7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi puolustusvoimien ravitsemispalvelujen
yhtiöittämisestä
Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta on laatinut mietinnön
hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi Puolustusvoimien
ruokahuollon yhtiöittämisestä. Mietintöön
sisältyy kolme vastalausetta: perussuomalaisten, keskustan
ja vasenryhmän.
Ehdotettu Puolustusvoimien ruokahuollon yhtiöittäminen
on osa käynnissä olevaa puolustusvoimauudistusta,
ja sillä tavoitellaan osaltaan Puolustusvoimien toimintojen
kustannustehokkuuden kehittämistä sekä toiminnan
ja talouden tasapainottamista. Ruokahuollon yhtiöittämisellä pyritään
vastaamaan valtion tuottavuusohjelman asettamiin tavoitteisiin sekä aikaansaamaan
säästöjä.
Ruokahuollon yhtiöittämisen tavoitteena on myös
luoda edellytykset Puolustusvoi-mien ravitsemuspalvelujen toiminnan,
laadun ja palvelujen pitkän tähtäimen
kehittämiselle.
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimat on kaikissa oloissa vastuussa
joukkojensa ravitsemuspalvelujen toimivuudesta. Ehdotettu uudistus
ei muuta tätä peruslähtökohtaa,
vaikka ruokahuollon palvelut hankitaankin jatkossa ostopalveluna osakeyhtiöltä.
Puolustusvoimilla on yhtiöittämisen jälkeenkin
kokonaisvastuu ravitsemuspalveluista, sillä Puolustusvoimat
vastaa edelleen poikkeusolojen elintarvikehankinnoista, kenttä- ja
alusmuonituksesta sekä henkilöstön kouluttamisesta
näihin tehtäviin.
Puolustusvoimien ruokahuollon tuottaa tällä hetkellä vuonna
2006 perustettu Puolustusvoimien Ruokahuollon Palvelukeskus, jolla
on esikunnan ohella 25 muonituskeskusta eri puolilla maata. Ehdotettu
yhtiöittäminen toteutetaan liiketoimintasiirtona
siten, että valtio merkitsisi perustettavan yhtiön
koko osakekannan ja valtioneuvoston kanslia vastaisi yhtiön
omistajaohjauksesta. Valtio sijoittaisi apporttina yhtiöön Puolustusvoimien
Ruokahuollon Palvelukeskuksen käyttö- ja vaihto-omaisuuden.
Yhtiölle tulisi neljän vuoden suoja-ajaksi yksinoikeusluonteinen
asema Puolustusvoimien ravitsemuspalvelujen tuottamiseen. Suoja-ajan
ja kahden vuoden pituisen siirtymäajan jälkeen
ravitsemuspalvelut kilpailutettaisiin hankintalain mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnitti käsittelyssään
erityistä huomiota perustettavan yhtiön palvelukseen
siirtyvän henkilöstön asemaan. Valiokunta
kiinnitti tässä yhteydessä huomiota hallituksen
esityksen osittain puutteelliseen valmisteluun erityisesti esityksen
työoikeudellisten vaikutusten ja tilanteeseen sovellettavan
lainsäädännön kuvauksen sekä sukupuolten
tasa-arvoon liittyvien vaikutusten arvioinnin osalta.
Puolustusvaliokunnan mietinnössä painotetaan,
että työntekijöihin ja palvelussuhteen
ehtoihin sovelletaan, mitä laissa tai sen nojalla säädetään
ja määrätään sekä mitä työehtosopimuksessa
ja työsopimuksessa sovitaan. Mietinnössä todetaan,
että lakiehdotuksen henkilöstön palvelussuhteen
muutosta koskeva 5 § on samansisältöinen
kuin eräiden organisaatiomuutoslakien, kuten esimerkiksi
lain Yliopistojen palvelukeskuksen muuttamisesta osakeyhtiöksi,
vastaavat pykälät.
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta painottaa mietinnössään
varautumiseen ja huoltovarmuuteen liittyvien kysymysten merkitystä avattaessa
Puolustusvoimien ravitsemuspalveluja kilpailulle. Valiokunta edellyttääkin
mietinnössään, että puolustusministeriö antaa
valiokunnalle suoja-ajan ja siirtymäajan kuluessa vuosittain
selvityksen Puolustusvoimien ruokahuollon kehittämisestä muun
muassa varautumiseen ja huoltovarmuuteen liittyvien kysymysten osalta.
