9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntalain muuttamisesta
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa ehdotetaan
kuntalakia muutettavaksi niin, että kunnan hoitaessa tehtäviä kilpailutilanteessa
markkinoilla sen on yhtiöitettävä toimintansa.
Sinällään niin sanottu kilpailuneutraliteetin
varmistaminen on tärkeä asia, ja taustalla ovat
myöskin EU:n velvoitteet. Kunnat joutuvat jatkossa arvioimaan,
mitä palveluita ja tuotteita he tuottavat kilpailluilla
markkinoilla ja täytyykö kunnan yhtiöittää toiminta
vai vetäytyykö kunta markkinoilta pois.
Tätä lakiesitystä oli hankala käsitellä sekä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, sillä tähän
liittyy paljon epäselviä asioita, kuten esimerkiksi
työterveyshuollon ja työvoimapoliittisen koulutuksen
asema. Keskustelimme valiokunnassa paljon siitä, mitkä ovat
ne kunnan tehtävät, joita ei katsottaisi hoidettavan
kilpailutilanteessa markkinoilla, ja ovatko ne lakiesityksessä tarpeeksi
selkeästi määritellyt. Kuten hallintovaliokuntakin
mietinnössään toteaa, lakiin sisältyvistä rajoituksista
ja poikkeussäännöksistä huolimatta
useita rajanvetoja jää tulevan tulkintakäytännön
varaan.
Molempia valiokuntia puhututti erityisesti työterveyshuolto.
Työterveyshuolto jakaantuu tällä hetkellä lakisääteiseen
ja ei-lakisääteiseen toimintaan. Yhtiöittämisvelvollisuus
saattaisi johtaa toimintojen eriyttämiseen ja ei-lakisääteisten
sairaanhoitopalveluiden yhtiöittämiseen, tai yhtiöittämisen
sijasta kunta voisi joutua luopumaan työterveyshuollon
sairaanhoidon palveluiden tuottamisesta kokonaan. Viimeksi mainittu
vaihtoehto saattaisi vaikeuttaa palvelujen saatavuutta etenkin haja-asutusalueella,
missä kunnallinen työterveyshuolto on usein ainoa
palveluntuottaja.
Toiminnallisesti työterveyshuoltoa ei voi jakaa kahteen
osaan, sillä ennalta ehkäisevän toiminnan
ja sairaanhoidon välinen ero on usein veteen piirretty.
Esimerkiksi kuntoutus voi kuulua kumpaankin kategoriaan samankin
henkilön kohdalla. Työterveyshuollon asiakkaan
kannalta ehkäisevän työterveyshuollon
ja sairaanhoidon erottaminen voi viivästyttää terveysriskien
havaitsemista ja työkykyyn vaikuttavien uhkien torjumista.
Työterveyshuolto on jatkossakin syytä pitää yhtenä kokonaisuutena.
Olen samaa mieltä hallintovaliokunnan kanssa siitä,
että erityisesti sosiaali- ja terveyshuollon alalla on
tarpeen käydä lävitse yhtiöittämisvelvoitteeseen
liittyvät lainsäädännön
tarkistamistarpeet. Tässä yhteydessä on
selvitettävä mahdollisuudet järjestää työterveyshuollon
kokonaispalvelut kunnan omana toimintana. Tarkistamistarpeita on
muissakin terveydenhuollon toiminnoissa kuin työterveyshuollon
palveluissa. Tarkistukset tulisi tehdä siirtymäaikana,
ja koska siirtymäaika on lyhyt, tarvittavia lainsäädäntömuutoksia
on alettava pikaisesti valmistella.
Arvoisa puhemies! Myös työvoimapoliittisessa
koulutuksessa on tarkistamistarpeita, sillä kuten työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta lausunnossaan totesi, yhtiöittämisvelvoite
voi olla kuntien ja kuntayhtymien koulutusorganisaatioiden koulutuksen
tarkoituksenmukaisen ja kustannustehokkaan järjestämisen
kannalta ongelmallinen. Velvoite voi johtaa kilpailutilanteessa
myytävän koulutuksen eriyttämiseen oppilaitoksen
muusta koulutustoiminnasta ja saattaa lisätä toiminnan järjestämisen
kustannuksia sekä hallinnollista taakkaa. Osalle oppilaitoksista
lakiesityksessä tarkoitetun koulutuksen osuus on niin pieni,
että he voivat luopua tällaisessa tilanteessa
ulkopuolelle tarjottavan koulutuksen järjestämisestä kokonaan.
Yhtiöittäminen on ongelmallista myös siksi,
että tulevina vuosina koulutuksen järjestäjien
toiminnan tehokkuuteen ja palvelukykyyn kohdistuu merkittäviä vaatimuksia
koulutuksen resurssien leikkaamisen vuoksi.
Olenkin erittäin tyytyväinen siihen, että hallintovaliokunta
yhtyi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
kantaan siitä, että lainsäädäntöä on
tarpeen tarkistaa siirtymäaikana niin, että voidaan etsiä koulutustoiminnan
järjestämiseen myös muita kilpailuneutraaleja
ratkaisuja kuin yhtiöittäminen.
Arvoisa puhemies! Voin kyllä seuraavan pykälän
kohdan myöskin saman tien kertoa.
Eli tämä seuraava lakiesityshän liittyy
oleellisesti tähän edelliseen lakiesitykseen.
Tässä lakiesityksessä ehdotetaan Kilpailu-
ja kuluttajaviraston toimintavaltuuksia lisättäväksi
kilpailuneutraliteetin valvonnan varmistamiseksi.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston keskeinen tehtävä olisi
valvoa yhtiöittämisvelvoitteen noudattamista tilanteissa,
joissa kunta tarjoaa tavaroita tai palveluita markkinaympäristössä.
