Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi aravalain,
aravarajoituslain sekä vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen
korkotuesta annetun lain muuttamisesta on myös hyväksytty
valiokunnassa yksimielisesti. Tämä hallituksen
esitys 79 tarkoittaa aravalaissa sekä vuokra-asuntolainojen
ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetussa laissa olevien
yleishyödyllisyyssäännösten
muuttamista. Näistä yleishyödyllisyyssäännöksistähän
vuosien mittaan on paljon keskusteltu eduskunnassa. Ympäristövaliokunnassa
ne ovat olleet vuosien ajan ihan keskeinen ongelmakenttä.
Rakennuttajat, yleishyödylliset rakennuttajat, ympäristöministeriö,
toisaalta valtiovarainministeriö ovat aina ajoittain esittäneet
varsin erilaisia kantoja tässä asiassa.
Nyt kohdekohtaisista käyttö- ja luovutusrajoituksista
vapautuvia asuntoja olisi jatkossa mahdollista myydä nykyistä joustavammin
myös niillä alueilla, joilla vuokra-asunnoista
on kysyntää. Myös kielto olla riippuvainen
rakennusliikkeistä ehdotetaan kumottavaksi. Ehdotuksen
mukaan tuoton tuloutusrajoitukset ulotetaan koskemaan myös
kuntien tai muiden julkisyhteisöjen omistamia asuntoyhteisöjä.
Alueen asuntomarkkinatilanne sekä tyhjäkäytön
ja taloudellisten menetysten uhka otettaisiin huomioon entistä paremmin.
Arvoisa puhemies! On tärkeätä todeta,
että edelleenkin valiokunta puoltaa vahvasti yleishyödyllisyyssäännösten
tarvetta valtion asuntopolitiikan tavoitteiden toteuttamisen varmistamiseksi.
Vaikka markkinatilanne olisikin hyvä ja asuntoja syntyisi,
tarvitaan edelleenkin valtion tukemaa, turvallisten ja kohtuuhintaisten
asuntojen tuottamista niitä eniten tarvitseville ihmisille.
Näin ollen tämä päälinja,
joka on ollut jo aikaisempien hallitusten, Lipposen ensimmäisen
ja toisen hallituksen, aikana, ei muutu.
Käyttö- ja luovutusrajoituksista vapauttaminen
on tarkoituksenmukaista mahdollistaa kuitenkin erityisesti taantuvien
alueiden tyhjien asuntojen ongelman helpottamiseksi. Vapautus voitaisiin
myöntää, jos se edistäisi alueen
asuntomarkkinoita tai ehkäisisi asuntojen tyhjäkäyttöä ja
siitä johtuvia taloudellisia menetyksiä. Alueilla,
joilla ei ole kysyntää vuokra-asunnoista, Valtion
asuntorahasto pääsääntöisesti
myöntäisi vapautuksen. Sen sijaan suuren kysynnän
alueilla vapautuksen myöntämiseen tulisi olla
erityisperuste ja asukkaiden asema tulisi ottaa huomioon. Esityksessä ja
valiokunnan mietinnössä korostetaan, että vapautusta
ei tule myöntää, jos se johtaisi asukkaiden
asumisturvan olennaiseen vaarantumiseen.
Mietinnössä painotetaan myös välineitä segregaatio-ongelman
ennalta estämiseksi esimerkiksi lähiöalueilla
ja kaiken kaikkiaan sitä, että tämä muutos
helpottaa tyhjien asuntojen ongelmaa. Asuntokannan kunnossapitämistä taas
se parantaa, koska muutoksella parannetaan kohteiden vakuusarvoa.
Sillä helpotetaan siten esimerkiksi perusparannusrahoituksen
hankkimista.
