8) Laki rikoslain 48 a luvun muuttamisesta
Lyly Rajala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En aio puhua pitkään.
Me viimeiset mohikaanitkin lähdemme varmaan mielellämme
kuuntelemaan tuossa puolen tunnin sisällä, kun
Suomen luotettavimmaksi mainittu mies neljänkymmenen vuoden
rupeaman jälkeen lukee viimeiset uutiset TV1:llä puoli
yhdeksältä eli Arvi Lind. Siitä syystä ei
pitkiä puheita.
Ed. Tiusanen tuossa omassa lakialoitteessaan, joka liittyy kyllä samaan
rikoslain lukuun, mutta aivan eri asiaan, mainitsi, että hän
ei ehtinyt hakea enempää omaan aloitteeseensa
nimiä kuin kuusi. Minä en oikeastaan halunnutkaan
tähän enempää nimiä.
Hain niistä ryhmistä, joista siihen nimet halusin,
ja ne sain. Tämä on sen verran selkeä lakialoite,
että minä olen lähes varma, että tämä menee
läpi.
Ensinnäkin syyhyn, miksi tämän aloitteen tein:
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja tuossa muutama
viikko sitten jostain käsittämättömästä syystä veti
tämän hallituksen esityksen pois. Silloin tämän
ei ollut tarkoitus tulla hallituksen esityksenä rikoslakiin,
vaan metsälakiin, mutta jos tähän lakialoitteeseen
yhtään perehtyy, niin ymmärtää,
että nämä perustelut liittävät
sen nimenomaan rikoslain puolelle.
Kyseessä on siis tämmöiset hihhulit,
jotka menevät tuonne metsätöitä estämään
ja lyövät itsensä kettingillä kiinni
katerpillariin tai johonkin muuhun, ja he pääsevät
kuin koira veräjästä. Tätä voisi
melkein jollakin tavalla verrata turkistarhaiskuihin. Nyt on vaan
kyseessä metsäiskut. Eli nykyisen lainsäädännön
mukaan voi mennä estämään ihmisten
laillista työtä melkein ilman minkäänlaista
sanktiopelkoa. Näitä sanktiojuttuja on kyllä olemassa,
mutta niitä täytyy hakea kuin neulaa heinäsuovasta.
Sieltä löytyy pakottamista, haitantekoa, väkivaltaista
vastustamista ym. tämän tyyppistä, mutta
ne ovat ihan eri lakipykälissä, ja niitä on
vaikea sieltä löytää.
Viimeisin esimerkki on noin kuukausi sitten niin sanottu Kajaanin
tapaus. Se oli Kajaanin alueella tapahtunut työnteon estäminen,
jossa käräjäoikeus oli antanut sellaisen
tuomion, mitä nykyisellä lainsäädännöllä voidaan
antaa, mutta — käsittääkseni
Kajaani kuuluu Itä-Suomen hovioikeuteen — Itä-Suomen
hovioikeus kumosi tuon tuomion sen vuoksi, että ei ollut
toteennäytetty, että kyseessä olisi nykyisen
lain mukaan pakottaminen.
Tällä lakialoitteella pyritään
saamaan vähän piristystä metsätöihinkin,
että sinne ei enää kukaan pääsisi
työntekoa estämään. Näitä asioitahan
on viime vuosina tullut enenevässä määrin. Olen
itse sattunut kerran radiotoimittajana olemaan paikalla, kun menin
haastattelemaan tämmöistä metsätyönjohtajaa
ja hän sanoi, että nyt täytyy lähteä äkkiä karkuun,
kun tänne tulee kettinki-immeiset paikalle, ja minusta
se näytti aika erikoiselta hommalta.
Eli tämän tulisi ehdottomasti olla nimenomaan
rikoslaissa, jonka 48 a lukua muutettaisiin ja sinne otettaisiin
pari uutta momenttia, joilla nämä asiat saataisiin
ojennukseen ja näitä ei tarvitsisi enää tonkia
sieltä sun täältä, vaan ne olisivat
selkeästi kerrottuna täällä.
