Täysistunnon pöytäkirja 72/2006 vp

PTK 72/2006 vp

72. TORSTAINA 15. KESÄKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Vanhustenhoito

Anni  Sinnemäki /vihr:

Arvoisa puhemies! Raportti suomalaisen vanhustenhoidon tilasta ja kehittämisehdotuksista on valmistunut. Kuten tässä salissa on aikaisemminkin tänä keväänä keskusteltu, suomalaisessa vanhustenhoidossa on paljon parantamisen varaa.

Millä tavalla hallitus aikoo nyt reagoida tämän raportin tuloksiin? Mihin toimenpiteisiin ryhdytään esimerkiksi vanhustenhoidon erikoislääkärien koulutuksen osalta?

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Olemme välittömästi käynnistäneet toimenpiteet ja olemme jo sopineet tällaisesta seminaarista tai kuulemistilaisuudesta, jossa keskeiset sidosryhmät, professori Kivelä ja ministeriön asiantuntijat ovat mukana ja tehdään tällainen yhteinen suunnitelma siitä, miten tässä asiassa edetään. Professori Kivelä on tehnyt ihan hyvää työtä ja todellakin tehnyt näitä kehittämisehdotuksia ennen kaikkea koulutuksen ja vanhusten lääkehoidon ja vanhusten masennuksen osalta, ja näistä hänellä oli toimeksianto, ja pidämme niitä ehdotuksia kyllä hyvinä. Lähdemme sitten tämän kuulemistilaisuuden, seminaarin, jälkeen sitten katsomaan, miten etenemme.

Anni  Sinnemäki  /vihr:

Arvoisa puhemies! Olisin mielelläni kuullut ministeriltä hieman tarkemman vastauksen, miten vanhustenhoidon

erikoislääkäreiden koulutuksessa aiotaan edetä ja mikä olisi mahdollisimman nopea aikataulu. Lisäksi olisin mielelläni kuullut ministerin mainitseman masennuksen ehkäisyn ja myös lääkehaittojen ehkäisyn osalta, millä tavalla pystyttäisiin toimimaan mahdollisimman nopeasti.

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Koulutuksesta meillä vastaa opetusministeriö, ja yhteistyössä haluamme nyt sitten katsoa, kun raportti on aivan tuore, ja sitten etenemme sen myötä, kun katsomme ja analysoimme sitä sitten yhteisvoimin. Kuten sanottu, niin meillä on sovittu jo tämä tilaisuus.

Matti Kangas /vas:

Arvoisa puhemies! Sirkka-Liisa Kivelän asiantuntijaraportin vanhustenhoidosta julkistamistilaisuuden piti olla eilen, mutta ministeriö perui sen kuitenkin viime hetkellä. Selvisi, että raportin sisältö ei ollut se, mitä ministeriö oli tilannut. Kuten Kivelä sanoo, hän ei ole voinut 30 vuoden tutkijauran jälkeen lähteä valehtelemaan, että Suomen vanhustenhuolto voi hyvin. Kysyn:

Miksi Kivelän, joka on arvostettu erikoisalaa hyvin tunteva ihminen, raporttia ei julkaistu? Onko tämä yleinen tapa, että ministeriö ohjaa tutkimusten tekijöitä siinä, mitä he voivat raportteihinsa kirjoittaa ja mitä eivät?

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Nyt on kyllä väärää tietoa. Me julkaisimme sanasta sanaan heti raportin, kun se oli ilmestynyt, ja se pantiin nettiin kaikkien saataville. Ja samaan aikaan laitoimme myöskin tiedotuksen meiltä ministeriöstä tästä ja sovimme tästä tavasta, miten etenemme sidosryhmien kautta. Ei millään tavalla ole pyritty mitenkään tätä estämään, päinvastoin kaikkien saatavilla sanasta sanaan netissä on tämä raportti.

Leena  Rauhala /kd:

Arvoisa rouva puhemies! En tiedä, onko sekin sitten väärää tietoa, ja se on hyvä sitten tässä selvittää, kun nyt lehdistössä on ollut, että ehkä jo selvitystyön aikana on pyritty ministeriön taholta ohjeistamaan ehkä sillä tavalla, mitä selvityshenkilö itse ei olisi halunnut, vaan hän on halunnut tehdä hyvin vahvaa ja vankkaa tutkimuspohjaista selvitysraporttia ja kuitenkin ehkä kokenut,että ihan kaikkea sitä hän ei saa tehdä.

