ja koulun alue on aidattu ja kulunvalvonta on ympärivuorokautista.
Mikäli pahimmat uhkakuvani toteutuisivat, olisi muiden
kuin poliisiopinnoissa olevien henkilöiden oleskelu alueella
ainakin jonkinmoinen turvallisuusriski.
Lopuksi, herra puhemies, poliisin hallintorakenneuudistuksen
tultua juuri hyväksyttyä, olisi nyt syytä vetää henkeä ja
seurata hyvin tarkkaan muutosten vaikutuksia. Poliisin koulutus
ei sisältönsä puolesta todellakaan tarvitse
sellaisia uudistuksia, joita sen varalle ollaan — kuten
hallituksen esityksestä on luettavissa — varsin
kevyin perustein suunnittelemassa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaan perusteltua, että Poliisiammattikorkeakoulua
ja siellä suoritettavia tutkintoja kehitetään
ja osaamistasoa pyritään nostamaan. Sinänsä on
erittäin hyvä, että annetaan myöskin
aikaisemmin poliisialan virkatutkinnon suorittaneille mahdollisuus
kehittää osaamistaan suorittamalla poliiseille
suuntautunut ammattikorkeakoulututkinto. Kuitenkin täytyy
sanoa, että toivon, että valiokunta hyvin huolellisesti
käy tämän hallituksen esityksen lävitse
ja arvioi, että se on myöskin kaikilta osin tarkoituksenmukainen. Toivon,
että erityistä huomiota kiinnitetään
tutkimustehtävän määrittelyyn,
kun tutkimustyötä tehdään Poliisiammattikorkeakoulussa,
ja että se olisi mahdollisimman laaja-alaista. Voi olla,
että siihen voitaisiin myöskin eräitä muita
valtion toimintoja yhdistää, joten tuo tutkimustoiminta
voisi laajentua.
Erityisen huolissani olen näistä sosiaalisista etuuksista,
opintososiaalisista etuuksista. Kun nykyisin maksetaan palkkaa,
asutaan yhdessä, järjestelmä on toiminut
varsin hyvin. Nyt kun järjestelmää muutetaan,
niin mielestäni valiokunnan täytyy erittäin
huolellisesti arvioida, onko tämä tarkoituksenmukainen
järjestelmä ja pitääkö se
myöskin huolta siitä, että saadaan hyviä poliiseja,
ammattimaisia poliiseja. Nimenomaan hyvien oppilaitten saamisessa
täytyy arvioida, onko tämä uusi järjestelmä riittävän
hyvä tässä suhteessa.
Edustaja Soukola täällä puhui asumisesta. Täytyy
sanoa, että kun katsotaan Ruotsissa lähiöitä,
miten siellä on viime aikoina käyttäydytty, on
erittäin tärkeätä, että meillä pidetään
lähiöistä huolta. Hervanta on yksi merkittävimpiä suomalaisia
lähiöitä, ja mielestäni sinänsä erittäin
hyvä, että siellä on Poliisiammattikorkeakoulu
mutta että kokelaat myöskin asuvat siellä,
ja se on sinänsä hyvä. Kun meidän
asuntoministeri tulee vielä Hervannasta, niin on tärkeätä,
että siellä on niitä nuoria poliisimiehiä,
jotka pitävät järjestystä yllä.
Keskustelu päättyi.