Edellä esitetyn perusteella puolustusvaliokunta päätyi
ehdottamaan, että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Esitys Puolustusvoimien ravitsemuspalvelujen yhtiöittämisestä on
valmisteltu kaiken kaikkiaan hyvin puutteellisesti. Kyseessä on
edellisen puolustusministerin perintö, joka laitetaan jakoon ministerivaliokunnan
äänestyksen
jälkeen, ja todellakaan tuossa äänestyksessä hallituksen
niin sanotusta punavihreästä enemmistöstä ei
ollut jälkeäkään. Hallitus ja
valtio työnantajana näyttävät
karmean esimerkin palkkadumppauksesta ja työehtosopimusshoppailusta.
Paha siinä on mennä opastamaan yksityisiä yrityksiä vastuullisesta
työnantajaroolista, jos oma pesä sotketaan tällä tavalla.
Ei ole ihme, että valiokunnassa jätettiin kolme
vastalausetta, joissa kaikissa vaaditaan esityksen hylkäämistä,
ja nämä vastalauseet ovat sisällöltään
aivan yhdensuuntaisia.
Valiokunnalla ei ole ollut käytössä esimerkiksi
vertailevia kustannuslaskelmia erilaisista ravitsemuspalvelujen
järjestämismalleista. Myöskään
sukupuolivaikutusarviointia ei ole tehty, mikä jo sinällään
on täysin käsittämätöntä.
Professori Niklas Bruun on antanut valiokunnalle suorastaan tyrmäävän
lausunnon. Hän toteaa muun muassa seuraavaa: "Hallituksen
esityksen työoikeudelliset vaikutukset ja tilanteeseen
sovellettava lainsäädäntö kuvataan
puutteellisella tavalla." Ja edelleen: "Esityksessä ei
ole selvitetty lainkaan sitä, onko kysymyksessä henkilöstön kannalta
sellainen muutostilanne, johon tulevat sovellettavaksi liikkeen
luovutusta koskevat kansalliset säädökset
ja Euroopan unionin direktiivi." Liikkeen luovutuksessahan ydin
on se, että työvoimaa ei oteta luovutuksen saajan
palvelukseen, vaan se siirtyy uuteen organisaatioon ja työntekijän
mukana siirtyvät myös työsuhteen tekemisen
ehdot ja oikeudet. Näin se menee, kun se oikein tehdään.
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaho on omassa vastalauseessaan
eritellyt hyvin esiin nousseita puutteita. Hän varmaan
esittelee myöhemmässä keskustelussa sen
perustelut yksityiskohtaisesti. Tässähän
on ensinnäkin kyse ideologisesta yksityistämisestä,
jolle ei löydy asiaperusteita. Yhtiöittämisen
perimmäisenä tavoitteena on siirtää tehokkaaksi
havaittu ja kannattava Puolustusvoimien oma ruokahuollon palvelutuotanto
ja 64 miljoonan euron liikevaihto alan suurimpien yksityisten yritysten
omistukseen. Me vastustamme yksiselitteisesti julkisen sektorin palvelutuotannon
yksityistämistä. Siitähän tässä on
kyse, sillä niin monta kertaa aiemminkin yhtiöittämistä on
seurannut yksityistäminen.
Yhtiön palvelukseen siirtyvistä ruokahuollon työntekijöistä naisia
on yhdeksän kymmenestä. Ilmeisesti on niin, että marginaaliseksi
arvioidun naisvaltaisen työntekijäjoukon oikeuksia
voidaan räikeällä tavalla polkea ilman,
että siitä nousee suurempi häly. Missä on
solidaarisuus, missä on joukkovoima silloin, kun pienipalkkaiset
naiset tarvitsevat apua? Toivonkin, että niin eduskunnan
nais- kuin miesverkostokin heräävät tässä asiassa
ja ryhtyvät puolustamaan tasa-arvoa. Professori Bruun,
Maanpuolustuksen Henkilökuntaliitto ja JHL tuovat lausunnoissaan
selkeästi esille sen, miksi tätä esitystä ei
pidä hyväksyä.
Esitän, että puutteellisen ja puolueellisen
valmistelun vuoksi hallituksen esitys palautetaan puolustusvaliokunnalle,
jolle perustuslakivaliokunnan sekä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan on annettava lausunto.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä Puolustusvoimien
ravitsemispalvelujen yhtiöittämiseksi on pohjimmiltaan kyse
valtion aiemman, niin sanotun tuottavuusohjelman aiheuttamasta tarpeesta
vähentää henkilötyövuosia.
