8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
annetun lain liitteen muuttamisesta
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kyseessä olevassa lakiesityksessä ehdotetut
alkoholiveron korotukset kohdistuvat kaikkiin alkoholijuomaryhmiin,
mutta ne painottuvat olueen ja muihin käymisprosessin kautta
valmistettuihin juomiin. Tarkoitus tällä veron
suuntaamisella on suojella nuoria ihmisiä ja vähentää alaikäisten
alkoholinkäyttöä, ja tämä nuorten
suojelu on mitä kannatettavin peruste näiden alkoholijuomien verojen
korottamiselle.
Näitähän veronkorotuksia on tehty
2008 ja 2009 yhteensä kolme kappaletta, ja niillä on
pyritty nostamaan veroja maltillisesti, ettei kotimaan myynti korvaudu
matkustajatuonnilla.
Hinnat ovat siis nousseet, ja samalla on saatu aikaiseksi tilastoidun
alkoholinkulutuksen laskua kolmen vuoden aikana 8,7 litrasta 8,1:een
eli reilun puolikkaan pullon verran asukasta kohti laskettuna — siis
puhehan tässä on absoluuttisesta alkoholista.
Kun otetaan huomioon myöskin tämä tilastoimaton
kulutus, niin kokonaiskulutus on sekin laskenut edelleen tämän
kolmen vuoden aikana 10,5:stä 10 litraan.
Suunta on siis oikea, mutta tietenkin riittämätön,
ja vaikka tämä kulutus on hieman laskenut, niin
verotuottoja näillä ratkaisuilla on saatu lisää.
Ne ovat nyt noin 1,3 miljardia ja esitetyllä ratkaisulla
nousevat tuonne 1,4 miljardiin euroon.
Myöskin terveyspoliittiset syyt puoltavat korkeampaa
verotasoa. Tämän tarkastelujakson eli kolmen vuoden
aikana muun muassa rattijuopot ja alkoholinkäyttöön
liittyvät kuolemat ovat vähentyneet, ja se on
ihan erinomaisen hyvä asia. Sen lisäksi on ihan
oikein, että meitä, jotka sitä alkoholia
lipitämme, verotetaan reilummin paheestamme.
Kannatettava esitys kaiken kaikkiaan, sillä kyllä ne
veroeurot jostakin pitää repiä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kaikki alkoholinkäytön vähentämiseen tähtäävät
toimenpiteet ovat sekä kansanterveyden että kansantalouden
kannalta suositeltavia. Alkoholista aiheutuvat välittömät
kustannukset ovat noin miljardi ja välilliset kustannukset
jopa 3,3—6,2 miljardia euroa. Meidän tulisi olla
huolissamme erityisesti lasten ja nuorten alkoholinkäytöstä.
Heidänkin osaltaan alkoholinkäyttö on kokonaisuudessaan
vähentynyt, mutta humalahakuinen juominen on sitä vastoin
lisääntynyt.
Tutkimusten mukaan hinnankorotukset ovat yksi tehokkaimmista
keinoista vähentää kulutusta, ja edellisten
veronkorotusten jälkeen kulutus onkin kääntynyt
hitaaseen laskuun. Näin uskon nytkin käyvän
siitä huolimatta, että pienenä riskinä on
se, että matkustajatuonti ja internetmyynti lisääntyvät.
Tosin matkustajatuontikin on viimeisten tietojen ja tilastojen mukaan
vähentynyt. Mutta näitä asioita on kuitenkin
huolellisesti seurattava ja tarvittaessa tehtävä korjaavia
toimenpiteitä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Alkoholiveron korotus on ehkäpä niitä helpoimpia päätöksiä,
joita kansanedustaja työssään voi kohdata,
veronkorotukset kun yleensä ovat vaikeita päätöksiä.
Alkoholi ei ole kenellekään välttämättömyys,
ja sen kulutusta voi suurin osa meistä säädellä itse,
eri lailla kuin esimerkiksi välttämättömien
hyödykkeiden, kuten ruuan, kulutusta. Tällä päätöksellä tulojen
lisäämisen lisäksi halutaan vaikuttaa
myös kansalaisten alkoholinkulutukseen sitä laskevasti.
Alkoholihaittojen kustannuksia on arvioitu yhteiskunnalle kertyvän
noin 800 miljoonaa euroa. Kaikki toimet näiden kustannusten
laskemiseksi ovat tervetulleita. Viimeinen veronkorotus on ainakin
osaltaan ollut laskemassa alkoholin kulutusta. Erityisen tärkeää on
pyrkiä vaikuttamaan nuorten kulutukseen. Kulutuksen väheneminen
toimii terveyttä edistävänä ja
pahoinvointia ehkäisevänä toimenpiteenä.
Lopuksi haluan kuitenkin todeta, ettei alkoholista syntyviä ongelmia
hoideta yksistään tällaisilla toimilla.
Alkoholismi ja alkoholin suurkulutus on paljon monimutkaisempi ongelma,
jonka ratkaisemiseen vaaditaan monia muita toimia — sitä meidän
ei pidä unohtaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Jälleen meillä on käsittelyssä esitys,
jolla pyritään tasapainottamaan valtiontaloutta
verotusta kiristämällä. Tässä lähtökohtana
on se, että oluen ja viinin vero nousee 15 prosenttia ja
muun alkoholin 10 prosenttia. Ja miksi tällä tavalla?
Oikeastaan pitäisi tietysti suosia vähäalkoholisia
juomia, mutta suuret volyymit ovat siellä oluessa ja viinissä ja
niitten juomisessa. Tietysti joskus voitaisiin miettiä sitä,
että tämä vero olisi kaiken kaikkiaan
aika tarkkaan suhteessa alkoholiprosentteihin juomassa ja että olisi
tämmöinen johdonmukainen selkeä käyrä,
jonka mukaisesti tuo verotus tapahtuisi. Tämmöistä varmaan
jossakin vaiheessa voidaan sitten tarkemmin pyrkiä myöskin
selvittämään.
Kuitenkin täytyy muistaa, että kaiken kaikkiaan
tälläkin veronkorotuksella hinta nousee keskimäärin
4,5 prosenttia, mikä ei ole kauhean suuri summa. Sillä on
jonkin verran vaikutusta inflaatioon mutta ei sillä tavalla,
että se merkittävällä tavalla
vaikuttaisi.
Se, mikä myöskin vaikuttaa siihen, että tämä korotus
on voitu tehdä, on se, että matkustajatuonti on
vähentynyt viime aikoina. On kiistelty siitä,
kuinka luotettavia nämä selvitykset ovat, mutta
kun tehdään samalla metodilla vuodesta toiseen,
niin jos se suunta muuttuu, niin kyllä sillä ainakin
tietty indikaatioarvo kaiken kaikkiaan on. Kuitenkin täytyy
sanoa, että kun tämmöinen korotus jälleen
tehdään — Virokin korottaa alkoholiveroa,
mikä jonkin verran helpottaa meidän tilannettamme — kaiken
kaikkiaan meidän täytyy kyllä jatkuvasti
seurata harmaata kauppaa ja tuontia, matkustajatuontia ja laitonta
tuontia Suomeen. Tietysti, jos se lähtee nopeasti nousemaan,
silloin meidän täytyy miettiä, mikä se
oikea verotaso on, mutta lähtökohtana mielestäni poliittisesti
pitäisi olla se, että otetaan niin paljon alkoholiveroa
kuin se vain on mahdollista niin että siitä myöskin
kertyy tuottoa.
Yleiskeskustelu päättyi.