8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tuulivoiman kompensaatioalueista
ja laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain 54 §:n muuttamisesta
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä joutuu antamaan tunnustuksen,
tai oikeastaan mielellään sen tekeekin nyt ministerille
ja ministeriölle ilman, että on tämmöistä pykälämuutosta
vastalauseessa ollenkaan. Valiokunta on yksimielisesti voinut tämän
hallituksen esityksen hyväksyä, ja kernaasti henkilökohtaisestikin
siihen yhdyn.
Kysymyshän on siitä, että tuulivoiman
rakentamisen tielle kohta sen jälkeen, kun saatiin nämä lainsäädännöt,
joilla tämä järjestelmä käynnistettiin,
alkoi ilmestyä kaikennäköisiä esteitä,
sellaisia esteitä, joita siinä vaiheessa, kun
lainsäädäntöä valmisteltiin,
eivät lausunnonantajina ollessaan monet näistä valtion
viranomaisista ollenkaan tuoneet esille, tai jos toivatkin, eivät
ollenkaan vakavana huolena.
Yksi niistä huolenaiheista, jotka ovat tulleet nyt
sitten tuulivoiman rakentamisen tielle, ovat nämä Puolustusvoimien
käyttämät tutkat. Sanotaan ja väitetään,
että tietyllä etäisyydellä nämä isot
3 megan myllyt aiheuttavat sellaisia varjoja näihin tutkiin,
että tutkien tämmöinen laatu tai ikään
kuin se palvelutehtävä siitä heikentyy
tai vaarantuu, ja tällaisia alueita on nyt erityisesti täällä Raahen
seudulla Pohjois-Pohjanmaalla. Tämä ongelma, tutkien
sijoittuminen sinne ja näitten tuulimyllyjen sinne läheisyyteen
rakentamisen tarve — siellä on hyvät
tuuliolosuhteet — iskivät vastakkain eri vaiheiden
jälkeen. Ja siitä tunnustus ministeriölle,
että ministeriö on painanut päälle
puolustushallinnon suuntaan, että on saatu ratkaisu aikaan,
jolla siellä nyt sitten korvataan tämä nykyinen
tutkajärjestelmä järjestelyllä,
joka turvaa sekä Puolustusvoimain tarpeet että tekee
mahdolliseksi nyt sitten rakentaa nämä tuulivoimalat
sinne. Aika merkittävä tuulivoimapuisto syntyy
sinne Raahen seudulle näitten toimien seurauksena.
Tämä esitys on ihan hyvä. Vastaavia
alueita Suomessa on muuallakin, täällä Suomenlahden rannalla
ja vähän muuallakin, alueita, missä on erittäin
hyvät tuulivoiman rakentamisolosuhteet ja sitten joko lentoliikenteen,
normaalin siviililiikenteen, tai sitten Puolustusvoimain tutkien kanssa
näitä ongelmia. Nyt valiokunta kiinnittää huomioita
tässä mietinnössään
siihen, että on erittäin tärkeää,
että tasapuolisesti tässä nyt luodun
tämmöisen periaatelinjauksen pohjalta suhtaudutaan
sitten myöskin jatkossa niihin esille tuleviin vastaavanlaisiin
tilanteisiin, ovat ne tuolla Karjalan tai Etelä-Karjalan
tai Kymen suunnalla tai missä tahansa muuallakin Suomessa
sekä silloin, kun on kysymys puolustushallinnon tutkista
tai lentoliikenteen tutkista tai muista vastaavista yhtä lailla
tällaisista viranomaislähtöisistä ongelmista,
jotka kenties tulevat ja varmaan tulevatkin tuulivoiman rakentamisen
tielle. Tämä oli semmoinen vahva tahtotila, ja
toivon, että tosiaan näin nyt sitten käytännössä myöskin
meneteltäisiin.
Tämä Raahen tapauskin nyt sitten tietysti maksaa
aika lailla, tai no, sanotaan Raahen lähelle tuleva järjestely,
jota edellä kuvasin, noin 15 miljoonaa euroa. Ja tämä rahoitusjärjestelyhän nyt
on rakennettu niin, että tässä nämä tuulivoimatuottajat,
siis tuulivoiman rakentajat, maksavat itse suurin piirtein karkealla
jyvällä noin puolet ja sitten toinen puoli tulee
valtion budjetista. Mutta tässä kohtaa minä en
kiitä hallitusta enkä sitä tässä asiassa
tukevia nimenomaan sen takia, että nyt hallitus tämän
rahoituksen tekee näiltä osin, tämän
valtion rahoituksen osalta, sillä tavalla, että se
leikkaa uusiutuvan tuesta koko lailla sillä samalla määrällä,
millä valtio on mukana tämän Raahen seudun
tuuliratkaisun rahoittamisessa. Se on huono juttu. Ja minulle on
nyt kerrottu, mitä se käytännössä tarkoittaa,
kun tämä leikkaus tapahtuu.
Tästä olen erittäin pahoillani, mutta
siitä huolimatta, että tätä metodia,
tämän rahoituksen järjestämisen
metodia, en todellakaan hyväksy, niin tämä itse
esitys, minkä hyvän se tuottaa, on merkitykseltään
sellainen, että siitä syystä mitään vastalausetta
tähän esitykseen kuitenkaan ei ole jätetty.
Mitä muuta tulee tuulivoiman rakentamisen tiellä oleviin
esteisiin, siellä on kaikennäköisiä meluesteitä ja
muita. En käy niitä nyt tässä enemmän
erittelemään, mutta toivon ministerille ja ministeriölle,
TEMille, voimia siinä, että niitä monta
kertaa aika lailla keinotekoisia esteitä nyt sitten, joita
on syntynyt, pyrittäisiin poistamaan ja saamaan ne velvoitteet
hoidettua, mitä Suomi on luvannut ja mihin se on sitoutunut
tuulivoimarakentamisessa, saataisiin nämä ratkaisut
aikaiseksi.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Haluan toivottaa koko läsnä olevalle
seurakunnalle hyvää maailman tuulivoimapäivää,
joka toki varsinaisesti on ylihuomenna lauantaina, mutta sitä on
Suomessa vietetty tänään — itse
asiassa eilen, koska olemme jo yli puolenyön.
Edustaja Pekkarinen viittasi siihen, että kun edellisen
hallituksen aikana saatiin taloudelliset esteet tuulivoiman edistämiseltä purettua,
niin sen jälkeen rupesi yhtäkkiä ilmestymään
yksiä sun toisia esteitä. Minulla on aika vahva
mielikuva siitä, kun olimme silloin edustaja Pekkarisen kanssa
tuossa samassa aitiossa silloisessa hallituksessa, että ainakin
edustaja Pekkarinen itse ja allekirjoittanut kiinnittivät
huomiota siihen, että on lukuisa joukko muita esteitä tuulivoiman
rakentamisen tiellä kuin pelkästään
taloudelliset esteet, ja siinä mielessä voinemme
ehkä molemmat tässä kuulua siihen etujoukkoon,
joka tämän oivalsi jo aikaa sitten. Mutta kyllä ne
kysymykset vaikeita ja hankalia monelta osin ovat, ja niitä löytyy
monelta hallinnonalalta.
