5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi takuueläkkeestä annetun
lain, kansaneläkelain 56 §:n, eläkkeensaajan
asumistuesta annetun lain ja vammaisetuuksista annetun lain muuttamisesta
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan kiinnittää huomiota
takuueläkkeestä annetun lain muuttamiseen siltä osin,
mikä koskee eläkkeensaajan asumistuen maksamista
vuokranantajalle. Nykytilakin käsittää kyllä sen
mahdollisuuden, että asumistuki on mahdollista maksaa myös suoraan
vuokranantajalle, kuitenkin sillä edellytyksellä,
että tuensaaja on jatkuvasti laiminlyönyt vuokran
maksamisen, silloinkin vain edunsaajan suostumuksella.
Koska eläkkeensaajan asumistuesta annetussa laissa
ei ole säännöstä, joka mahdollistaisi
asumistuen maksamisen suoraan vuokranantajalle, ilman vuokralaisen
suostumusta, on tältä osin lain parantaminen välttämätöntä.
Nykyinen hallituksen esitys on tältä osin kuitenkin
hiukan keskeneräinen. Mielestäni laki ei auta
vuokranantajaa tai vuokralaista juurikaan. Vuokranantaja ei tule
jatkossakaan saamaan vuokraansa ajallaan sellaiselta vuokralaiselta,
jolla on esimerkiksi elämänhallintaan liittyviä ongelmia,
jotka vaikuttavat vuokran maksamiseen ajallaan tai ylipäätänsä sen
maksamiseen. Lakiehdotuksessa on edelleen ehdollistettu vuokran
saaminen suoraan vuokranantajalle vasta sen jälkeen, jos
vuokralainen on jättänyt maksamatta 2—3
kuukauden vuokraa vastaavan määrän. Tämänkin
jälkeen ennen maksun siirtämistä suoraan
vuokranantajalle maksettavaksi tuensaajaa on ensin kuultava, missä ei
ole mitään järkeä. Ikävä kyllä,
arvoisa puhemies, tässä ajassa vuokranantaja on
jo irtisanonut vuokrasopimuksen, jolloin häviäjiä on kaksi:
vuokratulonsa menettänyt vuokranantaja ja asunnottomaksi
jäänyt eläkkeensaaja.
Arvoisa puhemies! Toivon hallituksen huomioivan vuokralaisen
edun myös muidenkin osalta kuin vain eläkettä saavien
osalta. Vastaavanlainen laki tulisi säätää kaikkia
vuokralaisia koskevaksi, toki sillä edellytyksellä,
että vuokranantaja voisi jokaisessa tapauksessa vaatia
asumistuen osuutta maksettavaksi ensisijaisesti suoraan itselleen.
Lisäksi laissa tulisi huomioida se, ettei vuokralainen
voisi yksipuolisesti purkaa tätä valtuutusta ilman
vuokranantajan suostumusta, kuten nyt tässä esityksessä esitetyssä laissa
se on mahdollista.
Tämän kaltainen laki palvelisi koko yhteiskuntaa
ja erityisesti esimerkiksi sellaisia nuoria ja päihdeongelmaisia
henkilöitä, jotka eivät syystä tai
toisesta osaa priorisoida vuokran maksamisen tärkeyttä.
Asunnottomuus on maassamme joissain ihmisryhmissä sen laatuinen
ongelma, että siihen tulisi puuttua uusin keinoin. Ilman
uudistavia toimia me jätämme nämä ihmisryhmät
epäonnistumisen hetkenä armottoman järjestelmän
nyljettäviksi, jolloin syrjäytyminen on varmaa.
Arvoisa puhemies! Summa summarum: Vuokralaisen etu on, että säädetään
sellaisia lakeja, jotka turvaavat asunnon pysymisen missä tahansa
elämäntilanteessa. Ilman konkreettisia muutoksia
erityisesti yksityiset vuokranantajat eivät myöskään
halua kantaa riskejä vuokralaisista, joilla ei ole osoittaa
riittäviä pysyviä tuloja vuokran maksamiseksi.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiehdotuksessa on
perimmäisenä tavoitteena selkeyttää Kansaneläkelaitoksen toimeenpanemaa
etuuslainsäädäntöä.
