Anneli Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kelan valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2007 on kertomus toisaalta jatkuvuudesta, perusturvasta
ja suomalaisesta luottamusyhteiskunnasta, hyvinvointiyhteiskunnasta.
Toisaalta se on kertomus suurista haasteista, kehittämistyöstä ja
yhteiskunnallisista muutoksista, jotka heijastuvat ihmisten arkeen ja
suomalaisten tulevaisuuteen.
Vuonna 2007 pidettiin eduskuntavaalit, minkä seurauksena
valtuutetut vaihtuivat aina puheenjohtajaa myöten. Tässä yhteydessä on
aihetta kiittää edeltäjääni
Maija Perhoa, joka johti valtuutettujen toimintaa nyt puheena olevan
toimintavuoden ensimmäisen neljänneksen.
Viime töikseen edelliset valtuutetut käynnistivät
selvityksen, jonka tavoitteena oli arvioida vuonna 2002 voimaan
tulleen Kansaneläkelaitoksen hallinnollisen järjestelyn
toimivuutta ja vastuiden selkeyttä. Selvityksen perusteella käynnistettiin
ministeriössä lainvalmistelutyö, jonka
pohjalta hallituksen esitys hyväksyttiin eduskunnassa viime
syksynä, ja laki tuli voimaan tämän vuoden
alussa.
Keskeinen sisältö on, että Kansaneläkelaitoksen
hallituksen ja valtuuston tehtäväjakoa selkeytettiin,
hallituksen kokoonpanoa tarkennettiin ja työjärjestystä muutettiin.
Kelan pääjohtaja ja hänen sijaisensa
eivät enää ole hallituksen jäseniä,
vaan hallitus muodostuu kokonaisuudessaan laitoksen ulkopuolisista
henkilöistä. Työjärjestyksen
hyväksyy hallitus eivätkä valtuutetut, kuten
aikaisemmin oli.
Arvoisa herra puhemies! Viime vuonna 70 vuotta täyttäneen
Kansaneläkelaitoksen rooli ja merkitys on huomattava suomalaisessa
yhteiskunnassa ja sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä.
Kelan hoitaman sosiaaliturvan menot olivat toimintavuonna yhteensä runsaat
10,5 miljardia euroa. Etuusmenojen osuus bruttokansantuotteesta
oli 5,9 ja kaikista sosiaalimenoista 23,3 prosenttia. Eniten kasvua
edelliseen vuoteen verrattuna oli sairausvakuutuskorvauksissa, joissa
kasvu oli lähes 6 prosenttia. Työttömyysturvan
menot pienenivät ilahduttavasti 13,5 prosenttia. Työttömyys
on edelleen laskusuunnassa, joten myös menot jatkanevat
laskuaan. Työmarkkinatukea sai Kelasta työllisyystilanteen
paranemisesta huolimatta kuitenkin edelleen runsaat 200 000
henkilöä. Saajamäärältään
suurin Kelan etuuksista ovat sairaanhoitokorvaukset, joita sai yhteensä 4,1
miljoonaa henkilöä. Eläkettä Kelasta
sai vuoden lopussa lähes 800 000 henkilöä ja
lapsilisää maksettiin miljoonasta lapsesta. Pitkällä aikavälillä Kelan
sairausvakuutusmenot jatkavat kasvuaan ja eläkevakuutuksen
menot pienenevät. Lääkekustannukset ovat
sairausvakuutuksen ehdottomasti suurin menoerä. Lääkkeiden
hinnat ovat nousseet jatkuvasti kelakorvausten myötä.
Tulevaisuuden haasteet Kelan korvausten suhteen ovat suuret.
Lähtökohtana pitää olla, että potilaiden
hoito ja tarpeellinen lääkkeiden saanti turvataan
tasa-arvoisesti. Koska tiedämme hyvin, että yhä useampia
sairauksia lääkitään yhä tehokkaammilla
ja kalliimmilla lääkkeillä, on myös
terveydenhuollon kustannusrakenteita tarkasteltava ennakkoluulottomasti
ja tehtävä tarpeellisia muutoksia. Tiistaina saimme
käydä lähetekeskustelua lääkkeiden
viitehintajärjestelmästä. Se on esimerkki
lääkekustannusten nousua hillitsevästä ja
hyvästä lainsäädännöstä.
