12) Laki ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta annetun lain
muuttamisesta
Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt tähän mennessä kansanedustajana
kaikkiaan vuodesta 91 alkaen tätä ennen ainoastaan
kaksi lakialoitetta, enkä aio näitä jatkossakaan
kovin usein tehtailla. Mutta nyt on kyse laista ehdokkaan vaalirahoituksen
ilmoittamisesta, joka on ollut voimassa vuodesta 2000 ja jota nyt
ensimmäistä kertaa sovelletaan Euroopan parlamenttivaaleissa.
Jokainen meistä on voinut havaita, että nimenomaan
näissä vaaleissa tulee esiin tämän
meidän sinänsä erittäin kannatettavan
ja kansalaisille ja äänestäjille mieluisan
henkilövaalijärjestelmämme eräs
nurja puoli, joka on se, että henkilökohtaiset
kampanjat myös maksavat hyvin paljon. Näissä vaaleissahan
puhutaan tällaisista 300 000:kin euron rahoista,
ja kun muistan, mikä tilanne oli edellisissä Euroopan
parlamentin vaaleissa 99, mielestäni nyt on kasvatettu
näitä kampanjoita jopa 300 prosenttia. Silloin
suurimmat kampanjat tietääkseni maksoivat noin
100 000 euroa, ainakin näin ilmoitettiin. Tässä on
jonkinlainen kilpavarustelu meneillään, joka asettaa äärettömiä,
mahdottomia vaatimuksia vaaliehdokkaille. Mielestäni tällaisen
rahoituksen keräämisellä ei ole enää mitään
tekemistä varsinaisen kansanvallan ja demokratian kannalta.
Olisikin todella koko tämän demokraattisen järjestelmän
itsepuolustuksen kannalta tärkeää, että tilanteeseen
jollakin tavalla puututtaisiin.
Nyt ehdotankin, että tätä lakia muutettaisiin sillä tavalla,
että oikeusministeriölle asetettaisiin velvollisuus
valvoa vaalirahoituksesta tehtävien ilmoitusten noudattamista
ja jättämistä. Tällä hetkellä mitään
tällaista velvollisuutta tai edes oikeutta ei oikeusministeriöllä ole,
se ainoastaan julkaisee annetut ilmoitukset. Toinen asia, jota ehdotetaan,
on se, että jos sitten näitä säädöksiä ei
noudateta, voisi seurata pieni rangaistus, mikä on aivan
normaalia minkä tahansa lakien rikkomisen ollessa kyseessä.
Vielä ehdotetaan, että tarkistettaisiin näitä kynnyssummia,
jotka ehdokkaan on ilmoitettava. Kun tätä lakia
säädettiin, pidettiin kohtuullisena, että eduskuntavaaleissa,
presidentinvaalissa ja Euroopan parlamenttivaaleissa tämä summa
olisi 20 000 markkaa ja kunnallisvaaleissa 10 000
markkaa. Itse asiassa on mielenkiintoista todeta, että jo
perustuslakivaliokunta tätä lakia säädettäessä on
todennut, että varsinkin kunnallisvaaleissa noudatettava
10 000 markan raja saattaa osoittautua suhteellisesti merkittävästi korkeammaksi
kuin vastaavat rajat muissa vaaleissa. Näin todella varmasti
on. Ottaen huomioon, kuinka moni kunnallisvaaleihin osallistuu Suomessa
ehdokkaana, tämä summa todellakin on hyvin korkea,
ja ehdotan, että se alennettaisiin 1 000 euroon
eli hieman yli puoleen siitä, mitä se nyt on.
Myöskin ehdotan, että tämä 20 000
markkaa presidentinvaalissa, eduskuntavaaleissa tai europarlamenttivaaleissa
olisi nyt 2 000 euroa. Itse asiassa tässä esitetään
pientä korotusta eduskuntavaalien osalta.
Olennaista nyt on joka tapauksessa se, että näitä ilmoituksia
pitäisi jollain tapaa valvoa. Kun katsoo oikeusministeriön
Internet-sivuja, niin siellä on hyvin ylimalkaisia selvityksiä,
joista ei todellakaan käy ilmi se, mistä esimerkiksi
nämä tukiyhdistykset keräävät
rahansa. Tänäänkin olin puhumassa eräillä energiapäivillä,
joilla tuttavani, alan taloudellinen toimija, totesi, että niin, näinä aikoina
todellakin sitä rahaa pyydetään maksamaan
kaikenlaisten yhdistysten tileille. Luulen, että monet
yritykset ja etujärjestötkin alkavat kokea tällaisen
vähän kiusallisena.