Meillähän on tässä asiassa
useampi niin sanottu tutkintalinja, joissa yritetään
painaa päälle. Täällä on
toisaalta kysymys meri- ja lentoliikenteen eri ulottuvuuksista,
jotka vaikeuttavat tuulivoimatuotantoa, sitten on tämä Puolustusvoimien
tutkakysymys, sitten on erilaiset luvitusjärjestelmät
ja sitten on melukysymykset, jos mietitään näitä isoimpia
juttuja. Ja tältä osin haluan välittää näitä kiitoksia
kyllä pitkältä osin eteenpäin
puolustusministeriölle. Kun olemme neuvotelleet ympäristöministeriön
ja liikenneministeriön ja puolustusministeriön
ja eräitten muitten ministeriöitten kanssa, niin
ensimmäinen ja todellinen läpimurto saatiin kuitenkin
puolustusministeriön kanssa. Se on minun mielestäni
erittäin arvokasta.
Mitä tähän Raahen alueeseen — tai
niin kuin tuossa lakiesityksessä puhutaan hieman laajemmin
Perämeren alueen tutkakompensaatioalueesta — tulee,
niin on hyvä huomata sen valtava potentiaali. Kuten lakiesityksestä käy
ilmi, puhutaan jopa 1 terawattitunnin kokoisesta vuosituotannosta,
mitä vuonna 2020 voisi olla, ja itse asiassa jopa vielä tätäkin
suuremmasta. Hahmottaakseen, kuinka isosta asiasta on kysymys, niin pelkästään
tällä alueella on mahdollista tuottaa kaksi kertaa
enemmän tuulivoimatuotantoa kuin koko Suomen tuulivoimakapasiteetti
tällä hetkellä on yhteensä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatketaan kiitoksilla näin perjantaiaamustakin ministeriön
ja varsinkin TEMin suuntaan. Täällä on
saatu luova ratkaisu — ja kohtuullisen nopealla aikataululla
pystytty järjestämään — Perämeren
ongelmissa, missä on rakenteilla noin 150 tuuliturbiinia,
ja siltä osaltaan saadaan tämä tuulivoimarakentaminen
liikkeelle. Tässä jo edellä tulikin esille,
että meillä on aivan luvattoman paljon näitä lupaongelmia,
niitä on tässä kasaantunut, ja ongelma
on niitten hidas ratkaisu, ainakin ympäristöministeriön
suuntaan. Toisaalta siinä on kyllä meidän
maakuntakaavoitukset ja monet muut asiat. Eli sillä, joka
sinne omalle takapihalleen niitä haluaa rakentaa, voi olla
tämäkin ongelma. Luvitusongelma on iso, mutta
tässä on päästy ratkaisuun.
Tuo rahoituskaan ei ihan nyt täysin miellytä, että lähdetään
sitten näin rakentamaan, mutta hätätilanteessa
tämäkin kelpaa. Eli esteitä on hyvä poistaa
myös muilta osin, ja toivon, että tästä saataisiin
tämänkin esimerkin kautta mallia sinne ympäristöministeriön
suuntaan.
Eipä tässä esityksestä enempää.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tuossa ministeri Vapaavuoren puheenvuorossa
tulikin vastaus suurimpaan osaan kysymyksistäni. Oikeastaan
haluaisin sen lisäksi vain toivoa, että hallitus
tai ministeriö tekisi kaikkensa, jotta näitä kompensaatioalueita
saataisiin aikaiseksi muuallekin nopealla aikataululla. Jos olen
oikein ymmärtänyt, niin aika monta hanketta erityisesti Kaakkois-Suomessa
odottaa sitä, että näitä ongelmia
saadaan ratkottua, ja se on hyvä asia, että sitten
ennen pitkää näitä tuulimyllyjä saadaan
rakennettua.
Oikeastaan nyt vielä, kun ääneen
pääsin, mainostan sen verran, että Lappeenrannassa
vihitään käyttöön 21.8.
Suomen suurin tuulipuisto, käsittää 7
isoa turbiinia. Haluankin näin esittää ministeri
Vapaavuorelle kutsun tässä ja nyt tulla vihkimään
tämä puisto käyttöön.
Tervetuloa!
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Tuulivoiman hyödyntäminen
on yksi uusiutuvan energian suhteellisesti eniten kasvupotentiaalia
omaavista aloista. Meidän onkin rakennettava alan toimintaympäristöä sellaiseksi,
että tavoitteet uusiutuvan energian tuotantomääristä on
mahdollista saavuttaa kansantaloudellisesti kestävällä tavalla.
Uutta teknologiaa on pyrittävä hyödyntämään
mahdollisuuksien mukaan.
Tässä käsillä olevassa esityksessä pyritään edistämään
tuulivoimarakentamista pieneltä osin, siltä osin
kuin sitä ovat hidastaneet puolustustekniset seikat. Tämäkin
on tervetullut lisä keinovalikoimaan, jolla uusiutuvan
energian kansallisia tavoitteita toteutetaan.
Toivon kuitenkin, että keinovalikoimaa kartutetaan
vielä paljon lisää, jotta tuulivoima
lisääntyy. Elikkä näitä lisää,
kiitos.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn kanssa onnittelijoihin siinä suhteessa,
että on todella hienoa, kun nyt puolustusministeriön puolella
saatiin tätä ratkaisua eteenpäin, löydettiin
tietynlainen malli siihen, miten voidaan käytännössä ruveta
ratkaisemaan. Meillä on ollut tässä jo
monta vuotta sitten todellakin kaunis tavoite tuulivoiman huomattavasta
lisäämisestä, 2 500 megawattia,
mutta eipä ole hirveästi tapahtunut sen jälkeen.
Tämä on nyt kenties se ensimmäinen suuri
avaus sitten, ja on todella upeata, että Raahen seudulla
tämä homma lähtee liikkeelle.
Todellakin pyytäisin myöskin ministeriä tarkkaavaisesti
analysoimaan sen meidän toivomuksemme, että silloin
ei tulisi tätä kilpailun vääristymää,
että tietylle alueelle saadaan nopeasti liikkeelle, kun
toisetkin pyrkivät. Se on tietysti myöskin rahoituskysymys,
ja se on tietynlainen mallikysymys. Nythän myöskin
yksityiset toimijat sitten maksavat osittain tätä mallia.
Oikeastaan voisi kysyä, onko tämäntyylisiä keskusteluja
ollut Puolustusvoimien lisäksi myöskin vaikka
Tiehallinnon kanssa taikka lentoliikenteen osalta, minkäänlaisia
vastaavia. Toinen kysymys liittyy siihen, mitä on tämän
syöttötariffin osalta tällä hetkellä,
kun tämä on näin viivästynyt.
