5) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2013
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Odotin, että kun aloitan tämän
puheenvuoron, niin nekin kansanedustajat, jotka ovat vielä tuolla
kuppilan puolella, ryntäisivät tänne
saliin, mutta huomaan, että tässä käykin
nyt vähän toisinpäin. (Jukka Gustafsson: Voivat
he tulla takaisin!)
Tästä huolimatta, arvoisa puhemies, aivan muutama
esittelysana, se kuuluu kutyymiin, pankkivaltuuston kertomuksesta
niiltä osin kuin talousvaliokunta sitä käsitteli.
Tässä mietinnössä talousvaliokunnan
jäljiltä kuvataan markkinoiden tilaa ja EKP:n
toimia näissä markkinoissa, pankkiunionia analysoidaan
vähän sekä Suomen Pankin toimintaa ja
Finanssivalvontaa. Lisäksi mietinnössä on
kiinnitetty huomiota EKP:n makro- ja mikrovalvonnan puitteissa tapahtuvaan
päätöksentekoon sekä EKP:n itsenäiseen
säädöstenvalvontavaltaan.
Jälkimmäisen osalta talousvaliokunta on edellyttänyt,
että Pankkivaltuusto varmistaa, että kansallisesti
luodaan sellaiset hallinnolliset menettelytavat, jotka mahdollistavat,
pakottavan salassapitosääntelyn puitteissa toki,
mahdollisimman läpinäkyvän ja oikea-aikaisen
kansallisen valmistelun.
Markkinoiden tilan osalta ja siinä EKP:n toimien osalta
tässä mietinnössä on kuvattu
sitä, että pieniä elpymisen merkkejä on
näköpiirissä, ja EKP:n viimeisiä päätöksiä on
niin ikään kuvattu tuon 5.6. kokouksen osalta.
Pankkiunionin osalta tässä todetaan muun ohessa
se, että valiokunta painottaa tarvetta pitää EKP:n
rahapoliittinen toiminta erillään pankin valvontatehtävistä.
Siis tämän kannanoton ratio tavallaan liittyy
siihen, että EKP:lle tulee kaiken aikaa uusia valvontatehtäviä kasapäin
ja näitten valvontatehtävien hoito on syytä pitää erillään selvästi
ja selkeästi varsinaisesta EKP:n ja EKP-järjestelmän
toiminnasta, rahapoliittisesta toiminnasta. Välillä on
vissi vaara, että näin ei välttämättä olisi.
Arvoisa puhemies! Ihan viimeisenä huomiona vain todetaan
kaksi asiaa. Ensinnäkin nämä riskit,
EKP:n toimintaan ja Suomen Pankin osuuteen siinä, ovat
olleet vähän aikaisemmin vähän suurempia,
ne ovat meidänkin, talousvaliokunnankin, arvion mukaan
jonkun verran pienentyneet. Viimeinen kommentti liittyy Finanssivalvontaan.
Nyt erilaiset regulaatiot ja niihin liittyvät valvontatehtävät
ovat todella lisääntyneet ja lisääntymässä,
ja tässä nyt kiinnitetään vain
huomiota siihen, että nämä valvontamaksut
ovat aika lailla lisääntyneet.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti itse mietinnön esittely
tässä. [Puhuja poistui puhujakorokkeelta ja
palasi takaisin.]
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Pekkarinen haluaa toivottaa ilmeisesti hyvää juhannusta.
Voisinko käyttää puheenvuoron?
Puhemies Eero Heinäluoma:
No, menkööt.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Kun äskeinen oli esittelypuheenvuoro, haluaisin nyt
käyttää erillisen puheenvuoron tästä. — Arvoisa
puhemies! Käytän tilaisuutta hyväkseni
puuttuakseni asiaan, joka mielestäni on eduskunnan päätöksenteon
kannalta erittäin vakava ja merkittävä kysymys.
Se liittyy siihen, miten Euroopan unioni on tehnyt ratkaisuja näitten
eurooppalaisten pankkikriisien hoitamisesta ja niihin varautumisesta.
EVM:stä aikanaan tässä salissa päätettiin — tämä mielestäni
liittyy siis Euroopan keskuspankin toimintaan ja Suomen Pankin rooliin
siinä — ja me annoimme valtuudet siihen, että EKP
voi rahoittaa sellaisia maita, jotka ovat ongelmissa, ja sellaisia
pankkeja, jotka ovat ongelmamaissa, kuitenkin pääomittaa
noita pankkeja niin, että aina ratkaisujen pitää mennä sen
asianomaisen valtion kautta, jonka pankeista on kysymys. Tämä sanottiin
eksplisiittisesti ja selvästi niissä päätöksissä,
mitkä eduskunta hyväksyi. Tämän lisäksi
toki niissä EVM:ää koskevissa säädöksissä sanotaan,
että EVM:n hallintoneuvosto voi ottaa pois sellaisia tehtäviä tai
sellaisia luototusmahdollisuuksia, mitä EVM:lle annettiin,
ja myöskin lisätä sinne joitain uusia
luototusmahdollisuuksia, pääomittamismahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Nyt aivan lyhyesti, se asian ydin liittyy
seuraavaan. Tänä päivänä vapautettiin
julkista keskustelua varten kriisinratkaisujärjestelmän
se osa, mikä liittyy EVM:ään ja sen käyttöön,
ja nyt voin näin ollen siitä puhua.
