3) Hallituksen esitys laiksi rangaistusten täytäntöönpanon
hallinnosta annetun lain muuttamisesta
Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on lakivaliokunnan
tämän kevään suurtyö.
Ministeri Koskinen antoi meille aivan viime syksyn lopussa ison
lakipaketin koko vankeuslainsäädännön
uudistamisesta — myöhemmin käytän
pääasiassa sanaa vankeuspaketti — ja
toivoi, että me saisimme sen tämän kevätistuntokauden
aikana loppuun, ja niin me päätimme sen saada
ja niin me sen saimme. Lakivaliokunnan mietintö on yksimielinen, ja
käyn seuraavassa läpi sen tärkeimpiä sisältöjä siinä järjestyksessä,
että ensin lakivaliokunnan mietintö numero 10
vankeusrangaistusten täytäntöönpanosta,
sitten numero 9 ehdonalaisesta vapaudesta ja jäännösrangaistuksen
määräämisestä, jonka
jälkeen hiukan teknisempää byrokratiaa
lakivaliokunnan mietintö numero 8:ssa, vankeinhoidon hallinnon
muuttamisessa. Lyhyesti muutamia sanoja sekä vankimäärän
kasvusta, vankeinhoidon rahoitustarpeesta että siitä tuesta, jonka
lakivaliokunta haluaa antaa oikeusministerille tulevaan budjettiriiheen.
Aivan lopuksi, jos jää aikaa, niin muutama sana
jo käytetyistä ohjelmista, joilla vankilassa yritetään
yhteiskuntakelpoisiksi saattaa vakaviin rikoksiin syyllistyneitä vankeja.
Ensin siis lakivaliokunnan mietintö numero 10:stä,
jossa säädetään laissa kaikille
vankilaan saapuville vangeille laadittavaksi rangaistusajan suunnitelma,
joka sisältää suunnitelman vangin sijoittamisesta,
toiminnasta rangaistusaikana, valvotusta koeajasta ja ehdonalaisesta
vapauttamisesta sekä poistumisluvan edellytyksistä. Tämä vankeusajan
suunnitelma on erittäin tärkeä ja ehkä keskeisimpiä osia
käytännössä, toivottavasti hyvin
piankin näkyvä osa tätä uutta vankeuspakettia.
Siis kun vanki astuu vankilaan, hänelle on tehty yksilöllisesti
hänen taustoihinsa, tehtyyn rikokseen, asuinpaikkaan, aiempiin tietoihin
nähden suunnitelma siitä, mitä häneltä edellytetään,
ja vastaavasti, mitä mahdollisesti hänelle tarjotaan.
Ja suunnitelma toimii myös selkärankana sen suhteen,
että jos vanki käyttäytyy suunnitelman
mukaisesti, hoitaa omat asiansa, niin vastaavasti lomille pääsy
ja muu eteneminen yksiköihin voi tapahtua suunnitelman
mukaisesti.
Tämän rangaistusajan suunnitelman lisäksi
on hyvin tärkeä toinen suunnitelma, nimittäin
hyvissä ajoin ennen vangin todennäköistä vapautumista
tätä rangaistusajan suunnitelmaa täydennetään vapauttamissuunnitelmalla,
jonka pyrkimyksenä on varmistaa vangin vankilassa saaman
hoidon ja kuntoutuksen mahdollisimman saumaton jatko vapaudessa.
Vapauttamissuunnitelmaa voidaan nyt käyttää instrumenttina
niin sanotusti saattaen vaihtamisessa: esimerkiksi kun yli 80 prosentilla vangeista
on vakava päihdeongelma ja jos vankilassa muun muassa näillä päihteettömillä osastoilla
on onnistuttu katkaisemaan päihdekierre, niin vapauttamissuunnitelmaan
on silloin syytä sisällyttää myös
päihdehuollon jatkotoimia sitten vapauteen asteittain siirryttäessä.
Se pääpiirteittäin sisällöstä koskien
mietintöämme numero 10.
Mietinnössä numero 9 taas sitten perusratkaisuna
säilytetään nykyinen ehdonalaiseen vapauttamiseen
sisältyvä vankeusrangaistusten täytäntöönpanojärjestelmä.
Sitä kuitenkin kehitetään. Valiokunnalla
oli samaan aikaan käsiteltävänä myös
lakialoitteita koskien sitä, että tästä nykyisestä täytäntöönpanojärjestelmästä luovuttaisiin
ja
siirryttäisiin niin sanottuun reaalirangaistusjärjestelmään,
jossa rangaistukset istuttaisiin niin sanotusti päivästä päivään
sen mukaan, miten tuomioistuin rangaistuksen on määrännyt.
Valiokunta kuitenkin totesi, että se haluaa hallituksen esityksen
tavoin pysyä tämän nykyisen järjestelmän
pääpiirteissä kuitenkin muutamia asioita muuttaen.
Hallitus esitti, että jatkossa olisi vain kaksi murtolukua
käytettävissä pääsääntöisesti
siinä, koska valvottu koevapaus ja varsinkin ehdonalainen
vapaus alkaa. Hallitus esitti, että murtolukuja olisivat
puolet tuomitusta rangaistuksesta sekä kaksi kolmasosaa.
Valiokunta kuitenkin päätyi siihen, että nuorten,
niin sanottujen ensikertalaisten osalta ei ole syytä koventaa
vankeusrangaistuskäytäntöä nykyisestä.
Tätä mieltä oli myös perustuslakivaliokunta,
joka viittasi myös kansainvälisiin sopimuksiin
lasten oikeuksista, ja niinpä valiokunnan käsittelyn
jäljiltä on kolme murtolukua olemassa. Alle 21-vuotiaana
tehdyistä rikoksista vankilaan tuomitut nuoret jatkossa,
jos eivät ole niin sanottuja uusijoita, suorittavat pääsääntöisesti
vain kolmanneksen. Tämä on siis lakivaliokunnan
yksimielinen kanta. Sen sijaan muut ensikertalaiset sekä mahdollisesti
nuoret uusijat istuvat puolet ja loput kaksi kolmasosaa rangaistuksesta,
ellei sitten kysymys ole elinkautisesta, johon palaan tuonnempana.
Uutena piirteenä tässä vankeuspaketissa
on, että ennen tätä ehdonalaiseen vapauteen
siirtymistä jo kuusi kuukautta aikaisemmin on mahdollisuus
päästä valvottuun koevapauteen, mitä lakivaliokunta
piti erittäin hyvänä uudistuksena, ja
siitä kiitokset oikeusministeriölle. Valvotusta koevapaudesta
on tässä paketissa kovin vähän yksityiskohtaisia
säännöksiä, mistä saimme
huomautuksia muun muassa tai hiukan kritiikkiä perustuslakivaliokunnaltakin.
Muutimme sääntöjä hiukan tarkemmiksi,
mutta totesimme, että koska erilaiset tekniset järjestelyt
ja innovaatiot koskien sitä, miten valvottu koevapaus tosiasiassa tullaan
toteuttamaan, ovat vielä kesken, niin tietty väljyys
muodostuvalle käytännölle on sallittava
tässä vaiheessa, mutta lakivaliokunta totesi, että jos
näyttää, että vakiintuneet käytännöt
valvotun koevapauden valvonnan laadusta tarkentuvat — minkälaisia
kännyköitä tai muita teknisiä apuvälineitä valvotussa
koevapaudessa olevalla vangilla pitää olla mukanaan,
millä tavalla käytännössä tarkkaillaan
hänen elämäänsä — niin siinä vaiheessa
sitten on aika odottaa oikeusministeriöltä tarkempaa
arviota asiasta.
Mietinnössä tarkennetaan myös jäännösrangaistuksen
määräämistä. Erilaisissa
tutkimuksissa, kun on selvitetty, mitä ammattilaiset, niin
tuomarit, asianajajat kuin oikeuspolitiikkaa seuraavat muutkin,
jopa ehkä niin sanotut kansojen syvät rivitkin
tältä osin, pitävät kaikista
ongelmallisimpana nykyisessä rangaistusjärjestelmässä, niin
ylivoimainen ykkönen ammattilaisten keskuudessa ainakin,
mutta myös valveutuneiden maallikoiden keskuudessa, lienee
ollut se, että nykyisessä laissa niin sanottu
jäännösrangaistus, jos sitten ehdonalaisen
vapauden aikana sortuukin uuteen rikokseen, on ollut hyvin säännönmukainen
kategorinen yksi kuukausi lisää vankeutta. Se
on sotinut monien oikeudentajua vastaan, ja siksi oikeusministeriö on
ollut oikeassa ja lakivaliokunta sitä tukenut, että jäännösrangaistus muuttuu
huomattavasti joustavammaksi yksittäistapauksissa arvioitavaksi
rangaistukseksi, ja erikseen tuomiosta myös käy
sitten jatkossa selville, mikä osuus tuomitusta rangaistuksesta
on jäännösrangaistusta. Lakivaliokunta
ei muuttanut oikeusministeriön esitystä sisällöllisesti, mutta
katsoi, että sen verran vaikeaselkoisesti pykälät
löytyvät eri kohdista, että kirjoitimme
lukuoppaan asiantuntijoiden pyynnöstä ja avustuksella,
millä tavalla jäännösrangaistus
jatkossa on syytä tuomita. Valiokunta vielä korostaa
erikseen, että monissa tapauksissa jäännösrangaistuksen
osalta tämä uudistus tulee pidentämään rangaistuksia,
ja ymmärsimme, että ministeriökin sen
oli niin ajatellut ja niin on ajatellut sen myös lakivaliokunta.
Elinkautinen muuttuu niin, että elinkautisessa alle
21-vuotiailla rikoksentekijöillä on mahdollisuus
kymmenen vuoden vankeusajan jälkeen, muilla kahdentoista
vuoden jälkeen saada Helsingin hovioikeuteen käsiteltäväksi
vapautumista koskeva asiansa. Hallitus esitti, että jos
ei tuolloin hovioikeus katso, että on aihetta päästää vankilasta
pois, niin kahden vuoden päästä saa uudelleen
viedä asian hovioikeuteen. Valiokunta päätyi
kuitenkin siihen, että kaksi vuotta on niin pitkä aika,
että on itse asiassa kahteenkin suuntaan olevia syitä,
minkä takia lyhensimme kyseisen ajan yhteen vuoteen, mistä taas
seurasi muutamia muita teknisluonteisia muutoksia tätä asiaa koskeviin
pykäliin. Yksi peruste tässä asiassa
oli se, että kaksi vuotta on niin pitkä aika,
että se saattaa itse asiassa epävarmoissa tilanteissa
vaikuttaa tuomioistuimen harkintaan niinpäin, että vapautetaan
vähän epävarmemminkin perustein, koska
ajatellaan, että sitten seuraava mahdollisuus on vasta
kahden vuoden päästä. Senpä takia tämä yksi
vuosi koettiin hyväksi tästäkin näkökulmasta,
joskus taas ehkä siitä näkökulmasta, että kaksi
vuotta on aika hurjan pitkä aika joissakin elämäntilanteissa
odottaa. Täytyy myös korostaa, että tasavallan
presidentin armahdusoikeudelle ei tapahdu tässä yhteydessä sinänsä mitään,
se jää yhä olemaan, mutta elinkautisen
keston osalta pääsäännöksi
lienee muodostunut tämä Helsingin hovioikeuden
käsittely.
Sitten viimeinen paketin osa koskee todellakin organisaatiomuutosta.