Meinataanko tässä viritellä jotakin jatkoaikaa,
vai onko tämä se aikataulu, mikä alun
perin oli tehty, vaikka hankkeet eivät ole lähteneet
liikkeelle?
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Ei voi kyllä välttää ajatusta,
etteikö tässä nyt ole kysymys vähän
samanlaisesta ilmiöstä, mitä H.C. Andersen
kuvasi sadussaan keisarin uusista vaatteista.
Suomessa on rakennettua tuulivoimakapasiteettia lähes
300 megawattia, ja kun maa- ja metsätalousvaliokunnassa
on paljon viime aikoina käsitelty energiakysymyksiä,
niin olen ihan mielenkiinnosta käynyt kantaverkkoyhtiö Fingridin sivuilla
sitten seuraamassa voimajärjestelmän tilaa, paljonko
Suomessa tuulivoimalla sähköä tuotetaan,
ja tässä 29.5. tulostin. Silloin Suomessa sähköä kulutettiin
8 600 megawattia, tuulivoimalla tuotettiin 8 megawattia,
joka on siis promille tästä kulutetusta sähköstä mutta
varsin pieni luku suhteessa tähän 300 megawatin
tuotantokapasiteettiin.
30.5. — tämä tuloste on sinänsä kyllä ihan
legendaarinen, kun on kysymys toukokuusta ja Oulussa on ollut lämpötila
30 astetta — sähkönkulutus oli 8 800
megawattia, tuulivoimatuotanto 2 megawattia. Se on promillen neljäsosa
Suomen sähköntuotannosta. Jos esimerkiksi tuonti, joka
silloin on ollut 2 400 megawattia, olisi haluttu korvata
tuulivoimalla, olisi tuulivoimaa pitänyt olla tuhatkertainen
määrä siihen nähden, mitä sitä tänä päivänä on,
ja sitä on, voin sanoa, tuolla Meri-Lapissakin esimerkiksi
jo huomattavan paljon. Mietin, miltä siellä maisema
näyttäisi, jos sitä olisi tuhatkertainen
määrä tähän verrattuna.
Kysyisin kyllä ministeriltä, että jos
nyt esimerkiksi tälle Perämeren tuulivoima-alueelle voidaan
rakentaa kaksinkertainen määrä tuulivoimaa
siihen nähden, mitä Suomessa on tänä päivänä tuulivoimaa,
niin mitä väliä sillä on Suomen
energiantuotannon kannalta, koska ei tämä kyllä kovin
paljon Suomen energiaomavaraisuutta paranna, että tuulivoimaa
rakennetaan.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Laki tuulivoiman kompensaatiosta ja
uusiutuvien tuotantotuesta on odotettu. Tähän
on tarvetta, sillä jotta toteuttaisimme 38 prosentin uusiutuvan
energian tavoitteen ja pääsisimme edes lähelle
sitä määrää, mitä olemme
itse tässä salissa asettaneet tavoitteeksi, 9
terawattituntia vuoteen 25 mennessä tuotettuna tuulivoimalla,
on aika pitkä matka vielä.
Tästä syystä talousvaliokunta — myöskin
kiitokset puheenjohtajalle — on ihan omana asiana käsitellyt
tuulivoimaa ja siihen liittyviä ongelmakohtia. On mietitty,
mitkä olisivat ne edistettävät asiat,
joihin voitaisiin valiokunnan puolelta kiinnittää huomiota
ja lykkiä vähän eteenpäin, sillä tuntuu,
että selvityksiä on tehty. Meillä on
ollut selvitysmies Tarasti, ja meillä on erilaisia raportteja.
Ja kuten todettu, ongelmia on sekä luvituksissa, monenlaisissa
prosesseissa, valitusmahdollisuuksissa, maanomistajien korvauskysymyksissä,
lentoliikenteessä, lintujen muuttoreiteissä, välkevaikutuksissa,
melussa, monissa monissa asioissa. Mutta ehkä näistä suurimpana
kivenä ovat olleet nämä tutkavaikutukset
ja erityisesti tietysti rannikkoseuduilla, joilla toisaalta tuuliolosuhteet
ovat myöskin parhaimmat. Tässä kohden
yhteistyö työ- ja elinkeinoministeriön
ja puolustusministeriön kanssa tuntui joskus takkuilevan.
Olen tyytyväinen, että tällä hetkellä asia
on hyvässä järjestyksessä.
Jos katsoo sitä listaa, mitä eduskunta on
jo päättänyt tehdä tuulivoiman
edistämiseksi, niin on tietenkin mainittava, että on
lisätty viimeksi muistaakseni 20 miljoonaa merituulivoiman
demohankkeisiin ja on tehty edellisellä kaudella myöskin
tuulivoiman syöttötariffilaki, joilla ajateltiin
saada tuulivoimaa käynnistymään. Elikkä ihan
toimettomina ei ole tältäkään
osuudelta oltu.
No, nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa voidaan määritellä,
mikä on se kompensaatioalue, jolleka sitten tämän
lain mukainen malli olisi mahdollista toteuttaa niin, että valtio
lähtee mukaan muuttamaan tutkia ja tekemään
uusia ratkaisuja, mitä Puolustusvoimien puolelta näihin
tarvitaankaan, minkä jälkeen sitten tuulivoimayhtiöt
maksavat niin sanottuna tuulivoimamaksuna turbiinikohtaisesti takaisin
nämä. Jotenka ajatus, että valtio tukisi
toista kautta, ei toteudu tässä, vaan kyllä kaikki
yhtiöt joutuvat tämän oman osansa maksamaan.
Nyt ollaan siis puhumassa Perämerestä ja Raahen
alueesta. Ja kuten täällä jo mainittiinkin,
niin on tietysti monia muitakin alueita, jotka odottavat ratkaisua,
vaikkapa se kaakkoinen Suomi. Siellä on VTT:n laskelmat
ja selvitykset saatu ja nyt odotetaan syksyyn mennessä luvattuja
Puolustusvoimien arviointeja ja myöskin euromääräisiä vaikutuksia,
mitenkä paljon sitten valtion tulisi siinä kohtaa
väliin laittaa ja minkälaisia tutkien muutoksia
sille alueelle tarvittaisiin. Ja sitten palataan tähän
saliin taas takaisin, että mistä löytyvät
ne rahat seuraavien alueiden hankkeiden kompensointiin.
Tärkeätä näissä kompensaatiomaksuissa
on myöskin se, että vaikka voin uskoa, että eri
alueilla joudutaan tekemään hyvin erilaiset muutokset
tähän tutkajärjestelmään,
niin ei ole kyllä mitenkään kilpailullisesti
kohtuullista, että ne varsinaiset turbiinimaksut poikkeaisivat
sitten kovin paljon toisistaan. Tähän on valiokunta
myöskin kiinnittänyt tässä meidän
mietinnössä huomiota. Haluttiin tähdentää tätä tasapuolisuutta.
