4) Laki tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kaikilla kouluikäisillä lapsilla
Suomessa on ollut oikeus kunnalliseen päivähoitoon vuodesta
1996. Vastaavasti suomalaisen lapsiperheen tuloverotus on kireä ja
kireämpi kuin useimmissa muissa Euroopan maissa. Tämä koskee
etenkin keskituloisia perheitä. Laadukasta päivähoitojärjestelmää siis
ylläpidetään kireällä verotuksella.
Meille kaikille palkansaajille ei sovellu päivähoitopalveluiden
käyttö, vaikka se olisi järjestetty eri
vuoroissakin. Jos haluaa jatkokouluttaa itseään
tai esimerkiksi lääkärinä haluaa
tehdä väitöskirjan, ei lyhennetty työpäivä sovi
tällaiselle henkilölle. Tällöin
perhe haluaisi palkata kotiin lastenhoitajan tai muuta kodinhoitoapua.
Tämä ei kuitenkaan nykyisen kireän verotuksen
aikana ole mahdollista. Kokoomuksen ryhmäaloite tuloverolain
muuttamisesta kotitalousvähennyksen parantamiseksi on yksi
tapa kustantaa lastenhoito tai muuta kotiapua. Nykyinen 1 150
euron vähennys ei kuitenkaan likikään
kata lastenhoitajan kustannuksia. Kotitalousvähennys tulisi
nostaa vähintään 1 500 euroon
vuodessa kummaltakin vanhemmalta. Miksi palkansaaja maksaa ensin
verot omasta palkastaan ja sitten vielä lastenhoitajan
palkasta?
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen lakialoite kotitalousvähennyksen
ylärajan nostamisesta 1 500 euroon pohjautuu kahteen
hallitusohjelmassa mainittuun asiaan: yhtäältä perheen
ja työn yhdistämisen parantamiseen ja toisaalta
työttömyyden hoitamisen ongelmaan.
Suomen työttömyys on sitä luokkaa,
että tässä on kokeiltava jo kaikki keinot.
Tämä kotitalousvähennys on tähän
mennessä jo osoittautunut erinomaiseksi tavaksi luoda uusia
palvelualan työpaikkoja. Siitä huolimatta, että vuoden
2002 tilastot eivät ole vielä valmistuneet, verottajan ennakkotiedon
mukaan kotitalousvähennyksen käyttö on
lisääntynyt erittäin paljon. Aikaisemmilta
verovuosilta nämä luvut osoittavat, että verovuonna
2000 reilu 31 000 henkilöä käytti
kotitalousvähennystä, verovuonna 2001 jo kaksinkertainen
määrä ja ylikin eli 72 000 henkilöä.
Todellakin ennakoidaan, että vuonna 2002 myöskin
saman suuntaisia nousuja näihin lukuihin on tullut.
Samoin Etelä-Suomen alueella toteutettava Työtehoseuran
johtama Elias-kotityöpalvelumallin kehittämisprojekti
on tehnyt kyselyn, jonka mukaan on selvinnyt, että vuonna
2003 yrityksiä on perustettu rohkeasti. Näistä kyselyyn osallistuneista
yrityksistä 50 prosenttia ilmoitti, että palveluiden
kysyntä on noussut huomattavasti, 40 prosenttia ilmoitti,
että jonkin verran, ja vain 10 prosenttia ilmoitti, että kysyntä oli
pysynyt ennallaan.
Kotitalousvähennyksellä on siis pystytty merkittävästi
lisäämään palvelualojen työpaikkoja erityisesti
kotipalvelutoimialalla. Erityiset tavoitteet tässä kokoomuksen
esityksessä ovatkin nimenomaan, että perheellä olisi
mahdollisuus helpottaa arjen työpaineita käyttämällä ulkopuolista
työvoimaa. Hallitusohjelmassahan on myöskin nimenomaan
kirjattu tämä ongelma. Tämän
vähennyksen työllisyyttä lisäävä vaikutus
ja kotitalousvähennyksen enimmäismäärän korottaminen
tulisi entisestään lisäämään
palveluiden kysyntää. Mikä tärkeintä ja
mistä on jatkuvasti muistutettu täällä salissa — itsekin
muistan puhuneeni siitä keväällä — kotitalousvähennys
vaikuttaa myös harmaan talouden torjuntaan. Se vähentää nimittäin
harmaata taloutta, kun ihmisillä on varaa maksaa oikeita
palkkoja. Tämän pitäisi olla meille kaikille
erittäin tärkeä yhteinen asia.