Kiinnittäisin huomiota siihen, että itse asiassa Kauppakamari
luultavasti Kansainvälisen kauppakamarin kampanjan vaikutuksesta
on viime vuonna ehdottanut, että yritykset julkaisisivat kaikki
tuet, jotka ne antavat poliittiseen toimintaan. Tällaista
läpinäkyvyyttä mielestäni tarvittaisiin,
ja se myös varmistaisi tietysti sen, että valittujen
edustajien ja taloudellisten toimijoiden välille ei synny
sellaisia kytköksiä, jotka voivat jollain tavalla
vaarantaa demokratian ja kansanvallan toteutumisen. Nyt kun pian
pidetään Euroopan parlamenttivaalit, voi vain
todeta, että Euroopan parlamentilla on hyvin paljon sellaista valtaa,
joka vaikuttaa yritysten ja etujärjestöjen toimintaedellytyksiin,
ja olisi äärettömän tärkeää,
että tällaiset läpinäkymättömät
kytkökset voitaisiin eliminoida.
Toiseksi uskon myös, että monille etujärjestöille
ja yrityksille tällainen poliittisen toiminnan rahoittaminen
on itse asiassa aika vastenmielistä ja varmasti moni mielellään
pääsisi tästä eroon. Tietenkin,
jos läpinäkyvyyttä ja vaalirahoituksen
julkisuutta lisättäisiin nykyisestä,
se myös johtaisi siihen, että tällaiset
kohtuuttoman suuret kustannukset, joita vaaleihin osallistuminen
ehdokkaalle merkitsee, varmasti saataisiin alenemaan. Ei ole todellakaan
liioiteltua väittää, että vaalirahoituksesta
on tullut jonkinlaista kilpavarustelua, jossa kaikkien on pakko
olla mukana, ja että taso on kiistatta eri vaaleissa vain
kohonnut.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että kansainvälisesti
arvostettu Transparency International -järjestö,
joka on antanut tähän asti Suomelle erittäin
hyviä sijoja, suorastaan ykkössijan kaikissa korruptoitumattomuus-
ja avoimuusselvityksissä, on nyt ensimmäistä kertaa
tutkinut poliittista rahoitusta. Suomi ei nyt todellakaan tässä selvityksessä ole
lainkaan niin hyvässä seurassa kuin se on ollut
tähän asti. Me suomalaisethan olemme hyvin ylpeinä voineet
aina viitata näihin Transparency Internationalin korruptioselvityksiin
todeten, että Suomi on hyvin puhdas maa, enkä nyt
aio tässä käynnistää minkäänlaista
kartellikeskustelua, se ei kuulu tähän asiaan.
Mutta joka tapauksessa, kun tutkitaan poliittisia lahjoituksia ja
poliittista rahoitusta, voidaan todeta, että Suomi, Itävalta,
Espanja, Valko-Venäjä, Bulgaria ja Turkki muodostavat
Euroopan mantereella kyseenalaisen poikkeuksen, jossa poliittisiin
tarkoituksiin annettujen lahjoitusten julkisuusaste luokitellaan
tämän selvityksen mukaan alhaiseksi tai kätketyksi.
Se tarkoittaa muun muassa sitä, että lahjoitukset
raportoidaan yhteissummina, niin että kokonaiskuvaa on
vaikea saada. Todellakin tällainen läpinäkymättömyys
on eliminoitava. Tällä tavalla varmasti myös
kansalaiset palauttaisivat uskonsa politiikkaan, jos jollain tavoin
voitaisiin varmistua siitä, että vaalirahoitukseen
ei liity kohtuuttomuutta eikä kyseenalaisia kytkentöjä.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hautalan esitys on sinänsä mielenkiintoinen ja
tietenkin aiheellinen. Tässä muutama vuosi sitten,
kun työryhmä pohti tätä lakiesitystä,
kyllä siinä käytiin lukuisia eri vaihtoehtoja
lävitse ja vaalirahoituksen tarkoitusta, ja tietysti on
meille selvää, että rahoituksen tarkoitus
on, että edustaja menee läpi. Isoksi ongelmaksi
täällä muodostui se, kun tiedetään,
mihin rahoitusta käytetään, elikkä sillä haetaan
julkisuutta etupäässä, kun on paljon
ehdokkaita, jotka saavat sitä julkisuutta niin sanotusti
ilmaiseksi, millä se mitataan. Tämä mittaus,
kun silloin sain näitten ihmisten kanssa olla tekemisissä ja
kysellä, kuinka se on siellä pohdittu, on tavallaan
viivattu ylitse. Se on vain yksi ongelma ja sillä siisti.
