3) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain 16 ja 33 §:n
muuttamisesta
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt toisessa käsittelyssä oleva
hallituksen esitys sairausvakuutuslain 16 ja 33 §:n muuttamisesta
on perusteltu ja hyvä ja selkeä parannus maatalous-
ja muiden yrittäjien sairauspäivärahakysymykseen.
Haluankin hyvin lyhyesti todeta sen, että lakiehdotus parantaa
noin 30 000 viljelijän sairauspäivärahakäytäntöä ja
nämä viljelijät pääsevät
niin sanotun nollapäivärahan loukosta, heinäkuun
alusta tosin pyynnöstä, mutta sitten vuoden 2004
alusta alkaen tämä tullaan aina määrittelemään
MYEL-tulosta ilman eri hakemusta.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
pidettävä valitettavana sitä, että tämä niin
sanottu nollapäivärahakäytäntö säilyy
edelleen. On noin 15 000 kansalaista, jotka ovat tämän
piirissä. Sairausvakuutuksen niin sanottu nollapäiväraha
tuli 1996 Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana. Kansaneläkelaitoksen
tutkijat ovat selkeästi todenneet, että tämä muutos
heikensi vähäosaisempien perusturvaa erittäin
merkittävästi, sillä tarveharkintaista
päivärahaa maksetaan vain hyvin pienelle osalle
tulottomia. Kelan tutkijat pitävät kohtuuttomana,
että myös ilman päivärahaa jäävät
joutuvat odottamaan työkyvyttömyyseläkettä noin
vuoden täysin tyhjän päällä.
Tällaisia nollapäivärahalla eläkettä odottavia
oli tilastojen mukaan vuonna 99 noin 1 200 kappaletta.
Arvoisa puhemies! Tästä lakiesityksestä käytiin
jo tiistaina täällä mielenkiintoista
keskustelua ennen kaikkea niiden ihmisten kohdalla, jotka elävät
kotona ja tekevät kodin piirissä työtä. On
avoimesti todettava, että nämä kansalaiset
eivät ole sairauspäivärahan kohdalla
tasa-arvoisessa asemassa. Toivonkin, että tähän
kysymykseen hallitus puuttuu ja tuo tarvittavat muutosehdotukset
tähän saliin.
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhteydessä ottaa
myös maatalousyrittäjien sairauspäivärahaa
muutenkin esille. Maatalousyrittäjillehän maksetaan
sairaustapausten johdosta niin sanottua mela-sairauspäivärahaa.
Tämän tarkoitus on korvata viljelijöiden
toimeentulo sairauden sattuessa ennen kuin Kelan maksama varsinainen
sairauspäiväraha alkaa yhdeksännestä arkipäivästä alkaen.
Mela-rahaa ei saa alusta lähtien. Se alkaa vasta neljännestä sairauspäivästä.
Siihen saakka viljelijä joutuu maksamaan sairautensa ja
sijaisapunsa kokonaan itse. Tämä niin sanottu
karenssipäiväraha säädettiin
90-luvun lopulla. Kun tämä säädettiin,
sen jälkeen päivärahahakemukset ovat vähentyneet,
mutta toisaalta viljelijöiden sairastavuus ei suinkaan
ole vähentynyt samassa suhteessa. Karenssista johtuu, että viljelijä ei
ole tänään sairauden sattuessa tasavertaisessa
asemassa muiden väestöryhmien kanssa. Toivoisinkin, että hallitus
paneutuisi myös tähän ongelmaan, jonka
kustannusvaikutus olisi noin 5 miljoonaa markkaa, ja että se
otettaisiin mahdollisimman pian käsittelyyn hallituksen
piirissä.
Ilkka Taipale /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustelu tästä asiasta
on mielenkiintoinen. Haluaisin nyt asettaa vastakkain toisaalta
maanviljelijät ja kotirouvat, toisaalta mielisairaat ja
kehitysvammaiset. Maanviljelijät ja kotirouvat pärjäävät
yhteiskunnassa. Muilla on handicap, ja he joutuvat odottamaan vuoden
95 jälkeen 300 päivää ilman
päivärahaa, ilman rahaa, sitä eläkettä,
joka heille kuuluu vammaisuuden perusteella. Tämä mielisairaiden,
kehitysvammaisten ja muiden nuorena vammautuneiden sorto on lopetettava
ennen kuin maanviljelijöiden tai kotirouvien sorto.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Taipale otti ihan oikean asian
esille. Jos sairas on nollapäivärahalla ja joutuu
odottamaan päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä,
vaikka sairaus olisi kuinka vaikea, silloin toimeentulo on erittäin
vaikeaa. Jos ajatellaan, että lainsäätäjä on
jättänyt tilanteen harkinnanvaraisen avun varaan,
niin todellakaan tämä tarveharkintainenkaan päiväraha
ei korvaa millään lailla kattavasti kansalaisten
sairaudesta aiheutuvia kuluja, jos ottaa huomioon, että tarveharkintaista
päivärahaa 60 sairausvuorokauden jälkeen
on maksettu vuosittain noin 1 500 henkilölle ja
näitä kuitenkin on kaikkiaan noin 15 000,
jotka vuosittain saavat niin kutsuttua nollapäivärahaa.
