5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholilain 33 ja
40 §:n muuttamisesta
jatkui
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholi on työikäisen
väestömme yleisin kuolinsyy. Esimerkiksi alkoholisairauksiin
sekä alkoholiehtoisiin henkirikoksiin ja tapaturmiin kuolee
vuosittain noin 3 000 ihmistä. Noin kaksi kolmasosaa
poliisin tietoon tulleista pahoinpitelyistä ja henkirikoksista
on tehty humalassa.
Oli ihan hyvä, että eilen ministerikin myönsi, ettei
alkoholiongelmaa Suomessa tällä lailla poisteta.
Mutta alkoholinkäytöstä kertyy vuosittain
miljardin euron lasku yhteiskunnalle. Siksi jotakin kannattaa tehdä — tietysti
olisi ollut ihan hyvä, jos vähän enemmänkin
olisi tehty kuin mitä tähän lakiesitykseen
sisältyy.
Tuohon mainittuun summaan ei ole laskettu mukaan välillisiä kustannuksia,
kuten menetettyä työvoimaa tai alkoholistin läheisten
pahoinvoinnista aiheutuvia kuluja. Kipeimmin alkoholin ongelmakäytössä koskettaa
sen vaikutukseen joutuvien lasten kohtalo. Huostaan otettujen määrä kasvaa.
Syynä ovat yhä useammin päihteet. Itä-Suomessa
sijoitettujen lasten määrä on vielä maan
keskiarvoa korkeampi.
Suomessa syntyy vuosittain 600—3 600 sikiövaiheessa
alkoholista vaurioitunutta lasta. Noin 600 heistä on vaikeasti
vaurioituneita fas-lapsia. Alkoholi ei ole vain päihdeongelmaisten perheiden
vitsaus, vaan tuiki tavallisten vanhempien satunnainenkin humaltuminen
lasten seurassa herättää aina turvattomuutta
perheen pienimmissä.
Niin alkoholismiin kuin alkoholiin liittyviin vastuuttomiin
asenteisiin täytyy tarttua järeämmin.
Kyse ei ole kukkahattutätien kiusanteosta alkoholia vastuullisesti
käyttäviä kohtaan, vaan puuttumisesta
yhteiskuntaamme vakavasti uhkaavaan ongelmaan.
Arvoisa puhemies! Lääkkeitä on kolme:
ennalta ehkäisevä lainsäädäntö,
alkoholistien nykyistä tuloksellisempi hoito sekä yksilö-
ja yhteisötasolta lähtevä asennemuutos.
Hallitus tuo nyt siis viimein eduskuntaan alkoholin mainontaa
tiukentavan lain, vaikkakin torsona. Mainostus tullaan kieltämään
esimerkiksi bussipysäkeillä ja kaupunkien mainostauluilla. Alkoholimainontaa
saa harjoittaa yhä yleisötilaisuuksissa, kuten
urheilutapahtumissa. Sosiaaliseen mediaan liittyvät rajoitukset
ovat ihan hyvä suunta.
Keskusta olisi suitsinut alkoholin mielikuvamainontaa vahvasti.
Mainoksilla synnytetään mielikuvia, joiden varassa
lapset ja nuoret rakentavat todellisuuskäsityksensä.
Tuoreessa alkoholipoliittisessa ohjelmassamme ajamme myös muita
tiukennuksia, jotka ottavat selkeän kielteisen kannan humalahakuiseen
juomiseen ja sen mielekkyyteen.
Tässä yhteydessä lainaan vähän
hallituksen esitystä ja totean, että alkoholijuomien
televisiomainonta on tällä hetkellä siis
kokonaan kielletty Ranskassa, Ruotsissa ja Norjassa, alkoholijuomien
radiomainonta on taas kielletty kokonaan Ruotsissa, Norjassa ja
Sveitsissä ja kaikkien alkoholijuomien ulkomainonta on
kielletty esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa. Monessa yhteydessä meiltä
halutaan
viitata siihen, mitä muissa Pohjoismaissa on tehty, että Suomenkin pitäisi
mennä samaan suuntaan.
Arvoisa puhemies! Useat päihdetyöntekijät
ja raitistuneet alkoholistit ovat kritisoineet suomalaisia hoitokäytäntöjä.
RAY:n kontrolloima päihdehuollon rahoitus ei ole kaikkien
mielestä hoidon laadun kannalta tehokkain tapa organisoida
alkoholiongelmaisten hoitoa. Tuloksellisuutta on seurattu meillä heikosti.
Hoitokäytännöt ovat kirjavat. Odotankin,
että ministeriö arvioi sosiaalihuollon palvelurakennelainsäädännön uudistuksen
yhteydessä toimenpiteet, jotka tarvitaan päihdehuollon
asiakkaiden hoitotakuun toteutumiseksi.
Jokainen meistä tuntee alkoholia vastuuttomasti käyttävän
henkilön, jonka elämänhallinta on ryöstäytynyt
käsistä. Juomista kuitenkin vähätellään
tai siitä vaietaan monissa työ- tai kaveriyhteisöissä.
Toisten asioihin puuttuminen on vaikeaa, mutta yksilön
vastuuseen kuuluu herätellä vierustoveria, kun
asiat ovat pielessä. Ei ole olemassa raitistunutta alkoholistia,
joka ei jälkeenpäin kiittäisi sitä,
joka on hänet kuiville auttanut.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Alkoholi on myrkky. Se voi aiheuttaa ihmisen
elimistölle 60 eri sairautta. Vuosittain Suomessa on jopa
3 000—4 000 alkoholiehtoista kuolemaa
eli enemmän kuin mitä sepelvaltimotauti aiheuttaa.
Alkoholi on myös yleisin työikäisten
kuolinsyy. Se aiheuttaa riippuvuutta. Siitä ei aina pääse
irti, vaikka haluaisi. Alkoholin suurkuluttajia onkin meillä jo
puoli miljoonaa. Alkoholi myös muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Joka
neljännessä tapauksessa päivystyspoliklinikalla
on osallisena alkoholi. Välittömät alkoholin
aiheuttamat kustannukset terveyden- ja sosiaalihuollossa ja rikollisvalvonnassa
ja omaisuusvahingoissa ovat noin miljardi vuodessa, välillisesti
jopa 3—5 miljardia. Tämän lisäksi
alkoholi aiheuttaa mittaamattoman määrän
sivullisten kärsimystä, haittoja ja turvattomuutta.
Juominenhan ei ole pelkästään yksilön
oma asia, vaan se vaikuttaa aina myös passiivisesti lähiympäristöön,
erityisesti lapsiin. Tämän lisäksi Suomessa syntyy
vuosittain noin 600 lasta, joille äidin raskaudenaikainen
alkoholinkäyttö on aiheuttanut jonkinasteisen
vaurion.
Neljän alkoholiveronkorotuksen myötä kokonaiskulutusta
on saatu alennettua noin 10 prosenttia eli noin 10 litraan 100-prosenttista
alkoholia asukasta kohden aiemmasta 10,5 litrasta. 60-luvun 2 litrasta
on käytön lisäys silti valtava. Naisten
kulutus on kuusinkertaistunut ja miesten kaksinkertaistunut. Juomatapana
humalajuominen on lisääntynyt, ja se on meillä kansainvälisesti
poikkeuksellisen yleistä. Nykyään juodaan ravintoloiden
lisäksi paljon myös kotona ja yhä enemmän
aamuyön tunteina. Voisikin olla järkevää lyhentää ravintoloiden
aukioloa edes jonkin verran.
