Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnassa on tämän
vuoden alkupuoliskolla ollut paljon elinkeinoelämää ja
yritystoimintaa, myös suomalaista yritystoimintaa koskevaa
lainsäädäntöä, joka johtuu
muun muassa siitä, että Euroopan unioniin 1.5.
tuli uusia jäsenmaita noin 10. Silloiset 15 kiirehtivät
säätämään lakeja ja
direktiivejä niin, että tämä voisi
tapahtua vielä ennen vappua 15 jäsenmaan toimesta.
Eurooppayhtiölaki on yksi tähän kokonaisuuteen
liittyvistä laeista, jota on Euroopan unionissa pitkään
valmisteltu. Se avaa Euroopan unionin alueella mielenkiintoisia
haasteita niin yrityselämälle kuin samalla myös
työntekijöille ja näin myös
työnantajajärjestöille ja työntekijäjärjestöille.
Tällä ja näillä muilla säännöksillähän mahdollistetaan
se, että yhä helpommin voivat yritykset siirtyä maasta
toiseen ja päättää siitä, mihin
maahan pääkonttori sijoitetaan.
Suomessahan tämä asia on käytännössä konkretisoitumassa
pankkien osalta. Nordea-pankki on ensimmäinen eurooppayhtiö,
ja erästä toista, it-alan yhtiötä ollaan
parhaillaan valmistelemassa eurooppayhtiökuntoon. Nordean
osaltakin tämä tulee käytännössä merkitsemään
sitä, että sen pääkonttori tulee
siirtymään Tukholmaan. Nordean Suomen asiakkaiden
osalta on kysymys sitten siitä, millä tavoin heidän
etunsa tulevat talletussuojan osalta turvatuiksi, koska Ruotsissa
talletussuoja ei ole viety niin pitkälle kuin Suomessa.
Kuitenkin Talletussuojarahastossa suomalaisia pankin asiakkaita
varten, jotka ovat rahansa siihen laittaneet, on olemassa talletussuojan
vähimmäisehtojen mukaiset rahastot. Tämä asia
tullaan kuitenkin käytännössä ratkaisemaan
ja toivottavasti lainsäädäntöteitse
sillä tavalla, että se Nordean suomalaisia asiakkaita
tulee tyydyttämään.
Eurooppayhtiö, kuten sanoin, mahdollistaa siirtymisen
Euroopan unionin alueella maasta toiseen. Keski-Euroopassa, jossa
etäisyydet ovat suomalaisten maakuntien keskuskaupunkien luokkaa,
Helsingistä Jyväskylään tai
Turkuun, Tampereelle, Benelux-maiden ja monen muun Keski-Euroopan
maan osalta, tämä on käytännössä arkipäivää.
Suomen osalta täällä syrjässä se
ei tietenkään ole niin yksinkertainen asia, ei
ainakaan yrityksessä toimivan henkilöstön
kannalta.
Neuvoston eurooppayhtiöasetuksen mukaan jäsenvaltion
lainsäädännössä voidaan
säätää, että toimivaltainen
viranomainen voi yleisen edun perusteella vastustaa sulautumista
ja kotipaikan siirtoa. Tämä lainsäädäntö on
Suomessa rakennettu niin — ja myös tulevaisuuden
kannalta tätä niin vakuutusviranomaisten kuin
työmarkkinajärjestöjenkin tulee seurata — että vakuutusyhtiölaissa
on säädetty, että jos sulautumisessa
vastaanottava yhtiö rekisteröidään
toiseen valtioon, Vakuutusvalvontavirasto voi kieltää sulautumisen,
jos se loukkaa vakuutettujen etuja.
Tämähän on niitä asioita,
jotka ovat myös Euroopan unionin perustuslakia uudistettaessa
tulleet esille, siis mikä on suomalaisen työeläkejärjestelmän
tulevaisuus. Nämä noin 80 miljardia euroa tällä hetkellä olevat
rahastot ovat kansallisvarallisuudessa ja nimenomaan palkansaajien näkökulmasta
erittäin tärkeitä, joten on pidettävä kiinni
siitä tässä lainsäädännössä olevasta
periaatteesta, että käytännössä suomalaisen
työeläkeyhtiön on luovutettava vakuutuskantansa
toiselle suomalaiselle työeläkeyhtiölle,
ennen kuin Suomen viranomaiset antavat luvan sulautumisen toteuttamiseen.
Tämä on todella tärkeä asia,
ja esimerkiksi Sampo-yhtiön ympärillä olleet
tapahtumat ovat osoittaneet sen, kuinka käytännössä näitä työeläkeyhtiöitten
varoja voidaan käyttää erilaisiin tarkoituksiin.