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Täysin yhteisymmärryksessä professori Kivelän kanssa on asetettu ohjausryhmä, joka ventiloi tätä tutkimusta, jossa myöskin oli Suomen vanhustenhuollon asiantuntijoita. Ehkä siinä ryhmässä on sitten käyty keskustelua, mutta itse ministerinä tai minun tietämäni mukaan en ainakaan ole pyrkinyt millään tavalla estämään. Päinvastoin olen asettanut hänet selvityshenkilöksi, ja on hyvä, että hän on tehnyt tämän raporttinsa ja on saatu uutta tietoa ja lähdetään sitten etenemään. Kaikki tieto on saatavissa netissä tälläkin hetkellä, sanasta sanaan.

Arja  Alho /sd:

Arvoisa puhemies! Selvitysnainen Kivelä sanoi, että hän ei voi vaieta, koska hän on nähnyt tämän valtavan alamäen, joka on tapahtunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Tilannehan on sellainen, että enemmän on hoidettu valtiontaloutta kuin julkista taloutta, ja julkiseen talouteen kuuluu myöskin se, että kunnilla on resursseja hoitaa asioita.

Aiotaanko nyt tulevassa budjettiriihessä tehdä jotakin asialle niin, että niitä hoitavia käsiä saataisiin sinne Koukkuniemeen ja jonnekin muuallekin, missä on pula kertakaikkisesti hoitajista, ja aiotaanko tätä avohoitopainotteisuutta jatkaa niin, että ihmiset jäävät itse asiassa heitteille?

Peruspalveluministeri  Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Selostin aika laajasti ministeriön toimenpiteitä silloin, kun kävimme välikysymyskeskustelua tästä. Meillä on menossa paljon kehittämishankkeita, ja hetkessä ei mikään valmistu. Me tarvitsemme uutta koulutusta, hyvin monenlaisia uusiakin ammatteja tai uuttakin osaamista sinne. Tätä osaamista vuosikymmenten ajan täytyy todellakin nyt eteenkinpäin miettiä. Se ei ole kovin helppo eikä nopea tie. Myöskin professori Kivelä on kouluttanut jo itse useampia lääkärisukupolvia ja on varmasti hyvä kouluttaja, mutta ei kovin hyvin ole sitten esimerkiksi lääkehoito vielä hanskassa lääkäreillä, kun näitä raportin mainitsemia epäkohtia on näin paljon.

Maija Perho /kok:

Arvoisa puhemies! Kysyn kolmea asiaa. Tilastot osoittavat, että vanhusten kotipalvelut eivät ole kehittyneet lainkaan siinä tahdissa kuin tarve edellyttää. Toinen kysymys on omaishoidon asema, josta vastikään tuli raportti, jossa käy ilmi, että tässäkin asiassa on valitettavasti menty ojasta allikkoon. Kolmas kysymys liittyy vanhusten lääkehoitoon ja tähän seurantaan, joka ilmenee tästä raportista.

Milloin me saamme tämän e-reseptin, jonka kautta voimme seurata vanhusten lääkitystä ja sitä, että heitä ei ylilääkitä saatikka sitten anneta lääkkeitä sen takia, että hoitavia käsiä ei ole riittävästi?

Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen

Arvoisa rouva puhemies! Tähän e-reseptiin. Sitä sosiaali- ja terveysministeriössä paraikaa valmistellaan ja viedään eteenpäin. Kuten ed. Perho totesi, siitä tulee kyllä todella hyvä seurantakeino meillä monien lääkehoitojen osalta ja erityisesti ikäihmisten, vanhusten lääkehoitojen osalta.

Toinen asiakokonaisuus, jolla on parannettu vanhusten lääkehoitoa, liittyy lääkkeiden jakeluun. Eduskuntahan hyväksyi nyt juuri, että tämä lääkejakelu tuli korvattavuuden piiriin eli siitä saa kela-korvausta. Tähän lääkejakeluun erityisesti pitääkin kiinnittää huomiota, mutta yhtä lailla myös lääkäreiden koulutukseen, jotta he lääkkeitä määrätessään ymmärtävät käydä läpi vanhusten kohdalla erityisesti näitä yhteisvaikutuksia ja käydä koko sen iäkkään ihmisen lääkityksen lävitse.

Monia keinoja on kehitetty, myös käypähoitosuosituksia jne. lääkehoidoissa, mutta nämä teknisetkin keinot tulevat paljon helpottamaan tilannetta.