Huolestuttavaa on erityisesti se, että suomalaisten
lasten ja nuorten humalajuominen on edelleen yleisempää kuin
Euroopassa keskimäärin. Humalajuominen ja alkoholinkäyttö ovatkin lisääntyneet
huomattavasti ennen vuosituhannen vaihdetta, mutta onneksi nyt 2000-luvulla
ne ovat hieman vähentyneet. Vähintään
kerran kuukaudessa alkoholia käyttää edelleen
jopa 40 prosenttia 16-vuotiaista, ja noin 20 prosenttia juo itsensä tosi
humalaan vähintään kerran kuussa. Lukiolaisista
neljännes juo itsensä tosi humalaan vähintään
kerran kuussa ja ammattikoululaisista 40 prosenttia. Raittiita 18-vuotiaita
on pojista enää 10 prosenttia ja tytöistä vain
6 prosenttia.
Tämä pitkä lista alkoholin haitoista
ja suomalaisten juomatottumuksista osoittanee itsestäänselvästi
sen, että alkoholiin liittyvä lainsäädäntö todella
kaipaa tiukennuksia. Onkin erittäin tervetullutta, että tämän
alkoholimainonnan rajoitusesityksen lisäksi myös
alkoholilain kokonaisuudistus ja alkoholiveron korotus ovat ministeri Huovisen
mukaan tulossa eduskunnan käsittelyyn vielä tällä kaudella.
En panisi pahakseni edes paluuta tilanteeseen ennen vuotta 1995,
jolloin alkoholijuomien mainonta oli kokonaan kiellettyä.
Tämä toive lienee tosin epärealistinen.
Arvoisa puhemies! Me elämme kuvien maailmassa, joita
tulvii mediasta meidän kaikkien tietoisuuteen. Mainonnan
kuvamaailma on suunnattu vaikuttamaan katsojiensa mieleen. Lapset ovat
erityisen alttiita median vaikutuksille. Alkoholimainonnan tarkoituksena
on tietenkin aiheuttaa positiivisia mielleyhtymiä alkoholin
suhteen. Nyt käsittelyssä olevan hallituksen esityksen
tavoitteena on vähentää niitä tilanteita,
joissa mainonnalle erityisen alttiit lapset ja nuoret altistuvat
alkoholimainonnalle omassa elinympäristössään,
vaikkei se erityisesti lapsille suunnattua olisikaan.
Tutkimusten mukaan alkoholimainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön
aloittamista sekä lisää nuorten alkoholinkäyttöä ja
humalajuomista. Alaikäisten alkoholinkäyttö myös
lisää väkivalta- ja tapaturmariskejä,
vahingoittaa nuoren kehitystä ja ennustaa riippuvuutta
ja haittoja aikuisena. Alkoholipolitiikan tavoitteena tuleekin olla
erityisesti lasten ja nuorten suojeleminen alkoholin aiheuttamilta
haitoilta.
Mietojen alkoholijuomien mainonta olisi tämän
esityksen mukaan jatkossa sallittua radiossa ja televisiossa tuntia
nykyistä myöhemmin eli kello 22:n jälkeen.
Mielestäni tämä aikaraja olisi hyvin
voinut olla kyllä myöhempikin. Alkoholin mainonta
yleisillä paikoilla kielletään, esimerkiksi
bussipysäkillä, mainostauluissa ja liikennevälineissä,
mutta myymälät ja ravintolat saavat tuotteitaan
tiloissaan mainostaa.
Ikävä kyllä alkoholin mainonta olisi
edelleen sallittua urheilu- ja muissa yleisötilaisuuksissa. Erityisesti
tuo urheilutapahtumien alkoholimainonnan salliminen yhdistää ikävällä tavalla alkoholin
liikuntaan ja urheiluun. Urheilussa, etenkin jääkiekossa,
pyörivät suuret olutfirmojen sponsorirahat, joita
ilman seurat eivät ilmeisesti pärjää,
pääsivät ratkaisemaan asian, ikävä kyllä.
Erityisen tervetullutta on rajoitusten saaminen alkoholimainonnalle
verkkomaailmassa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, älypuhelimissa ja
pelialustoilla. Tämä on hyvä, sillä tämäntyyppinen
mainonta erityisesti vetoaa lapsiin ja nuoriin. Mietojen alkoholijuominen
mainonta olisi kiellettyä muun muassa pelien, arpajaisten
ja kilpailujen yhteydessä verkkomediassa, vaikka muu verkkomainonta
onkin alkoholin osalta sallittua.
Kuluttajan itsensä tuottamaan tai jakamaan sisältöön
perustuva alkoholimainonta on jatkossa kiellettyä. Ministerin
eilisen esimerkin mukaan Pekka saa siis edelleen laittaa sellaisen
kuvan sosiaaliseen mediaan, jossa tuli otettua vähän
liikaa. Olutfirma ei kuitenkaan saa järjestää kilpailua
parhaasta kännikuvasta. Hyvä näin.
Jäämme vielä odottamaan alkoholilain
kokonaisuudistusta ja alkoholiveron korotusta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Lapsia on suojeltava aina, kun se vain on
mahdollista, tästä me kaikki olemme varmasti aivan
samaa mieltä. Mielikuvamainonnan tyyliin ja sen sisältöön
on puututtava. Ei voida antaa semmoista mielikuvaa, että joka
paikassa kasvaa iloisesti omenapuita ja juokset iloisesti rallattaen
vastakkaisen sukupuolen syliin ja tämä kaikki
on alkoholin ansiota. Ei voi antaa tämmöistä mielikuvaa.
Mielikuvamainontaan puuttuminen on ehdottoman kannatettava, ja sillä on
suojeltava lapsia.
Mutta jos me menemme vähänkin syvemmälle
tähän asiaan, niin kohtaamme melkoisia ongelmia.
Mielikuvamainonnan kielto ei poista kaikkea mainontaa. Nykypäivänä asiat
ovat netissä, ja ulkomaiset firmat toimivat siellä kielloista huolimatta.
Kenties urheilun rahoitus hankaloituu, jolloin jopa lasten liikuntaolosuhteet
heikkenevät, ja tämä mainonta siis pysyy.
Vain netin ja alkoholimainonnan globaali kielto on se, millä tämä mainonta
saadaan pois. Entä sitten, jos tästä tehdään
kieltojen kautta vähän niin kuin tabu? Suojeleeko
se lapsia? Ei varmastikaan. Silloin siihen kenties tulee entistä enemmän
semmoista kielletyn hedelmän tuntua ja homma menee överiksi
helpommin.
Eli suomalaisia tämä säädös
rajoittaa, ei niinkään ulkolaisia, ja pahimmassa
tapauksessa tämä tarkoittaa kilpailurajoitteita
ja jopa työn vähenemistä Suomesta. Nämä asiat
on punnittava valiokunnassa kunnolla ja ihan ilman mitään
sen isompia kuvioita. Asiat asiana, mutta lapsia on suojeltava.
Kuitenkin, nyt kun tämä laki on auki, tahtoisin
tuoda alkoholipolitiikasta vähän enemmänkin
esille, ja jos se vain on mahdollista, niin valiokunnassa voisi
pikkasen pöyhäistä asioita auki. Manner-Euroopassa
juomakulttuuriin liittyy se, että viinitilat, pienpanimot
saavat myydä tuotteitaan ulos, ja se on paikallista toimintaa.