Tärkeätä on tietysti myös
seurata nyt, miten tämä malli käynnistyy
ja miten ne seuraavat alueet lähtevät käyntiin
ja erityisesti, kun tässä kohtaa nyt on käytetty
tätä syöttötariffirahoitusta, mikä mielestäni
on ihan perusteltu, niin mistä löytyvät
sitten niitten seuraavien alueiden rahoitukset. Tulevatko ne näistä turbiinimaksuista,
jotka
nyt saadaan sitten tämän lain puitteissa, ja voidaanko
niitä kohdentaa seuraaviin? Sitä en tiedä,
ja sen takia esitän sen huolen myöskin tässä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Aika kovalla menettelyllä täytyy
seuraava tämmöinen alue tehdä, kun se
vaatisi uuden lain, mutta ehkä sitten käsittely
voi olla ripeää, jos ja kun uusia tämmöisiä tarpeita
ilmenee. Tässä on parasta se, että ala
on käynyt neuvotteluita julkisen puolen kanssa ja ala itsekin
on tyytyväinen siihen, että ratkaisu löytyi,
koska investointihalukkuutta on. Hassua olisi, jos ei Suomen julkisella
sektorilla olisi myös halua investointien sallimiseen,
kun niitä investointeja halutaan tehdään
alueelle, jota itse pidämme maamme tulevaisuuden perustana,
eli cleantechiin ja puhtaaseen energiaan.
Kaiken kaikkiaan tarvitsemme investointeja, ja toivon, että julkinen
puoli mahdollisimman vähän sitten niitä omalla
byrokratiallaan estäisi tai edes hidastaisi niinkin merkittävästi,
että paljon on toimijoilla esimerkkejä tapauksista,
joissa viiden vuoden pyörittely eri lupien, ympäristölupien,
kanssa on jo turhauttanut investointien valmistelijoita niin, että he
ovat sitten siirtyneet muihin hommiin. Meidän tavoitteemme
mukaisesti Suomeen pitäisi rakentaa nykyisten 130 tuulivoimalan
lisäksi yli 700 voimalaa, ja tätä tahtia
se ei oikein nopeasti etene.
Kun ministeri ilahtui siitä, että puolustusministeriön
kanssa nyt ollaan kuitenkin otettu ensimmäinen askel, niin
Lauri Tarasti teki huhtikuussa esityksiä, vaati poliitikoilta
ripeitä päätöksiä,
ja 16 kohdan listan. En tiedä, osaako ministeri suoraan
lonkalta antaa vastausta, moniko noista Tarastin suosittelemasta
listan 16 kohdasta on nyt valmiina tehtynä, mutta vielä pitää tarkentaa äskeistä lausettani:
hän antoi tuon esityksen huhtikuussa 2012. Nyt on kesäkuu
2013, ja ministerin ilonaihe oli, että yhden kanssa on päästy
eteenpäin hallinnonaloista, ja tämäkin koskettaa
vain tutkia.
Vielä toivon sitä, että meillä lähemmäksi
teitä, lähemmäksi lentokenttiä,
kauemmaksi mökeistä, olisi selkeämpää,
yhdenmukaista tulkintaa, miten lakeja ja miten evästyksiä tehdään. Kaikkein
ikävimpiä ovat ne, että kun on laki,
niin sen jälkeen joku ministeriöstä lähtevä — tässä tapauksessa,
mitä olen kuullut, ympäristöministeriöstä lähtevä — paperi
antaa suosituksissa eri lukuarvoja kuin mitä laissa on
tehty. Otapa siinä sitten toimijana selvää,
mikä on sallittua ja mikä ei.
Tämmöistä terveistä puolenyön
jälkeen. Vaikka tämä asia on hyvä,
niin paljon on vielä työtä jäljellä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan myös itse sanoa kiitokset
tästä vaiheesta, että vihdoin ja viimein
olemme tässä pisteessä. Jo viime kaudella
muistan, kun tästä asiasta keskusteltiin silloisen
ministeri Häkämiehen sekä ministeri Pekkarisen
kanssa, ja Etelä-Karjalan näkökulmasta
tuntui, että asiat eivät tunnu etenevän
mihinkään suuntaan, mutta nyt sitten ilmeisesti
Pekkarisenkin avustuksella ollaan päästy asioissa
ja askelissa eteenpäin ja nyt sitten tässä vaiheessa
ollaan, että voimme ainakin jo tunnistella sitä,
että jotakin lähtee selkeästi liikkeelle.
Nyt hallitus on määritellyt myös
tuulivoiman kompensaatioalueet, ja tietenkin eteläkarjalalaisena,
lappeenrantalaisena, edustajana, kun olen seurannut vuosia tätä prosessia,
olen todella pahoillani ja harmissani, että tämä Etelä-Karjalan alue
tästä kompensaatioalueesta nyt puuttuu. Täällä on
tullut selkeästi esille myös se, että nyt on
mallinnettu tänne se toimintamalli, miten tätä prosessia
viedään eteenpäin VTT:n kautta, ja sitten
sitä kautta, kun VTT tuo omat selvitykset, Puolustusvoimat
tuo esityksensä tähän asiaan. Mutta mikä on
näitten alueitten asema ja rooli, jotka eivät
kuulu tässä vaiheessa tähän
kompensaatioalueeseen? Ja missä vaiheessa nämä alueet saavat
sitten tavallaan tätä myönteistä signaalia näitten
tuulivoimaloiden kehittämiseen?
Kuten täällä edustaja Kopra totesi,
niin myönteistäkin on tapahtunut elikkä Lappeenrannassa Etelä-Karjalassa
kuitenkin yksi tuulivoima-alue lähtee liikkeelle, ja minun
mielestäni se on upeaa, komeaa katsottavaa.
Kysyisin nyt kuitenkin vielä ministeriltä — koska
selkeästi nämä alueet ovat erilaisessa
asemassa ja kuitenkin hallituksen esityksessäkin todetaan,
että Kaakkois-Suomi on hyvää tuulialuetta
ja sitä pitäisi lähteä viemään
eteenpäin, ja nyt tässä on selkeästi
nähtävissä, että eri alueet
ovat myös kilpailuasetelmassa erilaisessa asemassa juuri
siitä syystä, kun tämä kompensaatioalue
on rajattu esimerkiksi eteläkarjalaisittain pois — onko
nyt mahdollista, että Puolustusvoimille asetetaan selkeä aikarajoite
sille, mihinkä mennessä, kun VTT tekee tämän
esityksen, myös Kaakkois-Suomi ja Etelä-Karjala
saisi jonkunlaisen myönteisen signaalin sinne, että asiat
etenevät siellä myös myönteisesti
eteenpäin? Valitettava tosiasia on, että vaikka
täällä on kehuttu Puolustusvoimia, niin
meidän näkökulmastamme Puolustusvoimat
on se kulmakivi sille asialle, että tämä tutkakysymys
ei etene, ja tuntuu siltä, että ei ole myöskään
halukkuutta (Puhemies koputtaa) ja yhteistyöhalua viedä tätä asiaa
eteenpäin. Siihen me tarvitsisimme nyt kyllä ministerin apua
ja tukea tähän prosessiin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Silloin kun syöttötariffijärjestelmää rakennettiin,
Etelä-Karjalassa ei, edustaja Kiljunen, ainakaan minun
tietooni tullut. Ei Puolustusvoimat silloin, rehellisesti sanottuna,
vielä reagoinut oikeastaan, ei siellä, ei Raahessa,
ei juuri missään muuallakaan. Kertoivat jotain
duubioita ja niin pois päin.
