Täysistunnon pöytäkirja 72/2013 vp

PTK 72/2013 vp

72. TIISTAINA 18. KESÄKUUTA 2013 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

15) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Kansallisgalleriasta ja kulttuuriesineiden maastaviennin rajoittamisesta annetun lain 3 ja 10 §:n muuttamisesta

 

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki

Arvoisa puhemies! Kysymys on erittäin merkittävästä laista, jota on huolella valmisteltu lähes 1,5 vuotta. Se, että laki ei herätä suuria poliittisia intohimoja, varmaan osoittaa sen, että on pystytty rakentamaan Kansallisgallerian säätiöittämisestä hyvä kokonaisuusratkaisu, joka tyydyttää kaikkia. Lyhyesti haluan kuitenkin, koska kysymys on niin merkittävästä asiasta, Valtion taidemuseon muuttumisesta Kansallisgalleriaksi, joka on säätiö, käydä läpi keskeisiä asioita.

Ensinnäkin, miksi Valtion taidemuseo säätiöitetään? Oikeastaan kaksi keskeistä syytä. Tämä oli hallitusohjelmassa, ja tämä on osaltaan säästöpäätös, koska tämän jälkeen osa Kansallisgallerian rahoituksesta tulee veikkausvoittovaroista.

Toinen tärkeä tavoite on se, että Kansallisgallerialla vahvistetaan aikaisemman Valtion taidemuseon toimintaedellytyksiä toimia sekä kansallisesti että kansainvälisesti kulttuurikentässä ja huolehtia meidän kansallisomaisuuden ylläpidosta.

Kansallisgalleria on valtakunnallinen museo. Sen tehtävä on huolehtia meidän kansallisomaisuudesta, meidän taideomaisuudesta Kansallisgallerian kokoelmassa ja järjestää näyttely- ja tutkimustoimintaa ja osallistua museoalan kehittämiseen. Kansallisgalleriaan kuuluvat nykyiset Valtion taidemuseon museot: Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Laissa määritellään, että kullakin museolla on museonjohtaja. Muutos on se, että jatkossa myös valtion taideteostoimikunta tulee toimimaan Kansallisgallerian yhteydessä.

Minusta on tärkeää huomata, että tämän tehtävät ovat hyvin tärkeitä meidän kansallisen taidemaailman ja kansallisen historian tuntemuksen ja kansallisen omaisuuden kannalta. Kansallisgalleriaan, sen omistukseen tallennetaan meidän kokoelmat. Tulevaisuudessa Kansallisgallerian hankkimat ja sille lahjoitetut tai testamentatut taideteokset liittyvät osaksi Kansallisgallerian kokoelmaa. Kansallisgalleria hoitaa myös valtion taideteostoimikunnan kokoelman. Kansallisgallerian kokoelmasta ei voi siirtyä teoksia taideteostoimikunnan kokoelmaan, mutta taideteostoimikunnan kokoelmasta, jos siellä on jotain helmiä, niin voi siirtyä tähän Kansallisgallerian kokoelmaan.

Kansallisgallerialle tulee kolme toimielintä: pääjohtaja, hallitus ja valtuuskunta. Pääjohtaja vastaa tietenkin päivittäisestä johtamisesta, hallitus on aktiivisesti mukana. Sen lisäksi haluttiin, että Kansallisgallerialla on myös valtuuskunta, jossa olisi laajaa yhteiskunnallista ja taidepuolen tuntemusta ja näkemystä. Henkilöstön asemassa sovelletaan liikkeen luovutuksia koskevia säännöksiä, eli nykyinen henkilöstö siirtyy nykyisillä ehdoilla uuden Kansallisgallerian henkilöstöksi, mutta koska kysymys ei ole enää virastosta, niin virkasuhteet muuttuvat työsuhteiksi.

