2) Hallituksen esitys laeiksi työsopimuslain 4 luvun
4 §:n ja merimieslain 32 b §:n muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta kävi tiistaina lakiesityksen
ensimmäisessä käsittelyssä mielenkiintoisen
keskustelun, jossa oli esillä se, että työasiainvaliokunta
oli parantanut pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien
lasten ja heidän perheidensä asemaa osittaisen
hoitovapaan saamisessa. (Puhemies koputtaa) Tämä parannus
on tietenkin merkittävä, koska ilman sitä näiden
perheiden lapset olisivat rajautuneet nuorempina tämän
osittaisen hoitovapaajärjestelmän ulkopuolelle
kuin niin sanotut normaalit lapset.
Pidän erittäin hyvänä asiana,
että tämä osittaisen hoitovapaan laajennus
hyväksytään eduskunnassa yksituumaisuuden
vallitessa. Se luo työmarkkinoille sellaista liikkumavaraa,
joka merkitsee inhimillisyyttä työn ja perheen
yhteensovittamisessa. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia rauhoittumaan kuuntelemaan ed. Anttilaa.
Arvoisa puhemies! Siis tämä esitys on sinänsä hyvä laajennus
ja parannus työelämän lainsäädäntöön.
Viime kaudella tein lakialoitteen, jossa olisi laajennettu tätä osittaista
hoitovapaaoikeutta vielä enemmän kuin tässä esityksessä nyt
hyväksytään. En tee yleisesti mitään
ponsiesitystä koskien järjestelmän laajentamista,
mutta teen esityksen koskien vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten
perheiden asemaa ja sen mahdollisuuden tutkimista, että juuri
näiden perheiden osalta tämä osittainen
hoitovapaajärjestelmä voitaisiin ulottaa lapsiin,
jotka ovat 12-vuotiaita.
Kiinnittäisin kollegojeni huomiota siihen, että juuri
näissä perheissä työ- ja perhe-elämän
yhteensovittaminen on erityisen hankalaa. Esimerkiksi tilanteessa,
jossa lapsen sairaus on sellainen, että se edellyttää hoitoja
ja terapioita, nämä kaikki ovat aikaavieviä ja
voi olla perheellä vaihtoehtona se, että joko
jompikumpi vanhemmista jää työelämän
ulkopuolelle tai sitten pystyy työskentelemään
lyhyempää työaikaa. Nämä kysymykset
ovat sellaisia, jotka eivät ole riippuvaisia lapsen iästä välttämättä.
Hoidon ja terapian ja arjen yhteensovittaminen vanhemman työelämään voi
olla hankala kysymys, vaikka lapsi olisi vanhempikin.
Näin ollen, arvoisa puhemies, ehdotan hyväksyttäväksi
seuraavaa lausumaa, jonka mukaan tätä kysymystä siis
tutkittaisiin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa nyt hyväksytyn lain käytännön
soveltamista ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin sen selvittämiseksi,
millä aikataululla osittainen hoitovapaa voitaisiin ulottaa 12-vuotiaisiin
lapsiin, jos lapsi on vammainen tai pitkäaikaissairas."
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Ulla Anttilan tekemää ehdotusta.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Ulla Anttila on tehnyt erinomaisen ehdotuksen,
ja sitä kuuluu kannattaa lämpimästi. Tässä nimenomaan
tulee esiin oikea huoli lasten hyvinvoinnista. Nimenomaan sairaat
lapset tarvitsevat meitä aikuisia. On ihan kohtuutonta,
että alle 12-vuotiasta kohdeltaisiin aikuisena, kun hän
sairastaa tautia, joka vaatii pitkäaikaista hoitoa, tai
on vammainen. Siinä mielessä on aivan ensiarvoisen
tärkeää, että nopealla aikataululla selvitetään
osittaisen hoitovapaan laajentaminen 12-vuotiaisiin lapsiin asti,
kun lapsi on vammainen tai pitkäaikaissairas. Kyse on erittäin
tärkeästä inhimillisestä asiasta,
ja hallituksen inhimillisyyttä ja oikeaa vastuunkantoa
lapsista mitataan tällä asialla.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan symbolisesti tulin tänne
eteen kannattamaan tätä ed. Ulla Anttilan tekemää ponsiehdotusta
sen takia, että sen viimeinen rivi kertoo paljon enemmän
niille, jotka tästä asiasta tietävät,
kuin niille, jotka ehkä hyvin pinnallisesti näitä ovat
jossain elämänsä vaiheessa kokeneet.
