Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Eilen kävi täällä ilmi,
että pankki voi nostaa perimäänsä lainamarginaalia
uusista asuntoluotoista kesken laina-ajan, mikäli pankkia
uhkaa vakavaraisuuden heikkeneminen. Tästä asiasta
on kirjoitettu tänään lisää,
ja tietoa tuntuu tulevan tipotellen, mutta yhä on jäänyt
epäselväksi se, kuka tai ketkä asiasta
ovat päättäneet ja koska ja kenen siitä olisi
pitänyt kertoa. Kysynkin:
Onko hallitus ollut tietoinen tästä muutoksesta,
ja jos on, niin miten vastuunalaiset ministerit ovat asiassa menetelleet?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tässähän on kyse
siis siitä, että on otettu käyttöön
tietyllä tavalla uusi tapa, koronnosto-oikeus, jolla on
korvattu se, että luoton on voinut sovittua aikaisemmin
eräännyttää, ja joka tietyllä tavalla,
voi sanoa, on molempien osapuolten kannalta hieman kohtuullisempi vaihtoehto.
Myös muissa Pohjoismaissa on hyvin samantyyppistä lainsäädäntöä käytössä.
Itse asiassa oikeudet tällaiseen koron sopimuksenmukaiseen
korottamiseen ovat muissa Pohjoismaissa laajemmat. Ja se, koska
tämä on otettu käyttöön,
perustuu jo FK:n edeltäjän aloittamiin keskusteluihin
Ratan kanssa ja tältä pohjalta tämä on
sitten käyttöön otettu, mutta olen kyllä samaa
mieltä siitä, että tästä olisi
ollut syytä tiedottaa paremmin myöskin pankkien
taholta, koska kyse on sopimuksessa sellaisesta yksityiskohdasta,
joka ei välttämättä tule esiin.
Mutta sitä haluan myös korostaa, että (Puhemies:
Minuutti täyttyy!) tämä koskee vain tiettyjä äärimmäisiä olosuhteita
ja poikkeustapauksia.
Heli Paasio /sd:
Puhemies! Ministeri Kiviniemi selvästi jätti
vastaamatta itse olennaiseen kysymykseen, onko hallitus ollut tietoinen
ja mitkä olivat ministerien toimia, mutta pidän
täysin käsittämättömänä ministeri
Kiviniemen kommenttia siitä, että tämä on
molempien osapuolien kannalta kohtuullisempi. En ymmärrä millä ihmeellä.
Kysyn sitä:
Onko teidän mielestänne oikein, että yksipuolisesti
pankit voivat muuttaa näitä marginaaleja ja niin,
että pankkien mahdolliset vakavaraisuusongelmat kaadetaan
asuntovelallisten niskaan? Ja kuten ministeri Kiviniemi sanoitte,
vain harvinaisissa tapauksissa tämä tulee käyttöön.
Miten määrittelette sen, tai kuka määrittelee,
onko vakavaraisuus uhattuna, koska moni sanoo, että pankki
on silloin konkurssissa? Mitä hyötyä silloin
enää on marginaalinnostosta yksittäiselle asuntovelalliselle?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kuten jo tuossa totesin, tämä ei
ole mikään suomalainen tapa, vaan tämä on hyvin
yleismaailmallinen tapa ja pohjoismainen tapa. (Ed. Gustafsson:
Se on Ruotsissa kielletty!) — Nämä Helsingin
Sanomien tiedot eivät pidä paikkaansa. Olen tämän
tarkistanut Rahoitustarkastukselta tänään,
ja Helsingin Sanomissa on tässä suhteessa ollut
väärää tietoa. — Aikaisemmin
siis pankeilla on ollut mahdollisuus käytännössä irtisanoa
tämä luotto ja laittaa se heti asiakkaan maksettavaksi,
mutta nyt on otettu käyttöön tämän
korvaava säännös, joka tarkoittaa sitä,
että näissä poikkeustilanteissa voitaisiin
tätä korkomarginaalia nostaa. Se on tähän
koko luoton irtisanomiseen verrattuna toki kohtuullisempi vaihtoehto
molempien näkökulmasta. Ja se pitää muistaa,
että tämä ei ole nyt mikään
taannehtiva pykälä eikä koske vanhoja
asuntolainoja, ja siinä mielessä tätä ei
voi ottaa koska tahansa käyttöön.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Kommentoin asiaa kuluttajan näkökulmasta.