Suomessa näin saavat toimia viinitilat, mutta pienpanimolta
se on kielletty. Pienpanimot kiertävät tämän
säädöksen sillä, että jostain
siivouskaapista tehdään niin sanotusti kauppa
ja kaupan hyllyllä on joku vanha ketsuppipullo, jolloin
säädökset on täytetty, ja silloin
saadaan pienpanimotuotteitakin myydä ulos. Kun tämä on
tosiasia suomalaisessa pienpanimotoiminnassa, niin eikö olisi järkevää antaa
myös pienpanimoille mahdollisuus myydä omia tuotteitaan
ulos, on se sitten pienpanimo tai panimoravintola tai mikä tahansa.
Tällainen kiertely ei ole järkevää.
Se olisi mahdollista itse asiassa jo nykylainkin mukaan, mutta lain
tulkinta ja asetukset estävät sen.
Toinen asia, mikä on tämmöiseen eurooppalaiseen
juomakulttuuriin ohjaava ja mitä kannattaisi pohtia — se
nyt menee toiseen kohtaan, mutta kuitenkin sanon sen — on
se, että ravintolassa myydyn ja kaupasta myydyn alkoholin
veroprosentti voisi olla eri. Ravintolassa, valvotuissa olosuhteissa,
juotu annos voisi olla prosentiltaan pienempi, ja näin
kenties saavutamme sitä mannereurooppalaista juomakulttuuria,
mihin niin useassa puheessa toivotaan mentävän.
Kenties silloin kotijuopottelu vähenisi, kenties perheväkivalta
vähenisi, kenties tämä vähentäisi
monia muita ongelmia, ja samalla se tukisi työllisyyttä ja
olisi kokonaisuudessaan tutkimisen arvoinen.
Niin tai näin, kannatan mielikuvamainonnan rajoittamista,
mutta niin, että se tehdään järkevästi.
Lapsia pitää suojella.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! On toki mielenkiintoista näin keskiyöllä käydä keskustelua
alkoholilainsäädännöstä yleisesti.
Kuitenkin tämä hallituksen esitys pyrkii puuttumaan alkoholin
aiheuttamiin haittoihin mainonnan rajoittamisen kautta. Alkoholi
on yhä työikäisten yleisin kuolinsyy
Suomessa. Alkoholisairauksiin sekä alkoholiehtoisiin henkirikoksiin
ja tapaturmiin kuolee vuosittain vajaat 3 000 ihmistä. Lisäksi
esimerkiksi viimeisten parinkymmenen vuoden aikana 65 vuotta täyttäneiden
miesten alkoholikuolleisuus on kaksinkertaistunut. Näitä tosiasioita
ei voi sivuuttaa.
Alkoholin väärinkäytön aiheuttamat
haitat sekä välittömät ja välilliset
kustannukset yhteiskunnalle ovat mittavia. Onkin tärkeää,
että tällä alkoholimainonnan rajoittamisella
pyritään suojelemaan ennalta ehkäisevästi
erityisesti lapsia ja nuoria ja varjelemaan heitä liian
varhaiselta alkoholinkäytön aloittamiselta ja
muilta alkoholihaitoilta. Lapsille ja nuorille ei tule välittää alkoholista
kuvaa, joka vähättelee sen haittoja tai erityisesti
lisää sen houkuttelevuutta. Tällaisia
mielikuvia välitetään usein mainonnan
avulla. Lapset ja nuoret ovat herkkiä ottamaan vaikutteita
kaikkialta ympäröivästä yhteiskunnasta,
niin medioista, ystäväpiiristä kuin perheeltä,
ja vetoavat mainokset iskevät usein juuri nuoriin.
Tutkimusten mukaan alkoholimainonta aikaistaa lasten ja nuorten
alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää alkoholinkäyttöä ja
humalajuomista. On hyvä, että esitys puuttuu alkoholimainontaan
nimenomaan paikoilla, joissa lapset ja nuoret jokapäiväisessä elämässään
ovat kosketuksissa mainonnan kanssa, kuten bussipysäkeillä,
asemilla tai kaupunkien keskustoissa, vaikka mainontaa ei erityisesti
heille kohdennettaisikaan. Erityisiä rajoituksia hallituksen
esityksessä säädettäisiin lisäksi
esimerkiksi alkoholimainonnalle sosiaalisessa mediassa.
THL:n vastikään julkaistussa alkoholin kulutusta,
haittoja ja politiikkatoimia käsittelevässä tutkimuksessa
tarkastellaan erilaisten alkoholihaittoja vähentävien
menetelmien vaikuttavuutta ja hyödynnettävyyttä.
Mainonnan ja markkinoinnin rajoittamisen vaikuttavuudesta on aivan viime
aikoina tullut uutta tutkimusnäyttöä,
ja alkoholimainontarajoitukset ovat nousseet esille tehokkaana keinona
vähentää nuorten alkoholinkäyttöä.
Mainonnan ja markkinoinnin säätelyllä on
tutkimusten mukaan vahva näyttö vaikutuksesta
nuorten juomiseen.
Lakiesityksellä on myös kansan tuki. Mainonnan
rajoittaminen on kansalaisten mukaan yleisesti ottaen melko hyväksyttävä keino
alkoholihaittojen vähentämiseksi. Esimerkiksi
vuonna 2012 suomalaisista 53 prosenttia kannatti alkoholin mielikuvamainonnan
kieltoa. Lisäksi juuri alaikäisten juomisen rajoittamiseen
suhtaudutaan erityisen myönteisesti. Vaikka pelkällä mainonnan
kieltämisellä ei voi estää kaikkea
alkoholin väärinkäyttöä tai
alkoholista aiheutuvia haittoja, sillä voidaan kuitenkin
pyrkiä ehkäisemään tulevia haittavaikutuksia
vaikuttamalla lasten ja nuorten mielikuviin alkoholista. Kaikki
keinot on käytettävä lasten suojelemiseksi.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensiksi edustaja Jaloselle: On ilo huomata,
että totesitte puheenvuorossanne monia sellaisia asioita,
joita keskustan alkoholipoliittinen asiakirja alkutalvesta jo on
esittänyt, liittyen muun maussa alkoholin hinnoitteluun
ravintola- ja kotianniskelukäytössä ja
sen erottamiseen ja toisaalta myöskin kotimaisen pienpanimo-
ja tilaviini- ja tilaliköörikulttuurin tukemiseen
ja sitä kautta myös pienyrittäjyyden
ja maaseudun yrittäjyyden tukemiseen.
Sitten haluan esittää kiitokset peruspalveluministerinä toimineelle
Maria Guzenina-Richardsonille siitä, että tämä lakiesitys
vihdoin, käytännössä noin 10
vuoden valmistelun jälkeen, on eduskunnan käsittelyssä.
Tiedän ja vahvat puheet kertovat, että asian valmistelu
on ollut varsin tuskaista ja työlästä tässäkin
hallituskokoonpanossa, koska kaikkien hallituspuolueiden intressissä ei
ollut tämän lain saattaminen eduskunnan käsittelyyn
asti. Siksi onkin toisaalta ikävä huomata, että siitä jäi
puuttumaan tiettyjä osia. Se ei ole niin tiukka ja lasten
ja nuorten parasta ajatteleva kuin ehkä olisimme toivoneet,
mutta siitä huolimatta kiitokset ministerille, joka sinnikkäästi
tämän puristi eteenpäin, niin että saimme
tämän vihdoin nyt eduskunnan käsittelyyn. Tästä kun
tutkitusti on eduskunnan enemmistön tahto, vaikka muutakin
ehkä jotkut väittävät. Kaiken
taustallahan on jo viime hallituskauden aikana ja viime eduskuntakaudella
tehty edustaja Kerolan lakialoite, joka silloin edellisen eduskunnan
aikana sai jo yli 100 edustajan tuen.
