7) Hallituksen esitys laeiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain
muuttamisesta
Ola Rosendahl /r:
Värderade fru talman! Vår bokföringslag är
relativt ny. Den trädde i kraft den 31 december 1997. Reformen
avsåg då att snabbt ta i bruk de bestämmelser
som medlemskapet i EU krävde. Tyvärr är
EU-direktiven utarbetade främst för storföretagens
behov, vilket gjorde att man inte då i tillräcklig
grad beaktade de möjligheter som ges till undantagsbestämmelser
för små företag. Avsikten med den proposition
som legat som grund för behandligen i ekonomiutskottet
var just att revidera lagen med tanke på de mindre företagens
behov.
Gränsdragningen enligt vilken ett företag
skall klassas som litet har varit föremål för
diskussion i utskottet. Härvid har utskottet gått
något längre än regeringen gjort i sin
proposition. I fråga om andra lättnader som tillåts
enligt EU-direktivet följer betänkandet regeringens
proposition men understryker behovet av en total revision av bokföringslagstiftningen.
Utskottet vill också påskynda totalrevideringen
av bokföringslagen.
Valiokunta ei ole tehnyt muita kuin teknillisluonteisia muutoksia
lakitekstiin, lähinnä tilintarkastuslain 26 §:ään
koskien tilintarkastajan velvollisuuksia silloin, kun hän
eroaa kesken toimikauden. Oleelliset valiokunnan muutokset koskevat
siis pienten yritysten raja-arvoja, jotka esitetään
asetusluonnokseen.
Tarkoituksena on, että suomalaiset osakeyhtiöt
asetetaan tasavertaiseen asemaan eurooppalaisten kilpailijoidensa
kanssa tilinpäätösinformaation kannalta.
Raja sille, milloin pitää toimittaa tilintarkastus
ja valita hyväksytty tilintarkastaja, jää nykyiselle
tasolleen. Asetuksen säännökset siitä,
milloin kirjanpitovelvollisen sallitaan laatia niin sanottu lyhennetty
tuloslaskelma, on hallituksen esityksessä sidottu samaan
yrityskokoon. Tämä raja koettiin kuitenkin alhaiseksi, joten
valiokunta nosti näitä raja-arvoja jonkin verran.
Tilinpäätösdirektiivi sallisi kuitenkin huomattavasti
korkeampia raja-arvoja, esimerkiksi henkilökunnan osalta
jopa kymmenkertaisen määrän.
Yhdyn siihen, että lyhennetyn tuloslaskelman salliminen
kilpailumielessä on tärkeä ja merkityksellinen
asia. EU-direktiivissä annetaan jäsenvaltioille
jopa oikeus vapauttaa tähän pienyritysryhmään
kuuluvat kirjanpitovelvolliset tuloslaskelman julkaisemisesta, kun
meillä siis annettaisiin mahdollisuus julkaista tuloslaskelma
lyhennettynä. Tuloslaskelma, muuttuvien kulujen koostumus,
jäisi piiloon yrityksen kilpailijoilta. Esitettäisiin
siis vain yrityksen bruttotulos sekä henkilöstökulut,
poistot ja muut kulut liikevoiton laskemiseen.
Liitevaatimusten laajuuden kannalta kirjanpitolain 3 luvun 9 §:n
2 momentin raja-arvot ovat ratkaisevat. Lakiesitys sisältää nämä maksimimäärässään.
Tämä tarkoittaa sitä, että pienyritysten
määritelmän raja-arvot tältä osin
nousevat kaksinkertaisiksi. Pääasia on, että suomalaiset yhtiöt
asetetaan yrityskokoonsa nähden tasavertaiseen asemaan
kilpailijoihinsa nähden tilinpäätösinformaation
laajuuden kannalta.
Värderade fru talman! EU-direktivet kräver inte
heller att förfallna, men ännu obetalda skatter
meddelas i bokslutet. Utskottet har därför uppmärksammat
regeringens förslag att vid bokslutstidpunkten obetalda,
men förfallna skatter skulle anmälas i bokslutsnoterna.
Utskottet finner det viktigt om bestämmelsen eventuellt
tas med i förordningen att det ges akt på konsekvenserna
så att eventuella missförhållanden åtgärdas.
