2) Laki vaalilain 41 §:n muuttamisesta
jatkui
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä tärkeä lakialoite
koskee vaaleissa numeron 7 poistamista listoilta, jotta sekaannuksia
ei tulisi. Samassa yhteydessä, kun tätä asiaa
hallitus käsittelee tai eduskunta pui, esitän
harkittavaksi, ovatko kaikki numerot tasavertaisessa asemassa muutoin.
Esimerkiksi urheilu- ja muut sankarit saattavat johdattaa äänestäjiä sillä tavalla,
että jollekulle ehdokkaalle aiheutuu ylimääräistä etua.
Esimerkkeinä mainittakoon numero 10, Messi, numero 64,
Granlund, ja numero 69, Vanhanen, joten kannattaa vielä harkita
näitä numeroita kokonaisuudessaan ennen kuin jättäydytään
tähän yhteen muutokseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Katajan puheenvuoroon en mitenkään malta
olla sanomatta, että kun viime perjantai-iltana valmistauduin
puolustamaan eduskunnan mainetta ja kunniaa tuolla Tallinnassa jalkapallo-ottelussa,
jonka valitettavasti muista kuin itsestäni johtuvista syistä hävisimme,
niin totesin harmikseni ja vasta siinä vaiheessa havaitsin,
että minullahan on maalivahdin paita, jonka selässä lukee
Virtanen, 33, jota olisin tarvinnut tässä muutamaa
kuukautta aikaisemmin, niin että ei nyt kannata ihan niin
hirveästi olla huolissaan tästä mahdollisuudesta
käyttää erilaisia yllättäen aukenevia
mahdollisuuksia myöskin vaalityössä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kävin tätä asiaa
tarkastelemassa tuolla Opetushallituksen internetsivustolla ja otin
sitten sieltä printin näistä, miten näitä numeroita
oikeasti meidän pitäisi piirrellä, ja
todella on näin, että ykkönen on suora
viiva nykyään, näin peruskoulussa opetetaan,
ja seiska on sitten ilman sitä poikkipuuta. Mutta kun täällä viime
täysistunnossa lakialoitteen laatija, edustaja Eestilä otti esille
nimenomaan, että perusopetus on se ongelma tässä asiassa,
niin näinhän se ei tavallaan ole. Koska ykkönen
on todella suora viiva, niin sitä ei kyllä sillä perusteella
tuohon seiskaan pysty sekoittamaan. Se on mielenkiintoinen asia
edelleen, miten tässä toimitaan, mutta aivan hyvähän näistä asioista
on keskustella.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on, vaikka
tässä hieman pilke silmäkulmassa keskustelua
on käyty, ihan hyvä ja aiheellinen. Tämä kansanedustajan
tekemä lakialoite, joka koskettaa numeron 7 poistamista — kansanedustaja
Markku Eestilä on tehnyt lakialoitteen siitä — on
varteenotettava ja perusteltu esitys, ja sitä on hyvä pohtia.
Niin kuin totesin, kun aloitimme tämän asian lähetekeskustelun,
itse näkisin niin, että ehkä mieluumminkin
kannattaa nyt panoksia kuitenkin laittaa siihen, että siirtyisimme
sähköiseen äänestykseen, jolloin
nämä ongelmat numeroiden kirjoittamisessa poistuisivat.
Tiedän sen, että tiettyjä ongelmia ja
vaikeuksia oli sähköisen äänestyksen
kokeilussa kunnallisvaaleissa vuonna 2008, mutta olen myös
vakuuttunut siitä, että nämä ongelmat
ovat kyllä Suomessa voitettavissa.
Sitten ehkä tulevaisuudessa voi miettiä myös sitä,
että voisimme äänestyksen toteuttaa myös internetissä,
koska itse ainakin koen niin, että äänestäminen
on arvokas tilanne ja on hyvä, että kansa lähtee
kertomaan mielipidettään, tekemään
muutosta ja kertomaan, mitä se haluaa tulevaisuudessa.
Näin pitää olla, mutta myös
se, että äänestäminen on helppoa
ja sen kynnys on matala, on entistä tärkeämpää tulevaisuudessa, että jokaisen
mielipide saataisiin välitettyä.
Edustaja Saarakkala nosti esille koulunumerot. On totta, että peruskoulussa
opetetaan nykyään erilaisia numeroita, mutta siitä huolimatta edelleen äänestyskopissa
oleva ohjeistus on toisenlainen, eli äänestyskopin
ohjeistuksessa kannustetaan vielä tekemään
väkästä ja seiskaan poikkiviivaa. Nyt
ehkä olemme seuraavissa vaaleissa siinä pisteessä,
että joudumme miettimään vakavasti, että myös äänestyskopin
numerot uudistetaan peruskoulun opetusta vastaaviksi, sillä seuraavissa
vaaleissa ensimmäistä kertaa ovat äänestämässä ne
nuoret, jotka ovat alusta asti ensimmäisellä luokalla
lähteneet opiskelemaan näitä uusia numeroita.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edelleen pidän tärkeänä pohtia
tässä kokonaisuudessa sitä, olisiko mahdollista
kirjoittaa nimi tunnistettavasti siten, että numeroita
ei tarvitsisi käyttää. Tällä myös
voitaisiin rajoittaa mainoskampanjoiden kuluja, kun lehti-ilmoittelussa tuota
numeroa ei enää tarvitsisi muodon vuoksi esittää,
mikä demokratiaa tietysti voisi lisätä.
Nimen kirjoittamiseen liittyy tietysti pieniä vaikeuksia
tietyissä tunnetuissakin nimissä, (Timo Heinonen:
Jos hyväksyy pelkän Zyssen!) mutta en usko, että tämä on
ylitsepääsemätön ongelma.
Mutta edustaja Heinonen toi esiin toisen erittäin tärkeän
näkökulman: tämän äänestystapojen laajentamisen
sähköiseen äänestämiseen.