Tästä syystä minusta tämän
lakiesityksen heikko kohta on, kuinka syvälle me pääsemme
siihen asiaan todellisuudessa. Luulen, että jos me lähdemme
sille tielle, että vain nämä niin sanotut
rahat tuodaan esille, täällä populistisuus
eduskunnassa kasvaa todella mahdottomaksi. Ne tahot, jotka haluavat
julkisuutta muuten, pääsevät sitten esille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysymys vaalirahoituksesta on ongelmallinen, elikkä ongelmallisuutta
aiheuttaa vaalirahoituksen puute. Käytännössä se
on sitä omaa rahaa ja vaalivelkaa, eivätkä tahdo
istuntokaudetkaan riittää niitten maksamiseen,
ja vielä semmoisiltakin kausilta, jolloin ei ole tullut
valittua, noita vaalivelkoja on. Tämä on se raadollinen
tosiasia tässä tilanteessa.
Minusta kaikkein paras malli voisi löytyä,
kun se laajennettaisiin meiltä Keski-Suomesta. Meillä päätettiin
poliittisten piirijärjestöjen kesken siitä,
että ulkomainonta vaaleissa epävirallisesti kielletään,
toisin sanoen kukaan ei aseta henkilökohtaisia vaalimainoksia
julkisuuteen näkyville. Ainoastaan kuntien virallisissa
tauluissa poliittiset puolueet voivat sitten ilmoittaa. Tätä sääntöä on
noudatettu Keski-Suomessa nyt jo ainakin kaksissa eduskuntavaaleissa,
taitaa olla kolmissakin. Tosin tämä käytäntö,
että tämä vaaliulkomainonta oli, oli
köyhän tapa hoitaa homma, koska yhdellä maakuntalehden
etusivun minimi-ilmoituksella pystyi paperoimaan koko maakunnan.
Mutta tätä pitäisi laajentaa siten,
että kiellettäisiin lehtien ainakin etusivuilmoittelut,
kiellettäisiin televisiomainonta. Jos tähän
päästäisiin, silloin olisi päästy
aika pitkälle, koska nämä ovat ne kaikkein
kalleimmat mainoserät. Silloin tämä tilanne
jollakin tavalla tervehtyisi, jos kiellettäisiin etusivumainonta,
ja sitten voisi olla vielä tietty maksimikoko, mikä saisi
olla ilmoituksella sisäsivuillakin. Tällöin
toisin sanoen tietyllä tavalla suurimmat rahan menot poistuisivat
ja osaltaan poistuisi tämä ongelma, johon ed.
Hautalakin on kiinnittänyt huomiota. Sitä vastoin
minä en usko, että millään säännöksillä tätä voidaan muutoin
kontrolloida kuin sillä, että päästäisiin siihen,
että televisiomainonta ja lehtien etusivujen mainonta saataisiin
pois. Silloin tuo rahan tarvekin aika olennaisesti vähenisi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jos voisi aloittaa sillä, että kertaan
vähän, minkä takia tämä puheenvuoroni
on vaisumpi kuin tämä asia edellyttäisi.
Olen aina ymmärtänyt niin, että ed. Hautala
erittäin taitavana ja pätevänä edustajana,
kansansuosiota nauttivana on tehnyt hyviä ehdotuksia, ja
niinhän tämäkin on tavallaan olemassa
hyvä ehdotus. Tämä ei ole kuitenkaan
järkiperäinen. Kun äsken kuunteli ed. Oinosen
puhetta, ed. Oinosen puheenvuorossa oli tämmöistä pehmeyttä ja
asiaa. Minusta siinä vain jäi sanomatta se, että yhteiskunnan
pitäisi maksaa vaaleihin kohdistetut menot, jos ei tule valituksi.
Mutta ymmärrän hyvin, että ed. Oinonen
on pehmentynyt tässä asiassa eikä oikein esittänyt
mitään kärkevää kritiikkiä,
koska hän istuu ed. Hautalan vieressä. Olen siitä kateellinen
ja tiedän, että ed. Hautalan vaikutuspiiri ulottuu
minunkin kohdalleni, vaikka on käytävä välissä.
