Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kysymys Cartagenan
bioturvallisuuspöytäkirjan hyväksymisestä,
tämä hallituksen esitys 52 tarkoittaa sitä. Tätä hyväksymistä eli
ratifiointia on saatu odottaa. Itse pöytäkirja
on tullut jo aikaisemmin voimaan. Suomi on pysynyt sen ulkopuolella,
tämä tuli syyskuun 11. päivä 2003
voimaan, ja on selvää, että tämä on
ikään kuin vähän myöhässä. Mutta
parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tässä aikataulukysymyksessä on
ollut pohjana geenitekniikkalain hyväksyminen ja tätä lakia koskeva
hallituksen esitys. Sehän on nyt täällä jo kulkenut
pitkään eduskunnassa. Se on ollut ensimmäisessä käsittelyssä eilen,
jotenka tämä seuraa tätä oikeassa
tahdissa heti tiukasti perässä.
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on bioturvallisuuspöytäkirjan
ennaltavarautumisen periaatteet ja niiden ratifiointi. On selvää,
että Cartagenan bioturvallisuuspöytäkirjan
tavoitteena on ennaltavarautumisen periaate ja nimenomaan vaikuttaminen
siihen, että nykyaikaisella biotekniikalla muunnettuja
eläviä organismeja siirretään
ja kun niitä siirretään ja käsitellään
ja käytetään, niin siitä ei
saa aiheutua haittaa luonnon monimuotoisuudelle eikä sen
kestävälle käytölle. Tämä on
aika tiiviisti todettu, tämä Cartagenan periaate,
mutta näin tässä se pähkinänkuoressa
on. Kun bioteknologia on mennyt kovasti ja monella tavalla eteenpäin,
geenimuunnellut tuotteet ovat lisääntyneet, niin
juuri tällöin tarvitaan valvontaa, sopimuksia
myös kansainvälisestä gmo-liikenteestä,
jos näin voi sanoa, geenimuunneltujen organismien levittämisestä.
Tämä on ympäristösopimus ja
tässä on käytännössä pääpaino
luonnon monimuotoisuuden suojelulla.
EU:lla on ollut tärkeä ennaltavarautumisen periaate,
myös tämä Cartagenan pöytäkirja
noudattaa tätä samaa periaatetta. Tässä voi
todeta, että valiokunta on halunnut omassa mietinnössään
painottaa tämän periaatteen tärkeyttä,
myös niiden tietojen riittävyyttä, joilla
muuntogeenisten organismien vaikutuksista tehdään
ratkaisuja ja päätetään muuntogeenisten
organismien maahantuonnin sallimisesta. Tässä on
myös rahoitusmekanismi tämän Cartagenan
pöytäkirjan takana, se on maailmanlaajuinen ympäristörahasto Gef.
Tiedonvälitysjärjestelmää tulee
kehittää, ja myös kehittyvät
maat ja siirtymätalousmaat ovat sikäli ratkaisevassa
asemassa, että globaalin ikään kuin laatutason
säilyttäminen on riippuvainen siitä,
miten näissä maaryhmissä Cartagenan pöytäkirja
toteutuu. Mutta Suomessakaan se ei toteudu ilman ahkeraa työtä,
ilman osaamista ja mukanaoloa. Tässä eräänä tärkeänä tekijänä on siis
ollut lainsäädäntö, joka nyt
ottaa aikaviivettä kiinni. Aivan lyhyt aika aikaisemmin
eli tässä keväällä 27.4.
on eduskunta hyväksynyt Rotterdamin sopimuksen, ja tästä sopimuksesta
johtuva rikoslain muutos on sitten kirjattu mukaan myöskin
valiokunnan toimesta tämän hallituksen esityksen
toiseen lakiin, ja se näkyy mietinnössä.
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvää edistystä. Olemme
saaneet asiaa koskevan sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnon,
joka sitten on otettu myös asiallisesti huomioon. Tämä pöytäkirja
ei koske lääketeollisuutta, ei lääkkeiden
tuotantoon, kehittämiseen liittyvää geenimuuntelua
ja on ennen muuta ja nimenomaan ympäristölaki luonnon
monimuotoisuuden suojelemiseksi.
Yleiskeskustelu päättyy.