Ylipäänsä tietysti kannattaa kiinnittää huomiota
siihen, että jos Suomeen rakennetaan 2 500 megawattia
tehoa 2020:een mennessä, mikä on se meidän
ohjelmamme, 6 terawattituntia, 2 500 megaa tehoina, niin
se tarkoittaa noin 700 myllyä. Saksassa on tällä hetkellä 24 000 myllyä,
ja Saksan ohjelma tarkoittaa 70 000:ta myllyä.
Saksan pinta-ala on pikkuisen isompi kuin Suomen, ja siinä missä Suomi
ei meinaa millään saada tänne sopimaan
700:aa myllyä, niin Saksa meinaa saada sopimaan Saksaan 70 000
myllyä. Se on paljon enemmän ja tiiviimmin asuttu
maa, siellä on yli 80 miljoonaa asukasta ja Suomessa on
5,4 miljoonaa asukasta, että jotain tässä nyt
on ihan perustavaa laatua olevalla tavalla... Eikä Saksa
ole vaille puolustusta. Kyllä siellä puolustusjärjestelmät
on. (Välihuuto) — No, siellä on Awacsit,
minä myönnän sen, jonkun verran Awacsit
auttavat asiaa, muttei ne Awacsit siellä joka kulmilla
ole.
Ja samalla kun ihan osoitan ymmärtämystä sille,
mitä Etelä-Karjalasta tässä äsken
sanottiin, että siellä pitää olla
vastaava kohtelu, kuitenkin on niin, että totta kai niitten
pitää ensin sopia siellä niistä isoista
alueista. Ei jokaista myllyä varten erikseen voi tällaista
päätöstä tehdä, siellä pitää syntyä vastaava
juttu kuin tuolla Raahen seudulla syntyi, ja minä uskon,
että ministeri on valmis osaltaan viemään
sen jälkeen sitä eteenpäin. Ylipäänsä se,
että jos armeija pikkuisen epäilee jollakin suunnalla
Suomea, että tuo mylly tuolla saattaa nyt merkitä,
mitä tuulimyllyjä rakennetaan, jotain teoreettisia
varjoja meidän alueellemme, niin heti siihen sitten mennään
mukaan. Kyllä tässä myöskin
Puolustusvoimien kannattaisi nyt vähän katsoa — minä ymmärrän,
että Raaheen pitää tällainen
tulla, koska eihän sitä tiedä, milloin
Ruotsista hyökätään Suomeen
päin — missä määrin
puolustushallinnon... (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Arvoisa puhemies! Vielä myös nämä muut
esteet, mitä niitä on tässä nyt
tullut, ja tässä edustaja Paatero ihan hyvän
litanian niitä toi esille: Nehän ovat vähän
tällä tavalla. Nyt erityisesti ministerille voimia
käydä kädenvääntöä,
tervettä, rakentavaa, ystävällistä ympäristöministeriön kanssa.
Kyllä kaikennäköiset ötökät,
mitkä vain ovat tulleet vastaan — vaikuttaa siltä,
että ympäristöministeriössä jokaiselle ötökälle
on oma virkamies ja sitten se virkamies vaalii sen ötökän etua
välttämättä näkemättä sitä,
mikä on se koko Suomen kansakunnan yhteinen etu, ja nyt
näitten ötököitten etu ja sitten
kansallinen etu pitäisi tässä kyllä saada
jonkunlaiseen keskinäiseen sopusointuun ja päästä asiassa
eteenpäin. Minä kyllä uskon, että päästään.
Meillä on näitä hakemuksia, on monen
tuhannen megan edestä tällä hetkellä vireillä,
ja vaikka niistä kaikki nyt eivät menisikään
luonnekkaasti eteenpäin, niin uskon, että näistä tavoitteista,
joita monet kritisoivat viime vaalikaudella, kun me ajoimme tämän
asian läpi, me nyt toteamme täällä aika
laajasti, edustaja Auttoa lukuun ottamatta, että kyllä tämä sinänsä ihan
on hyvä juttu.
Mitä edustaja Auttoon, hänen puheenvuoroonsa,
vielä tulee: Edustaja Autto, tämä Suomen
uusiutuvien edistämisjärjestelmä on rakennettu
sillä tavalla, että on lähdetty halvimmasta kalliimpaan
päähän niitten velvoitteitten täyttämiseksi.
Ensin niin paljon vettä, joka ei tarvitse sentinkään
tukea, kuin maasta löytyy suinkin, ensin vettä.
Sen jälkeen puuta ja muuta biomassaa niin paljon kuin sitä voidaan
käyttää. Niissä määrissä,
mistä sovittiin viime vaalikaudella puun käytöstä,
mentiin niin pitkälle, että Metsäteollisuus
ry hyppi seinille kaiken aikaa, että sovittiin liian suuresta
määrästä puun käyttöä.
Sitten kun puu ei riitä enää, niin sen
jälkeen mentiin sitten seuraavaksi edullisimpaan, ja seuraavaksi
edullisin oli silloin, ja on muuten tänä päivänäkin
edelleenkin, tuulivoima, koska sitten nämä aurinkosähköt
ja aaltosähköt ja niin pois päin ovat
vielä hirveän paljon kalliimpia uusiutuvia vaihtoehtoja
kuin konsanaan nämä tässä. (Miapetra
Kumpula-Natrin välihuuto) — No, biokaasu, siinähän
on se energiaraaka-aine se tärkein eikä se, missä muodossa
se energia otetaan. Nyt minä koko ajan puhuin energiaraaka-aineesta,
edustaja Kumpula-Natri. Se on yksi lysti, mitä se energia
on. Minä uskon, että jatkossa se, mitä biomassasta
rakennetaan tai valmistetaan energiaksi, suhteellisesti entistä enemmässä tulee
olemaan muuta kuin sähköä ja lämpöä,
koska nimenomaan sille lämmölle ei löydy
sitä käyttäjää, vaikka
sille sähkölle löytyisikin. Se on kumminkin
chp:tä se, miten se kannattaa tuottaa.
Mitä vielä näihin edustaja Auton
pohdintoihin tästä tuulivoimasta tulee: Edustaja
Pirttilahti — arvostan hänen neuvokkuuttaan hyvin
suuresti monessa asiassa — nytkin kiikutti minulle tuohon
etupenkkiin tämän vihreän iPadinsa ja
oli avannut tuon Fingridin sivun, ja kun edustaja Autto löysi
enimmillään, oliko se, 3 megaa sieltä joku
kerta tuulella, niin tuossa kaksi minuuttia sitten se kulutus oli
89 megawattia ja tällä hetkellä tehoja
on käytössä tasan 90 megawattia. Nämä ovat
lukemat juuri tällä hetkellä. Jos joku
epäilee, kun kaikilla teillä on iPad siellä,
menkää Fingridin sivulle, seuratkaa. Se on ajantasaseurantaa,
mitä sieltä voi kaiken aikaa tehdä.