Tänään tässä parlamentissa,
eduskunnassa, vieraili Suomen ulkoparlamentaarinen valtuuskunta, joka
halusi tuoda esiin, että Suomen rajojen ulkopuolella asuu
erittäin paljon Suomen kansalaisia, joilla on äänestysoikeus
Suomessa, ja he halusivat tuoda esiin sen, että joko kirjeitse
tapahtuva taikka sähköisesti tapahtuva äänestäminen
ulkomailta olisi heidän näkökulmastaan
aivan välttämätöntä,
jotta demokratia voisi toteutua myös näiden Suomen
kansalaisten osalta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta on ihan hyvä, että kaikki
epäselvät numerot äänestyskopeista, -lipuista
poistetaan, kunhan huolehditaan siitä, että niitä numeroita
on kuitenkin jäljellä enemmän kuin yksi.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa puhemies! Kannan minäkin vaatimattoman kontribuutioni
tähän perusteelliseen keskusteluun. Minun mielestäni
olisi kyllä kaikkein kannatettavin ja yksinkertaisin ratkaisu
se, että äänestyslippuun lähtökohtaisesti
kirjoitettaisiin sekä ehdokkaan numero että hänen
nimensä. Ymmärrän, että joidenkin ehdokkaiden
nimi saattaa olla vaikeasti kirjoitettava, mutta yleensä se
lopputulos kuitenkin todennäköisesti muistuttaa
niin paljon tarkoitettaan, että kun sitä täydennetään
numerolla, niin se, mitä äänestäjä on
tarkoittanut, ei varmaan jää ääntenlaskijalle
epäselväksi, ja ääntenlaskijan tehtävähän
on yrittää ymmärtää,
mitä äänestäjä on tarkoittanut.
No, mitä tulee sähköiseen äänestämiseen,
niin mahdollinen ja ehkä yksinkertaisempi versio siitä olisi
se, että äänestyskopissa olisi jokin
melko yksinkertainen kassakuittilaite, johon näppäillään
ehdokkaan numero ja joka printtaa äänestyslipun,
joka käydään tiputtamassa perinteiseen
tapaan uurnaan.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Koulussa on opetettu numerot, ja sen verran
viitseliäisyyttä pitäisi olla, että sen
väkäsen jaksaa laittaa siihen seiskaan. Tulee
mieleen vähän samoin tämä perussuomalaiset-nimi;
olisi ihan suotavaa, että jaksettaisiin sanoa se koko perussuomalaiset eikä persuun
jätettäisi. Viitseliäisyyttä pitäisi
olla, ja sitä pitäisi kannustaa myös
kouluissa. Numerot ovat numeroita.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on erilaisia
vaihtoehtoja tehty tulevaisuutta varten, kun kansa käy äänestämässä. Minulle
tuli mieleen sellainen ajatus, että äänestyslippuun,
joka on jotakuinkin kokoa A5 keskeltä taitettuna, mahtuisi
aivan hyvin kaikkien puolueitten kaikki ehdokkaat numeroina. Esimerkiksi
kun Keski-Suomessa on neljätoista ehdokasta, kahdeksan
puoluetta, niin laitettaisiin otsikko, esimerkiksi "Perussuomalaiset",
ja sitten kakkonen, kolmonen, nelonen, neljääntoista
asti. Suomen kansa osaa lotota, pelata Kenoa ja muita, niin että olisi
merkittävästi helpompaa, kun numerot olisivat
siellä valmiina: ruksi sen kohdalle, ketä äänestää.
Hautumaan, herra puheenjohtaja!
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Halla-aho nosti esille nimen käyttämisen
täydentävänä. Se on tänä päivänä jo
täysin mahdollista, niin kuin huomasimme näissä vaaleissa.
Sellaisia äänestyslippuja ei hylätty,
joissa oli numero, esimerkiksi 8, ja alle kirjoitettu nimi, jolla
haluttiin täydentää tuota viestiä.
Näin ainakin oli lehtijutun perusteella — olikohan
se Helsingin Sanomat, joka uutisoi näistä ongelmallisista
numeroista. Ne laput olivat hyväksyttyjä, joissa
oli ollut täydentävänä nimi:
numero 8, Virtanen. Se on täysin sallittua jo tämän
päivänkin vaalikäytänteissä.
Kimmo Kivelä /ps:
Herra puhemies! Ensiksi täytyy onnitella edustajakollega
Eestilää, että hän on tehnyt
merkittävän aloitteen, joka herättää keskustelua.
Hienointa tässä on se, että me edustajat
käytämme näin paljon tästä puheenvuoroja,
koska me pidämme huolta siitä, että myös tulevaisuudessa
entistä nuoremmat kansalaiset ottavat demokratian tosissaan
ja lähtevät äänestämään.
Tämä on hyvä muistaa tässä pohjalla,
että me kannamme huolta siitä, että ihmiset
ja ennen kaikkea nuoremmat ikäluokat vastaisuudessakin lähtevät äänestämään,
toivottavasti nykyistä runsaasti enemmän.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun meillä nyt keskustellaan
hyvin paljon näistä numeroista, niin ehkäpä yksi
mahdollisuus olisi se, että me opettaisimme suomalaisia piirtämään
ne numerot siten kuin meidän tämänhetkiset
viralliset numeromme ovat, myöskin vanhempaa ja varttuneempaa
väkeä, joilla saattaa olla vaikeuksia.
Sen lisäksi toivoisin, että tällä kaudella
kiinnitettäisiin huomiota siihen, että etenkin
meidän vanhuksillamme olisi varaa ostaa silmälaseja, jotta
he näkisivät, onko siinä numerossa se
väkänen vai eikö sitä väkästä ole.
Se voisi myöskin auttaa siihen, että osattaisiin
raapustaa äänestyslappuun oikeanlainen numero.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että tämä keskustelu
jatkuu. Tämä on erittäin hyvä tilaisuus
monille uusillekin edustajille päästä puhumaan
ja harjoittelemaan puhumista täällä.