Meillä Suomessa tämmöisiä ponsiehdotuksia ei
pitäisi olla tarvetta edes tehdä, mutta nyt on vaan
niin, että ne, jotka teistä tietävät
esimerkiksi vammaispalvelulain ja sen sisällä olevat
määräykset ja toisaalta sen lain toissijaisuuden,
tietävät jo runsaasti yksittäisiä tapauksia,
joissa jopa vaikeavammaisten kohdalta on päädytty
kuntien viranomaisten kautta päätöksiin,
jotka ovat sen vammaispalvelulain hengen vastaisia. Tästähän on
kummunnut tähänkin saliin keskustelu, jossa on
jopa subjektiivisia oikeuksia haluttu antaa tälle erityisryhmälle,
joka vaikeavammaisten kohdalla on ehkä 5 000—8 000
lasta koko Suomessa.
Nämä ovat täysin epäpoliittisia
ryhmiä, pieniä marginaaliryhmiä, jotka
tässä politiikan isossa myllyssä yleensä aina
tahtovat jäädä huomiotta syystä tai
toisesta. Ei heitä mitenkään erityisesti vihata,
ei heihin kohdisteta tahallaan mitään negatiivisia
toimenpiteitä, mutta isossa asioiden myllyssä tämän
marginaaliryhmän asiat unohtuvat. Siinä mielessä on
nyt erittäin hyvä, että ponnen avulla
tämä kohderyhmä vähän
laajennettuna myöskin pitkäaikaissairaisiin lapsiin
ja muihin vammaisiin lapsiin otetaan esille. Voisin jopa yrittää toivoa
tältä salilta sitä, että tämä menisi yksimielisesti
läpi. Saa nähdä, onko se tässäkään asiassa
mahdollista.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Akaan-Penttilä koen
tämän asian sen tyyppiseksi asiaksi, että tämä edellyttää puhumista
ja puhumista täältä puhujakorokkeelta.
Ed. Akaan-Penttilä totesi, että tämä on
itse asiassa asia, jonka pitäisi olla kunnossa ilman, että eduskunnan
pitäisi tänään tästä asiasta
keskustella, mutta tietysti, niin kuin tiedämme, moni asia ei
ole vielä niin kuin pitäisi. Sen takia täällä töitä teemme.
Arvoisa puhemies! Tiedättekö, arvoisat kansanedustajat,
sitä, että kun lapsi sairastuu — nyt puhun
sairastuneesta lapsesta, en vammaisesta lapsesta — miten
sairastuvan lapsen perheen — vanhempien, läheisten — elämä,
muuttuu? Itse tiedän sen kokemuksen kautta ja tiedän
sen, että se oikeasti muuttaa elämää.
Se tuo siihen paljon uutta sisältöä,
ja tietysti sairaus monellakin tavalla vahvistaa ja kiinteyttää perheyhteisöä ja
lähimmäisiä ihmisiä siinä perheen
tilanteessa, mutta se muuttaa perheen arkipäiväistä elämää joka tavalla.
Se muuttaa muun muassa siten, että jos lapsi sairastuu
esimerkiksi syöpään, toinen vanhemmista
joutuu täysipainoisesti osallistumaan lapsen hoitamiseen,
eli se tarkoittaa sitä, että toinen vanhemmista
jää pois töistä tavalla tai
toisella, oli perheellä siihen mahdollisuutta taloudellisesti
taikka ei. Se tarkoittaa sitä, että sen lapsen kanssa
eläminen on aamusta iltamyöhään,
yötä myöten, jatkuvaa ja hektistä.