Elikkä minun viestini on, että tässä ollaan
nyt jo sitten jonkun verran tätä rakennettu ja
nyt ollaan alkuvaiheessa, tavoitteet ovat siellä 2020 se 2 500
megaa. Minä uskon, että huolimatta siitä, että tämä hallitus
ei välttämättä hirveän
kauan jatka, ministeri Vapaavuori kerkiää sinä lyhyenäkin
aikana, mikä hänellä ja muulla hallituksella on
tässä aikaa, tehdä paljon sen eteen,
että tästä tavoitteesta voisi tulla totta.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ymmärrän edustaja Pekkarisen lennokkaan puheenvuoron
hyvän tarkoituksen, mutta huomautan, että puhemiesneuvoston
ohjeet kieltävät tämän iPadin
näin monimuotoisen käytön täällä istuntosalissa.
(Naurua)
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ilman iPadia.
Minä olen niin iloinen tuosta aikaisemman ministeri
Pekkarisen puheenvuorosta ja myöskin nykyisen ministeri
Vapaavuoren puheenvuorosta, nimittäin jäin aika
alakuloisiin tunnelmiin meidän maa- ja metsätalousvaliokunnan
keskusteluissa ja jotenkin täysin alakynteen myöskin optimismini
kanssa. Nyt minulla on sellainen olo, että tässä nyt
yksi hullu kysyy enemmän kuin sata viisasta ehtii vastata.
Ja ministeri vastaa, mihin kysymyksiin näinä aamuyön
tunteina nyt sitten katsoo parhaaksi ja haluaa vastata.
Ensinnäkin, näkeekö ministeri mahdolliseksi saavuttaa
nämä ilmasto- ja energiastrategiassa tuulivoimalle
asetetut tavoitteet: 9 terawattia vuoteen 2025 mennessä,
näinhän se oli?
Sitten toinen kysymys. Tanskassa energiasta tuotetaan jopa yli
20 prosenttia tuulivoimalla. Kuinka se on mahdollista sen kokoisessa
maassa?
Sitten minua aina askarruttaa, että onko tämä joku
tämmöinen elävä legenda, vai
voisitteko nyt kertoa ihan tässä meille, mitä esteitä konkreettisesti
ympäristöministeriössä on, jotka
estävät tämän tuulivoiman rakentamisen,
jos siellä on tämmöisiä raivattavia
esteitä?
Itse tulen tuolta Perämeren pohjukasta ja alun perin
Kemistä, nykyisin Oulusta, ja siellä tämä positiivisuus
ja myötämielisyys tuulivoimalle on verratonta,
myös koko Pohjois-Pohjanmaalla. Minä olen miettinyt,
että onko täällä tällaisia henkisiä,
alueellisia, sosiaalisia esteitä, miksi eri maakunnista
tulevat edustajatkin suhtautuvat tuulivoimaan niin eri tavoin.
Sitten ihan viimeinen kysymys: onko pienimuotoisella tuulivoimalla
tulevaisuutta, eli kannattaako rakentaa pikkuinen tuulimylly, ja
milloin sitä voi sitten nettomittaroida ja valtakunnan verkkoon
syöttää sitä sähköä,
mitä siitä syntyy?
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tuossa edustaja Pekkarisen puheenvuorossa
parasta oli varmasti kehotus kansanedustajille aktiivisesti seurata
tätä Fingridin sivua, koska se on todella sivistävää luettavaa,
ja kyllä minua itseäni huolestuttaa se, jos todella
2 500 megawattia aiotaan rakentaa tämänkaltaista
tuotantokapasiteettia, jonka tuotanto heilahtelee käytännössä nollan
ja sitten tämän, onko se nyt, noin 30 prosenttia
sen tuotannon tehosta, mikä tällä hetkellä siellä voimajärjestelmässä on,
välillä. Se heilahtelee hyvin nopeasti, koska
tuulen energian fysikaalisista ominaisuuksista johtuen, kun tuulen nopeus
putoaa puoleen ja tämä energiamäärä on riippuvainen
tuulen nopeuden kuutiosta, niin se tuulen sisältämä energiamäärä putoaa
yhteen kahdeksasosaan. Eli juuri siitä syystä tämä tuulen
energia on varsin voimakkaasti vaihteleva energiantuotantomuoto.
Kyllä hämmästelen tätä ministeri
Pekkarisen puheenvuoroa, että Suomessa vesivoimavarat ja metsävarat
olisi täysimittaisesti hyödynnetty energiantuotannossa.
Kyllä minun mielestäni tänä keväänäkin
tuolta Kemijoen tulvaluukuista juoksutettiin hukkaan kymmenien miljoonien eurojen
edestä sitä parasta mahdollista säätövoimaa,
täysin uusiutuvaa puhdasta kotimaista vesivoimaa, ja sen
rakentamista kyllä peräänkuuluttaisin.
Ja kyllä olen edelleen myös sillä kannalla,
että jos todella välittäisimme siitä,
miten saadaan uusiutuvaa päästötöntä energiaa,
niin nämä ponnistelut, mitä nytkin täällä puolenyön
jälkeen salissa käytetään tuulivoiman
edistämiseksi, toisivat suunnattuina kotimaisen metsäbioenergian
käytön lisäämiseen paljon enemmän
sitä uusiutuvaa energiaa — jos se on oikeasti
se tavoite, mitä haetaan. Eri asia on, jos on joku muu
tavoite tässä asiassa.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! En malta olla kommentoimatta vähän
tähän keskusteluun muutamille. Kun puhuttiin Tanskasta, että jopa
20 prosenttia tuulesta, niin toisaalta voi ajatella, että 80
prosenttia hiilestä. Se on taas se toinen näkökulma,
mikä Tanskan osalta on, kun kovasti kehutaan sitä.
Meillä on kyllä aika mahtava tilanne täällä Suomessa:
on tällainen laaja paletti tätä energiapuolta.
Toinen asia, joka liittyy ympäristöministeriöön
tuulen osalta, on melukysymys. Sehän on se suuri kysymys:
35 desibeliä maksimissaan, vähemmän kuin
jääkaappi. Siellä rupeaa nousemaan tällaisia
uusia esteitä koko ajan tuulivoimalle, kun vanhoja yritetään
saada purettua jotenkin pois. Kyllä tässä pikkuisen
tällainen ötökkäfiilis kieltämättä tulee,
että aina tulee joku, joka estää kaikenlaisen
uuden toiminnan.
