Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämäkin lakialoite liittyy
vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin.
On siis jätetty tähän lakiin liittyvä talousarvioaloite,
jonka allekirjoittajia löytyy lukuisista puolueista pilvin
pimein, joten tämä on saavuttanut suurta suosiota.
Meidän opintotukijärjestelmämme koostuu kolmesta
osasesta: opintorahasta; sen asumislisästä; ja
sitten on mahdollisuus ottaa markkinaehtoista pankkilainaa, jos
uskaltaa, mutta sekin on tietenkin osa opintotukijärjestelmää.
Viime hallituksen aikana, Drombergin aikana, istui tämmöinen
opintotukityöryhmä, jossa mietittiin keinoja kannustaa
ripeämpään valmistumiseen. Siinäkin
tuloksena oli se, että opintotuen eri osasten korottaminen
on ikään kuin tärkein ratkaisu. Näitten
lisäksi semmoinen opintososiaalinen etuus, mikä on
isommassa keskustelussa, on ateriatuki, joka niin ikään
löytyy meidän vaihtoehtobudjetistamme. Ateriatuki
on siitä vaan hassu, että se on tämmöinen
ankean pieni milli silloin tällöin, joka on inflaatiopaineitten
takia ikään kuin pakko saada, ja se kohdentuu
mitä järkevimmin, mutta jostain kumman syystä se
ei ikinä päädy hallituksen esityksiin.
Sitten syksyn mittaan opiskelijajärjestöt aloittavat
lobbauksen eduskuntaan päin. Jotkut eduskuntaryhmät
taipuvat asian kannalle enemmän, jotkut vähemmän, mutta
joka tapauksessa eduskunta huomaa, että tässähän
on vääryys, josta hirveän pienellä rahalla
selvitään, ja sitten ateriatukea eduskunnan toimesta
korotetaan ja kansanedustajille tulee semmoinen olo, että kylläpäs
on taas niin kuin aktiivisti tehty jotakin opiskelijoitten eteen,
vaikka sillä ei ole mitään vaikutusta
itse tilanteeseen. Toki se tälläkin kertaa täytyy
tehdä, mutta toivon, että täällä ei
tuudittauduta kuvittelemaan, että se olisi mitenkään
erityisen paljon.
Täällähän oli vähän
aikaa sitten keskustelussa ed. Minna Sirnön tekemä aloite
opintorahan tasokorotuksesta, jota nyt tällä kertaa
ei tästä meidän vaihtoehtobudjetistamme
löydy. Käytännössähän
tämä opintotuen eri osasten korottaminen kuitenkin
täytyy tehdä erissä. Juuri tämä esitys, mitä nyt
tässä käsittelen, saavutti sitten ikään kuin
laajan kannatuksen ja on ollut myöskin se, minkä opiskelijajärjestöt
ovat valinneet tämän vuoden prioriteetiksi, niin
että tämä on se, mistä vallitsee
laajin konsensus, että tämä on nyt erityisen
tarpeellinen.
Asumislisän suhteenhan voidaan parannus tehdä kahdella
eri tavalla tai kaksi ikään kuin tarpeellista
parannusta on esillä. Toinen on asumislisän niin
sanottu ympärivuotistaminen, joka siis tarkoittaa opintokytkennästä luopumista,
joka mahdollistaisi sen, että asumislisää saisi
myös kesäaikaan eli silloin, kun opetusta ei järjestetä ja kun
opintoviikkoja ei myöskään voi tulla.
Tämä on sinänsä järkevä esitys,
että kun myös asuminen on tietenkin Suomessa ympärivuotista,
on ihan kohtuullista, että siihen tukea saisi.
Tämä esitys koskee nyt asumislisän
vuokrakattoa, joka on ehkä huikeimmin viime aikoina jäänyt
jälkeen todellisuudesta, kun vuokrataso on noussut niin
paljon. Asumislisän vuokrakatto toimii lähinnä siis
siinä osassa opiskelija-asuntoja, jotka ovat edullisinta
opiskelija-asuntoluokkaa, mutta ei sekään kaikkiin
asuntoihin, esimerkiksi Hoasin kämppiin, riitä.
Ei ole tarkoituskaan opiskelija-asuntojärjestelmän
olla sellainen, että se kattaisi kaikki opiskelijat, vaan
on tarkoituskin, että osa opiskelijoista majoittuu vapaille
markkinoille. Näin on siis ollut, ja näin tulee
jatkossakin olemaan. Tässä on tältä osin
vuokrataso karannut aivan käsistä. Erityinen perustelu
myöskin sille, että opintotuen asumislisän
vuokrakattoa tulisi korottaa, on, että samanlainen johtopäätös
on tehty myös yleisen asumistuen osalta vuonna 2002. Tällainen
johtopäätös olisi tässäkin
syytä tehdä.