Mihin näitä kotitalouspalveluita sitten tarvitaan?
Esimerkiksi meillä on ongelma väestön ikääntymisestä.
Se tarkoittaa, että hoivapalveluiden tarve kasvaa. On ihan
selvä asia, että kunnat eivät tule selviämään
tästä tehtävästä. Julkiselta sektorilta
ei voida semmoista määrää työpanosta edellyttää,
että se olisi pelkästään sen
voimin hoidettavissa. Kun kotitalousvähennystä korotettaisiin,
olisi vanhemmalla väestöllä myöskin mahdollisuus
hankkia apua kotiin, jatkuvasti etenkin, ja täten vanhusten
mahdollisuutta asua kodissaan pystyttäisiin helpottamaan.
Kotitalousvähennyksestä tällä hetkellä säädetään
tuloverolaissa, ja voimassa olevan lain mukaan kotitalousvähennyksen
saa henkilö, joka maksaa asunnossaan tehdystä tavanomaisesta kotitaloustyöstä tai
asunnon kunnossapidosta taikka perusparannuksesta työkorvausta
tai palkkaa. Vähennysoikeus koskee myös vapaa-ajan asunnossa
suoritettuja töitä. Tällä hetkellä tuo vähennys
on 1 150 euroa.
Mitä tuolla nykyisellä vähennyksellä sitten saa?
Nykyisen lain mukaisen 1 150 euron kotitalousvähennyksen
saadakseen veronmaksajan täytyy maksaa yrittäjälle
laskuja reilun 2 000 euron arvosta. Tämä vastaa
yrityksellä noin kahden ja puolen viikon työpanosta.
On ihan selvää, että yrityksen palkkaamana
esimerkiksi jatkuvaa hoitoa kotiin ei voi millään
kustantaa kukaan ihminen. Kaksi ja puoli viikkoa on niin lyhyt aika, että esimerkiksi
normaali viikkosiivous, vaikka sen tekisi kerran viikossa tai kerran
kuukaudessakin, ylittää helposti tämän
summan. Jos yksityishenkilö palkkaa itse työntekijän
esimerkiksi hoivatyöhön, täyden vähennyksen
saa 3 658 euron palkkakustannuksilla. Tämä vastaa
noin kahdeksan viikon työpanosta. Jos ihminen tarvitsee puolipäiväisen
hoivatyöntekijän kotiinsa, niin sillä saa
siis noin kuusitoista viikkoa, ja kaikki tietävät,
kuinka monta viikkoa vuodessa sitä apua kuitenkin tarvitsisi.
Nämä työajat eivät siis likimainkaan
vastaa sitä perheessä olevaa tarvetta, mitä meillä olisi
tälle kotitalousvähennykselle. Perheellä minä tarkoitan
myöskin vanhuksia ja yksinhuoltajaperheitä.
Kokoomus tehdessään tämän
lakialoitteen on laskenut, että mekaanisesti vähennystä tämän ylärajan
korottamisesta 1 500 euroon tulisi 10 miljoonaa euroa valtion
12,4 miljardin euron tulo- ja varallisuusverotuloihin. Kuitenkin
ollaan sitä mieltä voimakkaasti, että kotitalousvähennyksen
käyttö lisää työllisyyttä siinä määrin,
että työttömyyskulut pienenevät,
verokertymät lisääntyvät, eli
talousarvioaloitetta ei katsottu tarpeelliseksi edes tehdä tässä yhteydessä.
Mielenkiintoista oli minun mielestäni kesän lopussa,
kun kansanedustajat saivat palkankorotuksen. Silloin hirveän
moni hurskasteli lehtien palstoilla, että meillä on
varaa jakaa omasta hyvinvoinnistamme muillekin. Kirkasotsaisimmat jopa
luettelivat maailman hyväntekeväisyysjärjestöjä,
mihin he tästä lähtien varmasti laittavat osan
palkastansa. Paras keino jakaa omasta hyvinvoinnistaan on tarjota
työtä toiselle suomalaiselle.
Näissä kotitalouksissa olevien piilotyöpaikkojen
löytyminen ja ennen kaikkea kotitalouksien tarjoaman työn
arvon tunnustaminen yhtä arvokkaaksi yritysten ja julkissektorin
palveluammattien kanssa on tärkeä askel, ja siihen
pitäisi nyt nimenomaan päästä.