Kuinka pehmeäksi tämä puheenvuoroni menisikään,
jos istuisin vieressä, varsinkin toisella puolella vielä?
Herra puhemies! Tätä asiaa voi varsin hyvin kuvitella,
että koko tämä vaalirahoituslaki on mielestäni
niitä epäonnistuneimpia keksintöjä, mitä olla
voi. Tässä aloitteessakin puhutaan tästä näennäisdemokratiasta,
näennäisvalvonnasta ja näennäislaista
ja semmoisena, että tämä toimii niin
kuin tätä asiaa ja esitystä sekä lakia
vastaan. Tässähän ed. Hautala ei ollut
viime eduskuntakaudella, kun hänellä oli näitä suuria
parlamenttitehtäviä Euroopassa, ja sen takia hän
ei tietysti ollut täällä paikalla, ja
tämä väitteeni ja moitteeni ei nyt kohdistu
häneen, mutta yleensä tähän taustaan.
Paavo Lipposen toisen hallituksen ohjelmassa oli vihreitten
läpiajamana suurin ohjelmaesitys se, että tämä vaalirahoituksen
laillisuus ja sen avoimuus ja ilmoitusvelvollisuus tulee hallituksen
toteuttaa ja tehdä. Niinhän se sieltä syntyi. Tässä on
hyvin nähtävissä, että syntyi
semmoinen laki ja semmoinen esitys, että sillä ei
käytännön elämän kanssa
ollut mitään tekemistä, käytännön
elämän kanssa sen takia, että kun nyt tämä toimii — se
toimi jo edellisen kerran kunnallisvaaleissa vajaa neljä vuotta
taaksepäin ja näissä viimeksi kuluneissa
eduskuntavaaleissa — niin kyllä, kun tätä maailmaa
katselee niin kuin minä, joillakin on todellakin huokeita
lehtiä, omia lehtiä, joissa ei tule ilmoituskustannuksia
ollenkaan ja näkyvyyttä tulee valtavasti. (Ed. Hemmilä:
Riippuu myös neuvottelutaidoista!) — Ed. Hemmilä tietenkin
tietää, koska hän suuren porvaripuolueen
edustajana pystyy saamaan sitä tukea, mitä lehdet
antavat, mutta luulenpa niin, että tulevia vaaleja varten
toivoisin, että ed. Hemmilä tulisi vielä minunkin
mukaani neuvottelemaan, että saisimme saman taksatason
Kymenlaaksossakin kuin se maksaa Varsinais-Suomessa.
Mitä tulee sisältöön, eiväthän
nämä ole missään suhteessa eikä missään
järjestyksessä, ei mitenkään.
Tässähän haetaan sitä takaa,
että tätä ilmoitusvelvollisuutta ja tätä sakotusmahdollisuuttakin
tänne kaivataan matkaan, mutta ei tämä toimi
siitä huolimatta. Tämä peli on vaan niin
ihmeellistä, että tässä on just
tätä näennäiskuuliaisuutta ja
mitään muuta tässä ei ole nähtävissäkään.
Se ilmenee ja tulee täältä esiin.
Ymmärrän edelleenkin ed. Oinosen puheenvuoron
siitä, että jotkut ovat lehdissä näkyvissä ja
tapetoivat etusivut. Ed. Oinonen jätti käsittelemättä sellaisen
asian, että eilen eräissä maakuntalehdissä oli
useitten sivujen liitteitä ja joku europarlamentaarikkoehdokas
oli niissä näkyvästi esillä ja
monia kansanedustajia oli siinä matkassa ja oli päässyt
sanan ja julkisuuden kautta näkyviin. Itsekään
en ollut sinne päässyt, en niin kaivannutkaan,
mutta ymmärrän, että ed. Oinonen näissä leireissä olevana
valtuuskuntien varapuheenjohtajana olisi tietysti sinne kuulunut, mutta
ei hänkään siellä ollut olemassa.
Minusta tässä valinta oli tehty väärin
ja väärin perustein ja niin tämä populistisen
ilmapiirin lietsominen tuonne maakuntaan ei ollut päässyt
toteutumaan eikä toimimaan. Tältä osin
ymmärrän erinomaisen hyvin ed. Oinosen heittämän
väitteen siitä, että etusivuilmoittelu
pitäisi kieltää; tämä pitää erinomaisen
hyvin paikkansa. Mutta en suoraan yhdy siihen, koska olen valmis
jättämään myöskin tässä puheenvuorossa
takaportin siihen, että kyllä etusivun ilmoittelukin
voidaan sallia, jos joku maksaa. Tämän pohjalta
tämä peli ei ole rehellistä eikä aitoa.
