3) Lakialoite laiksi äitiysavustuslain muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Sali on aika tyhjä, mutta se
ei estä asioita viemästä eteenpäin,
niin kuin tiedämme.
Tämä esitys ei perustu hallituksen esitykseen, vaan
lakialoitteeseen, jonka ensimmäinen allekirjoittaja on
ed. Pirjo-Riitta Antvuori ja muut allekirjoittajat niin ikään
valtiovarojen sosiaali- ja työjaoston jäseniä,
kuten olen ymmärtänyt. Kansainvälisestä adoptioavustuksesta
on vuosien varrella tehty useita aloitteita tämän
eduskunnan aikanakin, ja valiokunta on ottanut ne tässä yhteydessä käsittelyyn.
Olen erittäin mielissäni siitä, että tämä asia
on nyt saatu vielä ennen kesätaukoa hoidetuksi
loppuun, sillä meillähän on nyt vastikään
esitelty myöskin hallituksen esitys hedelmällisyyshoidoista,
ja oikeastaan pidän hirveän hyvänä asiana,
että tämä marssijärjestys nyt näin
tuli, että tämä asia tulee ratkaistuksi
tässä edellä.
Sitten voidaan ryhtyä tähän spekulaatio-osastoon
tietenkin. Mehän tiedämme kysymyksen taustasta
sen, että ensinnäkin odotimme tämän asian
ratkaisua jo tämän vuoden varsinaiseen budjettiin.
Petyimme, kun sitä ei sinne tullut, ja sen pettymyksen
ilmauksena eduskunta sitten teki asiasta lausuman, että tämä asia
olisi pitänyt ottaa ja hoitaa kuntoon ensimmäisessä kevään
lisätalousarviossa. Näin ei hallitus kuitenkaan
menetellyt. Tämä tilanne käynnisti nyt
sitten tämän varsin poikkeuksellisen menettelytavan
aika pientä joukkoa ihmisiä koskevassa, mutta
erittäin tärkeässä asiassa.
Lapsettomuus on kipeä ongelma, senhän tiedämme.
Huomasin, arvoisa puhemies, että valiokunnan mietintöön
jäi kyllä yksi kauneusvirhe, kun täällä sanotaan:
"Lapsettomuus on kipeä ongelma monille ja heille adoptio
on ainoa mahdollinen tapa saada lapsia." Näinhän
ei välttämättä ole, koska juuri
tuo hedelmällisyyshoito on sitten myöskin yksi
tapa jopa onnistua siinä, jos ensin onkin näyttänyt,
että lapsettomuus tuottaa vaivaa, mutta sitten näitten
hoitojen johdosta siitä päästään
eteenpäin.
Kansallisten adoptioiden tukeminen on senkin johdosta hirveän
tärkeää, että meillä Suomesta
adoptioon luovutettavien lasten määrä on
ollut erittäin pieni. Voi sanoa, että jopa nämä kansainväliset
adoptiotkin ovat niin kysyttyjä, että kaikkea,
mitä halutaan, ei pystytä toteuttamaan. Kaksisataa
kansainvälistä adoptiota meillä on vain vuodessa,
ja tämä jo kertoo sen, että kovin suuresta
rahamäärästäkään
tämän esityksen osalta ei todellakaan ole kysymys.