Ehdotuksessa on kaksi keskeistä asiaa. Ensinnäkin
työttömyyspäivärahan lisäpäiviltä vanhuseläkkeelle siirtyvän
takuueläkkeeseen ei jatkossa tehdä enää varhennusvähennystä,
ja tämä on hyvä asia. Toiseksi lakiehdotuksella
mahdollistetaan eläkkeensaajien asumistuen maksaminen tietyissä tilanteissa
suoraan vuokranantajalle, mutta tässä tilanteessa
on nimenomaan pidettävä huolta yksilön
oikeusturvasta. Sen takia asumistuen maksaminen suoraan vuokranantajalle
ilman vuokralaisen lupaa olisi mahdollista vain, jos vuokralainen toistuvasti
jättää nämä vuokrat
maksamatta. Mutta näissäkin tilanteissa tilanne
on harkittava huolellisesti ja perusteellisesti, ettei turhan takia riistetä yksilöltä
itsemääräämisoikeutta.
Yksilön oikeusturvan kannalta onkin tärkeää, että esimerkiksi
elämänhallinnan paranemisen myötä tällaisista
maksujärjestelyistä olisi helppo päästä eroon.
Tärkeää on myös se, että vuokranmaksun
laiminlyöntiä arvioitaessa otetaan huomioon myöskin
tuensaajan olosuhteet, esimerkiksi äkillinen sairastuminen.
Eli minä katson tätä asiaa vähän
toisesta näkökulmasta kuin edustaja Niikko. Minä näen,
että tässä laissa näillä rajoituksilla
halutaan taata yksilön oikeusturvan toteutuminen.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja ei nytten ymmärtänyt sitä asiaa,
että kuka vuokranantaja enää pitää sellaista
vuokralaista itsellään, joka on 2—3 kuukautta
jättänyt vuokrat maksamatta. Vasta sen jälkeen
lailla turvataan vuokran saaminen vuokranantajalle. Eihän
sillä ole mitään merkitystä, meneekö se
vuokra suoraan vuokranantajalle vai edunsaajan tilin kautta, vaan
vuokralainen itsekin haluaisi varmasti sitä, että vuokra
voitaisiin suoraan maksaa sinne, ja erityistapauksissa siihen tulisi
myös sallia niin sanottu lievä pakottaminen.
Tämän tarkoitushan on turvata se, että tällainen
henkilö, joka ei kykene vuokraa maksamaan ajoissa, pystyy
säilyttämään asuntonsa vaikeassakin
elämäntilanteessa. Asunnottomuus on suurta juuri
sellaisten ihmisten keskellä, joilla ei ole elämänhallinta
kunnossa, ja tällainen laki ei heitä palvele lainkaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itsemääräämisoikeus
on ihmisen perusoikeuksia, ja itsemääräämisoikeutta
ei voi ihmiseltä riistää kuin erittäin perustelluista
syistä. Sen takia tässä joudutaan menemään
tämmöisiin perustavalaatuisiin asioihin, ja silloin
sen yksilön itsemääräämisoikeuden
tukemisen täytyy olla se ensisijainen lähtökohta
näitä asioita päätettäessä.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä tästä puheenvuorosta. Täällä on
joitain henkilöitä, jotka eivät oikeasti ymmärrä reaalielämästä juuri
mitään. Itse 11 vuotta nuorten parissa työtä tehneenä olen
kuullut monta kertaa sosiaaliviranomaisten sanovan, että nuoren
täytyy itse opetella rahan hallintaa ja sen vuoksi vuokra
maksetaan nuoren tilille riippumatta siitä, millaisia ongelmia
hänen elämässään on.