Ehkä tähän keskusteluun puutun sen
verran vielä viime perjantain lisäksi — täällä käytiin
jo keskustelua siitä, että sähköinen äänestyskäytäntö voi
jatkossa helpottaa tätä, ja sitä on syytä varmasti
edistää — että kun nykynumerokäytäntö on
muuttunut ja tästä edustaja Elomaa muun muassa
totesi, että pitäisi jaksaa tämä väkänenkin sinne
kirjoittaa, niin nykynumeroihin ei kuitenkaan kuulu sitä väkästä ja
se on se ongelmakohta, mikä tässä on.
Toki ne, jotka nykyään numeroita opettelevat,
eivät vielä ehkä ole äänestysiässä,
mutta kun numerot ovat muuttuneet, niin nykyään
jo hyväksytään seitsikko, missä on
pelkästään se liekki ja viiva, ja se
helposti menee sekaisin tämän vanhan ykkösen
kanssa, jossa on siis viiva ja sitten pystyviiva.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä ongelmaahan ei olisi,
jollei näitä meidän numeroitamme ja kirjaimiamme
jatkuvasti muutettaisi. Tuntuu siltä, että aina
joku haluaa saada puumerkkinsä siihen, onko siellä väkänen,
onko siellä viiva ja miten se kirjain kirjoitetaan. Mielestäni
tässä kohdin pitäisi antaa rauha. Kyllä nyt 30
vuotta pitäisi selvitä niillä samannäköisillä numeroilla
ja kirjaimilla. Tuntuu siltä, että tästä kirjaimien
ja numeroiden muuttamisesta on tehty trenditouhua.
Edustaja Kivelän kanssa olen samaa mieltä siitä,
että meidän parlamentaarisen työn ja
toiminnan kannalta on tosi tärkeää, että yksikään ääni
ei mene hukkaan tällaisen sopan takia. Jos ihminen on mennyt äänestyspaikalle,
mennyt äänestyskoppiin asti ja saanut sen numeronsa
kirjoitettua sinne, on oikeastaan hävytöntä,
että se ääni voi mennä hukkaan
pelkästään numerotaiteilun takia. Siltä osin
meidän on pohdittava, onko tähän muita
ratkaisuja olemassa, ja mielestäni sähköiseen äänestykseen
siirtyminen on ehkä yksi tärkeimmistä ratkaisuista.
Perjantaina ministeri Brax nosti esille Norjan kokeilut, joissa
sähköistä äänestystä kokeillaan.
Mielestäni sitä meidän tulee seurata
hyvin tarkkaan, miltä osin he onnistuvat ja onko siinä myös
Suomelle mahdollisuuksia.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä koen, että tämä on
erittäin tärkeä asia, tämä numeroasia.
Itseänikin tämä asia vaalien alla mietitytti,
koska numeroni oli 117 ja samassa vaalipiirissä oli myös
111. Näin ollen se oli myös minun mielessäni,
että kuinkahan monta väkästä siitä jää laittamatta.
Täällä on tullut erittäin
hyviä ideoita ja ajatuksia liittyen tähän
järjestelmän muuttamiseen. Toki täytyy
muistaa, että jos me siirrymme näihin sähköisiin
järjestelmiin, niin se vaatii sitten myös sitä,
että järjestelmät toimivat ja ne ovat kaikkien
saatavissa, ja näin ollen se ei ole tietysti ihan ilmainen
siirtyminen. Varmasti olisi hyvä kehittää näitä vähän
edullisempia vaihtoehtoja niin kauan, että päästäisiin
näin upeaan kuin sähköiseen järjestelmään.
Hyviä ehdotuksia, varsinkin se Halla-ahon ehdotus, että toistaiseksi
voitaisiin käyttää nimeä ja
numeroa, se varmasti selkeyttäisi.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edellinen edustaja otti kantaa tähän
sähköisen äänestyksen toteuttamistapaan.
Kun monessa muussa maassa tähän on kyetty, niin
en voi uskoa, että me suomalaiset olisimme tässä yhtään sen
huonompia.
Mitä tulee edustaja Elomaan esittämään,
niin olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä siitä, että myöskään
perussuomalaista ei tule jättää puolitiehen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Monessa maassa vaalien yhteydessä äänestetään monesta
asiasta, Yhdysvalloissa saattaa olla parikymmentäkin kysymystä,
ja silloin on ymmärrettävää,
että on pitkät vaalit, saatetaan käyttää sitten
myöskin sähköistä tai koneellista äänestystä. Suomessa
sen sijaan vaalit ovat erittäin yksinkertaisia: on vain
yksi asia, josta äänestetään.
Eduskuntavaaleissa äänestetään
yhtä henkilöä eli yhtä numeroa,
ja tässä suhteessa voi sanoa, että nykyinen
tekninen kirjoittamistapa toimii varsin hyvin.
Meillähän kokeiltiin sähköistä äänestystä — sillä seurauksella,
että jouduttiin kolmessa kunnassa uusimaan vaalit. Voi
sanoa, että tekniikkaan liittyy aina jonkin verran ongelmia.
Ja jos olisi käynyt näin ja vaalit olisivat olleet
eduskuntavaalit, niin sitten olisi ollut suurempi harjoitus, kun
olisi jouduttu äänestämään
uudestaan jossakin kokonaisessa vaalipiirissä. Ruotsissahan
nyt oli ongelmia yhdessä vaalipiirissä, jossa
jouduttiin uudistamaan vaalit. Eli tässä suhteessa
olisin hyvin varovainen siinä suhteessa, että nykyistä järjestelmää mennään
muuttamaan sähköiseksi. Sitten jos mennään
siihen, että voi äänestää elektronisesti
ihan muualta, omalta kotikoneelta, niin sitten tilanne on toisentyyppinen,
jos mennään tämmöiseen virolaiseen
järjestelmään.
Mutta tämä ykkös- ja seiska-asia
on aidosti ongelma, eikä se tietysti ole pelkästään
vaaleissa vaan myöskin muissa yhteyksissä. Kyllä ihan
vakavasti pitäisi miettiä sitä, että kun
se väkäsen pituus voi muodostua ongelmaksi, niin
voitaisiin palata seiskan osalta siihen, että siinä olisi — ainakin
silloin, kun käsin kirjoitetaan numero — se väliviiva.