Hyvän kotikasvatuksen saaneina me täällä ainakin
ulkokultaisesti olemme sisäistäneet sen lauseen,
että kaikki työ on arvokasta. Miksi kuitenkin
täällä salissa niin usein ollaan valmiita
unohtamaan tämä, kun puhutaan niistä ammateista,
jotka perinteisesti ovat kotona tehtävää työtä,
esimerkiksi lastenhoitoa tai siivousta? Arvostaako kunnan palkkalistoilla
oleva kodinhoitaja itseään enemmän kuin
perheen palkkaama kodinhoitaja? Lähtökohta on
se, että palkka on kummallakin aivan sama. Sitä ei
voi käyttää argumenttina tässä,
että kodin tarjoama työ on jotenkin alempaa. Tämä tilanne
on absurdi, ja tämä ajattelumalli nimenomaan on
kiireellinen asia.
Verovähennysoikeus palveluitten kysyntää nostavana
ei ole vielä saavuttanut sitä kulminaatiopistettään.
Tässä on parantamisen varaa. Sitä on
edelleen varaa nostaa positiivisin seuraamuksin, ja nimenomaan tarvitaan
sitä työvoimaa, mitä syntyy, ja perheet
tarvitsevat tätä apua. Tällä hetkellä perheitten
hätä näkyy muun muassa siinä,
että puolet avioliitoista päättyy eroon,
ja usein siellä on takana se, että riidellään
siitä, kumman vuoro on siivota, kumman vuoro on hakea lapset.
Se, että me jätämme hyödyntämättä kotitalouksien
mahdollisuus työllistää, on välinpitämättömyyttä työllisyyden
hoidossa, ja siksi kokoomus nyt kantaa vastuunsa ja esittää tämän
kotitalousvähennyksen nostamista 1 500 euroon.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennyshän on
ollut voimassa jo muutaman vuoden ajan, ja tänä aikana
on näitä ehtoja ja enimmäismäärää parannettu
useita kertoja. Viimeksi tälle vuodelle tätä enimmäismäärää korotettiin
900 eurosta tuohon 1 150 euroon ja muistaakseni myös
kertymäprosenttia kasvatettiin.
Kotitalousvähennys on osoittautunut yhdeksi todella
hyväksi keinoksi kotitalouksien työllistämisen,
ikäihmisten avuntarpeen ja työn ja perheen yhteensovittamisen
kannalta. Myös kotitalouksien peruskorjaukset ovat lisääntyneet
käsittääkseni voimakkaasti. Tämän
vähennyksen avulla on pystytty luomaan uusia työpaikkoja
ja, niin kuin täällä todettiin, myös
varmuudella vähentämään harmaata
taloutta.
Kuitenkin itse olen sitä mieltä, että tässä olisi syytä pieni
paussi pitää ja odottaa jonkin aikaa, tehdä selvitykset,
mitkä tämän kotitalousvähennyksen
työllistävät ym. vaikutukset ovat olleet. Kiireellisintä — olen
sen sanonut tältä paikalta jo aiemmin — tällä hetkellä olisi
selvittää nämä pelisäännöt
eli tämän lain soveltaminen. Siihen liittyy epäselvyyksiä ennen
kaikkea peruskorjausten osalta, ei varmasti muun, muun muassa se, miltä osin
konetyö ja tämän tyyppiset kuuluvat tämän
perusvähennyksen piiriin. Olen ollut tämän
vähennyksen kannalla jo alun perin, ja todella mielestäni
tämä on hyvä vähennys.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellisen puhujan kanssa voi olla monessa
asiassa yhtä mieltä siinä mielessä,
että antaa olla nyt vähän paussia tässä.
Itse minä näen tämän sen tyyppisenä asiana,
jotta tässä pitäisi ottaa rinnalle se
toinen malli, joka silloin kokeiluaikaankin oli, tämä malli
siitä, jotta olisi tämmöinen kotitalouksien
tukimalli. Nimittäin tämä kotitalousvähennyshän
ei koske kuin hyväosaisia ihmisiä, suhteellisen
hyväosaisia, koska tästä jää paitsi kokonaan
nämä köyhemmät eläkeläiset,
kaikki pienituloiset, joilla on samanlainen tarve kotitalousapuun,
mutta jotka valitettavasti eivät tässä mallissa
hyödy yhtään. Sen takia se oli harmi
aikanaan — nämä molemmat mallithan olivat
yhtä aikaa kokeilussa, eri puolilla Suomea — jotta
sitten päädyttiin tämän tyyppiseen
ratkaisuun, että tässä valittiin pelkästään
tämä verovähennysmalli. Yhtä hyvin
molemmat mallit olisi voitu ottaa käyttöön
koko maassa, toista vain olisi voitu vuosittain käyttää.