Organisaatiota ehdotetaan uudistettavaksi siten, että se
muodostuisi nykyisten 21 itsenäisen vankilan ja vankimielisairaalan
sijasta viidestä aluevankilasta sekä valtakunnallisesta
terveydenhuoltoyksiköstä. Keskusvirastona säilyy
yhä Rikosseuraamusvirasto. Aluevankilaan kuuluisi sijoittajayksikkö sekä rangaistuksen
täytäntöönpanosta ja tutkintavankeuden
toimeenpanosta vastaavia vankiloita. Aluevankiloiden rooli tämän
uuden paketin ja varsinkin näiden suunnitelmien, sekä vankeusajan
suunnitelman että vapautumissuunnitelman, laadinnassa,
käytännössä toteuttamisessa on
hyvin keskeinen, ja voikin sanoa pitkälle niin, että jos
aluevankilat onnistuvat koulutuksessaan tämän
työn laadussa, siinä, että nämä suunnitelmat
onnistutaan tekemään mielekkäiksi ja
läpinäkyviksi, niin silloin on kyllä paljon
pystytty parantamaan Suomen vankeinhoidon laatua ja silloin rohkenen
ehkä nähdä sen tulevaisuuden, että seuraavat
sata vuotta voimme elää tämän
lakipaketin puitteilla, tosin toivottavasti paremmalla rahoituksella.
Rahoituksesta sitten, arvoisa puhemies, muutamia asioita. Vankiluvun
nousu on huolestuttanut sekä ministeriötä että lakivaliokuntaa
jo pidemmän aikaa. Vuoden 2004 keskivankiluku oli 3 577
vankia, mikä on peräti 800 vankia enemmän
kuin kolme vuotta aikaisemmin. Suurin osa näistä vangeista
on niin sanottuja vankeusvankeja, mutta varsinkin sakkovankien ja
lyhyeen vankeusrangaistukseen tuomittujen osuus on lisääntynyt.
Sakkovankien osalta valiokunta onneksi saa syksyllä esityksen,
joka näillä näkymin tulee vähentämään
sakkovankien määrää merkittävältä osin,
ja se esitys on oikein tervetullut.
Edellä mainittujen ryhmien lisäksi on syytä kiinnittää huomiota
siihen, että tutkintavankien keskimäärä on
noussut merkittävästi. Henkilöstömäärä ei
kuitenkaan ole kehittynyt vankiluvun nousua vastaavasti. Henkilöstön
ja vankien suhdeluku Vankeinhoitolaitoksessa oli vuonna 2001 0,87
ja jo kolme vuotta myöhemmin 0,72. Tämä kehityskulma
on hyvin dramaattinen. Vankeinhoitolaitoksen rakenteita ja organisaatiota
kehittäneissä hankkeissa on koko ajan tavoitteeksi asetettu
vähintään 0,8. Tämän
tavoitteen alla siis nyt olemme, ja nyt olisi tarkoitus päästä vähintään
0,8:aan uudelleen. Arvioiden mukaan Vankeinhoitolaitoksen tavoitteellinen
henkilöstömäärä tällä 0,8:lla
ja 3 850 vangin keskiluvulla olisi 3 080 henkilötyövuotta,
mikä merkitsisi lähiaikoina noin 300 henkilötyövuoden
lisätarvetta, jollei vankilukua saada laskusuuntaan. Henkilöstövajausta
ei ole viime ja kuluvana vuonna kyetty täyttämään,
ja paineet henkilöstövajauksen täyttämiseen
tässä yhteydessä ja tulevaisuudessa kasvavat
valtavasti. Jos laskelmat pitävät kutinsa ja ministeri
Koskinen saa, niin kuin hänen kuuluu saada, ja uskon, että hän
saa sen aikaiseksi, tähän lakiin arvioidut 2,8
miljoonaa euroa ensi vuoden budjettiin, niin ainakin noin 15 henkilöä näillä näkymin
on oletettavissa saatavaksi lisää, mutta kokonaistarve
vähän pidemmällä aikavälillä on
paljon enemmän.
Arvoisa puhemies! Tuo 2,8 miljoonaa on valiokunnan mielestä ehdoton
vähimmäismäärä, mitä tämä paketti
tarvitsee. Sen alle ei voi mennä. Itse asiassa valmistelun
aikana on ollut jopa yli 10 miljoonan lukuja ja vielä tässä alle
vuosi sitten puhuttiin selvästi suuremmista luvuista, noin
6:sta, 5,8 miljoonan luvusta. Ministeriö on päässyt
2,8:aan etsimällä hallinnollisia ratkaisuja ja
tehostamistoimia, ja todellakin valiokunta näkee, että sen
alle ei missään tapauksessa voida mennä.
Valiokunta lopuksi toteaa rahoituksesta, että vuoden
2006—2009 menokehyksissä on usean miljoonan euron
lisäyspaineet. Kysymys on todella siitä, että ilman
näitä lisämäärärahoja
vankeinhoidon tässä paketissa asetetut tavoitteet
eivät voi toteutua. Siksi olisi erittäin tärkeätä,
että koko oikeusministeriön hallinnonalan määrärahat
nousevat ja kehykset kasvavat. Oikeusministeriön
sisällä ei ole semmoisia rahoja, joita sisäisin
siirroin voidaan tähän uudistustarpeeseen siirtää,
sen lakivaliokunta totesi yksimielisesti.
Arvoisa puhemies! Kun tässä on kolme asiaa, niin
rohkenen ylittää hiukan tämän
15 minuuttia vielä sanomalla lyhyesti siitä, että kun
tähän 2,8 miljoonaan on menty, on jouduttu tinkimään
siitä tavoitetasosta, minkälaisia ohjelmia ja
aktiviteetteja vangeille oli alun perin tarkoitus tarjota. Tarkoitus
on, että nyt päästäisiin siihen,
että noin 70 prosenttia vangeista on joko töissä tai
erilaisten ohjelmien piirissä. Tällä hetkellä alle
puolet vangeista on niissä. Nämä ohjelmat
ovat monesti aivan keskeisiä, esimerkiksi pedofiliasta
tuomittujen osalta välttämätön
osa vankeusrangaistusta, jos tosissaan otetaan se, että tämän
paketin tarkoituksena on ennaltaehkäistä uusintarikollisuutta.
Valiokunta on aiemmin budjettilausunnoissaan antanut
tukensa muun muassa Kuopion vankilassa olevalle Stop-ohjelmalle,
jolla on pystytty pedofiilien uusintarikollisuutta laskemaan merkittävästi.
Stop-ohjelmalle olisi pakko saada jatkossa merkittävä lisärahoitus
niin, että suurin osa, elleivät kaikki pedofiliaan
syyllistyneet vangit joutuisivat käymään
läpi tämän ohjelman. Nyt sinne
jonotetaan vapaaehtoisesti. Kaikki vapaaehtoisetkaan eivät
pääse. Ohjelma on ollut sangen tehokas. Kun yleensä pedofiliasta
uusintarikollisuus on jopa 60 prosenttia, ohjelman läpikäyneistä kanadalaisten
arvioiden mukaan on uusijoita 9—19
prosenttia. Suomessa tunnetaan vain kaksi uusintarikollisuustapausta
83:sta tämän ohjelman läpikäyneestä seksuaalirikollisesta.
Nämä rahat ovat erittäin tehokkaita kansalaisten
turvan kannalta. Jos vankilat pystyvät tämän
kaltaisia ongelmia jatkossa riittävällä rahoituksella
turvaamaan, Suomi on huomattavasti turvallisempi maa ja
vankeinhoidossa on huomattavasti enemmän mieltä kuin sillä ilman näitä ohjelmia
olisi.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kiitokset lakivaliokunnan työn esittelystä ja
isosta työrupeamasta, joka siellä on tehty tämän
niin sanotun vankeuslakipaketin ympärillä. Tässä on
siinä mielessä harvinainen tapaus, että todella
iso lainsäädäntöuudistus on
ollut yhden ministerin aikana. Asetettiin komitea edellisellä vaalikaudella.
Sitten komitean työn ja lausuntokierroksen valmistuttua
annettiin jatkovalmisteluohjeet. Joitakin kohtia, merkittäviä kohtia,
säänneltiin toisin kuin komitea oli ehdottanut.
Näitä suuren linjan kysymyksiä oli esimerkiksi
tuo jäännösrangaistuksen sääntely,
johon esittelyssä viitattiin.
Nyt sitten voi nähdä tämän
paketin kulkeneen läpi eduskunnan ja tulevan vielä voimaankin
tämän vaalikauden aikana. Tässä siis
on harvinaista se, että sama ministeri on asiaa linjaamassa
ja seuraamassa. Sillähän on myös huonot
puolensa, että niin eduskunnassa kuin suuren yleisönkin parissa
kyllästytään samaan naamaan, mutta siinä on
toisaalta se etu, että pystyy tämmöisiä pitkäjänteisiäkin
uudistushankkeita toteuttamaan.
Näistä muutoksista, joita valiokunta esittää, yksi
kohta on merkittävämpi: tuo nuorten, alle 21-vuotiaiden
rikoksentekijöiden ehdonalaiseen vapauteen päästämisajankohdan
muutos. Sekä komitea että hallituksen esitys hakivat
tämmöistä loogisuutta, johdonmukaista
järjestelmää, jossa nuorten osalta puolikkaan
jälkeen tuo ehdonalaiseen vapauteen päästäminen
tapahtuisi. Ennen kaikkeahan syynä oli se, että nuorten
rikoksentekijöiden osalta tapahtuu tätä alennusta
jo rangaistusta tuomittaessa. Rangaistusta mitattaessa asteikko
on alhaisempi alle 18-vuotiaiden osalta ja muidenkin osalta kiinnitetään
huomiota siihen ikään ja harkitsemattomuuteen
esimerkiksi rangaistusta alentavana tekijänä.
On muistettava myös, että nyt nuorisorangaistus
on koko maassa käytettävissä. Usein näillä nuorilla
rikoksentekijöillä jo ennen tätä mahdollista
vankeustuomiota on joko sakkorangaistuksia useampia tai sitten tätä nuorisorangaistusta
alla,
se harvoin on ensimmäinen rangaistus, joka sitten johtaa
tähän vankeustuomioon.
No, tämän kanssa toki voi elää,
mitä tuossa muutoksen jälkeen on, mutta tätä on
tietysti syytä seurata, voidaanko pitää oikeudenmukaisena
tätä 21 ikävuoteen ulottuvaa aikaisempaa
ehdonalaiseenpäästämismallia. Toisella
puolella vaakakupissa on se, että tämä ennalta
estävä vaikutus rangaistusjärjestelmällä on
heikompi, jos kovin monta kertaa ikään kuin annetaan
lievennystä lievennyksen perään samalle
rikoksentekijälle, vaikkakin tämä nuori
ikäkin olisi kyseessä.
Se tavoite, mitä tässä on haettu,
että vankiluvun kasvua voitaisiin estää,
on tietysti ihan hyväksyttävä. Täällähän
on lukuisia muita kohtia, joissa pystytään taas
laskemaan vankilukua alentavia vaikutuksia.
Tämä voimaantuloajankohta on jätetty
auki ja ansiokkaasti on viitattu näihin määrärahatarpeisiin,
joita hyvin toimeenpantava vankeuslakiuudistus edellyttää.
Nyt eduskunnan toivottavasti tämän paketin hyväksyttyä lain
vahvistaminen täytyykin jättää odottamaan
budjettiriihen tuloksia. Tarkoitus on sitten elo—syyskuussa
viedä laki vahvistettavaksi, jotta voidaan sen voimaantuloaikataulu
määritellä siten, että ensi
vuoden rahat riittävät. Joka tapauksessa tarvitaan
koulutuksen järjestämiseen ja tähän
hallinnolliseen valmistautumiseen aikaa ja aivan vuoden alusta tätä ei
pystytä voimaan saattamaan, mutta joko keväällä tai
viimeistään alkusyksystä ensi vuonna
se pitää saada voimaan. Tuon hallintolain osalta
on mahdollista jossakin määrin aikaisemmin kuin
muiden kahden lain osalta voimaantulo säätää,
mutta se täytyy sitten arvioida sen mukaan, mitä tuon
itse vankeuslain osalta tapahtuu.