Sen lisäksi tarveharkintainen päiväraha
leikkaantuu puolison tulojen vuoksi. Esimerkkinä voi sanoa,
että jos puolison tulot ovat 3 200 markkaa kuukaudessa,
tarveharkintaista päivärahaa ei enää makseta.
Kyllä silloin todella suistuu köyhyyteen ja epävarmuuteen,
jos nollapäivärahalla oleva tulee työkyvyttömäksi
ja joutuu odottamaan päätöstä.
Arvoisa puhemies! Tässähän nyt kuitenkin korjataan
maatalous- tai muun yrittäjän sairausvakuutuksen
päivärahan määräytymistä.
Se on ihan hyvä. Tähän jää todellakin
niitä aukkoja, joista ed. Vihriälä totesi.
Erityisesti maatalousyrittäjien sosiaaliturva on puutteellista
verrattuna palkansaajien vastaavaan turvaan. Tätä on
kehitettävä tulevina vuosina. Sen lisäksi
tähän jää erittäin
suuri ongelma, joka koskee niitä, joiden vuositulo on alle
5 000 markkaa, ja tänä pätkätöitten
aikakautena se on erittäin tavallista. Tilastojen mukaan
tässä joukossa on esimerkiksi monia palveluammateissa
olevia, jotka tekevät esimerkiksi ravintola-alalla pieniä pätkätöitä.
He ovat sairauden tullessa kokonaan ilman sosiaaliturvaa. Näin
ei voi sivistysvaltiossa olla, ja minimisairauspäiväraha
on palautettava.
Kun 96 tämä laki säädettiin
Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana, silloin erityisesti
haluttiin todeta, että päiväraha korvaa
ansionmenetystä. Mutta kyllä sairausvakuutuslain
henki on se, että päivärahalla korvataan
myöskin sairauden hoitamisesta aiheutuvia tarpeellisia
kustannuksia ja siten turvataan toimeentuloa. Totta kai perheenäidillä sairastuessaan
on monenlaisia huolia, lastenhoitohuolia, sairaalamaksujen, poliklinikkamaksujen
maksamista, lääkekuluja jne. Kyllä minimisairauspäiväraha
varmasti tulee silloin ihan tarpeeseen.
Tässä ei ole kysymys suurituloisten hyysäämisestä,
vaan nimenomaan pienituloisten kansalaisten sairauspäivärahan
turvaamisesta. Keskusta esitti silloin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kustannusneutraalin
mallin, jolla pienin sairauspäiväraha olisi kyetty
säilyttämään. Jos suurimmista,
aivan yläpäästä, olisi hieman
laskettu, olisi saatu alaraja säilytettyä. Tähän
ei hallituspuoluelaisilla ollut halua eikä tahtoa. Se oli
tietoinen poliittinen päätös, jossa vähävaraisia,
pienituloisia kansalaisia kohdeltiin kaltoin. Olemme ehdottomasti
sitä mieltä, että tämä on
korjattava. Toivomme, että hallitukselta tulee pikaisesti
uusi esitys, jossa minimipäiväraha palautetaan
kaikille.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälä toi esille kaikki
ne kysymykset, jotka ykköskäsittelyssä olivat
esillä. Toistan sen, että suurimpaan osaan niistä väliinputoamistapauksista,
epäkohdista, joita keskustelussa on noussut esille, on
tulossa korjaus ensi vuoden alusta. Näitä ratkaisuja
parasta aikaa hiotaan ja valmistellaan. Esimerkiksi tilanteeseen,
jossa työkyvytön henkilö on jo saanut
työeläkepäätöksen mutta
joutuu odottamaan kansaneläkettä, on tarkoitus
löytää ratkaisu, samoin moniin muihin
väliinputoamisongelmiin. Tämän hallitus
on päättänyt ihan oma-aloitteisesti hyväksyessään
köyhyys-, pienituloisuusongelmiin liittyvän ohjelman.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kävimme tämän
lakiehdotuksen tiimoilta ensimmäisessä käsittelyssä varsin
perusteellisen keskustelun valiokunnan mietintöön
sisältyvän vastalauseen pohjalta. Vastalauseessa
oppositio esitti, että sairausvakuutuksessa otettaisiin
uudestaan käyttöön minimisairausvakuutuspäiväraha.