Lakialoitteessa ehdotetaan siis lisättäväksi
uuteen luonnonvararikoksia koskevaan rikoslain 48 a lukuun uusi
3 a § sekä siihen 1 momentti ja 2 momentti. 1
momentin mukaan: "Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
asiattomasti oleskelemalla metsässä estää tai
häiritsee siellä tehtäviä laillisia
töitä, on tuomittava metsätyön
häiritsemisestä sakkoon tai vankeuteen enintään
kuudeksi kuukaudeksi." Samaiseen pykälään
2 momentti: "Joka tekee edellä 1 momentissa tarkoitetun
teon kiellosta huolimatta, on tuomittava metsätyön
estämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään
kahdeksi vuodeksi." Saman tyyppinen lakialoite on ollut täällä käsittelyssä aiemminkin,
ennen meikäläisen parlamenttiuraa, mutta uskon,
että viisaus on tiivistynyt sitten viime vuosien ja tämä tullaan
hyväksymään suurella äänten
enemmistöllä. Näin minä ainakin
toivon.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Puutavaran hakkuisiin liittyen on viime vuosina tullut
esiin tapauksia, joiden tarkoituksena on ollut estää normaali,
metsälain puitteissa tapahtuva metsien käsittely.
Käytännössä tämä on
aiheuttanut työmailla vaaratilanteita ja myös
tarpeettomia ristiriitoja ja totta kai taloudellisia menetyksiä ennen
kaikkea urakoitsijoille. Metsätyön häirintään
liittyvä sopiva rikostunnusmerkistö puuttuu nykyisestä lainsäädännöstä,
niin kuin tämän lakialoitteen ensimmäinen
allekirjoittaja ed. Rajala äsken totesi.
Vuonna 2002 eli edellisen eduskunnan aikaan lakivaliokunta omassa
mietinnössään, jossa luonnonvararikoksia
koskevia säännöksiä uudistettiin,
käsitteli metsänhakkuun laitonta estämistä koskevan
rangaistussäännöksen lisäämistä rikoslakiin.
Siellä oli tässäkin yhteydessä ainakin yksi
lakialoite siihen liittyen. Kuitenkin lakivaliokunta päätyi
siihen, että ei menetellä niin kuin asianomaisessa
lakialoitteessa toivottiin.
Lainaan sanatarkasti tätä lakivaliokunnan mietintöä 7/2002:
"Metsänhakkuun tai laillisen elinkeinon harjoittamisen
suojan tehostaminen nykyistä laajemmilla rangaistussäännöksillä ei ole
yksinkertaista tai ongelmatonta." Edelleen toinen lainaus: "Säännöksillä ei
saa rajoittaa perusteettomasti perustuslain suojaamia perusoikeuksia."
Sitten kolmas lainaus: "Valiokunta pitääkin ensisijaisena,
että laittomaan toimintaan puututaan nykyisten säädösten
puitteissa tehostamalla toimia, joilla laittomuuksia estetään
ennakolta, tehdyt rikokset selvitetään ja vahingonkorvaus-
sekä rikosoikeudellinen vastuu toteutetaan." Mielestäni
helpommin sanottu kuin tehty.
Kuitenkin tässä mietinnössä oli
lausumaehdotus — siinä oli kaksikin, tämä oli
ensimmäinen — joka kuuluu näin: "Eduskunta
edellyttää, että rikoslain kokonaisuudistuksen
loppuun saattamisen yhteydessä arvioidaan" — siis
arvioidaan — "ovatko rikoslain säännökset
riittäviä estämään toimintaa,
jolla pyritään estämään
laillisen elinkeinon harjoittamista tai metsänhakkuuta
ja tarvittaessa ryhdytään toimiin nykyisten säädösten täydentämiseksi."
Mietinnössä oli kyllä eriävä mielipide,
ja kyseiset edustajat olisivat jo kyseisessä vaiheessa halunneet
tämän myös tänne lakiin. Kuitenkaan vuodesta
toiseen mielestäni myöskään
ei voi odottaa, että nämä muutokset tehtäisiin,
eli tavalla tai toisella asia pitäisi saada kuntoon, jotta metsätyön
lailliset oikeudet pystytään turvaamaan ja ennen
kaikkea varmistetaan myös turvallinen työnteko.
Metsätyön häirintähän
on lähes poikkeuksetta näissä tapauksissa
ollut organisoitua toimintaa, ja tällä estetään
laillista työntekoa. Tämä todetaan myös
tämän lakiesityksen perusteluissa. Rangaistuksena
tietysti asteikolla tulee olla sakko, mutta mikä on sitten
enimmäisvankeuden määrä, siihen
minä en halua ottaa kantaa, mutta joka tapauksessa rangaistuksen
tulisi olla suurempi kuin taloudelliset vahingot kärsineen
osapuolen menetykset. Yleensähän näin
on, että varsinaisia menetyksiä kokee koneyrittäjä.