Nimittäin nyt tapahtuu sillä tavalla, että nyt EVM:n
säädöstöä muutetaan
niin, että jatkossa EVM voi, mikäli tuon kriisinratkaisurahaston
varat eivät riitä, olla pääomittamassa
suoraan sellaisia pankkeja, jotka euroalueella ovat joutuneet suuriin
vaikeuksiin. Jos muut järjestelyt eivät riitä pelastamaan
sitä pankkia, joka katsotaan kuitenkin välttämättömäksi
pelastaa, nyt EVM:lle avataan mahdollisuus, että se voi
suoraan pääomittaa tällaista pankkia.
Mikä tässä on olennaista siihen verrattuna, mistä selvästi
täällä kertaalleen on jo päätetty? Olennaista
on se, että kun aikaisemmin velkoja—velallinen-suhde
syntyi EVM:n ja jonkun jäsenmaan välille, nyt
tuo velkoja—velallinen-suhde voi syntyä nimenomaan
EVM:n ja yksittäisen pankin välille. Siinä välillä ei
ole valtiota, ja jos velkoja—velallinen-suhde voi muuttua, niin
kuin se nyt voi muuttua tämän päätöksen
jälkeen tällä tavalla, kysymys on mielestäni
erittäin merkittävästä asiasta.
No, miten se liittyy tähän täysistuntokäsittelyyn?
Se liittyy sillä tavalla, että nyt käytännössä tämä uusi
mahdollisuus, se, että pankkeja voidaan suoraan pääomittaa
ilman, että siinä on valtiota välillä,
ei koskaan tule koko eduskunnan käsittelyyn. Suuri valiokunta,
ja vain suuri valiokunta, käsittelee tällaisen
asian — sellaisen asian, uuden asian, josta voi langeta
viime kädessä koko Suomen eduskunnan vastattavaksi
miljardimittaiset vastuut.
Arvoisa puhemies! Jatkamatta pitempään, minusta
kysymys on periaatteellisesti erittäin tärkeästä asiasta.
Voidaanko todella hyväksyä se, että eduskunnan
nimissä suuri valiokunta voi antaa valtuutuksen hallitukselle
sitoutua sellaisiin ratkaisuihin, joista voi seurata enimmillään
miljardien mittaiset vastuut Suomelle? Mielestäni tällaisessa
asiassa se ministeri vähintäänkin, jos hallintoneuvostossa
kyseinen ministeri on valmis aikanaan hyväksymään
sen, että jonkun maan jollekin pankille voidaan suora pääomitus myöntää,
olisi velvollinen tuomaan sen asian koko eduskunnan yhteisesti päätettäväksi.
Vaikka se tulkinta nyt onkin, että se ei sitä ihan
välttämättä vaatisi, niin kummallinen
kuin se tulkinta nyt onkin mielestäni, siitä huolimatta
periaatteessa on niin isosta asiasta kysymys, että tuollainen
mahdollisuus koko eduskunnan päätöksentekoon,
ei vain suuren valiokunnan vaan koko eduskunnan päätöksentekoon,
pitäisi varmistaa tuollaisessa tilanteessa.
Arvoisa puhemies! Tämä on mielestäni
periaatteellisesti tärkeä asia, ja tilanne oli
vaikea tämän asian käsittelyssä sekä asianomaisessa
valiokunnassa, talousvaliokunnassa, että suuressa valiokunnassa,
puhumattakaan... No, siellä sitä kyllä pystyi
käsittelemään. Mutta julkisuudessa tästä asiasta
voi ensimmäisen kerran nyt puhua, kun äsken suuressa
valiokunnassa opetettiin, että asiaan liittyvä vaiteliaisuus
on nyt ohi. Mielestäni tämä on periaatteellisesti
tärkeä asia, joten toivon, että ainakin
perustuslakivaliokunta sen käsittelee ja että ministeri
aikanaan, jos joutuu kuvattuun tilanteeseen, että tuo mahdollisuus
käytännössä avataan, toisi tämän
asian eduskuntaan, vaikka sitä kenties ei välttämättä edellytettäisikään.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen on pankkiasioita hoitavan
talousvaliokunnan puheenjohtaja, ja talousvaliokunnalla on koska
tahansa mahdollisuus kuulla ministeriä missä tahansa
ministerin toimialaan kuuluvassa asiassa ja siitä sitten
vetää yhteisesti johtopäätöksiä ja
esittää asioita tuotaviksi tänne.
Kun tätä Kreikan ensimmäistä ongelmatilannetta
2010 käsiteltiin, niin silloinhan me kävimme täällä eduskunnan
puhemiesneuvostossa keskustelua siitä, millä tavoin
näitä pankkikriisiasioita käsitellään.
Silloin siinä nimenomaan tuli käytännöksi
se, että siinä on valtiovarainvaliokunta, talousvaliokunta
ja suuri valiokunta ja tarvittaessa myös eduskunnan täysistunto,
ettei kävisi niin kuin täällä edustaja
Pekkarinen tuo esille. Kyllä nämä asiat
ovat niin tärkeitä ja euromääräisesti
niin suuria, että ne täytyy täällä huolellisesti
käsitellä — niin kuin pankkiasiat yleensäkin.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen on aivan oikeassa, että eduskunnalla
pitää olla kaikki mahdollisuudet saada kaikki
tieto varsinkin koskien niitä pääomasijoituksia
ja sitä rahoitusta, jonka eduskunta on myöntänyt
tai joka Suomen valtiolta menee.