Ja arvoisalle kollegalle, Heikki Autolle: Samanaikaisesti, kun
tulee tällaisia ongelmia, että ei ole tasainen
energiatuotanto, kehitellään myöskin
uutta teknologiaa. Joku Wärtsilä on tehnyt vaikka
Smart Power Generation -systeemin, vesivoima on hyvä säätövoimakuvio,
jopa sähkön kulutuksen optimointi kuluttajan osalta,
joka taas vähentäisi sitten kulutusta silloin,
kun nämä jutut ovat kalleimmillaan. Että yritetään
löytää se balanssi, ja tässä on
aika hyviä uusia elementtejä löydettävissä nyt
jo ja varmaan vielä enemmän seuraavina vuosina.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Löysin ensimmäisen asian,
mistä olen Auton kanssa samaa mieltä, ja se on
tämä Vuotoksen rakentaminen. Olen ollut iät
ajat sitä mieltä, että niin pitäisi
tapahtua ja niin pitäisi tehdä, mutta ei sitä viime
vaalikaudella saatu aikaiseksi, ja tämän vaalikauden
hallitushan on ohjelmaan suorastaan kirjannut, että sellaista
ei sitten tehdä. Mutta, edustaja Autto, siinä seuraavassa
hallituksessahan tämä asia sitten hoidetaan.
Mitä tulee nyt vielä siihen, että on
hetkiä, ettei ollenkaan ole tuulivoimaa: Minä en
nyt kyllä usko sellaiseen, ei Suomi ole sellaisessa ilmastollisessa
tilassa, että joka puolella Suomea yhtä aikaa.
Kun myllyjä kuitenkin alkaa tulla ihan pohjoisesta, ylimmästä Lapista
lähtien tänne eteläisimpään
alueeseen saakka, kyllä aina jossakin vähän
tuulee. Tämä on ensimmäinen juttu.
No, mitä sitten, kun rakennetaan 2 500 megawattia
tuulitehoa? Kuinka paljon se tarvitsee säätövoimaa,
että se tuuliteho saadaan niin kuin maksimaalisesti irti?
Tuossa edellisessä tehtävässäni,
jota en viitsi sanoa nimeltä ääneen,
selvitytin tämän, koska siinä valmistelutyön
yhteydessä oli erimielisyyksiä siitä näitten
asiantuntijoitten kesken. Toisen selvityksen teki VTT ja toisen
teki Aalto-yliopisto. Nämä eivät päässeet yksimielisyyteen,
mutta olennaista oli kuitenkin se, että 2 500
megawatin tuuliteho tarvitsee säätövoimaa
ei sitten kuitenkaan enempää kuin toisen vaihtoehdon
mukaan 240 megawattia ja toisen vaihtoehdon mukaan 420 megawattia.
Ne olivat ne ääripäät, joilla
kuitenkin saadaan se 2 500 megaa täysimääräisesti
käyttöön. Siis kumpikaan ei esittänyt
enempää kuin 420 megawattia. Tämä vähän
kuvaa sitä. Edustaja Autolla oli laskukaava. Minä en
ihan sitä ymmärtänyt, mutta näin
käytännössä tämä asia
on.
Muuten yhdyn edustaja Jaskarin huoleen siitä, että kyllä ympäristöministeriössä nämä
melurajatkin
nyt sitten yritetään laittaa tosiaan. 35 desibeliä — jos
mylly ei saa pitää sitä ääntä,
mitä normaalikunnossa oleva jääkaappi
pitää, niin on se nyt tietysti vähän
kohtuuton vaatimus. Toivotaan, että järki palaa
näihin ratkaisuihin näiltä osin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Oli mukava huomata, että kovasti
arvostamani edustaja Pekkarinen on löytänyt yhtymäkohtia
politiikassamme, ja varmasti niitä löytyisi enemmän, jos
edustaja Pekkarinen kaikilta kiireiltään malttaisi
niitä lisää etsiä. Olen mielelläni
edistämässä muun muassa tätä hänen
mainitsemaansa vesivoiman lisärakentamista. Täytyy
myös sanoa se, että vaikka olen käyttänyt
värikästä kieltä tästä tuulivoimasta,
niin en voi olla toteamatta kuitenkaan sitä, että siis
tämä kyseinen lainsäädäntö on varmasti
laadittu hyvin, ja ottaen huomioon sen tavoitteen, että meillä on
tavoite edistää tuulivoimaa, niin tässä ministerikin
on tehnyt hyvää työtä ja me
nyt sitten lainlaatijoina.
Edelleen vain peräänkuulutan sitä,
että näin puolenyön jälkeen
jos panisimme huomiomme jonkun muun energiantuotantomuodon edistämiseen
yhtä suurella tarmolla, niin saisimme enemmän
sitä uusiutuvaa energiaa aikaan. Haluan vielä tuoda
ministeri Pekkariselle huomion siitä, että Saksassa
on rakenteilla 22 gigawattia hiilivoimaa, joten ei sielläkään
nyt aivan puhdasta tämä energiapolitiikka ole.
Kun Pekkarinen toi esiin tämän luvun, että noin
400 megawattia tarvitaan uutta säätökapasiteettia
tämän tuulivoiman epävarmuuden paikkaamiseen,
niin kun tähän asti Suomi on säätökapasiteetin
osalta joutunut luottamaan hyvin pitkälle pohjoismaisiin
sähkömarkkinoihin, jotka tässä on
jo useammassa puheenvuorossa todettu aivan ainutlaatuisen erinomaiseksi
järjestelyksi, kun siitä ollaan siirtymässä yhteiseurooppalaiseen
markkinaan ja tiedetään, että Saksa tulee
oman energiapolitiikkansa vuoksi vaatimaan kaiken Pohjoismaitten säätökapasiteetin,
niin Suomi jää vaille sitä aiemmin Norjan
vesivoimasta saatua säätökapasiteettia.
Meidän oma säätökapasiteettimme
on hyvin puutteellinen, ja se puutteellisuus vain pahenee sitä mukaa
kuin esimerkiksi tämä hallitus nyt ei ole aktiivisesti
lähtenyt säätövoimakapasiteettia tuon
Pekkarisenkin mainitseman Kemihaaran altaan osalta sitten täydentämään.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Yritän vastata niihin kysymyksiin,
jotka edelleen muistan.
Aloitetaan edustaja Koprasta. Kiitos kutsusta Lappeenrantaan,
ja tulossa ollaan. Mitä Lappeenrantaan edelleen tulee ja
tulee erääseen täällä käytettyyn
puheenvuoroon, jossa hieman haluttiin vähätellä tätä nyt
käsillä ollutta ratkaisua ja todettiin, että sekin
jonkun pienen lisän tuo, haluan edelleen muistuttaa siitä,
että yksinään tämä Perämeren
alueen kapasiteetti on kaksi kertaa enemmän kuin koko nykyinen
kapasiteetti yhteensä. Kun äsken laskin, että se
Lappeenrantaan syntyvä Suomen suurin tuulivoimapuisto,
jossa taitaa olla seitsemän turbiinia — 7 kertaa
3 on 21 — on hieman alle prosentin meidän tavoitteestamme,
ja kun tämä Perämeri pystyy yhteen terawattituntiin,
joka on noin kuudesosa tavoitteestamme, niin siitä voidaan
laskea, että se Perämeren hanke on noin 20 kertaa
isompi kuin tämä Lappeenrantaan syntyvä Suomen
suurin. Eli tässä mielessä en nyt oikeasti
vähättelisi sitä hanketta ja haluaisin
oikeasti aivan erinomaisen täydestä sydämestäni
kiittää puolustusministeriötä siitä vastaantulosta,
mikä tämän osalta on saatu aikaiseksi.
