2) Eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus eduskunnan
tilinpäätöksestä, kirjanpidosta
ja hallinnosta vuodelta 2003
Matti Saarinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Minä ymmärrän tilanteen,
että kahvihammasta kolottaa ja muutenkin sali tyhjenee,
mutta suosittelisin arvoisille kollegoilleni, että juuri
nyt kannattaisi olla salissa, ottaa tämä keltainen
kirja käteen, jos ette vielä ole sitä kannesta
kanteen lukeneet, koska nyt kansanedustajilla on mahdollisuus kommentoida
ja keskustella vuoden 2003 eduskunnan toiminnasta sekä tehdä eduskunnan
toimintaa koskevia kehittämisesityksiä. Juuri
tämä on se hetki, ja näihin kansiin on
siis koottu paljon meidän työmme kannalta tärkeätä asiaa.
Tässä ei ole pelkästään peruutuspeileihin
katselua, vaan tässä on kyllä tulevaisuushakuisuutta,
ja tältä lankulta voi ponnistaa sitten tulevien
vuosien haasteita kohden. Olen poiminut tähän
lyhyeen puheenvuorooni eräitä otteita täältä toimintakertomuksen
sivuilta.
Ensinnäkin eduskunnan työskentelytapojen uudistamista
jatkettiin vuoden 2003 valtiopäivillä myös
siten, että puhemiesneuvosto asetti toimikunnan valmistelemaan
ehdotusta valtiontalouden parlamentaarisen valvonnan uudelleenorganisoimiseksi
erikoisvaliokunnan tapaan toimivaksi tutkinta- ja valvontaorganisaatioksi.
Eduskuntatiedotusta uudistettiin vuonna 2003 voimakkaasti.
Median palvelua parannettiin aktiivisemmalla, päivittäisellä ja
ennakoivalla tiedottamisella, infoilla ja taustatilaisuuksilla sekä valiokuntien
tiedotusohjeilla. Eduskunnan kansainvälinen toiminta jatkui
kertomusvuonna vilkkaana. Esimerkiksi syyskuussa eduskunta isännöi
Oulussa järjestetyn 12. parlamentaarisen Itämeri-konferenssin,
jossa käsiteltiin tietoyhteiskunnan kehittämistä ja
merenkulun parantamista Itämeren alueella. Eduskunnan virkamiehistä annettu
laki uudistettiin kertomusvuonna kokonaan. Merkittävimmät
uudet säännökset koskevat virkaehtosopimusjärjestelmän
käyttöönottamista eduskunnassa. Historiallinen
investointi, meidän lisärakennushankkeemme, se työmaa
eteni suunnitelmien mukaisesti. (Ed. Laukkanen: Milloin se valmistuu?) — Lisärakennus
otetaan käyttöön tämän
kuun puolessa välissä.
Sitten joitakin numeerisia tietoja. (Ed. Jaakonsaari: Voidaan
lukea ne täältä!) Esimerkiksi hallituksen
esityksiä annettiin 181 kappaletta, lakialoitteita 166
kappaletta, ja sitten näitä asioita vasten peilattuna,
jos katsotaan, millä tavalla esimerkiksi eduskuntainstituutiota
työllistetään, niin totean, että talousarvioaloitteita
tehtiin 908, tosin edellisenä vuotena niitä on
tehty 1 523, ja kirjallisia kysymyksiäkin 723
kappaletta, kun edellisenä vuonna niitä tehtiin
1 254. Tässä trendi varmaankin todistelee
sitä, että olemme oppineet itse kukin kiinnittämään
entistä enemmän huomiota oleellisiin asioihin,
että pienehköistä asioista emme heti
sitten aloitteita lähde sorvaamaan. Valiokunnat pitivät
yhteensä 1 029 kokousta. Ja kun kansan ja kansalaisten
huulilla silloin tällöin on sellainen väittämä,
että kansanedustajat tienaavat erityisen hyvin näillä valiokuntapalkkioilla,
niin tulkoon nyt tältäkin paikalta todetuksi,
että nämä 1 029 valiokuntien
kokousta eivät olleet sellaisia, joista olisi kenellekään
kokouspalkkioita maksettu. (Ed. Laukkanen: Eikö valtio
maksa?)