Mutta jos ajatellaan pitemmälle tätä kriisinratkaisumekanismia,
sitä, että pankit omasta toiminnastaan keräävät
puskurin, jota käytetään sitten pahan
päivän varalta — aivan kuin vakuutusjärjestelmässä vakuutetut
maksavat vakuutusmaksuja ja keräävät
puskurin — niin sen jälkeen minusta tilanne on
pikkasen toinen, jos käytetään sitä pankeilta
kerättyä puskuria ja tehdään sen
käytöstä päätöksiä,
koska toisaalta tässä on kuitenkin pyrkimyksenä katkaista
tämä valtioiden ja pankkien välinen napanuora
niin, että pankkimaailma todella vastaisi omista velvoitteistaan
euroalueen mittakaavassa ja ei niin paljon sotkettaisi veronmaksajien
rahoja tulevaisuudessa. Mutta kysymys on nyt siitä, että ollaan
erilaisessa siirtymävaiheessa, ja tämä on
tietenkin hyvin ratkaisevaa silloin myöskin EVM:n rahojen
käytön suhteen.
Mutta olen samaa mieltä, että kyllä eduskunta pitää pitää ajan
tasalla kaikissa käänteissä.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä edustaja Pekkarinen nosti äärimmäisen
tärkeän asian esille. Kannattaa muistaa, mikä tämä Euroopan
vakausmekanismi on: sehän on Luxemburgin suurherttua-kunnassa
perustettu pankki, jossa johtajilla on syytesuoja ja asiakirjat
salaisia.
Ja tähän liittovaltiokehitykseen, mikä näyttää olevan
aivan niin kuin härskillä tavalla eteenpäin viety,
liittyy se, että kansallisten parlamenttien päätäntävaltaa
ja itse asiassa tiedonsaantioikeuttakin rajoitetaan. Minusta se
on aivan järkyttävää, ja olen
monta kertaa puhunut siitä tässä salissa.
En ole saanut kahdelta valtiovarainministeriltä minkäänlaisia
vastauksia siihen, minkä takia valtion budjettikirjasta
on siivottu pois 11 miljardin euron sitoumus — nimenomaan
sitoumus siitä, että Suomen valtio varautuu maksamaan
11 miljardia euroa Euroopan vakausmekanismille vaadittaessa. Ei
niin, että maksetaan jos jaksetaan, vaan vaadittaessa.
Silloin kun Suomi lähti mukaan Euroopan vakausmekanismiin,
se sitoumus on annettu. Tällaisten 11 miljardin sitoumusten
pitäisi olla ilman muuta budjettikirjaan kirjoitettuina.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspu- heenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä EVM:hän
on ollut useamman kerran perustuslakivaliokunnan käsittelyssä ja
myös tämä mahdollisuus pääomittaa
suoraan pankkeja. Siellä vain perussuomalaiset edustajat
ovat tehneet eriävän mielipiteen tästä,
ja se eriävä mielipide hyvin pitkälle
perustuu siihen, että kun EVM käsittää tämän
85 prosentin määräenemmistöllä mahdollistettavan
hätätilamenettelyn, niin silloin Suomella ei ikävä kyllä ole
vaikutusmahdollisuuksia, mikäli enemmistö päättää hätätilamenettelyn seurauksena
pääomittaa pankkeja. Näin ollen tämän
EVM-sopimuksen rukkaamisen siihen malliin, että siinä voidaan
nyt tosiaan pääomittaa pankkeja suoraan, olisi
ilman muuta pitänyt tapahtua niin, että eduskunta
olisi päässyt päättämään
tämän sopimuksen muuttamisesta ja perustuslakivaliokunta
olisi sitten arvioinut sen käsittelyjärjestyksen.
Mutta niin kuin sanottua, (Puhemies koputtaa) kovin yksinäistä on
ollut huolehtia näistä asioista perustuslakivaliokunnassa.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten talousvaliokunnan puheenjohtaja
Pekkarinen äsken kuvasi, nyt on käynyt mahdolliseksi
pankkien suora pääomitus EVM:stä, toisin
kuin EVM:ää perustettaessa oli eduskunnan tahto.
Aikaisemmissa tukipaketeissa aina on haettu eduskunnan siunaus.
Nyt pykälät ovat muokkautuneet sellaisiksi, ettei
tätä välttämättä tarvita,
mutta mikään ei estä hallitusta ja sen
ministereitä hakemasta eduskunnalta valtuutusta ja selkänojaa,
jos tämänkaltainen tilanne tulisi vastaan. Oikeastaan kysyisinkin
nyt hallitusryhmien edustajilta: oletteko te valmiita sitoutumaan
siihen, että jos tämänkaltainen tilanne
vastaan tulee, niin hallitus hakee eduskunnalta valtuutuksen, vaikka
nuo pykälät eivät sitä välttämättä edellyttäisi?
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän ihan positiivisesta suhtautumisesta
ajatukseen, jonka tässä esitin. Minä vielä huomautan,
että oma lukunsahan on se, että me olemme kansallisesti
sitoutuneet Euroopan vakausmekanismiin ja sen rahoittamiseen, mutta
silloin kun on tehty päätökset meidänkin
yhteisesti rahoittamasta vakausmekanismista ja siitä, mitä kaikkea
sillä rahalla voidaan tehdä, ei ole päätetty
siitä, että sillä voitaisiin suoraan
pääomittaa pankkeja, jolloin velallinen—velkoja-suhde
muodostuu EVM:n ja pankin välille eikä EVM:n ja
sen valtion välille. Tämä on mielestäni
niin iso ikään kuin muutos, että kyllä tällainen
asia toistamiseen vielä pitäisi tuoda eduskunnan
käsiteltäväksi ennen kuin tällainen
hyväksytään.