Arvoisa puhemies! Kun totesin, että laki ei kuitenkaan
tällaisena kuin se nyt eduskunnalle tuodaan aivan vastaa
niitä odotuksia, niin erityinen harmi koskee sitä,
että tämähän ei ole laki alkoholin
mielikuvamainonnan rajoittamisesta. Tämä on laki
alkoholimainonnan rajoittamisesta, mutta siitä paljon puhutusta
mielikuvamainonnasta tämä ei juuri anna rajoituksia.
Olemme tyytyväisiä siitä, että alkoholin
televisiomainontaa koskevaa kello 21:n aikarajaa nostetaan. Olemme
tyytyväisiä siitä yksittäisestä detaljista,
että Alkon väkevien juomien nimien ja hintojen
esittäminen voidaan jatkossa tehdä selkeämmin
ja paremmin. Tämä on kuluttajien kannalta lähtökohtaisesti
hyvä. Mutta mitä tulee tähän
lasten ja nuorten näkökulmaan, josta lain yleisperusteluissakin
todetaan, niin se on jäänyt tässä puutteelliseksi.
Lain yleisperusteluissahan sanotaan, että ennen vuotta
1995 alkoholimainonta oli Suomessa kokonaan kielletty. Sitten uusi
alkoholilaki vähän löysensi mahdollisuuksia
mainostaa alkoholia. Mutta tuon jälkeen alkoholimainonnan
vaikutuksista on saatu uutta tutkimustietoa, sen jälkeen
siis, kun mietojen alkoholijuomien mainonta vapautettiin. Tämä kansainvälinen
vahva tutkimusnäyttö osoittaa, että alkoholimainonta
lisää osaltaan lasten ja nuorten juomista.
Kukaan meistä tuskin uskoo, että tällä muutetaan
suomalaisten lasten ja nuorten alkoholikäyttäytyminen
kokonaan. Ei missään nimessä. Mutta kun
kaikki tiedämme, että alkoholin kulutukseen vaikuttaa
sen saatavuus, sen hinta ja myös sen markkinointi ja sen
käytöstä syntyvät mielikuvat,
tätä kohtaa on nyt tervettä meidän
päättäjien ryhtyä rajoittamaan.
Emme varmastikaan ole tällä kaatamassa suomalaista
alkoholi- ja panimoteollisuutta. Sitä en saata tästä kansakunnasta uskoa.
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti: Laajemmin on hyvä,
että täällä on sivuttu tätä isompaa alkoholipoliittista
uudistustarvetta, josta todellakin hallituksella on valmistelua,
ja sitä on lupa ja toive odottaa tällä hallituskaudella
eteenpäinvietäväksi. Kysymykset ovat
kinkkisiä, poliittisia ja intohimojakin herättäviä,
mutta toivon ja luotan siihen, että uudella ministerillä riittää kunnianhimoa
tämän lain tuomiseksi eduskuntaan.
Keskustan päätavoitteet alkoholilainsäädännön
uudistamiselle, josta tämä mielikuvamainonnan
ja nyt käytännössä vain alkoholimainonnan
rajoittaminen on yksi osa:
Isommassa kuvassa me tavoittelemme sitä, että lasten
ja nuorten alkoholinkäyttö vähenee. Me
myös tavoittelemme sitä, että aikuisten
käyttämän alkoholin haittavaikutukset
lasten ja nuorten elämässä vähenevät.
Myös tavoittelemme, että alkoholin kokonaiskulutus
Suomessa vähenee siitä nykyisestä 10:stä puhtaan
alkoholin litramäärästä vuositasolla.
Me emme lähtökohtaisesti katso, että verotus vuosi
toisensa jälkeen voi olla keino, jolla tätä asiaa
korjataan. Sekin pitää tarkastella. Me olemme
vahvasti Alkon monopoliaseman säilyttämisen kannalla
ja luotamme siihen, että alkoholin hintaa tulee harkiten
kaikissa juomaluokissa nostaa siten, että hengenvaarallinen
korvikejuominen ei lisäänny niiden ihmisten kohdalla,
joille alkoholi on todellinen sairaus ja ongelma.
Mutta, arvoisa puhemies, kiitos siis siitä, että tämä esitys
on vihdoin eduskunnassa. Uskon, että valiokunnalle jää joitakin
viilauksia koskien esimerkiksi televisiossa esitettävää urheilutapahtumien
alkoholimainontaa, koskien radiomainontaa. Mutta pääkuva
siitä, että me tarvitsemme myös mielikuvamainontaa
rajoittavia tekijöitä, tästä puuttuu,
ja uskon ja toivon, että valiokunta siihen vielä tarttuu.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on ollut erinomaisia
puheita, vähän puolesta ja vastaan, ja uusiakin
näkökulmia on tullut siihen, mitä eilen
jo keskusteltiin ja kuultiin. Minä otan joitakin ajatuksia
täältä vähän jatkona
sille, mitä eilen puhuin ja esimerkiksi tämän
päivän Hesarissa kirjoitin.
Ensinnäkin edustaja Jalonen piti hyvän puheen.
Monesta asiasta olen pikkasen eri mieltä. Ihan sellainen
yksityiskohta, kun puhuttiin pienpanimoiden myynnistä Suomessa:
Ymmärtääkseni meillä on tilanne,
että sahtia ja tilaviinejä saa myydä,
mutta tilanne ei ole ihan sellainen kuin sen pitäisi olla.
EU on sitä katsonut vähän niin kuin läpi
sormien. Mutta nyt jos sitä lähdettäisiin avaamaan
tälle pienpanimopuolelle, niin se homma loppuisi kokonaan,
tai sitten se täytyisi avata niin, että niissä paikoissa,
missä myydään sahtia, niissä paikoissa,
missä myydään tilaviiniä — ja sitten
pienpanimoilla — ne myyntipaikat pitäisi avata
myös eurooppalaiselle alkoholituotannolle ja -myynnille,
eli silloin kyllä tämä Alkon monopoli
katoaisi ihan varmasti.
Sitten puhuttiin euroista. Urheilussa pyörii suuret
rahat, jotenkin näin se meni. 87 miljoonaa euroa on SM-liigaseurojen
yhteenlaskettu tulobudjetti, ja panimot maksavat vuodessa sponsorituloina
liitolle, siis Jääkiekkoliitolle, SM-liigalle ja
Mestikselle, noin 2 miljoonaa euroa. No, 2 miljoonaa euroa on tietysti
paljon rahaa, mutta jos se suhteutetaan siihen 87 miljoonaan euroon, niin
prosenteissa se on hyvin rajallinen, ja jos urheilumarkkinointi,
-mainonta olisi kielletty, niin silloin me puhuisimme tästä 2
miljoonasta. Jos olisi annettu siirtymäaikaa esimerkiksi
3—5 vuotta — niin kuin siellä joissakin
esityksissä oli, siinä kun ministeriö pyysi
lausuntoja — niin tämä ongelma olisi
voitu välttää, niin että ei
olisi syntynyt sellaista gäppiä, jota ei olisi
voitu paikata. Silloin kun formula ykkösissä kiellettiin
tupakkamainonta, niin pahimmat väitteet olivat sensuuntaisia,
että koko laji loppuu, koska tupakkasponsorointi ja ne
rahat siihen lajiin loppuvat, mutta hyvin ovat onnistuneet paikkaamaan
sen.