Näin ollen tämänkin hallituksen esityksen
tultua voimaan edelleen säilyvät yleishyödyllisyyssäännökset
ja myöskin voiton tuloutus aikaisempien tuloutusrajoitusten
periaatteiden mukaisesti. Ja vielä: Tuloutusrajoitukset
tuoton suhteen ulotetaan koskemaan myös kuntien ja muiden julkisyhteisöjen
omistamia asunto-osakeyhtiöitä silloin, kun on
kysymyksessä yleishyödyllinen rakentaminen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pitää toivoa, että tämä tässä talossa
aika pitkään vellonut aravavuokrataloja koskeva
yleishyödyllisyyskeskustelu, johon itsekin olen aiemmin
ottanut osaa kyseisten asuntojen vuokranantajana ja jossain määrin
myöskin valiokunnan asiantuntijana, lopultakin saavuttaisi
päätepisteensä. Tässä katsannossa
hallituksen esitys on hyvä. Täällä ed.
Koskinen jo aiemmin totesi, että hallitusta on joskus syytä kiittääkin,
ja tältä osin hallitusta sopii kiittää.
Kiittää sopii myöskin valiokuntaa, joka
on tehnyt tästä ihan hyvän mietinnön.
Voisi todeta vähän historiallisemminkin, että eduskunnan
ympäristövaliokunta viime vuosina on tehnyt erittäin
hyvää asuntopoliittista työtä.
Se on huolehtinut siitä, että erilaiset hallitukselta
tai ulkopuoliselta taholta tulleet asukkaitten vastaiset pyrkimykset
eivät ole päässeet liian pitkälle.
Haluan puuttua tässä yhteydessä muutamiin yksityiskohtiin
tässä lakiesityksessä ja valiokunnan
mietinnössä.
Ensinnäkin tässä aravalain 15 a §:ssä,
joka siis käsittelee yleishyödyllisyyttä,
todetaan, että käyttö- ja luovutusrajoituksista
vapautuvat vuokra-asunnot voisi vastaisuudessa myydä vapaasti myös
niissä asuville asukkaille sekä yhteisöille, joiden
toimintaan vuokra-asuntojen omistaminen kuuluu, myös silloin,
kun niillä on paikkakunnilla kysyntää vuokra-asuntoina.
Tämä on ihan ok. Ainoa, mikä tässä tietysti
kiinnittää huomiota, on se, että tässä todetaan,
että niitä voidaan myydä asuville asukkaille.
En tiedä, onko ministeriö lakiesitystä valmistellessaan
miettinyt tai kiinnittikö valiokuntakaan tai kiinnittivätkö valiokunnan
asiantuntijat huomiota siihen, että yksittäisten
asuntojen myyminen aravavuokra-asunnoista ei välttämättä ole
paras mahdollinen tapa parantaa asukasrakenteeltaan vinoutuneitten
lähiöitten tilannetta. Parasta olisi, jos ja kun
aravavuokra-asuntoja joudutaan tällä tavoin myymään,
että talot voitaisiin myydä kokonaisina, koska
tällaiset sekatalot, joissa on sekä omistusasuntoja
että vuokra-asuntoja, eivät ole parhaita mahdollisia.
Toinen asia, mihin haluan kiinnittää huomiota,
on 15 e § samaisessa aravalaissa, jolloin kysymys on kunnalle
ja muulle julkisyhteisölle tuloutettavasta tuotosta. Tämän
tuoton tuloutushan on ollut se seikka, joka erityisesti yleishyödyllisiä vuokranantajia
ja rakennuttajia on tässä yleishyödyllisyyslainsäädännössä hiertänyt
ja viime eduskuntakaudella nimenomaan se, että kun aikanaan
yleishyödyllisyyslainsäädäntöä säädettäessä perustuslakivaliokunta
hyväksyi kyseisen lainsäädännön,
se asetti sille ehdon, että tämä tulee
ulottaa myöskin kuntien vuokra-asuntoihin. No, edellinen
hallitus sitä tehtävää toteuttikin, mutta
tämän tuloutuksen, joka sinänsä on
perusteltua, lisäksi se asetti muita ehtoja, jotka olisivat johtaneet
sekä kuntien että erityisesti näitten
yhtiöitten kannalta aika lailla kohtuuttomiin ja huonoihinkin
tilanteisiin.
