10) Hallituksen esitys kansaneläkkeen tasokorotusta koskevaksi
lainsäädännöksi sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää ja
nyttemmin valiokunta mietintönsä kautta, että kansaneläkelakia
ja 21:tä muuta lakia muutettaisiin. Samoin esityksessä ehdotetaan,
että kun kansaneläkkeeseen tehdään
hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti 20 euron suuruinen tasokorotus,
niin sillä on vaikutusta myös kuuteen muuhun eläkkeeseen,
eläke-etuuteen. Samoin kansaneläkkeen tasokorotuksen
seurauksena sotilasavustuksen perusavustuksen määrä nousee
20 eurolla ja ylimääräisen rintamalisän
enimmäismäärä 9 eurolla kuukaudessa.
Valiokunta toteaa, että tämä hallituksen
esitys on myönteinen, ja kun ottaa huomioon muut 1.1.2008
voimaan tulevat kansaneläkkeisiin liittyvät muutokset,
kuntien kalleuskykyluokitus muuttuu ja lisäksi tulee indeksikorotus,
joka tulee olemaan vuodenvaihteessa 2,5 prosentin suuruinen, niin
niissä kunnissa, joissa on kolme neljäsosaa kansaneläkettä saavista
henkilöistä ja joissa tuo kalleuskykyluokitus
muuttuu, se tarkoittaa yhteensä 54 euron 93 sentin korotusta, muutosta,
kansaneläkkeen määrään.
Valiokunta toteaa, että täyden kansaneläkkeen
saajien määrä on jatkuvasti vähentynyt. Heitä on
vajaa 100 000. Tyypillisimmät kansaneläkkeen
saajat tänään, vuonna 2007, ovat naisissa
65-vuotiaita, naimisissa olevia, toisessa kuntaryhmässä asuvia
eli juuri heitä, joille tuo yli 50 euron korotus tulee.
Miehissä tyypillinen kansaneläkkeen saaja on 35—45-vuotias,
naimaton, toisessa kuntaryhmässä asuva ja mielenterveydellisten
syiden takia työkyvyttömyyseläkkeellä oleva.
Tämä on merkittävä asia, kun
mietitään sitä, mikä on koko
kansaneläkejärjestelmän tulevaisuus ja
tarve. 35—45-vuotias mies on se tyypillisin mieshenkilö,
joka kansaneläkettä saa.
Etuuksien korotukset ovat erittäin tärkeitä köyhyyden
ehkäisemisen ja kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun kannalta.
Kaikkien köyhyystutkimusten mukaan kaikkein heikoimmassa
asemassa olevat ovat monilapsisia perheitä, yksinhuoltajatalouksia
sekä pelkän kansaneläkkeen varassa eläviä henkilöitä,
ja valiokunta toteaa, että tämänkin tasokorotuksen
jälkeen tämä vähimmäisturva
on jäämässä melko matalaksi.
Tässä esityksessä on toinen periaatteellisesti merkittävä asia.
Hallitus esittää ja nyttemmin valiokunta eduskunnan
hyväksyttäväksi, että kansaneläkkeen,
leskeneläkkeen täydennysmäärän, maahanmuuttajan
erityistuen ja pitkäaikaistyöttömien
eläketuen kansaneläkeosuuden alentamisesta laitoshoidossa
luovutaan. Uudistuksen johdosta pitkäaikaisessa laitoshoidossa
olevien kansaneläke nousee samalle tasolle, mitä se
avohuollon asiakkaille on jo tänä päivänä.
Tämä on yksi osa sitä muutostyötä,
joka pohjautuu hallitusohjelmaan ja jolla on tarkoitus madaltaa
avo- ja laitoshoidon rajaa ja näin tehdä palvelujärjestelmää riippumattomammaksi
siitä, missä henkilöä varttuneemmalla
iällä hoidetaan, missä se arkinen elämä tapahtuu.
Tämä on periaatteellisesti merkittävä kysymys,
ja nyt tehtävä muutos on osa tätä uudistusta.
Laitoshoitoaleneman poistaminen kansaneläkkeestä helpottaa
erityisesti vuorohoidossa olevien tilannetta, kun koti- ja laitospäivien
lukumäärällä ei enää olisi
vaikutusta kansaneläkkeen määrään.
Totean, että valiokunnan mietintö on yksimielinen,
ja tämä jää sitten eduskunnan
täysistunnon käsiteltäväksi.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja edellä totesi
ja kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, "kansaneläkkeellä turvataan
pientä ansioeläkettä saavan tai vailla
ansioeläkettä olevan vähimmäisturvaa, joka
uudistuksen jälkeenkin jää matalaksi".
Molemmat lauseen osat pitävät paikkansa. Tämä on merkittävä siinä mielessä,
että kansaneläkettä saavat ovat niitä kaikkein
pienituloisimpia tässä maassa tai osa sitä ryhmää.