Lakialoite lähti siitä, että asetuksella
tarkemmin määrättäisiin tämän
tuen suuruus. Näin päätettiin myöskin
valiokunnassa tehdä. Taustallahan on se tieto, että kansainväliset
adoptiot maksavat lapsen kotimaasta riippuen noin 3 200—15 000
euroa. Hallituksen piirissähän oli hahmoteltu
omaa esitystä tästä asiasta, josta syystä ministeriössä valmistelua
oli jo tehty verrattain pitkälle. Kun kuulimme ministeriön
asiantuntijaa tänään valiokunnassa, niin
hän sitten toikin esille sen hahmotelman, millä tavalla
näitä tukia lapsen kotimaan mukaan voitaisiin
ryhmitellä. Esimerkiksi on ajateltu, että Virosta
adoptoitavan kohdalla voitaisiin maksaa 1 900 euron tuki, Kiinasta
ja Kolumbiasta 4 500 euron tuki ja muista maista 3 000
euron tuki. Asetus on joustava tapa toimia silloin, kun tämän
tyyppisiä asioita on hoideltava, koska olosuhteet myös
muuttuvat. Kustannukset voivat muuttua, ja maitten ryhmittely näihin
kolmeen kategoriaan voi olla myöskin muutoksen kohteena.
Me emme ole muutoin sitten hirveän paljon ohjastaneet sitä,
miten tämä tuki tultaisiin maksamaan.
Toinen seikka, joka on tietysti tärkeä, on
se, miten suhtaudutaan sisarusten adoptointiin. Lakialoitehan oli
lähtenyt siitä, että adoptoitaessa sisaruksia
niistä muista lapsista ei sitten maksettaisi mitään
korvausta tai tukea, mutta valiokunta päätyi kyllä toiseen
käsitykseen tässä asiassa. Nyt olemme
sitten lakialoitetta muuttaneet niin, että toinen ja seuraavat
samalla kertaa adoptoitavat saisivat 30 prosenttia siitä tuen
määrästä, joka maksetaan ensimmäiselle
adoptoitavalle lapselle. Kustannuserot eri maitten kesken on huomioitu,
niin kuin totesin, jo siinä varhaisemmassa vaiheessa, joten
prosenttinen lähestymistapa tämän toisen
lapsen tuen määrän määrittelyssä katsottiin
mahdolliseksi.
Sitten kolmas asia, joka on välttämätöntä mainita,
on se, että tässä lakialoitteessa ehdotettiin voimaantulopäivämääräksi
1. syyskuuta, mutta saamiemme selvitysten perusteella näin
ei ole mahdollista menetellä, koska Kansaneläkelaitos esimerkiksi
ei ehdi mukaan. Sitten voidaan sanoa, että meillä ei
olisi myöskään tätä budjettiperustetta
aloittaa maksatusta 1.9., koska äitiysavustusmomentti,
jolta nämä maksetaan, ei pidä vielä toistaiseksi
sisällään kansainvälisten adoptioiden
tukea. Näin ollen valiokunta ehdottaa nyt, että näitä tukia
alettaisiin maksaa 1. päivästä joulukuuta
tänä vuonna. Siinä on ollut ajatuksena puolestaan
se seikka, että seuraavaan lisätalousarvioon sitten
voitaisiin tämä kysymys jo sisällyttää.
Näin olisi saatu myöskin yksi asia pois vaivaamasta
kesäisen budjettiriihen keskusteluja ja päätöksentekoa.
Kuten tämän puheenvuoron aikana on jo ilmennyt,
olen puhunut tuesta. Lakialoitteessa puhuttiin korvauksesta. Valtiovarainministeriön
asiantuntija
kertoi, että hän ehdottaisi tämän
termin muuttamista tueksi perustellen sitä sillä,
että ministeriön piirissä on käyty
läpi ylipäätään tätä terminologiaa
ja että sana tuki heidän näkemyksensä mukaan
soveltuisi paremmin tähän tarkoitukseen kuin sana
korvaus. Se myöskin ehkä tuo paremmin kansalaisten
mieleen sen seikan, että ei ole tarkoituskaan korvata koko
kustannusta, joka adoptiosta aiheutuu, vaan sitä nyt sitten
tuetaan jollakin rahamäärällä.
Se, mikä nyt on hyvin jännittävää,
on nähdä sitten, miten tämä lähtee
liikkeelle. Omat hyvät puoltonsa on tosiaan sillä,
että jaetaan maaryhmittäin nämä korvaukset.
