7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi autoverolain muuttamisesta
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykset korottavat sekä auton
hankinnan että käytön verotusta. Autoverolla
on useita haittavaikutuksia. Se hidastaa autokannan uusiutumista.
Kun uusien autojen hinnat nousevat, ihmisillä ei ole mahdollisuutta
hankkia uutta, vähäpäästöisempää ja
turvallisempaa autoa.
Autoveroa tulee muuttaa korkeintaan siten, että veroa
korottavan ja laskevan rajan leikkauspisteen pitäisi olla
150 grammaa kilometriä kohden, kun se nykyään
esitetään 110 grammaksi. Nyt esitetyn erittäin
tiukan veroa laskevan rajan alla ei ole riittävästi
vaihtoehtoja esimerkiksi lapsiperheiden tarpeisiin.
Veronkiristys kohdistuu erityisesti pakettiautoihin, joissa
alle 110 gramman päästöt tuottavia vaihtoehtoja
ei ole. Autoveron korotus yhdessä muiden veronkorotusten,
kuten polttoaineveron ja ajoneuvoveron korotusten, kanssa tuo kohtuuttomia
lisäkustannuksia autoilijoille. Auto on monille suomalaisille
aivan välttämätön elämisen
ja toimeentulon kannalta.
Taksiliikenteessä joudutaan käyttämään
isokorista henkilöautokalustoa. Lisärasitus autoa kohden
on kohtuuttoman suuri. Hankalin tilanne syntyy vähintään
seitsemänpaikkaisten tilataksien osalta, joita käytetään
erityisesti koululais- ja vammaiskuljetuksiin. Tämä lisärasite
tulee korjata nostamalla nykyistä autoveron taksialennusta
esteettömien, koulukuljetuskäyttöön
hyväksytyillä lisäturvavöillä varustettujen
seitsenpaikkaisten taksien osalta nykyisestä 12 000
eurosta 16 000 euroon.
Arvoisa puhemies! Todettujen epäkohtien korjaamiseksi
esitän, että lakiehdotus hyväksytään
valtiovarainvaliokunnan mietinnössä esitetyn vastalauseen
mukaisena.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Autoilijoiden rankaiseminen lisäverolla
vähäpäästöisyyteen
vedoten on huonosti perusteltu. Hallituksen esitys korottaa ajoneuvoveroa
keskimäärin 50 euroa kuukaudessa on väärin
autoilijoita kohtaan. Autoilijoita ei pidä rangaista siitä, ettei
heillä ole varaa ostaa vähäpäästöisempää autoa.
Monelle lapsiperheelle auto on välttämätön kulkuväline,
haja-asutusalueilla asuvista puhumattakaan. Suomessa autokannan
keski-ikä on Manner-Suomessa lähes 12 vuotta ja
autolla ajetaan keskimäärin 20 vuotta ennen sen
romuttamista. Jotta edes nykytaso auton iässä säilyy, suomalaisten
tulisi ostaa noin 140 000 autoa vuodessa. Nykyisellä autojen
uusiutumisvauhdilla ei päästä vuoden
2020 ilmastotavoitteisiin, varsinkin kun tiedetään,
että vielä viitisen vuotta sitten autojen keski-ikä oli
kymmenisen vuotta.
Mikäli aidosti haluamme autoilun vähäpäästöisemmäksi,
olisi ajoneuvoveron korottamisen sijasta siirryttävä vastakkaiseen
suuntaan. Autovero joutaisikin romuttamoon, mikäli haluamme,
että myös Suomessa aidosti toteutuisi EU:n ideologian
mukainen valinnanvapaus ja vapaan kaupan mahdollisuus. Suomessa
tämä ei valitettavasti tältä osin
vielä toteudu.
Autokannan uudistumisen myötä turvallisemmat
autot ja pienemmät päästötekijät
saattaisivat tuoda merkittäviä yhteiskunnallisia
säästöjä ajan kuluessa. Yleisen
hyvinvoinnin lisääminen edellyttää autokannan
kohdalla toisenlaista verolinjausta. Nykyinen poliittinen linja
ei käytännössä muuta yhtään
mitään.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kataisen hallituksen hallitusohjelman
mukaan autoilun verotuksen painopistettä uudistetaan hankinnan
verotuksesta käytön verotukseen ajoneuvoveroa
korottamalla. Eduskunnalle annetut hallituksen esitykset ovat kuitenkin
korottamassa sekä hankinnan että käytön
verotusta. Keskustajohtoisten hallitusten aikaan autoveroa on uudistettu
ja samalla verotasoa on vähitellen alennettu. Tämä linja
on mielestäni perusteltu.