Perheiden tilanteet tietysti ovat erilaisia ja vaihtelevat,
mutta tämä ponsiesitys pyrkii auttamaan tältä osin
tätä yhtä perheporukkaa, joka elää tilanteessa,
jossa lapset ovat sairaita ja ovat alle 12-vuotiaita. Sairas lapsi
tarvitsee vanhemman läsnäoloa kotona ja sairaalassa.
Parantumiselle ensisijaisen tärkeä asia on se,
että lapsella on turvallinen ja hyvä olo. Niin
kuin hyvin tiedämme, parantumisen tärkein edellytys
on se, että korvien välissä asiat ovat
kunnossa ja tahto parantumiseen on vahva. Toisaalta voidaan todeta
sekin asia, että tilanne sairaaloissa hoitohenkilökunnan
määrän suhteen ei ole ehkä se,
mikä sen pitäisi olla, jolloin myös vanhemman
läsnäolo sairaalassa, mikä on ennen kaikkea
lapsen kannalta välttämätöntä,
on välttämätöntä myös huomioiden
hoitohenkilökunnan resurssit ja mahdollisuudet osallistua
lapsen hoitamiseen huomioiden välttämätöntä.
Arvoisa puhemies! Kokemuksella ja toisaalta tunnistaen yhteiskunnan
erilaisia asioita ihmettelen tavattomasti, jos hallituspuolueiden
kansanedustajat äänestävät näin
hyvin perusteltua ponsiesitystä vastaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Perheen ja työelämän
yhteensovittamisesta puhutaan hyvin paljon, ja mekin täällä eduskunnassa
olemme pyrkineet keksimään keinoja sen toteutumiseksi.
Perhe, jossa on pitkäaikaissairas tai vammainen lapsi,
on kuitenkin hyvin erilaisessa asemassa kuin muut perheet, ja sen eteen
on tehtävä työtä, että perheen
ja työelämän yhteensovittaminen myös
heidän kohdallaan onnistuisi. Tästä syystä pidän
tätä lausumaehdotusta erittäin kannatettavana.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! On nyt syytä todeta, että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta paransi jo sinällään
hyvää hallituksen esitystä osittaisen
hoitovapaan kohdalta ja asetti samaan asemaan ne vanhemmat, joiden
lapset ovat pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä, ja ne,
jotka ovat sitten muuten tämän oikeuden piirissä.
Tämä päätös valiokunnassa
tehtiin yksimielisesti eikä kristillisten eikä vihreitten
taholta ollut mitään huomauttamista. Uskon, että ed.
Ulla Anttilan ja täällä käytetyt
muut puheenvuorot ovat varmaan vilpittömiä, että aina
voidaan tehdä enemmän sairaiden ja vammaisten
lasten kohdalta, mutta koen tämän esityksen nyt
sen kaltaisena, että hallitus ilman muuta seuraa tämän
lain toimeenpanoa ja sen vaikutuksia. Kysymys on sitten itse asiassa
myöskin työelämän parteista tämän
asian tiimoilta. Varmaan meillä kaikilla on hyvää tahtoa
yhteiskunnan taloudellisten ja muitten resurssien puitteissa viedä asioita
tähän suuntaan, kuin ed. Anttila esittää,
ilman ponttakin.
Tätä nyt ei ehkä kannattaisi tässä ääneen
sanoa, mutta tämä on tyypillinen esimerkki siitä, että aina
kun tehdään hyvä parannus ja esitys, niin
aina voidaan sanoa, että pitäisi tehdä heti enemmän.
Suuri kunnioitus tätä tärkeää asiaa kohtaan,
mutta koen, että tässä yhteydessä,
kun asia on yksimielisesti valiokunnassa päätetty suunnilleen
kättentaputusten kera, tämä lausuma ei
nyt tässä yhteydessä ole tarpeellinen,
ja en kannata sitä.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Minä puolestani kannatan lämpimästi
tätä pontta ja ylipäänsä osittaista
hoitovapaajärjestelmää koskevan lainsäädännön
edelleenkehittämistä. Hallitus on tehnyt hyvää työtä,
valiokunta on tehnyt hyvää työtä,
mutta mielestäni tässä vaiheessa on hyvä katsoa
myös eteenpäin. Kannatan tätä pontta
kahdesta syytä:
Ensinnäkin, vammaisten lasten heikon aseman vuoksi
on kohtuutonta ajatella, että esimerkiksi kehitysvammaisten
lasten erityistarpeita ei huomioida. 10-vuotias vammainen lapsi
on usein tiiviimmän hoivan tarpeessa kuin terve ekaluokkalainen.