Tänään asetettiin työryhmä valmistelemaan näitä teknisiä ja
muita toimia, joilla tämä uusi instituutio, valvottu
koevapaus, voidaan panna täytäntöön,
miten voidaan seurata ja valvoa vapauteen päästetyn,
rangaistustaan suorittavan henkilön toimia. Siinä on
useita eri kohtia, ei pelkästään tämä valvottu
koevapaus vaan myös esimerkiksi vankilomien seurannassa
voidaan käyttää tiettyjä menetelmiä.
Avolaitostyössä edelleen samoja teknisiä menetelmiä voitaisiin
käyttää, jos otetaan esimerkiksi tällaista
kevennettyä nuorisoarestimallia käyttöön,
jolloin voitaisiin valvoa, että henkilö säilyy
joko työpaikalla, kotona tai asunnollaan eikä loukkaa
mahdollisen arestin ehtoja. Eli tässä tarvitaan
teknologista selvitystä siitä, mitkä ovat
käyttökelpoisimmat, toisaalta edulliset keinot
ja toisaalta sellaiset, jotka eivät sitten taas perusoikeuksia
loukkaa liiallisella tunkeutumisella yksityiselämään.
Tämän työn aikarajaksi on laitettu
tämän vuoden loppu, että pystytään
sitten ensi vuoden aikana myös nämä käyttökelpoiset
tekniikat ottamaan käyttöön. Siinäkin
tarvitaan jonkun verran tietysti käynnistysvaiheen investointirahoitusta.
Tuo vankilomakehitys on vaikeasti hallittava, eikä voida
tällä hetkellä sanoa, että olisi
esimerkiksi jotain yleistä rangaistustason kiristymistä tapahtunut.
Joissakin yksittäisissä rikoslajeissa niin on
tapahtunut, mutta niissä lainsäätäjän evästyksestä elikkä jos
rangaistusasteikkoja on kiristetty tai muutoin julkisessa keskustelussa kiinnitetty
huomiota rangaistusten mittaamisen epäkohtiin. Suuri tekijä on
ollut se, että kansainvälinen vuorovaikutus on
lisääntynyt. Meillä on yli rajojen toimivaa
rikollisuutta ja usein juuri näissä vakavissa
rikostyypeissä — törkeitä huumerikoksia,
väkivaltarikoksia — sitten tuomiot ovat pitkiä ja
johtavat vankiluvun nousuun.
Vankiluvun kasvun rajaamiseksi on toimia käynnistetty.
Hallitus on tehnyt ehdotuksensa sakon muuntorangaistuksen laskentaperiaatteiden muuttamisesta
siten, että voitaisiin ehkä noin 80:lla keskimääräistä päivittäistä sakkovankien lukua
alentaa. Myöskin yhdyskuntapalvelun käyttöalaa
pyritään laajentamaan jossakin määrin
päihdeongelmaisiin henkilöihin. Se myöskin vähentäisi
vankeusrangaistusten tuomitsemista. Siinä valmistelu kestää jonkin
aikaa niin, että se ehkä ensi vuoden ja vuoden
2007 aikana voisi tulla laajemmin käyttöön.
Loppukaneetiksi toivoisinkin, että lakivaliokunta tuon
sakon muuntorangaistusta koskevan esityksen käsittelisi
ripeästi aivan syysistuntokauden alkuun, ellei sitten haluta
elokuussa kokoontua tänne Helsingin humuun käsittelemään näinkin
mielenkiintoista asiaa, mutta riittää toki, että se
hyvissä ajoin alkusyksystä tulisi, niin että se
tämän vuoden aikana saataisiin voimaan ja vaikuttamaan
sitten tuohon vankikertymään. Joka tapauksessa
tarvitsemme lisäresursseja, niin kuin lakivaliokunnan puheenjohtajan
esittelypuheenvuorossa todettiin, asianmukaisen vankeusrangaistusten
täytäntöönpanon varmistamiseksi.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ministeri varmasti on huomannut,
lakivaliokunta toimii hyvin ripeästi nyt ja varmasti jatkossakin,
mutta me toimimme tämän paketin kanssa ripeästi
siksi, että tarkoitus oli antaa ministerille erittäin
voimakas poliittinen ja moraalinen selkäranka saada koko rahoitus
kasaan. Tämä ministerin jo valmiiksi periksiantava
hahmottelu, kun me nyt tänä keväänä saimme
jo kaiken valmiiksi, että laki sitten kunnolla tulisi voimaan
vasta vuoden päästä, ei kyllä nyt
kuulosta oikein hyvältä. Taistelkaa nyt se koko
raha kerralla! Sitä varten me teimme ripeästi
töitä ja varmasti syyskauden alussa teemme ripeästi
töitä myös sille ministerin toivomukselle.
Mutta kun ministeri puhui vankiluvuista, niin korkeimmassa oikeudessa
juuri, kun vierailimme valiokunnan kanssa, nähtiin juttumäärissä ja varsinkin
pahoinpitelyjuttumäärissä jo selvä syy—seuraus-suhde
tämän viina-alen ja halvan viinan suhteen. Vankimäärät
kasvavat siksi, että alkoholiveroa on laskettu, viinan
hinta on laskenut eurooppalaisista syistä.
Ed. Olli Nepponen merkitään
läsnä olevaksi.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että oli enemmän huumorilla
tarkoitettu, että lakivaliokunta tänne tulisi
elokuussa Helsingin humuun. Ei kai se nyt ihan niin tärkeä lakiuudistus
kuitenkaan ole, ja kyllähän siinäkin
lakiuudistuksessa ennaltaehkäisy pitää huomioida,
että myöskin se toimii siten kuin sakon muuntorangaistuksen
pitääkin toimia.
Sen verran yhdyn valiokunnan puheenjohtajaan siitä,
että ei se nyt tietenkään oikein kovin hyvältä näytä,
että eduskunta on vuosisadan lakipakettia täällä tehnyt
ja työstänyt nimenomaan saadakseen sen voimaan
näin ennen kesätaukoa, ja nyt sitten huomaamme,
että jos budjettiriihi meneekin toisin kuin ministeri ja
lakivaliokunta odottavat, niin tätä täytäntöönpanoa
siirretään mahdollisesti ensi keväälle
tai syksyyn. Kyllä meillä on lähtökohta
ollut tietenkin lakivaliokunnassa se, että jos me teemme
ripeästi työtä, niin ministeriö ja
valtiovarainministerikin huomioivat sen, että tämä laki
saadaan voimaan myöskin säädyllisessä ajassa.
Se loukkaa kyllä mielestäni vähän
lakivaliokuntaa ja eduskuntaa, mikäli tämä täytäntöönpano
siirtyy eteenpäin.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sekä lakivaliokunnan puheenjohtaja
että ministeri Koskinen kertoivat näistä kustannuskysymyksistä.
Nythän on tilanne se, että tällä paketilla
tietysti on omat kustannuspaineensa, ja se koskee ensi vuotta ja
jatkoa, mutta tosiasia on kuitenkin, että jo tänä vuonna,
tällä hetkellä, rangaistusten täytäntöönpano
potee rahapulaa. Vankimäärät ovat kasvaneet,
ja on arvioitu, että ellei tänä vuonna
saada lisärahoitusta suurin piirtein kahta miljoonaa euroa,
niin se johtaa suoranaiseen henkilöstövähennystarpeeseen rangaistusten
täytäntöönpanossa. Kun ministeri viittasi
tuossa siihen, että tätä sakkorangaistuksen
laskentamuutosta pitäisi kiirehtiä, että se
ehtisi vielä tänä vuonna tuomaan taloudellista
vaikuttavuutta, niin tarkoittaako tämä sitä,
että ministeri näkee, että tällä tavalla
tämän vuoden rahoitus tulisi turvattua, vai näkeekö ministeri
niin, että todellista rahantarvetta on vielä tämän
vuodenkin aikana tähän rangaistusten täytäntöönpanoon?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Täällä nyt tulkitaan
rivien välistä vähän oudostikin.
Lakivaliokunnallehan toimitettiin nämä arviot
siitä, missä aikataulussa on mahdollista panna
tämä koko paketti täytäntöön
juuri tämän henkilöstön sijoittamisen,
näiden sijoittajayksiköiden käynnistämisen
puolesta, ja se ei käytännössä kunnolla
ole mahdollista enää vuoden vaihteesta. Sehän näkyy
välillisesti myös lakivaliokunnan teksteistä,
kun siellä puhutaan tästä voimaantulon
rytmittämisestä. 2,8 miljoonaa on vuositasolla
varmasti välttämätön minimi,
niin kuin valiokunta toteaa, ja varmasti kun rahaa saadaan, se käytetään
ihan järkevään tarkoitukseen. Mutta tähän lähinnä viittasin,
että juuri tämän kouluttamisen ja kunnollisen
toimeenpanon takia tätä voimaantuloaikaa täytyy
arvioida.
Ed. Uotilan viittaamat lisärahat jo tämän
hetken menoihin olisivat olleet kovin kaivattuja jo nyt kesällä.
Niihin ei tämä sakon muuntorangaistuksen muutos
toki tänä vuonna vaikuta lainkaan, että tällainen
parin miljoonan euron lisärahoitustarve tälle
vuodelle on. Sitähän on sovittu käsiteltäväksi
sitten syksyn lisätalousarviossa, mutta se tulee kovin
myöhään näiden laitosten tilanteen
helpottamisen kannalta.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa tästä tämän vuoden
rahoitustarpeesta ehkä sen verran haluaisin tarkentaa ministerin
sanamuotoa, että itse asiassa ei ole oikein vielä nyt
sanoa "olisi ollut tarpeen", koska meillä on
ensi viikolla mahdollisuus äänestää tämän
erittäin välttämättömän kahden miljoonan
lisäystarpeen puolesta valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä. Vihreä eduskuntaryhmä kuten
myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ovat tätä määrärahaa
esittäneet, ja jos valiokunnan enemmistön hyväksymää mietintöä lukee,
niin kyllä perustelut tälle määrärahalle
sieltä mietinnöstäkin löytyvät.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
vankeuslakipaketti on erittäin laaja. Lakivaliokunta on
työskennellyt tämän lakipaketin kimpussa
hyvin pitkään ja perusteellisesti. Kokonaisuudistuksen
tarkoituksena on muun muassa säätää vankien
oikeuksista ja velvollisuuksista sekä vankien perusoikeuksien rajoituksista
täsmällisesti lain tasolla perustuslain asettamien
vaatimusten ja ihmisoikeussopimusten velvoitteiden mukaisesti. Lisäksi
tässä on pyritty lakiteknisen selkeyden lisäämiseen.
Vankeinhoitolaitoksen selvityksen mukaan vankilaan päätyy
vuoteen 2050 mennessä noin joka tuhannes vuoden 1980 jälkeen
syntyneistä. Tosin miehistä vankilaan päätyy
noin kaksi tuhannesta. Viime vuoden alussa vankiloissa oli lähes
3 500 vankia. Sakkovankien ja lyhyeen vankeusrangaistukseen tuomittujen
osuus on valitettavasti lisääntynyt hyvinkin paljon.
Tämän vuoksi onkin hyvä, että hallitus
on antanut lakiesityksen sakon muuntorangaistuksesta koskevien säännösten
muuttamisesta ja lakivaliokunta tulee tähän työhön
ryhtymään heti syyskauden alettua.
Vankilassa istuvilla vangeilla on hyvin monenlaisia ongelmia,
toki päihdeongelmaisia vangeista on 80 prosenttia. Suurin
osa rikoksista tehdään päihtyneenä tai
sitten rikoksia tehdään, jotta saadaan päihdyttäviä aineita
haltuun, ja erityisesti valtaosa väkivaltarikoksista tapahtuu
päihteiden vaikutuksen alaisena ja henkirikoksista jopa
80 prosenttia päihteiden vaikutuksen alaisina. Lisäksi
vangeilla on yleisväestöön verrattuna kuusinkertainen
sairastavuus.