On hyvä asia, että kansalaisia pyrkii kunnallisvaltuustoihin,
on hyvä asia, että pyrkii europarlamenttiin ja
että pyrkii myöskin tänne eduskuntaan.
Mutta kun tässä otetaan huomioon sellainen tekijä,
että pitää ilmoittaa, mistä rahat
ovat lähtöisin. Kyllähän tässäkin
salissa, silloin kun sali on täynnä istujia, jokainen
omalla paikallansa, enin osa rahasta, mitä on tullut, on
tullut etupäässä omasta taskusta. Tämän
pohjalta katsottuna minusta tähän asiaan pitäisi
liittyä sellainen homma, että jos on omasta taskusta
maksettu, niin pitäisi selvittää, maksoiko
omillansa vaiko vaimon rahoilla.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että vaimo maksoi, ja
sen takia tässä on nöyrä oltavakin, mutta
nöyrä vain kotia. Sen osalta ei ole oman vaalikassani
taustalla puoluerahoitusta eikä järjestörahoitusta,
ja kyllä sen tässä tietysti itsekin tuntee.
Täällä saa puhua, mitä haluaa,
eikä ole kenellekään tilivelvollinen.
Tämän pohjalta toivoisin, että tätä omavaltaisuutta
myöskin niin, että itse maksaa, itse hoitaa, itse
kampanjoi, pitäisi vähän enempi arvostaa
eikä lähteä tässä lainsäädäntöpohjallakin
siihen, että järjestöjen rahaa, yritysten
rahaa jne.
Tässä esittelypuheenvuorosta jäi
vähän semmoinen vaikutelma, että nämä yritykset
tätä rahaa pilvin pimein tänne olisivat
tunkemassa. Ed. Heidi Hautala otti esille lähtökohdan,
että pitäisi vaatia, että yritykset tilinpäätöksissään
ja muissa kertoisivat, paljonko on rahaa annettu poliittiseen toimintaan.
Minä voin ennustaa etukäteen: Jos tällaisia
tilinpäätöksiä syntyy ja kertomuksia tulee,
niin niissä sanotaan, että mitään
rahaa ei ole mihinkään poliittiseen toimintaan
annettu, koska tämä raha kierrätetään
erilaisten ilmoituslaskujen ja muitten bulvaaniyritysten kautta
niin, että siellä ei semmoista hommaa näy,
että poliittista toimintaa olisi tuettu. Kun näitä yrityksiä katsotaan,
niin ei niissä missään vaan ole semmoista
hommaa. Kun menet kysymään vaalirahoitusta, niin
niitten lähtökohta on, että ei vaalirahoitukseen,
vaalityöhön rahaa anneta, se on yrityksen linja
ja kanta. Tämän pohjalta pitää vähän
ajatella, miten tämä toimii käytännön
elämässä ja käytännön
elämän perusteella.
Tässä esityksessähän lähdetään
vielä siitä, että näitä summia
jopa pienennettäisiinkin siitä, mitä ne
ovat aikaisemmin olleet, ja tähän nähden
kyllä minä ymmärrän, että nämä toimivat
kunnallisvaaleissa. Maalaiskunnissa nämä ovat
jopa kymmenkertaiset siihen nähden, mitä voi tulla
ja syntyä, kun lasketaan, että tämä tuki
on jotakin kahvipalkkiotasoa. Eduskuntavaaleissa tietysti nämä summat
käyvät jo pieniksi. Jos joku haluaa jotakin tukea,
niin kyllähän se nyt sen tuhannen euroa panee,
jos se kerran panee satakin. Ei siinä ole mitään
epäselvää.
Mutta sitten, kun otetaan huomioon presidentinvaalit, missä linjasta
päätetään ja linjan mukaan eletään,
niin tämä asiapa ei enää sitten
toimi eikä pelaakaan elikkä nämä summat
ovat aivan olemattoman pieniä, jos ajatellaan, että kaikki
tulee näkyviin. Ja kertaanpa vaan, kun joitakin presidentivaaleja
olen seurannut: Siellä on sellaisia ilmoituksia, missä on
koko sivu, puoli sivua taikka vähän enemmän,
millä on joku selvä maksaja taikka osoite, minne
lasku menee. Sitten on myöskin semmoisia ilmoituksia, missä on
joku järjestö takana — alla pienellä sanotaan,
että takana — se on se maksaja, tekijä.