Edustaja Skinnari mainitsi, että talousvaliokunta käsittelee
ja se voi tehdä sitä ja tätä.
No, totta kai se voi tehdä ja on tehnytkin, mutta ei talousvaliokunnalla
ole oikeutta lähettää jotakin asiaa tänne
täysistuntosaliin käsittelyyn. (Puhemies koputtaa)
Meillä on oikeus tehdä mietintö ja tuoda
se mietintö, viedä suuren valiokunnan käsiteltäväksi,
ja siellä olen joka ikinen kerta, kun tätä asiaa
on käyty läpi...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaha, nyt aika on täynnä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä pankkiasiat ovat tulleet
erittäin vaikeiksi. Kyllä se on nähty
Euroopan parlamentinkin osalta keväisten päätösten pohjalta,
että kyllä siellä isot kansainväliset
pankit ovat taustalla, jotka ovat saaneet parlamentin jäsenet
tekemään sellaisia ratkaisuja, että mahdollisimman
pieni porukka päättää mahdollisimman
isoista asioista. Tässä suhteessa ne kaikki elimet,
joita meillä on, muun muassa Ben Zyskowiczin johtama Pankkivaltuusto,
voisivat olla aktiivisempia näissä kysymyksissä,
jotta me voisimme seurata näitä asioita, mitä Pekkarinen täällä tuo
esille, ja käsitellä ne myös edes näissä valiokunnissa,
joista tässä on nyt kysymys.
Tässähän on käynyt niin,
että Euroopan unionista ja sen asioista on tullut enemmänkin
tällainen pankkivaltuustoasia koko eduskunnassa. Me olemme
EU:n pankkivaltuusto. Suuressa valiokunnassakin jokaisessa kokouksessa
suurin osa asioista koskee näitä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen vastauspuheenvuorot
on käytetty, ja sitten puhujalistaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan, kuinka isoja talouskysymyksiä tässä salissa
on käsitelty — tai aika monesti on jätetty
käsittelemättä — on käsitelty
esimerkiksi Suomen Pankin ja Euroopan keskuspankin toimialaan liittyviä asioita,
mikä on kansallisvaltion suhde ja viimeksi tämä Euroopan
vakausmekanismiasia. Jos muistellaan, mitä asioita aiemmin
on käsitelty, niin talouskurisopimuksestahan keskusteltiin
yöaikaan ja yritettiin kaikella tapaa vaimentaa se keskustelu,
mihin kaikkeen Suomikin voi sen myötä joutua.
Kreikka-vakuussopimus tuotiin eduskuntaan englanninkielisenä versiona.
Puhemiesneuvosto todennäköisesti perjantaina käsitteli
asiaa ja oli tehnyt linjauksen siitä, että valvotuissa
olosuhteissa pääsee tutustumaan siihen englanninkieliseen
asiakirjaan, mutta siitä ei tiedotettu kansanedustajille.
Minäkin sain tietää toimittajan kautta
ja varasin heti viikonlopun aikana ensimmäisen lennon tänne,
että pääsen tutustumaan siihen asiakirjaan
ennen kuin se käsitellään täällä,
ja se käsittely oli tiistaina.
Kaiken kaikkiaan näiden asioiden myötä on päivänselvä asia,
että Suomea ollaan viemässä osaksi liittovaltiota,
ja se pitää tunnustaa. En minä tiedä sitten,
että mitenkä jälkikäteen kauhistellaan,
että ollaan jouduttu sellaiseen tilanteeseen, että asioihin
vain ajaudutaan. Kyllä nämä kaiken kaikkiaan,
Euroopan vakausmekanismi, yksittäiset tukipaketit, Kreikka-vakuussopimus, talouskurisopimus,
osoittavat sen, kuinka iso muutos tässä on tapahtumassa.
Silloin pitää tunnustaa se, mikä on se
lopputulos. Lopputulos on ilman muuta liittovaltio.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! Keskeinen ongelmahan tässä on
nimenomaan nyt se, että kun tähän EVM:n
käyttöön sisältyy tämä niin
sanottu hätätilamenettely, jossa 85 prosentin
määräenemmistöllä voidaan
tukea antaa joko suoraan jäsenmaille tai nyt sitten pankeille,
kun hallintoneuvosto on päättänyt tällaisen
uuden välineen, pankkien pääomitusvälineen,
ottaa käyttöön, niin alun alkaenkin olen
ihmetellyt sitä, miten eduskunta suostuu siihen, että Suomella
ei viimekätistä valtaa enää ole
siinä, kenelle ja kuinka takuita nyt sitten annetaan. Että kyllä tässä on
alun alkaenkin lähdetty väärälle
tielle. Tätä on todella vaikeaa nyt jälkikäteen
enää sitten korjata, ja tässähän
oli vielä myös erimielisyyttä Euroopassa
siitä, tuleeko tällainen uusi pääomitusväline
niin, että lanseerataan muuttamalla sopimusta, vai vain
hallintoneuvoston päätöksellä.
