5) Laki lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta
Osmo Soininvaara /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toisin kuin muut vihreiden lakipaketissa olevat
asiat tämä ei maksa itse asiassa mitään
verrattuna hallituksen esitykseen. Tässä ehdotetaan
saman suuruista lapsilisien korotusta mutta suunnataan se eri tavalla.
Hallituksen esityshän on vähän erikoinen.
Siinä korotetaan vain ensimmäisen lapsen lapsilisää ja
jätetään kaikki muut lapsilisät
heikkenemään inflaation mukana. Lopputulos on
se, että tämän vaalikauden jälkeen
lapsilisien reaaliarvo on laskenut kaikissa muissa perhetyypeissä paitsi
yksilapsisissa perheissä. Ymmärtääkseni
tämä ajatus, joka oli sosialidemokraattien vaaliohjelmassa,
on eräänlaista kepuvihan osoitusta. On erikoista,
että keskustajohtoinen hallitus ja keskustajohtoinen peruspalveluministeri
antaa näin kepuvihamielisen ehdotuksen, kuin tässä hallitus
on tehnyt.
Me esitämme, että sama rahasumma annetaan alle
kouluikäisille lapsille, koska tutkimukset osoittavat,
että eniten lapsiperheitten köyhyyttä on
silloin, kun lapset ovat pieniä. Sitä paitsi on myös
sillä tavalla, että meillä päivähoito
on maksullista ja koulu ilmaista. Kun sama rahamäärä käytetään,
korotukseksi tulee 12 euroa ottaen huomioon, että vihreät
samassa yhteydessä esittävät myös,
että yksinhuoltajalapsilisää nostetaan
40 eurolla.
Todettakoon hallituksen esityksestä, kun siinä sanotaan,
että 10 euron korotus annetaan ensimmäiselle lapselle,
että tämä on pieni semanttinen sekaannus,
koska sehän annetaan myös viimeiselle lapselle.
Meillä on enemmän niitä perheitä, joissa
viimeinen lapsi on alle 17-vuotias, kuin niitä perheitä,
joissa on olemassa vasta se ensimmäinen lapsi. Sen takia
hallituksen esityksessä rahat menevät kyllä aika
kankkulan kaivoon, kun ne kohdistuvat sosiaalipoliittisesti aivan
väärin. (Puhemies koputtaa) Minusta olisi parempi
ottaa tämä esitys, koska tämä on
saman hintainen ja kohdistuu sosiaalipoliittisesti paremmin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Soininvaara edellä kertoi,
hallituksen esitys on kyllä vastoin kaikkia niitä periaatteita, joita
keskusta ennen vaaleja perhepoliittisessa ohjelmassaan esitti. Tämä niin
sanottu Kiinan-malli, josta aikaisemmin puhuttiin työllisyyden yhteydessä,
tämä hallituksen lapsilisäesitys on kyllä sitä Kiinan
lapsipolitiikkaa, kun taas siitä näkökulmasta,
jos kuunnellaan pääministeri Vanhasen näkemystä,
että Suomeen pitäisi saada lisää lapsia
eikä suinkaan rajoittaa Kiinan-mallisesti lapsen tekemistä yhteen
lapseen, toivoisin todella vielä kertaalleen, että eduskunnassa
katsottaisiin, onko järkevää käytettävissä oleva
hyvin pieni summa rahaa jakaa muun muassa niihin varakkaisiin perheisiin,
joissa on yksi 16—17-vuotias lapsi, kun samaan aikaan kaikki
tutkimukset viittaavat siihen, että juuri ne perheet, joissa
lapset ovat alle kouluikäisiä, voivat suuressa
määrin pahoin. Katsokaa edes vain yksi, jos ette
muuta: käykää nettisivuilla katsomassa
Väestöliiton, www.vaestoliitto.fi, selvityksiä lapsiperheiden
köyhyydestä ja siitä, kuinka erot lapsiperheiden
kesken ovat kasvaneet valtavasti, mitä tulee hyvin pärjäämiseen
tai köyhyyteen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Millään en malta
olla tässä kohdassa hiljaa. Nimittäin
ed. Soininvaara totesi, että tässä on
jotain kepuvihaa. Minusta tässä ei ole mitään
kepuvihaa. Nimittäin aina, kun saa lapsilisää,
perheessä on silloin viimeinen lapsi. Aina on yksi lapsi
olemassa. Siis silloin se kohdistuu siihen perheeseen. Vaikka sille
annettaisiin 100 euroa lisää, se perhe saa sen
rahan käyttöönsä, koska se on
yhteisessä käytössä joka tapauksessa.