Edellisen eduskunnan ympäristövaliokunta hoiti
asian sillä tavalla, että se ei ennättänyt
käsitellä tätä asiaa. Nyt olemme
saaneet sitten paljon paremman esityksen. Nimittäin on
erittäin kannatettavaa, että tämä rajoitus
ulotetaan kuntiin. Kunnissa on viimeisen kymmenen vuoden, ehkä pidemmänkin
ajanjakson, aikana esiintynyt selvää pyrkimystä tehdä aravavuokra-asukkaista kuntien
talouden korjaajia vaatimalla vuokrataloyhtiöiltä tuloutusta,
välillä jopa sellaistakin tuloutusta, joka ylittää voimassa
olevan lainsäädännön asettamat
rajat. Pitää muistaa, että omistajilla
on tälläkin hetkellä oikeus periä 8
prosenttia korkoa sijoittamalleen pääomalle. Sen
lisäksi aravavuokra-asukkaat maksavat vuokrissaan paitsi
tämän sijoitetun pääoman myöskin
ne kaikki noin yleensä 90 prosenttia kaikista rakennuskustannuksia
kattavista lainoista. Siis kaiken. He maksavat lainojen korotkin.
Asukkaat maksavat kaiken. Eli aravavuokra-asunnot ovat itse asiassa
olleet erittäin tuottava sijoitus kunnille paitsi asuntopoliittisesti
niin myöskin puhtaan taloudellisesti. Siitä huolimatta
erinäiset kunnankamreerit ovat keksineet, että ahaa,
tässäpä mainio keino parantaa kuntien
taloutta, kun pannaan asukkaat maksamaan vielä tämäkin.
Tästä on tietenkin seurannut, kun kaikki kustannukset,
jotka asukkaille sälytetään, menevät
vuokriin, rakennuskustannuksista johtuvan vuokrankorotuspaineen
lisäksi myöskin muuta vuokrankorotuspainetta.
Sillä on erityisesti tietysti täällä Pääkaupunkiseudulla,
jossa vuokrat ovat muutenkin korkeita, vaikeutettu entisestään
vaikeaa tilannetta. Tästä syystä on erittäin
perusteltua, että eduskunta nyt yksiselitteisesti panee
lopun tälle kunnankamreerien hävyttömälle
saalistamispyrkimykselle.
Kolmantena aravarajoituslain osalta 7 §:ssä, joka
käsittelee vuokraa ja sen määrää ja
määräytymistä, kiinnittäisin
huomiota yhteen asiaan, johon ilmeisesti valiokunnassa asiantuntijat
eivät ole kiinnittäneet huomiota, eivät
edes vuokralaisten asiantuntijaedustajat. Kysymys on siitä,
että kun tässä nyt sallitaan aravakiinteistöjä myytäessä maksettavan
lunastuskorvauksen ja siihen tehtävän indeksikorotuksen
periminen vuokrissa, niin se tarkoittaa sitä, että myöskin
myyntivoitot, myynnistä saatavat voitot ja tavallaan se
arvonlisä, joka on syntynyt tästä omistamisesta,
pannaan nyt jatkossa ihan laillisesti vuokralaisten vuokrissaan
maksettavaksi. Tähän saakka se ei ole ollut mahdollista.