Suomelta ei mielestäni selkeää kantaa
koskaan tullut.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Vielä EVM:stä. Eli
EVM:n tappioiden todennäköisyyttä tässä pankkien
pääomitustilanteessa lisää huomattavasti
se, että tällöinhän, jos EVM
aikoo pankkeja pääomittaa, yksityiset sijoittajat
ovat nähneet sen, että heidän ei kannata tähän
lähteä mukaan. Myöskin pankkien kotivaltiot
ovat niin heikossa kunnossa, että ne eivät pysty.
Näin ollen onkin hyvin todennäköistä,
että tätä kautta EVM:lle syntyy tappioita
ja sitä kautta EVM:ään osallistuneet
valtiot joutuvat niitä tappioita yhteisvastuullisesti hoitamaan.
Todennäköisesti myöskin käy
siten, että pankkeja tullaan pilkkomaan sellaisiin osiin,
mitkä ovat elinkelpoisia elikkä mitkä sisältävät
jonkunlaista omaisuutta, mutta myös niihin osiin, joihin jää pelkkiä vastuita.
Näin ollen nämä vastuut viedään
sinne EVM:lle EVM:n vastuiksi ja sitä kautta meidän
kaikkien yhteisiksi vastuiksi, mutta omaisuuden kanssa — sen
kanssa juoksee yksityinen sijoittaja pakoon.
Sanoisin vielä, että tässä hyvin
ongelmallisen tilanteen tekee se, että itse asiassa EVM-sopimus
sisältää sen etuoikeutetun aseman, elikkä EVM:llä on
etuoikeutus saada ensimmäisenä velat pois. Mutta
jos pankkeja pääomitetaan EVM:n kautta, silloin
EVM:n taseeseen tulee sellaisia omaisuuksia, joilla ei tätä etuoikeutetun velkojan
asemaa ole. Tämä on todella ikävä asia. Itse
asiassa tämä EVM-päätös
olisi pitänyt tuoda tänne eduskuntaan päätettäväksi
ihan tämän yksittäisen seikan johdosta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen otti puheenvuorossaan
esille erittäin tärkeitä ja merkittäviä asioita, joten
kiitos hänelle tästä hyvästä puheenvuorosta.
Demokratian kannalta on erittäin ongelmallista se,
että suurista asioista päätetään
pienissä piireissä. Olemmeko siirtymässä demokratiasta kohti
harvainvaltaa? Siltä se vaikuttaa, että päätöksenteossa
etäännytään koko ajan kansanvallasta.
Eduskunta ei pääse päättämään
erittäin merkittävistä ja tärkeistä asioista
liittyen Suomen tulevaisuuteen. Eduskuntakäsittelyyn pitäisi
ehdottomasti tuoda tällaiset ison luokan asiat.
Tässä yhteydessä haluan vielä muistuttaa,
että tähän harvainvaltaan liittyy myös
se, että päätöksentekoa yritetään
salata viimeiseen saakka, jotta estetään julkinen
keskustelu asioista ja ongelmien esille ottaminen. Tämä on
huolestuttava kehitys demokraattisessa yhteiskunnassa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vielä.
Siis se, minkä otin täällä esille,
ja edustaja Tiilikainen vielä kohdensi kysymyksen sitten
hallituspuolueidenkin edustajille: Minusta yksi tapa yrittää nyt
hoitaa vielä tämä asia sellaiseen järjestykseen,
josta meillä tuntuu olevan aika laaja yhteinen käsitys,
olisi se, että ennen kuin tuollaiseen ratkaisuun ovi avataan
tai mahdollisuus avataan, olisi hyvä jollakin tavalla se
eduskuntaan tuoda, ja ymmärtääkseni asianomainen
ministeri ja valtioneuvosto voisi tuollaisen asian sitten tuoda
eduskunnan päätettäväksi. Siis
jos ja kun EVM:ään otetaan käyttöön
uusi rahoitusmuoto eli pankkien suora pääomittaminen,
niin siinä vaiheessa tavalla taikka toisella, muodossa tai
toisessa, olisi hyvä, että eduskunta voisi asian käsitellä.
Arvoisa puhemies! Ihan niin kuin edustaja Saarakkala sanoi,
tässähän oli ensimmäinen vaihtoehto
se, että perustamissopimusta olisi muutettu. Se olisi normaali
tie edetä. Mutta nyt niin ei menetelty, ymmärrän
hyvin, minkä takia. Tarvittiin nopeasti tämä ratkaisu
kautta koko euroalueen ja niin poispäin, mutta jos pala
palalta nakerretaan tavallaan kansallisten parlamenttien viimekätistä valtaa,
niin ei se oikein hyvä ole.
Tänne tuli perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja paikalle,
jonka kanssa käytiin äsken tuolla suuressa valiokunnassa
tätä samaa keskustelua, ja mielestäni
olisi hyvä, jos myöskin hän tähän
aihealueeseen voisi kommentoida.
Arvoisa puhemies! Vähän samasta on kysymys
nyt tässä EVM:ssä kuin myöskin
tässä kriisinratkaisumekanismissa ja kriisinratkaisurahastossa.