Silloin myös näillä köyhimmillä ihmisillä olisi
ollut mahdollisuus saada kotitalousapua halvempaan hintaan ja myös
rikkaammilla, jos olisi halunnut suoraan ottaa sen tukimallin. Siinähän
tuettiin sitä yritystä tai kolmannen sektorin
firmaa, joka tarjosi palveluita, se sai sitten suoraan edun itselleen.
Uskoisin kyllä, että monet rikkaammatkin olisivat
voineet valita sen mallin, koska se olisi ollut nopea malli, ei olisi
tarvinnut odottaa enää palautuksia.
Mutta olen sitä mieltä, että antaa
nyt olla hallituksen linjoitus, niin kuin se on tällä hetkellä, tämä summa,
1 150 euroa vuodessa, pidetään semmoisena,
mutta sen lisäksi toivoisi, että hallitus pohtisi
sitä mahdollisuutta, että otetaan tämä tukimalli
edelleen käyttöön. Se loisi nimittäin uusia
työpaikkoja, ja uskon, että lähinnä kolmannella
sektorilla tulisi syntymään monta palveluyritystä,
jotka tulisivat tarjoamaan palveluita ympäri maata.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Alueellisten kokeilujen jälkeen verotuksen
kotitalousvähennys otettiin käyttöön
koko maassa vuonna 2001. Tuona vuonna vähennyksen käyttäjiä verotuksessa
oli 72 000 kotitaloutta ja verosta myönnetyn vähennyksen
kokonaismäärä 32 miljoonaa euroa. Vuoden
2002 tilastot eivät ole vielä valmistuneet, mutta
verottajan ennakkotiedon mukaan kotitalousvähennyksen käyttö on
lisääntynyt runsaasti.
Verohallinnon mukaan kotitalousvähennyksen tarkoitus
on ollut parantaa työllisyyttä kannustamalla kotitalouksia
teettämään ulkopuolisilla sellaisia töitä,
jotka ne aikaisemmin ovat tehneet itse. Lisäksi tarkoitus
on ollut edistää asuntojen omatoimista ylläpitotoimintaa.
Vähennys edistää kotitalouksien mahdollisuuksia
käyttää ulkopuolista työvoimaa
helpottamaan arjen työpaineita. Kotitaloustyön
verovähennys edistää osaltaan työssä jaksamista
sekä auttaa erityisesti kiireisessä työelämässä mukana olevia
perheitä. Ostamalla kodinhoitoon liittyviä palveluja,
kuten siivousta, voidaan vapauttaa aikaa perheen yhdessäololle.
Vähennys siis edesauttaa osaltaan myös työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamista, ja lisäksi
sillä on selkeästi työllisyyttä lisäävä vaikutus.
Palveluiden kysyntää kotitalousvähennyksen
enimmäismäärän korottaminen
tulisi entisestään lisäämään.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän jättämässä lakialoitteessa
esitetään työllisyyden edistämiseksi
kotitalousvähennyksen parantamista. Jatkossa kotitalousvähennyksen
yläraja olisi nykyisen 1 150 euron sijasta 1 500
euroa. Korotuksella voidaan edesauttaa uusien palvelutyöpaikkojen
syntymistä ja tukea jo olemassa olevia, näihin
työtehtäviin syntyneitä uusia yrityksiä.
Hallitusohjelmassakin todetaan, että palvelualojen työllistämisen
edellytyksiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Nyt kun kotitalousvähennys on käytettävissä koko
maassa ja käyttömahdollisuus on tullut kansalaisille
tutuksi, ovat edellytyksen sen käytön yhä kasvavalle
kysynnälle hyvät.
Arvoisa puhemies! Suomen Yrittäjien johtajan Risto
Suomisen mukaan kotitalousvähennys on myös erinomainen
keino harmaan talouden vähentämiseksi, ja itsekin
voin tähän aivan samaan yhtyä. Työn
teettäjälle tulee edullisemmaksi laatia tehdystä työstä kuitti
kuin teettää se harmaana työnä.
