6) Hallituksen esitys laiksi poliisin hallinnosta annetun lain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuskin on muste kuivunut eduskunnan
pari viikkoa sitten tekemässä poliisihallintoa
koskevassa päätöksessä, jolla
nyt uudelleen käsittelyssä olevia Poliisin tekniikkakeskuksen
tehtäviä jälleen muutetaan. Edellisessä,
kaksi viikkoa sitten hyväksytyssä lakiesityksessä muutettiin
Poliisin tekniikkakeskuksen tehtäviä, jotka aikaisemmin
keskittyivät pelkästään poliisille
tapahtuvan välineistön hankintaan ja myyntiin
poliisilaitoksille. Kuitenkin lain tällaisena voimassa
ollen poliisi oli myynyt jo eräitä turvallisuusalan varusteita
ja materiaalia myös muille elikkä rikkonut lakia,
ja ilmeisesti sen takia sisäasiainministeriö toi
silloin tämän lakiesityksen, jossa tehtäväkenttää laajennettiin.
Nyt tässä uudessa poliisihallintoa koskevassa lakiesityksessä esitetään,
että tälle tekniikkakeskukselle, jolle annettiin
vastikään lupa hankinta- ja myyntitoimintaan turvallisuusalan
välineiden ja materiaalin osalta muille viranomaisille
ja muille turvallisuusalaan liittyville yhteisöille, nyt
siirretään valvonta ja lupa-asiat.
Tämä laki on ollut lausunnoilla, ja hyvin
useat lausunnon antajat ovat suhtautuneet tähän
kriittisesti, niin aseiden maahantuojat, Ampumaurheiluliitto, Ampumahiihtoliitto,
Metsästäjäliitto kuin monet muut, joitten
toiminta liittyy jollakin tavalla luvanvaraisiin aseisiin. Samoin
tässähän siirretään
arpajais- ja muuhun toimintaan liittyviä valvonta-asioita
keskukselle, jonka toimintaa ollaan suunnittelemassa myöskin
siirrettäväksi liikelaitoksen tapaan toimivaksi.
Aikaisemminkin on ollut tällaisia tilanteita. Tällainen yhteenliittäminen
ei ole oikea tapa. Oikeuskansleri on tämän käsittelyn
kestäessä lausuntokierroksella todennut, että tässä syntyy
vakava ristiriita. Aikaisemmissa yhteyksissä on muun muassa
Ratahallintokeskus jouduttu erikseen perustamaan, jotta VR:lle kuuluvat,
liiketoimintaan liittyvät asiat ovat VR:ssä ja
sitten hallintoon ja muuhun liittyvät tehtävät
ovat Ratahallintokeskuksessa. Nyt tämä ongelma
siirtyy Poliisin tekniikkakeskuksen osalle ja siihen tulee liittymään
myöskin kilpailulainsäädäntöön liittyviä ongelmia,
joita alan toimijat ovat lausunnoissa ottaneet esiin. Myöskin
oikeuskansleri toteaa, että lain perustelut eivät
ole riittävät tämän kaltaiselle
muutokselle.
Tämän haluan nostaa tässä vaiheessa
lähetekeskustelussa esiin, koska olen joutunut tätä asiaa
selvittämään jo kaksi vuotta sitten.
Valitettavasti Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajalle
lähettämäni hyvä veli -kirje
johti siihen, että tarkastusvirasto minun nimissäni
ryhtyi suorittamaan määrättyjä selvitystehtäviä minulle asiasta
kertomatta. Sinänsä selvitys oli hyvä, mutta
olisi ollut kohtuullista kertoa, että hyvä veli
-kirjeen perusteella ryhdytään perusteellisiin
selvityksiin. Nyt nämä ongelmat on koottu tähän
uuteen lakiesitykseen, johon toivon hallintovaliokunnan perehtyvän
perusteellisesti ja toivon, että tämä ristiriita,
joka tästä on muodostunut, myöskin tavalla
taikka toisella korjataan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on tänään
kaksi hallituksen esitystä, jotka koskettavat valtion paikallishallinnon
muutoksia, tämä päiväjärjestyksen
6) asia ja sitten myöhemmin 8) asia.
Tämä 6) asia koskee kihlakunnan poliisilaitosten
toimialueiden laajentamisen mahdollistamista. Meillä tehtiin
kihlakuntauudistus 1990-luvun puolivälin vaiheilla. Sen
jälkeen uudistettiin aluehallinto, joka uudistus aika tavalla,
voi sanoa, epäonnistui. Meillä on käsittämätön
lääninjako, ja piti saada säästöjä,
mutta niitä ei siinä yhteydessä tullut.
Totean, että valtion keskushallinto on edelleen kokonaan
uudistamatta ja olisi syytä puolueitten sopia vaikkapa
lähiaikoina siitä, että seuraava hallitus
ottaisi ohjelmaan keskushallinnon uudistamisen. Sitä on
vain paisutettu, mutta ei ole uudistettu missään
vaiheessa.
Herra puhemies! Nyt hallitus esittää tässä esityksessä 72
todellakin sitä, että kihlakuntien poliisilaitosten
toimialueita voidaan laajentaa. Tähän on pyritty
jo aikaisemmin, mutta se ei ole onnistunut. Noin puolitoista vuotta
sitten ministeri Manninen valmisteli, tai oli saanut valmiiksi itse asiassa,
kihlakuntauudistuksen, jolla olisi rajusti vähennetty nykyisiä kihlakuntia.
Tuo uudistus oli niin pitkällä, että se
oli eräänä perjantaiaamuna hallinnon
kehittämisen ministeriryhmässä hyväksyttävänä,
mutta edellisenä iltana, torstai-iltana, noin 50 pienehkön
kaupungin, seutukuntakeskuksen kaupunginjohtajaa oli täällä eduskunnassa
koolla ja he esittivät jyrkän vastalauseen sille,
että noista kaupungeista valtion viimeiset virat ja toimistot
oltaisiin lakkauttamassa.
Tuolloin kävi niin, että ministeri Manninen seuraavana
aamuna veti esityksensä pois ministeriryhmästä ja
ilmoitti, että uudistukseen palataan vuonna 2008. Tämän
kihlakuntauudistuksen piti olla sitten lepäämässä kaikilta
osin, mutta, niin kuin toteamme, niin meillä on nyt käsittelyssä kuitenkin
ministeri Rajamäen antamat kaksi lakiesitystä,
hallituksen esitystä — tietysti koko hallituksen
esityksiähän ne ovat — ja näiden
tarkoituksena on nyt noista kaupungeista ajaa alas valtion paikallishallinnon
palvelut.
Omassa maakunnassani, jonka parhaiten tunnen, tämä merkitsee
väistämättä Keuruun poliisilaitoksen
alasajoa, mutta todennäköisesti myös Saarijärven.