Tässähän on kyse siitä, että tämä pykälä voidaan
ottaa käyttöön ainoastaan vaihtelevakorkoisia
lainoja koskien, ainoastaan poikkeustilanteessa, ainoastaan uusia
lainoja koskien, ja sen lisäksi vielä aina keskustellaan
Rahoitustarkastuksen kanssa. Kuluttajavirasto on vuonna 2006 ollut
kuultuna tästä asiasta Rahoitustarkastuksen ja Finanssialan
keskusliiton kanssa. Nyt kysymys on siis siitä, että pankilla
on velvollisuus tiedottaa. Tässä on kyseessä hyvin
poikkeuksellinen pykälä, josta pankilla on velvollisuus
tiedottaa silloin, kun kuluttaja ottaa tämän lainan,
ja tämä on aidosti pankin tehtävä.
Nyt tässä tilanteessa, jossa asia nousee esille,
olemme sopineet Kuluttajaviraston kanssa, että he ottavat
asian aivan erityisesti esille kuluttajaneuvojien kanssa, omilla
internet-sivuillaan ja käyvät asiasta keskustelun
Finanssialan keskusliiton kanssa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ministeri Cronberg puhui kuluttajan näkökulmasta, mutta
kuulosti aika kaukaiselta noin niin kuin tavallisen suomalaisen
näkökulmasta ainakin minun mielestäni
tämä vastaus. Jos nyt ajatellaan tavallisen suomalaisen
kannalta, niin se asuntolainahan on koko perheen kaikkein suurin
riskitekijä, ja siinä nimenomaan koko perheen
omaisuus ja tulot ja kaikki sidotaan siihen kiinni. Asuntohan on
tavallisen ihmisen suurin hankinta koko elämän
aikana. Eli tätä taustaa vasten se, että pankki
yksipuolisesti kriisitilanteessa voi sitä korkoa nostaa,
kuulostaa kyllä aika kohtuuttomalta ja ihmeelliseltä.
Onko hallituksella suunnitelmia muuttaa asiaa niin, että jos
pankilla menee hyvin, niin asiakas voi sitten yksipuolisesti alentaa
sitä korkoa? (Ed. Gustafsson: Totta kai näin pitää olla!)
Vai olisiko ehkä parempi, että hallitus tekee
esityksen, että kun pankilla menee hyvin, niin palautetaan
sitä korkoa, mitä on aikaisemmin maksettu?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Mielestäni nyt kyllä on
hieman vastuutonta, että oppositio ottaa tämän
kysymyksen esiin siitä näkökulmasta,
että tätä pykälää voisi
käyttää missä tahansa tilanteessa, ikään
kuin tämä finanssimarkkinoiden turbulenssi nyt
johtaisi siihen, että pankit yksipuolisesti ottaisivat
tämän pykälän käyttöön.
Tämä ei missään tapauksessa
ole mahdollista. Se on mahdollista vain siinä tapauksessa,
että pankki on todella niin vaikeassa tilanteessa, että käytännössä se on
menossa jo melkein nurin. Me voimme löytää yhtymäkohtia
1990-luvun tilanteisiin Suomessa tällaisista tapauksista.
Ja pitää muistaa, että tästä koron
nostosta pitää myös neuvotella Rahoitustarkastuksen
kanssa. Se ei ole mikään automaatio, ja se pitää tehdä kolme
kuukautta ennen tätä aiottua koron nostoa.
Jouko Skinnari /sd:
Puhemies! 1990-luvulla pankit olivat pääasiassa
suomalaisten käsissä, ja nyt tilanne on toinen.
Tässä suhteessa hallituksen pitää olla
aktiivinen niin Nordean kuin Handelsbankenin osalta Tukholmaan ja
myös sitten Danske Bankenin osalta Kööpenhaminaan,
jotta saadaan selville se, minkä maan rahoitustarkastus
tässä on mukana, ja millä tavoin näitten
lainaehtojen osalta menetellään Ruotsissa, Tanskassa,
Pohjoismaissa ja millä tavoin Suomessa. Asiakkailla, jotka
tällä hetkellä aidosti ovat huolestuneita
siitä, miten heidän lainoilleen tulee lähikuukausina
ja lähivuosina käymään, on kyllä oikeus
tietää. Tässä suhteessa ministereitten vastaukset
ovat olleet jonkin verran heppoisia.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Puhemies! Suomalaisten pankkien vakavaraisuus on tällä hetkellä hyvä,
puskurit ovat kunnossa. Mutta on selvää, että tämä rahoitusmarkkinoiden
tilanne epävarmuudessaan tulee myöskin jatkossa
lisäämään suomalaisten pankkien
rahoituskustannuksia, ja tässä tilanteessa mikään
pankki ei voi lähteä siitä, että vakavaraisuus
pysyy samassa kunnossa myöskin jatkossa. Mutta totta kai
tietoja vaihdetaan muiden Pohjoismaiden ja Euroopan valvontaviranomaisten
kanssa, ja tältä pohjalta näitä päätöksiä tehdään.