Seppo Lahtela /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän erinomaisen hyvin, että selvityksiä ja ohjelmia valmistuu ja rakentuu, ja pitkältihän ne varmasti rakentuvat siihen, kuinka ratkaistaan laitoskysymys ja se raja-alue siinä välillä.

Mutta kysyisin nyt hallituksen ministeriltä, oletteko te yhtään miettinyt sitä, kuinka mahdollistetaan ja tuetaan kotona asumista mahdollisimman pitkään, koska jokainen meistä haluaisi, ainakin minä vielä haluaisin, vanhana, virkeänä ukkona kepin kanssa kävellä kotona ja tuntea niin, että minusta pidetään huolta ja mahdollisimman kauan. Onko tähän mitään suunnitelmaa olemassa?

Peruspalveluministeri Liisa   Hyssälä

Arvoisa puhemies! Tässä vastausta myöskin ed. Perholle: Meillä on useita tämmöisiä kotihoitoon, kotipalveluun liittyviä hankkeita, plus sitten meillähän on lainsäädäntöäkin muutettu, meillä on kokeilulaki, jossa voidaan huomattavasti joustavammin henkilöstön näkökulmasta kotihoitoa tehdä. Mutta kysyjät ovat aivan oikeassa, että meidän lähivuosien suuren painopistealueemme pitää olla kotihoidossa, kotiin annettavissa palveluissa, koska todellakin, kuten ed. Lahtela haluaa asua kotona mahdollisimman pitkään, niin näin haluavat Suomen ikäihmisetkin. Tähän me tarvitsemme paljon enemmän vieläkin panostusta kuin nyt on tehty.

Meillä on useita ohjelmia esimerkiksi toimintakyvyn parantamiseksi, jotta vanhukset, joilla on hyvä toimintakyky, selviytyisivät kotona. Tässä on yhteistyötä tehty erilaisten järjestöjen kanssa, ja myöskin tätä työtä jatkamme. Meillä on "Voimaa vanhuuteen" ja muita ohjelmia paljon, joista on hyviä tuloksia.

Outi Ojala /vas:

Arvoisa puhemies! Ongelmat on nyt vihdoinkin kirjattu, ne ovat olleet kyllä tiedossa aika pitkään, mutta nyt ne on kirjattu, ja vastuu nyt jatkotoimista on tällä hallituksella, siitä ei päästä mihinkään. Kysyn, ministeri Hyssälä:

Lupaatteko te, että te taistelette kaikin voimin myöskin budjettiriihessä niin, että ratkaisut saadaan aikaiseksi jo tämän hallituksen aikana? Eli lisää rahaa. On aivan turhaa perustaa uusia työryhmiä miettimään niitä ratkaisuja ja ongelmia, ne ovat tiedossa kaikki, nyt tarvitaan vaan toimia. Lupaatteko, että teidän hallituksenne ja te taistelette niin, että budjettiin saadaan lisärahat niin, että vanhustenhuoltoa päästään reippaasti korjaamaan tämän hallituksen aikana?

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Verrattuna siihen aikaan, jolloin ed. Ojalan puolue oli hallituksessa, me olemme todella lisänneet paljon jo. (Hälinää) En sano, että kaikki on tehty, mutta elämme aivan toista aikakautta palvelujen osalta. Meillä on kehittämishankkeisiin laitettu sosiaali- ja terveydenhuollossa 50 miljoonaa euroa nyt vuodessa, yhteensä 200 miljoonaa euroa. Heti eivät tulokset näy, tämä on pitkäjänteistä työtä, eivätkä näongelmat ole syntyneet kaikki tämän hallituksen aikana vaan myöskin edellisen hallituksen aikana, jossa ed. Ojalan puolue oli mukana.

Mutta todellakin on syytä kehittää. Ja tämä ei ole yhden puolueen eikä yhden hallituksen asia, vaan tämä on hyvin pitkäjänteistä työtä, ennen kuin me olemme kouluttaneet uusia lääkärisukupolvia, uusia hoitajasukupolvia. Koko ajan tehdään, ed. Ojala tätä työtä, koko ajan tehdään. (Välihuutoja) Meillä on sata vanhustenhuollon kehittämishanketta menossa. Siis ei niitä hankkeita pysty tekemään, jos niitä ei koko maassa ole, joka puolella. (Puhemies koputtaa) Todellakin tässä on aivan hyvin paljon menossa, mutta me tarvitsemme edelleen toimenpiteitä, siitä olemme varmasti kaikki yhtä mieltä. (Hälinää)

Ensimmäinen varapuhemies:

 (koputtaa)

Pyydän edustajia rauhoittumaan, ministeri Kalliomäellä vastauspuheenvuoro.

Opetusministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Mikä minä olen rauhoittamaan eduskuntaa! (Naurua)

Tässä oli parissakin puheenvuorossa kysymys tähän liittyvästä koulutuksesta, ja myöskin ministeri Hyssälä pariin otteeseen viittasi siihen. Kysymys koulutuksen puolella on siitä, kun katsoin selvitysmiehen esityksiä, että ne ovat minusta ihan pääsääntöisesti oikean suuntaisia esityksiä, mutta palvelujärjestelmän pitää ensiksi sopeutua tähän näkymään, ja siltäkin osin, kun priorisoidaan selvitysmiehen esityksiä, varmaan päästään eteenpäin suhteellisen ripeästi. Esimerkiksi geriatrian puolella meillä on tällä hetkellä kyllä ylitarjontaakin koulutetuista lääkäreistä, eli palvelujärjestelmä ei ole päässyt vielä sille tasolle kuin pitäisi.

Raimo  Vistbacka  /ps:

Arvoisa puhemies! Vanhusasia on tärkeä asia, ja ministeri ansiokkaasti on tuonut esiin, että on erilaisia ohjelmia, selvityksiä, oliko niitä toistasataa vai mitä. Tämä on tietysti hyvä asia, että näin tehdään, mutta vaarana on sitten, että kun tuodaan joku hyvä esitys, niin se ei toimikaan käytännössä. Tyypillinen esimerkki on omaishoito, joka koskettaa myös vanhuksia. Laki saatiin, kehuttiin, ministeri on kehunut monessa haastattelussa, että nyt on asiat kunnossa. Kävikin niin, että kunnat sanoivat kaikki sopimukset irti eikä niitä tehdäkään enää, kun tuli se pieni korotus sinne.

Kysyisin, arvoisa puhemies, ministeriltä: Yritättekö nyt sitten panostaa lainsäädännön tasoon sillä tavoin, ettei käy niin kuin omaishoidon osalta kävi. Siellä on moni vanhus nyt ilman omaishoitajaa juuri tämän lain johdosta.

Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Kannattaisi edustajien tutustua näihin hankkeisiin, ne eivät ole irrallaan käytännöstä nämä vanhustenhuollon kehittämishankkeet. Niitä tehdään erilaisissa hoitolaitoksissa, kunnissa, nimenomaan siellä osastoilla, katsotaan työnjakoa ja tehdään erilaisia asioita. Työntekijät ovat hyvin sitoutuneita näihin, mutta tarvitaan hanke, jota joku johtaa, joka evaluoidaan, katsotaan, miten se toimii ja miten parhaat käytännöt otetaan käyttöön.

Omaishoidon tilanne ei tosiaankaan johdu tästä laista, ed. Vistbacka, se, että kaikki kunnat eivät ole noudattaneet lain henkeä tai säädöksiä. Me suhtaudumme vakavasti näihin puutteisiin. Meillä on monella rintamalla etenemistä tässä. Koulutamme kuntien johtoa, olemme yhteistyössä Kuntaliiton kanssa, teemme Stakesin kanssa tässä yhteistyötä ja myöskin ministeriössä suhtaudumme erittäin vakavasti siihen, että omaishoito ei toimi niin kuin lain henki edellyttää. Tässä on myöskin kuntapäättäjillä suuri vastuu. Tässä on vastuu valtuustoilla ja kunnilla, kaikilla meillä, ei pelkästään tällä lailla, jota käytetään siis keppihevosena huonontamaan omaishoitoa.

Tuula Väätäinen /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Palaan vielä tähän koulutukseen, vaikka olenkin ministeri Kalliomäen kanssa samaa mieltä siitä, että toimintatavat ja työolosuhteet ovat semmoisia, joissa täytyy muutoksia tapahtua. Professori Kivelä kritisoi sosiaali- ja terveydenhuollon peruskoulutuksen puutteita erityisesti vanhustenhuollon osalta, ja se koskee kyllä koko henkilökuntaa. Tässä suhteessa kysynkin, onko ministeri Kalliomäki ehtinyt tutustua tähän osaan tästä selvitystyöstä, joka minusta oleellisesti puuttuu siihen, kuinka hoitohenkilökunnalla olisi alun perin jo valmiuksia vanhustenhuollon tehtäviin.