Koska vangeilla on erittäin paljon päihdeongelmia,
päihdekuntoutus on vankiloissa laajentunut 1900-luvun puolivälistä lähtien.
Nykyisin suurin osa kuntouttavasta toiminnasta on erilaista päihdekuntoutusta.
Myös sopimusosastojen ja ulkopuolisten sijoitusten määrä on
kasvanut. Samanaikaisesti päihdetyön laatua on
haluttu ja pyritty kehittämään.
Vankiloiden päihdetyö perustuu vahvistettuun päihdestrategiaan,
joka muodostaa raamit vankiloiden lähiaikojen
päihdetyön kehittämiselle. Päihdekuntoutuksen
tavoitteena on vuonna 2005 hoitomenetelmien ja laadun edistäminen,
verkostotyön ja hoitajaprosessien kehittäminen,
päihdetyön integrointi muuhun toimintaan, sosiaali-
ja terveydenhuollon yhteistyön edistäminen päihdetyössä sekä sopimusosastojen
lisääminen.
Vankeuden täytäntöönpanon
tavoitteena pitää olla se, että siellä lisätään
vangin valmiuksia rikoksettomaan elämäntapaan
edistämällä vangin elämänhallintaa
ja sijoittumista yhteiskuntaan yhteistyössä kriminaalihuollon,
asuinkunnan eri viranomaisten sekä yksityisten yhteisöjen
ja henkilöiden kanssa. Sen vuoksi onkin tärkeää se, mitä lakivaliokunta
on todennut vapautuvan vangin osalta. Juuri vapautumisvaiheessa
vangin on saatava erilaista tukea. Tämä edellyttää kuitenkin
sitä, että vankien kotikunnassa, siellä,
mistä vanki on kotoisin, voidaan riittävästi
pureutua vapautuvien vankien erityisongelmiin. Toisaalta valiokunta
katsoi, että valtion pitää huolehtia, että kunnilla
on käytettävissä tähän
taloudellisia voimavaroja.
Vaikka on puhuttu hieman ikävistä ja surullisista
asioista, niin lohdullisiakin asioita tämän asian
käsittelyssä on ollut. Vankeinhoitolaitoksen selvityksen
mukaan vain kolmasosa ensikertalaisista vangeista palaa vankilaan
uudelleen. On todettu, että vankilakierteeseen joutuu erittäin
harva.
Arvoisa puhemies! Sitten näin lopuksi vähän rahasta:
Kuten on edellä todettu, kaikkeen hyvään
lainsäädäntöön kuuluu
se, että rahoitus on turvattu. Tämän
vuoksi lakivaliokunta halusikin muistuttaa, että hallituksen
esityksen mukainen 2,8 miljoonan euron lisärahoitustarve
on säädettävän lain asianmukaisen
toimeenpanon kannalta ehdoton vähimmäissumma.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin ed. Karvosen puheenvuoroa, niin
sen alkuosa oli optimistinen ja sitten realiteetit olivat lopussa.
Mutta realiteetteihin kuuluu se, että jos vaikkapa käy
suomalaisissa vankiloissa, etenkin vähän vanhemmissa, on
selvää, että ne ovat ylikansoitettuja,
jos niin voi sanoa, siellä on aivan liikaa vankeja ja aivan liian
vähän työntekijöitä eli
vartijahenkilökuntaa, on todella paljon pelkääjiä,
jotka haluavat eristäytyä eri syistä,
ja huumevieroitus ja huumeiden hallinta eivät ole missään
kontrollissa. Eli tilanne on tosi ongelmallinen, ja ennen muuta silloin
kysymys kääntyy talouteen, rahaan, ja taloudellisiin
resursseihin.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
merkitsee kyllä muutosta meidän vankeinhoitoomme,
aika isoa muutosta siinä mielessä, että haluamme
kiinnittää huomiota siihen, että vankeinhoidossa
todella pyritään vaikuttamaan siihen, että uusintariski
vähenisi ja vangit voisivat sopeutua entistä paremmin
yhteiskuntaan. Kun tässä tuli esiin se, että entistä useammalla
vangilla on vaikeita päihdeongelmia, 80 prosentilla jopa,
ja erittäin monella on terveydellisiä ongelmia,
39 prosentilla on psykiatrista hoitoa vaativa sairaus, jopa psykoottista oireilua,
niin tässä tehtävässä on
entistä suurempi haaste. Sen takia tarvitaan toimintaa,
terveydenhuoltoon huomion kiinnittämistä, tarvitaan päihdekuntoutusta,
tarvitaan myös sitä, että vangit voivat
osallistua erilaiseen toimintaan vankeusrangaistusta kärsiessään.
Ja totta kai tullaan sitten myös rahakysymyksiin.
Jos näihin kaikkiin asioihin halutaan panostaa, jotta
me saamme sen tuloksen, jota tällä uudistuksella
tavoitellaan eli sen, että vangit, jotka ovat syyllistyneet
rikoksiin, voisivat palata yhteiskuntaan ja voisivat palata rikoksettomaan
elämään, silloin tarvitaan rahaa, jotta
tavoitteisiin päästäisiin. Muuten tämä tulee
yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi.
Kun kuulimme eri asiantuntijoita, tuli esiin myös se,
että entistä useampi vanki on vailla ammattia,
vailla koulutusta. Oikeastaan vankilaan päätyy
yhteiskunnassa sellainen joukko ihmisiä, joihin ennalta
ehkäisevällä työllä,
sen ajoissa hoitamisella, olisi jo päästy vaikuttamaan
niin, että ihmiset eivät ylipäänsä joutuisi
rikoskierteeseen. Eli ennen ehkä vankiloissa oli ihmisiä,
joilla oli ammatti, mutta tänä päivänä yhä useammalta
myös tämä puuttuu. Voisi sanoa näin,
että ennalta ehkäisevällä sosiaalipolitiikalla
on myös rikoksia ehkäisevä vaikutus,
ja tässäkin tullaan rahaan. Sillä, että satsaisimme
koulutukseen jo nuoresta pitäen, ennalta ehkäisevään
sosiaalityöhön jnp., ehkäistään
myöhemmin ihmisten syyllistymistä rikoksiin ja
ajautumista yhteiskunnassa sivuraiteelle.
Valiokuntamme on kiinnittänyt huomiota siihen, että vankien
terveydentilaa ja heidän sairauksiaan koskevaan tutkimukseen
tulee jatkossa panostaa lisää voimavaroja. Samoin
olemme kiinnittäneet huomion siihen, miten hoidon ja kuntoutuksen
jatkuminen voidaan turvata vangin siirtyessä aikanaan vapauteen.
Nämä ovat asioita, joissa on vielä puutteita.
Eli kun vankilassa sitten kuitenkin saadaan parhaassa tapauksessa
asioita kuntoon, niin mitä tapahtuu sen jälkeen,
kun vanki siirtyy vapaalle? Tässä tämä rangaistusajan
suunnitelma ja vapautumissuunnitelma on sellainen, että siinä on
tarkoitus ottaa yhteys asuinkunnan sosiaali-, terveys-, asunto-
ja työvoimaviranomaisiin, jotta siirtyminen voisi hoitua
ja jatko sujuisi. Näihin asioihin kiinnitimme tässä huomiota.
Nuorten ehdonalaisesta vapauttamisesta sen verran, kun ministeri
tässä vähän kritisoikin meidän
valiokuntamme muutosta, että mehän halusimme,
että nuorten kohdalla säilyisi järjestelmä,
että kolmasosan rangaistuksesta suoritettuaan nuori voi
päästä ehdonalaiseen vapauteen. Katsoimme,
että emme halua ankaroittaa järjestelmää nuorten
kohdalla, sille ei ollut perusteita. Se, että haluttiin
yksinkertaistaa ja virtaviivaistaa järjestelmää,
ei ole peruste sille, että juuri nuorten kohdalla lähdettäisiin
ankaroittamaan järjestelmää. Vankeusrangaistus
merkitsee aina vakavaa puuttumista nuorten kohdalla, ja heidän kohdallaan
erityiskohtelu on perusteltua. Kyse on siis myös 18—20
vuotiaista nuorista ihmisistä.
Myös perustuslakivaliokunta omassa lausunnossaan totesi,
että alle 18-vuotiaisiin lapsiin sovellettavan sääntelyn
ankaroittaminen ei ole aivan asianmukaista, jos ajatellaan lapsen
oikeuksia koskevaa yleissopimusta. Siellä todetaan, että lapsen
vangitsemiseen on turvauduttava vasta viimeisenä ja mahdollisimman
lyhytaikaisena keinona. Tämän vuoksi emme halunneet
ankaroittamista nuorten kohdalla. Totta kai huomiota on kiinnitettävä siihen,
mitä muita rangaistusmuotoja jatkossa voidaan kehittää ja
mitä sen ehdonalaisen vapauden aikana ja rangaistuksen
jälkeen tapahtuu. Nämä ovat niitä asioita,
joilla nuortenkin tilanteeseen vaikutetaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edellisten puhujien käsitykseen
siitä, että käsissämme on itse
asiassa hyvinkin merkittävä lakipaketti, uudistammehan
osin lähes 100-vuotista historiaa ja vähintäänkin
150-vuotista vankiloihin liittyvää ajatusmaailmaa
tällä lakipaketillamme.
Tämä lakipaketti ottaa askeleen kohti kuntouttavampaa
ja tavoitteellisempaa vankeusaikaa, ja täällä on
jo todettu moneen kertaan, että keskeistä tässä tavoitteellisuudessa
ja kuntoutuneempaan elämään tähtäämisessä on
vankeusajan suunnitelma ja ennen kaikkea vapautussuunnitelma. Kaikkien
tavoitteena toivottavasti on, ja toivottavasti tätä tavoitetta
myös tällä lakipaketilla tuetaan, että jo
ensimmäisen kerran jälkeen vangilla olisi mahdollisuus
rikoksettomaan elämään. Pitemmällä tähtäimellähän
tämä rikokseton elämä jo heti
ensimmäisen kerran jälkeen tarkoittaa hyviä säästöjä.
Tämä lakipaketti on merkittävä myös
siinä mielessä, että se ensimmäistä kertaa
puuttuu vankiloiden sisällä olevaan isoon ongelmaan,
nimittäin laitostumiseen. Tämä tähtää vankeja
aktivoimaan itseänsä, sekä toimimaan
mutta myös ottamaan enemmän omaa elämäänsä haltuun.
Työvälineiksi aiempaa enemmän tämä lakipaketti tarjoaa
työtoimintaa, koulutusta, jopa peruskoulutusta ja ammattikoulutusta,
päihteettömyyttä ja erilaisia väkivallattomuusohjelmia.
Kunnianhimoisena tavoitteena on, että nykyistä useammalla
vangilla olisi mahdollisuus tämän vankipaketin
ja siihen liittyvän hyvän resursoinnin tuloksena
osallistua juuri tähän aktivoivaan toimintaan, ettei
tämä aktivointitavoite jäisi vain kuolleeksi kirjaimeksi.
Lisäksi tässä paketissa on erittäin
hyvää tavoite päihteettömästä vankilasta.
Täällä on jo muutamaan kertaan todettukin,
että valitettavasti Suomen vankilat eivät tällä hetkellä voi
kehua olevansa päihteettömiä. Kieltämättä tämän
lakipaketin käsittelyn aikana mietin, olisiko se tavoite
pitänyt laittaa askelta alemmaksi eli ottaa tavoitteeksi
päihteettömämpi vankila, koska näillä resursseilla
ja näillä toimilla, joita nyt tähän
lakipakettiin liittyen muun muassa rahoituspuolella on tulossa,
todennäköisesti päihteetön on
vielä tavoittamattomissa.
Hyvää tässä lakipaketissa
on myös se, että se kehottaa, suorastaan usuttaa,
viranomaisia yhteistyöhön, sekä valtion
viranomaisia että ennen kaikkea myös eriasteisia
viranomaisia koko julkiselta sektorilta. Sosiaali- ja terveydenhuollon osalta
yhteistyö on suorastaan välttämätöntä,
ja toivottavasti tämä lakipaketti ja sen henki
myös herättelee tätä yhteistyötä.