On hyvä ja kiitosta ansaitseva hallituksen toimi, että näitten
ryhmien elämisen tasoon saadaan edes tällainen
korotus, mutta kuten edellä todettiin, matalaksi se taso
edelleen jää. Huutokauppa tämän
korotuksen oikeasta suuruudesta pidettiin kuitenkin jo ennen vaaleja,
joten siihen ei mielestäni valiokunnassa ollut syytä.
Siksi tämä esitys on yksimielinen.
Sen sijaan se, mikä tässä on minusta
ongelma, on tämä toinen esitys, johon valiokunnan
puheenjohtajakin viittasi, tämä pitkäaikaishoidossa olevien
kansaneläkettä ja sen maksamista koskeva muutos.
Sekin esitys on aivan hyvä, mutta ongelma on siinä,
että se on osa tätä sosiaalitoimen kuntien
2 prosentin valtionosuuden alentamista, siis tällä perustellaan
sitä. Sitä perustellaan myöskin asiakasmaksujen
leikkauksella ja sitten tietysti sillä prosentin alennuksella
poistetaan myös (Puhemies: 2 minuuttia!) täysimääräisestä indeksikorotuksesta
kunnille koituva hyöty ja kustannustenjaon tarkistuksesta
koituva hyöty. Tässä katsannossa tätä osaa
tähän liittyvästä lainsäädännöstä ei
tietenkään voi pitää hyväksyttävänä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aina kun tulee parannuksia eläkkeisiin,
se on totta kai hyvä, ja erinäköisiä etuisuuksia.
Mutta tässä tällä hetkellä on
se kääntöpuoli, että kun katsoo,
mitä tapahtuu kaiken kaikkiaan, niin välttämättä se käteen
jäävä osuus niillä, jotka ostavat
samat tuotteet ja elävät samalla tavalla kuin
tähänkin mennessä, voi mennä miinusmerkkiseksi,
koska hallitus on tekemässä tämmöisiä ihan älyttömiä ratkaisuja
energiaverotuksen osalta, ennen kaikkea semmoisia, jotka koskevat
syrjäseutujen eläjiä. Siinä mielessä ihmetyttää,
miten johtava hallituspuolue, joka tähän mennessä ainakin
on puhunut ymmärtävänsä maaseudun
asioita ja syrjäisempien seutujen ihmisten asioita, nyt
on tekemässä tämän tyyppistä ratkaisua.
Sitten toisaalta, kun ottaa huomioon palvelumaksujen korotukset
ja sen vielä, jotta kunnat todennäköisesti
joutuvat kuitenkin nostamaan veroprosenttejaan, ja sitten toisaalta
nämä palvelumaksujen korotukset eivät
edes jää sinne kuntiin, niin sehän tarkoittaa
sitä, jotta ne eivät edes näy indeksitarkistuksessa
jatkossa, ja tämä tarkoittaa sitä, jotta
todellisuudessa tämähän on niin kuin
silmänkääntötemppu. Meillä joskus
aikanaan vaikutti Kuikka-Koponen. Hän oli tämmöinen
taikuri. Ilmeisesti häntä sanottiin silmänkääntäjäksi
senaikaisen käsityksen mukaan. Tämä hallitus
on vähän saman näköinen juttu kuin
Kuikka-Koponen. Se vaan näyttää tekevän jotain,
mutta todellisuudessa se saattaa olla ihan niin kuin taikatemppu,
simsalabim, kuten joskus aikanaan sanottiin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämäkin etuuden korotus
oli käsitykseni mukaan kaikilla puolueilla listalla ennen
vaaleja, ja on hyvä, että hallitus sen näin
nopeasti on tuonut ja valiokunta myöskin käsitellyt.
Arvoisa puhemies! Voi sanoa näin, että valiokunnan
mietintö on hyvin ansiokas siinä, että korostetaan
nimenomaan köyhyyden ehkäisemistä ja
rehellisesti tunnustetaan se, että tämä vähimmäisturva
ei tahdo kuitenkaan varmasti vielä riittää tämän
korotuksen jälkeen. Täällä on
myöskin todettu se, mikä on esimerkiksi naisten
osalta keskimääräinen summa, eli 567
euroa kuukaudessa, kun saa täyttä kansaneläkettä,
ja siinä on mukana eläkkeensaajan asumistuki.
Tämä ei todella ole suuri summa, kun pohtii sitä,
millä tavoin maksut nousevat, niin kuin ed. Lahtela täällä totesi.
Eli minun mielestäni kyllä pitäisi meillä olla
varaa siihen, että tällä sukupolvella
nimenomaan, joka vanhuuden takia saa tätä eläkettä — meidän
järjestelmämme ei ollut silloin sellainen, että olisi
ollut MYEL tai työeläkkeitä ollut mahdollista
edes ansaita — olisi edes kohtuullinen toimeentulo. Eli
jonkinlainen perustoimeentulolisä kuitenkin näille
ihmisille olisi saatava.