Kuten muistetaan, ehdotuksemme kaatui äänestyksessä äänin
97—52. Monista myönteisistä puheista
huolimatta hallituspuolueitten edustajat vastustivat minimisairauspäivärahan
myöntämistä kaikille, siis myös
niille mielisairaille, joista ed. Taipale äsken puhui.
Arvoisa puhemies! Emme nyt ole esittämässä oppositiosta
mitään ponsilauselmaa tähän.
Toivon, että käyty keskustelu kannustaa hallitusta hoitamaan
asiat kuntoon, kun syksyllä köyhyyspaketti tehdään,
kuten ministeri Perho äsken totesi.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Perho totesi, että hallitus
on ihan oma-aloitteisesti tuonut uudistuksen tänne. En
tiedä, onko se ihan oma aloitekaan. Olemme oppositiosta
kyllä painostaneet kaikki nämä kuusi
vuotta. (Ed. Zyskowicz: On se teidän ansiotanne!) Joka
vuosi olemme painostaneet ja äänestyttäneet. — Ed.
Zyskowicz, tuntuu siltä, että jäitte
aika yksin puolustaessanne vanhoja kantoja tällä viikolla
eduskunnassa. Äänestyksessä vielä voititte,
mutta ette puheissa. Seuraavalla kerralla voi käydä toisin
päin.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä korjataan maatalousyrittäjien
ja muiden yrittäjien sairauspäivärahakäytäntöä.
Kokonaan ongelma, jonka edellinen Lipposen hallitus oma-aloitteisesti
synnytti, ei vielä poistu. Meidän mielestämme
sairauspäivärahajärjestelmään
tulee palauttaa toimiva minimisairauspäiväraha
samaan tapaan kuin se on ollut sairausvakuutusjärjestelmän
alusta alkaen. Menetykset, joita Lipposen ensimmäisen hallituksen
aikana toteutettu järjestelmän muutos toi, kohdistuivat
juuri niihin heikoimmassa asemassa oleviin, joiden toimeentulosta
nyt on vuosien ajan keskusta pitänyt ja kantanut huolta.
On ollut ilo kuulla, että hallitus on nyt tuomassa korjauksen
ensi vuoden puolella näihin väliinputoajien ongelmiin.
Joka tapauksessa meidän tulisi tunnustaa, että jokainen
työ, myös kotona, perheissä, kasvatustehtävissä tehtävä työ,
on arvokasta ja jokaiselle tulisi taata minimipäiväraha,
perustoimeentulo, sairauden sattuessa. Tästä syystä keskusta
on pitänyt asiaa esillä. Haluamme tämänkin
käsittelyn yhteydessä edelleen muistuttaa ongelmasta, joka
on vielä todellisuutta hyvin monen henkilön kohdalla.
Ed. Vihriälä toi esille viljelijöiden
sairastavuuden. Tälläkin puolen on todettava,
että sairastuvuus on pikemminkin lisääntymässä kuin
vähenemässä. Siitä syystä myös
sillä puolen pitäisi tehdä ne korjaukset,
jotka ed. Vihriälä nosti esille, karenssiajan
osalta.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan lyhyesti kommentoida sellaista aluetta,
joka sairausvakuutuslain uudistuksen yhteydessä on ehkä jäänyt
vähemmälle huomiolle. Peruslähtökohta
on erittäin hyvä, että MYEL-yrittäjäeläkepohjainen
sairausvakuutuslain uudistus toteutetaan. Mutta haluan nyt tuoda
esille ennen kaikkea jatkotyötä ajatellen näkökohdan, jonka
seuranta on erittäin tärkeä.
Nimittäin, jos ajatellaan maatilayksikköä,
joka on tuloksellinen, hyvin hoidettu maatila, siellä yrittäjätulo
voi nousta sille tasolle, että niillä lähtökohdilla,
joilla MYEL-vakuutus tänä päivänä laaditaan,
yrittäjätulo ja sairausvakuutuksen perustana oleva
sairauspäiväraha jäävät
alhaisemmaksi, kuin verottava tulo mahdollistaisi.
Minusta, arvoisa rouva puhemies, tämä on iso periaatteellinen
kysymys. On tärkeä, että me saamme perustason
riittäväksi, mutta jos ajatellaan sitä,
että meidän pitäisi toteuttaa lainsäädäntöä,
joka suosii yrittäjyyttä, kannustaa yrittämiseen,
niin minusta tähän lakiuudistukseen liittyy nyt
pieni loukku, joka on tuomassa lisää velvoitteita
yrittäjille, nostamassa vakuutuskustannuksia, mutta silti
onnistuessaan hyvin yrittäjä ei saa sitä hyötyä täysimääräisesti
itselleen.