Silloin kun tietokoneella kirjoitetaan, voidaan selkeästi
erottaa ne, nähdään, onko seiska vai
ykkönen, mutta silloin jos tehdään käsin merkintä,
minun mielestäni voisi edellyttää jatkossa,
että käytetään tätä väliviivaa.
Sillä oikeastaan monet ongelmat — kaikissa muissakin
yhteyksissä, joissa numeroita joudutaan käyttämään — voitaisiin
ratkaista.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Salissa on tänään
käyty äärimmäisen hedelmällistä keskustelua
ja myöskin äärimmäisen tärkeästä asiasta.
On kiistatta selvää, että juuri numeroon
7 liittyy ongelmia, jotka tulee ratkaista. Itse kuulun kuitenkin
sähköisen äänestysjärjestelmän
ehdottomiin puolustajiin. Paitsi että sillä järjestelmällä saataisiin
korjattua juuri numeroon 7 liittyvä ongelma, myöskin
uskon, että sillä saataisiin nostettua äänestysaktiivisuutta,
erityisesti nuorten kohdalla.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Huolimatta siitä, että se
meidän sähköinen äänestyskokeilumme
epäonnistui, me emme saa haudata sähköistä äänestystä jonnekin
kauas pois. Se on kuitenkin tulevaisuutta, ja siltä osin
on hieno asia, että muualla maailmassa lähdetään
kokeilemaan sähköistä äänestystä.
Meidän on Suomessa syytä tiukasti seurata, miten
nämä kokeilut onnistuvat, ja jos jossain maassa
onnistutaan luomaan toimiva sähköisen äänestyksen
malli, on meidän myös syytä Suomessa
ottaa se käyttöön.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lauslahti kertoi, että meillä yhtenään kirjaimia
uudistetaan. Eihän se kyllä pidä lainkaan
paikkaansa. Ensin 1930-luvulla muistaakseni Toivo Salervo teki meidän
kirjasintyyppimme, joita käytettiin aina 1980-luvun lopulle. Vuonna
1988, kun itse olin peruskoulussa, tuli Toivo Heiskasen kirjaimet.
Mikä oli näiden kirjaimien suurin ero, (Erkki
Virtanen: Sitä se toivo tekee!) niin suurin ero oli nimenomaan
se, että edelliset kirjaimet oli tehty aikakaudella, jolloin käytettiin
mustekynää, ja silloin oli tärkeää,
että kaikki kirjoitus voitiin tehdä nostamatta
kynää paperista, ja tämä oli
vaikeaa vasenkätisille. Sen jälkeen 1980-luvulla
haluttiin uudistaa kirjoitusta sen takia, että enää eivät
näitä kiekurakirjaimia nuoret nähneet
lehdissä, eivät nähneet tietokoneissa,
ja sen takia tuli Toivo Heiskasen kirjasinmalli käyttöön,
jota 2000-luvulla, muistaakseni vuonna 2004, hivenen päivitettiin.
Idea on, edustaja Lauslahti, juuri se, että kirjaimet
ovat sen näköisiä, mitä normaalissa
arjessa lehdissä, televisiossa lapset näkevät,
ja se on tavoite ollut tässäkin, että ne
kirjaimet ja numerot ovat sellaisia, jotka ovat arkipäivän
käytössä. Ei ole lainkaan naurun asia,
että numeroita on haluttu uudistaa. Jos luette vanhempia
Raamattuja, niin ne ovat kovinkin koukeroista tekstiä,
ja on ollut ehkä järkevä niitäkin
tuoda vähän tähän päivään.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Mäkelä julisti ilmeisesti tässä puheharjoitukset
alulle. Toivottavasti tämä asia nyt ei jää sitten
pelkäksi harjoitukseksi. On sillä tavalla mielenkiintoista,
että tästä keskustellaan nyt vaalien
jälkeen. Kyllähän tämä on
semmoinen asia, mihin puolueittenkin ehkä tulisi ottaa
topakammin kantaa ennen vaaleja, ja siellä kun ollaan kiireessä lykkäämässä niitä
omia
vaalimainoksia ja esitteitä niille mahdollisille äänestäjille,
niin tämä olisi ehkä kuitenkin... No,
nyt ollaan hyvissä ajoin liikkeellä ennen vaaleja.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan sähköisestä äänestämisestä,
on hyvä muistaa, että kaikkialla Suomessa ei pystytä tänä päivänä soittamaan
edes kännykällä sitä varten,
että niitä tukiasemia ei ole. Kaikkialla Suomessa
ei pystytä käyttämään
nettiä sitä varten, että yksinkertaisesti
se ei vaan toimi siellä. Ensin pitäisi saada perusasiat
kuntoon, ennen kuin ruvetaan menemään step by
step eteenpäin asioiden kanssa.
Mitä sitten tulee tähän virtaviivaiseen
kirjoittamiseen, niin minun mielestäni on erittäin
surullista, että tänä päivänä lapset
eivät enää osaa kirjoittaa. Ennen oli
se kaunis kaunokirjoitus, ja se oli kyllä sujuvaa ja virtaviivaista
ja menevää, mutta sitä ei enää ole.
Vielä surullisempaa on se, että lapset eivät
enää osaa kirjoittaa kokonaisia lauseita. Nyt
on vaan lyhennettyjä sanoja, piste siellä, toinen
täällä.