Arvoisa puhemies! Kun luin tätä tekstiä,
hieman jäin hämmästelemään
erästä lukumäärää. Täällä todetaan,
että täyden kansaneläkkeen saajia on
tällä hetkellä vajaa 100 000,
joista vähän yli puolet saa kansaneläkkeen
työkyvyttömyyseläkkeenä. Minulla
on sellainen muistikuva, että tässä joitakin
aikoja sitten puhuttiin noin runsaasta 80 000 eläkkeensaajasta,
jotka saavat pelkkää kansaneläkettä nimenomaan
vanhuuseläkkeenä. Mutta saattaa olla, että muistikuvani on
väärä.
Juha Rehula /kesk:
Herra puhemies! Täällä kun on riittävän
kauan, niin pääsee käymään
monenlaisia keskusteluja. Eläkekeskusteluihin on joskus
pitänyt keskustan kansanedustajana varustautua isoilla
tykeillä. On ollut tilanteita, jolloin on pitänyt
hakea panssarin suojaa, niin paksun panssarin suojaa kuin suinkin
löytää. Tässä sitä nyt
ollaan ja tähän on maailma tullut, että ei täällä salissa
ole tänään ed. Kuoppaa, ei täällä ole ed.
Kankaanniemeä, ei täällä ole
ed. Marjaana Koskista. Edustajien Esa Lahtela ja Vistbacka kanssa
minä olen käynyt lukuisia eläkepoliittisia keskusteluja
ja saatan ennakoida, että tämä keskustelu,
joka on nyt valitettavan laimea siihen nähden, mikä tämä esitys
on, vaan kertoo siitä, niin kuin nykymaailmassa on, että good
news is not news. Tässä on pikkasen siitä kysymys.
Ed. Esa Lahtela, te yrititte virittää listaa
siitä, mikä kaikki muu on pielessä, että on
kysymys silmänkääntötempusta.
Joka tapauksessa tässä on kysymys 20 euron tasokorotuksesta,
niin sanotuiksi mummon markoiksi muutettuna 120 suuruisesta markan
eläkkeen nostamisesta. Myönnän, että kahvikuppien
ja muitten hinnat ovat nousseet, mutta joka tapauksessa tämä korotus
on sen kaltainen, että ne keskustelut, joita täällä vielä vuosi
sitten käytiin häpäisemisestä ja muusta — on
nytkin tullut palautetta, että tämä on
liian pieni jne. — ovat olleet nyt vähemmällä.
Ed. Vistbackalle haluan sanoa, että sen verran olen
eri puolueitten vaaliohjelmiin perehtynyt ja keskusteluissakin mukana
ollut, että tässä on oppinut, millä lailla
tänne saliin pitää nykyään
varustautua. Kun maassa on tällä hetkellä kolme suurta
puoluetta, niin näiden kolmen puolueen vaaliohjelmista
yhdestä ei saattanut löytää sanaa kansaneläke,
saati sitten, että löytäisi jonkun summan.
Se summa kyseisen puolueen kohdalla, jonka nimen jätän
ajanpuutteen vuoksi mainitsematta, tuli sitten aivan (Puhemies:
2 minuuttia!) viimeisellä vaaliviikolla, kun puheenjohtajan
oli pakko vastata tilanteessa, jossa jopa kokoomus kannatti 20 euron
nostamista kansaneläkkeisiin.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkkeen 20 euron tasokorotushan
vastaa jotakuinkin niitä lupauksia, joita vaaleissa kansaneläkkeen
osalta on annettu. Itsekin olen saanut sellaista palautetta, joka
on ymmärrettävää, että tämä ei
monien hyvin pienituloisten eläkeläisten mielestä ole
suinkaan riittävä tasokorotus. Mutta se on silti
omasta mielestäni kohtuullinen, jos katsomme sitä,
mitä muutoksia sosiaaliturvassa kaiken kaikkiaan tapahtuu,
ja se varmasti on kohteena joka tapauksessa ollut oikea. Ja se kuitenkin
kokonaisuudessaan tulee hyvin suurelle määrälle
eläkeläisiä.
Valiokuntakäsittelystä sen verran, että jos
puhutaan henkilöistä, jotka saavat pelkkää kansaneläkettä,
niin siellä on kaksi keskeistä ryhmää. Toisen
ryhmän muodostavat ne jo hyvin iäkkäät naiset,
joilla ei käytännössä ole työhistoriaa
lainkaan ja jotka siksi eläkkeenään saavat
nimenomaan kansaneläkettä, ja sen lisäksi
on ihmisiä, joilla ei itse asiassa ole työhistoriaa
myöskään juuri lainkaan ja jotka ovat
eri syiden, esimerkiksi mielenterveysongelmien, takia päätyneet
eläkeläisiksi jo hyvin nuorella iällä.
Sen voi ehkä tähän todeta,
että näiden ryhmien osalta, jotka pelkkää kansaneläkettä saavat,
toimeentulo tämänkin tasokorotuksen
jälkeen jää hyvin niukaksi.
Yleiskeskustelu päättyi.