Samoin kuntien täälläkin jo keskustelussa
esiin noussut rooli tässä hyvässä tuloksessa
on keskeinen, ja siihen myös lakivaliokunnan lausunto osittain
viittaa. On tärkeätä, että saattohoito
vankilasta siviiliin tapahtuu mahdollisimman mutkattomasti, mahdollisimman
tukevasti ja mahdollisimman hyvin niitä tuloksia vaalien,
mitä vankeusaikana on vangin elämässä saavutettu.
Erityisesti päihdehuollolla tulee olemaan keskeinen
merkitys sekä uusintarikollisuudessa mutta ennen kaikkea
vankien oman elämän hallinnassa. Tällä hetkellä tutkimusten
mukaan vangeista päihdeongelmaisia on 80 prosenttia, ja
valitettavasti tällä hetkellä vain 15—20
prosenttia vangeista saa tarvitsemaansa päihdekuntoutusta. Tulevaisuudessa
toivottavasti yhä useampi vanki saa jo vankila-aikanansa
päihdekuntoutusta mutta ennen kaikkea päihdekuntoutus
ei pääty siihen, kun vapaus koittaa, vaan päihdekuntoutukselle
löytyy myös jatkoa siviilissä.
Toinen merkittävä yhteistyö, johon
mielestäni tälläkin lakipaketilla julkista
sektoria ja julkisen sektorin viranomaisia kehotetaan, on syrjäytymisen
estotyö. Syrjäytymisen ehkäisyssä pitää muistaa
se, että vankilaan joutumisen elinikäinen riski
on valitettavasti koko ajan kasvamassa. Kuten täällä jo
ed. Karvonen totesi, noin joka tuhannennella vuoden 1980 jälkeen
syntyneellä on riski päätyä vankilaan.
Miehillä tämä riski on vielä kaiken
lisäksi kaksinkertainen. Valitettavasti ei välttämättä ole
edes vitsi, kun olen kuullut maailmalla väitteitä,
että osasyy siihen, että asunnottomuus tietyissä osissa
Suomea on vähentynyt, on suoraan se, että vankilapaikat
ovat taas suorastaan ylibuukattuja. Se, että vangeilla ei
ole paluuta arkeen ja omaan asuntoon tai edes jonkinlaiseen kohtuulliseen
asuinpaikkaan, on todennäköisesti yksi niistä syistä,
ettei kumpikaan, ei päihteettömyys eikä rikoksettomuus, tule
onnistumaan ja näitten vankien osalta useimmiten heistä itsestään
riippumattomista syistä tämä hyvin alkanut
työ ei tule toteutumaan.
Lisäksi vankien kohdalla on havaittavissa mielenkiintoinen
ilmiö, johon myös lakivaliokunta kiinnitti huomiota.
Useimpien vankien kohdalla terveydentila suorastaan koheni vankila-aikana
mutta paluu arkeen myös tältä osin oli erittäin
hankalaa, nimittäin odotettu elinikä on vapautuneilla
vangeilla huomattavasti alle muiden suomalaisten. Vapautuvien vankien
kuolemanvaara on 4—30 kertaa suurempi kuin keskimäärin
samanikäisten ja samaa sukupuolta olevien muiden suomalaisten.
Vapautuneiden vankien kohdalla luonnolliset kuolemat ovat poikkeus säännöstä.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta päätyi yksimielisyyteen
pitkän keskustelun jälkeen, ja yksimielisyyttä oikeastaan
ainoana asiana hivenen uhkasi rahoitus, sen puute. Tätä mietintöä hyväksyttäessä lakivaliokunnassa
oltiin huolissaan sekä aikataulusta että niistä realistisista
onnistumismahdollisuuksista, mitkä tähän
lakiin kohdistuvat. Nimittäin odotukset kentällä tätä lakia
ja niitä toimenpiteitä kohtaan, jotka tämän
lakipaketin jälkeen toivottavasti toteutuvat, ovat olleet sen
verran suuret, että on erittäin suuri häpeä,
jos emme pysty odotuksia täyttämään.
Uudistuksia ei nyhjäistä tyhjästä,
kuten täällä on jo todettu. Uudistukset
yleensä maksavat rahaa, ja itse kieltäydyn enää tekemästä yhtään
puitelakia niin, että minua sumutetaan viime metreille
asti luvaten, että kyllä se raha löytyy,
kunhan te teette sen lain. Kyllä minä yhdyn siihen
korkeimman oikeuden presidentin toissapäiväiseen
lausuntoon, kun hän lakivaliokunnan vieraillessa korkeimmassa
oikeudessa totesi, että mikään ei ole
niin vaarallista kuin aliresursoitu uudistuslaki, koska sitä lakia
on erittäin vaikea korjata.
Valitettavasti vankiloiden osalta kyse on todella suuresta summasta.
Pienet rahat eivät enää riitä,
vaan siihen tarvitaan enemmän kuin muutama miljoona. On
realistista puhua jopa yli 10 miljoonasta, jotta tämä hanke
saataisiin todellisuudessa eteenpäin. Miksi näin
isosta summasta on kyse? Sen takia, että kaikki mahdolliset
keinot, miten oikeusministeriön sisältä on
nyhdetty pieniä summia, on käytetty jo. Oikeusministeriön
sisällä valitettavasti monella hallinnonalalla mietitään,
miten päästään olemassa olevasta
henkilökunnasta eroon, jotta pystytään
siirtämään rahoitusta johonkin toiseen
kohteeseen, mutta silloinkin kyseessä ovat hyvin pienet
summat, joilla ei esimerkiksi tätä lakia pystytä toteuttamaan.
Vankiloita kohtaa sama kuin yliopistoja ja muita julkisia tiloja.
Senaatti-kiinteistöt on pitänyt huolta siitä,
että vuokrat ovat kohisemalla nousseet, ja vuokrakustannukset
ja ylläpitokustannukset, myös vankiloissa.
Terveydenhuollon osalta määrärahojen
tarve on ollut suunnaton. Valitettavasti terveydenhuollon määrärahat
tarpeesta huolimatta ovat olleet vuosi toisensa jälkeen
alibudjetoituja, vaikka jopa lakivaliokunnan arvovallalla yhtenä vuotena
yritimme tätä asiaa korjata.
Investointitarpeet ovat suuret, asia, johon myös perustuslakivaliokunta
puuttui, osittain johtuen ylibuukkauksesta. Tietysti tässä kohdassa
pidän mielelläni Länsi-Suomen Kylmäkosken kohdalta
mainospuheen. Ed. Paasio voi hetken päästä pitää Turun
vankilan osalta vastaavan mainospuheen. Meillä olisi tiloja,
joihin pienemmällä rahalla ehkä saataisiin
noin 100 paikkaa rakennettua. Mutta toisaalta myös tämän
ohjelman yksi heikko kohta on se, että tässä on
unohdettu, että kuntouttavaa toimintaa ei voi olla, ellei
sille ole osoitettu tiloja ja myös niitä välineitä,
joilla sitä kuntouttavaa toimintaa tehdään.
En mistään valitettavasti ole löytänyt
mitään summia siihen, että näihin
kuntouttaviin toimintoihin kohdistettuja tiloja olisi olemassa.
Valitettavasti olemassa olevatkin tilat rapautuvat. Meillä on
huolestuttava määrä paljusellejä, joista
olemme saaneet huomautuksen YK:n kidutuksen vastaiselta komitealta.
Hämeenlinnan vankila, vaikka on kohtuullisen nuori, on
mielestäni yksi ongelmallisimpia tässä suhteessa,
koska kieltämättä paljusellit ovat hygieniaongelma sekä miehille
että naisille, mutta valitettavasti naisilla on kerran
kuukaudessa ajanjakso, jolloin intiimihygieniasta huolehtiminen
on huomattavasti merkittävämpää,
ja jos naisvanki on 20 tuntia suljettuna tähän
koppiinsa ilman mahdollisuutta peseytyä, niin kyse on mielestäni
aika suuresta terveysriskistä.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta halusi antaa selkätuen
oikeusministeri Koskiselle budjettiriiheen, jotta tarpeisiin, jotka
tämän lakipaketin aikana ovat tulleet ilmiselviksi,
myös vastattaisiin budjettiriihen aikana. Toistan edelleen,
arvoisa puhemies, että heti ensimmäisellä kerralla tehty
satsaus on todennäköisesti säästöä sekä pitkällä tähtäimellä että,
väittäisin, myös lyhyellä tähtäimellä.
Tällä hetkellä joka kolmas ensikertalainen
valitettavasti palaa vankilaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, kära kolleger! Jag tycker
att man kan vara stolt över den konsensus som har rått
i utskottet om behovet av tilläggsresurser för
fångvården. Det visar på ett gott utvecklingsstadium
i vårt samhälle, att vi är ett humanistiskt
samhälle, och det tycker jag är bra.
Jag vet inte om det är en gärning som ser
ut som tanke men igår damp det in i mitt hem en tidskrift
utgiven av av Juridiska Föreningen i Finland, JFT, som
i en artikel av Johan Boucht pratade om kommunikativ straffrätt.
Samtidigt som vi behandlar den största fångvårdsreformen
på många, många år, när
kanske de sista av Brynolfs paragrafer går i graven, så kommer
en sådan här ny tanke som bedömer vad
straffrätten är. En kommunikativ straffrätt
som vet att gamla teorier om allmän och specialprediktion
inte gäller, men som betonar att avbön och ursäkt
från gärningsmannen mot offret och medling är
viktig i den process som skall göra att också den straffade
förstår straffet och samhällets betydelse.
Det här var en kort beskrivning av ett tänkande
som kanske håller på att slå igenom så småningom,
men som vi vet att nog också har stora svårigheter
att slå igenom inom den organiserade brottsligheten.
Men den verkade som en gärning som på något
sätt kändes som en tanke, att idag har vi den
stora reformen, och så kommer en artikel med de här
nya tankegångarna.
Tätä osuutta en edes yritä selostaa
suomeksi, koska ei voi noin nopeasti omaksua tätä uutta kommunikatiivista
rikosoikeutta, josta oli ajankohtainen artikkeli JFT-lehdessä,
joka tuli kotiini eilen. Mutta totean kylläkin, että se,
mihin valiokunta yksimielisesti on päätynyt, on
kunniaksi tälle eduskunnalle. Toivon mukaan se antaa sitä selkänojaa
oikeusministerille, mihin me pyrimme.
Voi sanoa, niin kuin edelliset puhujat ovat todenneet, että meillä on
lisääntyvä vankiluku. Oikeastaan pitäisi
tässä lyödä kiinni, että muualla valtionhallinnossa
sovellettavat tietyt nykytrendit eivät sovellu tälle
alalle. Emme voi ajatella jonkinlaista tulosohjausta vankilaitoksessa. Emme
voi ajatella aina, että kehysajattelu toimisi, koska meillä pitää olla
riippumattomia tuomioistuimia, jotka toimivat yleisen
kehityksen mukaan, ja se ei aina ole ohjattavissa, emme voi niin
suuressa määrin siihen vaikuttaa.
Olen samaa mieltä kuin ministeri, että meidän pitää käsitellä tätä sakon
muuntamisasiaa niin nopeasti kuin mahdollista, mutta se on kuitenkin pieni
juttu. Yleensäkin lakivaliokunta on kokenut huolta oikeuslaitoksen,
oikeusalan resurssitilanteesta. Vaikka me olemme siitäkin
tietoisia, niin tässähän me joudumme
muun muassa joissakin yhteyksissä järjestelmän
toimivuuden takia tekemään muutaman pienen lisäyksen,
mitä tulee syyttäjän tehtäviin,
koska se on välttämätöntä,
jotta tiedonkulku olisi toimivaa ja syyttäjällä on
parhaimmat mahdollisuudet valvoa sitä, että kokonaisuudessaan
oikeudenmukainen järjestelmä toimii ja että saadaan
toimimaan niin kuin nyt lakivaliokunta ja eduskunta ilmeisesti tulee
edellyttämään.