Mutta perusasia on, että kyllä kai meidän
täytyy opetella kirjoittamaan niitä numeroita,
jotka me olemme hyväksyneet virallisiksi numeroiksi.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! En tiedä, olenko tullut niin vanhaksi,
mutta kyllä se tuntuu silti, että ne numerot muuttuvat
liian nopeasti. Katson omien lasteni kirjoitusta, ja täytyy
sanoa, että en kykene heitä enää neuvomaan kirjoittamisessa,
saati edes välttämättä tiedä, mikä se
oikea seiska on, vaikka täällä päätöksiä ollaankin
tekemässä. Mutta se kuvastaa sitä tilannetta,
mikä normaalikansallakin on. Ei äänestäjän
tule pohtia sitä, kirjoittaako hän nyt sen seiskan
tai ykkösen oikein vai ei. Se ei missään
nimessä saa olla meillä äänestäjän
tilanne, ja tämä meidän on vaan ratkaistava,
ja siltä osin lakialoite on aivan oikean suuntainen.
Puolustan edelleen silti tätä sähköistä äänestystä.
Ne nuoret sukupolvet, jotka eivät sitä kirjoittamista
välttämättä osaa, osaavat käyttää niitä tietokoneita,
ja siltä osin on tulevaisuutta sähköinen äänestys,
ja kyllä meillä tulee siellä äänestyspaikoilla
olemaan niitä tietokoneita, ja onhan niitä jo
tänään.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen antoi hyvän tietopaketin
kirjainmerkkien kehityksestä ja elävöitti
mukavalla tavalla tätä keskustelua täällä salissa.
Hieman kuulosti siltä, että edustaja olisi saattanut
käydä Googlessa katsomassa faktoja, mutta varmasti myös
teidän opettajataustanne on hyvä pohja tähän
historiatietämykseen.
Mutta ajattelin, että tämä on hyvä aasinsilta siihen,
että mielestäni täällä istuntosalissa
voisi käyttää tietokoneita jatkossa,
mikä antaisi myös pohjaa istunnossa käytettävien
puheenvuorojen valmisteluun. En tarkoita välttämättä Googlea, vaan
myös sitä, että edellisen perjantain
istuntopöytäkirjat olisivat täällä luettavissa,
jolloin voisi katsoa, mitä asiasta on aikaisemmin puhuttu.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mäkelä on
mielestäni varsin oikeassa tässä tietokoneen
käytössä suhteessa istuntosaliin. Sitä kannatan
lämpimästi. Toisaalta myöskin edustaja
Eestilä tässä aloitteessaan on jäljillä.
Kyllähän tähän äänestyskäyttäytymiseen liittyy
ongelmaa ja sen takia tulkintoihin ykkösen ja seiskan välillä.
Itse kuitenkin lähestyn asiaa siltä pohjalta,
että sähköinen äänestys
on yksi ratkaisu ja sen mukaan tuomiseen äänestystilanteisiin
on erinomaisen hyvä ja tärkeä panostaa.
Meillä on huonoja kokemuksia, mutta on myöskin
maita, missä on hyviä kokemuksia sähköisestä äänestyksestä. Sähköisen äänestämisen
edistämistä pitää erityisesti
pitää päällä.
Mutta yhtä lailla olen sitä mieltä,
että seikassa pitää olla viiva. Näin
se menee, ja tietyn tyyppisiä perinteitä pitää noudattaa.
Edustaja Mattilalle huomioksi vaan se, että juuri sen
takia nyt keskustellaan, kun tulevia vaaleja varten tässä valmistaudutaan.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Itse olin
mukana näissä vaaleissa ehdolla numerolla 73,
ja jännitti hurjasti, meneekö seiska sekaisin
ykkösen kanssa ja meneekö kolmonen sekaisin kasin
kanssa. (Sampsa Katajan välihuuto) — Niin, turhaa
jännitin, ei päässyt 13 läpi
ja jytky tuli ja ihan hyvin meni muutenkin.
Tätä koko ongelmaahan ei olisi olemassa tosiaan,
jos näitä numeroita ei olisi vaihdettu sillä tavoin,
että nykyinen seiska muistuttaa liikaa ykköstä.
Olen sillä kannalla itse, että palattaisiin siihen
vanhaan käytäntöön, että seiskassa
olisi se vanha kunnon poikkiviiva.
Mitä tulee sähköiseen äänestykseen,
en sinänsä vastusta uusia hyviä ideoita,
joita tulee, mutta olen itse ollut mukana vaalilautakunnissa toteuttamassa...
Ihan niin kuin edustaja Sasi tuossa puhui, tämä nykyinen
systeemi on todella kätevä, se on hirmuisen nopea
ja yksinkertainen. Voitaisiin harkita sitä, mitä edustaja
Halla-aho sanoi, että siellä olisi tosiaan printteri,
mistä sen voisi tulostaa sitten, jos kerran näissä numeroissa
mahdollisesti on epäselvyyttä. Se on oikein hyvä idea,
samaten kuin se, mikä nyt on käynyt ilmi, että on edelleen
mahdollista kirjoittaa ehdokkaan nimi sen numeron tueksi. Sitten
tietysti joutuu vaalilautakunta harkitsemaan, jos nimi on eri kuin
se numero, kumpaa siinä nyt sitten mahdollisesti tarkoitetaan.
Tällaisia ei omalla uralla ole ollut, kun olen vaalilautakunnissa
ollut.
Sitten puhuttiin siitä, että tietokoneita
pitäisi tänne saliin saada tuotua. Itse pidän
sitä ehkä tarpeettomana. Meillä kaupunginvaltuustossa
jotkut pitävät tietokoneita, ja sitten kun kurkin,
niin he ovat Facebookissa ja vaikka missä. Ei se valtuustossa
niin paljon haittaa, mutta täällä kun
on lehtereillä toimittajia ja kaikkia muita, niin äkkiä ainakin
itselläni olisi se vaara, että olisin jonkun lehden
kuvassa, että taas oltiin asiattomilla sivuilla. (Naurua)
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä tarkennuksena sähköiseen äänestysjärjestelmään,
että tarkoitin sitä, että jotta se olisi
kaikkien käytettävissä ja saatavissa,
niin meillä nuoriso ja keski-ikäinen porukka kyllä hanskaa
sen, mutta vanhusväestö kokee tietotekniikan erittäin pelottavana
ja heillä on paljon ennakkoluuloja. Sitten jos tämä sähköinen äänestys
etenee — ja minä toivon, että se asia
etenee — niin täytyy varmistaa, että myös
vanhuksilla, jotka ovat sairaaloissa taikka omassa kodissaan ja
jotka eivät näiden asioiden kanssa ole tekemisissä,
on semmoinen varma tunne siitä, että se ääni
myös menee perille. Tämä vanhanaikainen
systeemi, paperi ja kynä, konkretisoi heille sen, että se ääni
on nyt siihen merkattu, mutta nämä sähköiset
järjestelmät eivät välttämättä vakuuta
vanhusväestöä.