Joissakin tapauksissa varmaan korvauksia tulee, mutta ei varmasti
se ole yleistä.
Tätä asiaa, niin kuin ed. Rajala viittasi,
tavallaan on sivuttu, kun nytkin meillä valiokunnassa käsitellään
metsälakia, mutta siellä hallituksen esityksessä asiaa
ei ole, ja omasta mielestäni myös se kuuluu rikoslakiin.
Toivottavasti tämä lakialoite omalta osaltaan
antaa vauhtia sille, että metsänhakkuun laitonta
estämistä koskevat rangaistussäännökset
lisätään rikoslakiin. Mielestäni
metsätyön häirintä on saatava
kriminalisoitua ja mitä pikimmin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Rajalan aloite
on sillä tavalla hyvä, että uskon, niin
kuin hän itsekin aloitteen tekijänä totesi,
että todennäköisesti tämä tulee
hoidettua nyt lähiaikoina. Maa- ja metsätalousvaliokunnassa on
käsittelyssä metsälaki, ja siellä parasta
aikaa, päivää en tiedä mutta
lähiaikoina, tulee ministeri Johannes Koskinen kuultavaksi
tästä aiheesta, aikooko hallitus miten nopeasti
tuoda tämän esityksen eduskuntaan.
Toisena vaihtoehtona minä pidän sitä,
että miksi sitä ei voitaisi vaikka lisätä metsälakiin. Siitä meidän
on tietysti turha kinata, minkä lain puolelle se kuuluu,
koska tärkeää olisi vain saada tämä pykälä voimaan
sillä tavalla, että saataisiin rangaistukset käyttöön.
Asiantuntijat esittivät viime kuulemisessa, että enimmäisrangaistus olisi
vuosi. Ed. Rajala esittää kahta vuotta. Sekin on
makuasia, mutta kuitenkin rangaistusten pitäisi olla selkeät,
koska tällä hetkellä nämä häiritsijät,
jotka kytkevät itsensä näihin koneisiin
tai muuten estävät hakkuut siellä, ovat
päässeet suhteellisen vähillä rangaistuksilla
eivätkä ole joutuneet maksamaan mitään
korvauksia. Se on minusta täysin kohtuutonta.
Jos metsämielenosoituksia katsoo, eduskunnassahan oli
silloin Lipposen ykköskauden aikana parvella porukkaa,
joka huusi, että Suomen metsät on hakattu, semmoisia
kaljupäisiä, joillekin oli antennit laitettu päähän,
mutta sitä mieltä nämä hihhulit
olivat. Täällä ainakin saatiin aika nopeasti
järjestykseen kaverit hyppimästä kaiteelta,
ja silloinhan ne heittävät saliin jospa semmoisia
tötteröitä, aika painavia kääröjä.
Meitä ei silloin kovin isoa porukkaa sattunut olemaan metsälakia
käsittelemässä, mutta nopeasti se sakki
tästä hävisi, kun ei tiennyt, mitä ne
tötteröt ovat, ja istunto keskeytettiin.
Toinen hyvä esimerkki työpaikkahäirinnän
tai -estämisen osaltahan tässä talossa
on puhemies Lipposen aikaansaannos, kun "talonvaltaajat" laitettiin
kuriin. Siinä ei kai mennyt hyvin monta päivää,
kun ne saatiin ojennukseen, että tuossa käytävällä ei
mikkien ja kameroiden kanssa söhitä. Mutta jotenkin
tuntuu hassulta, että metsässä, jossa
metsuri tekee laillista työtä tai metsäkone, joka
on sinne kaukaa kuljetettu isolla vaivalla, voidaan estää kokonaan
työskentely. Kyse on kuitenkin laillisesta toiminnasta,
ammatista, eikä kyse ole mistään rauhoitusalueesta.