Vielä kertaalleen, arvoisa puhemies: Koko eduskunta ei
ole kertaakaan käsitellyt tätä asiaa. Me
olemme kuitenkin antaneet suuren valiokunnan kautta meidän
ministerille valtuudet siihen, että hän on ollut
jo tekemässä — siis ne päätökset
on tehty — ratkaisut siitä, että tämä mekanismi
rakennetaan ja että rahoitetaan se 55 miljardin euron suuruinen
kriisinratkaisurahasto, johonka suomalaiset pankit joutuvat yhteensä laittamaan
vajaa miljardi euroa. Emme me ole sitä salina, koko eduskuntana,
kertaakaan käsitelleet.
Kun tätä rupesin peräämään,
että onko nyt totta, että me emme siitäkään
koskaan pääse keskustelemaan, kun se on valtioiden
välinen sopimus ja valtioiden välinen sopimus
on pakko tänne tuoda, niin se on tarkoitus — näin
minulle kerrottiin valtiovarainministeriöstä — tuoda
tänne syyskuun aikana. No, hyvä! Mitä käytännössä on tämä mahdollisuus,
mikä meille syyskuussa tarjoutuu? Se on kvasimahdollisuus.
Tämä juna oli ja meni. Käytännössä ne
päätökset on tehty, eikä siihen
käytännössä eduskunta voi enää kajota.
Eli näiltä osin me kuljemme jälkijunassa,
siis niiltäkin osin, kun tämmöisissä asioissa
tarjotaan eduskunnalle mahdollisuus, se tarjotaan vaiheessa, jossa
de facto se todellinen vaikutusmahdollisuus on ollut ja mennyt.
Arvoisa puhemies! Tämäntapaisiin asioihin huoleni
liittyy. Ja vielä — huomaan, että edustaja
Skinnarilla on vielä puheenvuorokin — kun hän
otti esille, että yksittäinen valiokunta voisi — hän
on entinen valiokuntaneuvos ja varmaan tuntee minua paljon paremmin,
miten asiat menevät, mutta minä en voi sitä mitenkään
uskoa enkä ymmärtää — oma-aloitteisesti
saattaa jonkun asian täällä koko eduskuntasalin
yhteisesti käsiteltäväksi: sitä mahdollisuutta
meillä ei ole.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhemies toteaa, että käsittelyssä on
Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus vuodelta 2013, ja nyt kun aika
rientää, niin olisi varmaan syytä mennä tähän
otsikon mukaiseen keskusteluun, jos siitä on jotain sanottavaa.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Jos puhemies sallii, niin sen verran tähän
asiaan, että silloin kun on vaitiolovelvollisuuden alaisista
asioista kyse, niin yksittäinen valiokunta ei tietenkään,
niin kuin talousvaliokunta, ollut oikeutettu asiasta puhumaan, mutta juuri
tänään, niin kuin puheenjohtajamme Pekkarinen
sanoi, se on vapautettu vaitiolovelvollisuuden alaisuudesta, joten
tässäkin voidaan sitten näistä asioista
puhua.
Mutta tähän Pankkivaltuuston kertomukseen: Vähän
liittyen tähän tiedonsaantiasiaan kiinnitimme
huomiota ja olemme eri yhteyksissä tulleet siihen tilanteeseen,
jossa EKP:n, Euroopan keskuspankin, norminantovaltuuksia on laajennettu
ja lisätty ja sieltä on koko ajan tulossa enemmän
ja enemmän säännöksiä,
jotka ovat sinänsä teknisluonteisia, mutta niillä saattaa
olla hyvinkin paljon merkittäviä vaikutuksia meidän kansallisiin
toimijoihin. On esimerkiksi näitä erilaisia valvontamaksuja
ja muita, ja saattaa sitten olla, että meillä on
jo kansallisesti tai Euroopan laajuisesti komission kautta olemassa
kustannuksia tälle sektorille ja sitten tulee EKP:n kautta
lisää, eli tulee kerrannaisvaikutuksia joillekin
toimialoille. Sen takia me olemme kiinnittäneet siihen
huomiota, että tätä tiedonantovelvollisuutta laajennettaisiin
niin, että oikeasti asianomaiset toimijat saisivat sitä tietoa
ajassa, jotta pystytään kansallisesti sitten reagoimaan
näihin moniin asioihin.
Esimerkiksi valtioneuvostolla on tiedonantovelvollisuus näistä EKP:henkin
liittyvistä asioista eduskunnalle, talousvaliokunnalle,
mutta valtiovarainministeriö ei niitä tietoja
saa, koska taas EKP:llä ei ole tiedonantovelvollisuutta
valtiovarainministeriölle. Eli tässä on
hyvin mielenkiintoinen dilemma olemassa, ja tähän
nyt ihan syksyllä on valiokuntana tarkoitus keskittyä ja
kiinnittää huomiota. Tähän täytyy
löytyä ratkaisu. Kyllä meidän
täytyy olla tietoisia niistä päätöksistä,
mitä täällä pystytään
tekemään.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on moneen EU-maahan verrattuna erittäin hyvä pankkien
valvontajärjestelmä, mitä osoittaa muun
muassa se, että tällä hetkellä käsittelemme
eduskunnan valitseman Pankkivaltuuston kertomusta, jonka mietintöä on
taas käsitellyt täällä esiintynyt
edustaja Pekkarinen, talousvaliokunnan puheenjohtaja. Tämäntyyppinen järjestelmä meidän
pitäisi saada kaikkiin muihinkin maihin ja vielä niin,
että on olemassa erityinen finanssivalvonta — mikä tahtoo
yleensä näissä keskusteluissa unohtua.