Tapaturmavakuutuksen osalta valiokunnassa, jonka mietintö on
yksimielinen, on kiinnitetty huomiota samaan asiaan. Käytännössähän
tapaturmavakuutus on Euroopassa ja unioniin liittymisen jälkeen
Suomen osalta mennyt vapaampaan suuntaan, ja sen merkitys kansantaloudessa ei
ole euromääräisesti sellainen kuin on
työeläkeyhtiön.
Euroopan unionissa valmistellaan muutoksia eri jäsenvaltioissa
olevia yhtiöitä koskeviin sulautumisiin, diffuusioihin,
varojen siirtoihin ja osakkeiden vaihtoihin sovellettavasta yhteisestä verojärjestelmästä
annettuun
direktiiviin, niin sanottuun yritysjärjestelydirektiiviin.
Komission ehdotuksen mukaan direktiiviin lisättäisiin
eurooppayhtiö ja eurooppaosuuskunta, joten direktiiviä sovellettaisiin
myös näihin yhtiömuotoihin. Valiokunnan
mielestä direktiivin valmistelussa on pyrittävä siihen,
että rajat ylittävät yritysjärjestelyt
voidaan toteuttaa veroneutraalisti.
Suomalaisten yritysten osalta on jo käytännössä näkynyt,
miten täältä on siirtynyt yrityksiä muun
muassa yksistään Viroon, joka on kuitenkin pieni
markkina-alue. Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Kari Jalaksen
mukaan Keskuskauppakamarin jäsenyrityksiä Suomesta
on siirtynyt Viroon noin 800, jotka voivat sieltä sitten tulla
myös Suomen markkinoille virolaisina yrityksinä.
Tämän uuden lainsäädännön
puitteissa tämä eurooppayhtiölaki toisaalta
selkeyttää tilannetta, mutta toisaalta avaa myös
uusia mahdollisuuksia.
Valiokunnassa keskusteluissa on kiinnitetty huomiota siihen,
että tällä hetkellä Euroopassa on
tapahtumassa yritysten osalta, myös jos katsotaan yksistään
suomalaisia yrityksiä, monia sellaisia asioita, jotka ehkä osaltaan
vaikuttavat siihen, että yritykset tällä hetkellä empivät
investoida muun muassa Suomeen. Näitä talousvaliokunnan
käsittelyssä olevia asioita on loppusuoralla oleva
päästökauppalaki; Århusin sopimus on
ollut tällainen asia; verouudistus on tällainen asia,
ja siihen liittyy muun muassa se, että on selkeästi
nähtävissä, että osinkojen verottomat
tulot tällä hetkellä odottavat vielä päätöksiä siitä,
mitä näilläkin rahoilla tullaan tekemään.
Tässä mielessä tässä mietinnössä,
kuten vielä toistan, on yksimielisesti korostettu sitä,
että tätä asiaa myös tulevaisuudessa
pitäisi yhteistyössä elinkeinoelämän
ja työmarkkinajärjestöjen kanssa niin,
että henkilöstöjärjestöt
ovat tässä mukana, yrittää Suomen
osalta rakentaa niin, että Suomessa voitaisiin nämä asiat
parhaalla mahdollisella tavalla saada järjestykseen.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
liittyy myös toteamus siitä, että hallitus
antaa, niin kuin on jo antanutkin, henkilöstöedustusta
koskevan lainsäädännön, joka
on liittynyt tähän kokonaisuuteen sillä tavoin,
että on jäänyt eurooppayhtiölainsäädännön
säätämisen yhteydessä avoimeksi
aika paljon se, millä tavoin henkilöstön asema
tullaan järjestämään sellaisessa
maassa, johon esimerkiksi suomalainen yhtiö siirtyy: kun Suomessa
on olemassa nyt tällä hetkellä tietysti uudistuksen
alaisena oleva yt-lakimenettely, millä tavoin sitten sellaisissa
maissa, joissa henkilöstöllä ei juurikaan
ole sananvaltaa yrityksen päätöksenteossa,
toteutetaan tämän saman yrityksen henkilöstön
edustus yrityksen hallinnossa. Tässä mielessä työelämä-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa oleva hallituksen esitys liittyy kiinteästi
tähän esitykseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän eurooppayhtiölain
tekee erityisen mielenkiintoiseksi juuri se asia, josta valiokunnan
puheenjohtaja ed. Skinnari puhui puheensa alkupuolella, nimittäin
talletussuoja-asia, ja se, että Nordea-pankkijärjestelmä on
nyt tässä se ensimmäinen eurooppayhtiölain
mukainen yhtiö. Tämä talletussuoja-asia
tuli eduskunnassa erittäin tiukkaan keskusteluun pankkikriisin
aikana 1993, niin kuin muistetaan. Silloin Nordean eräs esiaste,
Kansallispankki, sai pääomasijoituksena tukea
Suomen valtiolta, jonka pääomasijoituksen pankki
sittemmin maksoi takaisin, mutta se liittyi juuri siihen, että talletussuojaa
tosiasiallisesti noudatettiin ja todettiin.