Bland annat bör en precisering ske huruvida endast inhemska
skatter och avgifter avses. Meddelandet har ingen betydelse för
beskattaren men kan ha betydelse för bolagets kunder.
Slutligen upprepar jag ännu att det är önskvärt med
en totalrevision av bokföringslagstiftningen, där
man även i tillräcklig grad beaktar de mindre
företagens behov.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksen idea on oikean
tyylinen eli siis on pyritty helpottamaan pienten kirjanpitovelvollisten
toimia. Tämä tapahtuisi lähinnä siten,
että pieni kirjanpitovelvollinen saisi jättää laatimatta
toimenpidekertomuksen eräissä tapauksissa, eräistä tilinpäätöksen
liitetiedoista luovutaan, ja pienet yritykset saavat laatia tuloslaskelmansa
lyhennettynä. Nämä kaikki ovat sinällänsä hyvin
puollettavia asioita. Kuten äskeisestä ed. Rosendahlin
puheesta ilmeni, valiokunta vielä laajensi näitä rajoja,
joissa määrissä sitten esimerkiksi lyhennetyt
tuloslaskelmat voidaan antaa. Tällä tavalla haluttiin
varmistaa se, että suomalaiset yritykset eivät
joudu heikompaan kilpailuasetelmaan muihin EU-maiden yrityksiin
verrattuna. Tämän puolen esityksistä voi kovinkin
hyväksyä.
Haluaisin lähinnä keskittyä yhteen
probleema-alueeseen, joka kuitenkin sisältyy esitykseen.
Se on erääntyneitten verojen ja veronluonteisten maksujen
ilmoittaminen liitetietona, jota pidän varsin problemaattisena.
Esityksessä perustellaan verojen liitetietona tuomista
lähinnä sillä, että sillä olisi
harmaata taloutta ehkäisevä vaikutus. Tähän
valiokunta esitti varsin suuren kyseenalaistamisen. Esimerkiksi
asiantuntijana olleen verottajan mukaan heille ei ole sillä varsinaisesti merkitystä,
koska heillä ne tiedot ovat olemassa jo muutenkin. Seikkoja,
jotka tulevat esille, kun ruvetaan veroja ja veronluonteisia maksuja
ilmoittamaan erikseen liitetietoina, on esimerkiksi se, että tällöin
verot nousevat erilaiseen asemaan muista velkojista poiketen. Maksunsaantijärjestyksessä
verot
asettuvat muitten edelle.
Tilintarkastajan kannalta tilanne on myös varsin ongelmallinen,
koska tilintarkastuksessahan tilintarkastaja varmistaa tilinpäätöksen
tietojen oikeellisuuden. Toisaalta viranomaisella on salassapitovelvollisuus,
joka estää luovuttamasta verotusta koskevia tietoja,
joten tilintarkastaja laitetaan tässä varsin problemaattiseen
tilanteeseen.
Täsmennystä vaativia ovat myös ne
asiat, joita myös valiokunta edellytti, esimerkiksi käsite, mikä on
vero. Luetaanko ennakkoperintä veroksi? Kirjanpidossa tämä käsitellään
sivukuluina, mutta kuinka se tässä tulee tapahtumaan?
Ongelmallista on myös se, että koska tieto koskisi myös
konsernitilinpäätöksiä, tällöin
tätä ei rajata vain Suomeen, vaan tulisi myös
tieto eri maissa sijaitsevista tytäryhtiöistä ja
niitten veroista ja veronluonteisista maksuista, mikä on
varsin problemaattinen kysymys. Kaikkinensa erä tulisi
olla tilinpäätösinformaationa suoranainen
luottotietoinformaatio. Ongelmana olisivat tietysti myös
valituksen alla olevat verotuksen erät ja se, kuinka niihin
suhtauduttaisiin.
Haluan korostaa sitä mietinnön kohtaa, jossa valiokunta
pitää tärkeänä, että hallitus,
mikäli tämä säännös
otetaan mukaan, tarkoin seuraa säännöksen
seurausvaikutuksia ja puuttuu mahdollisiin epäkohtiin,
koska tässä on varsin paljon kyseenalaisia kohtia.