Erittäin paljon perusteluna käytettiin hoitomaksuja
eri maissa. Olen nyt sitten jälkeenpäin kuullut,
että se perustelu ei kuitenkaan saisi olla päällimmäisenä.
Minusta avoimin mielin täytyisi katsoa tulevaisuuteen siltä osin,
tulisiko kuitenkin meilläkin siirtyä skandinaaviseen
menettelytapaan, jossa aina maksettaisiin sama summa tästä kansainvälisestä adoptiosta
riippumatta siitä, mistä lapsi hankitaan. Tämä olisi
hyvin neutraali kannanotto myöskin maantieteellisesti ajatellen
eikä ohjaisi sitä suuntaan eikä toiseen.
Voidaan ehkä antaa sellainen tulkinta, että ehkä se
sittenkin voisi ohjata lähialueelta paremmin adoptoimaan,
jos olisi yksi ja sama tuen summa. Totuus on se tällä hetkellä, että nimenomaan
läheltä on vaikea saada adoptioita, että ainakaan
tässä hetkessä ei olisi tämäkään
vaihtoehto suosinut lähialueelta adoptioita.
Toivon, että tämä menee yksimielisesti
läpi niin kuin valiokunnassakin.
Pirjo-Riitta Antvuori /kok:
Arvoisa puhemies! Olen todella iloinen siitä, että lakialoite äitiysavustuslain
muuttamisesta on hyväksytty nyt valiokunnassa ja että sosiaali-
ja terveysvaliokunta ennätti käsitellä aloitteen
todella nopeassa aikataulussa. Siitä suurkiitos!
Tämän lainmuutoksen myötä kansainvälisen adoption
kautta lapsen saaville perheille tulee nyt oikeus saada tukea niihin
kustannuksiin, joita adoptiosta perheille aiheutuu. Tuki, joka kattaa osan
adoptiosta aiheutuneista kustannuksista, on näille perheille
todella tärkeä. Valtiontalouden kannalta on kysymys
varsin pienestä määrärahasta.
Vuositason kustannusten on arvioitu olevan vajaa 700 000
euroa eli vain hieman yli 4 miljoonaa markkaa. Siitä,
kuinka suuri adoptiotuki on adoptiota kohden, säädetään
erillisellä asetuksella. Muissa Pohjoismaissa maksettavat adoptiotuet
antavat ehkä jonkinlaista suuntaa. Adoptiotuki esimerkiksi
Norjassa on noin 2 800 euroa, Ruotsissa noin 4 400
euroa ja Tanskassa hieman vajaa 5 000 euroa.
Valiokunta on ottanut kantaa adoptiotuen suuruuteen niissä tapauksissa,
kun samalla kertaa perheeseen nimetään tai sijoitetaan
useampia lapsia. Valiokunta on päätynyt ehdottamaan,
että toisesta tai sitä useammasta lapsesta maksetaan kustakin
30 prosenttia normaalista adoptiotuesta. Tämä on
todella tervetullut parannus lakialoitteen varsinaiseen linjaan,
jonka mukaan korvauksen suuruus ei olisi ollut kiinni
siitä, montako lasta perhe adoptoi samanaikaisesti.
Lakimuutoksen on tarkoitus astua voimaan tämän
vuoden joulukuun ensimmäisenä päivänä. Olisin
toivonut, että lakimuutos olisi astunut voimaan jo syyskuun
alussa, kuten lakialoitteessa esitimme. Valiokunta on kuitenkin
päätynyt siirtämään
lain voimaantuloa kolmella kuukaudella vedoten muun muassa valtion
budjettiteknisiin näkökohtiin ja Kelan valmiuksiin
ryhtyä maksamaan adoptioavustusta.