Sen takia sillä muodolla ei tässä ole
sinällään merkitystä. Se on
tärkeää, että se raha tulee
siihen perheeseen. Tämä 10 euroa, minkä se
nyt nousee, on matala taso, se on ihan totta, mutta ajatuksena on,
että se käytetään perheen tuloihin,
ei nimenomaan sille yhdelle lapselle niin, että ostetaan
sille kaikki ja kaikki muut jäävät ilman.
Näin minä uskon ainakin, että vanhemmat
sen hoitavat, että kaikki tasapuolisesti siitä perheessä hyötyvät.
Sitten ajatus, että alle kouluikäisille: Kyllä ainakin
minulla omasta perheestä on se kokemus, että vielä alle
kouluikäisille voi laittaa päälle melkein
mitä tahansa, eivät ne osanneet vielä hannata
vastaan, mutta kun pääsivät sitten vähän ulkomaailmaa
enemmän tallomaan, siitä alkoivat kyllä kustannukset
nousta. Sitten piti olla merkkivaatetta ja parempaa kamaa kaikki,
niin että kustannusrakenne muuttuu, koska tarpeet ovat
jo paljon isommat ja vaatteet ja kaikki tarvikkeet kalliimpia. Sen
takia tämän järjestelmän, mikä koko
tämä nykyinen on, siihen perusrakenteeseen minä en
lähtisi puuttumaan, jotta saman kokoisena pitää maksaa.
Päinvastoin, yli 10-vuotiaille pitäisi jopa vähän
korottaa sitä lapsilisää.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Tässä kun keskustelu siirtyy
keskustan lapsipoliittisiin linjauksiin ja siihen, mitä niiden
pitäisi olla olemassa, arvelin, että joudun yksin
vastaamaan tästä keskustan linjasta, mutta kun
ed. Särkiniemi saapui saliin, niin hän käyttänee
laajemman ja paremmin analysoivan puheenvuoron kuin mihin itse olen
varautunut.
Se täytyy kyllä sanoa, kun ed. Brax viittasi Kiinan-malliseen
ilmiöön — toistan sen, minkä olen
monta kertaa ennenkin sanonut — että valitettavasti
oli niin, että kun pääministeri Lipponen
avasi vaalikampanjansa, pääministeri Lipponen
esitti, että kahdelle ensimmäiselle lapselle korotetaan
lapsilisän hintaa. Mutta niin tämä köyhä hallitus
sen söi, että vain yhdelle, ja tässä on
tullut tämmöinen Kiina-ilmiö. Jos tämä olisi keskustan
malli, ei se ainakaan koko keskustan malli ole olemassa, koska tiedän
itseni lisäksi muitakin, jotka ymmärtävät
tätä koko perhepolitiikkaa ja näköalaa
siinä asiassa. Sen pohjalta, näin se, ed. Soininvaara,
on olemassa: ministeri ei ole varmaan kokonaisuutta ajatellut eikä pohtinut.
Mutta kun täällä keskustelussa oli
olemassa, miten hyvätuloisen perheen vanhalle, 17-vuotiaalle,
pojalle maksetaan lapsilisää, näinhän
se on. Mutta hyvätuloinen, heikkotuloinen, köyhä taikka
varakas, kyllä se lapsi on aivan yhtä rakas siinä perheessä,
olkoon hän syntynyt missä tuloluokassa tahansa,
ja siihen nähden sen rajanveto on kovin vaikeata, vaikka
tuntuisi, että kyllähän täällä edustajat
sen rajan vetävät, mutta ei se niin helppoa ole
olemassa. Toivon, että tämäkin asia saa
vähän laajempaa ja parempaa keskustelua ja ajatusmaailmaa
kuin nyt yleisesti hallituksen taholta on esille tullut.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela toivoi pitkää puheenvuoroa,
mutta siihen en nyt halua mennä. Kiitos ed. Tuija Braxille
viisaista sanoista. Asia on jälleen kerran juuri noin.
Haluan vain yhden asian ihmetellä ääneen: Minusta
on kyllä perin merkillistä, että tässä vaiheessa,
kun oppositiosta katsotaan asiaa, ed. Soininvaara on hyvällä asialla,
mutta silloin kun oltiin hallituksessa, niin sille ei voinut tehdä mitään.
Ei voinut tehdä mitään.
Yhden asian minä oikaisisin: Silloin kun lapset ovat
pieniä, kustannukset heistä perheelle ovat kaikista
pienimpiä. Kun lapset kasvavat, lasten kustannukset kasvavat,
ja mitä enemmän lapsia perheessä on,
sitä suuremmat kulut ja sitä lähempänä köyhyys.