Toiseksi, olen myös sitä mieltä,
että meidän tulisi vakavasti asteittain ulottaa
osittainen hoitovapaajärjestelmä kaikkien peruskoululaisten vanhemmille.
Toki läheskään kaikki perheet ja enemmistö perheistä ei
sitä tulisi käyttämään eikä tarvitsisi,
mutta peruskoulun yläasteikäistenkin lasten kohdalla
voi olla tilanteita, esimerkiksi sosiaalisia ongelmia, joissa vanhempien valvonta
olisi koulupäivän jälkeen tarpeen ja
toisi myös yhteiskunnalle takaisin sen satsauksen, mikä siihen
on laitettu.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! On sydäntä sykähdyttävää nähdä,
että mieskansanedustajat suhtautuvat tähän
niin sanottuun pehmeään aiheeseen näin
lämpimästi. Olen myös samaa mieltä kuin
ed. Akaan-Penttilä, että tämä ponsi
tulisi hyväksyä yksimielisesti.
Ed. Ulla Anttilan ponsiesitys hallituksen esitykseen n:o 22
tältä vuodelta on perin inhimillinen. Jos tähän
tutustuu, niin voi välillisesti nähdä jopa
tämän ponnen työllistävät
vaikutukset. Henkilökohtaisesti olen ammattini ja yksityiselämäni
kautta joutunut kokemaan vastaavanlaisen tilanteen ja koen, että tämä ponsi
helpottaisi työn ja perheen yhteensovittamista.
Viimeiseksi haluan mainita sen, että olen lämpimästi
samaa mieltä kuin ed. Päivi Räsänen,
että kaikille peruskoululaisten vanhemmille tulisi suoda
mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Koska meillä ei tässä mainitussa
valiokunnassa ole edustusta, niin haluan periaatteellisen ryhmän
kannan esittää tässä. Se on,
että kannatamme tätä pontta. Tämä on
hyvin perusteltu, ja ponnen tarkoitus on kiinnittää tähän
asiaan vielä vakavampaa huomiota ja tehostaa seurantaa.
Tämän päivän ponnet ovat huomisen
päätöksiä.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafssonille totean, että kyllä minä ainakin teen
eduskunnassa töitä tiettyjen arvojen vuoksi pitkäjänteisesti.
Jokaisesta asiasta en tee lakialoitetta. Tämä on
asia, josta viime kaudella tein lakialoitteen. Pidin sitä esillä,
kun tupokierros oli käynnissä ja olin puolueemme
puheenjohtaja, omilla kannanotoillani. Eli ei ole kyse siitä,
että olisin hatusta tempaissut jonkun asian, että kunhan
saataisiin ponsi aikaiseksi. Tämä kysymys on vakava,
ja minusta eduskunnan pitää pystyä myös
miettimään tulevaisuuteen päin näitä asioita.
Niin kuin sanoin, ei ole millään lailla tarkoitus
väheksyä työasiainvaliokunnan työtä.
On hienoa, että se epäkohta, joka hallituksen
esityksessä oli, saatiin poistettua ja esitys on sillä lailla tasa-arvoisempi,
eli sille työlle kaikki kunnioitus.
Mutta pitää pystyä luotaamaan myös
tulevaisuuteen ja selvittämään näitä asioita,
koska epäkohtia juuri näiden perheiden osalla
on paljon. Kun me olemme puhuneet perusoikeuksista ja esimerkiksi
siitä, että EU:ssa perusoikeusasiakirja nyt tulee
osaksi perustuslakia, kyllä näitä kysymyksiä,
perusoikeuksia kaikessa lainsäädännössä,
pitää pystyä tarkastelemaan ja miettimään myös
pitemmällä jänteellä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vanhasen hallitusohjelmaan on kirjattu
tämä sopimusyhteiskuntamallin kunnioittaminen.
