6) Laki siviilipalveluslain 23 a §:n
muuttamisesta
Rosa Meriläinen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämäkin lakialoite on osa
vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettia, joka
on siis tasapainotettu. Tässä tapauksessa tosin
tämä esitys ei ole semmoinen maltaita maksava,
mutta toki erinomaisen tärkeä niille, joita se koskee.
Eli kysymys on sivareitten asumiskustannuksista, sivareitten oikeudesta
asumiseen.
Meillä on tällä hetkellä semmoinen
systeemi, että heidän asumisensa osalta velvollisuus
on palveluspaikoilla. Käytännössä kaksi
kolmasosaa palveluspaikoista ei tätä velvollisuuttaan noudata.
Vaikka siis se olisi velvollisuus, erilaisin painostuskeinoin on
jopa pakotettu tekemään tällainen kirjallinen
sopimus, että näitä asumiskustannuksia
ei palveluspaikalle tule, ja sillä ehdolla tämä sivaripaikka
annetaan. Tämmöisiä sopimuksia ja tätä lain
kiertämistä harrastavat erityisesti kunnat ja
yliopistot ja muut tällaiset ikään kuin
periaatteessa virallista valtaa lähellä olevat tahot.
Voisi tietenkin ajatella, että valvontaa lisäämällä tämä asia
voitaisiin myöskin hoitaa, mutta kun ongelma on näin
laaja, niin ehkä siinäkin resursseja sitten valuisi.
On myöskin niin, että jotta sivarit olisivat kannattavaa
työvoimaa palveluspaikoille, nämä asumiskustannukset
ovat semmoinen kipukynnys, ja kun nyt jo sivaripalveluspaikoista
on pulaa, niin todennäköisesti tämä valvonnan
lisääminen ei ainakaan niitä palveluspaikkoja
lisäisi. Meillä nyt jo jonkin verran sivareita
jää vaille palveluspaikkaa, varsinkin semmoiset
nuoremmat, joilla ei esimerkiksi ole sitten mitään
relevantteja työkokemuksia taustalla. He eivät
näillä palveluspaikkamarkkinoilla pärjää ja
ovat sitten siellä Lapinjärven koulutuskeskuksessa
niin sanotussa legioonapalveluksessa eli siirtämässä risuja
paikasta toiseen ja kuluttamassa aikaansa.
Tämä ei nyt tietenkään ole
sivareitten osalta ainoa kysymys, joka on ongelma tai vaikuttaa kiusanteolta.
On esimerkiksi tämä palvelusajan pituus jnp.,
mutta se on ehkä enemmän ideologinen kysymys.
Sitten on kaikkia tämmöisiä pienempiä epäkohtia,
jotka kyllä pystyisi hoitamaan ilman budjettiakin. Minä olen
ollut kahdeksanvuotiaana sivarin lapsi ja muutama vuosi sitten onnistuin
olemaan sivarin vaimo. Olen päässyt näkemään
aika läheltä erilaisia kiusanteon muotoja, millä voidaan
sivarien elämää hankaloittaa. Nyt on
tämän vuoden alussa tullut uusimpana tämä,
että sivareitten oikeutta Puolustusvoimilta saataviin vaatteisiin
ja varusteisiin, sitä listaa, on vähennetty vailla
mitään perusteita, koska sehän ei ole
mikään taloudellinen asia, koska varsin pieni
osa sivareista käytännössä sitä etuutta
on käyttänyt, mutta varmasti niille, jotka ovat
käyttäneet, se on tullut tarpeeseen.
Joka tapauksessa me siis esitämme, että siviilipalvelusmiesten
asumiskustannukset siirrettäisiin valtion vastuulle. Tämä on
ollut jo kertaalleen keväällä 2000 työministeriön
esityksessä, mutta karsiutui sitten jo lähtökuopissaan,
ennen kuin kerkesi tulemaan eduskuntaan. Aloite on siis todella
tämän siviilipalvelusmiesjärjestelmän
käytännön toimivuuden kannalta tärkeä, kun
varmasti kaikkien etu on se, että siviilipalvelusmiehet
paitsi että saavat asua, niin kuin Suomessa nyt yleensä on
tapana ajatella, myöskin saavat asiallisen siviilipalveluspaikan
ja pystyvät käyttämään
sen kohtuullisen mittavan kuukausimäärän
johonkin yleishyödylliseen hommaan, niin kuin järjestelmän
pointti on.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Täytyy sanoa, että vähän
olen erehtynyt tässä asiassa. Kun näin
otsikon "Siviilipalveluslain muuttaminen", niin ajattelin, että ed.