Autoverolla on useita selkeitä haittavaikutuksia. Se
hidastaa autokannan uusiutumista. Kun uusien autojen hinnat nousevat,
ihmisillä ei ole mahdollisuutta hankkia uutta, vähäpäästöisempää ja
turvallisempaa autoa.
Suunnanmuutos veropolitiikassa aiheuttaa epävarmuutta
auton ostajissa. Kun hallitusohjelma on ristiriidassa veronkorotuksen
kanssa, autoveron korotus herättää kysymyksiä siitä,
mitä autoverolle tapahtuu jatkossa. Yleinen odotus on ollut,
että verotaso olisi aleneva.
Suomessa tulisi pyrkiä verotukseen, joka mahdollistaisi
nykyistä paremmin parhaan ympäristö-
ja turvallisuustekniikan hyödyntämisen. On muistettava,
että Suomessa on tällä hetkellä läntisen
Euroopan vanhin autokanta.
Mielestämme autoveroa tulisi tässä vaiheessa korkeintaan
muuttaa siten, että veroa korottavan ja laskevan rajan
leikkauspisteen pitäisi olla 150 grammaa kilometrillä.
Tällaista mallia on esittänyt muun muassa Autoliitto.
Autoliiton mukaan sillä saataisiin aikaan tehokkaampi ohjausvaikutus,
sillä 150 gramman kilometripäästörajan
alittavissa autoissa löytyy riittävästi
kilpailua ja tarjontaa. Tämä raja on riittävä myös
tieliikenteen CO2-tavoitteitten saavuttamisessa.
Selvää on, että nyt esitetyn erittäin
tiukan veroa laskevan rajan alla ei ole riittävästi
vaihtoehtoja esimerkiksi lapsiperheitten tarpeisiin. Veronkiristys
kohdistuisi erityisesti pakettiautoihin, joissa alle 110 gramman
päästöt kilometrillä tuottavia
vaihtoehtoja ei ole eikä niitä lähiaikoina
ole tulossa. Autoliitto ry ja Autotuojat ry ovat tuoneet esille
myös huolensa siitä, että Kataisen hallituksen
arvio autoveromuutoksen verotuloista on ylimitoitettu. Epävarma
taloustilanne yhdessä uusien autojen hinnannousun kanssa
ei tue automyynnin kehitystä valtioneuvoston arvioimalla
tavalla.
Autoveron korotus yhdessä muitten veronkorotusten,
kuten polttoaineveron ja ajoneuvoveron korotusten, kanssa tuo kohtuuttomia
lisäkustannuksia autoilijoille. Korotukset kiristävät
liikenteen verotusta enemmän kuin muita veroja, mitä ei
voi näissä olosuhteissa pitää perusteltuna.
Auto on etenkin syrjäseuduilla asuville välttämätön
liikkumisen ja elämisen ehto, ja keskusta haluaa kantaa
vastuuta myös syrjäseutujen ihmisten mahdollisuudesta
saada palveluja.
Toisena kohtana haluamme nostaa esille Kataisen hallituksen
esityksestä taksiliikenteelle koituvat lisäkustannukset.
Taksiliikenteen tilanne ammattiliikenteenä on yksityisautoilusta poikkeava.
Taksiliikenteessä joudutaan käyttämään
isokorista henkilöautokalustoa. Lisärasitus autoa
kohden on 100 eurosta aina 5 000 euroon. Hankalin tilanne
syntyy vähintään seitsemänpaikkaisten
tilataksien osalta. Juuri näitä käytetään
erityisesti koululais- ja vammaiskuljetuksiin. Tämä lisärasite
tulee korjata nostamalla nykyistä autoveron taksialennusta
esteettömien, koulukuljetuskäyttöön
hyväksytyillä lisäturvavöillä varustettujen
seitsenpaikkaisten taksien osalta nykyisestä 12 000
eurosta 16 000 euroon.
Esitänkin, että lakiehdotus saa sen muodon, joka
on valtiovarainvaliokunnan vastalauseessa.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten tässä aiemmissa
puheenvuoroissa on ansiokkaasti tuotu esille, tämä autoveron
nosto yhdessä polttoaineverotuksen korotusten kanssa tuo
niitä kohtuuttomia lisäkustannuksia kaikille autonkäyttäjille.