Tämän johdosta ovat useat tuhannet erilaisten
ongelmien parissa painivat nuoret menettäneet asuntonsa,
koska he eivät kykene hallitsemaan elämäänsä ja
rahankäyttöään. Todellisuus on
kuitenkin tarua ihmeellisempää. Me tarvitsemme
sellaista lainsäädäntöä,
joka tukee näitä ihmisiä heidän
heikkoina hetkinään. Ei tämä ole minkään
itsemääräämisoikeuden vieminen
vaan tuki heidän elämäänsä,
jota ei juuri yleensä kukaan edes vastusta.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikon ja Mäkisalo-Ropposen
debatti kuvaa hyvin oikeastaan sitä asetelmaa, mikä tässä on. Vastakkain
ovat asumisoikeuden turvaaminen ja sitten toisaalta yksilön
oman elämänhallinnan turvaaminen.
Edustaja Niikko, taisitte toivoa sitä, että yleensäkin
asumistuen osalta olisi käytössä tällainen järjestelmä,
että voitaisiin suoraan vuokranantajalle maksaa se asumistuki.
Minulla on se käsitys, että yleisen asumistuen
puolella tämä lainsäädäntö on
jo käytössä ja nyt tässä olisi
kyse siitä, että tulee eläkkeensaajien
asumistuen järjestelmään tällainen
mahdollisuus asumistuki maksaa suoraan vuokranantajalle.
Perustuslakivaliokunta arvioi tätä nimenomaan
siltä kannalta, miten tämä valtiosääntöoikeudellisesti
on yhteensopiva perusoikeussäännöstön
kanssa. Nimenomaan katsoimme sitä tilannetta, jossa asumistuen
maksaja eli viranomainen ottaa itselleen vallan siirtää tämän
asumistuen suoraan vuokranantajalle vastoin vuokralaisen omaa tahtoa.
Katsottiin, että juuri tämän asumisoikeuden
ja asunnon turvaamisen kannalta tällainen menettelytapa
joissakin tilanteissa on tarkoituksenmukainen. Pystytään
turvaamaan se, että henkilö ei tule irtisanotuksi
sen takia, että hän on jättänyt
vuokransa maksamatta.
Perustuslakivaliokunta halusi kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että tällainen tilanne, että henkilön
elämänhallinta on jotenkin heikkoa eikä hän
pysty suoriutumaan vuokranmaksustaan, vaikka rahat siihen olisivat
käytettävissä, voi olla tilapäinen,
ja niin sitten sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään
otti huomioon sen toivomuksemme, että tähän
tulisi jokin nootti siitä, että jos henkilö haluaa
tästä järjestelmästä irti, niin
silloin tilanne arvioitaisiin ja sen jälkeen hän voisi
elämänhallinnan palauduttua saada sen asumistuen
omaan käyttöönsä ja sitten maksaa
sillä sen vuokran.
Kun tällainen elämänhallinnan pettämisestä johtuva
tilanne johtaa siihen, että viranomainen alkaa hoitaa henkilön
asioita hänen puolestaan, vaikkakin on kysymys hyvästä tarkoituksesta
ja hänen elämäntilanteensa parantamisesta,
niin silti on kysymys eräänlaisesta holhoukseen
asettamisen asteesta, ja sillä tavalla tämä on
niin tärkeä perusoikeuksien kannalta. Tällä tavalla
on nyt löydetty... Voi olla että realismi ja kokemukset ovat
sen tyyppisiä joissakin kohdin, että tämä aika,
jonka kuluessa kertyneet maksamatta jääneet vuokrat
sitten langettaisivat tällaisen viranomaispäätöksen,
että maksetaan suoraan asumistuki vuokranantajalle, on
kohtuuttoman pitkä, mutta toisaalta hyvin tavallista on
se käytäntö, että edellytetään
jonkinlainen vuokratakuu, jossa saattaa olla kysymys useamman kuukauden vuokrasta,
joka on siellä jollekin tilille talletettuna, joka on vuokranantajan
turvana siinä tapauksessa, että vuokralainen jättää vuokran
maksamatta. Mutta tämä ei tietysti ollenkaan kaikkiin tapauksiin
sovellu.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisena
sekä oman kaupunkini sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajana
kyllä väitän tietäväni
elävästä elämästä aika
paljon, ja juuri myöskin tämän tyyppisistä tilanteista.