Keuruulla on vain poliisi, Saarijärven kihlakunnassa on
poliisi ja maistraatti, ja todennäköisesti molemmat
ajetaan alas. Lisäksi melko varmaan Jämsä ja Äänekoski
myös ajan mittaan ajetaan alas. Tämä hallituksen
esitys antaa nyt sitten helpon mahdollisuuden, kun päätösvalta
siirretään ministeriölle ja näin
ollen esteitä hallituksen tahdon mukaiselle keskittämispolitiikalle
ja maaseudun alasajon kiihdyttämiselle ei enää ole
lainsäädännössä. Tämä on
tietysti ikävää noiden pienehköjen
seutukuntakaupunkien ja niitä ympäröivien
alueiden kannalta, koska palvelut etääntyvät
ja ihmiset kokevat eriarvoistumisen lisääntymistä.
Eikä se ole pelkkä tunne, vaan se on tosiasia,
että näin tulee tapahtumaan, kun tällä tiellä mennään
eteenpäin.
Herra puhemies! Tässä yhteydessä voi
todeta myös, että verotoimistoissa on käynnissä samanlainen
voimakas keskittäminen. Eilen Karstulan verotoimiston säilyttämisen
puolesta luovutettiin usean sadan yrittäjän adressi
veroviranomaisille, mutta varmasti tuokin kuivuu kokoon eli verotoimistojen
määrää supistetaan voimakkaasti
nyt Vanhasen hallituksen toimesta. Se on aina isku sinne maaseudulle,
niiden palveluihin. Tällä tiellä nyt
valitettavasti ollaan, vaikka lupaus oli, että näihin
ei puututtaisi ennen vuotta 2008.
Herra puhemies! Erityisesti Keuruun osalta olen murheissani, kun Keuruulta viimeiset
valtion
virastopalvelut ollaan tällä uudistuksella ajamassa
alas. (Ed. Pulliainen: Oinonen estää sen!) Niin
käy varmasti Pohjois-Karjalassa, niin käy kaikkialla,
koko maassa, jos tämä hallituksen esitys tällä tavalla
viedään eteenpäin.
Sitten sama koskee tätä päiväjärjestyksen
8) asiaa. Kun päätösvaltaa keskitetään
ministeriölle, niin kihlakuntien palvelut heikkenevät
väistämättä maaseutualueilla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevat
kaksi hallituksen esitystä, numerot 72 ja 74, liittyvät
kiinteästi toisiinsa. Heti aluksi kyllä on todettava,
että olin hämmästynyt hallituksen toiminnasta,
kun muistan sen, millä tavoin viime kaudella hallintovaliokunta
muun muassa hyllytti ministeri Itälän saman suuntaiset
esitykset ja myöskin, niin kuin ed. Kankaanniemi totesi,
ministeri Manninen ei tuonutkaan esitystään silloin
eduskunnalle.
Myöskin minun käsitykseni mukaan tässä loukataan
eduskunnan tahtoa nimenomaan siltä osin kuin täällä on
monta kertaa näitä asioita viime kaudella käsitelty
muun muassa hallintovaliokunnassa, jonka jäsen toki en
ole ollut, ja myöskin tämän eduskuntakauden
aikana, ja sovittu, että selonteko kihlakuntauudistuksesta
annetaan vuonna 2008, jolloin ainakin minun käsitykseni mukaan
oli tarkoitus käsitellä nimenomaan sitä vaikutusta,
mikä kihlakuntauudistuksella on ollut haja-asutusalueilla
yleisesti ottaen ihmisten oikeusturvaan ja millä tavoin
valtionhallinnon palveluja on saatu niin poliisipuolella, syyttäjäpuolella
kuin ulosottopuolella.
Itse hämmästelen tätä vaan
sen johdosta, että nykyisen, voimassa olevan lain 8 §:n
mukaan on mahdollista perustaa yhteistoiminta-alueita ja niitä on
jo, mutta tämähän tarkoittaa nyt käytännössä sitä,
että nyt saadaan yksi vaihe toteutettua, jolloin ikään
kuin saadaan jo tämän kautta vähennettyä kihlakuntia,
ei virallisesti mutta muodollisesti. (Ed. Pulliainen: Piiloon!)
Tämä on juuri sitä, mitä ed.
Pulliainen välihuudossaan huutaa. Tämä on
sitä, mitä järjestelmällisesti
on yritetty aina viedä määrätyissä asioissa
ja sanottu sen jälkeen, että kun olemme jo näin
pitkällä, emme voi enää tehdä muuta
kuin ottaa taas seuraavan askeleen. Ja tämä tarkoittaa
todella sitä, että sen jälkeen, kun selonteko
kihlakuntauudistuksesta annetaan, varmasti nämä muut
kihlakunnat lakkautetaan eli ne, joihin nyt tämän
uuden esityksen mukaan määrättäisiin
sitten sen uuskihlakunnan johtaja siihen keskuspaikkaan.
On aivan turha väittää, että kihlakuntauudistuksen
yhteydessä palvelut olisivat säilyneet haja-asutusalueilla
samanlaisina kuin aikaisemmin oli. Silloin vannotettiin sitä,
että palvelut säilyvät palvelutoimistojen
kautta, mutta se ei ainakaan omalla paikkakunnallani ole pitänyt
paikkaansa. Voi sanoa näin, että mitä enemmän
mennään siihen, että poliisien pitää ilmoittautua
keskuspaikassa työvuoron alkaessa, sitä enemmän se
tarkoittaa sitä, että sen jälkeen keskuspaikan ulkopuolella
ei tule asumaan edes poliiseja. Nyt sentään tilanne
on ollut se, että silloin aamulla, kun poliisit lähtevät
työhön, ainakin tiedetään sitten,
että siellä omalla autolla poliisit ajavat ja
joskus jopa virka-autolla, jos yövuoro on päättynyt sillä tavoin,
että on voitu jättää auto esimerkiksi sille
omalle paikkakunnalle, missä asuu.
Mutta täytyy vaan ihmetellä sitä,
että keskustapuolue, joka julistautui viime viikonvaihteessa hyvin
maaseutuystävälliseksi ja palveluhenkiseksi, on
heti seuraavalla viikolla tuomassa tällaista esitystä.
(Ed. Pulliainen: Sehän on kohteliasta!) — Tämä on
nimenomaan kohteliasta, ja mielenkiintoista olisi tietää,
mitä puoluesihteeri Korhonen toteaisi nyt vuorostaan tästä hallituksen
esityksestä. (Ed. Pulliainen: Hän jyrähtää huomisaamuna!)
Arvoisa puhemies! Tällä tavoin halutaan porras
portaalta vähentää palveluja ja taas
toisaalta toimitaan minun ymmärtääkseni
täysin vastoin eduskunnan tahtoa. Hämmästelen
vaan sitä, että keskustapuolueen eduskuntaryhmä,
joka varmasti etukäteen on tiennyt asioista, (Ed. Zyskowicz:
Onkohan vaan!) ei toiminut samalla tavoin silloin, kun ministeri
Manninen veti esityksensä pois.