Mikään ei siis nyt viittaa todellakaan siihen, että nämä finanssimarkkinoiden
tapahtumat viime aikoina olisivat Pohjoismaiden rahoituslaitosten
kokoon nähden, erityisesti niiden, jotka Suomen markkinoilla
toimivat, ja myöskään vakavaraisuuteen
nähden mitenkään merkittäviä.
Ja muissa Pohjoismaissa, niin kuin jo sanoin, nämä perusteet
koron sopimuksen mukaiseen korottamiseen ovat laajemmat (Puhemies:
Minuutti!) kuin tämä nyt malliehtoihin sisällytetty
mahdollisuus.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä sitä taas
ollaan, suuri raha päästetään
kansan kurkkuun kiinni. Viime vuosikymmenellä pankit moittivat
pieneläkeläisiä, että ne tuovat santaa
pankkisaleihin, kun ne tulevat asioimaan, ja nyt pistettäisiin
asuntovelalliset yksipuolisesti tässä maksumiehiksi.
Mitä tämä merkitsee yhteiskunnassa yleiselle
sopimusluotettavuudelle? Siis ei yksipuolisesti voida sopia.
Arvoisa herra puhemies! Kuka määrittelee sen poikkeustilan,
kuka määrittelee, milloin se poikkeustila on,
ja kuka sen luvan antaa?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Jos on kuunnellut vas-tauksia, tässä on
saanut oikeastaan moneen kysymykseen jo useampaan kertaan vastauksen.
Totesin, että se on Rahoitustarkastus, jonka kanssa pitää neuvotella
siitä, (Ed. Skinnari: Mutta minkä maan?) onko
se tilanne sellainen, että tätä pykälää voisi
käyttää. Ja muutenkin vielä kerran korostan
sitä, että on vastuutonta, että tässä tilanteessa
oppositio antaa ymmärtää, että nyt
on otettu käyttöön jokin pykälä,
jota voisi käyttää missä tilanteessa
tahansa. (Välihuutoja)
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Nyt varmaan kaikkien on syytä aika tarkasti
miettiä. Meillä ei ole mitään
lakia, jonka nojalla on otettu jokin uusi pykälä käyttöön. Meillä on
kuluttajansuojalaki ja — kun täällä kysyttiin
sopimusten velvoittavuudesta — yleiset sopimukset pitävät,
eikä niitä saa yksipuolisesti kumpikaan osapuoli
muuttaa.
Mistä on kysymys nyt? Kysymys on pitkäkestoisista
luottosopimuksista, joitten osalta näissä vakiosopimuksissa
tällä hetkelläkin on hyväksytty
sen kaltaisia muutoksia — ne ovat niissä sopimuksissa,
ei siis yksipuolisesti — että erittäin poikkeuksellisessa
kriisitilanteessa laina voidaan irtisanoa. Nyt näihin vakioehtoehdotuksiin on
tehty toinen rinnakkainen mahdollisuus, että irtisanomisen
asemasta pankki korottaakin velan korkoa. Ja kuunnelkaa nyt vielä loppuun.
Kenellekään tämä sopimus ei
voi tulla yksipuolisesti, tietämättä,
laillisesti sitovaksi vaan vain ja ainoastaan, jos nyt tästä eteenpäin
itse ottaa (Puhemies: Minuutti!) sellaisen lainan, jossa tämä sopimusehto
on.
Ja vielä, arvoisa puhemies, ettei tästä nyt
tule vääriä käsityksiä:
Suomessa jokaisen sopimuksen, myös näiden sopimusten
osalta, viime kädessä sen, ovatko sopimusehdot
kohtuullisia, silloinkin kun niissä noudatetaan näitä yleisehtoja, ratkaisee
oikeus, ja vielä kevyempi vaihtoehto on kuluttajariitalautakunta.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Kyllä tähän kannattaa
suhtautua hyvin vakavasti. Tässä saattaa olla
pankkijärjestelmään uimassa hankala virus.