Kyllä tämä lakiehdotus on hyvä juuri
niillä perusteilla, että nyt vuokranantajalle
maksaminen mahdollistuu, kun se aikaisemmin ei ole ollut mahdollista,
elikkä tämä on todella hyvä asia.
Mutta kuten edustaja Kantola sanoi, ikään kuin
ihmisen holhoukseen asettaminen on todella raju päätös
ja sitä ei pidä tehdä kevyin perustein.
Eli kun ihmisen elämänhallinta ei ole kunnossa,
hän toki tarvitsee apua ja tukea siihen ja siihen pitää luoda
sellaiset systeemit, että yhdessä näitä asioita
mietitään, mutta se on liian raju päätös,
että ilman muuta otettaisiin itsemääräämisoikeus
tämmöisessä tilanteessa pois. Avun ja tuen
avulla tämä ihminen voi kenties saavuttaa taas
sen elämänhallinnan tunteen, eli minusta nämä rajoitukset
ovat edelleenkin erittäin hyviä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä oikeastaan
edustaja Niikko ja edustaja Mäkisalo-Ropponen puhuivat
samasta kolikosta, mutta kolikon toisista puolista. Mielestäni kumpikaan
puheenvuoro ei sulje pois toinen toisiaan, vaan ne ovat kolikon
eri puolet. On aivan totta, että me tarvitsemme niitä mekanismeja, joilla
voimme turvata asumista niiden henkilöiden kohdalla, jotka
tilapäisesti ovat tällaisen arjenhallinnan ja
tuen tarpeessa.
Täytyy kuitenkin miettiä, että tässä on
myös tapa nähdä näitten kriisiytyneiden
ihmisten tulevaisuus. Minä ainakin itse uskon muutokseen
ja uskon siihen, että aina tilanne ei ole sellainen, että se
on pysyväisluontoinen järjestely. Sen takia näiden
toimien tuleekin olla väliaikaisia. Meidän tulee
siis löytää näitä työkaluja
työntekijöille, jotka voivat auttaa ihmisiä tilanteissa,
joissa he apua tarvitsevat, mutta se ei saa poissulkea jokaisen
ihmisen itsemääräämisoikeutta.
Siksi mielestäni on hyvä, että tässä tulevat
nyt esille ne molemmat puolet, ja molemmat puolet ovat aivan yhtä tärkeitä.
Tarkoitus on kuitenkin tässä auttaa sitä ihmistä ja
turvata sille ihmiselle se asuminen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kantolalle halusin mainita, että nykyinen
lainsäädäntö kyllä mahdollistaa
sen, että asumistuki voidaan maksaa muillekin kuin näille
eläkkeensaajille suoraan heidän tililleen, mutta
siihen ei voida pakottaa, siihen tarvitaan aina suostumus. Yleensä se
voidaan suoraan maksaa vasta sen jälkeen, kun vuokria on
maksamatta, ja silloin vuokranantaja voi pyytää Kelalta
suoraan maksua. Näin on toimittu.