Se ei voi vaatia toiminnan yhtiöittämistä eikä kieltää toimintaa,
vaan se tekee tapauskohtaisen arvioinnin perusteella ratkaisun siitä,
toimiiko kunta viraston tutkittavana olevassa tapauksessa kilpailutilanteessa
markkinoilla. Viimesijaisena keinona virasto voisi kieltää kilpailuneutraliteettia
vaarantavan menettelyn ja sillä olisi mahdollisuus asettaa
kiellon tai velvoitteen tehostamiseksi uhkasakko. Lisäksi
virasto valvoo, että kunta hinnoittelee toimintansa markkinaehtoisesti
kunnan toimiessa markkinoilla yhtiöittämisvelvoitteeseen ehdotetuissa
poikkeustilanteissa.
Esitys koskee vain taloudellista toimintaa, ja siksi useimmat
kunnan erityistoimialaan kuuluvat tehtävät jäävät
lain soveltamisalan ulkopuolelle. Toisaalta Kilpailu- ja kuluttajavirasto
ei voi puuttua merkittävien kansalaisten hyvinvointiin, turvallisuuteen
tai muuhun sellaiseen yleiseen etuun liittyvien tehtävien
hoitamiseen, jos säännösten soveltaminen
johtaisi siihen, ettei tällaisia etuja voisi tarkoitetulla
tavalla turvata kansalaisille. Harkinta tehdään
kuitenkin aina tapauskohtaisesti ja arvioinnissa punnitaan pidemmän aikavälin
vaikutuksia.
Kunnan lakisääteisiä tehtäviä ei
katsota hoidettavan kilpailluilla markkinoilla, jos palveluja tuotetaan
vain niille, joille kunnan on lain perusteella järjestettävä näitä palveluita.
Tällä perusteella suurin osa kunnallisista sosiaali-
ja terveyspalveluista jää Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivallan
ulkopuolelle. Yksittäistapauksissa nämäkin
palvelut saattavat kuitenkin tulla kilpailuneutraliteetin näkökulmasta
arvioitaviksi, jos kunta järjestää toiminnan
markkinaehtoisesti ja myy palveluita markkinoilla, joilla myös
yksityiset toimijat toimivat.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta painottaakin omassa mietinnössään,
että kunnat voivat omilla palveluiden järjestämistapaa
koskevilla ratkaisuillaan vaikuttaa oleellisesti siihen, tuleeko
toiminta yhtiöittämisvelvoitteen piiriin tai Kilpailu-
ja kuluttajaviraston valvontaan. Valiokunta huomauttaa kuitenkin,
että rajanveto taloudellisen ja ei-taloudellisen toiminnan
välillä on tulkinnanvarainen, koska esimerkiksi
EU:n valtiontukisäännön soveltamisperiaatteiden
mukaan taloudellisen toiminnan ulkopuolelle jäävät
toiminnot, jotka luontaisesti ovat osa viranomaisten eri oikeuksia
ja joiden suorittamisesta julkinen sektori vastaa. Tällaisia
ovat muun muassa niin sanotut solidaarisuusperiaatteeseen perustuva
sosiaaliturva ja terveydenhuolto.
Käsitteen sisältöä ei kuitenkaan
ole määritelty eikä missään
ole kuvattu, mitä toimintoja Suomessa luetaan kuuluvaksi
tämän käsitteen piiriin. Toisin sanoen
EU-lainsäädäntöä Suomeen sovellettaessa,
erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa, tulee vastaan monia
ongelmia, koska suomalainen järjestelmä on niin
erilainen kuin muualla Euroopassa. Soveltamisalaa koskeva säännös
jättääkin Kilpailu- ja kuluttajavirastolle paljon
harkintavaltaa sen suhteen, milloin säännöksiä sovelletaan.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsookin, että viraston
ratkaisukäytäntöjä on seurattava
myös kansallisten sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden
kannalta.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona voidaankin todeta, että Kilpailu-
ja kuluttajavirastolle ehdotettu toimivallan laajuus ja muoto on
lakiehdotuksessa jossain määrin täsmentämätöntä ja
tulkinnanvaraista. Virastolle jää soveltamisalaan tehdyistä poikkeuksista
ja esityksen perusteluissa esitetyistä rajanvedoista huolimatta
varsin laaja harkintavalta.
Olenkin samaa mieltä kuin hallintovaliokunta omassa
lausunnossaan, että uudistuksen toteutumista ja viraston
ratkaisukäytäntöä sekä vaikutuksia
muun muassa kuntasektoriin on tarkkaan seurattava. Tulkinnanvaraisuutta
toki lieventää se, ettei viraston rooli ole etsiä rangaistavia
menettelyjä vaan pikemminkin tuoda esiin sääntelyn
vastaiset toimintatavat ja ohjata julkisen sektorin toimijat löytämään
korjaavat tavat hoitaa markkinoihin kytköksissä oleva
toiminta kilpailuneutraliteetin turvaavalla tavalla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto
käyttää harkintavastuuta, ja viraston
päätökseen haetaan muutosta markkinaoikeudelta
siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Mielestäni on kuitenkin erittäin ikävää, että sääntely
muotoutuu todeksi vasta vähitellen oikeustapausten perusteella.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys kuntalain muuttamisesta
selventää, kuinka menetellä tilanteessa,
jossa kunta tuottaa samanlaisia tai samankaltaisia palveluja kuin
yksityiset yritykset kilpailutilanteessa. Esityksen mukaan kunnan
tulee pääsääntöisesti
yhtiöittää tällainen toiminta
eli organisoida se osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen
tai säätiön hoidettavaksi. Huomioitakoon,
ettei yhtiöittämisvelvollisuus koske kunnan lakisääteisiä tehtäviä.
On hyvä asia, ettei kunta enää voi
toimia liikelaitosmuodossa kilpailluilla markkinoilla. Edelleen
kunta voi kuntana toimia markkinoilla vähäisessä määrin,
mutta hinnoittelun tulee olla aina markkinaperusteista. Tämä on
kohtuullista yrityksiä kohtaan, mutta parasta tietenkin
olisi, ettei kunta tai muukaan julkinen organisaatio toimisi kilpailluilla
markkinoilla lainkaan, vaan kenttä jätettäisiin
yrityksille. Tärkeää kuitenkin on, että kilpailu
kunnallisten ja yksityisten palveluntarjoajien kesken tasapuolistuu:
kaikki toimivat samoilla pelisäännöillä.