Työn teettäjien ja yrittäjien yhteisessä intressissä on
kotitalousvähennyksen käyttö kotitalouden
pienien työtehtävien yhteydessä.
Asiakkaalle kertyy vähennystä 60 prosenttia työn
osuudesta vähennyksen enimmäismäärään saakka.
Yrittäjän tulee laskussa eritellä tehdyn työn
osuus. Työn teettäjä ilmoittaa kotitalousvähennyksen
veroilmoituksen yhteydessä, ja veroilmoitukseen on liitettävä mukaan
yrittäjältä saatu lasku, jossa työn
osuus on eriteltynä. Kotitalousvähennys soveltuu
lähes kaikkeen kotitalouksien teettämään
työhön. Sikäli tämä on
aika monikäyttöinen malli.
Väestön ikääntyessä erilaisten
hoivapalvelujen tarve kasvaa. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärän
korottaminen mahdollistaa jatkuvamman palveluiden hankinnan, ja
näin tuetaan myös vanhusten kotona asumista mahdollisimman
pitkään. Hallitusohjelmaankin on kirjattu, että ensisijainen
tavoite vanhustenhuollossa on ikääntyvien kotona
asumisen tukeminen.
Kotitalousvähennyksestä saadut kokemukset ovat
olleet hyviä. Sillä on pystytty merkittävästi lisäämään
palvelualojen työpaikkoja erityisesti kotipalvelutoimialalla.
Näin syntyy myös vähemmän erityisosaamista
vaativia uusia työpaikkoja. Kotitalousvähennyksen
käyttöönotosta vuodesta 97 kotipalvelualalla
työskentelevien määrä on noussut
vuoteen 2000 mennessä lähes 60 prosentilla ja
alan yritysten määrä puolestaan noin
50 prosentilla.
Kotitalousvähennyksen enimmäismäärän
korotus 1 500 euroon merkitsee valtiovarainministeriön
arvion mukaan mekaanisesti laskien noin 10 miljoonan euron vähennystä valtion
12,4 miljardin euron tulo- ja varallisuusverotuloihin. Tosiasiallisesti
kotitalousvähennyksen käyttö lisää työllisyyttä ja
pienentää tätä kautta työttömyyskuluja
sekä lisää myös verokertymiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on sellainen,
johon voi suhtautua myönteisesti. Se on myös sosiaalinen
ja aidosti myös työtä, siis nimenomaan
työtä ja työn teettämistä,
lisäävä. Tässä mielessä en
henkilökohtaisesti näe tässä sellaisia
kielteisiä puolia, että sitä ei voisi
tukea ja kannattaa, tätä periaatetta, joka todella
oli jo viime vaalikaudella esillä. Nyt tuota summaa nostetaan,
minkä piirissä tämä verovähennys
voi tapahtua, ja se on oikean suuntainen ehdotus.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama näkökulma
tähän ryhmäaloitteeseen. Edellisellä vaalikaudella
Lipposen hallituksen aikana tätä vähennyksen
määrää suurennettiin, ja selvästi
on näköpiirissä, että kansalaisten
tietoisuus tämän vähennyksen olemassaolosta
on lisännyt sen käyttöä ja sillä on
selkeästi myönteisiä työllisyysvaikutuksia.
Pääsin ihan henkilökohtaisesti itsekin
tutustumaan tämän vähennyksen käyttöön
tekemällä remonttia omakotitaloon. Tämä vähennysjärjestelmä tuli
tutuksi, ja huomasin myös, että siinä on epäkohtia,
joihin ei ole puututtu myöskään tässä ryhmäaloitteessa.
Nimittäin ne kustannukset, mitä tällä vähennyksellä voidaan
vähentää valtion ja kunnan verotuksessa,
ovat 40 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista.
Eli jos kuvitellaan, että niitä palkkakustannuksia
on 5 000 euroa esimerkiksi vuositasolla, niin omavastuun
eli 100 euron lisäksi hyväksyttäviä kustannuksia
on ainoastaan 40 prosenttia näistä yksiselitteisesti todetuista
työvoima- ja palkkakustannuksista.