Tämähän tarkoittaa sitä, että pankki
voi siirtää omaa riskiänsä asiakkaan
niskoille (Ed. Gustafsson: Kyllä, juuri näin!)
ja vastaavasti pankille jää silloin tilaa ottaa
oikeastaan katteetonta riskiä. Se on sukua niille laskuille,
joita suuressa osassa maailmaa nyt maksetaan. Suuri amerikkalainen
pankki käytti luottovakuutusmenettelyä ja tavoite
oli hyvä, mutta tuli todella pahasti takkiin, ja nyt puhutaan
satojen miljardien laskusta globaalitasolla.
Toisaalta tämä koskee myöskin pienyrityksiä. Kysyn
valtiovarainministeriltä:
Miten uskotte tämän vaikuttavan sitten investointihalukkuuteen,
kun tällainen lisäriski nousee esiin, kun yritys,
työllistävä yritys nimenomaan, hakee
vakuuksia?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Korkojen nousu tai riski siitä, että ne
nousevat ennakoimattomalla tavalla, aina tietysti vaikuttaa investointihalukkuuteen.
Jotkut pankit ovat — täällä kysyttiin
yrityksistä — ilmeisesti nostaneet yritysluottojen
korkoja yksipuolisesti, ja minä en ole ihan varma, onko
se mahdollista, mutta en halua puuttua siihen, koska se on enempi
oikeuslaitoksen kysymys.
Mutta olen tänä päivänä vaatinut,
että Rahoitustarkastus ja pankit kertovat yksiselitteisesti
ja kristallinkirkkaasti, niin ettei kenellekään
tämän päivän jälkeen
ole epäselvyyttä, mistä tässä on oikeastaan
kysymys. (Eduskunnasta: Ministeri Brax kertoi jo!) Meillä on
Suomessa erittäin hyvin toimiva pankkivalvonta, joka on
vastuullinen viranomainen, kun pankkilainsäädäntöä tehdään
tai kun niiden toimintaperiaatteista sovitaan. Ja minulle on tänään
kerrottu, että näin tulee myös tänään
tapahtumaan. Kenenkään suomalaisen ei pidä pelätä tarpeetta
sellaista, mitä ei tarvitse pelätä. Ja
jos pankki on ottanut käyttöön uusia
poikkeavia (Puhemies: Minuutti on mennyt!) ehtoja, niin se pitää kertoa
sille asiakkaalle, ei vain niin, että se on siellä paperipumaskan
joukossa, vaan että tämä on uusi ehto.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lainanottohan on kaksipuolinen sopimus, ja
se, joka allekirjoittaa sen laina-asiakirjan uudessa lainassa, tietää,
että siellä on tällainen ehto. Sanon
tämän siksi, (Ed. Gustafsson: Kumpi on vahvempi?)
että kaikki pankit eivät sovella sitä.
Luin aamun Helsingin Sanomista, että erään pankin
pääjohtaja ilmoitti, että meillä ei
ole edes keskusteltu tällaisesta asiasta. Lainanottajan
pitää olla selvillä, mitkä ovat
ehdot (Ed.Skinnari: Sitähän tässä kysytään!)
missäkin pankissa, ja tietää ne, kun
allekirjoittaa velkakirjan. Tässä mielessä ei
ole mitään mahdollisuutta estää tällaista
sopimusta myöskään koska siinä on
tietyt kuluttajan edut ja oikeusjärjestelmä turvattu,
ja se on sopimukseen perustuva. Elikkä kysymys on siitä,
että niiden, jotka ottavat lainaa tulevaisuudessa, osalta
on asia näin. (Eduskunnasta: Mikä se kysymys oli?) — Ei
ole pakko kysyä.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Puhemies! Siinä ei ollut varsinaista kysymystä.