Ennemminkin tulisi kehittää kuntien ja yritysten
välistä yhteistyötä. Olemme
tietyllä tavalla lukkiutuneet hankintalakiin ja kilpailutus—tarjous-menettelyyn.
Muutakin yhteistyötä voisi olla.
Kuntien tulee keskittyä perustehtäviinsä.
Se auttaa tuottavuuden kasvattamisessa. Niin ikään lakisääteisten
palveluiden organisoinnissa on oltava ennakkoluulottomampia ja luonnollisesti pyrittävä
siihen,
että ne järjestetään tehokkaammin
ja laadukkaammin. On tietenkin muistettava, etteivät yksityistäminen
ja yhtiöittäminen ole itseisarvoja. Oleellista
on, että syntyy toimivat markkinat, joilla sekä kunnallinen
palveluntuotanto että yksityiset yritykset voivat terveellä tavalla
kilpailla.
Kunnan lakisääteisten palveluiden laadusta
ja saatavuudesta vastuu on aina kunnalla. Markkinaehtoiset palvelut
kuitenkin lisäävät ihmisten mahdollisuuksia
valita palveluiden välillä. Yksi keino edelleen
parantaa tilannetta olisi palvelusetelin käytön
lisääminen. Uskon, että tämä kirittäisi
palveluntarjoajia, niin kunnallisia kuin yksityisiäkin,
entistä parempaan suoritukseen. Edelleen: suotavaa olisi,
että kuntien palvelut tuotteistettaisiin niin hyvin, että ne
voitaisiin tarkasti hinnoitella. Tämä parantaisi
myös hallintomme läpinäkyvyyttä ja
antaisi kuntalaisille tietoa, mitä palvelut oikeasti maksavat.
Arvoisa puhemies! Olen aiemminkin puhunut täällä palvelualoitteen
käyttöönotosta. Palvelualoite on loistava
keino kunnallisten palveluiden tuottavuuden ja laadun parantamiseksi.
Kysehän on toimintatavasta, jossa kunta sitoutuu kilpailuttamaan
palvelut, jos joku muu taho esittää uskottavan
suunnitelman sen toteuttamiseksi entistä paremmin tai edullisemmin.
Uskon, että palvelualoitteen käyttöönotto
säästäisi kuntalaisten rahoja merkittävästi
ja osaltaan lisäisi hyvinvointia maassamme.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos kollegoille, jotka olette tärkeän asian
vuoksi hereillä vielä täällä,
ja puhemieskin näyttää olevan. Tämä on
vähän outo tilanne. Täällä ei
ole yhtään mietintövaliokunnan jäsentä käyttämässä puheenvuoroa,
ja siksi tahdon erityisesti kiittää Merja Mäkisalo-Ropposta,
kollegaa, joka kävi ansioituneesti ja laajasti lakimietintöä läpi,
mistä tässä on kyse. Otan itse lyhyemmän
kaavan kautta.
Kun tätä lakia alettiin odottelemaan, oli
hyvinkin selkeä tämä kilpailuneutraliteettiasian
lakiin tuominen, kun puhuttiin satamista ja energialiikelaitoksista.
Niissä oli valmistelua tehty pitkälle ja odotettiin
vain lakia, milloin sitten osassa tuntui, että ikävä asia
täytyy viedä loppuun ja tehdä. Mutta
aika selkeästikin alkoi olemaan esimerkiksi energiapuolella
niin, että yhden kunnan omistama liikelaitos tarjosi jokaisessa
Suomen kunnassa kilpailluilla markkinoilla sähköä,
myi, mainosti ostoskeskuksissa, julkisesti lehdissä. Eihän
se silloin ihan peruskunnan palvelua enää ollut,
ja sellaisissa kohdissa tästä on tullut aika selkeä.
Itse tiedän satamatoimintoja tarkasti seuraavana, että myös
satamasektorilla on valmistauduttu tähän pitkään,
ja se oli aika helppo. Mutta sitten alkoivatkin vaikeudet, kun tästä tuli yleislaki
ja monta muuta sektoria, joihin se ei ollenkaan niin helposti sovellu.
Vastuuta tulee jäämään harmittavan
paljon Kilpailu- ja kuluttajaviraston ratkaisukäytäntöihin,
ja sen takia tämän lain vaikutusta koko kuntasektoriin
on tarkkaan seurattava jatkossa.
Valiokunta on selkeästi myös kirjannut tarpeen
käydä lävitse yhtiöittämisvelvoitteeseen liittyvät
lainsäädännön tarkistamistarpeet
sinä aikana, kun tämä siirtymäaika
on voimassa. Tämä on tärkeä ja
tosissaan otettava viesti, koska niin paljon jää myös
epäselvyyksiä eri aloilla, joilla rajanveto on
vaikeaa, mutta niitä kun ei erikseen ole käyty
tarkkaan läpi, niin parempi on meidän muodostaa
tahtotila kuin jäädä odottelemaan yksittäisiä oikeustapauksia,
joissa vielä eri kunnissa on tilanne erilainen, ja niistä oikeustapauksista
yleisen politiikan vetäminen on todella hankalaa, niin
kuin tiedetään.
Esimerkiksi täällä mietinnössä on
haluttu täydennystä kirjasto-, liikunta-, nuoriso-
ja kulttuuripalveluja koskeviin osin, koska näitä toimintoja
kunta järjestää kuntalaisten hyvinvoinnin
edistämisen vuoksi. Perusteluna on se, että palvelut ovat
yhdenvertaisesti kaikkien kuntalaisten saatavilla. Nämä kirjasto-,
kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalvelut ovat vielä luonteeltaan
lakisääteisiä ja kunnan tehtäväalaan
kuuluvia palveluja, mutta kunnalla on näissä harkintavalta
päättää, missä laajuudessa
ja millä tavoin palveluja se järjestää.
