Henrik Lax /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ärade fru talman! Haluan muutamalla
sanalla esitellä lakivaliokunnan mietintöä.
Tämä liittyy viime vuosisadan oikeudenkäyntiuudistukseen.
Tämä on sen uudistuksen hiomista, edelleenkehittämistä ...
(Hälinää)
Puhemies:
Ed. Lax, hetkinen! Kehotan edustajia istuutumaan paikoilleen
ja niitä, joilla on omat yksityiset keskustelunsa, käymään
ne salin ulkopuolella. — Puheenvuoro on ed. Laxilla.
Kiitoksia, rouva puhemies.
Vuonna 1993 aloitettiin viime vuosisadan suurimman oikeudenkäyntiuudistuksen
toteuttaminen, ja se alkoi riita-asiain käsittelystä.
Kysymyksessä on erittäin suuri oikeuskulttuurin
muutos, ja kulttuuria ei muuteta pelkästään
pykäliä kirjoittamalla eikä pelkällä tuomareiden
ja muiden oikeudenkäynteihin osallistuvien kouluttamisella.
Siihen tarvitaan myös kokemuksia. Kokemuksia on nyt saatu
jo vajaan kymmenen vuoden varrelta. Niiden perusteella on joitakin
tarkistuksia tähän riita-asiain oikeudenkäyntimenettelyyn
nyt ehdotettu.
Koko uudistuksen lähtökohtana olivat länsieurooppalaiset
periaatteet, jotka ehkä selkeimmin kiteytyivät
Euroopan ihmisoikeussopimuksen oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskeviin määräyksiin.
Meidän vanha, todella ylivanha, aikaisempi oikeudenkäyntimenettelyjärjestyksemme
ei alkuunkaan enää täyttänyt
modernin yhteiskunnan vaatimuksia eli, niin kuin länsieurooppalaisissa
suosituksissa sanotaan, suullisuuden, välittömyyden
ja keskittämisen periaatteita.
Uudistuksella toivottiin nopeaa, varmaa ja halpaa oikeudenkäyntiä.
Näin ei kaikilta osin ole käynyt. Kun uudistuksesta
päätettiin eduskunnassa, tiedettiin, että kaikkea
ei voida ennakoida, joten eduskunta jo silloin päätti,
että uudistus edellytti perusteellista ja tarkkaa seurantaa.
Nyt olemme sen seurannan tulosten kanssa tekemisissä.
Tärkeätä oli varmistua siitä,
että oikeuskäytäntö todella
muuttuu ja että uudet menettelysäännökset
omaksutaan. Tärkeätä oli myös
mahdollisimman pian havaita uudistuksesta johtuvat epäkohdat
ja ryhtyä korjaustoimenpiteisiin. Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos
on tässä keskeisenä seurantaelimenä toiminut
ja tutkinut uuden menettelyn toteutumista, ja se, mikä kenties
on tärkein viesti kuitenkin meille, on se, että uutta riitaprosessia
pidetään yleisesti selvästi vanhaa menettelyä parempana
eikä suullis-pöytäkirjallista menettelyä toivota
takaisin. Vielä näet kuulee joidenkin tuomareiden
ja muiden haikailevan vanhan perään, mutta Oikeuspoliittinen
tutkimuslaitos on selvästi todennut, että valittu
tie on oikea, joskin järjestelmä vaatii huoltoa.
Ongelmallista on ollut, että menettelytavat ja käytännöt
eri tuomioistuinten välillä ovat osaksi eriytyneet
ja jopa niin, että suurissa tuomioistuimissa on muodostunut
erilaista käytäntöä eri tuomareiden
välillä. Päällimmäisenä haittapuolena
on ollut se, että etenkin prosessin valmisteluvaihe on
pitkittynyt ja hidastanut oikeudenkäyntejä ja
nostanut prosessien oikeudenkäyntien kustannuksia. Kustannusten
nousun myötä voi sanoa, että kansalaisten
kannalta prosessikynnys on noussut ja noussut liian korkeaksi.