Siirrytään sitten edustaja Auttoon. Ensinnäkin kannattaa
palauttaa mieleen nämä eri uusiutuvien lisäämistavoitteet,
jotka silloisen ministeri Pekkarisen aikana määriteltiin
ja joihin nykyinen hallitus tältä osin täysin
yhtyi. Tästä lisäystarpeesta vuoteen
2020 mennessä suurin osa eli 25 terawattituntia on tarkoitus
hoitaa metsäpohjaisella biomassalla. Toiseksi suurin on
tuulivoima eli 6, joka on siis noin neljäsosa siitä,
mitä metsäpohjaisilla ajateltiin, ja kolmanneksi
suurin on lämpöpumput, joka oli muistaakseni 2,6, ja
näin nämä kokoluokat menevät.
Mitä vielä korkeasti kunnioittamaani ja hyvään
ystävääni edustaja Auttoon tulee, niin
voisin sanoa, että tämä kysymys on vähän
niin kuin että onko lasi puoliksi täynnä vai
puoliksi tyhjä: kun toteatte, että kun tuuli putoaa
puoleen, niin siitä saatava tuulivoima putoaa kahdeksasosaan; voisi
sanoa myös näin, että kun tuuli kasvaa
kahdella, niin se tuotanto kasvaa kahdeksankertaisesti. Eli näitä voi
aina katsoa kummasta tulokulmasta tahansa.
Edustaja Haapasen kysymykseen siitä, onko realismia
saavuttaa nämä tavoitteet: Emme ole vielä tehneet
arvioita siitä, saavutammeko vuoden 2025 tavoitteet, mutta
vuoden 2020 tavoitteitten osalta olemme hyvin vakuuttuneita, että ne
tullaan saavuttamaan. Suomessa on tällä hetkellä vireillä hankkeita
8 500 megawatin määrältä,
kun tavoitteena on 2,5 eli noin 3,5-kertainen määrä.
Eli tavallaan voisi sanoa, että riittää,
että kolmasosa niistä, jotka ovat vireillä,
toteutuu ennen vuotta 2020, ja kyllä meillä on
vakaa usko, että näin tulee käymään.
Edustaja Kumpula-Natrille toteaisin, että olemme saaneet
nyt jonkun verran edistystä muuallakin. Myös liikenneministeriön,
entisen Liikenneviraston osalta on päästy eteenpäin
nimenomaan näitten teitten suojavyöhykkeitten
ja muitten osalta ja myös käsittääkseni
näitten lentoliikenteen varalaskeutumissuuntien ynnä muitten
osalta. Eli kyllä sielläkin edistystä on
saatu, mutta ne eivät kohdistu samalla lailla yksittäisiin paikkoihin,
että voitaisiin arvioida, mikä niitten faktinen
merkitys on, ja tältä osin voi sanoa, että tämä puolustusministeriön
kanssa nyt saatu yhteisymmärrys on yksittäisenä tekijänä huomattavan
paljon merkittävämpi.
Täällä oli jo puhetta ympäristöministeriön vastuualueella
olevista haasteista. Siellä on kaksi haastetta. Toinen
liittyy tähän melukysymykseen. Jos minä muistan
oikein näitä desibelejä, niin 35 on suositus
tuulivoimalle, joka ei ole siis lakisääteinen
mutta jota käytännössä noudatetaan,
kun modernin jääkaapin taustameteli on 38. Toinen
liittyy sitten ylipäänsä luvituskäytäntöihin
ja niihin liittyvään byrokratiaan, erilaisiin selvittelyihin
ja muihin, ja näitten osalta nyt aidosti kyllä tarvittaisiin
edistystä, että tässä päästään
eteenpäin.
Sitten lopuksi varsinkin edustajien Paatero ja Kiljunen esille
ottamaan kysymykseen uusista mahdollisista tutkakompensaatioalueista.
Tämä lakihan on muotoiltu yleisesti ottaen sillä tavoin, että se
muodostaa raamin sille, että se voidaan tehdä missä tahansa,
mutta perustuslaillisista syistä tässä piti
erikseen määritellä tämä alue. Siellä oli
jopa karttaan merkitty, miten se rajataan. Siellä piti
määritellä muun muassa tämä tuulivoimamaksun
suuruus, joka oli neuvoteltu paikallisten toimijoitten kanssa ja
niin edelleen. Kyllä tietenkin lain kautta ne seuraavatkin
kompensaatioalueet pitää tehdä, mutta
ei toki yhtä pitkän kaavan mukaan.
Kysymyshän on siitä, että meillä parhaat
tuuliolosuhteet ovat pitkälti rannikkoalueilla, mutta rannikkoalueisiin
liittyy myös merkittävämmät aluevalvontaan
liittyvät haasteet, joihin sitten liittyy tämä Puolustusvoimien
tutkaverkosto. Se on joka paikassa omanlaisensa. Jokainen paikka on
uniikki paitsi tuuliolosuhteitten ja paitsi tuulivoimatuotannon
mahdollisuuksien osalta myös Puolustusvoimien tutkajärjestelmän
kautta, ja sen takia ei ole olemassa yleispätevää sääntöä, että jos
joku tehdään paikassa x jollakin lailla, niin
se voitaisiin suoraan siirtää paikkaan y, vaan kysymys
on siitä, minkätyyppisiä ja kuinka monia
tutkia pitää siirtää ja mihin
niitä pitää siirtää ja
kuinka paljon se maksaa, ja sen takia jokainen tapaus on omanlaisensa.
Kaikkien näitten kanssa tehdään töitä,
mutta tietenkin on selvää, mitä tämä lakiesityskin
osoittaa, että koska tämä on ratkennut
ensimmäisenä, niin se on ollut näistä tulokulmista
yksinkertaisesti helpoin.
Arvoisa puhemies! Ötököistä en
paljon tiedä enkä tiedä edes, miten ne
liittyvät tähän asiaan, mutta voin vakuuttaa,
että naarastiikerin lailla yritän taistella kaikkien
näitten esteitten voittamiseksi siten, että päästäisiin
eteenpäin riippumatta siitä, kuinka kauan tämä tai
joku muu hallitus istuu.
Aivan siunatuksi lopuksi, arvoisa puhemies: kun edustaja Pekkarinen
ennusti, että seuraavan hallituksen aikana rakennetaan
Vuotoksen allas, niin minä ennustan, että ei rakenneta,
joten voimme sitten sitä seuraavan hallituksen aikana katsoa,
edustaja Pekkarinen, että kumpi oli oikeassa.
Yleiskeskustelu päättyi.