Auto on kuitenkin elinedellytys liikkumiseen maaseudulla, missä ei
ole sellaista julkista liikennettä kuin esimerkiksi täällä Helsingissä on. Nähtävästi
tätäkin esitystä valmistelleet ja esityksestä päättäneet
ovat tottuneet tällaiseen julkiseen liikenteeseen. Esimerkkinä omalta
kotipaikkakunnaltani Ähtäristä: Ei julkinen
liikenne ole semmoinen, mitä pystyisi helposti käyttämään. Ne
ovat koululaisvuorot, jotka kulkevat samassa rytmissä kuin
on myös koulupäivät, ja se on niihin
ajoitettava oma liikkuminen, mikäli haluaa julkista liikennettä käyttää.
Silloinkin se tarkoittaa sitä, että lähimmälle
linja-autopysäkille täytyy parhaassa tapauksessa
kävellä useampi kilometri.
Joka tapauksessa itse tähän autoveroon. Kun nyt
suomalaisilta ja erityisesti maaseudun ihmisiltä tässä tulevan
neljän vuoden aikana leikataan muutenkin kohtuuttoman paljon,
niin olisi hyvä, jos tehtäisiin sellaisia ratkaisuja,
jotka edistäisivät esimerkiksi sen uuden auton
ostoa. Kaikilla ihmisillä ei kuitenkaan ole varaa siihen uuden
auton hankintaan, ja vanhemmissa autoissa nyt voi näitä päästörajoituksia
sitten tulla, jotka nostavat näitä auton käyttökustannuksia
tämän verotuksen myötä. Autoliitto
ry tässä omassa kannanotossaan onkin ottanut hyvin
asianmukaisesti asiaan kantaa, ja ne olisi kyllä hyvin
tärkeätä ottaa parempaan huomioon tätä päätöstä tehtäessä.
Myös taksiliikenteen osalta hinnat tulevat nousemaan
nyt sitten autoveron noston myötä. Tämä on
kanssa asia, joka sitten siirtyy kuluttajien maksettavaksi, niitten
ihmisten maksettavaksi, jotka taksia käyttävät.
Toisaaltahan tässä meidänkin tapauksessamme
täällä eduskunnassa, kun on vapaa taksinkäyttöoikeus
pääkaupunkiseudulla, valtio toisesta taskusta
ottaa ja toiseen laittaa rahaa, eli se tuo kustannuksia myös
tänne.
Edustaja Reijonen teki esityksen vastalauseesta tähän,
ja kannatan edustaja Reijosen esitystä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämänkin hallituksen esityksen
tarkoituksena on pyrkiä parantamaan valtiontaloutta. Rehellisesti sanottuna
tarkoitus on kerätä autoverolla lisää tuottoa
valtion kassaan. Tosin tässä pyritään myöskin
tehostamaan tämän lain ohjausvaikutuksia. Se käy
ilmi sillä tavalla, että alin veroprosentti pudotetaan
nykyisestä 12,2 prosentista 5 prosenttiin. Tuo taulukko
alkaa selvästi pienemmistä päästöistä,
millä pyritään kannustamaan valmistajia
siihen, että tehtäisiin vieläkin vähempipäästöisiä autoja
ja että ihmiset ostaisivat vieläkin vähempipäästöisiä autoja.
Tietysti tällä tulee olemaan se vaikutus tulevaisuudessa,
että nyt kun veroa korotetaan, veron tuotto tulee vähitellen
laskemaan jälleen, kun siirrytään vähäpäästöisimpiin
autoihin.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin tuo vero nousee 5—7 prosenttiyksikön
luokkaa, enimmillään 7 prosenttiyksikköä.
Tietysti pitää seurata myöskin sitten
sitä, miten tekniikka kehittyy. Jos se kehittyy hyvin,
silloin tietysti voidaan jatkossa miettiä, että voidaan
edelleen kiristää. Jos tekniikka kehittyy hitaasti,
tuota mahdollisuutta välttämättä ei
ole.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa pohdittiin erityisesti
taksiautoja, ja tältä osin todettiin, että nykyinen
taksialennus 9 600 euroa on suurin piirtein oikealla tasolla.
