12) Hallituksen esitys laiksi Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun nyt tänään
juuri olin tuolla Kelan valtuutettujen kokouksessa, niin pitää toki
todeta vielä tästä Kansaneläkelaitoksesta
se asia, että ne paineet, mitkä siihen kohdistuvat,
ovat kaiken kaikkiaan tietysti suuria muun muassa lääkekorvausten
jatkuvan kasvun kautta, mutta toisaalta on tietysti todella monia
asioita, muun muassa valituskysymykset, jotka ovat suoraan sanottuna rempallaan.
Kansaneläkelaitoksen päätöksistä, joihin
asianomainen on tyytymätön, joutuu runsaat kaksi
vuotta pahimmillaan odottamaan lopullista päätöstä.
Ihmisoikeustuomioistuin on todennut viiden vuoden olevan ihmisoikeuksien vastainen,
mutta kyllä 2 vuotta 3 kuukautta, joka nyt on valitusten
keskimääräinen aika silloin, kun ne menevät
aina vakuutusoikeuteen saakka, on myös aivan liian pitkä.
Mutta sitten tähän hallintoon. Tätä hallintoa on
muutettu tässä jatkuvasti ja sitä on
ikään kuin tehty linjakkaammaksi, ja näiden
hallintomallien linjaushan on se, että niistä tehdään
yhä enemmän ikään kuin liike-elämän
hallintomallien mukaisia. Kansaneläkelaitos on eduskunnan
alainen. Sen pitää siinä asemassa pysyä.
Ja myös tämä ainainen, voinko sanoa,
vallanhimo, mikä on valtioneuvoston puolella lähinnä sosiaali-
ja terveysministeriössä ja valtiovarainministeriössä ollut
Kelan suuntaan ja sen osakesalkkuun nähden, pitää saada
pysymään aisoissa ja se pitää pitää aisoissa.
Näin ollen tämä asia on varmasti tärkeä myös
sisällöllisesti.
Toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta todella
paneutuu tähän, onko tämä muutos,
jota nyt esitetään, esimerkiksi demokratian näkökulmasta
oikean suuntainen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen viittasi puheenvuorossaan siihen,
että valitusajat Kelan päätöksistä ja
eräistä muistakin sosiaaliturvaetuuksista ovat
kovin pitkiä. Eduskuntahan käsitteli tätä ongelmaa
viime vuonna, kun hallitus esitti, että alueelliset valituslautakunnat
lakkautettaisiin. Silloin tätä perusteltiin sillä,
että nämä käsittelyajat ovat
niin pitkiä, ne olivat silloin vuosi ja 8 kuukautta. Sitten
hallituksen esityksen mukaisesti tilannetta parannettiin lakkauttamalla
alueelliset valituslautakunnat. Ja nyt, kuten kuulimme, valitusajat
ovat 2 vuotta ja 4 kuukautta. Kuten näemme, edellisenkin
hallituksen saavutukset ovat huomattavia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässähän pääjohtajavaltaa
kasvatetaan, ja siinä mielessä ed. Tiusanen on
ihan oikeassa, että tätä on hyvä katsoa
sen demokratian näkökulmasta, miten tämä toimii.
Elikkä tässäkin Kela menee siihen suuntaan,
että siitä tulee vähän samoja
viitteitä sisällään pitävä kuin
joku yritys. Aikanaan sitten näkee, koska tämähän
on eduskunnan alla oleva laitos, pitääkö siihen
johonkin suuntaan sorvata muutoksia.
Mutta sitten yksi asia. Kun tässä oli puhe
valitusajoista, niin itsellänikin tuolla pöydällä on
hirveän monta paperia ja valitusta ja valtakirjaa. Yksi
ongelma näyttää olevan se yhä edelleen, että Kelassa
on kyllä viisaat asiantuntijalääkärit, jotka
antavat lausuntoja näistä eri asioista. Kyllä he
asiakasta, potilasta, näkemättä tietävät
sitten, mikä tilanne on ihmisellä. Minusta tässä pitäisi nyt
tehdä semmoinen juttu, että kun se uusi systeemikään
ei näy toimivan, niin kaikilta niiltä erikoislääkäreiltä otetaan
oikeudet pois, jotka kirjoittavat semmoisia lausuntoja, kerta ne
ovat tyhjänpäiväisiä. Jos erikoislääkärit
eivät ole päteviä tekemään
niitä lausuntoja, niin ei kun vaan oikeudet pois, koska
Kelan lääkärit tietävät
näköjään kaikki asiat.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitos on tärkeä toimija
jokaisen suomalaisen kannalta. Toisekseen Kansaneläkelaitos
ja sen hallinto kiinnostaa poliitikkoja, niin kuin tässäkin
lähetekeskustelussa muutamassa puheenvuorossa on kysytty
demokratian perään. Kansaneläkelaitoksen
hallintoa uudistettiin viisi vuotta sitten tilanteessa, missä sitä hallintoa
oli yritetty uudistaa useita kertoja aikaisemminkin. Sattui vaan
sitten olemaan ministeri Perho ja sattui olemaan sellaisia sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäseniä, joilla oli tahto
viedä asioita läpi niin, että saatiin
niissä olosuhteissa ja senhetkisessä tilanteessa
Kansaneläkelaitoksen hallinto siihen malliin, että esimerkkinä muodiksi
tullut ulkopuolinen hallitus alkoi osaltaan johtaa Kansaneläkelaitosta.
Tässä tilanteessa ei muutettu peruslähtökohtaa
eikä muuteta tällä muutosesitykselläkään
peruslähtökohtaa siitä, että Kela
on jatkossakin eduskunnan alainen laitos ja Kelan toimintaa valvovat
eduskunnan valitsemat Kansaneläkelaitoksen valtuutetut.
Tuolloin 2002 päätöksenteko sisälsi
useita kompromisseja, useita kompromisseja siitä syystä,
että tahto viedä hallinnonuudistus 2000-luvun alun
sillä hetkellä realistiselle tasolle oli siksi suuri,
että kompromissien kautta eteenpäin mentiin. Tuota
hallintoa ei ole missään tilanteessa testattu äärimmäisissä olosuhteissa
vastuusuhteiltaan, ja tällä tarkoitan esimerkiksi
sitä, että Kelan johtaja ja varapääjohtaja
ovat olleet hallituksen jäseniä.
Kelan valtuutetut laittoivat liikkeelle tilintarkastajat selvittämään
mahdollisia ongelmakohtia, ja tänään
olemme tilanteessa, missä meillä on käsittelyssämme
hallituksen esitys, jolla virtaviivaistetaan ja selkeytetään
vastuusuhteita. Tärkeää on
demokratia ja tärkeää on se, että eduskunnan
alainen laitos Kela toimii niin hyvin kuin mahdollista myös
poliittisen ohjauksen osalta, mutta kyllä operatiivinen
johto ja strateginen johto pitää pystyä erottamaan
toisistaan. Tällä esityksellä näin
tehdään.
Keskustelu päättyi.