Meriläinen on lähtenyt liikkeelle jossain muussa
mielessä tässä, ja olen hakenut semmoista
tilaisuutta, missä voisin haastaa ed. Meriläisen
isänmaallis-maanpuolustukselliseen keskusteluun ja vähän
käydä noita periaatteita ja aatteita läpi,
mutta tämä ei nyt näytä olevan
kuitenkaan se oikea paikka. Siinä mielessä kun
tämä yhteistyö oli vähän
hyvän tyyppistä näissä edeltävissä asioissa,
niin en purakaan näinpäin tätä asiaa.
Ed. Meriläinen on lähtenyt aivan oikealla
asialla liikkeelle. Kyllä näissä siviilipalvelusasioissa
järjestämistä ja korjaamista on olemassa.
Viime aikoina on todettu, että kovin korkeat ovat ne Lapinjärvenkin
kustannukset olemassa, niin että jotain parannettavaa olisi
olemassa.
Sen verran voisin sanoa, että kun puheenvuorossaan
ed. Meriläinen totesi, että ei ole palveluspaikkoja,
niin kyllä minä voisin siellä meidän maatilallamme
tarjota ojankaivua, risunkeruuta jne. Työ olisi haastavaa
ja tehokasta, eikä kävisi aika pitkäksi.
Luulen, että voisi muutakin vähän tämmöistä peruskoulutusta
tulla siinä samalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa edellinen puhuja, ed. Seppo Lahtela,
totesi, jotta hän voisi tarjota maatilallaan töitä.
Hän varmaan tarjoaisi myös majoituksen? (Ed. Seppo
Lahtela: Ilman muuta!) — Joo, hyvä, tämä on hyvä. — Mutta
semmoisia työnantajia kun löytyy harvoin, niin
kuin tässä aloitteessa todetaan, minusta olisi
tärkeätä tämä, mitä tässä aloitteessa
esitetään, viedä läpi. Meillä nimittäin
tuolla työelämävaliokunnassa keskusteltiin
tästä aika pitkään.
En tiedä, milloin löytyy sieltä semmoinen
rohkeus, että tästä tehdään
ratkaisu, koska tämä sinällään
on yhdenvertaisuuden kannalta tärkeä asia. Kun
siviilipalvelus kuitenkin sallitaan ja meillä on yhteiskunnassa
tämmöinen laki olemassa, jotta voi lähteä siviilipalvelusmieheksi, niin
sitten kuitenkin tämä mahdollisuus osallistua
siihen ei ole tasavertainen, koska joka paikassa ei ole asuntoa
olemassa. Itse joutuu hankkimaan asunnon, jopa rahatkin etsimään
siihen systeemiin. Sen takia tämä ei täytä meidän
lainsäädäntömme niitä velvoitteita,
mitä pitäisi täyttää. Sen
takia minusta tämä aloite on hyvä.
Toivon mukaan tähän löytyy nyt sitten
ratkaisu mahdollisesti jopa tämän syksyn aikana,
jotta ensi vuonna mahdollisesti tämä olisi toteutettavissa.
Kustannuksista en tiedä, paljonko tämä on, mutta
en usko tämän hirveän paljon maksavan.
Toisaalta kävimme valiokunnassa senkin tyyppistä keskustelua,
jotta mikä on työnantajan vastuu, moraalinen vastuu,
siinä mielessä, kun nämä ihmiset
tekevät työtä, monessa tapauksessa hyvin
järkevää työtä ja antavat
työpanoksensa lähes ilmaiseksi palveluspaikkaan.
Jossakin mielessä tuntuisi ihan luontaiselta, että ainakin
tämmöisten yhteisöjen, jotka ovat kuntia
tai yliopistoja, pitäisi järjestää asunto.
Mutta jos se ei muuten onnistu, laitetaan valtion piikkiin.
Keskustelu päättyy.