Suomalainen yhteiskunta on tietoyhteiskunta, ja meidän
kaikkien etu on se, että sähköisiä järjestelmiä kehitetään,
mutta se ei tapahdu ihan tuosta noin vaan, vaan se vaatii myös
sitä, että valtiovalta ottaa siihen kantaa ja
tukee operaattoreita, että pystytään
rakentamaan nämä yhteydet semmoisiksi, että ne
toimivat myös siellä, missä se kännykkä tai
puhelin ei toimi. Eli ei operaattoreiden vastuulle voi pelkkää rakentamista
sälyttää, se vaatii sitten koko meidän
suomalaisen yhteiskunnan vastuunkantoa. Tämä on
meille erittäin hyvä tilanne viedä eteenpäin
suomalaista tietotaitoa tietoteknisessä mielessä.
Tämä on meidän vahvuutemme, ja siihen
meidän pitää satsata.
Lasse Männistö /kok:
Arvon puhemies! Kuten viime täysistunnossa totesin,
itsekin jonkin verran omaan kokemusta tästä vaalinumeroiden sekoittamisesta.
Minun mielestäni tärkeää on
se, että äänestysjärjestelmä on
ehdokkaille tasavertainen, kansalaisille mahdollisimman yksinkertainen
ja luottamusta herättävä ja tätä kautta
järjestelmä toteuttaa demokratian niin hyvin kuin mahdollista.
Näistä lähtökohdista mikä tahansa uudistus,
joka näitä tavoitteita tukee eikä aiheuta kohtuutonta
hallinnollista taakkaa tai kustannuksia, tulisi ottaa vakavaan arviointiin.
Tästä näkökulmasta esitys siitä,
että numero 7 poistettaisiin näistä vaalinumeroista,
on mielestäni erittäin hyvä avaus tähän
suuntaan. Numeroita maailmassa riittää, vaikka
seiska tiputettaisiinkin vaalinumeroista pois, ja kustannuksia tällä ei
varmasti olisi.
Sinänsä aivan toinen kysymys on sitten tämä sähköinen äänestäminen,
josta tässäkin keskustelussa on paljon puhuttu.
Itse kannatan lämpimästi myös sitä,
että Suomi pyrkii tietoyhteiskuntana eturintamaan, kun
puhutaan sähköisen äänestämisen
mahdollisuuksista. Kuitenkin kaikille edustajille täällä nyt
muistuttaisin, että sähköinen äänestäminen
ja verkon välityksellä tapahtuva äänestäminen
etänä ovat kaksi aivan eri asiaa. Varmasti jonain
päivänä olemme maailmassa, jossa tällainen
nettipohjainen äänestäminen on realismia
toivottavasti myös Suomessa, mutta matkalla sinne voimme
kuitenkin keskustella sähköisestä äänestämisestä,
joka ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi kotoa
vaan ihan samalla tavalla äänestyspaikalta kuin
tähänkin saakka. Siinä kuitenkin tällaiset
monitulkintaisuuden ongelmat ja toisaalta ääntenlaskenta
helpottuisivat merkittävästi, joten kannatan myös
tätä välivaihetta.
Edustaja Lauslahdelle toteaisin, että...
Puhemies Ben Zyskowicz:
2 minuuttia! Pyydän edustajaa siirtymään
puhujapönttöön.
...olen hieman eri mieltä siitä, pitäisikö Suomen
vain tiukasti seurata kehitystä ja ottaa oppia muista.
Itse näen, että meidän pitäisi
pyrkiä eturintamaan tässä sähköisen äänestämisen tavoittelussa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Minulla on päinvastainen tilanne
kuin edustaja Eerolalla. Hänellä oli 73, hän
pelkäsi 13:a. Minulla oli 13, ja minä en nyt tässä kuolemaksenikaan muista,
mitähän numeroa minä olen vaaleissa äänestänyt.
Luulen näin, että tässä salissa
me emme kykene sitä selvittämään
emmekä opettamaan, laitetaanko seiskan päälle
viiva vai ei. Se ei varmaankaan ole meidän ratkaistavissamme. Äänestäjiä on
20-vuotiaita tai 80-vuotiaita, ja siinä ikäheikkouden
takia saattaa viivoja tulla semmoiseenkin paikkaan, mihin ei ihan
heti tarvita. Minä vanhan liiton miehenä kannatan
tällaista perinteistä äänestämistä,
mutta uudistusmielisenä edustaja Lauslahdella on ollut
oikein hyviä puheenvuoroja. Mikään ei
estä ottamasta rinnalle sellaista sähköistä laitetta,
jolla käsialastaan hieman epävarma äänestäjä pystyy
varmentamaan, että numero tulee varmaankin oikein ja eksaktisti.
Tässä on edustaja Lauslahdella taikka sitten edustaja
Halla-aholla erinomaisen hyvä ajatus, että voi
laittaa siihen vaikkapa jonkun tietyn tyyppisen printterin: painaa
sinne numeron, ja printteri tulostaa sen lukukelpoisena.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Otan kiinni vielä tuosta edustaja
Heinosen kertomasta, että meillä on äänestyskopeissa
ohjeena, että ykkösessä on väkänen.
Näin minä itsekin muistelen olevan. Mutta sitten
kun tämän asian tarkistin myös ennen
tänne istuntoon tuloa, millaiset ovat nämä ehdokaslistojen yhdistelmät,
mitä esimerkiksi lehdissä julkaistaan ikään
kuin virallisina listoina, niin näistä tämä ykkösen
väkänen ainakin puuttui, kun niitä tarkastelin.