Meillä oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa siitä, miten tämä säätiö luodaan. Vaihtoehtoina oli joko yksityisoikeudellinen säätiö tai itsenäinen julkisoikeudellinen säätiö. Alkuvaiheessa heti teimme sen valinnan, että kysymyksessä täytyy olla itsenäinen julkisoikeudellinen säätiö, jolla on oma lainsäädäntö. Koska kysymys on niin merkittävästä kansallisesta toimijasta, on tärkeää, että se on edelleen ministeriön, hallituksen, eduskunnan valvonnassa ja pystytään vaikuttamaan Kansallisgallerian toimintaan.

Kansallisgallerian rahoitus tulee kahdesta lähteestä: veikkausvoittovaroista ja sitten budjettimomentilta. Veikkausvoittovaroista rahoitetaan Kansallisgallerian toimintamenot ja budjetin muilta momenteilta rahoitetaan vuokra- ja muut tällaiset menot. Sen lisäksi on huomioitu ensi vuoden talousarviossa se, että tulee kertaluontoisia kustannuksia, muun muassa eläketurvasta, maksuvalmiuden turvaamisesta. Sen lisäksi halutaan varmistaa, että säätiöllä on kunnollinen pääoma toiminnalle. Ensi vuoden talousarvioon on kehyksissä 10 miljoonaa euroa osoitettu säätiölle pääomaksi ja seuraavina vuosina 2015—2016 voidaan kerätä rahaa pääomaan niin, että jokaista euroa kohti, joka kerätään tähän pääomaan ulkopuolelta, valtio tulee 2,5 eurolla mukaan.

Tämä, arvoisa puhemies, lyhyesti laista.

Jari Myllykoski /vas:

Arvoisa puheenjohtaja! Ensinnäkin kiitoksia ministerille hyvästä ja valaisevasta alustuksesta siihen, mitä haluaisin tässä vähän kysyä ja pikkuisen täsmentää. Varmasti tulee, voisiko sanoa, iholle tunkevaakin kysymystä näin ammattiyhdistysliikkeen vasemmistolaisena kansanedustajana, mutta ensimmäisenä semmoisena aika ikävänä ja niin kuin epäilevänä kysymyksenä haluan kohdentaa sen, että kun siirtyvän henkilöstön osalta muutetaan kuitenkin työehtojen loogisuutta, niin tapahtuuko tämä ennen siirtoa vai siirron jälkeen. Ilmeisesti toteutetaan lakia liikkeen luovutuksesta, vai onko niin, että nämä virat ovat työsuhteiseksi perustettuja ennen siirtoa, vai ovatko ne siirron jälkeen?

Sitten toisaalta haluan kysyä sitä, onko tosiaan niin, että meillä tämä kokonaisuuden hallinta siitä, mitä siirtyviä taideteoksia koko tämä projekti sisältää, pystytään pitämään tällä samalla korkealla tasolla kuin tälläkin hetkellä, koska se on tässä varmasti monen kulttuurin ystävän kaikkein suurimpana huolena.

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki

Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykosken kysymyksiin: Lakia laadittaessa on pyydetty tietenkin työntekijäjärjestöiltä, JHL:ltä, Jukolta ja Pardialta lausunnot, ja tämä muutos tietysti, joka herättää aina huolta, on se, että virkasuhteet muuttuvat palvelussuhteiksi. Koska kysymys ei ole enää virastosta, niin ei ole virkasuhteita. Mutta tarkoitus on se, että kaikki työntekijät siirtyvät vastaavilla työsopimuksilla, kuin on ollut tähän asti, uuden palvelukseen siinä vaiheessa, kun 1.1.2014 aloittaa tämä Kansallisgalleria säätiönä toimintansa.

Tällä on haluttu nimenomaan lainsäädännössä turvata se, että meidän kansallisomaisuus säilyy nimenomaan kansallisissa käsissä, ja sen vuoksi ollaan valittu tämä itsenäinen julkisoikeudellinen säätiö säätiömuodoksi. Sillä varmistetaan, että tämä pysyy käden ulottuvilla meiltä, ja tällä huolehditaan siitä, että ne teokset, joita on aina sieltä kultakauden klassikoista tämän päivän hienoimpiin teoksiin, säilyvät meidän omaisuutena ja niistä pidetään hyvää huolta.

Keskustelu päättyi.