Opetusministeri  Antti  Kalliomäki

Puhemies! Lääkäreitten peruskoulutuksen puolellakin kyllä koulutusjärjestelmällä on valmius, kuten kattavasti koskien koko tätä palvelujärjestelmää, hyvin nopeasti reagoida tarpeeseen, mutta kysymys on tietysti palvelujärjestelmän kehityksestä ja muutoksesta siellä. Ennakolta ei voi lähteä koulutusjärjestelmää kehittämään tavalla, josta ei tiedetä, mihinkä se vastaa, vaan ensiksi pitää mennä palvelujärjestelmän puolella eteenpäin.

Päivi Räsänen /kd:

Arvoisa rouva puhemies! Ministerille tulee antaa tunnustus siitä, että olette onnistunut selvitysmiesten valinnassa. Ongelmana vain on käytännössä ollut se, että näitä hyviä, konkreettisia esityksiä ei ole toteutettu. Esimerkiksi omaishoidon selvitysmies Elli Aaltonen vuonna 2004 antoi monia konkreettisia ehdotuksia, joita ei valitettavasti ole toteutettu. Hän muun muassa ehdotti, että vuoden 2007 alusta omaishoidon tuen hallinnointi siirrettäisiin Kansaneläkelaitokselle. Nyt kysyn:

Aiotteko toteuttaa tämän edellisen selvitysmiehen, Elli Aaltosen, ehdotukset, ja aiotteko toteuttaa selvitysmies Kivelän ehdotukset ennen muuta vanhustenhoitolain luomisesta ja sitten vielä tärkeämmän vanhuspalveluiden rahoituksen turvaamisesta?

Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen

Arvoisa puhemies! Omaishoidon tuen maksatuksen osalta nythän kunnat tekevät sen päätöksen. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä näitä kokonaisuuksia on käyty läpi, mitä voitaisiin siirtää valtiolle tai Kelalle kuntien toiminnoista. Tämän omaishoidon tuen osalta on päädytty siihen, että sen kuuluisi olla kuntien valikoimassa siitä syystä, että siellä on myös palvelujen järjestäminen. Siitä saattaisi syntyä myös vääränlaisia kannustinvaikutuksia: voitaisiin siis sitten siirtää tukia Kelan maksettavaksi ja jättää palveluja retuperälle, mutta näitä asioita pitää tietysti pohtia ihan avoimesti ja niitä hyötyjä ja haittoja. Mikäänhän ei vielä valmista ole.

Mutta Kelan puolella on olemassa eläkkeensaajien hoitotuki, jota myös voidaan hakea silloin, kun on kysymys paljon hoitoa tarvitsevasta eläkkeensaajasta. Tätä tukimuotoa käyttääkin tällä hetkellä lähes 200 000 ruokakuntaa, kansalaista. Tämä on (Puhemies koputtaa) sellainen tukimuoto, josta ehkä enemmän pitäisi myös ihmisten vain tietää, että sitä voi hakea.

Ed. Timo Seppälä merkitään läsnä olevaksi.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Meitä seniorikansalaisia on 1,4 miljoonaa. Onneksi suurin osa meistä on aika hyväkuntoisia. Tarvitsemme jonkin verran lääkehoitoa ja leikkauksia jne., mutta sitten kun olemme 80-, 85- tai jopa 100-vuotiaita, 100-vuotiaita Suomessa on jo 300, emme parhaimmalla tahdollakaan kaikki pysty olemaan kotona, ei edes ed. Seppo Lahtela. (Naurua)

Eli mitä rouva ministeri ajattelee, minkälaisia asumispalveluja näille todella iäkkäille henkilöille pitäisi järjestää?

Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Minä olen useamman vuoden nyt kiertänyt erittäin monissa kunnissa katsomassa vanhusten palvelujärjestelmiä. Minun täytyy sanoa, että monissa kunnissa on äärettömän upeita ratkaisuja. Esimerkiksi dementiahoidon osalta, palvelutalojen osalta, on hyvin monipuolisia ratkaisuja, vanhainkoteja, kaikkia näitä.

Minä uskon, että tulevaisuuden palvelujärjestelmä koostuu hyvin monenlaisista järjestöjen, yksityisten, kuntien palvelujärjestelmistä. Varmasti tarvitaan uutta ajattelua, mitä tulee tietotekniikkaan, tietoteknisiä välineitä, uutta ajattelua, mitä tulee näihin ikääntyvien voimavaroihin ja varmasti tähän henkilöstön koulutukseen. Eli on hyvin monenlaista uutta, juuri niitä asioita, mitä professori Kivelä raportissaan esittää. Kyllä näitä kaikkia tarvitaan tässä jatkotyössä.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.