Minusta se on lähtökohta näissä kaikissa
asioissa. Tässähän on tehty tämän
hoitovapaan osalta kolmikantavalmisteluja, ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntakin kunnioitti sitä periaatetta.
Jopa senkin pienen muutoksen, parannuksen, osalta, mikä tehtiin,
pyydettiin sitten lausunto näiltä kolmikannan
osapuolilta. Minusta se oli hyvä periaate.
Tässä voisi todeta sillä tavalla,
jotta aina on ollut sanonta, jotta mikkään ei
oo mittään. Tässä nyt on ilmeisesti
semmoinen tilanne olemassa. Koska työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa kuitenkin kaikki olivat tyytyväisiä siihen
ja se yksimielisesti hyväksyttiin näin, sitten
tietysti se, jota täällä salissa vedetään
jäljestäpäin, jälkijunassa, semmoinen
esitys, tuntuu kyllä ihmeelliseltä siinä mielessä.
Tämä ponnen sisältöhän
sinällään menee ihan luonnostaan, kun
hallitus joutuu tarkastelemaan, onko voimavaroja, ja kolmikantapöydissä katsotaan
varmasti neuvotteluissa, onko mahdollista laajentaa hoitovapaata
sitten mahdollisesti pitemmälle ja onko tarve yleensä myöhempiin
ikäluokkiin, joita tässä esitettiin.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafssonin ja ed. Esa Lahtelan puheenvuoroihin
liittyen olen tietysti samaa mieltä ja annan arvon sille,
mitä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
on tehty siltä osin, kun muutettiin hallituksen esitystä,
ja sille, että valiokunta kykenee hyvään
ja rakentavaan yhteistyöhön ja päätyy
yksimieliseen lopputulokseen jne.; kaikella tällä on arvo
sinänsä.
Mutta tosiasia, arvoisa puhemies, on se, että tämä sali
tekee tässä talossa päätökset.
Tässä tapauksessa kun on ponsiesitys, joka on
sisällöltään niin hyvä kuin
sen on täällä todistettu olevan, on käsittämätöntä ja
inhimillisesti katsoen uskomatonta se, että jotkut edustajat
pystyvät täällä sanomaan, että valiokunnassa
on tehty jotain ja sen takia ei tämä sali voi
ottaa jotain mielipidettä käyttöönsä ja
mielipiteekseen, perustellen aikaisemmilla edustajien tekemisillä.
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, tämä sali päätökset
tässä talossa tekee eikä mikään
muu. Inhimillistä on se, että erilaiset tärkeät
asiat tulevat esille jossain vaiheessa, ja nyt tämä ponsi
on käsittelyssämme. Katson, että tämä ponsi
todella ansaitsee tämän salin yksimielisen tuen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ponsi on hyvä ja toivottavasti saa
täällä tuen. Totean, että pitkäaikaissairaiden
ja vammaisten kysymykset vaativat kaiken kaikkiaan enemmän aloitteita,
keskustelua, aktiivisuutta, myös enemmän valtioneuvostolta
toimenpiteitä. Tämä on selkeä asia.
Myös vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten
erityishoitotukea, jota Kela maksaa, pitäisi vahvistaa
ja parantaa ja sen maksuaikaa pidentää.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela täällä kertoi,
että lausuntoa on pyydetty kolmikannan yhteistyökumppaneilta.
Minusta tämä osoittaa käsittämätöntä kylmäkiskoisuutta,
että nämä yhteistyöpartnerit
käsittelevät näin toiselta kannalta tutkittavaa
asiaa.
Mielestäni työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta on toiminut vähintään
puutteellisesti, jos lausuntoa ei ole pyydetty terveyssektorilta
ja vammaisten tai pitkäaikaissairaitten vanhemmilta. Nämä puheenvuorot
on kyllä tässä salissa saatu, niitähän
ovat edustaneet ed. Akaan-Penttilä ja ed. Mäkinen,
ja siksi minusta heidän puheillansa pitäisi olla
erittäin suuri painoarvo, kun päätetään tästä asiasta.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa toimii sellainen ryhmä,
joka näitä vammaisten lasten, nuorten ja aikuistenkin
asioita käsittelee. Siellä tästä asiasta
on ollut jo aikaisemmin puhetta. On ikävää,
jos työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
ei ole tällä hetkellä yhtään
sellaista jäsentä, joka olisi tiennyt, että tämä on
yksi niistä tärkeimmistä tavoitteista,
mitä tällä yhteistyöryhmällä on.