Lakiesitys parantaa myös potilaan oikeusturvaa ja pienentää hänen
lääkekustannuksiaan.
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen merkitys
suomalaisen arjen turvaajana on keskeinen. Kela maksaa monille suomalaisille jokapäiväistä,
elintärkeää perusturvaa. Siksi on olennaista,
että palveluketju on aukoton ja yhtenäinen. Kelassa
käynnistettiin vuonna 2007 palvelutoiminnan kehittämisohjelma.
Ohjelman tavoitteena on yhtenäisesti palveleva Kela, jossa palvelu
lähtee asiakkaan tarpeista ja hänen asiansa hoidetaan
kokonaisvaltaisesti, helposti ja läheltä. Tavoitteena
on kehittää yhä parempaa sähköistä palvelua
ja asiointia, tehostaa toimistoverkostoa ja keskittää puhelinpalveluja.
Olemme varmasti kaikki saaneet palautetta huolestuneilta kansalaisilta,
jotka pelkäävät palvelun heikkenevän.
Tähän mennessä Kelan toimistoja ei ole
lakkautettu, mutta Kelan monimuotoisten palvelukanavien käytön
lisääntyessä joudutaan yhdistämään
ja keskittämään palvelutoimistoja. Näin
erityisesti siellä, missä toimistoverkko on maantieteellisesti
tiheä ja julkisin kulkuneuvoin yhä saavutettavissa,
kuten Pääkaupunkiseudulla ja Helsingissä.
Arvoisa herra puhemies! Asiakaspalaute on yleisesti ottaen kiitettävää.
Kela on onnistunut palvelutoiminnoissaan hyvin ja paikoin erinomaisesti.
Etenkin maksatuksen hoitajana Kela toimii erittäin tehokkaasti.
Ongelmia kuitenkin on edelleen. Tunnemme kaikki hyvin sen kritiikin
ja turhautumisen, jota kansalaiset kokevat, kun Kelan päätökset
ovat olleet kielteisiä tai tuet ovat kohtuuttomasti viipyneet.
Myös valitustiet koetaan riittämättömiksi.
Kritiikkiä aiheuttaa myös epäoikeudenmukaiseksi
koettu lainsäädäntö. Tähän
kritiikkiin meistä jokainen on varmasti kansalaiskirjeissä saanut
ottaa kantaa. Valtuutetut ovat jokaisessa kokouksessa saaneet selvityksen
eri etuushakemusten keskimääräisistä läpimenoajoista.
Keskimäärin tavoitteet on saavutettu hyvin, mutta
yksilön kannalta katsottuna tilanne on aina erilainen.
Kelan kohdalla kyse on perusturvasta, ja sitä odotettaessa
saatetaan joutua turvautumaan myös toimeentulotukeen. Ihmiset kokevat
sen helposti myös nöyryyttäväksi
prosessiksi.
Vuoden aikana tehtiin noin 13,5 miljoonaa etuusratkaisua, joista
vajaat 30 000 johti valituksen tekemiseen. Vuoden 2007
alusta voimaan tulleen lain mukaan Kelan päätöksistä valitetaan sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakuntaan paitsi työttömyysturvaa
ja opintotukea koskevissa asioissa. Lain tavoitteena oli yhdenmukaistaa muutoksenhakujärjestelmä
ja
vahvistaa oikeusturvaa sosiaaliturvamuutoksenhaussa. Tavoitteena
oli niin ikään käsittelyaikojen lyhentäminen. Kuitenkin
uudistus johti asioiden lisääntymiseen ja käsittelyaikojen
pidentymiseen.
Valtuutetut käsittelivät sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
valitusten käsittelytilannetta perusteellisesti syyskuun
kokouksessa. Totesimme, ettei yli 13 kuukauden mittainen keskimääräinen
käsittelyaika, jonka tämä uusi lainsäädäntö oli
prosessina aikaansaanut, ole kansalaisten oikeusturvaa eikä toimeentuloa
ajatellen mitenkään hyväksyttävä.