Mutta sitten tilataksien osalta, joita käytetään
muun muassa koulumatkaliikenteessä maaseudulla, todettiin, että nykyinen
12 000 johtaa siihen, että se maksettavan veron
osuus muodostuu käytännössä varsin
suureksi. Siitä syystä tuo 12 000 nostettiin valtiovarainvaliokunnassa
15 000:een. Keskimäärin se nousu on ehkä noin
4 000 euron paikkeilla, niin että välttämättä ihan
täyttä kompensaatiota ei tapahdu. Mutta kun sielläkin
voidaan valita vähempipäästöisiä autoja,
niin voidaan myöskin valita semmoisia automalleja, joittenka johdosta,
kun semmoisen valitsee, autoverot taksiautoilijalla myöskään
tila-auton osalta eivät kiristy. Uskon, että tällä tavalla
päästään tilanteeseen, jossa
tuo matkaliikenne, nimenomaan kuntien maksama matkaliikenne, maaseudulla
voidaan turvata.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin jalo ajatus kuin se onkin, että sen
uuden auton hankintaan ohjataan ihmisiä — ja niihin
vähempipäästöisten autojen hankintaan
niitä ihmisiä ohjattaisiin — yksinkertaisesti
kaikilla ei valitettavasti siihen varaa ole. Kun puhutaan lapsiperheistä,
niin heillehän tämä on kaikista kohtuuttominta,
koska he tarvitsevat myös suuremman auton silloin. Ja jos
puhutaan suuremmasta perheestä, niin nämä ovat
tuhansia euroja, nämä vaikutukset, jotka silloin
tulevat eteen. Siinä mielessä kohtuullisuutta
toivoisi tähänkin esitykseen ja varsinkin tästä tehtävään
päätökseen, sillä täytyy realistisesti
ottaa huomioon, mitkä vaikutukset itse kullekin tässä yhteiskunnassa
tulee olemaan.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja perusteli
tätä asiaa, ja keskusta vastuullisena puolueena kyllä taloudesta
kantaa huolta, ihan varma on tämä asia. Me vaan
linjaisimme näitä asioita vähän
eri tavalla. On korostettava sitä, että tämä autoveron
nosto lyö kyllä korville liikenneturvallisuustavoitteita.
Me olemme tässä salissa puhuneet aikaisemminkin
siitä, että meillä on tosi vanha autokanta,
ja nyt tämä uudistuminen saattaa hidastua, niin
että tämä on nähtävä myös
liikenneturvallisuusnäkökulmasta.
Varmaan verotuloja voidaan miettiä, että mistä niitä saisi.
Hallitus on nyt lähtenyt kaivamaan nimenomaan syrjäseutujen
ihmisten kukkaroa tässä, ja se linja ei välttämättä ole
oikea, mutta tässä nyt on varmaan näin
mentävä. On perusteltu näkemys, kuten
valiokunnan puheenjohtaja Sasi totesi, että siellä taksien
osalta on jo valiokunnassa tätä korjausta tehty.
Sanoisin, että korjausliikkeet ovat olleet ihan oikeansuuntaisia mutta
hieman vaatimattomia, ja sen takia vastalauseessa olemme hieman
parantaneet tätä esitystä.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta keskustan edustajille,
että kyllä hinnalla valintoihin vaikutetaan. On
selvää, että kun tätä autoverotuksen
rakennetta muutettiin, niin hinta ja kohonnut vero enemmän
saastuttavissa autoissa ja vastaavasti alempi verotaso vähemmän
saastuttavissa autoissa uusia autoja hankittaessa ohjasi ihmisten
kysyntää. Sitä en ihan ymmärtänyt,
miten tämä nyt hyväksyttävä esitys pakottaisi
joitain hankkimaan uusia autoja. Eihän se niin tee, vaan
siinä vaiheessa, kun perheet harkitsevat, mitä uutta
autoa he ovat hankkimassa, kun kerran ovat autoa hankkimassa, nimenomaan
tähän, millainen auto hankitaan, voidaan vaikuttaa.
Kyllä tämä verotuksen ohjausvaikutus,
niin että vähäpäästöisyyttä suositaan,
on ehdottoman kannatettava, ja se tässä vielä voimistuu.
On lisäksi hienoa, että nyt valiokunnan toimesta
on etenkin näihin koulukuljetuksiin käytettävien
taksien osalta tuota verovähennystä korotettu.
Tämä on erittäin perusteltua.
Yleiskeskustelu päättyi.