Toki on selvää, että asuntojen omistajat
ovat onnistuneet hoitamaan sen muulla tavoin, koska sitä on
ollut mahdoton valvoa, mutta tämän jälkeen
se on täysin laillista puuhaa. Tietysti siinä on
se hyvä puoli, että tämän jälkeen
voidaan myöskin selkeästi todeta, että kun
maahan on perustettu kuntienkin toimesta yhtiö tai yhtiöitä,
joille näitä ikään kuin lunastuskorvauksia
maksaen, on näitä aravavuokrataloja siirretty,
niin samalla tästä syntyvät kustannukset
ja myyjille syntyvä lisäarvo tulevat nyt sitten
selkeästi vuokralaisten maksettavaksi. Tämä on
ehkä tämän lakiesityksen huonoin puoli.
Sitten viimeksi rajoituksista vapauttamista koskevassa pykälässä,
sen perusteluissa, todetaan, että vapautusta ei tulisi
myöntää, jos se johtaisi asukkaiden asumisturvan
olennaiseen vaarantumiseen. On mielenkiintoista nähdä,
miten jatkossa tätä sanaa "olennainen" tulkitaan.
Minun mielestäni olisi ollut parempi kirjoittaa, että vapautusta
ei tulisi myöntää, jos se johtaa asukkaiden
asumisturvan vaarantumiseen, koska ei ole mitään
syytä ylipäätään sallia,
että asukkaitten asumisturvaa vaarannettaisiin. Tämä liittyy siihen
ideologiaan, että aravavuokra-asunnot ja erityisesti kuntien
omistamat aravavuokra-asunnot on nähty milloin valtion
asuntopolitiikan vakauttamisen välineenä, milloin
kuntatalouden parantamisen välineenä, milloin
jopa yksittäisen tai yleishyödyllisen voiton tavoittelunkin
välineenä. Valitettavan harvoin niitä on
nähty siinä asemassa, jossa ne pitäisi
nähdä, elikkä niissä asuvien
ihmisten koteina. Sitähän ne ovat. Kun aravalainsäädäntöä tehdään,
niin tämä pitäisi aina pitää mielessä,
ja tästä syystä on toivottavaa, että tätä lainsäädäntöä nyt
sitten myös jatkossa seurataan niin, että asukkaitten
hyväksikäyttö aravavuokra-asumisessa,
asuntojen rakennuttamisessa ja ylläpidossa jatkossa estetään.
Jos siihen päästään, niin silloin
tämä lakiesitys on todellakin täyttänyt
tehtävänsä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtasen hyvästä ja
asiantuntevasta puheenvuorosta kiitos, ja sitten tuohon 7 §:ään.
Esimerkiksi sen pykälän vaikutusta, mitä ed.
Virtanen tässä pohti, on mahdollisuus luonnollisesti
seurata, ja esimerkiksi ympäristövaliokunnalla
on siihen täydet mahdollisuudet jo perustuslain pohjalta
ja eduskunnan työjärjestyksen pohjalta. Se, miten tällaiseen
mahdollisuuteen myydä asuntoja asukkaille, yksittäisiä asuntoja,
valiokunta suhtautui, niin asiantuntijakuulemisessa kävi
ilmi, että on myös mahdollista tai tulee ottaa
mukaan mahdollisuus siitä, että koko talon kaikki
asunnot olisivat myytävissä asunnoissa asuville
asukkaille eli heidän kotinsa muuttuisi omistusasunnoksi. Tämä mahdollisuus
haluttiin, näin ymmärrän tässä,
myös asiantuntijakuulemisen pohjalta säilyttää ja
pitää edelleen tässä. Mutta
erittäin tärkeätä on tuo suuri
linja, mihinkä myös ed. Virtanen viittasi. Se
on säilynyt samanlaisena, ja siitä on syytä pitää kiinni.
Vaikka täällä nyt ed. Oinosta lukuun
ottamatta on vain oppositiopuolueen kansanedustajia, niin haluaisin
myöskin todeta, että myös meillä oppositiossa
varmasti nähdään ainakin täälläpäin
hyvänä, että hallitusohjelmassa mainitaan
aravatuotanto ja sen edelleen kehittäminen ja säilyttäminen.
Yleiskeskustelu päättyy.