Hyvät ystävät! Olen myöskin
erittäin tyytyväinen siihen, että lakivaliokunta
on todennut, että vangillakin on oikeus kieleensä.
Valiokunnan käsittelyn aikana ilmeni, että jossain
määrin, kun sinun muut oikeutesi on menetetty,
niin menetät myöskin sen. Lakivaliokunnan käsittelyn ulkopuolella
meille on tullut myöskin esimerkkejä siitä,
että joissain Suomen vankiloissa — tai en minä sano
esimerkkejä, mutta minulle on kerrottu ja väitetty — ruotsinkielinen
vanki on jopa huonommassa asemassa vankiloissa kuin pedofiili vankihierarkiassa,
ja siksi noteeraamme tässä, että toisaalta
myöskin oikeusministeriö harkitsee erityisen osaston
perustamista, jossa tietysti tämä yhteydenpito
vangin ja virkamiesten kesken pystyään toteuttamaan
sillä tavalla kuin vangilla on oikeus odottaa ihan meidän
perustuslakiemme mukaisesti.
Jag är alltså väldigt nöjd
med att riksdagens lagutskott har konstaterat att också fången
har rätt till sitt språk, också på kåken
har man språkrättigheter. Det har varit ytterst
bekymmersamt när man har fått ta del av uppgifter
i offenligheten om att man som minoritetsspråkig har sämre ställning
inom fånghierarkin än till och med pedofiler.
Det är en ytterst god ändring som utskottet föreslår
i 4 kap. 8 §.
Kollegat, valistuneet kollegani, ovat puhuneet viisaasti eri
hallinnonalojen yhteistyöstä vangin vapauttamisen
jälkeen. Toivon todellakin, että meidän
toimeenpanevat viranomaisemme ja hallitus pystyvät tähän,
pystyvät hallinnonrajat ylittävään
yhteistyöhön, koska se on tarpeen, jotta esimerkiksi
uudet ajatukset sopimushoidosta voivat todellakin toimia.
Ainoa tämmöinen pieni huomautus täytyisi
lisätä edellä käytyyn keskusteluun,
kun lakivaliokunnan puheenjohtaja viittasi siihen, mitä on
nyt sanottu, että viinan hinnan alennus on johtanut korkeampaan
rikollisuuteen. Minulla oli eilen tilaisuus kuunnella uusia tilastotuloksia
esimerkiksi Stakesin alkoholitutkijoilta, jossa voidaan todeta,
että murhissa, tapoissa ja jopa törkeissä rattijuopumuksissa
vaihtelut vuosien välillä ovat niin suuret, että emme
vielä tässä vaiheessa voi päätellä,
onko rikollisuus todella lisääntynyt. Näin
oli Stakesin uusien tietojen mukaan. Vuosivaihtelut ovat olleet
sen verran isoja. Se ei merkitse, ettenkö uskoisi, että alkoholin
käytön lisääntymisellä on
todella vakavia seuraamuksia, koska Suomessa voidaan nyt tällä hetkellä jo
rekisteröidä 4 miljoonaa sairaanhoitokäyntiä vuodessa,
jotka johtuvat alkoholista, 4 miljoonaa, ja 100 000 erilaista
kuljetustehtävää juopumuksesta johtuen.
Minä haluaisin vain sanoa, että syyt ja seuraukset
eivät aina ole niin, miltä ne näyttävät. (Ed.
Salo: Ja siinä ei ole mukana taksimatkoja!) — Tämä oli
viranomaisten toimesta suoritettavat kuljetukset.
Sedan har vi ett allvarligt drogrelaterat problem i fängelserna,
kanske det ändå inte är enbart på grund
av alkoholprissänkningen, men det finns orsak för
oss att faktiskt följa vart vi är på väg.
Till slut vill jag tacka både mina kolleger i utskottet
och utskottsrådet för en alldeles utmärkt, noggrann
handläggning. Jag tror att den som tittar närmare
på betänkandet kan se att igen har utskottet och
speciellt våra tjänstemän utfört
en mycket noggrann granskning av lagförslaget. Det är
värt att notera att också i det här sammanhanget
fanns det behov av en kontroll.
Sedan vill jag till slut konstatera, såsom ledamot
Susanna Rahkonen, att det är väldigt viktigt att
också i det här sammanhanget fick den internationella
barnkonventionen en faktisk betydelse genom att vi ändrade
på bestämmelserna om hur mycket en ung fånge
skall sitta av. Barnkonventionen har en konkret betydelse.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vankiluku on kasvanut viime vuosina, kuten
tämänkin lain käsittelyn yhteydessä lakivaliokunta toteaa.
Valtiovarainvaliokunta on useiden vuosien ajan, itse asiassa vuodesta
99 lähtien kiinnittänyt huomiota siihen jatkuvaan
ongelmalliseen aliresursointiin, joilla vankeinhoitolaitos Suomessa
on toiminut. Käytännössähän
oikeusministeriön hallinnonalan budjettikehys on pysynyt sen
mukaisena kuin on ollut vankiluku vuonna 99, ja vankiluvun todellinen
kasvu ei ole heijastunut budjetteihin.
Eduskunta on kiinnittänyt asiaan huomiota lakivaliokunnan
mietinnön pohjalta. Toissa vuonna eduskunta lisäsi
määrärahoja. Tällä hetkellä eduskunnassa
käsittelyssä olevan lisätalousarvion
yhteydessä asiasta keskusteltiin ja valtiovarainvaliokunnassa
vähemmistö päätyi sille kannalle,
että tälläkin hetkellä vankeinhoitolaitoksen
resurssitilanne on sellainen, että olisi välttämätöntä saada
resursseihin lisäystä. Toivottavasti tässä asiassa
päästään johonkin myönteiseen ratkaisuun
ensi viikolla.
Käsittelyssä olevasta asiasta haluaisin kiittää lakivaliokuntaa.
Olen kuunnellut keskustelua huolellisesti, ja valtiovarainvaliokunnan
näkökulmasta on erityisen mieluista, että kun
tätä uudistusta on käsitelty, niin tässä on
myös hyvin tarkasti ja selkeästi eritelty ne määrärahatarpeet, joita
uudistus ja sen eri osat vaativat. Uskon, että tämä antaa
toivottavasti hyvän pohjan oikeusministerille käydä budjettiriihessä niitä budjettineuvotteluja
ja saada tämä tarvittava määräraha.
Uskon, että tämän mietinnön
tapa, jolla tässä on hyvin eritelty määrärahatarpeet,
tulee auttamaan myös eduskuntaa siinä vaiheessa,
kun se käsittelee vankeinhoitolaitoksen budjettia tulevaisuudessa.
Valtiovarainvaliokunta käsitellessään
valtiontilintarkastajien kertomusta vuodelta 2003 tänä vuonna
antamassaan mietinnössä viimeisimmän kerran
on kiinnittänyt huomiota sakon muuntorangaistusjärjestelmään.
On mielestäni erittäin hyvä asia jos
sakon muuntorangaistusjärjestelmää nyt
saadaan muutettua sillä tavalla, että sakon muuntoperusteita
lievennetään. Olen itse erittäin tyytyväinen
siitä, että lakivaliokunta päätyi
tälle kannalle, jolle se päätyi, siinä,
missä vaiheessa nuoret rangaistusta kärsivät
pääsevät ehdonalaiseen. Mielestäni
esimerkiksi ed. Rahkonen perusteli sitä hyvin, että tässä yhteydessä ei ollut
perusteita sille, että olisi kiristetty tätä ehdonalaiseen
pääsyn aikaa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Joitakin kommentteja näin
keskustelun loppuvaiheessa, ja kiitos jo tässä vaiheessa
kollegoille tasokkaasta keskustelusta ja tämän
tärkeän lakipaketin vastaanotosta.
Ensinnäkin ed. Thorsille vastaus näistä alkoholiyhteyksistä,
että valiokuntahan on seurannut tätä asiaa
koko ajan ja Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on ilmoittanut osittain
tiiviissä yhteistyössä Stakesin kanssa
toimien, että heillä on valmius tämän
vuoden lopussa antaa professionaali, ammattilainen arvio siitä,
missä määrin alkoholiale näkyy
jo rikostilastoissa. On totta, että näissä on
merkittäviä vaihteluita. Mutta on jo nyt totta, että sisäministeriön
taholta on arvioitu, että putkaan joutuminen, juopuminen
ja tämmöinen arjen pahoinpitelyrikollisuus ovat
lisääntyneet. Sisäministeriön
kansliapäällikkö on sanonut, että ei ole
mitään viitteitä siitä, etteikö vanha
sääntö pitäisi paikkaansa, että yksi
litra keskivertokulutukseen puhdasta alkoholia per aikuinen tuo
noin tuhat uutta pahoinpitelyrikosta. Sitten tähän
voidaan lisätä se, mitä aikaisemmin täällä kerroin, mitä korkeimman
oikeuden presidentti Sevón valiokunnalle tällä viikolla
kertoi, että hänen arvionsa mukaan, kun heidän
juttunsa ja ylipäätänsä tuomioistuinlaitoksen
jutut ovat tänäkin vuonna lisääntyneet,
niin siinä juttumäärien lisääntymisessä näkyy
selvästi pahoinpitelyjuttujen lisääntyminen
ja hänen mielestään siinä näkyy
nimenomaan tämä alkoholiasia.
Eli tämän verran tiedämme nyt. On
tietysti erittäin onnellista, jos kävisikin niin,
että viimeinkin tämä jo sadan vuoden
historia suomalaisissa väkivalta- ja alkoholitilastoissa
murtuisi ja siitä huolimatta, vaikka kävisi niin,
että alkoholin kulutus lisääntyy voimakkaasti,
niin väkivaltaisuus ei enää lisääntyisi.
Se olisi ilouutinen meille kaikille, koska totta vie me olemme jo
nyt aivan kirkkaalla ykkössijalla väkivaltaluvuissa koko
Euroopan unionissa niin perheen sisäisessä väkivallassa
kuin ihan sitten julkisessa katutilassa ja muualla olevassa väkivallassa.
Muuallakin olevassa väkivallassa tosin ovat suuressa roolissa
nimenomaan päihtyneet ihmiset. He pahoinpitelevät,
jopa tappavat joskus, jopa murhaavat nimenomaan tuttuja ja toisiaan.
Tämä ilmiö on jo aivan riittävän
vahva näinkin. Mutta tosiaan oma arvioni perustuu sekä asiantuntijoiden
jo tähän mennessä tehtyihin arvioihin
että todellakin poliisista kuultuihin viesteihin. Sen rohkenen
vielä sanoa, kun istun Diakonissalaitoksen hallintoneuvostossa,
että on päivänselvää,
että perheväkivaltaluvut ovat ainakin
Helsingissä kasvaneet valtavasti, mikä näkyy
lasten huostaanottojen merkittävässä lisääntymisessä,
nimenomaan semmoisten huostaanottojen lisääntymisessä, missä vanhemmat
ovat lisääntyneen alkoholinkäytön
takia kykenemättömiä huolehtimaan lapsistaan.
Tämä arvio on käsittääkseni
hyvin luotettava.
Sitten, arvoisa puhemies, vielä tähän
rahakehysasiaan, kun meillä on nyt valtiovarainvaliokunnan
asianomaisen jaoston puheenjohtaja Sinnemäkikin täällä läsnä.
Menokehyspaineet valiokunnan mielestä ovat siis useita
miljoonia euroja. Voidaan puhua todellakin, niin kuin ed. Sirnö sanoi,
yli 10:nkin luvuista, ja tähän eivät
vielä sisälly vankien terveydenhuollon parantamisluvut.