Näin se juuri on, että nämä ovat
yksityisoikeudellisia sopimuksia, mutta on selvää,
että tässäkin on huomattu se, että runsas
tiedottaminen tällaisessa asiassa — kun meillä on
tällainen pankkikriisihistoria, kuin meillä on — on äärimmäisen
tärkeää. Itse asiassa tänään
olen itsekin ollut yhteydessä Rahoitustarkastukseen ja
käynyt tätä asiaa läpi myös
tästä tiedottamisen näkökulmasta,
ja sieltä on lähtenyt tänään
tiedote tästä aiheesta, jossa käydään
tämä seikkaperäisesti läpi ja
myöskin poistetaan niitä vääriä luuloja
ja tulkintoja, joita ikävä kyllä oppositio
täällä on runsaasti myös viljellyt.
(Eduskunnasta: Tosi vastuutonta!)
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän asiaan liittyy
paljon vääriä mielikuvia ja sekaannusta.
Oppositio on tehnyt täällä parhaansa
aiheuttaakseen lisää hämmennystä ja epätietoisuutta
kansalaisten keskuudessa. Pakko antaa oppositiolle tunnustus siitä,
että olette aika hyvin onnistuneet hämmentämään
kansalaisia tässä asiassa. Olette jopa onnistuneet
antamaan sen väärän mielikuvan, että hallituksella
olisi jotain tekemistä tämän asian kanssa.
(Hälinää) Tämä asia
on pankkien käsissä, ja pankit ovat valitettavasti
erittäin huonosti hoitaneet tämän asian
tiedottamisen. Voi sanoa, että ne ovat surkeasti epäonnistuneet
asian tiedottamisessa. Tarkoitus oli kysyä, aikooko hallitus
Ratan kautta jotenkin toimia aktiivisesti, jotta tästä asiasta
kunnolla tiedotettaisiin ja selkeytettäisiin, mistä on
kyse. Nyt kuulin ministeri Kataiselta, että hallitus on
jo näin toiminut ja toimimassa. Jotain kysyäkseni
kysyn:
Eikö ole niin, että tässä prosessissa
tähän saakka hallituksella ei ole ollut mitään
tekemistä? (Naurua)
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Suoranaisesti ei, mutta kuten tässä on
moneen kertaan sanottu, niin Rahoitustarkastusta on tänään
vaadittu antamaan tästä parempaa tietoa ja selkeyttämään
tätä tilannetta. Mutta se on selvää,
että se toinen vastuu on myöskin pankilla, mutta
ei tarvita tähän myöskään
sitä väärän tiedon lisäämistä täällä keskustelussa.
Toivon, että tässä keskustelussa nyt nämä yksityiskohdat
ovat selkiytyneet ja näiden tiedotteiden myötä selkiytyvät
entisestään, mutta tässä todellakin
lopputulemana on se, että koskaan ei näistä asioista
voi tiedottaa liikaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Puhemies! Hallituksen rooli tässä on käynyt
ilmi. Oli hyvä, että eilen aamulla tämä nousi
julkisuuteen, eilen budjettikeskustelussa tämä nousi
esille, jotta myös oikeaa tietoa menee. Toivottavasti tämän kyselytunnin
jälkeen tietyt perusasiat ovat kasassa. Tämä ei
koske olemassa olevia vanhoja asuntolainoja. (Ed. Jaakonsaari: Se
ei lohduta!) Ne ovat turvassa. Eilen syntyi sellaista mielialaa, että tässä on
yleisesti suomalaisten asuntolainat vaarassa. Toiseksi on selvinnyt
se, että tästä pitää asiakkaan
ja pankin sopia. Tämä koskee uusia lainoja. Pankki
voi ottaa käyttöön sen vasta kolmen vuoden
päästä lainan sopimisen jälkeen. Sen
jälkeen siinä on varoitusaika, jonka kuluessa asiakas,
lainaaja, voi irtisanoa lainansa eikä hänelle
aiheudu siitä mitään muita kuluja. On
käynyt ilmi se, että on olemassa pankkeja, jotka
eivät sovella tätä lainaehtoa lainkaan.