No, mielikuvamainonta puuttuu tästä. Ja sitten
se suurin ongelma minun mielestäni on, että tämä on
epäsymmetrinen. Siis minä olen tyytyväinen,
että tämä laki on, täytyy ymmärtää se, että tämä on
positiivinen juttu — mutta tässä on tietty
epäsymmetria. Eli jos me lähdemme lailla kieltämään
ja rajoittamaan jotain, niin sitten pitää edetä loogisesti.
Eli jos me kiellämme ulkomainonnan, niin silloin meidän
täytyy kieltää myös mainonta
sisätiloissa. Nyt jos me kiellämme ulkomainonnan
bussipysäkeillä, busseissa, näyttötauluilla
ja vastaavissa, mutta samaan aikaan sallimme sen esimerkiksi jäähalleissa,
niin se tarkoittaa sitä, että ulkomainontaan käytetyt eurot
siirtyvät jonnekin muualle, ja ne siirtyvät esimerkiksi
just jäähalleihin. Eli tämä on
niin kuin tämmöinen tuplapotti niille tahoille,
jotka niitä euroja ja mainosmarkkoja keräävät
sisätiloihin. Tämä ei ole symmetrinen
eikä looginen.
Ilmeisesti siinä taustalla on aika vahva lobbaus. Tässä pyörii
Panimoliitto erittäin aktiivisesti, Jääkiekkoliitto,
ja erinäisissä puoluelehdissä esimerkiksi
Panimoliitto on ilmoitellut erittäin aktiivisesti, missä nyt
ei sinänsä ole mitään väärää, mutta
ovat onnistuneet lobbauksessaan erinomaisesti. Mutta meidän
tehtävämme on sitten valiokunnassa — oma
valiokuntani, sivistysvaliokunta, antaa lausunnon — käytettävä sitä poliittista
harkintaa, että meneekö tämä niin
kuin sen pitää mennä.
Viimeisenä, arvoisa herra puhemies: Minulla on tässä erään
panimoyrityksen lehti, heidän pääkirjoituksensa
otsikolla "Ei sanoja vaan tekoja". Minä poimin tästä kirjoituksesta
muutamia kohtia satunnaisessa järjestyksessä:
"Tässä lehdessä pureudutaan kuumaan puheenaiheeseen,
alkoholimainontaan." "Teemme vastuullista mainontaa." "Uskomme valistukseen
ja parempaan alkoholikulttuuriin." "Ohjaamme juomakulttuuria."
"Vastuullisena yrityksenä haluamme - -". "Vastuullisuus
ei ole meille erillinen projekti." "Vastuullisuusasioissa kehitämme
toimintaamme." "Pian julkaistavassa vastuullisuusraportissa me teemme
- -". "Yksi vastuullisuusteoistamme on - -". Siis
vastuuta on aivan mahtavasti, mutta nyt heitän haasteen
kyseiselle panimoyritykselle: Jos heillä on vastuuta, he
pidättäytyvät alkoholimainonnasta urheilutilaisuuksissa,
pitävät liikunnan ja urheilun ja alkoholimarkkinoinnin
erillään. Heillä on siihen täysi
valta, jos he haluavat, ja kun heidän oma otsikkonsa tässä pääkirjoituksessa
on "Ei sanoja vaan tekoja", niin nyt on sen paikka.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholinkulutuksen kasvu 2000-luvulla
on näkynyt terveydellisten ja sosiaalisten haittojen lisääntymisenä.
Alkoholihaittojen kustannukset yhteiskunnalle ovat valtaisat. Välillisine
kustannuksineen puhutaan jopa 3—6 miljardista eurosta vuositasolla.
Lapset ja nuoret ovat erittäin alttiit alkoholin vaikutukselle.
Nuoriso suosii erityisesti mietoja alkoholijuomia, kuten olutta
ja siideriä, joita se hankkii vähittäiskaupasta.
Siksi viimeksi tehty veronkorotus suunnattiin korkeimpana nuorison suosimiin
juomiin.
Lukuisissa tutkimuksissa on selkeästi osoitettu, että mitä vähemmän
alkoholia mainostetaan, sitä vähemmän
sitä käytetään. Mainonnan lisäksi
nuorison alkoholinkäyttöön vaikuttavat
kodin esimerkki, seura ja kaveripiirin asenne ja alkoholinkäyttö.
Nykyinen alkoholilaki ei salli väkevien alkoholijuomien
mainontaa mutta sallii juuri sellaisen mainonnan, joka tavoittaa
alaikäiset ja vaikuttaa heidän asenteisiinsa.
Mainonta tavoittaa pääsääntöisesti
lapset ja nuoret televisiossa, kaupoissa, lehdissä, ulkomainoksissa,
internetissä. Erityisesti alkoholin mielikuvamainonnan
on katsottu vaikuttavan myös lapsiin ja nuoriin korostamalla
alkoholin myönteisiä vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
lakiesitys on hyvä ja kannatettava. Esityksen mukaan alkoholimainonta
kielletään monilla yleisillä paikoilla
ja sitä rajoitetaan televisiossa ja radiossa siten, että se
on sallittua vain kello 22—7 välisenä aikana.
Mainonta-ajan supistaminen voi saattaa paikalliset ja alueelliset
pienet radiot vaikeaan kannattavuustilanteeseen. Hallitusohjelmassa
todetaan, että juuri paikallisten radioiden toimintaedellytyksiä parannetaan.
Saattaa olla, että tässä nyt käy
niin, että tätä tavoitetta ei todellakaan
saavuteta. Ilta-aikana radioilla on kuitenkin melko vähän
kuuntelijoita, ja erityisesti lapset ja nuoret seuraavat tuolloin
ihan muita medioita. Sen sijaan todelliset mainonnan ongelmat ovat
muualla, ja niitä tämä lakiesitys ei
tavoita.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Mainonnan tarkoitus on aina vaikuttaa, ja
vaikka lapset ja nuoret eivät ole varsinaisesti alkoholimainonnan
kohderyhmänä, huomattava osa mainoksista tavoittaa
alaikäiset. Tietojensa ja kokemustensa rajoittuneisuuden
vuoksi lapset ja nuoret ovat alttiimpia markkinoinnin vaikutukselle
kuin aikuiset.
Vaikka alkoholin mainontakiellon vaikuttavuudesta alkoholin
kulutuksen tasoon ei ole niin vankkaa tutkimusnäyttöä kuin
alkoholin saatavuuden ja hinnansäätelyn vaikuttavuudesta,
niin useissa suomalaisissa tutkimuksissa on tullut kuitenkin esille,
että nuorten alkoholimainonnalle altistumisen ja nuorten
alkoholinkäytön aloittamisiän ja käytön
määrän välillä on yhteyttä. Vaikka
nämä tutkimustulokset ovatkin osittain ristiriitaisia,
niin tässä asiassa on syytä noudattaa niin
sanottua varovaisuusperiaatetta. Tämä varovaisuusperiaate
tarkoittaa sitä, että tietyt toimenpiteet voidaan
tehdä varmuuden vuoksi, jos mahdolliset inhimilliset ja
yhteiskunnalliset haitat ovat suuria ja tiukemmilla säännöksillä niitä voidaan
todennäköisesti vähentää.