Hyvät edustajat, jotta saisi esimerkiksi tämän nykyisen
1 150 euron vähennyksen verotuksessa, tosiasiallisesti
niitä kustannuksia täytyy olla noin 2 500
euroa. Huomasin tämä epäkohdan ehkä vähän
liian myöhään, ja minun mielestäni kokoomuksen
eduskuntaryhmän aloitteessa olisi myöskin pitänyt
puuttua tähän epäkohtaan, niin että omavastuuprosenttia
olisi lievennetty, koska nyt, kun vain 40 prosenttia kustannuksista
on hyväksyttävi, ja omavastuu on 60 prosenttia
plus 100 euroa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle puheenvuoroon liittyen: Totta
kai on aina mahdollisuus ja toivottavaa, että näitä omavastuuosuuksia
voisi pienentää, mutta väitän,
että jo tälläkin tasolla tämä vähennys
on kyllä kohtuullisen hyvä. Aina toivotaan, että jatkossa
sitä voitaisiin parantaa. Nimittäin ihmisille
tällaiset porkkanat, niin kuin tämä kotitalousvähennys esimerkiksi
juuri tällaisessa peruskorjauksessa, josta minullakin on
muuten kokemuksia viime kesältä, kyllä ne
ovat silloin motivoimassa, että teetetään
ne jollakin rakennusfirmalla tai muilla ammattimiehillä.
Juttelin myös omalla paikkakunnalla toimivan pienen
rakennusyrittäjän kanssa, ja hän on todennut
myös, että viimeisen vuoden aikana ovat juuri
tämän suuntaiset työtilaukset huomattavasti
lisääntyneet, ja niin kuin ed. Salo totesi, varmasti
vieläkään kaikki kansalaiset eivät
tiedä, että tällainen vähennysmahdollisuus
on.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Olen ed. Kähkösen
kanssa aivan samaa mieltä siitä, että hyvä näinkin.
Mutta Etelä-Pohjanmaalla, missä asun, törmäsin
monta kertaa myöskin yrityksiin, sähköalan
yrityksiin, jotka tekevät myöskin sähkökorjauksia ,
jotka eivät osanneet markkinoida asiakkailleen sitä,
että nyt, kun te teette tähän taloon
remonttia ja muuta, te saatte vähentää näitä palkka-
ja palkan sivukustannuksia huomattavasti. Kävin heidän
kanssaan aika pitkiäkin keskusteluja, ja sovimme sitten
siitä, että he laittavat kassan viereen mainoksen, jossa
kerrotaan tästä kotitalousvähennyksestä ja sen
hyödystä. Jo muutaman viikon aikana kysyntä lisääntyi
parisataa prosenttia. Asiakkaat ottivat mukaan näitä esitteitä ja
totesivat, voiko todella olla tällaista, että kotitalousvähennystä voi tällaiseenkin
asiaan saada.
Tässä varmasti olisi paljon tekemistä myös tiedotuksen
osalta, miten tätä markkinoitaisiin myös
verottajan osalta, valtiovallan yleisen tiedotuksen kautta, mikä tällainen
vähennys on ja mihin kaikkeen se soveltuu. Paras vaikutus
tällä on tietenkin myös harmaan työvoiman
käyttöön. Me tiedämme, että se
on rakennusalalla edelleen merkittävä probleema,
että tehdään pimeää työtä.
Käyttämällä kotitalousvähennystä pimeää työtä ei
kannata käyttää, koska työn
teettäjälle tämä järjestelmä on
paljon edullisempi kuin pimeän työn teettäminen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Kähkönen ja Salo
puuttuivat ihan tärkeään kysymykseen
eli siihen, onko ihmisillä riittävästi
tietoa tämän kotitalousvähennyksen käyttömahdollisuudesta
ja siitä laajuudesta, mihin kaikkiin toimiin se on käytettävissä.
Varmasti olisi syytä miettiä niitä keinoja,
joilla tietoisuutta voitaisiin lisätä.
Toisaalta korostaisin myös sitä, kuinka tärkeä merkitys
on sillä, että tällä voidaan
torjua myös harmaata taloutta, nimenomaan sillä,
että ei kannata välttämättä teettää kuititonta
työtä, kun kuitillisesta työstä saat
aivan selkeän vähennyksen. Mallin tulisi olla
sen verran selkeä, että se sitä kautta
olisi myös mahdollisimman helppo käyttää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Itselläni on myös kokemuksia
remonttimiehestä. Minulle oli suuri pettymys, että omavastuuosuus
oli kauhean suuri eli sain vain 200 euroa takaisin remontista, joka
oli huomattavasti suurempi. Hallituksen kannattaisi ehkä harkita sitä,
että omavastuuosuutta pienennettäisiin.
Keskustelu päättyy.