Osa näistä palveluista on peruspalveluja ja osa
peruspalvelujen luonteista toimintaa. Hallituksen esityksestä ilmenee
selvästi, että jos toimintaa ei hinnoitella markkinaehtoisesti
vaan rahoitetaan esimerkiksi valtionosuuksin, toimintaa ei voida
pitää kilpailutilanteessa markkinoilla harjoitettuna
toimintana. Näin tämä kuulostaa selvältä,
mutta kyllä asiantuntijoiden kuulemisessa kävivät
ilmi myös semmoiset vaikeat rajatapaukset. Esimerkkinä siitä minusta
oli pohdinta siitä, kuinka monta liukumäkeä kunnan
uimahalli voi sisältää ennen kuin se
muuttuu kylpyläksi, ja kylpylä taas ei ole perinteisesti
kunnan palvelutoimintaa vaan on enemmän sitten virkistys-
ja yritystoimintaa. Mutta rajanvedon vaikeudesta huolimatta täytyy
tehdä kovaa työtä ja koettaa selkeyttää oikeustilannetta.
Tahdon erikseen mainita, kun tässä on kilpailulaki
ja kuntalaki esillä, että meillä on vielä tuloillansa
paljon tähän lähelle liittyviä lakeja,
esimerkiksi hankintalaki, kun Euroopan unionista valmistuu hankintalaki.
On haluttu odottaa sitä. Sen lisäksi tulee EU:n
valtiontukisäädöksiin liittyviä jatkohankkeita,
jotka koskevat kunnan yleistä toimintaa, avustusmahdollisuuksia
sekä kunnan yhteistoiminnan suhdetta ja palveluita, joihin
voidaan asettaa julkisen palvelujen velvoite, eli niin sanotut sgei-palvelut
ovat myös tuloillansa. Kaiken tämän koordinoimiseksi
hallituksella on terveen kilpailun ohjelma, jonka välilausunnoissakin
se ottaa jo kantaa siihen, että kolmannen sektorin toiminta
markkinoilla vaatii myös selkeyttämistä.
Siinä määritellään
myös tarve selvittää Raha-automaattiyhdistyksen
tukipolitiikkaa ja sen uudistamistarpeita, sillä olemme
monien mielipiteiden mukaan, joihin itsekin yhdyn, tehneet ehkä ääritiukkaakin
tulkintaa suhteessa kansalaisjärjestöjen ja kolmannen
sektorin mahdollisuuksiin tuottaa hyvää palvelua
yhteiskunnalle, ottaa vapaaehtoistyön siihen mukaan yhteiskunnan
hyväksi.
Minulla on vielä hyvää tahtoa paljon,
vaikka mielipiteiden painotukset eroavat tässä esimerkiksi
yritysten puolelta ja kansalaisjärjestöpuolelta,
että löydämme hyvän tavan edistää nimenomaan
tervettä kilpailua. Terve kilpailu ei tarkoita, että mitään
ei saisi tuottaa kansalaisjärjestöjen toimin,
eikä se tarkoita myöskään sitä,
että kaikki pitää tehdä kilpailun
ulkopuolella. Tätä hyvää tasapainoa
tällä lailla yritetään, mutta
työtä vielä jäi, ja olen iloinen
siitä, että hallintovaliokunta on mietinnössään
kuunnellut monia muita valiokuntia. Itse olen tätä käsitellyt
talousvaliokunnassa, jossa myös todetaan tämä vaikeus
ja se vastuu, joka Kilpailuvirastolle jää tässä tulkinnassa.
Sen tarkentaminen on haastavaa, mutta tehtävä,
jonka eduskunta hallitukselle valmisteltavaksi antaa.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Taustahan tähän kuntalakiin
ja yhtiöittämisvelvollisuuteen lähti
alun perin ensin valtion puolelta eli Destiasta. Sen jälkeen
kuntapuolelta Palmiasta vuonna 2008 alettiin katsoa, toimimmeko me
samoilla edellytyksillä samojen palvelujen tuottajina:
yksityinen, kolmas sektori ja kuntapuoli. Siinä suhteessa
voin sanoa, että tämä kuntalaki ottaa
ison askeleen eteenpäin tasavertaisuuden näkökulmasta.
Tosiasiahan on, että jos kunnat menevät markkinoille
tuottamaan palveluita, niin täytyisihän niiden
pelisääntöjen olla aidosti samat. Jos
katsoo tilannetta, että nykyään ei ole
tarvetta maksaa yhteisöveroa, ei kiinteistöveroa,
ei varainsiirtoveroa, saa alv-palautuksen, niin voi olla, että tällainen
etu on 20—30 prosenttia. On siinä sitten aika
vaikea sen jälkeen kilpailla ja yrittää laittaa
hyvää palvelua, jos toisella puolella on 30 prosentin
etu markkinoissa, saati sitten kehittää palveluita
johonkin suuntaan. Eli tämä yhtiöittämisvelvollisuus
toivottavasti tuo nyt sitten läpinäkyvyyttä näihin
kuntien omistamiin yhtiöihin, koska konsernin sisälle
tätä läpinäkyvyyttä ei
todellakaan ole saatu.
Aika tuore tutkimus liittyy tällaiseen kuin Kuntamaisema
Oy, joka arvioi näitä eri palveluiden kustannuksia.
Arvioiden mukaan, kun verrattiin 20:tä kuntaa, esimerkiksi
lasten päivähoito oli 6 000—13 000
euroa per vuosi per asukas. Eli yli kaksinkertainen ero on eri kunnissa,
paljollako päivähoito hoidettiin. Vaikka siinä olisi erilaiset
olosuhteetkin, niin on se kyllä niin huikea ero, että jotakin
täytyy jossakin tehdä paremmin, ja laadussa ei
ollut juurikaan eroja. Sama vertaus oli hoiva- ja hoitopalveluissa.
Siellä on 8 000—16 000:n kustannus
per asukas per vuosi.
