Matti Väistö /kesk (esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on rakennerahasto-ohjelmien
kansallista hallintoa koskevan lain muutos. Hallitus esittää lakiin
lisättäväksi säännöksen,
jonka mukaan myös sosiaali- ja terveysministeriö voi
siirtää toimivaltaansa rakennerahastoasioissa
lääninhallituksille. Nykyisellään
sosiaali- ja terveysministeriö on ainoa rakennerahasto-ohjelmiin
osallistuvista ministeriöistä, jossa hankkeiden
hallinnointi, maksatus, valvonta ja tarkastus hoidetaan ministeriöstä käsin.
Näin ollen ministeriöllä ei ole ollut myöskään
mahdollisuutta osallistua maakunnan yhteistyöryhmien työskentelyyn.
Hallintovaliokunta katsoo, että erityisesti kumppanuusperiaate
ja sen pohjalta toteutuva hanketoiminta tulee voida toteuttaa alueellisena myös
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla. Tämän
avulla voidaan muun muassa alueelliset näkökohdat
nykyistä paremmin ottaa huomioon ja hyödyntää paikallista
asiantuntemusta sekä vahvistaa alue- ja paikallisviranomaisten
yhteistyötä. Samalla, näin valiokunta uskoo,
voidaan tehostaa myös ohjelmien toimeenpanoa.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on saanut hallituksen esityksestä perustuslakivaliokunnan
lausunnon. Perustuslakivaliokunta on todennut, että ehdotettu
valtuussäännös on täysin avoin
eikä se siksi vastaa valiokunnan käytännössä asetettuja
vaatimuksia. Hallintovaliokunta yhtyy mietinnössään
perustuslakivaliokunnan kantaan säännöksen
täsmentämistarpeesta, ja saadun selvityksen perusteella
valiokunta katsoo, että tarkoituksenmukaisin tapa säännellä tehtävien
siirtämistä lääninhallituksille
on säätää asiaa koskeva valtuussäännös.
Hallintovaliokunta siis ehdottaa esitystä muutettavaksi
niin, että siihen sisältyy tarkoin säännelty
valtuussäännös. Valiokunta katsoo lisäksi, että tehtävien
siirrosta lääninhallitukselle seuraa ilman muuta,
kun lääninhallitukset toimivat rahoittajaviranomaisina,
oikeus osallistua myös maakunnan yhteistyöryhmien
työskentelyyn rakennerahastolain mukaisesti.
Valiokunta toteaa myös, että viranomaisen omaan
toimintaan, kuten esimerkiksi tuen hakemiseen ja myöntämiseen,
liittyvä tiedottaminen ja tarvittava neuvonta kuuluvat
jo lain mukaan viranomaisen velvollisuuksiin ja myös hyvään hallintoon.
Näin ollen ei ole erityistä tarvetta valtuussäännöksen
antamiseen näiltä osin. Sama koskee myös
tarvittavaa koulutusta.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut
myös, että vastaava tarkistettava pykälä on
nykyisessä laissa myös 35 §. Näiltä osin
se koskee opetusministeriön hallinnonalaa. Hallintovaliokunta
on myös tehnyt muutosesityksen, joka sisältyy
mietintöön. Lopuksi valiokunta haluaa korostaa,
että rakennerahasto-ohjelmien vaikuttavuuden, tehokkaan
toimeenpanon ja moitteettoman varainhoidon kannalta on tärkeää,
että etenkin hankkeiden sisältöön,
rahoituspäätöksiin, päätösten
valmisteluun, hankkeiden seurantaan ja valvontaan liittyvien tehtävien
hoitamiseksi lääninhallituksissa on oltava tarvittavat
henkilöstöä koskevat ja tekniset valmiudet.
Tämä edellyttää myös
asianmukaisia voimavaroja.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on ollut ehdotuksessaan yksimielinen.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
siihen, johonka itse asiassa jo hallintovaliokunnan puheenjohtaja
Väistökin kiinnitti huomiota, ja se on perustuslakivaliokunnan
lausunto, jossa on kiinnitetty huomiota tähän
asetuksenanto- ja norminanto-oikeuden väljyyteen.
Aika monia hallituksen esityksiä on tullut perustuslakivaliokuntaan
käsiteltäväksi juuri siitä syystä,
että tässä on ollut ongelmia, että asetuksenantovaltuus
on liian väljästi kirjoitettu, ja sehän
ei sovi missään tapauksessa nykyiseen perustuslakiin.
Olisi tietysti toivottavaa, että hallituksen piirissä kiinnitettäisiin
jo lainvalmistelussa huomiota siihen, että tämä muuttunut
tiukkuus asetuksenantovaltuuksien suhteen olisi jo sisällä hallituksen
esityksissä. Silloin voitaisiin aika ripeästi käsitellä näitä esityksiä ja
perustuslakivaliokunnan työtaakkaa vähentää.
Tämä on kysymys tietysti yleisemminkin lainvalmistelun
tasosta, mutta tässä ihan selvästi näyttää siltä,
että eri ministeriöissä ei ole kiinnitetty
tähän näkemykseen huomiota, että asetuksenanto-oikeuden
täytyy olla kuitenkin sillä tavoin laissa tarkkaan
säädelty, että se täyttää nykyiset
perustuslain vaatimukset, eikä se voi olla hyvin avoin
ja pyöreä, niin kuin se hyvin monissa esityksissä on
ollut.
Yleiskeskustelu päättyy.