Yksi esitys tietenkin, mikä tämän
vuokrakaton osalta on ollut myös esillä, muistaakseni
tässäkin salissa on siitä puhuttu sinä lyhyenä aikana,
kun minä olen kerennyt eduskunnassa olemaan, on alueellinen
porrastaminen. Se perustuu siihen, että vuokratasot ovat
tietenkin karanneet käsistä erityisesti tietyissä osissa
maata, minne väki tuppaa pakkautumaan, mutta ilman muuta tässä esityksessä oleva
vuokrakaton korotus tulee tarpeeseen kaikkialla eikä voi
sanoa sen suoraan heijastuvan vuokrankorotuksina, koska jos tälläkään
hetkellä ei vuokrataso noudattele nykyistä vuokrakattoa,
niin tämmöistä vaaraa ei ole. Silloinhan,
jos vuokrakatto olisi aidosti sillä tasolla kuin ovat asuntojen
hinnatkin, voisi epäillä, että lisäraha
siirtyisi porvarien taskuun, mutta tässä tapauksessa
sellaista vaaraa ei ole.
Toivon tälle esitykselle erityisen paljon menestystä.
Ehkä se on mahdollistakin. En tiedä, kuvittelenko
vaan, mutta minusta tuntuu, että verrattuna moneen aikaisempaan
vuoteen opiskelijoitten asema on jotenkin laajemmin esillä ollut
täälläkin tai jotenkin suurempi joukko
kansanedustajia näkee sen ehdottoman tarpeellisena. Ehkä nyt
on saavutettu se saturaatiopiste, että on jo pakko jotakin
tehdä, kun nämä opintotuen eri osaset
ovat jääneet niin pahasti jälkeen.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät kolme kappaletta kollegoja!
Vuonna 2000 Suomessa oli 340 000 pitkäaikaisköyhää.
Köyhyysrajan alapuolella elävistä suurimman
joukon muodostivat työttömät ja opiskelijat.
Viime vuosina syrjäytyminen on varmasti kiihtynyt ja jäädytettyjen
opintotukien Suomessa opiskelijoiden ostovoima on romahtanut. Samaan
aikaan elämisen hinta on porskuttanut eteenpäin
ja ylöspäin.
Suomalaisen köyhyyden perimmäisiä syitä ovat
korkeat asumiskustannukset. Tavallisten normisuomalaisten kohdalla
köyhyyttä aiheuttavat paitsi korkeat vuokrat myös
toimeentulotuen ja asumistuen yhteensovittamisen 7 prosentin omavastuuosa.
Opiskelijoiden kohdalla köyhyyttä syventää opintotuen
asumislisän vuokrakatto, joka ei ole vastannut elävää elämää enää vuosiin. Opiskelijan
hyvinvointi on oleellisesti riippuvainen toimeentulosta ja asumisesta.
Tänä päivänä opiskelijoiden
asumiskulut syövät aimo osan muun muassa juuri
syömiseen tarkoitetusta tuesta. Halvahkoa opiskelija-asuntoa
ei ole kaikille tarjolla, eikä niitä taida esiintyä edes
kaikkialla Suomessa eikä edes kaikilla opiskelupaikkakunnilla.
Tällä hetkellä opiskelijoille suunnatun
asumislisän korkein korvattava vuokra ei vastaa keskivuokria
yhdelläkään yliopistopaikkakunnalla, todella
harvoin muillakaan opiskelupaikkakunnilla.
Asumislisän riittämättömyys,
opintorahan pienuus ja elinkustannusten kiihtyvätahtinen nousu
heikentävät opiskelijoiden mahdollisuutta keskittyä päätehtäväänsä eli
opiskeluun. Sen sijaan vallitseva tilanne lisää opiskelijoiden
työssäoloa, ei omasta halusta vaan olosuhteiden
pakosta, ja siten hidastaa opintojen valmistumista monen kohdalla.
Pahimmillaan opiskelut voivat taloudellisten ongelmien vuoksi keskeytyä tai jopa
loppua kokonaan.
Katto pään päälle ja leipää tyhjään
mahaan ei ole irtopisteiden, ei edes poliittisten sellaisten, hakupaikkoja.
Sen takia neljän oppositiopuolueen edustajat eli Janina
Andersson, Suvi Lindén, Päivi Räsänen
ja minä allekirjoitimme yhdessä talousarvioesityksen,
joka vastaa tätä käsillä olevaa
lakiehdotusta. Sen perimmäinen syy on juuri nostaa keskusteluun
tämä samainen hätä, mistä ed.
Rosa Meriläinen tuossa edellä puhui.
Lisäksi oma ryhmäni on jo tehnyt toisen tähän opiskelijoiden
asumiseen liittyvän lakialoitteen koskien asumislisän
ympärivuotistamista. Ed. Unto Valppaan aloite taidettiin
käsitellä jo kesäkuussa.
Keskustelu päättyy.