On todellakin mielenkiintoista nähdä, mitä tämä yhtiöittäminen
teettää ja mitä se vaikuttaa sitten siihen,
kuinka tasavertaiseen asemaan yksityinen, kolmas sektori ja kuntapuoli
tulevat. Itse olen sillä kannalla hyvin, että ainoa
poikkeus, jossa ei tämäntyyppistä yhtiöittämiskilpailua olisi,
olisi vähäinen toiminta. Mutta oli siellä myöskin
ehdotuksia jossain vaiheessa, että 10 prosentin liikevaihdolla
kunnan yhtiö saisi kilpailla markkinoilla, mutta miettikää,
hyvät ystävät, sellaista tilannetta,
että jos kunnan yhtiö jossakin palvelussa on vaikka
50 miljoonan euron liikevaihdolla, niin se saisi 5 miljoonaa euroa tehdä toimintaa
markkinoilla, ja jos suurin yhtiö on 5 miljoonan yhtiö,
niin kuulostaa aika pahalta tilanteelta siinä vaiheessa.
Sen takia tämä tasavertaisuusvaatimus on erittäin
oleellinen.
Aika paljon tuli esimerkkejä, että tässä on edelleenkin
hyvin paljon poikkeuksia, ja voi kysyä esimerkiksi kysymyksen,
voiko palvelun lakiperusteisuus olla poikkeus. Lakihan edellyttää, että palvelu
on tuotettava. Laki ei edellytä, kuka palvelun tuottaa.
Laki edellyttää sen, että joku tilaa,
joku järjestää ja joku vastaa, mutta
tuottajasta ei puhuta yhtään mitään.
Mutta kuten sanoin, tässä ollaan menty hyvä askel
eteenpäin. Minä toivon, että nyt mennään tällaiseen
avoimeen kustannusperusteisuuteen, mennään mieluummin
laadun arviointiin kuin pelkän hinnan arviointiin ja tehdään
ihmisille entistä parempia palveluja.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä kuntalain muutoksessa
taustalla on toki Euroopan komission EU-valtiontukisäännöksien
vastaisiksi katsomien tukien poistaminen. Esimerkiksi konkurssisuojasta
käsin ei saa markkinoille lähteä toimimaan
julkisin voimavaroin. Mutta itse näen tässä sillä tavalla
laajemman merkityksen, että kun kunnat näin oman
toimintansa yhtiöittäen lähtevät
reiluilla pelisäännöillä pelaamaan
yritysten kanssa samoille markkinoille, niin varmasti ne kokevat
myös parempana mahdollisuutena sen, että kuntien
omaa palvelutuotantoa, palveluitten järjestämistä,
avataan sitten käytännössä myös
paikallisten yrittäjien toteutettavaksi, ja näin
kuntien ja paikallisten yritysten kumppanuudesta voidaan saada siihen
palveluiden järjestämiseen sen kaltaista lisäarvoa,
jota hyvinvointiyhteiskuntamme kohtaamien haasteitten ratkaisemiseksi
tässä ajassa tarvitaan ja josta saadaan todella
sen kaltaista potentiaalia, josta voisi syntyä tällaisia
suomalaisen viennin tuotteita maailmalle. Eli näen tämän
hyvänä avauksena kehittää myös
suomalaista palvelumarkkinaa, kun siellä sekä kunnat
että yritykset pääsevät samoilla
pelisäännöillä toimimaan.
Ehkä tämä tässä vaiheessa.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että viimein on päästy eteenpäin
tässä asiassa. Nämä molemmat
esitykset, niin tämän kuntalain osalta kuin tämän
kilpailulain muutoksen osalta, sisältyvät hallituksen
terveen kilpailun edistämisohjelmaan.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Selvästi talousvaliokunnan
asialista on ollut tämän illan agendana. Huomaan
itsekin jo useamman kerran viihtyneeni tässä puhujapöntössä.
Kilpailulaki ja kuntalaki ovat molemmat, kiitos puhemiehen,
nyt yhtä aikaa puhuttavissa, ja molempiin on useampi peruste.
Yksi peruste on se, että meillä on Euroopan unionista
tulevat velvoitteet, joissa on jo muutama vuosi sitten ensimmäisen
kerran tullut tieto siitä, että liikelaitosmalli
elinkeinotoimintana markkinoilla toimivissa yhtiömuodoissa
ei ole enää suotava eikä mahdollinen,
vaan on tehtävä yhtiöittäminen.
Silloin ne ensimmäiset lähdöt, muistan,
olivat energiayhtiöihin, ehkä jonkun verran myöskin
satamien puolella.
Kunnalla on siis mahdollisuus joko tehdä yhtiö tai
toisaalta ottaa toiminnot omaksi toiminnakseen. Ehkä ei
ole ihan realismia palata satamalautakuntaan, jos ajatellaan vaikka
Kotka—Hamina-seudun sataman kohdalta, mutta miksei se joidenkin
pienempien yhtiöiden kohdalla voisi olla hyvinkin realistinen
vaihtoehto. Meillä tasapuolinen kilpailu siinä kohtaa,
kun toimitaan markkinoilla ja pidetään markkinaehtoista
hintaa, on tietysti se, millä pystytään
järjestämään yritysten toiminnan
mahdollisuudet realistisiksi ja reiluiksi.
Tässä äskeisiin edustaja Jaskarin
ja edustaja Auton puheenvuoroihin liittyen kyllä näen,
että kunnallisten lakisääteisten palveluiden,
jotka tässä on rajattu ulos, kuten monopoliluonteisten
palveluiden, tulee olla tästäkin eteenpäin
ainoastaan ja vain kunnan järjestettävissä olevia
niin, ettei tarvitse avata kaikkia palveluita kilpailulle eikä tarvitse
ensisijaisesti kunnan ajatella, että kunnan yritykset pystyvät
tuottamaan niitä palveluita, vaan kyllä kaikissa
on nähty, että se hyöty on siitä,
että kunnalla on samoja toimintoja myös omana
toimintanaan järjestettävänä.