Arvoisa puhemies! Toivon, että hallintovaliokunta on
käsitellessään tätä hallituksen
esitystä samalla tavoin selkärankainen kuin silloin,
kun ministerinä oli Itälä, jolloin hallintovaliokunta toisen
kerran palautti ja mikäli muistan oikein, toisen kerran
unohti sinne hallintovaliokunnan laatikkoon sen hallituksen esityksen.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Det har uttalats många
förvåningens ord om den här propositionen
och ett av de följande ärendena, nämligen
proposition 74. Det väcker säkert faktiskt en hel del förvåning med beaktande
av förvaltningsredogörelsen och det som man konstaterade
i den.
Täällä on jo monesti hämmästyneenä todettu, miksi
nyt käsitellään näitä kahta
esitystä, liittyen siihen, että eduskunta eli
ainakin muutaman kuukauden siinä uskossa, että tähän
kihlakuntajärjestelmään palataan sitten
vuonna 2008.
Se, mikä mielestäni on mielenkiintoista, on
se, että esitys 74 ja 72 eivät vaikuta olevan
ihan yhteismitallisia, koska esitys 74 lähtee siitä,
että läänit jaetaan kihlakuntiin huomioiden
kuntien rajat. Tässä toisessa esityksessä lähdetään
siitä, että voidaan lääneistä poiketa.
Vaikka muodollisesti on eri asiasta kysymys, niin hämmästelen tätä eroavaisuutta
ja toivoisin, että hallintovaliokunta siihen kiinnittää huomiota.
Det som är bra är att det i proposition 72
finns en hänvisning till att man skall ordna de här
nya områdena på det sättet att det också i
fortsättningen kan finnas polisinrättningar som
har svenska som arbetsspråk. Skulle det inte vara så,
kunde vi till exempel uppleva det som Nils Gustafsson upplevde i ännu
större utsträckning. Vi var kanske flera som lade
märke till att polisen nekade Nils Gustafsson att prata
på sitt modersmål med sin hustru för
att polisen skulle förstå vad de pratade om.
Esimerkkinä mainittakoon, että kun yksi poliisikokelas
yritti saada kesäharjoittelupaikkaa Turun poliisilaitoksella,
siellä ei ollut ketään, joka häntä olisi
hänen äidinkielellään, ruotsin
kielellä, voinut opastaa. Elikkä jos esimerkiksi
näitä lakeja käytetään
sillä lailla, että Turunmaan kihlakunta yhdistettäisiin
Turkuun, se merkitsisi radikaalia muutosta.
Toivoisin, ettei nyt aina näissä yhdistämisissä lähdettäisi
ja tehtäisi niin kaavamaisesti aina läänijaon
mukaan, niin kaavamaisesti aina keskityttäisi suurempiin
alueisiin, koska se tarkoittaa sitä köyhtymistä,
mihin monet edelliset kollegat ovat viitanneet. Toivoisin, että molempien
käsittelyssä lähdettäisiin siitä,
miten voidaan palveluja parantaa, miten voidaan rajoista riippumatta
myöskin kehittää poliisitoimintaa. Sinänsä uskon,
että yhteistoiminta varmaan on hyväksi ja sitä tarvitaan
monessa suhteessa.
Hädin tuskin olimme päässeet edellisestä poliisin
koulutukseen liittyvästä lainsäädännöstä, muste oli hädin tuskin
kuivunut, kun tässä jo tulee uusia esityksiä.
Toivon myöskin, että harkitaan ja mietitään
kunnolla, onko poliisikoulutus järjestetty niin, että on esimerkiksi riittäviä
yhteistyösopimuksia
korkeakoululaitoksen kannalta.
Minulle on kerrottu, että esimerkiksi yksi käynnissä oleva
poliisipäällystökurssi, nyt ensimmäinen
15 vuoteen, on aloitettu, mutta ei ole takeita, että sitä pystytään
jatkamaan, ja ennen kaikkea, että nuoret kokelaat eivät
pääse sellaisiin vakansseihin, jotka auttavat
heitä niin, että heillä on niitä ominaisuuksia
ja sitä kokemusta, mitä jatkokurssilla vaaditaan.
Elikkä malttia ja harkintaa, ja toivon, että valiokunta
laajasti kuuntelee asiantuntijoita tässä asiassa.
Ed. Anni Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on tavallaan kaksiosainen. Ensimmäinen
on kihlakuntien toiminnan taikka yhteistyön laajentaminen,
elikkä sen nimissähän on nyt jo tehty
aika paljon toimenpiteitä, ja eri puolilta Suomea kuuluu
rutinaa siitä, kun pakotetaan kihlakuntia yhteen, ja tässähän
se tapahtuu aika pehmeästi. Ei tarvitse yhdistää virallisesti,
mutta pakottaa yhteistoimintaan. Onko se sitten hyvä asia vai
huono, se nähdään aikanaan.
Toinen mielenkiintoinen asia ovat nämä lupa-asiat
ja viranomaistoiminta tässä, elikkä tässähän
on jonkin näköistä liikelaitostamista
tapahtumassa. Muistelen metsähallitusasioita tässä viime
vuonna, reilu vuosi sitten, kun metsähallituslakia tehtiin.
Kun sen lain kohdalla valtion viranomainen oli Metsähallitus,
niin nyt tulee vastaava tilanne, jossa ampuma-aseluvat menevät
ilmeisesti sitten ... Vai onko se varmistettu niin, että se
on viranomaistoimintaa ja tämä muu toiminta tätä liikelaitostoimintaa,
koska silloinhan perustuslakivaliokunta hyppi silmille aika rajusti tässä asiassa,
ja ainakin minulle tuli mieleen, käykö tässä nyt
samalla lailla, (Ed. Pulliainen: Käy tässä samalla
tavalla!) että perustuslakivaliokunta hyppää vasta
lopuksi? Olisi syytä hypätä jo nyt vähän
niin kuin pöydälle, koska minusta on ihan loogista,
että jos riekkojen ampuminen vaatii viranomaispäätöksen
lupana, niin kyllä kai ampuma-aseluvat vaatisivat myöskin
saman. Jollakin tavalla tuntuu, ettei tästä tekstistä ilmene selkeästi,
onko tämä nyt sitten erotettu tämä viranomaistoiminta
tästä liikelaitostoiminnasta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kotipaikkakuntani kuuluu Keuruun kihlakuntaan,
jonka nimi täällä jo mainittiin. Se on
tällä hetkellä eräs pienimpiä asukasluvulla
mitattuna Manner-Suomen kihlakunnista, ja kuitenkin paikallisesti
toivotaan, että tämä kihlakunta voisi myös
jatkossa säilyä. Kyse on seudullisesta valtion
paikallishallinnon ja -toiminnan yksiköstä, ja
kaikkia valtion paikallishallinnon ja -toimintojen työtehtävissä olevia
henkilöitä ei haluta menettää.
