Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Kysyisin kansallisvarallisuudesta eli rataverkostamme.
Rataverkon kunto huononee koko ajan. Hallitus ei ole lupauksista
huolimatta myöntänyt riittäviä resursseja
rataverkon kunnostukseen. Perusradanpitoon tarkoitettua korvausinvestointimäärärahaa
vuoden 2004 budjettiesitykseen on varattu 106 miljoonaa euroa, kun
tarve Ratahallintokeskuksen mukaan on 170 miljoonaa euroa. Eduskunta
edellytti, että vaje korjataan tämän vuoden
ensimmäisessä lisätalousarviossa. Hallituksen
esityksessä rataverkon kunnon parantamiseen on kuitenkin
varattu vain vaatimattomat 15 miljoonaa euroa. Useita raideosuuksia
uhkaavat nyt käyttörajoitukset ja nopeuksien alentamiset. Pitkällä tähtäimellä vain
noin kaksi kolmasosaa nykyisestä rataverkosta voidaan pitää turvallisesti
ja tehokkaasti liikennöitävässä kunnossa.
Samalla myös raideliikenteen kilpailukyky suhteessa muihin
kulkumuotoihin heikkenee. On aivan selvää siis,
että 15 miljoonaa ei riitä edes radanpidon minimitarpeiden
täyttämiseen.
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että rataverkon
perusparannusrahat saadaan sille tasolle, mille ne kuuluvat, ja
kansalaisvarallisuus turvattua?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Rataverkkoon kokonaisuudessaan budjetissa on merkitty
viime vuodelle 443 miljoonaa euroa, tälle vuodelle 20 miljoonaa
enemmän plus sitten vielä tässä kevään
lisäbudjetissa toiset 20 miljoonaa euroa. Edustaja viittaa
sitten sellaisiin momentteihin, jotka ovat liikenneministeriön
sisäisessä päätöksenteossa
tämän kokonaissumman sisällä.
Tuo, minkä kerroin, kertoo myöskin siitä,
että rataverkkoon nimenomaan panostetaan useilla budjettimomenteilla
huomattavasti enemmän kuin viime vuonna. Itse asiassa kymmenvuotisjaksolla
ei ole ennen näin merkittäviä lisäyksiä tehty.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni huomenna
on juuri näistä rahoituksista neuvottelut. Muistutukseksi
kertoisin, että esimerkiksi Pieksämäki—Kuopio—Iisalmi-
ja Siilinjärvi—Viinijärvi-rataosuuksien
perusparannus on rahanpuutteen vuoksi vaakalaudalla. Tämä tarkoittaa,
että ilman lisärahaa liikennöintiä muun
muassa näillä rataosuuksilla joudutaan rajoittamaan.
Mikäli kehityksen suuntaa ei saada käännettyä,
tulee tavaraliikenne entistä enemmän siirtymään
raiteilta kumipyörille, minkä maksamme liikenneturvallisuuden
heikentymisenä ja mahdollisina kuolonuhreina. Raideliikenteen
ja joukkoliikenteen edistäminen ovat todistetusti tehokkaimmat
keinot parantaa liikenneturvallisuutta.
Miten aiotte huomisissa neuvotteluissa ja muuten hallituskauden
aikana turvata liikenneturvallisuuden parantamisen?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Enpä tiedä huomisista neuvotteluista, ei
ole kutsua tullut, mutta kyllä tapaan ensi viikolla valtiovarainvaliokunnan
asianomaisia jäseniä ja muitakin tähän
vaikuttavia. Edustaja varmaan viittaa siihen näkemykseen,
että VR:n osinkoja tulisi kohdentaa korvamerkittyinä radanpitoon,
ylipäänsä ratabudjetin vahvistamiseen.
Tämähän on pitkä historia. Osinkojen
osalta kuitenkin järkevää politiikkaa
on se, ja hallitus on nyt sitten kehyspäätöksissään
pyrkinyt siihen, että on pehmeä lasku käytäntöön,
jossa osingot menevät, niin kuin kaikkien muittenkin osinkojen
osalta, normaalibudjetin katteeseen. Sen vuoksi olemme lisäbudjetissa
nyt olleet valmiit pistämään 20 miljoonaa
lisää ja kehyspäätöksessä on
jo tehty päätös siitä, että pysyvästi
tasokorotus ensi vuodesta lähtien on 10 miljoonaa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Krohnin kysymys sinällänsä on
oikeutettu ja paikallaan, joskin tietysti edustaja kysyy tavallaan
eduskunnalta itseltään, koska meillä on parhaillaan
talon sisällä ensimmäinen lisätalousarvio
käsittelyssä. Kuinka sen käsittely sujuu, riippuu
sitten liikennejaoston ja valtiovarainvaliokunnan ja tietysti myös
muidenkin neuvottelujen lopputuloksesta.