Suomessa tätä asiaa ei nyt vain jostain syystä haluta
korjata.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten hyvin tiedetään, lamavuosina
lapsilisiä ei todellakaan korotettu vaan eräässä vaiheessa
leikattiinkin. Mutta nyt, kun ollaan toisessa tilanteessa, että lapsilisäkorotus
on hallituksen esitys, herää kysymys kyllä siitä,
miksi tämä esitys on juuri tämän
mallinen, eikö pitäisi pyrkiä sosiaalisesti
oikeudenmukaisempaan tapaan suunnata olemassa oleva lapsilisän
korotusvara. Kun resurssit ovat niukat, täytyy suorittaa
harkintaa. On aika erikoista, että keskustalainen ministeri
tuo tällaisen esityksen, joka on täysin vastoin
kaikkia niitä lupauksia ja esityksiä, joita keskusta
ennen vaaleja teki. Eihän tätä kukaan
olisi voinut kerta kaikkiaan uskoa, että te tällaisen
esityksen teette silloin, jos on rahaa käyttää lapsilisän
korotukseen. Kyllä ainakin vihreät ovat pyrkineet
tutustumaan erilaisiin tutkimuksiin, jotka liittyvät lapsiperheiden
taloudelliseen asemaan, ja me haluamme purkaa köyhyysloukkuja
ja estää ihmisten syrjäytymistä.
Tämä on se tapa, tämä on meidän mallimme.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Kahteen asiaan huomautus.
Vihreiden hallitustaipaleesta ensimmäiset viisi kuusi
vuotta osuivat siihen aikaan, kun kerta kaikkiaan valtiontaloudessa
ei ollut liikkumavaraa. Aikaisemmin täällä jo
toisen lain yhteydessä kerroin, että aivan taipaleemme
alussa kävelimme pois koko hallitusneuvotteluista, kun
lasten kotihoidon tuki meinattiin leikata kokonaan. Me olimme hyvin
lähellä lähtöä. Ellei
silloinen pääministeri Lipponen olisi tullut pyytämään
meitä takaisin ja luvannut peruuttaa kaikista järkyttävimmän
leikkauksen, niin emme olisi edes menneet koko siihen hallitukseen
silloin. Mutta viimeiset kaksi vuotta edellisellä hallitustaipaleellakin
rupesi valtiontalous olemaan siinä kunnossa, että edes
joitakin muutoksia pystyttiin tekemään. Niin kuin
nyt nähdään, myös tänä vuonna
pystytään hiukan parantamaan viimeinkin tilannetta.
Kun vihreät olivat vielä hallituksessa — ei
se mikään salaisuus ole — me uskalsimme
sanoa ennen vaaleja eläkeläisäänestäjille,
että muun muassa kansaneläkkeen pohjaosan kaksinkertaisen
leikkauksen palautus ei ole prioriteeteissa meidän mielestämme
niin tärkeä kuin olisi ollut köyhimpien
lapsiperheiden auttaminen. Me hävisimme sen kädenväännön
hallituksessa, mutta me kävimme sen kädenväännön.
Me uskalsimme priorisoida. Me uskalsimme sanoa, kuka ei saa, kuka
saa. Me emme luvanneet kaikille hyvää. Vaikka
kuinka yritimme saada silloista keskustaa mukaan esimerkiksi tähän
keskusteluun, keskusta ei lähtenyt. Se lupasi kaikille
kaiken, ja nyt se on sitten tässä tilanteessa,
että suunnilleen kukaan ei saa mitään.
Yhä vieläkin väitän, että jos
me uskallamme priorisoida nyt, kun liikkumavaraa kuitenkin on, niin
köyhimpien lapsiperheiden asiat voidaan laittaa järjestykseen.
Silloin pitää uskaltaa sanoa muille "ei" ja pitää uskaltaa
katsoa myös verotusta niin, että se parhaiten
palvelee köyhimpien lapsiperheiden etua.
Mitä tulee köyhimpiin lapsiperheisiin, puhemies,
on totta, että mitä vanhempi lapsi, sitä suuremmat
menot, mutta yleensä myös vanhempien käytössä olevat
rahat silloin kasvavat, joten tilastojen mukaan yhä kaikista
köyhimpiä ovat paitsi monilapsiset perheet myös
ne perheet, joissa on pieniä, alle kouluikäisiä lapsia.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Tässä on nyt siirrytty sellaiselle
rintamalle, että kaikki ovat samalla asialla hoitamassa
lapsiperheiden asemaa ja asiaa, ja siltä osin tarvitaan
elämää, ja käsittääkseni
valtiontaloudessa liikkumavaraa pitäisi olla enemmän
ja tähän pitäisi olla mahdollisuus sijoittaa
enemmän.