Se, mikä alkupuheenvuorosta jäi pois, on se, että nämä rahat,
mistä nyt puhutaan, ovat tätä muuta aktiviteettia,
mahdollisuutta, että vangit työskentelevät,
että he voivat osallistua näihin eri ohjelmiin,
mutta sen lisäksi tarvitaan vankien terveydenhuoltoon lisää rahaa.
Muun muassa valiokunta on ilolla pannut mietinnössäkin
merkille, että viimein käynnistyy tutkimus ADHD-oireyhtymästä vankilassa.
Jos sen tutkimuksen seurauksena osoittautuu tarpeita hoitoihin,
niin täytyy löytyä sitten aivan uutta
rahaa tälle hoidolle.
Valiokunta myös toteaa, että jotta kunnat
voisivat hoitaa vastuunsa tässä saattaen vaihtamisessa,
niin yksimielisesti valiokunta katsoo, että valtion on
järjestettävä kunnille lisää resursseja
tähän asiaan. Tähän liittyy
semmoinenkin yksityiskohta näin Pääkaupunkiseudun
näkökulmasta, että nyt kun monet pienemmät
kunnat aktiivisesti suorastaan karkottavat vankilasta vapautuvia kuntalaisiaan
pois, sitä ensimmäistä sosiaalivirastoluukulla
käyntiä he eivät voi estää,
mutta kun ei asuntoa anneta, palveluita ei anneta, käytännössä muullakin
tavoin osoitetaan hyvin selvästi, että et ole
tänne tervetullut, niin tämä vankilasta
vapautuvien joukko kasaantuu hyvin vahvasti Helsinkiin ja muualle
Pääkaupunkiseudulle. Osasyy tähän
on se, että kunnat muualla Suomessa eivät kanna
vastuitaan vankilasta vapautuvien osalta.
Investointitarpeista vielä sen verran, että tämän
hetken näkymissä investointeihin on niin vähän
rahaa, että vuonna 2010 on saatu aikaan vain sata uutta
vankilapaikkaa eli tämä ylibuukkaus näillä näkymin
tulee jatkumaan koko tämän vuosikymmenen erittäin
pahana. Ja näitä täälläkin
paljon puhuttuja hirveitä sellejä, joissa vielä siis
täytyy olla ämpäri öisin ja
ihmiset joutuvat omien jätöstensä kanssa
nukkumaan ja viettämään yönsä,
on vuosikymmenen lopussa näillä näkymin
360. Ensi vuoden aikana niitä tulee olemaan vielä viitisensataa.
Että tämmöisiä summia löytyisi
oikeusministeriön hallinnonalalta; kertaan vielä,
miksi niitä ei voi löytyä näistä budjettiraameista.
Syyttäjälaitos on pulassa. Syyttäjät
menettävät koko ajan merkittävän
määrän lahjakkaita, hyviä syyttäjiä muun
muassa poliisilaitokseen poliisijohtajatehtäviin sen takia,
että syyttäjälaitos ei pysty maksamaan
alkuunkaan kilpailukykyistä palkkaa suhteessa siihen, mitä poliisit
voivat maksaa. Myös asianajajakuntaan ja muihin tehtäviin
päteviä, hienoja syyttäjiä siirtyy
sen takia, että syyttäjillä ei ole voimavaroja.
Tuomioistuinlaitoksen rahapula on valtava ja näyttää pahentuvan
hyvin dramaattisesti, kun samaan aikaan kuitenkin hallituksen omienkin
selvitysten mukaan esimerkiksi hallinto-oikeuteen pitäisi
kiireellisesti saada 7—9 uutta tuomaria, jotka vielä lakivaliokunnan aikaisempien
selvitysten mukaan maksaisivat itse itsensä takaisin muun
muassa sen takia, että ympäristö- ja
ulkomaalaiskysymyksiä voitaisiin käsitellä kansantaloudellisesti
huomattavasti paremmin, jos olisi riittävä määrä tuomareita.
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on kaikista suomalaisista ministeriöiden
yhteydessä tai alaisuudessa tai viitekehyksessä toimivista
tutkimuslaitoksista aliresursoiduin. Kun valtioneuvosto itse selvitti
jokaisen ministeriön tutkimusresursseja, niin suhteessa
olemassa oleviin resursseihin — jotka siis muutenkin ovat
oikeusministeriöllä olemattoman pienet — vielä suhteessa
niihin olemattoman pieniin resursseihin tutkimukseen on osoitettavissa
selvästi vähemmän rahaa kuin muilla ministeriöillä.
Oikeusministeriö on tässäkin suhteessa
erittäin suuressa pulassa, kun samaan aikaan taas sitten
oikeuspoliittisen keskustelun taso esimerkiksi iltapäivälehdissä sen kun
vaan huononee eikä semmoista kansantajuista, helposti luettavaa
tietoa oikeusjärjestelmän toiminnasta pystytä tuottamaan,
koska oikeuspoliittiselle tutkimukselle ja Oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle
ei ole rahaa.
Että tämä itkuvirsi olisi täydellinen,
niin valiokunnassa on kyllä ollut nähtävissä jo
pitkän aikaa, että oikeusministeriöön
on pystytty palkkaamaan vuosien varrella loistava henkilökunta,
se on kyllä juristikunnan eliittiä, mutta nyt
on ollut kymmenen vuotta EU-jäsenyyttä, kymmenen vuotta
jo sitä, että suomalainen virkamies vastaa vähintään
kymmentä saksalaista virkamiestä, vastaa todella
monesta EU:n työryhmästä, valmistelusta,
kotimaisesta lainsäädännöstä,
ja kun jo nyt nähdään, että oikeus-
ja sisäasioissa valmisteluvastuut vaan kasvavat, niin kyllä myös virkamiesten
tarve on merkittävä.
Tästä kaikesta kokonaisuudesta ei voi muuhun
päätyä kuin siihen, mitä valiokunta
tässäkin yhteydessä on yksimielisesti,
rohkenen sanoa, huutanut: budjetissa on jatkossa kehysten muututtava.
Oikeusministeriön hallinnonalan sisältä ei
löydy semmoisia rahoja kuin oikeusministeriö ja
oikeusvaltio tarvitsevat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni meidän pitää löytää oikeusministeriön
toimialalle enemmän resursseja, aivan kuten lakivaliokunnan
puheenjohtaja täällä sanoi, kautta linjan,
mutta erityinen huoli minulla on vankeinhoidon tilasta. Todellakin
meidän pitää saada myös uusia
vankeinhoitolaitoksia, vaikkapa useasti täällä mainitsemani
Haapamäen vankeinhoitolaitos, mutta myös muutoin,
että ei ole sitä tilanahtautta, joka tällä hetkellä estää vankeinhoitotoimintaa.
Näistä tulee vankien säilytyspaikkoja,
mikä ei ole tarkoituksenmukaista, ja pahimmillaan vielä rikollisuuden
korkeakouluja, joten vankeinhoitolaitoksen tarkoitusperien takia
sinne on voitava osoittaa riittävät voimavarat
ja samoin, kuten valiokunnan puheenjohtaja äsken mainitsi,
myös kunnille voimavaroja, että siihen nivelkohtaan,
kun vangit vapautuvat ja vastuuta tulee kunnille, voidaan järjestää mahdollisimman
hyvä siirtymävaihe, jotta uudelleen ei tarvitsisi
joutua vankilaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on kysymyksessä hyvin
merkittävä vankeuslakipaketti, ehkä vuosisadan
paketti, joten lienee paikallaan myöskin täältä puhujakorokkeelta
valiokunnan jäsenenä kommentoida muutamalla sanalla
tätä merkittävää lakiuudistusta.
Näyttää julkisuudessa olevan vähän
sen tyyppistä ajatusta, että tämä lakipaketti
olisi hyvin humanistinen, mutta itse haluan korostaa, että täällä on
myöskin hyvin paljon niin sanottuja konservatiivisia osia,
jotka vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten kansalaisten oikeustaju
paranee tämän vankeuspaketin osalta. Otan esimerkiksi
tämän jäännösrangaistusasian,
joka on ollut hyvin pitkään lakialoitteen kohteena
täällä eduskunnassa. Meillä on
ollut vakiintunut käytäntö, että vaikka
uusintarikollinen tekee hyvinkin törkeän rikoksen,
niin jäännösrangaistuksen osuus on ollut
ainoastaan yksi kuukausi. Lakivaliokunta myöskin mietinnön
perusteluissaan toteaa, että jatkossa tämä voi
johtaa myös siihen, että jäännösrangaistukset
tulevat olennaisella tavalla pidentymään jatkossa.
Tämä on yksi asia, joka vaikuttaa myöskin
siihen, että ne vaikuttavat ennalta ehkäisevästi
rikollisuuteen ja uusintarikollisuuteen ja sitä kautta
siihen pyrkimykseen, mikä meillä kaikilla
yhteisesti on.
Tässä lakiesityksessä on vangin oikeudet
ja velvollisuudet tietenkin päivitetty 2000-luvulle, ja
niin kuuluukin tehdä — korostan: niin oikeudet
kuin myöskin velvollisuudet. Meillä on jatkossa
rangaistusajan suunnitelma, johon myöskin täytyy
vangin sitoutua, mikäli hän aikoo päästä vapauteen
siinä ajatuksessa, mikä tällä uudistuksella
on. Meillä on myöskin tässä esityksessä paljon
päihdehuollon jatkotoimenpiteitä, ja päihdehuolto
pitää sisällään myöskin
huumeet ja sen tyyppiset lääkeaineet.
Ministeri viittasi täällä jo tähän
valvottuun koevapauteen ja oikeusministeriön siitä tekemään
esitykseen. Korostan vain, että nykymaailma on muuttunut
siihen suuntaan ja siitä on myöskin kansainvälisiä kokemuksia,
että valvottu koevapaus voidaan toteuttaa uusilla innovaatioilla
ja teknisillä välineillä aika onnistuneestikin.
Tästä saadut kokemukset muista länsimaista ovat
olleet hyvin positiivisia. Suomenkin on syytä teknologisesti
korkeasti kehittyneenä maana ottaa käyttöön
valvottu koevapaus, mutta korostan, että valvottu koevapaus
on aina lievempi vaihtoehto kuin jatkaa rangaistuksen suorittamista
vankilassa ja siten nämä perusoikeudet tähän liitettyinä eivät
voi olla se pääkohta, jonka perusteella esimerkiksi
teknisiä välineitä hylätään
eikä niitä voitaisi käyttää jatkossa
valvottuun koevapauteen.
Yksi asia oli myöskin alle 21-vuotiaitten ehdonalaiseen
vapauteen pääsyn raja, joka nyt sitten laski tässä esityksessä yhteen
kolmasosaan. Sain myös jo ensimmäiset kommentit
kentältä, joissa todettiin, että tämä uudistus
ei ole välttämättä huono, koska
se myös alentaa tuomioistuimen kynnystä antaa
jatkossa vankeusrangaistus esimerkiksi ehdollisen vankeusrangaistuksen
tai jonkun muun rangaistuksen sijaan, koska tiedetään,
että se tuomio, joka annetaan esimerkiksi minimirangaistuksen
mukaisena jostakin törkeästä teosta,
käytännössä johtaa tähän
kolmasosan todelliseen vankilassaoloaikaan. Näitä oikeusvaikutuksia
me emme varmasti vielä pysty tässä vaiheessa
arvioimaan, mutta tämäkään ei
välttämättä ole niin sanottua
hyysäämistä, kuten jotkut ilkeästi
tästä kohdasta ovat sanoneet, vaan toimii myöskin
toiseen suuntaan, että kynnys tuomion antamiseen on alempi.
Täällä käytiin keskustelua
myöskin näistä resursseista, ja myöskin
yhdyn siihen, että tämä 2,8 miljoonaa
euroa lienee se alin kipukynnys, joka ensi vuoden budjettiin täytyisi
saada, jotta tämä laki saataisiin asianmukaisesti
voimaan ja täytäntöön ja sitä kautta
päästäisiin aleneviin vankimääriin.