Mutta kysymys, mikä tähän liittyy
hyvin keskeisesti, suomalaiseen liikennepolitiikkaan, logistiikkaan
ja hyvin moneen asiaan, on tämä: Aiemmin mainitut
rataosuudet todellakin ovat joutumassa nopeusrajoitusten kohteiksi.
Se tarkoittaa käytännössä, että vuodenvaihteessa
viimeistään, jos töitä ei ole
pystytty aiemmin toteuttamaan, koko suomalainen junaliikenne monin osin
viivästyy, heikkenee ja ihmisiä siirtyy sitten pois
rautateiden parista.
Herra puhemies! Tässä suhteessa haluankin kysyä valtiovarainministeriltä tietäen
tämän budjettitilanteen ja siihen liittyvät
ongelmat: Onko sitten Suomen etu, jos meille käy niin,
että meiltä siirtyy rautateiltä väkeä muun
liikenteen piiriin? Tutkimukset ainakin tähän
mennessä ovat osoittaneet, että nopeuksien parantuessa
väkimäärä ja matkustajat eivät
palaa entisiin kulkumuotoihin.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Liikenneministeri ei ole paikalla. Hän varmasti
pystyisi yksityiskohtiin vastaamaan paljon paremmin kuin minä.
Mutta korostan nyt vielä, että rataverkkoon kokonaisuutena
kohdistuu todella merkittävä budjettilisäys,
merkittävämpi suhteellisesti kuin mihinkään
muuhun kohteeseen ilmeisesti koko budjetissa tämän vuoden
osalta, 40 miljoonan euron lisäys, 440 miljoonasta 480
miljoonaan euroon. Sen sisäinen jako on sitten useilla
budjettimomenteilla liikenneministeriön harkinnassa hyvin
pitkälti.
Mitä osinkoihin tulee, korostan vielä sitä,
että tämä korvamerkintäjärjestelmä ei
ole viisas senkään tähden, että emme
tiedä, millä tavalla osingot kunakin vuonna kertyvät,
kertyykö niitä lainkaan, jolloin kannattaa pyrkiä pysyvään
rahoitustason lisäämiseen ja pitää siitä kiinni.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun hallituksen politiikka johtaa siihen, että rataverkko
rappeutuu, siirtyy sekä kuljetusta että henkilöliikennettä pyörille,
mutta siellä ajankohtaisena, akuuttina, ongelmana on polttonesteiden
hurja hinnannousu viimeisten viikkojen aikana. Me kaikki tiedämme,
että tämä johtuu kansainvälisestä terrorismista
ja muista meistä riippumattomista tekijöistä,
mutta verotukseen hallitus vaikuttaa ja siitä se päättää.
Kun suurin osa bensan hinnasta on veroa, niin hallitus voi omilla
päätöksillään vaikuttaa
bensan hintaan.
Pääministeri Vanhanen, aikaisemmin ollessanne
opposition edustaja te vaaditte silloiselta hallitukselta, kun bensan
hinta oli viimeksi tällä tasolla, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) että hallitus tarttuisi tähän
aseeseen. Nyt sanoitte edellisessä vastauksessanne puheenjohtaja
Itälälle, että nykyhallitus ei aio tarttua
tähän aseeseen. Miksi teidän puheenne
oppositiossa ja teot hallituksessa ovat täysin päinvastaisia?
Ensimmäinen varapuhemies:
Aihepiiri oli jo keskustelussa, mutta tähän
vielä vastaus pääministeri Vanhaselta,
ja sen jälkeen siirrytään uuteen kysymykseen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aihepiiri mielestäni äsken
käsiteltiin. (Ed. Ala-Nissilä: Ei mennyt perille!)
Tämä kysymys oli luonteeltaan hyvin poliittinen.
Muutama vuosi sitten kahteen kertaan eduskunnassa aihe käsiteltiin.
Siihen ei tullut ainakaan silloiselta hallituspuolue kokoomukselta
pienintäkään tukea, eikä keskusta
sen jälkeen ole moneen vuoteen tätä kysymystä pitänyt
esillä eikä ajanut, eikä se sisälly
tämän hallituksen ohjelmaan.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Totean ed. Zyskowiczille, että vuonna 2000
oli viimeksi vastaava tilanne. Olimme samassa hallituksessa silloin
ed. Zyskowiczin kanssa, ja voimakkaasti ed. Zyskowicz vastusti kaikkia
tällaisia vaatimuksia. Se johtui siitä, että kysymyksessä ei
ollut pelkkä Suomen tilanne vaan koko Eurooppaa koskeva
tilanne, niin kuin tälläkin kertaa on. Silloin
Euroopassa Ranska lipesi muitten joukosta. Nyt on keskustelua valtiovarainministereitten
parissa käyty tästä asiasta, viimeksi
toissa iltana. Lähtökohta on se, että vastaavia
lipeämisiä ei tulisi tapahtumaan.