Hyvin voimakkaana evästyksenä asian jatkokäsittelylle
tuon juuri seutukunnalliset valtion työpaikat ja toivon,
että ne voidaan säilyttää.
Kun minä olen nyt tähän hallituksen
esitykseen perehtynyt, niin suoranaisesti minä en löydä täältä sitä uhkaa,
jolla kihlakuntia lakkautettaisiin, vaan minä näen
tässä mahdollisuuden säilyttää (Ed.
Pulliainen: Sitä pitää osata lukea rivien
välistä, ed. Oinonen!) pieniä kihlakuntia
ja monipuolistaa ja turvata ja taata niitten toimintoja. Tähän
suuntaan minä haluaisin hallintovaliokunnan asioita kehittävän
ja näkevän. Jos tästä vedetään
sitten se johtopäätös, että tällä ollaan lakkauttamassa
pieniä kihlakuntia, niin tämä on toivon
mukaan väärä johtopäätös.
(Eduskunnasta: Ei ole!)
Pidän tarpeellisena, että poliisi on lähellä kansalaisia.
Toivoisin, että poliisit voisivat asua siellä,
missä heidän työtehtävänsä ovat.
Toivon, että jokaisessa kunnassa asuisi edes yksi poliisi,
ja toivon, että näin paikallistuntemus ja poliisin
läsnäolo voisivat olla toimivaa todellisuutta,
niin kuin on ollut koko poliisitoiminnan ajan tässä maassa.
Mutta kyllä tietysti yhteistoiminnallakin on paitsi
omat myönteiset puolensa niin myöskin vaaransa
siinä, että kun kihlakunta joutuu yhteistyöhön
tai pääsee, kuinka tämä halutaan
nähdä, niin helposti, jos on virkavaltainen esimies,
hän voi käyttää asemaansa kyllä aika
tavalla keskittääkseen poliisitoiminnan pois sieltä yhteistoiminnassa
olevista kihlakunnista ja kunnista. Hän voi järjestellä niin,
että sinne täytyy hänen luokseen tulla aamuisin ilmoittautumaan, ja näin ollen
tulee se asenne, että työtä ei olekaan
siellä sivummalla olevissa kunnissa tapahtuva poliisimiehen
työ, työtä on vain se poliisipäällikön
käskynjako ja työ siinä poliisipäällikön
alueen ympärillä. Tämä on ihan
tämmöinen inhimillinen vaara työn käytännön
järjestelyissä. Sen takia toivon, että siellä olisi
se paikallinen poliisipäällikkö kihlakunnassa
edelleen, jolla on valta puolustaa kihlakuntansa poliisitehtävissä olevien
työjärjestelyjä, ja edelleen, että myös
paikalliset kunnat poliisipiirin neuvottelukunta -nimisen hallintoyksikön
kautta — tämmöinen ainakin siellä minun
kotipuolessani on — voisivat tuoda näkyvällä ja
tuntuvalla tavalla ne toivomuksensa, että poliisi ei etäänny
kansasta.
Pidän välttämättömänä,
että hallintovaliokunta asiaa jatkokäsitellessään
juuri turvaa sen, että poliisin läsnäolo
ja työtehtävät, nämä molemmat,
voisivat säilyä mahdollisimman hajautetusti ja
ettei pääsisi tapahtumaan liiallista keskitystä ja
että poliisi ei vieraantuisi ihmisistä eikä myöskään
päinvastoin. Molemminpuolinen tuntemus on jo semmoinen
vahvuus, jonka arvo on hyvin suuri. Sitähän muun
muassa kaupungeissa halutaan lähi- ja korttelipoliiseilla
etsiä. Maaseudulla se on toteutunut luontaisesti siinä,
että poliisi asuu siellä kunnassa, missä yleensä työtehtävät ovat.
Toki poikkeuksiakin on, mutta tämä on ollut vanha
hyvä käytäntö.
Arvoisa puhemies! Toivon, että hallintovaliokunta näillä näkemyksillä poliisin
läsnäolon, paikallistuntemuksen ja soveltuvien
työjärjestelyjen kannalta löytää ratkaisut,
että me voimme säilyttää nykyiset
kihlakunnat.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mikäli minä nyt ymmärrän
oikein, niin ed. Oinonen on hallituspuolueen kantava voima, joka
on näin syvällisesti perehtynyt näihin
asioihin kuin äskeinen puheenvuoro antoi ymmärtää.
Siinä hän kävi syvällisesti
läpi näitä asioita, oli ymmärtänyt
kaikki mahdolliset ulottuvuudet näissä asioissa
siellä Keuruun puolessakin ja erikokoisissa kihlakunnissa
jnp., ja nyt hän jätti kokonaan kertomatta meille
sen suuren salaisuuden, millä tavalla hän yritti
vaikuttaa tähän hallituksen esitykseen sen valmisteluvaiheessa.
Eikö keskeinen toimija keskustapuolueessa ole läsnä silloin,
kun asioita todella huolellisesti valmistellaan ja aivan erikoisesti,
kun ed. Oinonen on näin mahtavan hyvin perillä näistä jujuista,
millä tavalla asia voidaan hoitaa?
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ensimmäisessä puheenvuorossani
mainitsin hyvä veli -kirjeen, niin ed. Kekkonen kysyi,
mitä tarkoitan. Haluan todeta, että se hyvä veli
-kirje oli epävirallinen kirje ja kysymys pääjohtaja
Leskiselle ja siinä oli liitteinä eräitä Poliisin tekniikkakeskuksen toimintaa
koskevia
kysymysmerkkejä. Kysyin neuvoa, miten tässä edettäisiin,
ja seuraava olikin se, että puolen vuoden kuluttua tuli
paksu nippu virallisia lausuntoja — minusta vähintäänkin
aika erikoinen tapa lähettää epävirallinen
kysely viralliselle kierrokselle. Nyt tämän kierroksen
yksi lausunto on muun muassa lain perusteluissa. Mutta otan vielä muutaman
asian esiin.
On erittäin hyvä yhtyä oikeuskanslerin
lausuntoon siitä, kun on tutustunut tähän
lakiesitykseen, että perustelut ovat erittäin
ylimalkaiset. Ei ole riittävästi perusteltu, miksi
näin pitää tehdä ja millä tavalla
tehtävät lupa- ja valvonta- ja muissa kysymyksissä siirretään
tekniikkakeskukselle. Ne eivät käy mitenkään
ilmi. Siellä vaan sanotaan, että sinne siirretään
yksiköt Riihimäeltä ja Mikkelistä ja
tekniikkakeskus siirtyy Kouvolaan.
Erityisesti kiinnitetään huomiota siihen,
että on annettu lausuntoja, joihin oikeuskansleri yhtyy,
niistä oikeudellisista perusteista, mutta sisäasiainministeriö tuo
ristiriitaisen esityksen tänne huolimatta siitä,
että sillä on ollut käytettävissään
tämä lausunto.