Tämän takia ehdottomasti kannatan tätä lakiesitystä,
vaikka itse olisinkin ollut tiukemman lain kannalla. Tämä on
kuitenkin askel oikeaan suuntaan. Suomen sosiaali ja terveys ry
Soste tutki suomalaisten alkoholiasenteita vuonna 2012, ja tässä tutkimuksessa
mukana olleista yli puolet kannatti alkoholin mielikuvamainonnan
kieltämistä.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholilaki — odotin sitä,
ja olen pettynyt sekä tyytyväinen. Syy on se,
että jos äskeisessä oppilashuoltolaissa
käsiteltiin lasten ja nuorten auttamista ja puuttumista,
niin alkoholilaki voisi olla yksi keino ennalta ehkäistä niitä ongelmia,
joita sitten oppilashuoltolailla yritetään hoitaa.
Edellisen hallituksen aikanahan tämä laki
oli jo valmis, mutta sitä ei haluttu tuoda eduskuntaan
syystä tai toisesta — syyt me kaikki varmaan voimme
aavistaa. Silloin oli myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan
yhteisesti tekemä lakialoite koko mielikuvamainonnan kieltämisestä, joka
ei mennyt eteenpäin. Ehkä asennetta edellisen
hallituksen ajalta ja ministereiltä kuvaa myöskin
se, että palkinto ennalta ehkäisevästä toiminnasta
annettiin Panimoliitolle, ei terveysjärjestöille,
ei päihdejärjestöille, vaan Panimoliitolle
kampanjasta "Kännissä olet ääliö".
Tässä laissa on pienen pieni korjaus väkevien osalta,
jossa ammattijulkaisujen lupamenettely poistetaan. Sitten on se
mietojen elikkä yli 2,1-prosenttisten alkoholijuomien mainostamisen kieltäminen
yleisillä paikoilla, ja televisiossa nykyinen kello 7:n
ja 21:n välisellä ajalla oleva kielto siirtyy
22:een. Yleinen tila ja yleinen paikka on tietenkin hankala määrittää,
ja kyllä me kaikki tiedämme, että yksi
vaikeimmin valvottavista taitaa olla tuo internet ja sosiaalisen
median puoli, mutta tämä laki siis ulottuu myös
sinne.
Liberaali alkoholipolitiikka oli joitakin vuosia sitten vallalla.
Sen satoa korjaamme valitettavasti yhä niin, että meillä on
se noin 500 000 ihmistä, joilla on alttius suurimpiin
ongelmiin. Silloin on tehty myöskin tämä alkoholimainonnan salliminen,
vuoden 1995 päätöksillä. Tätä satoa nyt
korjataan. Se nykyinen 10—12 litraa, jos siihen nyt lasketaan
myöskin maahantuonti, 100-prosenttisen alkoholin osalta
on niin huima määrä alkoholia, että se
saadaan, jos meistä jokainen yli 15-vuotias juo vähintään
pullollisen Koskenkorvaa joka viikko, ja kuitenkin me tiedämme, että meillä on
täysin raittiita ihmisiä reilu 10 prosenttia,
ja sitten me tiedämme toisaalta, että yksi viidesosa
aikuisista juo yli puolet siitä kaikesta alkoholista. Mutta
se, että me haluamme tällä lailla suojata
lapsia ja nuoria, on tietenkin se syy.
Meillä aina viitataan muihin maihin, ja täällä on
jo tullut esille, että myös Ruotsissa ja Norjassa
muun muassa televisiomainonta on kokonaan kielletty. Myös
viinimaa Ranskassa on mainonta huomattavasti rajoitetumpaa kuin
Suomessa. On tietysti Euroopassa maita, kuten Kreikka, Romania,
Saksa, Luxemburg, Tšekki, joissa rajoituksia mainontaan
ei ole ollenkaan. En tiedä kovin tarkkoja lukuja, mutta
tuntuma on — vielä kun katsoo eurooppalaisia tilastoja — että eivät
ne ole ilman ongelmia, eivät todellakaan ole ilman niin
kadulla tapahtuvia ongelmia kuin terveydellisiä ongelmia
niissäkään maissa. Alkoholikulttuuri
valitettavasti on myöskin sidonnainen maan muuhun kulttuuriin,
ja tämä suomalainen kulttuuri on ottanut eurooppalaisen
juomatavan suomalaisen juomatavan päälle, jotenka
semmoista siirtymää, mitä on ehkä toivottu,
ei ole tapahtunut.
Nyt siis tällä keinolla ennalta ehkäistä lapsia
ja nuoria aloittamasta alkoholinkäyttöä,
suojaamalla heidät mainonnalta, voidaan saada pieniä askelia.
Samalla tietenkin on jo tehty hyviä uudistuksia ikärajavalvontaan,
myyntipaikkojen rajoituksiin, hinnankorotuksiin ja vanhempien vastuuttamiseen,
mutta näitä kaikkia täytyy jatkaa yhä edelleen.
En eilen päässyt siihen, mutta olen iloinen siitä,
jos alkoholilain kokonaisuudistus nyt liikahtaa niin, että tulee
selkeät vastuut ja työnjaot myöskin kuntapuolelle,
mitenkä alkoholiasioita hoidetaan niin, että ennalta
ehkäisevä työ saa uudelleen sen paikan,
mikä sillä on ennenvanhaisessa raittiustyölaissa
ollut.
Kysymys, onko mainonnalla vaikutusta vai ei: Itse kullekin ovat
varmaan lobbarit käyneet vakuuttamassa, että mainoksilla
ei ole vaikutuksia ja nyt lapset ja nuoret eivät niitä näe.
92 prosenttia meidän lapsista ja nuorista kertoo nähneensä alkoholimainoksen,
ja prosentit, jotka ovat nähneet niitä televisiossa,
kaupoissa, lehdissä, ulkomainoksissa, internetissä,
menevät kaikki yli 50:n. Lapset ja nuoret pystyvät
nimeämään paikkoja, missä näkevät
niitä toistuvasti. Mielestäni on aika merkityksellistä,
että jopa Maailman terveysjärjestö, jolla
on siis ongelmina niin hygieniataso kuin aids tai muut, on myöskin
jo ottanut alkoholin omalle agendalleen ja kiinnittänyt
huomiota lasten ja nuorten suojaamiseen niin, että mainonta
on niistä yksi keino. Ei ole siis kovin vähäpätöistä.
Vielä yksi asia, puheenjohtaja, kun katsoin lievästi
kauhuissani tai ehkä enemmän pettyneenä tätä voimaantuloa:
toivottavasti valiokunta on ryhdikäs ja laittaa kokonaisuudessaan
tämän lain tulemaan voimaan vuoden 2014 alusta,
tai sitten toivon, että joku pystyy minulle, pienelle ihmiselle,
kertomaan, miten voi olla niin, että kestää puolitoista
vuotta ymmärtää, että niitä mainoksia ei
saa laittaa tuonne kadunvarteen.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama sana tähän.