No, sitten eduskunnan taloudenhoitoon. Eduskunnan menot olivat
101,4 miljoonaa euroa vuonna 2003. Menojen kasvu vuoteen 2002 verrattuna
oli 27 prosenttia plussan puolella. Tämä kasvui
johtui erityisesti eduskunnan lisärakennuksen 23,2 miljoonan
euron rakentamisrahasta. Tämä pois lukien, siis
ilman lisärakennuksen investointirahaa, eduskunnan käyttömenot
olivat 11,6 prosenttia edellisvuotta suuremmat. Näitten eduskunnan
käyttötalousmenojen osalta on syytä todeta,
että ne ovat vuodesta 95 lukien olleet elinkustannusindeksiä korkeammalla
tasolla. Siellä on hyvin luonnollisia selityksiä,
mutta tässä on myöskin sen kaltainen
menosuunta ja menotrendi, että varmasti antaa talon johdolle
miettimisen aihetta. Valtiontalouden tarkastusvirasto, joka on vuoden
2001 alusta lähtien toiminut eduskunnan yhteydessä,
on erillinen tilivirastonsa, joka laatii oman toimintakertomuksensa
ja oman tilinpäätöksensä. Sen
luvut eivät siis sisälly tähän
eduskunnan kanslian toimintakertomukseen, joka nyt on käsittelyn
kohteena.
Talousarvioon nähden eduskunnan menot olivat 6,5 miljoonaa
euroa budjetoitua pienemmät eli raameissa pysyttiin, ja
talousarvion toteutuma-aste oli 94 prosenttia. Eduskunta lainsäädäntöelimenä tuli
käyttömenojensa osalta maksamaan viime vuonna
14 euroa 10 senttiä jokaista Suomen kansalaista kohden.
Se on tämän demokratian hinta. Suomen valtion
kokonaismenoista eduskunnan menojen osuus oli 0,3 prosenttia, kuten
aikaisempinakin vuosina. Palkka- ja henkilöstömenot
olivat lähes 23 miljoonaa euroa, tietotekniikan käyttö-
ja laitehankintamenot 5,8 miljoonaa euroa, rakennusten käyttö-
ja kunnossapitomenot 2,9 miljoonaa euroa, joitakin näistä suurimmista
menoeristä todetakseni.
Tähän toimintakertomukseen sisältyy
myös selvitys tilinpäätöksen
laadinnan perusteista. Sielläkin on mielenkiintoista tietoa,
kannattaa lukea. Tilintarkastajien kertomus, joka on siellä aivan
lopussa, on niin sanottu puhdas kertomus. Meillä ei ole
huomauttamista eduskunnan vuoden 2003 tilinpäätökseen,
kirjanpitoon eikä hallintoon nähden. Tässä yhteydessä lausun
kiitoksen kaikille niille, jotka ovat eduskunnan asioita näin
hyvin hoitaneet. Kiitos talon johdolle ja kiitos talon henkilöstölle
hyvin tehdystä työstä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Saarinen totesi, niin tämä kansainvälisyys
eduskunnan työssä on kasvanut. Se on monien valiokuntien
tehtävässä keskeisenä osana.
Totean ympäristövaliokunnan puolesta, että sekä ilmasto-ohjelma
että YK:n biologisen monimuotoisuuden turvaamisohjelma
ovat molemmat valiokunnan tehtäväalueita, kuten
myös YK:n Habitat-ohjelman seuranta. Hyvin tärkeätä ja
positiivista tässä on se, että jo useiden
eduskuntakausien aikana, useamman hallituksen aikana, eduskunnan
delegaatio, kansanedustajat, ovat olleet kiinteä osa Suomen
virallista valtuuskuntaa näissä, esimekiksi Kioton,
seurantakokouksissa.
Toinen asia, arvoisa puhemies, mitä haluaisin painottaa,
on U- ja E-asioiden merkitys valiokuntien työssä.
Esimerkiksi ympäristövaliokunnan kohdalla on suurelle
valiokunnalle osoitettuja U- ja E-asioita 26, joka on näistä valiokuntien
luvuista kaikkein korkein. On selkeätä, että tämä Euroopan
unionin jäsenyyteen liittyvä eduskunnan rooli
on lisännyt valiokuntien työtä merkittävästi
ja on todella tärkeä osa sitä, ja se
on syytä myös aina tuoda esille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten asian esitellyt ed. Saarinen toi esille,
niin todellakin tämä asiakirja ansaitsee keskustelun. Kertoohan
se menneen vuoden valtiopäivien työn tilastot
ja tietyllä tapaa työn tulokset ja osoittaa Suomen
kansalle sen, että edustuksellinen demokratia on varsin
halpa hallintomuoto. Mutta samalla tämä kertoo
myös sen, kuinka paljon työtä tehdään
juuri valiokunnissa, ja tämän tiedottaminen olisi
kyllä hyvin tärkeää, koska tuo työmäärä unohtuu.