Tämän jälkeen Nordea on ollut hyvin
mielenkiintoinen toimija sillä tavalla, että se
on ilmoitellut netissä ja lehti-ilmoituksilla harjoittavansa tällaista
verosuunnittelua, joka liikkuu siellä harmaan talouden
rajamailla, niin että ne yhtiöt, jotka ovat hallintarekisterissä,
voivat saada Luxemburgissa aivan erityistä suomenkielistä palvelua toteuttaakseen
tätä hallintarekisterillä operointia.
Nyt sitten tämä asia on taas tullut uudella tavalla
esiin tämän eurooppayhtiölain mukaisessa järjestelytilanteessa.
Tässä kävi ilmi sama kuin selviää mietinnöstäkin,
että talletussuoja on aika tavalla erilainen eri Pohjoismaissakin.
Nyt sitten olisi erinomaisen paikallaan se, että tämä asia
selvitettäisiin mahdollisimman pian, mitä pelisääntöjä todella
talletussuojan osalta noudatetaan, millä tavalla rahoitus
järjestetään, ja siitä, mihin
tulokseen päädytään, kaikille
talletuksia tehneille erittäin selvästi kerrottaisiin,
koska nyt pitää muistaa, että on myöskin
pankkikilpailu käynnissä ja sillä tavalla vuosien
1993—94 kokemusten perusteella ei pitäisi jättää mitään
sattuman varaan tulevaisuuden kannalta. Olisin toivonut, että tässä valiokunnan
kannanottojen neljännen kappaleen lopussa olisi ollut tätä koskeva
hyvin selvä aikataulutoive tälle selvitystyölle.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Sekä valiokunnan puheenjohtaja että myöskin
ed. Pulliainen, molemmat, kiinnittivät juuri niihin asioihin
huomiota, jotka myös valiokuntakäsittelyssä nousivat
kaikkein keskeisimmiksi. Toisaalta talouden kehittyessä ja
globalisaation edistyessä tämän tyyppiset
järjestelyt ovat varmasti ihan perusteltuja, että yhtiöillä on
mahdollisuus keventää omaa järjestelmäänsä ja
organisaatiotaan. Nostan itse vain kaksi asiaa esille.
Toinen on talletussuoja ja sijoittajien suojajärjestelmä.
Se on toden totta sellainen asia, jota täytyy todella tarkasti
harkita, ennen kuin se lopulliseen muotoonsa päätetään,
niin että varmasti kaikki asiakkaat ovat tietoisia, mihin
ryhtyvät ja minkälaiset suojat kyseinen pankki
nyt tässä tapauksessa sitten tarjoaa. Sama koskee
myöskin vakuutusyhtiöitä.
Toinen asia on myöskin veroneutraalisuus, jonka tässä täytyy
toteutua, muutoin se ei ole Suomen kilpailukyvyn ja talouden kehittymisen kannalta
hyväksi. Sen täytyy myöskin hyvin selkeästi
olla mukana tässä valmistelussa, niin kuin valiokunta
on molempiin asioihin mielestäni ihan hyvin kantaa ottanut.
Toivon, että ne valmistelussa myöskin tästä eteenpäin
ovat sitten hyvin keskeisellä sijalla esillä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessahan talletussuoja on ollut, silloin
kun laki säädettiin, 150 000 markkaa eli noin
25 000 euroa, ja se on koskenut laajempaa kokonaisuutta kuin esimerkiksi
Ruotsissa, jossa se on pelkästään avistatilejä eli
heti irtisanottavissa olevia tilejä koskeva. Ihan niin
kuin täällä on tullut esille, tämä on
tärkeä asia. Se on muun muassa tärkeä asia
siitäkin näkökulmasta, että Rahoitustarkastuksen
rahoituksesta huomattava osa on ollut Nordean rahoittamaa, ja nyt
tämä rahoitusosuus lähtee pois samalla.
Se on noin 5 miljoonaa euroa, joka käytännössä on
silloin pois, ellei Suomen Pankissa, jossa nyt sitten näitä rahastoja
on, järjestetä asioita niin, että henkilöstöä on
riittävästi, koska tänne on koko ajan
näköjään tulossa uusia pankkeja
uusista maista tekemään bisnestä. Tämän
toiminnan pitää olla sellaista, että se on
lain mukaista, myös Suomen lain mukaista, ja niin, että nämä pankit
eivät pääse millään
tavoin parempaan asemaan kuin suomalaiset pankit.
Yleiskeskustelu päättyy.