Alkoholilla on suuri vaikutus kansanterveyteen, ja meidän
kaikkien lähtökohtana varmasti on se, että alkoholin kulutus
maassamme ei kasvaisi. Tällä hetkellä voimme
todeta, että 90-luvulla voimakkaasti kasvanut alkoholin
kulutus on nyt pysähtynyt tai tasaantunut ja siltä osin
tilanne on hyvä. Mutta kuitenkin samanaikaisesti me voimme
todeta, että arviolta noin 3 000—4 000
alkoholiehtoista kuolemaa tapahtuu vuosittain. Me voimme todeta
myös sen, että alkoholin suurkuluttajien määrä Suomessa
on arviolta noin puoli miljoonaa ja alkoholi on osallisena joka
neljännessä tapauksessa sairaalan päivystyspoliklinikalla.
Voimme myös todeta sen, että alkoholi ohittaa
myös meillä työkyvyttömyys- ja
kuolinsyissä muun muassa sepelvaltimotaudin, jota on pidetty
erittäin suurena ongelmana työikäisten
naisten ja miesten kuolinsyynä, mutta nyt alkoholi on ohittanut myös
sen.
Alkoholi aiheuttaa terveydenhuollossa, sosiaalihuollossa tai
rikosvalvonnassa tai omaisuusvahingoissa noin miljardin euron kustannukset vuositasolla.
Välillisiä kustannuksia sillä on myös
arviolta noin 3—5 miljardia riippuen tilanteesta.
Kun me olemme puhuneet täällä lasten
ja nuorten hyvinvoinnista tai pahoinvoinnista, niin yksi erittäin
merkittävä asia, joka liittyy naisten kasvavaan
alkoholin käyttöön, on se, että meille Suomeen
syntyy arviolta noin 600 fas-lasta, jotka vammautuvat jo äidin
raskauden aikana liiallisen alkoholin seurauksena. Tämä on
asia, jonka osalta toivoisin, että myös sosiaali-
ja terveysministeri nyt lähtisi siihen vahvasti puuttumaan.
Arvoisa puhemies! Eilen käytin puheenvuoron ennen kaikkea
tästä lain vaikeudesta ja tästä prosessista,
johon täälläkin on viitattu, joka on kestänyt
arviolta jopa kymmenen vuotta. Nyt haluaisin viitata näihin
vaativiin vaikutuksiin, joita alkoholin kulutus aiheuttaa yhteiskunnalle.
On jotenkin hämmentävää se,
että vaikka me tiedämme, että alkoholilla
ei ole mitään myönteistä annettavaa
yhteiskunnalle, niin siitä huolimatta me emme pysty luomaan
sellaista lainsäädäntöä, joka
vaikuttaisi esimerkiksi mainonnan laajuuteen. Tässä mielessä olen
todella harmissani siitä, että muun muassa panimoteollisuus
ja mainonta ja muut vastaavat pääsevät
niin voimakkaasti vaikuttamaan tämän lainsäädännön
kehittämiseen, että se ei ole parhaimmillaan sitä,
mitä yhteiskunnassamme tavoittelemme.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokunta myös
käy tätä lainsäädäntöä hyvin
vahvasti läpi ja katsoo niitä ja kuulee niitä asiantuntijoita,
jotka nimenomaan arvioivat tätä kansanterveyden näkökulmasta
ja lasten ja nuorten alkoholin käytön näkökulmasta,
ja sitä kautta voisi myös sitten jatkaa tämän
lainsäädännön kehittämistä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen pyrkimys alkoholimainonnan
rajoittamiseen ja varsinkin sen tavoite alkoholinkäytön
vähentämiseen on tietysti ehdottomasti kannatettavaa,
sitä mieltä me varmasti olemme kaikki. Mutta liian
suuria toiveita tälle ei pidä asettaa. Hallituksen
esityksen kohdassa 3.1 Tavoitteet perustellaan muun muassa seuraavasti:
"Esityksen tärkein tavoite on siten rajoittaa mietojen
alkoholijuomien mainontaa siten, että lapset ja nuoret
altistuisivat alkoholimainonnalle nykyistä vähemmän.
Koska havaitun mainonnan määrään
pätee annos—vaste-suhde, vähäisempi
altistuminen alkoholimainonnalle johtaisi omalta osaltaan lasten
ja nuorten vähäisempään alkoholinkäyttöön."
Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja varsinkin, kun kyseessä ovat
vaikutuksille alttiit nuoret, mutta samalla meidän on syytä vakavasti
pohtia, kuinka suuri merkitys jo nyt rajoitetulla mainonnalla ja
sen edelleen rajoittamisella on siihen suureen ongelmakokonaisuuteen,
mitä alkoholinkäyttö tässä maassa
aiheuttaa, kuinka paljon sillä poistetaan niitä haittoja,
jotka näkyvät menetettyinä työpäivinä ja
työvuosina ja lisääntyneinä alkoholisidonnaisina
sairauksina, rikkoutuneina ihmissuhteina, koteina ja perheinä.
Mietojen alkoholijuomien mainostamisen kielto yleisillä paikoilla
on keskeisin osa tätä esitystä. Tämän
hyötyä pohdittaessa on muistettava kuitenkin se,
että internet ja sosiaalinen media ovat lasten ja nuorten
tärkein tiedonsaantikanava tänä päivänä.
Tässä esityksessä kiinnitetään
huomiota televisioon, radiomainontaan ja yleisillä paikoilla
mainostamiseen, mutta todellisuus on se, että tänä päivänä internetin
kautta, yleensä sosiaalisen median kautta, nuoret saavat
lähes kaiken tiedon ja vaikutteet. Tässä esityksessä ei
ole kiinnitetty huomiota tähän kaikkein suurimpaan kohteeseen
ja tilanteeseen, missä tuloksia voitaisiin saada aikaiseksi.
Kaljamainoksen poistaminen bussipysäkiltä tuskin
vaikuttaa suurestikaan yhdenkään nuoren alkoholinkäyttöön,
eli kyllä tässä lakiesityksessä olisi
pitänyt kiinnittää huomiota tämän
päivän tilanteeseen enemmän, siihen,
mistä nuoret saavat tietoa, missä he kulkevat
ja miten he asioista keskustelevat, elikkä enemmän
tätä esitystä olisi pitänyt
avata, tämä ongelma olisi pitänyt avata
ja pohtia, miten tässä asiassa olisi saatu todella
tuloksia aikaiseksi.
Kuinka paljon tähän mainonnan sisältöön
on mahdollista sitten puuttua? Taannoin esitettiin muun muassa varoitustarroja
alkoholijuomien etiketteihin. Jo nykyinen laki lähtee siitä,
ettei alkoholijuomien mainostamisen yhteydessä saisi tuoda
esiin paljon mitään alkoholijuomien myönteisiä puolia.
Lakitekstin mukaan mainonnassa ei saa esimerkiksi luoda kuvaa, että alkoholi
piristää — tosin tähän
aikaan vuorokaudesta se piristäminen olisi monelle tarpeen,
mutta ei sitä alkoholilla tehdä tässä tapauksessa — rauhoittaa
ja on keino ristiriitojenkin ratkaisemiseksi. Mutta niin kauan kuin
mainonta ylipäätään on sallittua,
se tulee kyllä esittämään alkoholijuomat
positiivisessa valossa, ja sille ei voi mitään.
Esimerkiksi ei olutfirma varmasti tule koskaan mainostamaan, että "osta
kaljaa, se on pahaa" tai että "sinusta tulee juoppo". Eli
kyllä se tullaan esittämään
aina varmasti siinä myönteisessä valossa.