Ongelmahan ei ole se, että julkisia hallintotehtäviä annetaan
viranomaisen hoidettavaksi, vaan ongelman muodostaa siirrettävien
hallintotehtävien suhde Poliisin tekniikkakeskuksen laajennettuihin
tehtäviin, jotka täällä eduskunnassa kaksi
viikkoa sitten hyväksyttiin, ja varsinkin silloin, kun
edellisen lain perusteluissa todettiin, että Poliisin tekniikkakeskus
aiotaan kehittää vähitellen liiketoimintayksiköksi.
Silloin ne muodostavat pahan ongelman, ja siinä mielessä haluan
tässä vaiheessa nostaa nämä kysymykset esiin,
jotta hallintovaliokunta perusteellisesti asiantuntijoita kuullen
asian selvittää ja jottei synny pienintäkään
epäilystä siitä, ettei sitten puolueettomuutta
turvattaisi niin valvonta- kuin lupakysymyksissä, jotka
erityisesti näiltä osin ovat erittäin
keskeisiä yhteiskunnan tehtäviä, jotka
liittyvät muun muassa järjestyksenvalvontaan,
liittyvät aseiden lupakysymyksiin. Siinä ei saa
olla yhtään sellaista kohtaa, jossa tämä puolueettomuus
asetettaisiin kyseenalaiseksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama asia. Hyvin pitkälle
voi yhtyä ed. Nepposen näkemyksiin puolueettomuudesta
ja nimenomaan objektiivisuudesta silloin, kun tällaisten
niin sanottujen vaikeitten asioitten kanssa ollaan tekemisissä,
joista saattaa olla monenlaisia seuraamuksia.
Arvoisa puhemies! Vielä lähinnä poliisin
hallintoon liittyvästä osiosta ja siitä,
millä tavoin se vaikuttaa haja-asutusalueilla ja millä tavoin
vaikuttaa viimeaikainen kehitys, kun kihlakuntauudistus 1990-luvun
alussa tehtiin. Sitä ennenhän meillä oli
nimismiesjärjestelmä ja aika pienissäkin
kunnissa oli oma nimismiespiiri. Tilannehan oli silloin se, että nimismies
oli alueen — kunnan, tai jos oli kaksi pientä kuntaa,
niiden — ainut juristi ja monta kertaa, oliko oikein tai
väärin, kansalaiset ja kuntalaiset saivat monenlaista oikeusneuvoa
ilmaiseksi. Nyt kun siirryttiin tähän kihlakuntajärjestelmään,
etäännyttiin kokonaan siltä osin. No,
tietysti meillä on oikeusapujärjestelmä,
mutta siinäkin ovat piirit suurentuneet sillä tavoin,
että moni ei pääse enää oikeusavustajan
juttusille sen johdosta, että joukkoliikenne on lakannut
lähes kokonaan. Sen seurauksena tietysti kaikki palvelut
ovat heikentyneet.
Äsken totesin myös sen, että luvattiin,
että palvelutoimistot pitävät yllä lupajärjestelmää ja muuta
vastaavaa, että siltä osin ei tule heikennyksiä.
Alussa se toimi, mutta sen jälkeen kun henkilöt
ovat jääneet eläkkeelle, uusia ei ole
palkattukaan tilalle. Tämä on johtanut siihen,
että tämä toiminta on laantunut kokonaan.
Ihmettelen sitä, missä ovat edes ne paljon puhutut
yhteispalvelupisteet, joissa kuntalaiset voisivat saada eri valtionhallinnon
palveluja — tehtäköön varsinainen
päätös missä hyvänsä — ettei
tämän kansalaisen tarvitse lähteä monen
kymmenen kilometrin, lähes sadan kilometrin päähän
täyttämään joitakin papereita
ja muita vastaavia. Nämäkin luvattiin viime eduskuntakaudella,
kun tehtiin postitoimintalakimuutoksia, mutta mitään
varsinaisesti ei ole tapahtunut silläkään
sektorilla. Koko ajan vähennetään palveluja
ja keinotekoisesti minun mielestäni, kun voimassa olevan
lain mukaan nimenomaan näitä yhteistoiminta-alueita
kuntien ja viranomaistahojen kuulemisen jälkeen, kun näitä tahoja
on kuultu, voidaan muodostaa. Minun mielestäni ne ovat toimineet
erittäin hyvin.
Nyt täällä todetaan hallituksen esityksen
perusteluissa, että yhtä kihlakuntaa laajemman
toimialueen käsittävän kihlakunnan poliisilaitoksen
perustamisesta säädettäisiin käytännössä valtioneuvoston
asetuksella. Toki täällä mainitaan, ettei
se suoranaisesti vaikuta poliisin perustoimintaan eli peruspoliisitoimintaan,
mutta käytäntö on vaan valitettavasti
osoittanut sen, että kun mennään suurempiin
yksiköihin, niin aina reuna-alueet pikkuhiljaa häviävät
näissä palveluissa, ja voi sanoa, että hyvin
harvoin poliisia edes niillä alueilla tällä hetkellä näkeekään.
Sain juuri viime viikolla sähköpostiviestin, jossa
päiviteltiin sitä, että keskellä päivää kyllä poliiseja on
töissä, mutta kun tulisi jotakin haittakorvauksia
taikka muuta eli iltaisin ja viikonloppuisin, ei ole enää rahaa
panna sinne työvuoroja eli silloin eivät poliisit
ole työssä. Minun mielestäni tämä on
aika ongelmallinen tilanne nyt.
Jos puhutaan säästöistä,
niin kuin hallituksen esityksen 72 sivulla 9 todetaan näistä taloudellisista
vaikutuksista, niin sitä minä ihmettelen, että säästöjä ei
haeta sieltä lääninhallituksen tasolta. Minä olen
todennut sen jo aikaisemmin viime kaudella, viime kauden alussakin,
useaan eri otteeseen. Jos säästöjä haetaan,
niin lopetettakoon vaikka koko lääninhallinto,
mutta ainakin poliisiasioitten osalta siellä on minun mielestäni
aivan turhaa henkilöstöä. Nekin tehtävät
voisi siirtää ministeriön virkamiehille,
niin olisipa sielläkin jotakin järkevää tekemistä,
ettei tarvitsisi tällaisia hallituksen esityksiä värkkäillä.
Arvoisa puhemies! Kun täällä on entinen
oikeusministeri, niin toteaisin vaan sen, että tämä lienee
seurausta siitä, että oikeusministeriössä syyttäjien
ja käräjäoikeuksien osalta on lähdetty tällaisiin
suurempiin kokonaisuuksiin, kun sen pystyi tekemään
silloin ministeriö ilman eduskunnan käsittelyä,
vaikka minun tulkintani mukaan se toiminta oli vastoin eduskunnan
halua ja niitä toivomuksia, mitä eduskunta kihlakuntauudistuksen
yhteydessä oli todennut. Täällä tämänkin
eduskuntakauden aikana on todettu siitä, että näihin
varsinaisesti puututtaisiin vasta sitten, kun on kihlakuntauudistuksen
selonteko annettu eduskunnalle 2008 ja eduskunta on antanut siitä oman
kannanottonsa.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä n:o 72/2006
ehdotetaan muutettavaksi poliisin hallinnosta annettua lakia ja
neljää siihen liittyvää lakia.