Samoin täällä on tuotu edustajien omat
aloitteet, kirjalliset kysymykset hienolla tavalla esille. Ne ovat
tapa, joilla yksityinen edustaja voi nostaa asioita tietoisuuteen
ja sitä kautta viedä niitä eteenpäin.
Pidän oikein hyvänä, että nämä kaikki
on täällä näin kirjattu, ja loppujen
lopulta voidaan todeta, että vain aika harvat aloitteet
ovat tulleet hylätyiksi.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä mainitaan
myös parlamenttien välinen liitto Ipu, kun keskustellaan
tästä kansainvälisestä toiminnasta.
Sen verran haluaisin siitä vaan sanoa, että viime
vuonna tosiaan saatiin päätökseen monen
vuoden urakka sääntöuudistuksesta, jonka
tarkoitus on tiivistää toimintaa ja vastata myös
näihin tämän päivän
haasteisiin. Eli tietenkään sääntöuudistuskaan
ei ole varmasti vielä valmis, jatkossakin muutoksia tullaan
tekemään, mutta siellä on päästy
tasa-arvoa voimistavampaan suuntaan ja toisaalta sitten siihen,
että pystyttäisiin entistä paremmin vastaamaan
niihin tarpeisiin, mitä lisääntynyt parlamentaarinen ulottuvuus,
jota kaivataan esimerkiksi eri YK:n järjestöjen
taholla, edellyttää. Toivon, että jatkossakin
mentäisiin siihen suuntaan, että kun on olemassa
tämmöinen maailmanlaajuinen Parlamenttienvälinen
liitto, tämmöinen organisaatio valmiina, ei lähdettäisi
päällekkäisiä järjestelmiä rakentamaan,
vaan pystyttäisiin mieluummin kehittämään
tätä järjestöä sellaiseksi,
että se pystyy vastaamaan tämän päivän
ja tulevaisuuden haasteisiin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun nyt puhutaan eduskunnan kanslian toiminnasta, niin
haluaisin myöskin sanoa sanan lyhyesti tästä kansainvälisestä toiminnasta.
Minulla on sellainen vaikutelma, että eduskunnassa pitäisi
mitä kiireimmin koordinoida näiden erilaisten
kansainvälisten elinten edustusta ja miettiä joitain painopistealueita,
ja uskon, että ulkoasiainvaliokunta on oikea paikka ja
sen puheenjohtaja Jaakonsaari varmasti juuri oikea henkilö tätä tekemään.
Ajattelen nyt pelkästään näitä pohjoisen
Euroopan instituutioita, joissa eduskunnalla on edustus. Ne delegaatiothan
ovat nykyään pysyviä, jolloin olisi todella
perusteita ryhtyä luomaan vaikkapa pohjoisen Euroopan,
pohjoisen ulottuvuuden, linjaa eduskunnassa. Ymmärrän, että tämä kuuluu
ulkoasiainvaliokunnalle, mutta myös kaikkia meitä muita,
jotka olemme niissä mukana olematta ulkoasiainvaliokunnassa,
varmasti kiinnostaisi tämä koordinaatio.
Toiseksi haluaisin sanoa, kun ed. Komi puhui tässä tuosta
Parlamenttienvälisestä liitosta, että minulla
on sellainen käsitys, että sillä olisi
yksi mahdollinen suunta tulevaisuudessa, jos se haluaa säilyä hengissä muunakin
kuin tämmöisenä kalliina matkakerhona,
ja se olisi se, että se todella ryhtyisi tuottamaan
erilaisia parlamentaarisia kokouksia globaalikysymysten ratkaisemiseen.