Toiset poikkeukset, joihin myös äsken viitattiin,
ovat nämä vähäisessä määrin
markkinoilla toimimisen kriteerit, joista siis
liikevoittoon tai -tuottoon perustuva määritelmä on
yksi ja yksi on se, kuinka pitkillä aikajaksoilla yhtiöt
voivat toimia markkinoilla. Jos on vaikka sesonkiaikaista, väliaikaista
myyntiä, niin siinä kohdin nämä poikkeukset
sisältyvät.
Määritelmä "elinkeinotoiminta" on
se, minkä talousvaliokunta kirjasi tähän
omaan mietintöönsä, ja se tuli varsin
selkeäksi. Jos kunta vaikkapa järjestää urheiluhallin
ja vuokraa sieltä vuoroja urheiluseuroille tai vaikkapa
joihinkin tapahtumiin, niin pääasiassa sen urheiluhallin
tehtävä on kansanterveydellinen ihmisten liikuttaminen, eikä se
tarkoita sitä, että viereen rakennettava yksityinen
halli edellyttäisi sitten kunnallisen hallin yhtiöittämistä ja
hintojen laittamista sillä perusteella samalle tasolle.
Kyllä julkisten, etenkin lakisääteisten
palvelujen mutta myöskin yleisten palvelujen, joiden voidaan
katsoa palvelevan yhteistä hyvää, tulee
olla tässä eri käsittelyssä.
Siitä syystä olin iloinen, että tässä kuntalain
puolella sinne on kirjattu erikseen liikunta-, nuoriso-
ja kulttuuripalvelut.
Kilpailulain puolella tämä Kilpailu- ja kuluttajaviraston
ratkaisumahdollisuus, selkeämmät keinot puuttua
ja antaa huomautuksia ja sanktioita, on tietenkin hyvä,
mutta tässä kohtaa talousvaliokunta erityisesti
kiinnitti huomiota siihen, että ensisijaisesti, ja varmaan
lähes kaikissa näissä tapauksissa, on
mahdollista tehdä se konsultoiden, sovitellen ja neuvotellen,
joka on tietenkin kaikkien osapuolten osalta huomattavasti parempi
vaihtoehto.
Pari ongelmallista kohtaa tähän mietintöön
sisältyi, joista katson, että työterveyshuolto
oli ihan perusteltua jättää lisäselvityksien
kohteeksi, sillä ei ole mitään tolkullista
syytä jakaa nykyisin hyvin toimivaa työterveyshuoltoa
siitä syystä, että osa pitäisi
yhtiöittää niin, että sairaanhoitoa
pitäisi järjestää toisella tavalla
ja ennalta ehkäisevää terveydenhuoltoa
toisella tavalla. Kyllä suomalainen malli nykyisen työterveyshuollon
järjestämisessä tulee pystyä säilyttämään
tästäkin eteenpäin.
Toinen, mihin ei ole tässä mietinnössä otettu kantaa,
on sitten ehkä enemmän hankintalain puolelle liittyvä asia,
mutta tulee tällä hetkellä ongelmana
vastaan monessa kohdin, ja se on se, mitenkä järjestöt
ja yhdistykset voivat toimia markkinoilla, sillä tällä hetkellä paine
siihen, että yhdistysten on yhtiöitettävä toimintansa
ollakseen samalla viivalla, ei tunnu hyvältä versiolta, sillä vapaaehtoinen
ja kansalaistoimintaan perustuva aatteellinen toiminta ei tunnu
jotenkin markkinalogiikkaan sopivan ainakaan oman ajattelun ja arvomaailmani
kanssa. Ja se on mielestäni seuraava pohdittava asia, että miten
me turvaamme tämän suomalaisen kolmitahoisen palveluiden
järjestämismallin, jossa kunta, julkinen puoli,
voi järjestää ja sitten hankkia jotkut
palvelut järjestöiltä tai yrityksiltä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuntalakia ehdotetaan muutettavaksi
siten, että kunnan hoitaessa tehtävää kilpailutilanteessa
markkinoilla sen tulisi pääsääntöisesti
antaa tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan,
yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi.
Laissa rajattaisiin kuitenkin joitakin tehtäviä,
joita ei katsottaisi hoidettavan kilpailutilanteessa markkinoilla. Tärkeimmät
rajaukset koskisivat lakisääteisiä tehtäviä,
yhteistoimintana hoidettuja sekä monopolin muodostavia
tehtäviä. Lakiesityksen taustalla ovat useat Euroopan
unionin komission kantelut. Laki vaikuttaa erityisesti kuntien liikelaitosten
asemaan. Suurimmat muutokset kohdistuvat energialaitoksiin ja satamiin
sekä sellaiseen palvelutuotantoon, jossa liikelaitokset
ovat myyneet palveluitaan organisaation ulkopuolelle.
Arvoisa herra puhemies! Arvioin tämän lakiesityksen
näkökulmia lähinnä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan näkökulmasta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kannoimme suurta huolta siitä,
miten tämä lainsäädäntö vaikuttaa
tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämiseen.
Olemme juuri kehittämässä sosiaali- ja
terveydenhuollon rakenneuudistuksia. Nyt käsittelyssä oleva
esitys ei voi olla irrallinen osa sote-kokonaisuutta. Kannamme suurta
huolta siitä, että tämä esitys
saattaa pilkkoa entisestään jo hajanaista sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelukokonaisuutta. Sosiaali- ja terveydenhuollon
uudistuksen tavoite on juuri päinvastainen. Tavoitteena
on vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon perustasoja ja niiden
välistä integraatiota sekä parantaa erikoissairaanhoidon
tasoa muun muassa keskittämällä osa toiminnasta
ja järkeistämällä toimintoja
siten, että ne olisivat entistä tehokkaampia ja
laadukkaampia.