Mutta se, minkä takia puheenvuoron pyysin: Pitäisi
ottaa ja katsoa vähän sillä rintamalla,
kuin pääministeri Vanhanen katsoi, että useampia
lapsia, syntyvyyttä pitää saada kasvamaan.
Pitää saada uskoa tulevaisuuteen, niin että lapsia
on, mistä Suomen kansa tulevaisuudessa vaurastuu, ja on
niitä, jotka työtä tekevät ja
myöskin tulevat eläkeläiset elättävät.
Tältä rintamalta täytyy sanoa, että on
ihmeellinen näköala tämä maailmankuva
olemassa, että haikaillaan vaan sitä, että pitää tuoda
työvoimaa maahan. Pitäisi olla semmoisia signaaleja,
missä kannetaan huolta lapsista, ja niitä voidaan
löytää ja saada. Onhan tämä nyt
aivan ihmeellinen tämä näkemys, että ensimmäiselle
lapselle lapsilisää korotetaan.
Kun äsken kerroin, mitä oli sata vuotta taaksepäin
ennusteita, niin viisikymmentä vuotta taaksepäin,
kun lapsilisäjärjestelmä luotiin, maksettiin
lapsilisää ensimmäisen lapsen jälkeen,
jolloin se peruslapsi kuuluikin joka perheeseen ja seuraavasta maksettiin.
Nythän tämä on kääntynyt
täysin päälaellensa tämä homma.
(Ed. Brax: Peruslapsi! — Ed. U. Anttila: Lisälapsi!)
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Brax muun muassa muisteli, että joskus ilmeisesti
95 tai 96 tehtiin niitä leikkauksia, niin muistan itse,
kun silloin olin täällä vihreänä edustajana — en
puoluevihreänä, vaan muuten vihreänä:
uutena edustajana — että iänestää rätkäyttelin
vastaan näissä kysymyksissä jokaisessa,
ja hyvä, ettei ryhmästä lempattu ulos.
Silloin esitin semmoista vaihtoehtoa, että tehdään
semmoinen porrastus — silloin jouduttiin priorisoimaan — jotta
isotuloiset eivät saa ollenkaan lapsilisää.
Sain kyllä kovaa tukiopetusta siitä, jotta tämä on
ainoa etuus, mitä rikkaatkin saavat. Vieläkään
en ymmärrä, miksi rikkaille pitää antaa
tämä etuus. Mutta silloin eivät vihreät edustajat
ainakaan täällä salissa hirveän
innokkaita olleet lähtemään siihen mukaan,
että olisi tehty tämmöinen porrastus.
Silloin käytiin kova keskustelu siitä, mikä on
isotuloinen; muistan hyvin, kun kysyttiin. Esitin omat näkemykset, mikä on
isotuloinen siinä hommassa. Mutta koska silloin tehtiin
leikkaus, olisi ollut sosiaalipoliittisesti oikein, että olisi
leikattu näiltä isotuloisilta eikä olisi
leikattu kaikilta, koska sitten vedettiin kaikilta osa lapsilisistä pois.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän verokysymykseen toteaisin,
että vihreiden ohjelmissa tai linjauksissa ei ole kannatettu
sitä, että lapsilisät kohdennettaisiin
vain johonkin tiettyyn tuloryhmään, juuri siitä johtuen,
että on suurena vaarana, että syntyy vaikeita
tuloloukkuja ja niiden ratkominen sitten muilla sosiaalipolitiikan
aloilla on ongelma. Sinänsä on hyvä,
että pyritään eroon näistä niin
sanotuista kannustinloukuista, jotka esimerkiksi estävät
sitä, että ihmiset haluaisivat tehdä töitä.
Tämä on syy siihen, miksi tuon tyyppisiä malleja
vihreät eivät ole kannattaneet.
Mutta kun katsotaan kaikkia niitä tutkimuksia, joita
on tehty eri lapsiperheiden tilanteesta, niin kyllä tämä on
ollut hyvin selkeä linja, että nämä alle
kouluikäisten lasten perheet ovat taloudellisesti heikoimmassa
asemassa keskimäärin. Tällä perusteella
tämä tuen lisääminen juuri alle kouluikäisten
lasten ryhmässä on erittäinkin perusteltu.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Minä kyllä tiedän,
että lapsiperheissä keskimäärin
ylipäänsä on paljon vaikeampi tämä tilanne,
mutta minä voin kyllä tarjota ed. Anttilalle hyvän
kotisivun, jolta löytyy tästä asiasta
vastaava määrä tietoa, joka osoittaa,
että jos me nyt ihan rehellisiä olemme tässä asiassa, niin
kyllä köyhät lapsiperheet ovat muualla
kuin pienten lasten perheissä.
Keskustelu päättyy.