Muistan, että talousvaliokunnankin osalta valiokunnan piti
jossakin vaiheessa erityisesti kovistaa senaikaista Pankkivaltuustoa,
että teillä pitää olla osana
tätä Pankkivaltuuston kertomusta myös
kertomus Finanssivalvonnan toiminnasta, ja sehän näissä nykyisin
on. Mutta esimerkiksi eduskunnan käsittelyissä Finanssivalvonta
valitettavasti aika usein unohtuu, ja käsitys on siinä,
että Suomen Pankki Euroopan keskuspankin osana olisi myös
valvontaviranomainen näihin pankkeihin nähden.
Mehän olemme olleet aktiivisia näissä pankkiasioissa
Euroopan unionissa, ja meidän taustanamme on Suomen pankkikriisi
1990-luvulla. Aika paljon esimerkiksi tässä pankkiunionissa
on saatu niitä piirteitä, joita meidän
omaan järjestelmäämme on luotu. Mutta
ei tämä pankkiunioni ole hyvä verrattuna
suomalaiseen järjestelmään siinä mielessä,
että Euroopan keskuspankki toimii rahoittajana ja ostaa
valtion obligaatioita ja myös sitten antaa näille
pankeille rahaa — niin kuin äskettäin
päätettiin, 400 miljardia, josta Suomenkin vastuut
ovat aika suuret — edullisesti, jotta ne rahoittaisivat
pientä ja keskisuurta yritystoimintaa.
Tässä tulenkin sitten tähän
yhteen asiaan, johon Pankkivaltuustonkin kannattaisi kiinnittää huomiota.
Tosin täällä ei nyt näytä olevan
yhtään Pankkivaltuuston jäsentä enää (Marjo
Matikainen-Kallström: Anteeksi!) — aha, on yksi, hyvä! — paikalla.
Sillä nyt on käymässä niin,
tänään valtiovarainvaliokunnassa tämä kävi
ilmi, että kun tämä 400 miljardia nyt
on Euroopan keskuspankin taholta annettu käytettäväksi
pankeille, niin Suomessa tätä ei tulla käyttämään.
Mutta kuitenkin samalla Suomi 400 miljardista vastaa omalta osaltaan
sen vajaan 2 prosenttiyksikön verran, mitä meillä näitä vastuita
on. Tässä mielessäkin näissä pankkiasioissa,
joita Euroopan unionin asiat nykyisin hyvin pitkälle ovat,
pitäisi sellaista huolellisuutta olla.
Niistä paikoista, joissa näitä asioita
käsitellään, niin kuin täällä on
tullut ilmi, yksi on suuri valiokunta, joka monissa asioissa edustaa
koko eduskuntaa Euroopan unionin asioissa, ja sitten on pankkiasioista
vastaava talousvaliokunta, ja sitten on valtion takausten eli veronmaksajien
rahojen vahtija, valtiovarainvaliokunta.
Mutta vaikeusaste on kuitenkin erittäin suuri, koska
näissä asioissa aktiivisia toimijoita ovat isot
kansainväliset pankit, jotka toimivat ympäri maailmaa,
muun muassa myös täällä Euroopassa,
ja joiden pankkikriisistä monessa näistä asioista
on kysymys, ja pankkikriisistä on tullut sitten valtioitten
kriisi, ja valtioitten kriisistä on tullut veronmaksajien
kriisi ja suuri työttömyys — ihan sen
saman mallin mukaan, mitä tapahtui Suomessa 90-luvulla.
Tässä mielessä tämä Suomen
malli, joka tarjoaa mahdollisuuden keskustella näistä kysymyksistä Pankkivaltuuston
kertomuksen muodossa, on ihan hyvä järjestelmä. Tämäntyyppistä ei
Euroopan unionin eikä euromaiden parlamenteissa ole.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksessa olisi ollut
hyvä kiinnittää huomiota näihin
jo tehtyihin päätöksiin, miten ne vaikuttavat
suomalaisen veronmaksajan osuuteen. Toki näinä vaikeina
taloudellisina aikoina erilaisia toimenpiteitä tehdään,
kuten esimerkiksi tämä jo tämän
hallituskauden puolessavälissä ollut pankkivastuuvero,
mikä tuli pankeille tässä puolitoista
vuotta sitten. Elikkä silloinhan valtiovarainministeri
mainosti sitä, että pankit rupeavat vain kantamaan
vastuuta ja keräävät pääomia
tulevia mahdollisia rahoitusvaikeuksia varten. Sen noin 0,3 prosentin
vastuun pääomittaminenhan siirrettiin suoraan
lyhentämättömänä veronmaksajille.
Käytännössä jokainen yritys,
jolla on lainaa, ja yksityinen henkilö, jolla on lainaa,
ainakin Danske Bankin kautta, joutui joka vuosi sen kolmen vuoden
ajan maksamaan lainan pääomasta tämän
0,32 tai 0,34 prosenttia, mikä se muistini mukaan on.
Näinhän ei asiaa esitetty tässä salissa.
Asia esitettiin niin, että pankit kantavat itse vastuunsa niistä riskeistä.