Toinen näkökulma, joka liittyy nousevaan vakuutusmaksuun,
ennen kaikkea MYEL-vakuutusmaksujen osalta, on siinä, että kun
nyt joudutaan korottamaan hyvin monessa tapauksessa MYEL-vakuutusmaksua,
mutta silti meillä ei ole käytettävissä riskin
tasaukseen liittyviä mekanismeja, voi olla tietyissä tapauksissa,
esimerkiksi huonon satovuoden jälkeen, että korkea
MYEL-vakuutusmaksu aiheuttaa maatilan tappiollisen tuloksen. Tämän
vuoksi en malta olla palaamatta siihen, miten meidän pitäisi
lainsäädännössä uudistaa
myös niitä verotuksen mekanismeja, joilla me voimme
paremmin tasata vuosittaista tulosta niissä liiketoiminnoissa,
joissa on ennakoimattomia luonnosta aiheutuvia seurannais- ja riski-ilmiöitä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Viimeaikaisessa julkisessa keskustelussa oppositio
on moittinut hallituksen talouspoliittista linjaa siitä,
että hallitus mukamas vain keskittyy valtion velan lyhentämiseen,
kun taas opposition linja olisi se, että lyhennetään
velkaa, mutta tehdään myös maltillisia
sosiaalipoliittisia uudistuksia, kuten sijaispuheenjohtaja Jäätteenmäki
kirjoitti.
Käsittelyssä oleva hallituksen esitys on erinomainen
esimerkki siitä, että valtionvelan lyhentämisen,
joka on järkevää ja vastuullista politiikkaa,
ohella hallitus tekee jatkuvasti perusteltuja sosiaalipoliittisia
uudistuksia. Tässä on kyse, niin kuin keskustelussa
kävi ilmi, kymmenientuhansien viljelijöiden ja
muiden pienyrittäjien sairausvakuutuspäivärahan
parantamisesta, mutta sen lisäksi hallitus on tällä vaalikaudella
tehnyt lukemattomia muitakin perusteltuja sosiaalipoliittisia uudistuksia.
Mainitsen niistä vain lyhyesti eläkeläisten
sairausvakuutusmaksun alentamisen, kansaneläkkeen tasokorotuksen,
aikuisten hammashuoltouudistuksen, toimeentulotukilain uudistuksen,
työmarkkinatuen lapsikorotusten nostamisen, asumistuen
parantamisen ja syyskuun alussa voimaan tulevan kuntouttavaa työtoimintaa
koskevan uudistuksen.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Aivan kummallista puhetta edustaja Zyskowiczilta,
että tässä tehtäisiin sosiaalipoliittista
uudistusta. Päivärahakysymyksessähän
korjataan vanhaa syntiä, niin sanotusti, joka tehtiin kuusi
vuotta sitten. Hallitus poisti silloin minimisairauspäivärahan,
ja nyt osalle tässä palautetaan, kun on huomattu,
että virhe on tehty. Oikein on tietenkin, että nyt
korjataan. Uudistus tämä ei ole. Kuusi vuotta
nämä ihmiset ovat olleet ilman päivärahaa.
He ovat kuusi vuotta kärsineet sairastuessaan. Tämä on
käsittämätöntä puhetta!
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hyssälä jakaa
tehtävät ratkaisut sellaisiin, jotka ovat sosiaalipoliittisia
uudistuksia, parannuksia, korjauksia, ja sellaisiin, jotka ovat
vain tehtyjen virheiden tarkistamisia. Tämä jako
on tietysti täysin mielivaltainen. Kun esimerkiksi mainitsin,
että tällä vaalikaudella on alennettu
ja tullaan edelleen alentamaan eläkeläisten sairausvakuutusmaksua,
niin että kokonaistaloudelliset vaikutukset tulevat vuositasolla
olemaan noin 1,5 miljardia markkaa, niin edustaja Hyssälä voisi
tietysti sanoa siitäkin, ettei se ole mikään
uudistus, koska aikanaan on sairausvakuutusmaksu eläkeläisten
kohdalla nostettu tietylle tasolle, ja sitten kun sitä alennetaan,
eihän siinä mitään uudistusta
tapahdu.
Ed. Hyssälä saa harjoittaa täällä salissa
sellaista semantiikkaa kuin haluaa, mutta näiden kansalaisten
kohdalla, oli sitten kyse, niin kuin tässä on,
maatalousyrittäjistä tai eläkeläisistä jossakin toisessa
asiassa, heidän kohdaltaan oleellista on se, että olosuhteet
paranevat, elämänehdot paranevat ja tilanne kehittyy
myönteiseen suuntaan.
Keskustelu päättyy.