Mutta jos kerran tämän lainsäädännön
tarkoitus oli, niin kuin Kantola sanoi, että asunnon turvaamisen
kannalta on välttämätöntä,
että voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle, niin miksi
siinä pitää olla se 2—3 kuukauden
maksamaton vuokra ensin? Emmekö me jokainen ymmärrä,
että sen jälkeen sitä asuntoa ei yksinkertaisesti
ole. Vuokratakuita on 1—2 kuukautta, enintään
3 kuukautta, ja sinä aikana — itsekin tiedän,
koska olen vuokranantajan ominaisuudessa ollut vuosia — asunto
lähtee alta. Tämä ei turvaa silloin sitä henkilöä,
joka tarvitsee tätä lain tukea selvitäkseen
niitten ongelmien kanssa vuokran maksusta.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! On vaikea ajatella, että toimittaisiin
siihen tapaan kuin edustaja Niikko tuntuu esittävän,
että joku ulkopuolinen arvioisi, ennen kuin on mitään näyttöä siitä,
että henkilö ei pysty suoriutumaan omasta vuokranmaksustaan,
vaikka saa asumistukea tililleen, että joku ulkopuolinen
arvioisi tämän, että nyt on sellainen
henkilö, vaikka mitään näyttöä siitä ei
ole, että hän ei ole pystynyt suoriutumaan. Pitää olla
jokin selvä ongelma osoitettavissa vuokranmaksussa, ennen
kuin voidaan lähteä siihen, että vastoin
hänen tahtoaan sitä asumistukea siirretään
suoraan vuokranantajalle. Kuinka pitkä sen näytön
ja kuinka konkreettinen sen pitää olla, siitä varmasti
pitää hankkia kokemuksia. Jos näyttää siltä,
että tämä uusi lainsäädäntö ei
turvaa tätä asuntoa riittävällä tavalla, niin
sitähän on mahdollisuus sitten varmastikin parantaa.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut vielä lisätä tähän
sen, että kaikki passivoivat toimet ovat sellaisia, joita
meidän tulisi välttää. Jokaisessa,
voisiko sanoa, tällaisessa tilanteessa, missä asetamme
rajoituksia tai teemme jotain henkilön omasta puolesta,
nekin toimet tulisi aina tehdä niin, että tavoitteena
olisi aktivoida ihminen itse huolehtimaan itsestään
ja omista asioistaan. Sen vuoksi näenkin, että ensisijaisten
toimenpiteiden tulee olla vuokranantajan suhteen sopimukset rästivuokran
maksusta, johon sitten voi liittyä esimerkiksi se, että vuokranantajan
kanssa sovitaan, että jatkossa asumistuki tulee suoraan
vuokranantajan tilille ja nämä rästivuokrat
maksetaan näin ja näin erissä. Se on silloin
sitä, että ihminen itse aktivoituu ottamaan vastuuta
omasta elämästään. Tällöin
me pystymme tukemaan sitä, kun meillä on mahdollisuuksia
näiden tukien maksuun suoraan vuokranantajalle.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä vähän
selventää tätä asiaa myös
Saloselle. Elikkä ongelmahan on se, että jos ihmisellä on vuokranmaksun
kanssa ongelmia, hän voi tehdä vuokranantajan
kanssa sopimuksen siitä, että vuokra menee hänen
tililleen, mutta saman tien, kun hän on sen sopimuksen
tehnyt ja vuokra menee sinne vuokranantajan tilille, hän
voi marssia Kelaan ja yksipuolisesti irtisanoa sen sopimuksen milloin
tahansa. Tämä nykyinen lainmuutos mahdollistaa
myös sen, elikkä tämä ei turvaa kummankaan
etua.
Nyt kuitenkin, kun kysymyksessä on se, että me
turvaisimme vuokralaisen asumisen, on oltava jotain järeitä keinoja.
Huomatkaa, että tätähän ei vuokralaisen
tarvitse ollenkaan hyväksyä, mutta hänen
ei tarvitse myöskään silloin tehdä sitä vuokrasopimusta.
Elikkä vuokrasopimusta tehdessähän tästä sovitaan
yhteisesti, suostuuko hän tällaiseen menettelyyn.
Jos hän ei suostu siihen tai vuokranantaja ei halua muulla
keinolla vuokrata asuntoa ilman tätä sopimusta,
niin silloinhan sitä vuokrasopimusta ei tarvitse tehdä.
Yleiskeskustelu päättyi.