Kuka nämä haarukoi ja kerää?
Kyllä jos ajatellaan, että valtionhallintoon
hajasijoitusta tehdään, herra puhemies, minusta
tähän voisi liittää myöskin
esityksen, että perustetaan Sodankylään
semmoinen vaalirahoituksen selvitystoimisto, mikä selvittää ja
tutkii sitä asiaa, mitä tähän
rahoitukseen sisältyy ja mistä ne rahat ovat tulleet
ja paljonko ehdokkaat ovat tätä rahaa käyttäneet.
Silloin täällä syntyy jotain järkeä ja
ajatusta tähän pohjaan, mutta muuten, herra puhemies,
niin kuin alkuun sanoin, tämä on vihreän
eduskuntaryhmän saavutus Lipposen hallituksen aikana. Tätä on
paikattava, mutta minusta kaikkein paras paikkaus tapahtuisi sillä, kun
kumotaan koko epäonnistunut ja, miten sanoisi, tämmöinen
harhaanjohtava laki.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ilmaista juustoa on ainoastaan
hiirenloukussa. Se on vanha sanonta, ja se pitänee edelleen
paikkansa, eli jos on saanut rahoitusta, etenkin vähänkään
merkittävämmän summan, silloin siihen
liittyy odotuksia, ja odotuksia täytetään. Niitä voidaan
täyttää tässä talossa
vaikka erilaisissa energiaratkaisuissa. Kunnan tasolla niiden täyttäminen
näkyy paljon selkeämmin. Siellä on aika
paljon selkeitä osuuskauppakysymyksiä ja joitakin
rakennusprojekteja. Niitä voisi luetella monia. Täälläkin
talossa on tietysti tällaiseksi käyttökelpoiseksi
lobbariksi taikka laskujen maksajaksi sopivia ihmisiä.
Toiset sopivat siihen paremmin kuin toiset. Se on selvä.
Mutta tiedän myös sen, että on kansanedustajia,
jotka kertovat, etteivät he ole markkaa tai penniäkään
vuoden 99 vaaleissa oman kertomansa mukaan käyttäneet
eduskuntapaikan hankkimiseen, siis omaa rahaansa.
Näin ollen tätä kysymystä,
minkä ed. Hautala oman lakialoitteensa esittelypuheenvuorossa
toi esille näiden taustajärjestöjen roolista,
pidän erittäin tärkeänä.
On monenlaisia taustajärjestöjä — niitä voisi
kutsua vaikkapa kunnallisjärjestöiksi — jotka
keräävät todella näitä rahoituksia,
joissa sitten tapahtuu myös ehkä niin, että tämä taustajärjestö velvoittaa
itsensä johonkin, ja jälleen sen ehdokkaana valittu
henkilö kunnanvaltuustossa tai muualla sitten toteuttaa
näitä sitoumuksia.
Tämä lakialoite on kannatettava, mutta nimenomaan
sen läpivalaisu, mistä nämä järjestöt hankkivat
edelleen tilittämänsä tuen, olisi myös hyvin
tärkeä osa tätä ketjua. Mielestäni
varsinainen ongelma on nimenomaan tämä riippuvuussuhde,
joka valitulla henkilöllä on rahoituslähteisiin.
Käytännössähän se on
perustuslain vastainen, koska meidän mandaattimme on vain
siitä kiinni, miten me itse näemme sitä parhaaksi
toteuttaa laillisuuden ja perustuslain edellyttämissä oloissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela sanoi minusta hyvin, että kun
itse vaalityönsä maksaa, silloin voi myöskin
itse päättää, mitä täällä puhuu,
ja joskus jopa äänestelläkin sen mukaan.
Toisaalta on niin, että kun meillä on nämä suhteelliset
vaalit, niin jotta ainakin itse olisin tullut valituksi, siihen
tämän vaalijärjestelmän mukaan
tarvitsin sen vaaliliiton, jonka kautta tulin, ja tietysti sille
täytyy olla solidaarinen. Mutta lähtökohta
työskentelylleni on aidosti se, että kun ei kukaan
ole miltään poliittiselta tai muultakaan taholta
ollut tätä työtä auttamassa,
niin itselleen on sitten hyvä olla myöskin vastuullinen.
Tämä on yksi ihan hieno ja hyvä lähtökohta,
jonka pystyy tuntemaan ja tietämään.