Lähetimme joulukuussa 2007 sosiaali- ja terveys- sekä valtiovarainministeriölle
kirjelmän, jonka pohjalta sosiaali- ja terveysministeri
valmistelikin hallituksen esityksen, joka kevätistuntokaudella
oli eduskunnan käsittelyssä. Keskeinen sisältö ja
tavoite on tehostaa lautakunnan työtä.
Arvoisa herra puhemies! Kela on suurten tulevaisuuden haasteiden
edessä. Kelan tehtävät ovat viime vuosina
nopeasti laajentuneet. Lapsiperheiden toimeentuloturvasta äitiysavustus,
lapsilisät ja lasten kotihoidon tuki on siirretty Kelan hoidettaviksi
1990-luvulla. Samalla vuosikymmenellä myös opiskelijoiden
opintotuki, sotilasavustus, yleinen asumistuki, työmarkkinatuki
ja koulumatkatuki siirrettiin Kelan vastuulle. Juuri keväällä teimme
päätöksen elatustuen maksatuksen siirtämisestä Kelalle.
Vaikeavammaisten tulkkauspalvelut on myös siirretty Kelalle.
Myös omaishoidon tuen maksatusta Kelan kautta suunnitellaan.
Kelaan perusturvan hoitajana kohdistuu lähivuosina
suuria haasteita ja odotuksia. Myös terveydenhuollon sähköiset
uudistukset, kuten sähköinen lääkemääräys,
tuovat Kelalle uusia haastavia tehtäviä ja toimeksiantoja.
Organisaatio on paineessa eläköitymisen ja uusien
tehtävien vuoksi. Lähivuosina Kelasta siirtyy
eläkkeelle runsaasti osaavaa henkilökuntaa, joka
vie organisaatiosta väistämättä mukanaan
myös hiljaista tietoa. Jatkossa yhä useammin sosiaaliturvan maksatus
voi olla Kelan vastuulla, mutta asiakkaan palvelukokonaisuudesta
vastaa kunta. Kelan hyvät toimintakäytännöt
ja aito yhteys kuntiin ovat tärkeitä, jotta asiakkaan
ja henkilöstön kannalta rakentuu toimiva palvelukokonaisuus.
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvan uudistamiskomitea eli Sata-komitea
on nyt työskennellyt runsaan vuoden. Tavoitteista tiedämme,
että tavoitellaan perusturvan riittävää tasoa
ja työn kannattavuuden parantamista, järjestelmän
yksinkertaistamista ja verotuksen uudistamista. Varsinaista sisällöllistä keskustelua
ei ole kuitenkaan vielä päästy julkisesti
käymään. Valtuutetut ovat korostaneet,
että eri etuuksien toimeenpanossa menettelytapojen tulisi
olla mahdollisimman yhteneväiset ja niistä tulisi
säätää kootusti. Sosiaaliturvan
uudistamiseen liittyy paineita ja odotuksia moneenkin suuntaan.
Kaikkien tarpeita ei voida toteuttaa, mutta kaikkien tarpeet on
hyvä huomioida ja keskusteluttaa. Siinä on toivomukseni
myös Sata-komitean työlle, että pääsemme käymään
avointa keskustelua uudistuksen sisällöstä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi aivan lyhyesti viittaus Kelan monipuoliseen
tutkimustoimintaan. Toivon, että, edustajakollegat, ehditte
tutustua liitteeseen 3 ja ehkä sen myötä tarkemmin Kelan
tekemiin tutkimuksiin ja selvityksiin, jotka ovat kansainvälisestikin
verrattuna erittäin korkeatasoisia. Esimerkiksi siinä alussa
mainitaan Kelan kehittämä vero- ja sosiaaliturvalainsäädännön
Jutta-mikrosimulointimalli. Tätä simulointimallia
on juuri käytetty Pertti Honkasen Perusturva ja kannustavuus
-selonteossa, jonka Kela on juuri äskettäin julkaissut.