Mitä pank-kien tiedottamiseen tulee, minunkin toiveeni
olisi ollut se, että olisi avoimesti kerrottu, niin nämä eiliseen
päivään liittyvät epäluulot
(Puhemies: Minuutti!) olisivat jääneet näkemättä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä nyt
hallitus on heikoilla jäillä ja ikävä kyllä on
viemässä myös kotitalouksia samoille
heikoille jäille. (Hälinää)
Kun ministeri Kiviniemi täällä sanoo,
että tämähän on aivan poikkeusolosuhteissa
oleva toimenpide, joka ikään kuin ei nyt olisikaan
ajankohtainen, niin haluan palauttaa mieliin, että Nordea
soveltaa tätä jo parhaillaan keskisuurten ja suurten
yritysten kohdalla, eikö niin? Ovatko nyt poikkeukselliset
olot käytössä? Tämä on
iso asia, eikä sitä tee ollenkaan helpommaksi
se, että sanotaan, että ei koske vanhoja, vaan
koskee uusia asuntolainoja. Tämä on jokaisen asuntoluotottajan
luottamuskysymys, onko meillä yhteiskunnassa luottamus
tulevaisuuteen vai laitetaanko se kaikkein heikoimmalle. Kaksi kertaa,
ministeri Kiviniemi, teiltä on kysytty, kuka hallituksessa
tiesi tästä etukäteen ja onko joku hallituksen
puolesta hyväksynyt. Kysyn nyt tämän eduskunnan
edessä kolmannen kerran:
Kuka hallituksesta tiesi, oletteko te olleet hyväksymässä tätä pankkiyhdistyksen
menettelyä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ministeri Kiviniemi voi vastata täsmälleen
näitä yrityksiä koskeviin kysymyksiin,
mutta kysymyksessä ed. Heinäluoma taas viittasi olemassa
oleviin asuntovelallisiin. Myös tällaisen spekulaation
levittäminen on kerta kaikkiaan väärin,
kun se ei koske heitä. (Hälinää — Eduskunnasta:
Nimenomaan!)
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Jotkut hallituksen ministereistä ovat
sitä mieltä, että on hyvä, että tästä keskustellaan,
osa hallituspuolueitten edustajista pahoittelee sitä, että tästä keskustellaan.
(Ed. Zyskowicz: Halutaan antaa väärää tietoa!)
Tosiasia on kuitenkin se, että on uutta tulossa. Ministerit
vakuuttavat, että no, ne on semmoisia asioita, että ei
näitä koskaan tarvitse ottaa käyttöön.
Pankit ovat niin vahvoja, ei tämä tule koskemaan
nyt oikeastaan asuntovelallisia. Ministeri Braxin vastaus oli asiallinen
ja hyvä. Toivon, että se olisi mennyt perille.
Mutta ottaen nyt huomioon, kun te sanotte, että ei tätä tarvitse
oikeastaan koskaan soveltaa, niin nyt on kyllä väärä aika
tuoda tämmöinen asia julkisuuteen. Ja kun kaikki
on niin hyvin, miksi ei siirtää se syrjään
(Puhemies: Minuutti täyttyy!) ja ottaa käyttöön
silloin, kun sitä todella tarvitaan?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Puhemies! Tähän ed. Heinäluoman
aikaisemmin esittämään kysymykseen: Tässäkin
menivät nyt vähän puurot ja vellit sekaisin.
Tätä nimenomaista pykälää,
jota esimerkiksi tavallisissa asuntolainoissa nyt uutena voidaan
tarvittaessa soveltaa — ja sitä päivää todellakaan
kukaan ei halua nähdä, että pankit olisivat
sellaisessa tilanteessa — ei ole sovellettu vielä missään,
koska suuryrityksillä on jo aikaisemmin ollut sopimuksessaan
sellaisia pykäliä, jotka mahdollistavat tämän
koron nostamisen. Se on ollut pitkäaikainen käytäntö,
ja tämä uusi sopimusmuoto ei ole tuonut tähän
käytäntöön mitään
uutta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Taas puuroista ja velleistä nyt
sen verran, että puhutaan kuluttajille suunnatuista luotoista
siltä osin kuin Kuluttajavirasto on neuvotellut Finanssialan
keskusliiton kanssa ja puhutaan yleissopimusehdoista. Kuitenkin
jokaisessa sopimuksessa aina lakien mukaan pitää erikseen noudattaa
vielä kohtuutta. Ja vielä kertaalleen jos puhutaan
samassa sopassa tahallaan yritysten lainoista, niin puhutaan tahallaan
aivan toisesta asiasta. Minusta näin vakavassa asiassa
olisi hyvin reilua, jos nyt kaikki puhuisivat aina siitä lainasta
ja siitä huolesta, varsinkin kun se huoli on nyt aiheettomasti
levitetty koko kansakuntaan.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä kyllä selvästi
näkee, mistä löytyvät tässä eduskunnassa
suurpääoman ystävät. Ne löytyvät hallituksen
aitiosta. Teidän mielestänne on kohtuullista se,
että pankit keräävät voitot
tavallisilta ihmisiltä, mutta riskit kantavat tavalliset
ihmiset, jotka ottavat asuntolainoja. Jos ei ole mitään merkitystä eikä sijaa
tällä uudella sopimusteknisellä seikalla,
joka on ilmeisesti ollut sillä kuuluisalla pienellä printillä,
joka on selvästi jäänyt asuntolainanottajilta
huomaamatta, niin miksi se on nyt tuotu ja miksi tämä asia
on kaikessa hiljaisuudessa viety eteenpäin? Miksi siitä ei
ole tiedotettu kunnolla? Ainoa, joka tästä on
tällä hetkellä tiedottanut ja yrittänyt
saada selvyyttä, on oppositio. Hallituksenhan pitäisi
kiittää oppositiota siitä, että me
kerromme, mitä pankeissa tällä hetkellä tapahtuu.