Ihmettelen kyllä niitä kollegoita, jotka sanovat,
että he eivät omaa rahaa vaalityöhön
pane. No, olkoon se heidän onnensa ja ilonsa. En siihen
puutu.
Mutta kun on pohdittu tässä maassa, millä tavalla
saataisiin huumeidenkäyttö estettyä,
niin siinä on koetettu lähteä siitä,
että se itse käyttötarve pitäisi
saada pois. Elikkä jos nyt vaalirahoitus on ongelma, niin
pitäisi päästä tässäkin
siihen perustarpeeseen, pitäisi se itse rahantarve saada
pois. Elikkä kyllä minä vakavasti tarkoitan sitä,
että lähdettäisiin siihen keskusteluun,
että televisiomainonnasta vaalien alla luovuttaisiin, kaikki
ehdokkaat olisivat vaalikaranteenissa tasapuolisesti, luovuttaisiin
lehtien etusivumainonnasta ja löydettäisiin vielä jotain
muutakin semmoista, mistä päätettiin
luopua. Jos ei tähän voida lakia säätää,
niin sovittaisiin, niin kuin meillä Keski-Suomessa, poliittisten
piirijärjestöjen kesken. Viittaan tuohon esimerkkiin,
että ei ole ulkomainontaa, vaikka se osaltaan perinteisen
vaalitaistelun kuvaan kuuluikin ja oli loppujen lopulta aika halpaa.
Jos itse levitteli ja oli muutama talkookaveri, niin todellakin
yhden maakuntalehden minimietusivuilmoituksen hinnalla laittoi 4 000—5 000
ulkomainosta elikkä paperoi koko maakunnan näillä ulkomainoksilla.
Meidän pitäisi tajuta tässä tämä kilpajuoksu. Vaalitaisteluhan
menee siihen, että jos ei mainosta, ihmiset ajattelevat,
että ei ole mukana. Kyllä minullekin toissa talvena
moni sanoi, että etkö sinä meinaa eduskuntaan
mennäkään, kun ei sinua näy
missään, ei ole lehdissä mitään
ilmoitusta. Elikkä aktiivisuudeksi ymmärretään
se, miten paljon ostaa ilmoitustilaa. Se katsotaan, ikävä kyllä,
suuressa maailmassa aktiivisuudeksi. Kauppiaatkin sanovat, että kaupankäynti
ilman mainostamista on kuin silmänisku tytölle
pimeässä, vain sinä itse tiedät,
ei kukaan muu. Tämä on se raadollinen tosiasia.
Sen takia mainonta pitäisi saada kielletyksi vaalitaistelun
yhteydessä jollakin tapaa. Ei kaikkea tarvitsisi kieltää,
mutta tuo, mikä tulee kaikkein kalleimmaksi, elikkä televisio,
lehtien etusivut. Ehkä voitaisiin asettaa ilmoituskoollekin
joitakin rajoituksia. Nämä voitaisiin sopia poliittisten
piirijärjestöjen kesken.
Meillä Keski-Suomessa on semmoinen sanktio, että jos
joku laittaa ulkomainonnan, niin kyllä siitä on
niin kova kielteinen ilmapiiri noussut, että hetken päästä ne
mainokset ovat sieltä kadonneet, ja tämä on
kyllä toiminut. Tässä tarvittaisiin ehdokkaitten
kesken ja poliittisten piirijärjestöjen kesken
selkärankaa. Minä väitän, että kyllä nuo
lehdet saavat etusivunsa täytettyä ilman vaalimainoksiakin.
Eivät ne konkurssiin siitä mene. Eivät
mene kaupalliset televisiot konkurssiin, vaikka vaalimainonta poistettaisiin,
ja silloin tämä elämänmeno tervehtyisi.
Minä uskon, että ed. Heidi Hautalan tavoitteeseen
saatettaisiin päästä paljon paremmin
juuri tuolla menettelyllä. Sallittakoon pienet ilmoittelut.
Silloin siellä olisi tasapuolisuutta paremmin kaikille.
Kyllä tämä nykyinen käytäntö on
mennyt hulluksi, mutta, ikävä kyllä,
sitä ei näillä vaalirahoitusten jäljittämisillä,
ikään kuin tirkistellen, voida löytää.
Aina löytyy tapa, jolla rahoitus peitetään
ja pystytään kiertämään,
jos sitä halutaan, ja sehän on, jos mikä,
kielteinen ilmiö. Elikkä itse tarve vaalirahan
käyttöön pitäisi voida minimoida.