Tarkoituksena on kihlakunnan poliisilaitosten toimialueiden laajentamisen
mahdollistaminen. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
niistä kihlakunnan poliisilaitoksista, joiden toimialueena
olisi useampi kihlakunta.
Eduskunnassa elettiin jo reilu vuosi sitten siinä uskossa, että kihlakuntajaotukseen
ja
poliisilaitosten toimialueisiin palattaisiin vasta vuonna
2008, kun selonteko kihlakuntauudistuksesta annetaan. Hallituksen
esityksen perusteluissa arvioidaan nykytilaa seuraavasti: "Nykyinen
hallinnollinen jaotus ei mahdollista paikallispoliisin voimavarojen
käyttöä toiminnallisesti ja taloudellisesti
tehokkaalla tavalla. Vaikka lähtökohtana on poliisitoimen
järjestäminen kihlakunnittain, on paikallispoliisin
tehtävien hoitaminen ja palveluiden saatavuuden varmistaminen
käytännössä edellyttänyt
useamman poliisilaitoksen välistä yhteistoimintaa
tai erilaisia poliisilaitosten välisiä yhteistyöjärjestelyjä.
Pelkkä kihlakuntien poliisilaitosten sopimusperusteisen
yhteistyön tai suppea-alaisten yhteistoimintajärjestelyjen
lisääminen ei ole aina riittävä asetettujen
tehostamistavoitteiden saavuttamiseksi." Tässä todetaan,
ettei se aina ole riittävä. Kysymys kuuluukin,
onko se kuitenkin useimmiten riittävä?
Ministeri Rajamäkeä pidän jämäkkänä ja
järkevänä miehenä. Hiukan kuitenkin
ihmettelen sitä kiirettä, millä ministeri
on tuonut tämän poliisin hallinnosta annetun lain
muutosesityksen. Tämä lakiesitys mahdollistaa
esimerkiksi Pohjois-Savossa, että ainakin Sisä-Savon
ja Koillis-Savon kihlakunnan poliisilaitokset voitaisiin lakkauttaa
jo vuoden 2007 aikana. Pitää kuitenkin uskoa,
että mahdollisia poliisilaitosten lakkautus- ja yhdistämispäätöksiä tehdään
vasta vuonna 2008 annettavan kihlakuntauudistusselonteon arvion
pohjalta.
Palvelut pitää turvata myös harvemmin
asutuilla alueilla, ja uskon, että hallintovaliokunta pätevän
ja jämäkän puheenjohtajansa johdolla laatii
tästä erinomaisen mietinnön. Toki tämä on herkullinen
paikka oppositiopuolueille revitellä asialla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hallintovaliokunnan on kyllä syytä tarkoin
selvittää, mikä on istuvan hallituksen
suunnitelma, kuinka monta kihlakuntaa Suomessa on vuoden kuluttua
tai vuoden 2008 alussa. Tämä on tieto, joka on
syytä mahdollisimman pian saada meille kaikille.
Tämä Keuruu, joka nousi tässä voimakkaasti esille,
on hyvä esimerkki siitä, mitä on tapahtumassa.
Keuruun kihlakunnassa on vain poliisilaitos ja poliisipäällikkö,
ei muita kihlakunnan yksiköitä. Kun tämän
lainmuutoksen jälkeen siirrytään laajempiin
eli useamman kihlakunnan poliisilaitosjärjestelyihin, niin
Keuruulta siirtyy poliisipäällikkö Jyväskylään
tai Jämsään eli toimi-piste lopetetaan
käytännössä, koska näillä paikkakunnilla
on jo poliisipäällikkö, ja Keuruun kihlakuntaan
ei jää yhtään mitään.
Siitä jää pelkät kuoret, sisältö kokonaan
pois. Eihän se ole sen jälkeen enää mikään
kihlakunta, vaan se on yksi osa-alue ilmeisesti Jyväskylän
tai Jämsän erittäin kaukana sijaitsevan
kihlakunnanviraston tai -yksikön pääpaikkaa.
Kun siellä on mahdollisimman vähän
poliiseja, niin esimerkiksi Pihlajavesi, joka on jo yli 100 kilometrin
päässä Jyväskylästä,
on kyllä palvelujen kannalta erittäin huonossa
asemassa, eli keuruulaiset ja pihlajaveteläiset maksavat
sen, kun hallitus ajaa tätä linjaa, jolla nyt
kansainväliseen rikollisuuteen ja muuhun joudutaan vastaamaan rajojen
avautumisen jälkeen. Maaseutuväestö kärsii,
heidän turvallisuutensa, heidän oikeutensa palveluihin
kärsii, kun keskuspaikoissa joudutaan toimintoja vahvistamaan.
Tämä ei ole tasavallan menettelyä, ei
täytä tasavertaisuuden vaatimuksia, ei oikeuta
turvallisuuteen tai hyvään hallintoon, niin kuin
perustuslain 22 § edellyttää. Tähän
hallintovaliokunnan on ja perustuslakivaliokunnan myös
vakavasti todella paneuduttava.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lain yleisperusteluissa
sanotaan: "Nykyinen hallinnollinen jaotus ei mahdollista paikallispoliisin
voimavarojen käyttöä toiminnallisesti
ja taloudellisesti tehokkaalla tavalla." No, mitä se sitten
merkitsee? On aivan selvää, että silloin,
sanoisiko, pienemmällä porukalla pitää tehdä enemmän
töitä, noin pelkistettynä. (Ed. Väistö: Ei,
vaan paremmin organisoituna!) — No, sitäkin. — "Pelkkä kihlakuntien
poliisilaitosten sopimusperusteisen yhteistyön tai suppea-alaisten yhteistoimintajärjestelyjen
lisääminen ei ole aina riittävä asetettujen
tehostamistavoitteiden saavuttamiseksi." Eduskunnan hallintovaliokunta on
tulkinnut valtion paikallishallinnon kehittämisen perusteissa
annetussa laissa ja poliisihallinnosta annetussa laissa mainittuja
yhteistoimintamahdollisuuksia edellä tarkoitettujen tehostamistavoitteiden
näkökulmasta varsin rajoittavasti." Elikkä tässä on
jo vihje siihen, että tässä laajennetaan
sitä tulkintaa.