Eikö tämä olisi hallituksen tehtävä?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tässäkään
nyt ei oikein kysymystä ole, mutta täällä on
myös aikaisemmin kysytty sitä, onko hallitus hyväksynyt
tämän sopimuksen. Se ei ole hallituksen tehtävä. Se
ei lainsäädännön mukaankaan
olisi hallituksen tehtävä. Tämä on
pankkien ja myös Rahoitustarkastuksen välinen
asia eikä kuulu lainsäädäntöön,
että näitä hallituksessa sitten käsiteltäisiin.
Erkki Pulliainen /vihr :
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri Kiviniemi ensimmäisessä vastauspuheenvuorossaan
viittasi pankkikriisitilanteeseen. No, sellainenhan meillä oli
1990-luvun alussa. Kun analogiaa etsitään tällaisesta
tilanteesta, niin pitää palauttaa mieleen se,
mitä silloin tehtiin. Silloin taselainoja myytiin, silloin laina-asiakirjoja
siirrettiin pankista toiseen jnp.
Voisiko ministeri vielä selvittää sitä,
millä tavalla tuo vuosien 1991—1993 tilanne voisi
realisoitua, vai voisiko se enää ongelmallisena
realisoitua siinä ajassa, jota te juuri äsken
kuvasitte?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Se on kuitenkin selvää, että sellaista
tilannetta, kuin meillä 1991—1993 oli, ei todellakaan
ole näköpiirissä Suomessa, eli siinä mielessä voimme
kaikki olla rauhallisin mielin. Mutta totta kai myös valtiovarainministeriössä on
tarkkaan seurattava sitä, mitä rahoitusmarkkinoilla
tapahtuu, ja oltava tuntosarvet herkkänä. Valvojien
välinen yhteistyö on erittäin tiivistä,
se on jatkuvaa ja ollut tietenkin viimeisen parin vuoden aikana
erittäin tiivistä johtuen tästä subprime-kriisistä.
Eli siinä mielessä kyllä tässä maassa
valvonta toimii. Ensi vuoden alusta aloittava Finanssivalvonta omalta
osaltaan parantaa myös tätä valvonnan
tasoa entisestään Suomessa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! En tunne kyllä yhtään
kuluttajaa Suomessa, joka pitäisi tätä annettua
ehtoa kohtuullisena. Siksi haluaisinkin kysyä ministeri
Braxilta ja ministeri Kiviniemeltä, miten te tulkitsette
kuluttajasuojalakia ja oikeustoimilakia, nimittäin nämä sisältävät seuraavat
kirjaukset sopimusehtojen säätelystä: "Jos
sopimuksen ehto on kuluttajan kannalta kohtuuton tai sen soveltaminen
johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan sovitella tai jättää se huomioon
ottamatta." Tämä oikeus on kuluttajalla myös
sopimuksen synnyttyä ja jälkikäteen. Haluaisinkin
siis kysyä teiltä, hyvät ministerit:
Mikä on kohtuutonta, ja mikä on kohtuullista? Eikö olisi
aika kohtuutonta, että ihmisen, jonka koti on (Puhemies:
Minuutti täyttyy!) kiinni asuntolainassa, laina voidaan
sitten kaataa tällaisella yksipuolisella sopimuksella?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kiuru, juuri tähän äsken
vastasin, että näin laissa juuri lukee. Jokaisen
sopimuksen täytyy täyttää myös
se kriteeri, että se on yksittäistapauksessa kohtuullista,
ja tältä osin laki on kunnossa. Oikeussuojaa tältä osin
antaa kevyemmässä menettelyssä kuluttajariitalautakunta,
joka antaa suosituksia, joissa pankkiasioita on käsitelty
paljon, tai sitten ihan yleiset oikeudet aina korkeimpaan oikeuteen
asti. Jos kuluttaja on tähän sopimusehtoon sitoutunut
ja vielä kuluttajaviranomaiset ovat vaatineet, että pankin
pitää erikseen tästä informoida — jos
pankki ei olisi informoinut, olisi tapahtunut jo virhe siinäkin
vaiheessa — niin hän on arvioinut nämä nykyiset sopimusehdot,
jotka meillä melkein kaikilla on, joissa pankki saa irtisanoa
sen lainan vastaavassa tilanteessa. Silloin vasta se huoli onkin,
että koti menee alta. Silloin jos kuluttaja valitsee tämän
toisen ehdon, hän on todennäköisesti
punninnut omalta kannaltaan tätä tilannetta näin. (Puhemies:
Minuutti!)