Siinä yhteistyöryhmässä on kaikkien
puolueiden edustajia, ja olisi tietysti toivonut, että viesti
sitä kautta menisi eteenpäin.
En nyt lähtisi syyttelemään valiokuntaa,
jos siellä tosiaankaan ei ole ollut tietoa tästä asiasta riittävästi,
vaan toivoisin, että voimme hyväksyä nyt
tämän ponnen, joka ei heilauta yhtään
mihinkään suuntaan valiokunnan arvovaltaa, onko
se hyväksytty vai ei. Toivoisin, että asia etenee
nyt ja tänään ja aika nopeastikin äänestykseen.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! En myöskään halua
pitkittää tätä keskustelua ja pidän
hyvänä sitä, että tässä on
tullut erityisesti kokoomuksen taholta hyvin paljon lämmintä sosiaalista
mieltä ja ajattelua tämän asian tiimoilta. Haluan
myöskin uskoa, että se on täysin vilpitöntä,
ja niin kuin halusin sanoa, varmaan ed. Ulla Anttilankin kohdalta,
joka näissä asioissa on paljon tehnyt työtä.
Mutta pyysin puheenvuoron erityisesti sen takia, että erityisesti
kokoomuslaisten edustajien taholta todetaan, että on aivan
uskomatonta ja on kylmäkiskoista tämän
asian tilanne. Toivoisin, että tämän
tyyppinen ylisanailu ei nyt tämän tyyppiseen asiaan
kuuluisi.
Tässä on hyvä hallituksen esitys,
jota on parannettu, ja se on perustunut kolmikantavalmisteluun,
se on tupossa sovittu, jossa myöskin keskeisesti ovat työnantajat
olleet sitä asiaa valmistelemassa. Olen täysin
vakuuttunut siitä, että jatkossa näitä asioita
tullaan viemään hallituksen toimin siihen suuntaan
kuin ed. Anttila tässä esittää.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vastaisin ed. Huotarille työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä, että kyllä me
todella tiedämme näistä työryhmistä ja
tästä toimikunnasta, mutta olen sitä mieltä,
että jokaisen kansanedustajan pitää huolimatta
siitä, että ei olisi siinä toimikunnassa
tai työryhmässä, tietää tästä asiasta
ja olla vammaisten ja pitkäaikaissairaitten perheitten
puolesta.
Puheenjohtaja Gustafssonin puolesta sanoisin, että kyllä me
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa monelta
kantilta tätä pohdimme ja ei mitenkään
kylmäkiskoisesti. Mutta siitä huolimatta kannatan
tätä pontta.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Itsekin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä olen ollut asiaa
pohtimassa, ja valiokunta sinänsä teki mielestäni
ihan ansiokasta työtä, mutta täytyy myöntää,
että tämä aspekti, joka täällä tuli
esille ponnen muodossa, ei ollut kovin voimakkaasti esillä.
Sinänsä kannatan erittäin lämpimästi
kaikkia toimenpiteitä, joilla voidaan avittaa työn
ja perhe-elämän yhteensovittamista. Niin kuin
ed. Ulla Anttila ansiokkaassa puheenvuorossaan totesi, erityisen
vaikeaa työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen
on silloin, kun lapsi on vammainen tai sairas. Tässä mielestäni tältä salilta
pitäisi löytyä myötätuntoa
ja positiivista otetta.
Kun puhuttiin kolmikantavalmistelusta — itsekin sinänsä arvostan
kolmikantavalmistelua — mielestäni tämä ed.