Eli tämä on myös sellainen asia, että tässä tällaisilla
ihan pienillä käytännön toimenpiteillä on
asiaa hankaloitettu.
Mutta mitä tulee alkuperäiseen edustaja Eestilän
lakialoitteeseen, niin vähän nämä motiivit
nyt mietityttävät, että eikö teillä kokoomuksen
ryhmässä ole käyty... Siis vähän
huolestuttaa, että teistä on tulossa mahdollisesti
päähallituspuolue ja siellä ryhmän
sisällä toiset haluavat poistaa seiskan ja toiset
haluavat äänestyskoneet. Jos tämä on
tulevan hallitustaipaleen ensisoittoa, niin taivas varjele, mitä sieltä tulee.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Saarakkalalle
sanoisin näin, että minä uskon, että tämä on
nyt vasta sitä esiharjoittelua tulevaa hallituskautta ajatellen,
koska on äärimmäisen tärkeää lähivuosina,
että me pohdimme, mihin me laitamme alaviivoja, mihin me laitamme
pilkkuja, koska sen verran ovat tulevat budjettikeskustelut vaativia.
Itse mietin pitkään, kannattaisiko tästä aiheesta
käydä sen laajempaa keskustelua, myös
sitä ajatellen, että minulla oli omassa vaalikampanjassani
numero 117. Mietin, että kenties, jos joku vielä rupeaa
tarkistamaan niitä ääniä, minä tipun
eduskunnasta, mutta muistin sitten, että onneksi vaalitulos
on jo vahvistettu.
Mutta kyllähän se näin on — komppaan
Männistöä tässä asiassa,
kun hän puhui siitä, että järjestelmän
pitäisi olla tasavertainen ja sen pitäisi olla
luotettava — että nythän se järjestelmä ei
ole sillä tavalla täysin luotettava, koska oikeusministeriön
ohjeistussivulla oli selkeästi ohjeistettu, että siihen
seiskaan piti vetää alaviiva, mutta siitä huolimatta
ne, jotka ovat laskeneet äänet, ovat kyllä tehneet
omia tulkintojaan tästä. Kyllä meidän
pitäisi löytää tasavertainen
ja luotettava systeemi, ja pitkällä aikajänteellä olisi
syytä siirtyä sähköiseen äänestyskäyttäytymiseen
tai -järjestelmään.
Värderade talman! Kort ännu, jag tror att
det är skäl att vi på lång sikt
försöker få ett system som alla kan lita
på och som behandlar alla kandidater med olika numror på ett
jämlikt sätt.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä puolustan kyllä tätä omaa
kantaani sen väkäsen laittamisessa seiskaan, että pidettäisiin
ne numerot kuitenkin muistissa ja ihan sieltä koulusta
lähtien. Mutta sähköinen järjestelmä,
totta kai, on tulevaisuutta, ja mitenkään sitä unohtamatta
sähköinen menetelmä tulee olemaan varmaan
tulevaisuudessa rinnalla varsinkin.
Tämä kaunokirjoitus, josta Tolppanenkin tuossa
puhui, voisi tulla uudelleen kouluihin. Se ei olisi yhtään
pahitteeksi, jotta saadaan selville, mitä kirjoitetaan,
on sitten numeroista tai kirjaimista kysymys.
Tämähän on tätä harjoittelua
nyt meille uusille. On oikein hienoa, että saadaan tämä tilaisuus täällä tästäkin
aiheesta puhua, ja kyllä me varmaan pääsemme
sitten yhteisymmärrykseen kaikesta.
Vielä tästä seiskasta: Ehkä puheenvuoroja
tulee vielä lisää, mutta kannatan tätä vanhaa
systeemiä, että muistamme ne numerot, olemme sitten
minkä ikäisiä tahansa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Männistön kanssa
olen samaa mieltä tästä, että tämä sähköinen
asiointi ja sen ääntenlaskentahan on ihan loistava.
Tällä hetkellä kun saadaan puoleenyöhön
odottaa ääntenlaskua, niin tulevaisuudessa toivottavasti
se on lähes online. Silloin kun äänestyskopit
menevät kiinni, saamme tulokset.
Jäin pohtimaan edustaja Louhelaisen kommenttia, että meillä on
ikääntyneitä, joiden osalta on varmasti
ehkä kohtuutonta odottaa sitä, että tietokone
olisi tuttu. Siltä osin on varmasti hyvä, että meillä on
kaksi kanavaa, ja täällä puhui edustaja
Elomaakin, että meillä on rinnakkain se perinteinen
tapa ja sitten toinen, uusi tapa, se sähköinen äänestysmuoto,
ja näinhän toimitaan muissakin palveluissa, että näitä kanavia,
joissa voi asioida, on useita ja riippuen siitä, mikä on tuttu
ihmiselle ja turvallinen asioida.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin vaan kysynyt hieman kommenttina Männistöltä sitä,
kun hän mainitsi, että tämän
sähköisen järjestelmän pitäisi
olla tasavertainen, mutta kun ne olisivat vain siellä äänestyspaikoilla,
niin onko tarkoitus sitten jatkossa, että tämmöisten henkilöiden
kuin vanhusten, jotka asuvat kotona tai hoitolaitoksissa, on mahdotonta
mennä äänestyspaikoille. Onko tämä sitä tulevaisuuden
politiikkaa? Mutta Lauslahti tätä nyt hieman jo
valotti, että se ei ole kokoomuksen tulevaisuuden hallituspolitiikkaa,
että tämmöiset henkilöt jätetään äänestysoikeudetta.
Ilmeisesti on tarkoitus, että olisi kaksi järjestelmää vierekkäin
käytössä.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee edustaja Eestilän
lakialoitteeseen, niin me kaikki täällä salissa
varmaan olemme sitä mieltä, että tämä keskustelu
on ihan paikallaan. Ongelmia on suhteessa tulkintaan ykkösen
ja seiskan välillä, ja se on johtanut kovin moneen
hylättyyn ääneen. Se on sitten toisaalta
ehkä ollut monelle ehdokkaalle varsin harmillinen tilanne
niin kuin myös äänestäjille,
että ääni ei ole mennyt siihen suuntaan,
mihinkä on ajatellut.
