Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä vaiheessa vähän
kuin jälkijättöisesti joudun kuitenkin
asiaa pikkasen kommentoimaan. Nimittäin hallituksen esityksestä ja
myöskin valiokunnan mietinnöstä saa sen
käsityksen, että kyseessä olisi jotenkin
vain ja ainoastaan tekninen muutos, etenkin näin sanotaan
esimerkiksi liikuntalaista tai nuorisotyölaista ja niihin tehtävistä muutoksista.
Näin ei kuitenkaan ole asianlaita. Tässä nimittäin
ollaan kyllä vaikuttamassa sillä tavalla, että avustusperiaatteita
ja niiden perusteita ollaan vähän mutkan kautta
muuttamassa. Sen vuoksi tämä asia olisi ansainnut
vähän toisenlaisen käsittelyn.
Viittaan esimerkiksi siihen, millä tavalla sivistysvaliokunta
on asiaa käsitellyt. Pidän suorastaan outona,
että kun ollaan muuttamassa liikuntalakia tai nuorisotyölakia,
niin valiokunta on kuunnellut vain ja ainoastaan kahta virkamiestä oikeusministeriöstä
ja
opetusministeriöstä. Tässä on
kuitenkin yhteiskunnallista kontaktipintaa yli miljoonaan ihmiseen,
tuhansiin järjestöihin ja vaikka mihin. Tämän
vuoksi tässä on varmaan tapahtunut asiantuntijakuulemisen
yhteydessä jonkinlainen lapsus suorastaan. Miten esimerkiksi
liikuntalakia voidaan muuttaa kuulematta liikunta-alan asiantuntijoita?
Tämä menettelytapa on tietysti vaikuttanut sitten
siihen, että valiokunnalla ei ole ollut sitä käytännön
tietoa, millä tavalla tämä hallituksen
esitys kentällä vaikuttaa ja mitenkä se
siellä koetaan.
Arvoisa rouva puhemies! Ihan muutama pelkistetty kommentti.
Ensinnäkin hyvää tässä hallituksen
esityksessä on liikuntalain osalta se, että sen
7 §:ssä sanotaan: "Hyväksyttävinä toimintamenoina
ei pidetä liiketoiminnasta aiheutuvia menoja." Sen sijaan
nuorisotyölain puolella tämä vastaava
asia on käsitelty vaikeaselkoisemmin ja monimutkaisemmin.
Olen sitä mieltä, että esimerkiksi tämän
olisi voinut yhtenäistää kutakuinkin
liikuntalain kanssa vastaavan sisältöiseksi. Se
olisi monia käytännön asioita helpottanut.
Sitten vertaan pikkuisen tätä logiikkaa liikuntalain
ja nuorisotyölain välillä. Esimerkiksi
liikuntalain 7 §:ää esitetään
muutettavaksi ja siinä todetaan: "Valtionavustuksen määrää harkittaessa" — korostan
sanaa harkittaessa — "otetaan huomioon se, miten järjestö toimii
tämän lain tarkoituksen toteuttamiseksi." Siinä pykälässä korostuu
siis harkinta. Sen sijaan nuorisotyölain 8 §:n
mukaan, joka käsittelee samaa asiaa, todetaan, että "yleisavustus
myönnetään tulosperusteisesti", siis
toimintaa arvioidaan, ei harkita, vaan sitä arvioidaan
ja se tehdään tulosperusteisesti. Tässä on
kuitenkin kysymyksessä tilanne, että nämä järjestötyypit
ovat varsin pitkälti saman kaltaisia. Useimmiten kysymys
on siitä, että pidetään huolta
suomalaisista nuorista hyvien harrastusten avulla.
Mitä jään kaipaamaan tästä hallituksen
esityksestä? Täältä puuttuu
sekä liikuntalain että nuorisotyölain
osalta tyystin sellainen avustusperuste, joka liittyy asianomaisen
järjestön avustuksen tarpeen arviointiin, siis
siihen, missä avustuksen tarpeessa järjestö on.
Tässä on silloin ääripäät:
On äärest kurjat järjestöt,
jotka tarvitsisivat todella paljon rahaa asioittensa hoitamiseksi. Sitten
toisessa päässä ovat sen kaltaiset liiketoimintatyyppisesti
johdetut organisaatiot, joilla on nyt järjestömuoto,
mutta joilla omarahoitusasema on niin vahva, että vaikka
tulosohjauskriteerit antaisivat minkälaisia tuloksia ja
tunnuslukuja tahansa, niin kun katsotaan taseen kautta ja omatoimisen
varainhankinnan kautta, on muutamia järjestöjä,
jotka ovat niin onnellisessa asemassa, että jos tarpeella
mitataan, ne eivät tarvitse käytännössä lainkaan
yhteiskunnan tukea. Sen sijaan nyt nämä kriteerit,
jotka lakipykäliin on kirjoitettu, antavat ikään
kuin automaattisesti joskus jopa miljoonia markkoja niiden entisten vahvojen
taseitten päälle. Tähän pitäisi
voida otsalla katsoen puuttua ja arvioida avustamisen tarvetta.
Tämä vielä vahvistuu nyt, kun meillä on
käsiteltävänä, arvoisa rouva
puhemies, erityislakeja, jotka siis ovat avustuspolitiikassa ensisijaisia.
Jokin aika sitten eduskunnan hyväksymän lain, joka
koskee yleislakia harkinnanvaraisista valtionavustuksista, perusteluihin
eduskunta upealla tavalla yksilöi ja kirjasi nimenomaan
avustamisen tarvetta koskevia asioita ja periaatteita. Mutta ne
ylevät kirjaukset jäävät näitten
erityislakien johdosta yleislaissa taka-alalle ja niitä sovelletaan
vain silloin, jos ei ole muuta lainsäädäntöä.
Tässä on nyt sitä muuta lainsäädäntöä erityislakien,
siis liikuntalain ja nuorisotyölain, muodossa. Tämän
vuoksi pidän onnettomana sitä, että täällä ei
oteta pykälätasolla eli lakitasolla tätä avustamisen
tarveharkintaa mukaan. Siinä on paljon ihan hyviä nykyajassa
kiinni olevia asioita, mutta niitten mukana ja rinnalla olisi minun mielestäni
ollut järkevää kuljettaa myöskin
sitä avustamisen tarvetta.
Tämän vuoksi pidän tämän
seikan puuttumista sellaisena epäkohtana, että toivon,
että jossakin vaiheessa, kun jälleen näitä asioita
uudelleen pohditaan, näihin voidaan palata ja voisimme käyttää niin
sanottua talonpoikaisjärkeä myös avustuspolitiikassa
hyväksemme ja hyödyksemme.
Keskustelu päättyy.