En käy täällä ruotimaan
hallituksen esityksessä esitettyjä korjauksia
yksityiskohtaisesti. Haluan vain todeta, että tässä ehdotetaan
osittain uudenlaisen järjestelmän luomista. Alkuperäisestä perusperiaatteesta,
suullisuudesta, välittömyydestä ja keskittämisestä,
ei suinkaan luovuta. Näiden yhteensovittamiseen on pyritty
löytämään hieman uusia painotuksia.
Voi sanoa, että valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat
yleisesti pitäneet hallituksen ehdotuksia hyvinä ja
kannatettavina. Kuitenkin valiokunta on voinut havaita, että hallituksen
esitys on osoittautunut vähän vaikealukuiseksi.
Se ei ole kaikille avautunut. Olemme saaneet kuulla kritiikkiä,
joka tarkemman syynin jälkeen on osoittautunut aiheettomaksi.
Mutta tähän me olemme valiokunnassa tottuneet,
ja yksi parlamentaarisen kontrollin tehtävä on
kirjoittaa uudelleen, sanoisinko kansanomaistaa, kenties liian vaikeasti
kirjoitettuja pykäliä. Uskon ja toivon, että olemme
tässä tehtävässämme
onnistuneet.
Pääteemat, joihin valiokunta on keskittynyt
ja jotka olemme tavallaan kokonaisuuksina hahmottaneet hallituksen
esityksestä, ovat ensinnäkin valmistelun vaiheistaminen.
Siihen on tuotu joustoa, yksinkertaistettu säännöksiä.
Toinen kokonaisuus on se, että pääkäsittelyä koskevat säännökset
on koottu yhteen. Sitten on vielä yhtenäistetty
oikeudenkäyntiaineiston kulkeutumista koskevat säännökset.
Nämä kolme palikkaa yhdessä toivottavasti
nyt johtavat siihen, mitä kyllä jo aikaisemmin
on edellytetty ja toivottu, ja se on se, että tuomarit
osaisivat prosessia johtaa jäntevästi. Elikkä jos
haluaa tämän uudistuksen muutamalla sanalla kuvata,
niin se huipentuu siihen, että prosessin johto selkiytyisi
ja että tuomarit selkeämmin näkisivät,
miten he voivat todella jäntevän otteen ottaa
näistä prosesseista.
Fru talman! Det här är en viktig reform.
Den ansluter sig till århundradets stora rättegångsreform
som inleddes 1993. För egen del är jag glad att
de grundläggande besluten som riksdagen då tog
har visat sig vara hållbara. Här är det
frågan om att uppdatera, justera och precisera den tidigare
lagen. Framför allt har lagutskottet strävat till
att framhålla betydelsen av processledningen och underlätta
processledningen för domarna. Vi hoppas att många
av de bekymmer som har debatterats kring rättegångsreformen
nu skall kunna klaras av.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin näkemyksiin, joita
edustajat Lax ja Karpio esittivät. Oikeastaan kaipuuta
olisi vielä pidemmällekin meneviin joustavoittaviin
muutoksiin riita-asiainoikeudenkäynnissä. Paljon
pitää asettaa toivoa myös sille, että viisas
ja hyvä tuomari on parempi kuin paraskaan laki eli että tuomarit
rohkenisivat käyttää järkeä,
jotta tuomioistuimissa oikeudenkäynnit täyttäisivät
tuon vanhan perustavoitteen, nopean, halvan ja varman oikeudenkäytön
tavoitteen. Tässä on lukuisissa kohdissa lainsäätäjä tekemässä semmoisia
tavallaan tuomarin joustavaa prosessijohtoa edesauttavia muutoksia, mutta
vielä enemmän oikeastaan vapausasteita varmasti
jatkossa pitää sallia, jotta se olennaisin toteutuisi
elikkä asiakkaan oikeusturvan tarve, että tuomioistuimen
ratkaisu mahdollisimman tarkoin palvelisi oikeutta, ei niinkään
tällaisia prosessioikeudellisia knoppisäännöksiä.
Yleiskeskustelu päättyy.