Minun tulkintani on, että tästä tulee
semmoinen kihlakuntien Paras-hanke: palvelujen kautta suuriin kihlakuntiin,
elikkä valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
"kihlakunnan poliisilaitoksista" — elikä se on
monikossa — elikkä nyt useat kihlakunnat, useat
poliisilaitokset rupeavat tekemään yhteistyötä,
josta sitten on aika lyhyt matka siihen, mitä järkeä on
olla eri poliisipäälliköt ja eri päällystö,
vaan pistetään kaikki samaan.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Ahon hallitus päätti kihlakuntajaosta
vuoden 1992 lopulla. Valtion paikallishallinto järjestettiin
kutakuinkin seutukuntia vastaavien kihlakuntien mukaisesti. Vuosien
mittaan tämä alkuperäinen tavoite kihlakunnittaisista
paikallishallintoyksiköistä on vesittynyt, koska
oikeusministeriö on sekä syyttäjä-
että ulosottotoimien osalta pikkuhiljaa vetäytynyt
kihlakunnista suurempiin yksiköihin. Vain poliisi on jäänyt
jäljelle.
Itse olen ollut hallintovaliokunnassa kahdella edelliskaudella,
ja tätä kehitystä on siellä vastustettu.
On todettu, että tämä yhteistoiminta
toimii nytkin. Tässä lakiesityksessä perustellaan,
että se ei aina toimi, että joissakin tapauksissa
saattaa olla henkilösyistäkin näitä ongelmia.
Hallintovaliokunnalla on tässä nyt aikamoinen
tehtävä kuitenkin pelastaa se, mitä pelastettavissa
on, nykyisen kihlakuntajaon osalta.
Jos tästä esityksestä hakee hyviä puolia,
niin sen nyt voi todeta, että koko valtioneuvosto päättää näistä toimialueista,
joihin kuuluu useampi kihlakunta. Hyvää on myös
se, että lääninhallitukselta on sisäministeriölle
siirretty päätösvalta palvelutoimistojen
määrästä ja sijaintikunnista, niin
että ne ovat kuitenkin poliittisen harkinnan alaisia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannan ilman muuta huolta nimenomaan kotipaikkakuntani
Keuruun esimerkkiin perustuen Keuruun kihlakunnasta. Toimi Kankaanniemi, edustajakollega,
ansiokkaasti on tuonut tätä kysymystä esille,
jotenka ilman muuta tästä kiittäen voin
todeta, että paikallisesti ilman muuta kannan huolta siitä,
että myös Keuruulla säilyy kihlakunta
ja nämä seutukunnalliset valtion työpaikat.
Poliisilla on käsittääkseni jo nyt
kihlakunnan rajat ylittävä yhteistoiminta. Esimerkiksi
Keuruun poliisilaitokselta on usein annettu virka-apua Saarijärvelle,
aina sinne miltei pohjoiseen Keski-Suomeen saakka. Liikenneonnettomuuksissa
se poliisin saaminen paikalle saattaa kestää kyllä puolitoista
tuntiakin. Samoin yhteistyötä on myös
maakuntarajan ylitse Mäntän, Vilppulan, Virtainkin
suuntaan tarpeen niin vaatiessa. Eli yhteistoiminnassa on hyvä,
että siitä myöskin on selkeästi
ohjeet olemassa, jotta poliisi voidaan saada paikalle mahdollisimman
tehokkaasti tai poliisin tarvitsemia välineitä — veneitä,
poliisikoiria — tai muuta erityisosaamista vaikkapa Tampereelta,
kuten joskus on tarvittu. Pidän tämän
yhteistoiminnan säätelyä tarpeellisena.
Mutta haluan vielä täsmentää sitä,
että on välttämätöntä,
että poliisin toiminnallinen esimiestaso on lähellä ihmisiä siellä kihlakunnassa.
Monista organisaatioista kehittyy byrokraattisia juuri sikäli,
että on korkeita esimiehiä, jotka keskittävät
toiminnan ympärilleen, ja näin ollen tulee semmoinen
käsitys, että työ siellä jossakin
vähän kauempana ei oikein työtä olekaan.
Helposti ajatellaan, että mikä se henkilö on,
joka siellä yksin puurtaa eikä ole täällä meidän
kanssamme neuvotteluissa, palavereissa, seminaareissa, koulutuksissa
jne., muussa sosiaalisessa kanssakäymisessä, vaan
yksin puurtaa sitä työtänsä jossakin
vähän sivummalla. Kirkko on yksi hyvä esimerkki
tästä, mihinkä keskittäminen
saattaa helposti, mielestäni virheellisesti mennessään
johtaa. Elikkä näen välttämättömäksi,
että on esimies, joka puolustaa niitä ihmisten
parissa työskenteleviä poliisin virkamiehiä,
jotka ovat siellä kihlakunnassa. Siinä suhteessa
on hyvä, että siellä on poliisipäällikkö.
Aivan kuten täällä on tuotu esille,
kihlakuntaorganisaatiohan on kokenut muutoksia ja monissa kihlakunnissa
se poliisitoiminta on ainut valtion toiminta. Mutta olkoon sen esimiehen
nimitys sitten mikä asemaltaan tahansa, poliisipäällikkö tai
joku muu, on tarpeen, että siellä on myöskin
esimies, joka johtaa töitä, eikä niin
että tehtävät pääsevät
liialti keskittymään vain yhteen paikkaan. Tästä on
monia esimerkkejä tietysti löydettävissä.
Ed. Kankaanniemi täällä toi esille
sen, että helposti poliisia ei vaikkapa jossain Keuruun kihlakunnan
Pihlajavedellä nähtäisi tai miksei Multiallakin
saattaisi helposti olla tällainen tilanne. Kuitenkin esimerkiksi
eilen Multian syntymäkotini lähettyvillä huomasin,
että poliisiauto oli aivan partiokierroksellaan, ja ymmärrän,
ettei keväisin ja kelirikkoaikaan kovin usein voi olla kaikilla
sorateillä poliisiautoa partiokierroksella, mutta minä totesin,
että nykyjärjestelmä toimii oikein hyvin,
ja sitä, mikä toimii hyvin, ei pidä ainakaan
keinotekoisesti käydä särkemään
vaan pitää pyrkiä löytämään
ne vahvuudet ja turvaamaan se, että poliisi
on läsnä. Kyllä tämä äsken mainitsemani läsnäolo,
ihmistuntemus ja paikallistuntemus ovat
semmoisia arvoja, että niistä ei pidä ainakaan
kovin helpolla luopua. Ei tietysti, jos tulee vieraalle paikkakunnalle
uusi poliisi, heti tämä ole muodostunut, mutta
ajan oloon muodostuu, ja se on keskeinen osatekijä paikallispoliisin
toiminnassa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että asianomainen valiokunta,
hallintovaliokunta, löytää ratkaisut, joilla
pystytään kihlakunnat säilyttämään
ja turvaamaan kihlakuntien joustava, tehtävien mielekkään
hoidon mukainen yhteistoiminta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
n:o 72 on todellakin poliisitoimen säästölaki.