Purun toiminta on tällä hetkellä taloudellisesti
ja toiminnallisesti tehokasta. Tehostamistoimenpiteiden vuoksi ravitsemispalvelujen
tehtävissä olevaa henkilöstöä on
jo sen viiden toimintavuoden aikana supistettu yli 200 henkilöllä.
Henkilömitoitus on nyt minimissään.
Hallitus perustelee yhtiöittämistä kustannussäästöillä.
Hankkeen kokonaishyötyä valtiolle on kuitenkin
aiheellista epäillä. Tavoitellut miljoonien eurojen
säästöt saadaan aikaan lähinnä henkilökustannuksista
eli työntekijöiden työehtoja huonontamalla.
Myöhemmin edessä ovat epäilemättä myös
irtisanomiset.
Perustettavan valtio-omisteisen ja valtioneuvoston kanslian
hallinnonalaan kuuluvan Leijona Catering -nimisen osakeyhtiön
käynnistämiskustannukset ovat huomattavat. Yhtiön
työntekijät siirtyvät noudattamaan työehtosopimusta, jonka
työehdot ovat valtion nykyisiä sopimuksia huomattavasti
heikommat. Tällaisen palkkadumppauksen seurauksena jo ennestään
matalapalkkaisten, pääasiassa naisten, ansiot
pienenisivät heti ensi vuoden alusta arviolta 15 prosentilla.
Neljän vuoden suoja-ajan jälkeen tuo luku tulee
olemaan noin 25 prosenttia. On myös syytä huomata,
että puolustusvoimauudistuksen johdosta irtisanomiset ovat
mahdollisia jo suoja-aikana.
Hallituksen esitys rikkoo räikeästi sukupuolten
välistä tasa-arvoa. Toimillaan hallitus osoittaa,
että naisvaltaisen alan yhtiöittämisessä eivät päde
samat säännöt kuin miesvaltaisen. Tämän esityksen
hyväksyminen läpihuutojuttuna voi johtaa palkka-alekäytännön
yleistymiseen julkisen sektorin naisvaltaisissa tehtävissä.
Tätäkö hallitus haluaa?
Heikosti ja kiireellä valmistellussa hallituksen esityksessä ei
edes yritetä arvioida asianmukaisesti sen vaikutuksia tasa-arvoon,
ja esityksen työoikeudelliset vaikutukset sekä tilanteeseen sovellettava
lainsäädäntö kuvataan puutteellisella
tavalla. Siksi perussuomalaisten puolustusvaliokunnan valiokuntaryhmän
mielestä myös työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan olisi pitänyt saada antaa hallituksen
esityksestä lausunto.
Arvoisa puhemies! Tasa-arvon lisäksi hallituksen esitys
on ongelmallinen maanpuolustuksen kannalta. Pääesikunnankin
kaksi vuotta sitten antaman lausunnon mukaan Purun oman toiminnan
kehittäminen olisi Puolustusvoimien kannalta parempi ratkaisu
kuin yhtiöittäminen, joka ei välttämättä edes
tuota todellisia säästöjä. Pääesikunnan
mielestä oman toiminnan kehittämistä puoltavat
huoltovarmuus ja kustannusten parempi ennakointi. Yhteensä kuuden
vuoden suoja- ja siirtymäaikojen jälkeen puolustusvoimien
ruokahuolto voi päätyä tarjouskilpailun
jälkeen monikansallisen suuryhtiön hoidettavaksi. Mikä on
silloin huoltovarmuus?
Armeija marssii vatsallaan. On yhteiskunnan kokonaisedun kannalta
parasta, että Puolustusvoimien ruokahuolto jatkuu itsenäisenä toimintana.
Siksi perussuomalaiset eivät voi kannattaa lakiehdotusta,
vaan tulemme sen toisessa käsittelyssä esittämään
hylkäämistä.
Käsittelyn tässä vaiheessa, arvoisa
puhemies, kannatan edustaja Mustajärven tekemää esitystä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Markus Mustajärvi on edustaja Jussi Niinistön
kannattamana tehnyt ehdotuksen asian lähettämisestä puolustusvaliokuntaan,
jolle perustuslakivaliokunnan ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan tulee antaa lausunto. Tästä ehdotuksesta
on äänestettävä, ja äänestys
suoritetaan huomenna pidettävässä täysistunnossa.
Asian käsittely keskeytetään.