Lopuksi haluaisin todeta sen, voi sanoa, varmaan monien kirjanpitovelvollisten
haikean pyynnön, että jatkuvat muutokset kirjanpitoon
ja tilinpäätöstietoihin saisivat pikkuhiljaa
loppua. Viime aikoina varmaan menestyneimpiä ovat ohjelmistosuunnittelijat
ja ohjelmistojen päivittäjät ja konsultit,
jotka ovat saaneet varmasti töitä kaikkien näitten
muutosten jälkeen. Voitaisiin saada sellainen kirjanpitolaki,
joka tulisi pysymään käytössä pitemmän
aikaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin äsken kuulluissa
puheenvuoroissa on todettu, valiokunta on miettinyt tätä asiaa aika
pitkälle yrittäjän näköalasta.
Siinä mielessä täytyy hattua nostaa,
mikäli hattu mukana on, valiokunnan jäsenille,
että on nähty ymmärtämystä tässä asiassa
lähinnä sen tarpeettoman aineiston kokoamisen
ja lähettämisen osalta, mikä liittyy tilinpäätöstietojen
julkistamiseen ja niitten julkikelpoisuuteen, koska kuitenkin on
niin, että omakohtaisestikin asian ymmärrän
ja tiedän, että silloin, kun kilpailijalla on
kovat toimenpiteet tehdä jotakin vahingoittavaa yrityksen
kohdalla, nämä tiedot kiinnostavat erinomaisen
paljon. Kun tämmöisen saanti on niin selvää ja
aukotonta tässä asiassa, tältä osin
on menty ehkä aivan oikean tyyppisiin rajoihin. Valiokunta
on käyttänyt harkintavaltaa, ja mielestäni
nämä lukemat olisivat voineet olla vähän
suurempiakin, koska eurooppalainen käytäntö sen
mahdollistaa.
Niin kuin ed. Lintilä totesi, aika pitkälti
ajatus, että harmaata taloutta voitaisiin tällä lailla tutkia
ja tilkitä, on täysi mahdottomuus, koska käsittääkseni
ei ole olemassa semmoista ohjetta eikä direktiiviä,
millä harmaan talouden kirjanpito normitetaan ja tehdään
ja saatetaan julkaisukelpoiseksi. Niin kuin mietinnössä todetaan,
harmaa talous kulkee aivan eri reittejä. Se peitetään erikseen
eikä tällä siihen päästä menemään.
Valiokunta on tehnyt hyvän mietinnön, ja, rouva
puhemies, toivon vielä, että tämä,
mitä toiveenomaisesti sisällössä sanotaan,
sisältyy myöskin asetukseen virkamiesten tulkintaan
sen näköisenä, että tämä johtaa
yrittäjän aseman vahventumiseen ja parantumiseen
Suomen maassa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lintilä totesi puheenvuoronsa
lopussa, että toivottavasti kirjanpitolakia jatkossa tehdään harkiten.
Hallituksessa valmistellaan kirjanpitolain kokonaisuudistusta. Toivottavasti
se valmistellaan niin huolellisesti, että ei joka puolen
vuoden päästä kirjanpitolakia auki revitä.
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnassa nostettiin esiin myös
kirjanpidon tekoaika. Hallituksen esitys lähtee siitä,
että kirjanpitoa voi periaatteessa olla neljä kuukautta
tekemättä. Jos ajatellaan ihan toimivuutta yritysmaailmassa,
mielestäni kaksi kuukautta on sellainen aika, jonka sisällä kirjanpito
tulisi tehdä. Nyt käsittelyssä oleva
laki on osa hallituksen yrittäjyyspakettia. Jos tällä esityksellä pyritään
byrokratian purkutalkoisiin, tämä on väärän
suuntainen liike.
Erityistä keskustelua käytiin myös
verojen ja veronluonteisten maksujen ilmoittamisesta tilinpäätöksessä,
mikäli niitä sillä hetkellä vielä on erääntyneinä.
Tämä aiheutti keskustelua nimenomaan siltä osin,
että velkojat pistetään taas kertaalleen
eriarvoiseen asemaan. Onhan verot kertaalleen saatettu samanlaiseen
asemaan muiden velkojen kanssa. Tässä on syytä nyt
toivoa, että virkamiehet ja hallitus asetuksessa eivät
määrää näitä veroja
ilmoitettaviksi.
Yleiskeskustelu päättyy.