Sen ymmärrän, jos vietäisiin semmoiselle
alueelle, joka on suojelualue ja siellä tehtäisiin
tämmöistä luvatonta hakkuuta ja siellä vaikka
olisikin näitä mielenosoittajia, mutta kun tämä on
olevinaan perusoikeus, niin minusta se ei missään
tapauksessa sen tyyppinen perusoikeus ole. Mieltä voi kyllä osoittaa,
se on perusoikeus. Minusta olisi hyvä tehdä aitaus
lentokentän tien varteen, jotta siinä voisi olla
semmoinen aitaus, jossa nämä metsämielenosoittajat
voisivat osoittaa aina silloin tällöin mieltään
halutessaan mitä hakkuita vastaan hyvänsä,
mutta eivät menisi vaarantamaan itseään
ja henkeään ja estämään
toisten työntekoa.
Nimittäin metsämotoissa on se ongelmatiikka vielä,
että siinä nopeasti, vaikka ei ole ihan lähelläkään,
voi sattua haaveri, koska nämä ketjut voivat katketa
ja sieltä voi lentää — sanovatko
ne sitä joksikin luoti-ilmiöksi vai miksi — hyvin kauaksikin
semmoinen esine, joka voi vahingoittaa henkilöä.
Sen takia turvarajat ovat siinä aika isot, ja siinä vaiheessa
varmaan metsäkonekuski olisi aika ahtaalla, jos sattuisi
tällainen vahinko tämän lakialoitteen
mukaan laitonta ja omasta mielestäni laitonta mielenosoittajaa
kohtaan. Sen takia odotan, että tämä asia
saataisiin nyt mahdollisimman nopeasti hallintaan, jotta jommankumman
lain puolelta saataisiin kriminalisoitua ja selkeästi ohjeistettua
siten, jotta tämmöistä häirintätoimintaa
ei metsissä voisi tapahtua.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vuosi ja neljä kuukautta sitten
lakivaliokunta on mietinnössään tätä asiaa
käsitellyt. Totesin äsken, että siihen
sisältyi vastalause, jossa oli lakivaliokunnan viiden jäsenen
nimet, jotka toivoivat tässä asiassa ed. Rajalan
lakialoitteen mukaista eteenpäinviemistä, mutta
enemmistö on kuitenkin ollut eri mieltä. Osasyy
siihen on tietenkin, että monesti näihin tapauksiin
liittyy se, että viranomainen kutsutaan paikalle ja kysymykseen
tulee yleensä niskoittelu, haitanteko, tulee väkivaltainen
vastustaminen jne. silloin, kun ne teot kohdistuvat viranomaisiin.
Mutta tällaisen yleisen häirinnän
ehkäisy ja tavallaan tämä vahingon konfiskointi
onnistuisi paremmin, jos meillä olisi erikseen tällainen
lainsäädäntö, joka koskettelisi
tätä yksittäistä problematiikkaa,
joka koskettaa metsätöitä, koska, niin kuin
tiedätte, helposti sanotaan, että meillä voi olla
kaivuutöitä, meillä voi olla räjähdystöitä, meillä voi
olla kaikkia muitakin töitä, jotka ovat ihan perusteltuja
hankkeita, joita nämä samat ryhmät vastustavat.
Tässä nyt yksilöidään
ainoastaan metsät. Tämä on tietenkin
loputon tie, jos pitäisi kaikki työt, mitä Suomessa
on, mainita erikseen laissa, minkä häiritseminen
on kiellettyä ja minkä ei. Mutta sinänsä olen
tämän lakialoitteen hengen takana, koska jos tämä kriminalisoitaisiin,
sillä saattaisi olla myöskin jonkin verran lisääntyvää ennalta
ehkäisevää vaikutusta.
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia, edustajakollegat, kannustavista
sanoista! Kuten perusteluissa mainitaan, vastaavan tyyppiset pykälät
löytyvät metsästys- ja kalastuslaista
niihin ammattialoihin liittyen. Kuultiin, että lakivaliokunnassa
on asiaa käsitelty päätyen siihen, että se
on vaikea ratkaista. Minun mielestäni metsätyö kaikkien
muiden töiden ohella on laillista puuhaa silloin, kun se
on laillista puuhaa. Jokamiehenoikeus ei suinkaan yllä mihin saakka
tahansa. Vaikka metsässä vaeltelu on kuinka vapaamuotoista
ja luvallista kaikille meille ja marjastaminen ynnä muu,
niin jos menee häiritsemään laillista
työtä mihin tahansa, olipa se eduskunta tai metsänhakkuutyömaa
tai mikä tahansa, se on mielestäni ehdottomasti
rikollinen teko. Sen vuoksi olen tehnyt tästä aloitteen
nimenomaan rikoslain puolelle.
Keskustelu päättyy.