Paljon muutakin hyödyllistä ja kiinnostavaa löytyy
tutkimustoiminnan saralta.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kelan valtuutettujen toimintakertomus vuodelta 2007
on erittäin laadukkaasti ja selkeästi laadittu.
Kiitos siitä!
Vuonna 2007 käynnistyneessä palvelutoiminnan
kehittämisohjelmassa pyritään yhtenäistämään
Kelan palvelut ja päätökset samankaltaisiksi
läpi maan. Yhden toiminnan perusperiaatteen, asiakaslähtöisyyden,
nojalla rakennetaan samalla myös palveluverkkoa ja sähköisiä palveluita.
Puhelinpalvelujen lisäksi tulee kuitenkin jatkossakin kehittää mahdollisuuksia
henkilökohtaiseen toimistotapaamiseen. Palvelupaikkojen
kehittäminen laadukkaan palvelun takaamiseksi ei saa johtaa
alueellisten palvelujen heikkenemiseen. Monipuolisesti toteutetut
eri viranomaisten ja kuntien yhteispalvelukeskukset jossain päin
Suomea vastaavat myös ilmansuojelutarpeeseen mahdollistaessaan
virastoasioinnin lähes yhden luukun periaatteella. Asiakaslähtöisyyden
jatkokehityksen aktiivisuutta kuvaa myös johtaja Pesolan
perustamat asiakastyöryhmät, joiden panos Kelan
palvelukonseptin kehittämisessä jatkossa tulee
olemaan oleellinen.
Kelassa tehtiin vuonna 2007, kuten puheenjohtaja Kiljunenkin
sanoi, noin 13,5 miljoonaa etuusratkaisua, joista 9 miljoonaa koski
sairaanhoidon korvauksia. Ongelmaksi ovatkin muodostuneet 30 000
valitusta ja niiden käsittelyajat, jotka ovat venyneet
viime tietojen mukaan jopa yli 470 päivään.
Jo alkuvaiheen kuntoutus- ja vammaispäätökset
laahaavat myöskin suhteettoman hitaasti. Syynä on
yleisimmin kuitenkin asiantuntijalääkäreiden
puute ja erilaisten asiakasta koskevien lausuntojen puuttuminen
tai viivästyminen. Valitukseen johtavien päätösten,
joita tällä hetkellä on itse asiassa
vain noin 0,2 prosenttia, itsekorjausmenettelyn lisääminen
ei valitusruuhkaongelmaa kuitenkaan ratkaise. Ainakin vammaispalveluissa
onkin siirrytty perustelemaan päätöksiä entistä enemmän
asiakkaan omalla tilalla, ei viittaamalla pelkkiin pykäliin. Toivottavasti
tällä tavalla saadaan myöskin asiakas
ymmärtämään, miksi juuri hänen
kohdallaan päätös on ollut ilmoitetun
kaltainen.
Arvoisa puhemies! Uutta sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaa
Somlaa tuleekin patistaa tehostamaan toimintaansa paitsi kouluttamalla käsittelijöitä
myös
tehostamalla johtajuutta ja työprosesseja. Kansalaisten
oikeusturvan ja Somlan toiminnan kehittämisen takia lienee
asiallista siirtää koko työprosessien
hallinta ja kehitys täysin ulkopuoliseen järjestelyyn.
Varsinkin toimeentuloa ja työ- ja toimintakykyä varmistavissa
päätöksissä on myös
ratkaisujen yhtenäisyys erittäin tärkeä,
ja tähän haasteeseen Kela onkin vastaamassa keskittämällä eri
osaamisalueiden päätösosaamista tiettyihin
toimistoihin.
Kuntoutuspäätösten tekijänä tulevaisuudessa soisin
jonain päivänä näkeväni
myös kuntoutusammattilaisia ja maahanmuuttajapalveluissa
lisää kielitaitoisia maahanmuuttajia, kuten esimerkiksi
Lappeenrannassa on jo tällä hetkellä.