Nyt käsittelyssä oleva esitys tarkoittaisi
käytännössä esimerkiksi sitä,
että kunnallinen työterveydenhuoltopalveluiden
tuottaminen jakautuisi ennalta ehkäiseviin ja sairaanhoitopalveluihin,
mikä vaarantaisi kokonaisvaltaisen työterveydenhuollon
toteuttamisen julkisella sektorilla. Tämä vaikeuttaisi
asiakkaiden kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista. Ongelmana on
myös, mihin vetää raja ennalta ehkäisevän
ja sairaanhoidon välille. Ihminen on kokonaisuus, ja näin häntä tulisi
myös hoitaa.
Työterveydenhuollon mahdollisuus vaikuttaa ehkäisevästi
työkyvyttömyyden kehitykseen vaikeutuu. Miten
esimerkiksi tulkitaan kuntoutus, joka voi olla ennalta ehkäisevää tai
sairauden hoitoa tai molempia? Tavoitteena on ylläpitää ihmisen
työkykyä, ja rajanveto joissakin tilanteissa on
todella kuin veteen piirretty viiva. Tämä osaltaan
heikentää myös tavoitetta työurien
pidentämiseen, joka koko yhteiskunnan kannalta on hyvin
oleellinen kysymys ja tavoite.
Palveluiden pilkkoutuminen lisää vääjäämättä myös
toimintojen päällekkäisyyttä,
kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoite on poistaa
päällekkäisyyttä. Työnjako
eri toimijoiden ja kuntien välillä vaikeutuu ja
voi siten johtaa palvelujen epätarkoituksenmukaiseen eriytymiseen.
Tällä hetkellä kunnat tekevät
yhteistyötä monella eri tavalla, muun muassa siten,
että kukin keskittyy erityisiin palveluihin ja niitä tarjotaan
myös naapurikunnille. Tämä on tehokasta, järkevää ja
taloudellista. Nyt tämä yhteistyö vaikeutuisi.
Asiantuntijoiden mukaan esitys vaikeuttaa myös pienten
yritysten sekä maatalousyrittäjien mahdollisuutta
saada työterveyspalveluja haja-asutusalueilla. Ongelmia
on siis tämän lainsäädäntöesityksen
kautta paljon.
Arvoisa herra puhemies! Kuten esityksen perusteluissa todetaan,
voi yhtiöittäminen ja henkilöstön
siirtyminen edellyttää pitkääkin
valmistelua. Yhtiöittämiskokemusten perusteella
prosessi voi kestää jopa kolme vuotta. Asiaa valmistellut
työryhmä ehdottikin kolmen vuoden siirtymäaikaa.
Saamiemme asiantuntijoiden mukaan kunnat eivät ole voineet
riittävästi valmistautua lain täytäntöönpanoon
monien ristiriitaisten tilanteiden ja esitysten takia. Tämän
lisäksi kuntarakenneuudistus ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevat
suuret muutokset lisäävät valtavan joukon
uutta valmistelutyötä kunnissa.
Mielestäni on ehdottoman tärkeää,
että sosiaali- ja terveydenhuoltoa kehitetään
kokonaisvaltaisesti. Vaikka työterveydenhuolto ei varsinaisesti
tähän nyt kuulu, tulee sen kehittämisen
tapahtua samassa linjassa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen
kokonaisuuden kanssa. Tästä syystä valiokunta
esitti, että siirtymäaikaa pidennettäisiin
vuoden 2016 loppuun saakka. Tähän näkemykseen
on yhtynyt myös hallintovaliokunta.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi lyhyesti: sosiaali- ja terveysvaliokunta
piti myös ehdottoman tärkeänä,
että henkilöstön oikeusturvaa ei missään
olosuhteissa heikennetä, kun näitä kaikkia
lainsäädäntökokonaisuuksia viedään
eteenpäin.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljunen oikeastaan vei sanat suusta, otti
juuri tämän sosiaali- ja terveydenhuollon osion
hyvin vahvasti esille, eli hallintovaliokunnan mietintö on
yksimielinen, mutta sitten sosiaali- ja terveys- ja myös
sitten TyVin puolella on siellä keskustan osalta eriävät
mielipiteet. Nämä juuri perustuvat tähän,
että nähdään, että työterveyshuolto
tulee tässä hajoamaan. Kuinka sitten työterveyshuolto
erikokoisissa kunnissa tullaan hoitamaan? Yhtä lailla on
tämä huoli tästä maatalousyrittäjän
työterveyshuollosta ja pienten yritysten osalta.
Lisäksi keskusta on täällä esittänyt,
että tulisi käydä ensin tämä rahoitusjärjestelmä paremmin lävitse,
koska nyt tämä sote-uudistus on menossa ja tämä lainsäädäntö tulee
tähän samanaikaisesti. Siellä juuri mielipiteenä tulee
esille, että tulisi välittömästi
aloittaa tämän rahoitusjärjestelmän
kehittäminen.
Arvoisa puhemies! Tässä on monta hyvää muuta
kohtaa. Tämä selkeyttää juuri
kunnan toimimista kuntamarkkinointikentällä. Kunnathan ovat
olleet niillä kentillä, sanotaan näin,
että vähän niin kuin kuntien tiloissa
ja muussa toiminnassa on toimittu ja sitten on kuitenkin yksityisillä markkinoilla
oltu eli on saatu tämä hyöty näistä kunnan
tiloista ja toiminnoista.
Täällä mielestäni hyvin
on ottanut talousvaliokunta, ja talousvaliokunta oli yksimielinen,
näitä asioita huomioon. Todetaan hyvin, että kunnanhan
ei ole pakko yhtiöittää näitä asioita,
jos ei kunta toimi näillä markkinoilla. He voivat
kehittää markkinoita eteenpäin.
Toinen on tämä kohta, missä korostetaan — huomioon
ottaen, että valiokunta pitää sääntelytapaa
sinänsä ymmärrettävänä mutta
korostaa — tarvetta tehokkaan neuvonnan ja ohjauksen järjestämiseen
ja sääntelyn osalta juuri Kilpailu- ja kuluttajaviraston
valvontatyöhön. Otan esimerkin eiliseltä päivältä.