Sitä toteutetaan muuttamalla tilanne niin, että yksi
poliisilaitos voi toimia useamman kihlakunnan alueella. Näin,
aivan oikein, tämä huoli, mikä on tullut täällä kansanedustajien
puheissa esille, on ihan tärkeä. Mielenkiintoista
on myös, että huoli on tullut erittäin
voimakkaasti esimerkiksi keskustan ryhmästä, joka
on hallituspuolue. Toivon, että myöskin hallintovaliokunta
puheenjohtajansa johdolla voisi tätä asiaa pohtia.
Kun tässä todetaan taloudellisena vaikutuksena
se, että tavoite on nykyisillä voimavaroilla ja kustannuksia
hilliten pystyä vastaamaan vaikeutuvista tehtävistä nimenomaan
niin, että nykyisiä poliisin voimavaroja voidaan
käyttää toiminnallisesti tehokkaammin,
niin sehän merkitsee juuri sitä, että sivussa
suurista asutuskeskuksista, lentokentistä, satamista, Schengen-alueen
rajoista vähennetään poliisitointa ja
poliisimiehiä.
Mehän olemme monen vuoden ajan, useamman vaalikauden
ajan, tässä talossa lisänneet poliisin
taloudellisia voimavaroja budjettikäsittelyn yhteydessä,
mutta ne ovat lähinnä uuteen tekniikkaan valuneet,
ja niitä eläviä poliisimiehiä on nähty
entistä vähemmänkin niin maaseudulla kuin
kaupungeissa suorittamassa työtään, eli
juuri tämä kansainvälistyneeseen rikollisuuteen
liittyvä uhka ja kustannuspaine on imaissut ne taloudelliset
resurssit. Mutta kyllä tämän maan pitäisi
olla sellainen Suomenmaa, että poliisitointa on ympäri
maan myös aktiivisesti, ei niin, että syntyy valkeita
alueita tämän maan kartalle.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa on tuotu hyvin
esille niitä näkökohtia, joita hallintovaliokunnan
valmistavassa käsittelyssä on tarpeen ottaa huomioon.
Onkin tärkeää, että valiokunta
paneutuu esitykseen huolella, kuten aiempiinkin.
Voin kuitenkin vakuuttaa, että poliiseja tulee jatkossakin
olemaan kautta maan ja asiat tulee hoidettua. Kysymys on vain siitä,
millä tavoin me sopeutamme toimintaamme niin, että johtaminen
ja organisointi on nykyistä tehokkaampaa ottaen huomioon
toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset,
samoin väestörakenteen muutoksen ja asutuksen
muutokset sekä myös tietoyhteiskunnan antamat
mahdollisuudet.
Kiinnitän vielä huomiota, arvoisa puhemies, tähän
6 §:ään, joka on yksi olennainen 1. lakiehdotuksessa,
paikallispoliisin järjestäminen. Siis valtioneuvoston
tasoisella asetuksella päätetään siitä,
millä tavoin kihlakuntien poliisilaitokset yhdistetään,
ja ministeriön tasolla päätetään
siitä, miten hallinto sijaitsee. Tässä korostetaan
erityisesti sitä, millä tavoin näitä kihlakuntien
poliisilaitoksia muodostettaessa tulee ottaa huomioon eri näkökohtia,
kuten alueiden erityispiirteet, asukasmäärä,
asukastiheys, laajuus, liikenneyhteydet sekä kieliolot
ja aluejaotukseen vaikuttavat muut tekijät.
Mielestäni tässä poliittisen päätöksenteon
ja poliittisen vastuun toteutuminen on hyvin tärkeää,
ja sitä hallintovaliokunta on aiemmin juuri edellyttänyt,
että läänin tasolta, virkamiestasolta,
siirretään poliittisen päätöksenteon
harkintaan näistä asioista päättäminen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on useamman kerran
jo ollut esillä hankkeita, joissa näitä pieniä kihlakuntia
on yritetty pistää vasaran alle. Onneksi eduskunnan
aktiivisella toiminnalla on pystytty se toistaiseksi estämään. Hieman
pelkään, että on kyseessä vaan
sellainen välivaihe, jossa seuraava esitys tulee olemaan
se, että kihlakuntien määrää vähennetään.
Sinänsä en pelkää sitä,
kuinka monta näitä kihlakuntia on, se ei ole olennaista.
Mutta olennaista on se, että poliisilla säilyy
paikallistuntemus, ja se, että se poliisi on siellä paikallisesti,
myöskin pienillä paikkakunnilla näkyy
katukuvassa. Tämä on se suurin vaara, joka liittyy
kihlakuntien määrän vähentämiseen,
ja sitä ainakin itse haluan olla edelleen vastustamassa,
kuten tähänkin asti. Toivon, että tässä ei
sitä kohti olla menossa.
Mitä sitten muuten tulee toimintatilanteeseen näissä pienissä kihlakunnissa
ja ylipäätään poliisissa, kuten
täällä ministeri Rajamäki on
useasti todennut, poliisien määrä on
sama kuin se oli vuonna 2002, mutta siellä on sisäistä siirtoa
esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden ja muun tällaisen
vakavan rikollisuuden torjuntaan, mikä on sinänsä ollut
varmaan perusteltua. Mutta se on vienyt resursseja niistä pienistä kihlakunnista sieltä
kentältä,
ja siellä kentällä eivät todellakaan työt
ole vähentyneet, eli se ei ole siitä seurausta. Minä ymmärrän
sen, että esimerkiksi kouluja pistetään
kiinni, jos lasten määrä vähenee,
mutta poliisin tarve ei ole vähentynyt ja työt
eivät ole vähentyneet, vaikka siellä on
määrää vähennetty.
Tässä suhteessa hallituksella on kyllä paljon petraamista,
ja viimeistään ensi kaudella on saatava siihen
huomattava parannus.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on tällainen seudullisten
kansanedustajien verkosto, johon ed. Satosen kanssa kuulumme. Nimenomaan
meidän tavoitteenamme on se, että kihlakuntia
ei lakkauteta, vaan säilytetään kihlakunnat,
jotta työtehtävät voidaan myös
johtaa sieltä käsin, missä työtkin
tehdään. Eivätkä ne tehtävät
ole näissä kihlakunnissakaan vähentyneet,
olkoonkin, että poliisitoimen haasteet tässä viitattujen
kansainvälisen rikollisuuden, huumerikollisuuden jne. vuoksi
ovat kasvaneet. Kihlakunnissa tarvitaan esimies, joka vastaa siitä,
että siellä on poliiseja, jotka on sinne sijoitettu,
ja että nämä tehtävät
tulevat siellä hoidetuiksi. Korostan nimenomaan, että haluan,
että nykyinen kihlakuntaverkko, myös Keuruun kihlakunta,
kuten kaikki muutkin, voidaan säilyttää. Mutta
tämä ei myöskään saa
olla este mielekkään ja tehokkaan yhteistoiminnan
järjestelylle, joita tehtäviä jo nyt
hoidetaan yhteistoiminnassa käsittääkseni
varsin hyvin.
Keskustelu päättyy.