Ulla Anttilan ponsi ei millään tavalla sulje pois
sitä, etteikö tätä laajennusta
voitaisi suorittaa myös kolmikantavalmistelun pohjalta
ja siltä perustalta edetä eteenpäin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Gustafssonin puheenvuoro pakotti osallistumaan
tähän keskusteluun. Ensinnäkin edustajat
Ulla Anttila, Akaan-Penttilä ja monet muut nyt puheenvuoroja
käyttäneet edustajat ovat todellakin pitkäjänteisesti
toimineet tässä talossa vammaisten lasten ja nuorten
ja aikuistenkin puolesta, ja ed. Gustafssonin ei kannata epäillä heidän
vilpittömyyttään. (Ed. Gustafsson: Minä totesin
sen kahteen otteeseen puheessani!)
Mutta ed. Gustafssonin piiloutuminen kolmikannan taakse — voi
pyhä yksinkertaisuus, vai pitäisikö sanoa:
voi pyhä lehmä! Onko kolmikanta tämän
päivän Suomessa sellainen pyhä lehmä,
että eduskunta ei voi hyväksyä pontta,
jolla edistetään vammaisten lasten ja heidän
perheittensä asiaa ja asemaa, ilman että se asia
on valmisteltu tässä pyhässä kolmikannassa?
Jos eduskunta tai sen työ- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja
kokee meidän kätemme näin sidotuiksi,
niin jo on kumma. Eli, ed. Gustafsson, miettikää todellakin,
mitkä ovat niitä isoja, tärkeitä,
kolmikannan kannalta merkittäviä asioita ja mitkä ovat
niitä asioita, joihin tällaisia näkökohtia,
ainakaan hyviä asioita ehkäisevässä mielessä,
ei tulisi sotkea. Toivon, että ed. Gustafsson ja muutkin
hallituspuolueiden edustajat osoittavat, että he eivät
pelkästään puheissa toimi vaan myös
käytännön teoissa toimivat tällaisten
pienten, tärkeiden, inhimillisesti arvokkaiden asioiden
korjaamiseksi ja äänestävät
tämän ed. Ulla Anttilan ponnen puolesta.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson oli huolissaan juuri tästä asiasta, että lausumaehdotus
olisi ristiriidassa kolmikannan kanssa. Tämä ei
ole suinkaan ristiriidassa. Tämä voi olla alku
kolmikannalle. Mutta kysynpä vain ja heitän kysymyksen
meille kaikille: Kumpi tätä maata johtaa, eduskunta
vai työmarkkinajärjestöt? Kyllä tällaisessa
asiassa, kuin tämäkin lausumaehdotus on, valta
on meillä, ja me olemme vastuussa lapsista, nuorista, vammaisista
ja pitkäaikaissairaista.
Ulla Anttila /vihr:
Puhemies! Lyhyesti todettakoon, että tämä ponsi
ei ole ristiriidassa kolmikannan kanssa. Se, että se hyväksyttäisiin, merkitsisi
sitä, että hallitus valmistelisi asiaa, tekisi
selvitystyötä ja toimisi valmistelussa yhteistyössä myös
kolmikannan kanssa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Me kaikki varmaan ymmärrämme
tässä salissa, että on olemassa hallitus
ja on olemassa oppositio ja niitten välillä on
oltava jokin ero, niin hyvä kuin meidän järjestelmämme
onkin. Mutta minä en ymmärrä sitä,
että jos oppositiopuolelta tulee ehdotus, joka on todella
hyvä, erinomainen ja hyväksyttävissä,
niin kuin ed. Gustafsson sanoi, harrastetaan niin lapsellista politiikkaa
tällä tasolla, että hyväksymistä ei
voi sitten myöskin sanoa ääneen painamalla
sitä nappia, mitä kuuluu. On olemassa sanonta,
että paras tapa saada asiat läpi on istuttaa ne
oikeaan maaperään.
Mutta, ed. Gustafsson, emme me niin heppoista oppositiopolitiikkaa
harrasta, että me tulemme teille kertomaan, että voisitteko
te lisätä tällaisen ponnen sinne jo valmiiseen
esitykseen. Me teemme sen täällä avoimesti
ja tulemme tekemään sen myöskin vastaisuudessa,
ja te näytätte sitten tyylinne ja tapanne, oletteko
te tällaisten hyvien asioitten puolella vai ette.
Keskustelu päättyy.