Mänttä-Vilppulan kaupungissa meillä on
järjestetty sosiaali- ja terveystoimi yhdessä yksityisen
yrityksen kanssa, meillä on yhteiskunnallinen yritys, ja
sitä nyt ei sitten muistettu heti kilpailuttaa, kun tämä toiminta
laitettiin käyntiin, mistä sitten toinen yksityinen
yhtiö on valittanut, ja eilen tuli päätös
markkinaoikeudesta, että tämän valittaneen
terveysfirman vaateet hylätään, mutta
meidän kaupungin täytyy kilpailuttaa tämä ja
3 miljoonan uhkasakolla. Näen, että tämä kilpailuttaminen
on erittäin tärkeätä ja neuvonta,
miten kuntia ja näitä yhtiöitä sitten
viedään eteenpäin. Tämähän
on hyvin tuttua toimialaa jo kuitenkin elinkeinoyhtiötoiminnassa,
mutta terveydenhuollon järjestämisessä tämä on
vähän varmaan uutta, ja tämä on
hyvä lausunto tämä talousvaliokunnankin
osuus, että otetaan huomioon tämä neuvonta-asia.
Meillä on kilpailuttamisen osalta aika paljon osaamisvajetta
kunnissa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Teen puhemiehen toivomuksen mukaan
eli vedän seuraavassa pykälässä pois
ja käyn tässä yhteydessä läpi
kilpailutukseen liittyvät asiat.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on
lisätä Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltaa
selvittää ja valvoa kilpailuneutraliteetin toteutumista
yksityisen ja julkisen taloudellisen toiminnan välillä.
Virastolla on oikeus puuttua kilpailun tasapuolisuutta vaarantavaan
menettelyyn tai toiminnan rakenteeseen. Tämä hallituksen
esitys liittyy äsken käsittelyssä olleeseen
esitykseen kuntalain muuttamisesta. Esityksen tavoitteena on luoda
Euroopan komission edellyttämä kansallinen valvontamekanismi,
jonka avulla erityisesti hinnoittelun markkinaehtoisuuden toteutumista
voitaisiin valvoa kuntien ja kuntayhtymien taloudellisen toiminnan
yhtiöittämisvelvollisuutta koskevien poikkeusten
osalta. Esitys koskee vain taloudellista toimintaa. Täten
useimmat kunnan yleis- ja erityistoiminta-alaan kuuluvat tehtävät
jäävät tämän lain soveltamisalan
ulkopuolelle.
Lakisääteiset tehtävät jäävät
tämän lain soveltamisen ulkopuolelle. Jos kunta
kuitenkin järjestää palvelut tai toiminnan
markkinaehtoisesti ja myy palveluja markkinoille, toiminta tulee
yhtiöittämisen piiriin ja siten myös
Kilpailu- ja kuluttajaviraston valvontaan. Esityksen mukaan Kilpailu-
ja kuluttajavirasto voisi puuttua valtion, kunnan tai kuntayhtymien
sellaiseen menettelyyn tai toiminnan rakenteeseen, joka vääristäisi tai
estäisi kilpailua. Kilpailua vääristävällä tai
estävällä menettelyllä tarkoitetaan
sellaisia toimintatapoja, joiden seurauksena kilpailu ei ole tasapuolista
julkisen ja yksityisen sektorin elinkeinotoiminnan välillä.
Esityksen mukaan virasto voisi puuttua kaikkeen kilpailua vääristävään
menettelyyn sen muodosta tai ilmenemistavasta huolimatta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiantuntijoiden mukaan osittain
epäselväksi kuitenkin jää, milloin
säännös ylipäätään
koskee tilanteita, missä on kysymys kuntia tai kuntayhtymiä lakisääteisesti
velvoittavista sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävistä tai
muista vastaavankaltaisista tehtävistä.
Erityisen tärkeää on määritellä tässä yhteydessä,
etteivät kuntien ja kuntayhtymien lakisääteiset
tehtävät ja kuntien palveluvelvoitteet ja muut vastaavanlaiset
tehtävät kuulu tähän lainsäädännön
soveltamisalan piiriin. Tämä jäi sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa kaikesta huolimatta epäselväksi.
Tässä yhteydessä on tärkeää painottaa julkisen
sektorin toiminnan muitakin yhteiskuntapoliittisia tavoitteita kuin
ainoastaan taloudellisen kilpailun toimivuutta.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivalta on todella vahva.
Virastolla on valtuus kieltää kilpailuneutraliteettia
vaarantava menettely ja toimintarakenne ja asettaa kiellon tai velvoitteen
tehostamiseksi uhkasakko, kuten täällä äsken
jo todettiin esimerkkinä. Käytännössä tämä merkitsee
sitä, että virastolla on mahdollisuus määritellä hyväksyttävät
palvelujen tuotantomuodot kunnan hoitaessa sille kuuluvia lakisääteisiä tehtäviä.
Mielestäni
tämä ei ole hyväksyttävää.
Kunnalla pitää aina olla oikeus valita itsenäisesti
itselleen parhaiten sopivat palvelutuotantotavat voimassa olevan
lainsäädännön puitteissa. Mielestäni
näin suuri valtuus, joka Kilpailu- ja kuluttajavirastolle
on nyt kohdennettu, on osittain jopa kohtuutonta. Tästä syystä viraston
toimintaa ja sen tulkintamenettelyjä on eduskunnassa jatkossa
seurattava.
Arvoisa puhemies! Aivan kuten kuntalain muuttamisen yhteydessä,
tällä lailla on merkitystä kuntien rakenteisiin
ja palveluiden kokonaisuuteen. Esityksen valmisteluun tarvitaan
aikaa kunnissa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta esitti yhtenäistä siirtymäaikaa
vuoden 2016 loppuun saakka, kuten edellisessäkin laissa.
Olen tyytyväinen, että talousvaliokunta on yhtynyt
sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemykseen, jotta siirtymäaika
todellakin siirretään vuoden 2016 loppuun asti.
Yleiskeskustelu päättyi.