Nyt on oleellista, että kuluttaja tietää tämän valintatilanteen
ja tekee sen mukaisia valintoja. Jos ei tästä ehdosta
pidä, ei ota sellaista lainaa. Laki takaa jokaisen sopimuksen
osalta kohtuusperiaatteen noudattamisen, jota juuri äsken
siteerasitte.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Edelleenkin toistan sen, mitä tämä pykälä siis
on tullut korvaamaan. Se on tullut korvaamaan sitä aikaisempaa
mahdollisuutta, joka pankeilla on ollut, eräännyttää luotto kokonaisuudessaan
heti maksettavaksi, (Ed. Söderman: Sekin jää vielä voimaan!)
ja se on erittäin rankka toimenpide. Juuri se, että mentäisiinkin
siihen, että sitä korkoa voisikin maksaa, on käytännössä molemmille
osapuolille kohtuullisempi toimenpide. Silloin tämä voidaan
tehdä todellakin vain niissä tapauksissa, että on
tällainen välttämätön
tarve pankin maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden näkökulmasta
tehdä tämä toimenpide. Silloin ollaan
kyllä todella vaikeassa tilanteessa pankin näkökulmasta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tämän kysymyksen avasi ed. Paasio, hän
sen myös päättää.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Me yritämme lähinnä hälventää niitä epäselvyyksiä, (Ed.
Zyskowicz: Päinvastoin!) joita asian ympärillä pyörii.
(Hälinää) — Saanen esittää kysymyksen
tässä kohtaa, koska lehdet kirjoittavat siitä,
mitä me kysymme nyt, ja jos ministerit eivät suostu
vastaamaan ...
Haluaisin täsmentää sitä kysymystä,
kun sanotaan, että vasta tästä hetkestä eteenpäin
tehtävissä sopimuksissa tämä tulee
hyödynnetyksi. Lehtitiedot kertovat, että Nordea-pankki
on käyttänyt tätä heinäkuun
alusta asti, Tapiola vapusta. Onko siis näin, että sieltä asti
tehdyissä sopimuksissa ei tällaisen pykälän
käyttöönotto ole mahdollista, vaan hallituksen
sanojen mukaan vasta tästä hetkestä näitä voidaan
hyödyntää, kun te tulitte tietoisena
meidän kysyttyämme asiaa tänne kertomaan?
Me olemme toista mieltä. Kun lehdet laittavat asioita julki,
me haluamme faktoja, me haluamme luoda kansalaisille lisää luottamusta,
ja hallitus näyttää väheksyvän
tätä kysymystä.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! En ole kyllä täällä todellakaan
väittänyt, että tästä hetkestä lähtien
tehtävät sopimukset. Me kaikki tiedämme,
että kaksi pankkia on käyttänyt jo tätä pykälää näissä sopimuksissa,
eli siinä mielessä sitä sovelletaan näissä kahdenvälisissä sopimuksissa,
ja tämän menettelyn on hyväksynyt siis
Rata ja myöskin Kuluttajavirasto. (Ed. Erkki Virtanen:
Onko hallitus hyväksynyt sen?) Siinä mielessä se
on käynyt läpi sen proseduurin, joka tämän
tyyppisen mallisopimuksen pitääkin tässä maassa
käydä.