Mutta sehän, että täällä käydään
keskustelua tässä lähetekeskustelussa,
on paikallaan. Edustaja Saarakkalalle tiedoksi vaan, että lähetekeskustelu
on sitä varten, että tuodaan kansanedustajien mielipiteitä esille
hyvin kirjavasti ja monesta eri näkökulmasta.
Kerrottakoon myöskin tässä yh-teydessä se
tieto, että kokoomuksen eduskuntaryhmässä eivät
ole voimassa sen kaltaiset säännöt, jotka
pitävät sisällään ryhmäkurin.
Kokoomuksen eduskuntaryhmässä on erinomainen,
iso määrä kansanedustajia, joilla jokaisella
on oma mielipide, ja se on sallittua myöskin eduskuntasalissa,
ja täysistunnossa se on tervetullutta.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Numeroitten ja äänestysaktiivisuuden
ohella ennen vaaleja oli myöskin puhetta siitä,
miten saataisiin tätä äänestysaktiivisuutta
nostettua. Nyt tämä elektroninen systeemi tai
sähköinen äänestys loisi mahdollisuuden
tämmöiseen maaotteluhenkeen, että se ääntenlaskenta
tapahtuisi tavallaan äänestysten tahdissa. Ainakin
suuremmissa kunnissa voisi olla joku taulu, mistä näkee,
paljonko kukakin on saanut ääniä. Silloin
tietysti ne, jotka haluavat jotain tiettyä henkilöä äänestää, lähtisivät
sieltä kotoa äänestämään
ja saataisiin äänestysaktiivisuus samalla ylös,
jos siirrytään sähköiseen äänestykseen.
Lasse Männistö /kok:
Arvon puhemies! Edustaja Saarakkalalle voin tosiaan todeta,
että eivät nämä kysymykset aina
ole joko—tai-kysymyksiä, kyllä täällä kokoomuksessa
nähdään, että joskus voi nähdä asioita
myös sekä—että-linjalta. Se,
että nyt ensi vaiheessa numerosta 7 luovuttaisiin, ei millään
tavalla ole sidoksissa siihen, etteikö voitaisi edetä sähköisen äänestämisen
piirissä — ja toisaalta olla etenemättä,
jos näin päätetään.
Nyt sieltä perussuomalaisten suunnalta tuntuu kuuluvan
muutenkin tällaista tahallista menneisyyteen takertumista
ja sille erinäisten keppihevosten keksimistä.
On aivan selvää, että sähköisessä järjestelmässäkin
voitaisiin sallia poikkeukset, esimerkiksi juuri vanhusväestön
kohdalla, hoitokodeissa ihan tavalliseen, nykyisen malliseen paperilapulla
tapahtuvaan äänestämiseen, eivätkä tällaiset
poikkeukset missään määrin estäisi
sitä, että suuressa linjassa etenemme kohti tulevaisuutta,
ja se tulevaisuus on toivottavasti myös Suomessa tietoyhteiskunta,
joka menee eteenpäin.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä kiitän kansanedustajakollegoita
hyvistä ja rakentavista puheenvuoroista. Itse ajattelen
tätä asiaa kahdestakin eri näkökulmasta.
Minä olen sitä mieltä, että suomalainen
vaalijärjestelmä nauttii kansalaisten keskuudessa äärimmäisen suurta
luottamusta, ja minusta millään tavalla tätä luottamusta
ei saisi tulevaisuudessakaan asettaa kyseenalaiseksi. Ja toinen
näkökulma, jonka kyllä aloitetta tehdessäni
toin esille, on tämä oikeusturva. Minun mielestäni
tässä on kyllä kyseessä nyt
ehdokkaiden oikeusturva mutta myös äänestäjien
oikeusturva.
Mitä tulee peruskoulun opetusohjelmiin, niin minusta
niissä ei sinänsä ole mitään
ongelmaa. Mutta me emme saa sitä takaisin enää,
mitä on opetettu, ja me väistämättä törmäämme
sitten kahden eri sukupolven kulttuuriin tehdä numeroita
eri tavalla. Tätä kulttuurieroa me emme pysty
kyllä minun mielestäni poistamaan sillä, että äänestyskoppiin
pannaan uusia ohjeita. Se kulttuuri tulee säilymään,
ja se väistämättä johtaa siihen,
että ehdokkaat ovat eriarvoisessa asemassa siitä johtuen,
minkä numeron ovat saaneet. Tämä oli
se lähtökohta tätä aloitetta
tehdessäni, ja minä toivon, että tämä aloite
saa asiallisen vastaanoton niissä valiokunnissa, minne
se sitten lähetetään.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oli hyvä, että edustaja
Mäkinen kertoi, miten täällä toimitaan
lähetekeskusteluvaiheessa. Tämä on hyvä muistaa
myös sitten, kun uusi hallitus saadaan kasaan ja käydään
kokoomuksen edustajien ennen vaaleja antamia mahdollisia kantoja
läpi ja verrataan niitä sitten siihen, mitä lakiesityksiä ehkä tuleva
hallitus antaa. Palataan sitten asiaan tästä näin.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! On ollut mielenkiintoista seurata tätä keskustelua
tämmöisestä sinänsä tärkeästä mutta
varsin pienestä asiasta. Minusta tuo Eestilän
ehdotus on erittäin oivallinen ja yksinkertainen. Se poistaa tämän
ongelman, se on halpa toteuttaa. Kaikki muu sitten, mitä tässä on
puhuttu, osoittaa, miten monimutkaiseksi tämä asia
voidaan tehdä, jos halutaan. Mutta tämä on
erinomainen ehdotus, ja toivon, että se menee läpi.
Keskustelu päättyi.