Suurin ongelma tulee jatkossa varmasti olemaan se,
että tähän lakiesitykseen ja mietintöön
sisältyy hyvin toiveikaskin ajatus siitä, että nämä päihdehuollon
jatkotoimenpiteet onnistuvat myöskin vankilan ulkopuolella.
Tässä on tietenkin olennaisena asiana viranomaisten
välinen yhteistyö, kuntien sosiaali- ja terveysviranomaisten
yhteistyö ja myöskin todellinen halu ja usko siihen,
että myöskin vankilasta vapautuva vanki voi viettää päihteetöntä elämää.
Se vaatii tietenkin myöskin kunnilta resursseja. Täällä on
jo moneen kertaan viitattu, että lakivaliokunta tähdentää,
että kunnat eivät lähde varmasti toivotulla
tavalla tähän toimintaan mukaan, ellei niille
myöskin osoiteta resursseja.
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö lakivaliokunnasta
oli jälleen kerran yksimielinen. Esimerkiksi me kokoomusoppositiossa
emme ole jättäneet lakivaliokunnassa vielä tällä vaalikaudella yhtään
vastalausetta emmekä eriävää mielipidettä.
Myönnän, että tässä lakiesityksessä oli
sellaisia kohtia, joista sen olisi mielellään
voinut jättää ja keskustella siitä,
onko tämä kaikilta osin aivan oikeansuuntainen,
mutta konsensus johtaa yleensä siihen, että kaikki
antavat omista näkökulmistaan periksi, ja tässä on
tämä pienin yhteinen nimittäjä.
Toivon ainoastaan sitä, että tämä lakiesitys
johtaa siihen keskeiseen tarkoitukseen, että Suomen vankilassa
olevien vankien määrä alkaa vähentyä ja
uusintarikollisuus vähentyä. Ne ovat tämän
lakiesityksen keskeiset tavoitteet.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Jag vill konstatera till kollegan
Salo att humanism är nog inte så farlig som ni
tror.
Ei humanismi ole niin vaarallista. Se, mitä yritin
tähdentää humanismin osalta, on, että minun mielestäni,
kun talo ja valiokunta kokee huolta vankeinhoidon resursseista,
se osoittaa kyllä yhteiskunnan todellakin tasokasta keskustelua
ja humanismia — siinä tarkoitin tätä humanismia.
Mitä tulee näihin tilastoihin, sanotaan, alkoholin
vaikutuksesta, niin tiedämme, että vaikutuksia,
lisääntynyttä kulutusta on, mutta emme
vielä esimerkiksi kaikkein väkivaltaisimpia rikoksia voi
suoraan tähän yhdistää. Tämä oli
lähinnä toteamus ed. Tuija Braxille. Aina tämmöisissä asioissa
tietysti on niin, että lisävalveutuneisuus esimerkiksi
poliisin puolella johtaa joskus siihen, että enemmän
rikoksia tulee ilmoitettua. Muun muassa me olemme kaikki samaa mieltä,
että poliisin ja syyttäjien lisääntynyt
valveutuneisuus perheväkivallassa on tärkeätä,
jotta ne hirveät luvut Suomen osalta saataisiin vähennettyä.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Thors provosoitui, vaikka tarkoitukseni
ei ollut provosoida. Korostan vaan, että tietenkin on näin
kuin te äsken kerroitte, mutta viittaan myöskin
tässä mietinnössä oleviin arvioihin
ja siihen keskusteluun, mitä täällä esittelypuheenvuorossa
käytiin, että on puhuttu tämän
niin sanotun humanismin osalta yli 10 miljoonan euron rahoitustarpeesta.
Se vielä tätä lakiesitystä annettaessa
oli 5,8 miljoonaa euroa. Nyt se kipupiste tässä esityksessä on
2,8 miljoonaa euroa. Siltä osin voi sanoa, että humanismi
on pikkuhiljaa mennyt alaspäin koko ajan ehkä realismin
suuntaan, kun tiedetään se, että valtion
rahoituskehykset ovat tiukat. Mutta niin kuin kerroin, niin yhdyn
tähän 2,8 miljoonaan euroon. Se on varmasti se
minimieuromäärä, mitä tarvitaan, jos
halutaan, että tämä lakiesitys toimii
vähintäänkin toivotulla tavalla.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Olen miettinyt pitkään,
miksi ylipäätänsä olemme askarrelleet
tälläkin eduskuntakaudella vankeuslakipaketin
kanssa niin huolella. Olen miettinyt sitä, että kyseessä on
lakipaketti, joka on itse asiassa sosiaalipolitiikkamme korjaus-
ja paikkauspaketti. Siinä, missä ennaltaehkäisyssä on
epäonnistuttu, valitettavasti jälkihoitoa joudumme
tekemään yhteiskuntana vankiloiden osalta. Jostain
syystä sosiaalipolitiikkamme ei ole onnistunut siinä,
että rikollisuus, joka perustuu köyhyyteen tai
syrjäytyneisyyteen tai muihin elämänoloihin,
olisi kadonnut Suomesta. Pitää myös muistaa,
että tällä hetkellä vankilakierteessä oleva
aikuisväestö on Suomen köyhin, se on Suomen
sairain ja Suomen syrjäytynein väestönosa.
Täällä puhuttiin tästä rahoituksesta
vankiloiden osalta. Tämä vankiloiden rahapula
ei ole, myönnettäköön, edes
tämän hallituskauden aikaansaannosta, vaikka se
tämän hallituskauden aikana on syventynyt. Taustalla
on hyvin paljon pitemmät juuret ja todennäköisesti
osittain myös ehkä hivenen asenteet, tässäkin
talossa. Oikeusministeriön sisällä on
sisäisillä siirroilla pyritty paikkaamaan pahimpia
puutteita, mutta jostain syystä suuriakin ongelmia on jätetty
muhimaan ja ne ovat tietysti vuosi vuodelta kertautuneet. Nostan
tässä hattua, en pelkästään
omalle eduskuntaryhmälle, vaan ylipäätänsä oppositioryhmille,
siitä, että lähes kaikki oppositioryhmät ovat
omissa varjobudjeteissaan tai varjoesityksissään
talousarvioissa nostaneet vankilat ja vankien olosuhteet yhdeksi
keskeiseksi korjauskohdaksi.
Kuten ed. Sinnemäki täällä jo
totesi, jopa ensi viikolla käsittelyyn tässä salissa
tuleva lisätalousarvio tälle vuodelle
sisältää parikin vastalausetta, joissa
samaan asiaan on kiinnitetty huomiota. Vasemmistoliiton osalta se
summa, jota pelkästään tälle
vuodelle esitetään, on 2 miljoonaa euroa. Tietysti
kun puhumme nyt tästä erittäin suuresta
uudistuksesta, jota tämä vankilalakipaketti käsittelee,
niin ei tarvitse olla kovinkaan suuri nero tajutakseen, että se
lakivaliokunnan edellyttämä 2,8 miljoonaa on namurahoja siihen
todelliseen tarpeeseen verrattuna, jos pelkästään
yhden vuoden aikana nykyisten toimintojen ylläpitoon tarvitaan
2 miljoonaa euroa kesken vuotta lisää.
Arvoisa puhemies! Vankiloiden kohdalla osa tästä rahoitusongelmasta
on aiheuttanut sen, että meillä on huomattavasti
jälkeenjäänyt henkilöstökehitys
vankiloissamme. Palkkauksesta en viitsi puhua, koska olemme tällä viikolla
keskustelleet valtion tavasta hoitaa työntekijäinsä palkkauksia
ja niistä käytäviä neuvotteluja
Rajavartiolaitoksen rikkurilain yhteydessä. Mutta pelkkä henkilöstön
määrä on romahtanut itse asiassa muutamassa
vuodessa huomattavasti, kun sitä verrataan vankiluvun kasvuun.
Vuosituhannen vaihteessa vielä tilanne oli niin, että yhtä vankia kohti
vankiloissamme oli lähes yksi työntekijä. Tällä hetkellä pikavauhtia
ollaan tulossa tilanteeseen, jossa yhtä työntekijää kohti
on jo puolitoista vankia. Totta kai, koska siis työ vankiloissa
ei ole 9—17-duunia, vaan se on ympärivuorokautista
työtä vankien parissa — kyse on siis
useammasta vuorosta — ilmiselvästi meillä on
tarvetta jo pelkästään työntekijöiden
turvallisuussyistä pohtia, mitä voimme tehdä henkilöstömäärille näissä ylibuukatuissa
vankiloissa. Siihen tulevat hienot suunnitelmat eivät pelkästään
riitä, vaan myös fyysisesti pitää miettiä,
miten vankiloiden työntekijöiden turvallisuus
turvataan niin, että siellä on riittävästi
voimavaroja suunnattuna ja riittävästi työntekijöitä.
Valitettavasti tämä hirvittävän
nopea romahdus henkilöstön suhteessa vankimäärään
on jo heijastunut lisääntyneinä sairauspoissaoloina,
ja epäilemättä tulevaisuudessa työssäjaksamisongelmat
tulevat myös kasvamaan vankiloissa, erityisesti vanginvartijoitten
kohdalla. Kieltämättä, kun huhut hyvästä työnantajasta
nimeltä valtio tälläkin viikolla ovat
saaneet ehkä vähän vääränlaista
sävyilyä, niin voi olla, että tulevaisuudessa,
koska myös vankiloiden kohdalla on pitkälti menossa
eläköityminen, niin kuin koko julkisella sektorilla
muutenkin, meillä voi olla iso ongelma saada pysyvää ja
pystyvää henkilöstöä niihin olosuhteisiin,
missä tällä hetkellä vankiloissa työskennellään.
Tähän lakipakettiin liittyy myös
toinen henkilöstöön liittyvä huolenaihe,
ja se on tietysti kuntouttavaan työhön ja erilaisiin
ohjelmiin liittyvä resursointi. On nimittäin niin,
että kotona ei kuntoutustyötä tehdä eikä päihteettömyysohjelmia hoideta.
Kyllä siihen vaaditaan ammattitaitoista henkilökuntaa,
jolla myös on aikaa tehdä sitä työtä.
Nimittäin kuntoutustyö, työnohjaus ja
koulutus ovat pitkälti lähityötä,
ja se, että on mahdollisuus kerran päivässä tavata
vankeja tai on mahdollisesti jopa niin, että yhden henkilökuntaan kuuluvan
sairastuessa koko kuntoutusohjelma saattaa pysähtyä useimmiksi
viikoiksi, ei mielestäni vastaa sitä henkeä,
mitä tällä lakipaketilla haetaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan muistuttaa siitä,
että meillä on tietyllä tavalla budjettiriihen jälkeisenä aikana
kaksi mahdollisuutta, ja tässä mielessä tietysti
oikeusministeri Koskinen on avainasemassa jo ennen budjettiriihtä ja
sen aikana. Nimittäin meillä on mahdollisuus joko
säästää nyt, mikä tarkoittaa
sitä, että tämä sama ongelma
säilyy ja pitkällä ajalla olemme sellaisen menopommin
edessä, että todennäköisesti
monikaan ei sitä usko, plus että siihen sisältyy
myös suhteellisen suuria turvallisuuteen liittyviä riskejä,
tai jo budjettiriihessä tai viimeistään
välittömästi budjettiriihen jälkeen
täällä eduskunnassa taataan riittävällä panostuksella
jo nyt se, että saadaan toimimaan tämä järjestelmä.
Väittäisin, että tällä tavalla
saamme säästöjä hyvin lyhyessäkin
ajassa. Lisäksi tässä rahapuolessa on
muistettava se inhimillinenkin puoli, että yksikin päihteetön
elämä ja yksikin rikokseton elämä on panoksensa
arvoinen, koska uusimisrikollisuuden vähentäminen
on selvää rahaa kansantaloudelle.
Yleiskeskustelu päättyy.