Nythän on muissa toimielimissä jo tämän tyyppistä toimintaa,
mutta ne ovat aika lailla ilman organisaatiota. Ajattelen vaikka
Maailman kauppajärjestön parlametaarikkokokouksia, Maailmanpankin
parlamentaarikkokokouksia, joissa eduskunnalla myöskin
on ollut edustus jo muutaman vuoden ajan. Jos Ipu todella aikoo
lunastaa paikkansa, niin sen pitäisi vakavasti miettiä sitä,
että se todella osallistuisi tähän globaalipolitiikan
tekemisen parlamentaariseen ulottuvuuteen.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä eduskunnan kanslian
toimintakertomus on todella hyvä, informatiivinen asiakirja, joka
ansaitsisi tulla laajemminkin yleisön tietoisuuteen, koska
eduskuntaan liittyy hyvin paljon virheellisiä käsityksiä.
Kun selasin tätä, kiinnitin yhteen asiaan
huomiota: koulutusmenot, eduskunnan henkilöstön niin
kuin kansanedustajienkin. Usein suurella yleisöllä on
sellainen käsitys, että täällä käytetään
kohtuuttomasti rahaa koulutukseen, tietysti erityisesti näihin
matkoihin. Olin juuri Suomen Kuntaliiton valtuuston kokouksessa
ja totean, että esimerkiksi eduskunnassa käytetään,
verrattuna siihen organisaatioon, vähemmän rahaa henkilöstön
koulutukseen. Se on vain esimerkki, varmaan huono vertailu, mutta
tämä osoittaa, ettei täällä mitään
kohtuutonta tuhlausta tällä suunnalla ole.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä vähän Ipusta:
Ilmeisesti sillä on ollut viime vuosina vähän
Suomessa tällaisen kansainvälisen matkustuskerhon
maine, mutta toivon, että tulevaisuudessa näin
ei ole. Se, että Suomi ei ole enää Ipussa
sellainen saajaosapuoli niin kuin ehkä silloin 20 vuotta
sitten, kun edustaja, puhemies Virolainen siellä toimi,
vaan nyt olemme enemmänkin antajapuolella, ei minun mielestäni vähennä ollenkaan
Ipun asemaa tai arvovaltaa.
Minun mielestäni tällä hetkellä siellä paneudutaan
aika hyvin maailmanlaajuisiin kysymyksiin, joita varten Ipu on perustettukin,
eli demokratian ja rauhan edistämiseen, järjestetään erilaisia
seminaareja ja konferensseja maa- ja aluekohtaisesti esimerkiksi
demokratian edistämisestä, vaalikampanjoinnista,
budjetoinnista, esimerkiksi budjetin muokkaamisesta tasa-arvoisempaan
suuntaan. Tällä hetkellä siellä on
kolme pysyvää valiokuntaa. Toimintaa on minun mielestäni
saatu järkeistettyä ja jäntevöitettyä. Varmasti
toimintaa täytyy edelleenkin siihen suuntaan viedä,
mutta toivon myös tuota samaa, johon ed. Hautala viittasi,
että eduskunnan sisällä kansainvälistä toimintaa
pystyttäisiin paremmin koordinoimaan. Kun esimerkiksi on
erilaisia konferensseja ja seminaareja, joissa Ipu on mukana yhtenä järjestäjäosapuolena,
sen, kuka sinne lähtee, ei tietenkään
tarvitse olla Ipu-valtuuskunnan jäsen, vaan nimenomaan
sellainen henkilö eduskunnasta, joka on pätevä,
joka tietää siitä aihealueesta ja pystyy
antamaan Suomen panoksen tällaisiin konferensseihin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olemme painottaeneet eduskunnan lainsäädäntötyön
merkitystä ja nimenomaan valiokuntatyöskentelyä.
Viime vuosina onkin pystytty parantamaan sillä tavalla
valiokuntalaitoksen toimintaa, että valiokuntaneuvosten
ja osastosihteereiden määrää on
lisätty. Mutta ehkä se on edelleenkin eräs
sellainen ahdas kipukohta, ongelma, eduskunnassa nimenomaan työn
tehokkuuden ja eteenpäinviemisen näkökohdasta,
että meillä on edelleenkin pulaa tästä henkilökunnasta.
Ajoittain pula on aika selkeätä. Valiokuntaneuvoksien
lisääminen ja perehdyttäminen eri valiokuntien
työalueisiin, jotka hyvin paljon poikkeavat toisistaan,
on tärkeätä. Tälle osa-alueelle
toivoisin edelleen lisäresursseja lähivuosina.
Keskustelu päättyy.