Mutta käytännössä me tiedämme sen,
että veronmaksaja, viime kädessä yhteiskunta
maksaa kaikki nämä pankkien riskiseikkailut, ja
siinä mielessä Pankkivaltuuston pitäisi
myös kiinnittää huomiota siihen, onko
pankin asiakkaalla enää minkäännäköistä oikeusturvaa
itsellään valita sitä, missä määrin
hän maksaa pankin riskit. On ymmärrettävää,
että ne maksetaan asiakasmaksuina ja muina vielä,
niissä tilanteissa voidaan asiakkuutta vaihtaa, mutta ei
siinä tilanteessa enää asiakkuutta vaihdeta,
kun lasku tulee sen mukaan, kun on jo lainat päällä.
Arvoisa puhemies! Mielestäni Suomen pitäisi miettiä,
missä Suomen kipuraja on, kuinka pitkään
me olemme menossa tässä kehityksessä, mikä on
se viimeinen raja, jonka yli me emme mene. Siitä ei olla
tässä eduskunnassa koskaan keskusteltu. Me täällä siteeraamme
hyvin paljon esimerkiksi tästä liittovaltiokehityksestä ja
arvelemme sitä, että se tulee toteutumaan. Mutta
ei olla keskusteltu siitä, menemmekö me siinä kehityksessä loppuun
asti mukaan. Me emme pysty saamaan Suomen työllisyyttä kuntoon,
ellei meillä ole, mielestäni, niitä vaihtoehtoja
olemassa. Jos meillä olisi oma raha, oma markka, me voisimme
silloin esimerkiksi devalvoida rahamme. Nythän me emme
voi tehdä sitä kuin esimerkiksi veroja alentamalla
tai palkkatasoa laskemalla, mutta se ei tässä valtiossa
tässä tilanteessa näytä onnistuvan.
Siinä mielessä eduskunnassa pitäisi keskustella
hyvin vakavasti siitä, missä vaiheessa me siirrymme
omaan valuuttaan, jos tämä yhteisvaluutta euro
tulee liian kalliiksi suomalaisille veronmaksajille.
Edustaja Pekkarisen esiin nostama Suomen Pankin vastuu ja Suomen
vastuu niistä takuista kuvastavat juuri sitä,
että me menemme vain ajopuun lailla tässä asiassa
eteenpäin. Ei voi olla veronmaksajan kannalta hyväksyttävää se,
että näistä asioista ei käydä kunnon
keskustelua.
Arvoisa puhemies! Haluan lopuksi myös muistuttaa siitä,
että perussuomalaiset eivät hyväksy pankkien
suoraa pääomittamista EVM:n kautta. Tästä me
teimme valtiovarainvaliokunnan kokouksessa eriävän
mielipiteen jo vuonna 2013, ja aika tulee näyttämään
sen, olisiko pitänyt valita perussuomalaisempi tie.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kertomuksessa
on laajasti selvitetty pankkiunionia. Tässä keskustelussa
on tuotu esiin tähän liittyviä ongelmallisia
näkökohtia. Haluan kuitenkin vielä muistuttaa
siitä, mistä pankkiunionissa on keskeisesti kysymys.
Pankkiunionin avulla pyritään eroon siitä täysin
sietämättömästä tilanteesta,
että pankkitoiminnassa voitot ovat yksityisiä mutta
viime kädessä tappiot kaadetaan veronmaksajien
niskaan. Tähän pyritään sillä,
että niin sanotusta bail-out-säännöstä siirrytään
niin sanottuun bail-in-sääntöön
eli pyritään siis siihen, että omistajat,
pankkien omistajat, pankkien velkojat ja pankkien suurtallettajat
ovat vastuussa pankin tappioista.
Herra puhemies! Jos tämä pankkiunioni tässä onnistuu,
tai sanotaan, että jos se edes pääosin, valtaosin
tässä onnistuu, niin koen, että pankkiunioni
ainakin tältä osin on hyvin merkittävä harppaus
eteenpäin.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän edellisen, edustaja
Zyskowiczin puheenvuoron innoittamana tuli mieleen tämmöinen brasilialainen
käytäntö pankkialalla. Jos vaikuttaa
siltä, että pankilla näyttää menevän
taseitten ja tilinpäätösten mukaan kehnosti
ja suoritustila lähenee, niin pankin johdon, hallituksen
ja osakkeenomistajien omaisuus pannaan hukkaamiskieltoon. Ja jos
käy niin huonosti, että pankki menee konkurssiin,
niin äsken mainittu omaisuus realisoidaan. Tämä on
pitkälle vietyä pankkitoimintaa, ja toivon tietenkin,
että ei Suomessa tähän tarvitse koskaan
mennä.
Edustaja Niikon puheenvuoroon sen verran, kun puhutaan, että veronmaksajat
eivät kärsi tästä pankkien taseitten
elvyttämisestä, että nyt on käynyt
ainakin Keski-Suomessa niin, että konttoreita on lopetettu,
henkilöstöä on vähennetty, jotta
voidaan lisätä pankin omavaraisuutta. Tämä on
kova tie ja koskettelee tänä aikana. Tiedän, että äsken
oli puhetta tuolla eduskunnan tilintarkastajien kesken, niin kuin
puhemieskin tietää hyvin, että eduskunnankin
virkoihin on 70—80 hakijaa per virka. Eli tämmöisten
korkeasti koulutettujen henkilöitten, akateemisten ihmisten, keskuudessakin
on työttömyyttä, niin että tämä pankkien
taseitten tämmöinen hieman "väkivaltainen"
nostaminen ei ole hyväksi Suomelle eikä Suomen
kansalaisille.
Keskustelu päättyi.