Se olisi se, mihin pitäisi päästä.
Jos ei siitä lakia saada, mikä varmaan on mahdottomuus,
niin toivon, että poliittiset piirijärjestöt oman
etunsa nimissä ja puoluejärjestöt ryhtyisivät
tätä valmistelemaan.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen luetteli muutamia asioita, mitkä saattavat
olla vaalirahoituksen kohteena eduskunnan päätöksissä.
Yhtenä asiana oli energia. Meillä eduskunnassa
on — olen pannut ilolla merkille sen — lukuisa
joukko kansanedustajia, jotka kantavat syvää huolta,
että Suomessa energiaa riittää, niin
lämpö- kuin sähköenergiaakin. Muun
muassa itse olen vahvasti ollut mukana siinä, että meillä puuenergia
saadaan lisättyä 5 miljoonaan kuutioon. Nyt käytetään
2 miljoonaa kuutiota energiapuuhun. Se on todella kova juttu. Tuulienergian
lisäämisen kannalla olen ja se on hieno juttu.
Tosin kotimaassa me emme ole saaneet maata käytettäväksi
niin paljon kuin olisi anomuksia, mutta ehkäpä se
tässä tulevaisuuden päivinä järjestyy,
tulee aurinkoenergiaa jne. Ja nyt jos tässä me,
jotka kannamme huolta uusiutuvien energialähteiden jne.
puolesta, että maassa säilyisi hyvä energiatuotanto
ja että ollaan myös kilpailukykyisiä,
saamme syyt niskoillemme siitä, niin minusta se on jopa
kansantaloudellista pettämistä. Pidän
aikamoisena huolena sitä, että nyt meidän
pitäisi lopettaa tämän huolenkanto siitä syystä,
että ollaan tavallaan tulilinjalla suhteessa vaalirahoitukseen.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Oletan, että tämä keskustelu
on nyt lopussa, ja ajattelin vain lyhyesti vastata näihin
puheenvuoroihin, joita on esitetty.
Ed. Immonen kysyi, miten tällaista ehdokkaiden saamaa
ilmaista julkisuutta tulisi mitata. Ei sitä varmasti voi
mitata, mutta sitä voi tietysti esimerkiksi televisiota
katselemalla todellakin havaita. Mutta uskoisin, että tämä ongelma
on sen tyyppinen, että poliittiset puolueet voisivat kantaa
vastuunsa siitä, minkä tyyppisiä ehdokkaita
laitetaan esimerkiksi Euroopan parlamentin vaaleihin. On ihan mielenkiintoista
nähdä, jos kaikilta näiltä listoilta
nyt sitten tulee valituksi iskelmälaulaja ja urheilutoimittaja
ja ralliautoilija. Nämä taisivat olla muuten kaikki
vielä samalla listalla. Siitä tulee aika mielenkiintoinen
tositelevisio, kun nämä lähtevät
Euroopan parlamenttiin.
Ed. Oinonen itse asiassa mielestäni ihan kiinnostavalla
tavalla tiesi sen, että tällaista itsesäätelyä voitaisiin
myös ajatella. Kyllähän esimerkiksi media
ja lehdistö harrastavat itsesäätelyä,
laativat tämmöisiä eettisiä ohjeita.
Tämä on vapaaehtoista, se ei korvaa lakeja, mutta
se voi olla ihan merkittävä keino, kun siinä juuri
voidaan sitten rajoittua siihen yhteen vaalipiiriin, koska siellähän
se kilpavarustelu koetaan. En usko, että kukaan mielellään
niitä omia ja vaimon rahoja ja yritysten rahoja kerjää tämmöiseen
toimintaan. Tässä on minusta ihan oikeasti hirveän
hyvä ajatus.
Lopuksi haluaisin vain sanoa, että nyt oikeusministeri
Koskinen on monta kertaa tämän talven aikana luvannut,
että oikeusministeriö antaa täsmennetyt
ohjeet vaalirahoituslain soveltamisesta, ja itse asiassa ne nyt
tähtäävät siihen, mihin tällä aloitteella
tähdätään, eli siihen, että todellakin
näitä sääntöjä ja
niiden noudattamista valvottaisiin. Käykää katsomassa
oikeusministeriön nettisivulta. Siellä on hyvin
ylimalkaisia selvityksiä, joista ei saa mitään
selvää, mistä nämä tukiyhdistykset
saavat rahansa.
Keskustelu päättyy.