On totta, että lapsena ja nuorena saadut vaikutteet
ovat merkittävät ja että ennalta ehkäisevään työhön
on panostettava. Tunnettu suomalainen raittiustaistelija Alli Trygg
sanoi, että helpompaa on kasvattaa kokonainen sukupolvi
raittiusväkeä kuin parantaa yksi alkoholisti.
Jos esimerkiksi tv-mainontaa myöhäistämällä voidaan
vähänkään vaikuttaa yhdenkään
lapsen tai nuoren tulevaan alkoholinkäyttöön
vähentävästi, niin esitys on paikallaan.
Mutta mainonta ei ole ykkös- eikä edes kakkoslähde,
mistä lapset ja nuoret saavat mielikuvansa alkoholinkäytöstä,
vaan kyllä se on ennen kaikkea vanhempien ja kodin esimerkistä.
Minä itse olen saanut kasvatuksen raittiissa kodissa,
kiitoksia vanhemmille tästä esimerkistä ja
ympäristölle muutenkin siitä. Rohkenen
väittää, että todellakin kodeissa
on vanhempien antama kasvatusesimerkki kaikkein tärkeimpiä ja
tehokkaimpia keinoja. Nuorena oli hyvä kaveripiiri ja terveellisiin
elämäntapoihin kannustavat harrastukset, eli itse
sain kasvaa partiolaisten piirissä, suunnistuksen, urheilun
piireissä, ja meillä ei todellakaan niiden nuorten
piireissä käytetty alkoholia ollenkaan. Kiitos
myöskin näille kavereille ja näille hyville
harrastuksille. Toivon, että niihin saataisiin nuoria yhä enemmän
osallistumaan, se on sitä todellista ehkäisevää toimintaa alkoholinkäytölle.
(Ilkka Kanerva: Oikein!)
Surullisin mielin minä olen saanut lukea lehdistä,
miten monet vanhemmat ostavat kaljatölkkejä alaikäisille
lapsilleen ja antavat omalla esimerkillään ymmärtää,
että alkoholinkäyttö on normaalia ja
se on välttämätön osa sosiaalista elämää ja
vapaa-ajan viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Pelkään
pahoin, että alkoholimainonnan rajoittamisen vaikutukset
ovat hyvin vähäisiä. Tällä lailla
ei pääse niihin tuloksiin, mitä todellakin odotetaan
ja mihin tässä pitäisi pyrkiä.
Emme saa tuudittaa itseämme ajatukseen, että mainoskiellolla
ongelmat ratkaistaisiin. Tarvitaan asennemuutos. Tarvitaan julkiseen
elämään yhä enemmän
esimerkkejä, kuinka esimerkiksi täysipainoisen
elämän raittiina voi elää tai
aistit kirkkaana jokaisena päivänä. Terveet
elämäntavat on otettava yhteiseksi kansalliseksi
tavoitteeksi, ja olkaamme mekin siinä esimerkkinä.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Lasten ja nuorten alkoholinkäyttöä tulisi
estää kaikin käytettävissä olevin
keinoin. Mielikuvamainonnan ja yleensäkin alkoholimainonnan
rajoittaminen on välttämätöntä.
Selvä enemmistö suomalaisista kannattaa alkoholimainonnan
kieltoa ja eritoten alkoholiteollisuuden sponsoroinnin ja mainonnan
kieltämistä urheilutapahtumien yhteydessä.
Alkoholimainonta on myös ristiriidassa liikunnan ja urheilun
tavoitteiden kanssa. Rajoittamalla erityisesti lasten ja nuorten
altistumista alkoholimainonnalle tulee pyrkiä vähentämään nuorten
alkoholin kulutusta sekä myöhempää, eniten
haittoja aiheuttavaa suurkulutusta. Yhteiskuntamme tulee suojella
lapsia ja nuoria alkoholinkäytön varhaisen aloittamisen
haitoilta.
Mielikuvamainonnan ja erityisesti televisiomainonnan rajoittaminen
on välttämätöntä, koska
ne kiinnostavat ja tavoittavat lapset ja nuoret heidän
itsensä mukaan eniten. Nykyinen mainonta on ottanut itselleen
sen tehtävän, joka lasten kasvatuksella perinteisesti
on: se siirtää arvoja sukupolvelta toiselle myyttien
ja tarinoiden avulla.
Tehokkain tapa suojella lapsia alkoholimainonnalta olisi täysikielto.
Erityisesti televisiomainonta tulisi kieltää kokonaan.
Alkoholimainonta sosiaalisessa mediassa ja mobiililaitteissa tulisi
kieltää tai vaihtoehtoisesti estää lapsille
teknisillä ratkaisuilla. Alkoholimainontaan ja -valistukseen
liittyvät toimenpiteet eivät vaikuta välittömästi,
mutta muutokset tapahtuvat viiveellä.
YK:n lasten oikeuksien yleissopimus ja Suomelle annetut suositukset
edellyttävät lapsen edun asettamista ensisijaiseksi
kaikessa lainsäädännössä.
Lisäksi perustuslain 19 §:n mukaan julkisen
vallan on tuettava perheen mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi
ja yksilöllinen kasvu.
Ilkka Kanerva /kok:
Herra puhemies! Ymmärrän hyvin ja moninaisesti
täällä esitetyt huolestuneet näkökannat
siitä, mihin alkoholin haittavaikutusten kanssa yhteiskunta
joutuu sekä yksilötasolla että yhteiskuntana.
Ne ovat erittäin vaativia ja painavia näkökantoja.
Oma käsitykseni on kuitenkin se, että liian yksioikoinen
suhtautuminen siihen, millä tavoin näiden haittojen kanssa
päästään ehkäisevälle
tielle, saattaa painottua hieman eri tavalla kuin mitä ehkä tässä useimmissa
puheenvuoroissa on esitetty, sen vuoksi, että alkoholinkäytön
yhteiskunnalliset seurannaisvaikutukset ovat vakavia, mihin täytyy
muilla keinoilla myös päästä puuttumaan kuin
vain aika näennäisillä, tässä laissa
tai lakiehdotuksessa esitettävillä ulkomainontakieltopyrkimyksillä.
En usko, että tällä tulee olemaan kovinkaan
vavahduttavaa merkitystä ja vaikutusta alkoholin kulutukseen
missään väestöryhmissä olennaisella
tavalla.
Toinen seikka, jota hieman tässä keskustelussa
jäin oudoksumaan, on se, että miksi demonisoida
urheilukilpailut. Jos siellä on perhe lastensa kanssa paikalla
tänä viikonvaihteena, kun järjestetään
Joensuun Areenalla koiranäyttely, siellä on perheet
paikalla ja alkoholimainontaa seinillä, ja seuraavassa
viikonvaihteessa Joensuun hallilla on urheilutapahtuma, johon nämä mainokset
peitettäisiin, ja kolmannessa viikonvaihteessa on taas
perhetapahtuma, jossa taas nämä samaiset mainonnat
saisivat olla läsnä ja esillä, ja silloin
muka nämä alkoholimainontaan liittyvät vaikutukset
eivät tulisi esille. Miten ne tulevat vain urheilukilpailuissa
esille? Miksi vain urheilukilpailuissa nämä asiat
ikään kuin saastuttavat käyttäjäkuntaa
ja tuovat kielteisiä vaikutuksia? Minä en oikein
ymmärrä tätä.
Keskustelu päättyi.