On jopa tapauksessa tärkeää, että adoptiotukea
koskeva lainsäädäntö saadaan
vahvistettua jo nyt eikä niin, että lainsäädäntömuutoksiin
olisi ryhdytty vasta kesälomien jälkeen. Nyt voimme luottaa
siihen, että lopultakin myös asiaan kuuluvat määrärahat
saadaan valtion budjettiin.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Haluaisin tarkastella tätä asiaa
ennen kaikkea lapsen näkökulmasta. Se on suomalaisen
lapsilainsäädännön lähtökohta,
että aina lapsen etu on ensisijainen. Uskon, että Suomeen adoptoitavien
lasten etu on se, että he saavat turvallisen kodin Suomesta,
ja toivon, että suomalainen yhteiskunta on nykyistä enemmän
valmis tukemaan erilaisten ihmisten, eri kansallista alkuperää olevien
ihmisten, tasavertaista elämää tässä maassa.
Tämän asian käsittelyhän
oli viime budjettiriihessä voimakkaasti esillä.
Silloinen ministeri Soininvaara ehkä kertoo myös
tämän historiaa, ja ministeri Biaudet’han
on sitten jatkanut tämän asian eteenpäinviemistä,
mutta koska hallitus ei tätä asiaa ollut valmis
tuomaan eduskuntaan eduskunnan toivomuksen mukaisena, niin itsekin
pidän tärkeänä, että eduskunta
osoittaa, että erityisesti valtion budjettiin liitetyt
ponnet on tarkoitettu otettavaksi todesta, koska kyllähän
kaikista ponsista, mitä valtiovarainvaliokunnan mietintöön
kirjoitetaan, sovitaan hallituksen kanssa. Eihän niitä ole
hallituksen tietämättä tehty eikä myöskään
näitä ponsia, mitä valtiovarainvaliokunnan
mietintöön oli liitetty. Siksi tietysti on ollut
ilo olla sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä viemässä tätä asiaa
nopeasti eteenpäin, kun yksimielisyys hallitusryhmien kesken
löytyi. Ed. Antvuori taisi kertoakin valiokunnan puheenjohtajalle,
että meillä oli ryhmyripalaverissa naiset paikalla,
että ehkä se edesauttoi viemään
tätä asiaa eteenpäin. Mutta ei tätä asiaa
nyt varmaan kannata tällä tavalla arvioida; miehet ovat
tätä hyvin tukeneet.
Valiokunnan puheenjohtaja jo laajemmin selvitti tämän
aloitteen sisältöä ja taustaa. Itse haluaisin
vielä nostaa esille sen muutoksen, minkä lakialoitteeseen
nähden teimme, eli sisaruskorotuksen mukaan ottamisen esitykseen.
Ehkä sitä kautta ed. Antvuorikin paremmin ymmärtää tämän
lain voimaantulon siirtämisen, vaikka niillähän
ei sinänsä kyllä ollut mitään
tekemistä keskenään. Kyllä tässä on
voimaansaattamisongelmia. Vaikka tämä ei koske
suurta joukkoa, tämä vaatii kyllä Kelassa,
niin kuin voi sanoa, täyden repertoaarin mukaisen teknisen
muutoksen hakulomakkeita myöten ja paikallistoimistojen
ohjeistamista myöten. Kyllä kaikki paikallistoimistot täytyy
ohjeistaa tämän lainmuutoksen toimeenpanemiseksi.
Se on suurempi työ kuin voisi ajatella, se ei ole verrannollinen
tukien määrään.
Sisaruskorotus on tärkeä, koska sillä mielestäni
myöskin tuetaan lapsen ja lasten etua. On hyvä,
että samanaikaisesti voidaan useampia sisaruksia adoptoida
silloin, kun se on mahdollista. Tällä esityksellä sitä tuetaan.
Voi sanoa, että nämä eivät ole
aivan yhdenvertaisessa asemassa, koska se on 30 prosenttia siitä tuesta,
mikä perheelle annetaan. Tuki on erisuuruinen riippuen maasta,
mistä haetaan, mutta kun silloin tarvitaan vain yksi lentolippu
edestakaisin, niin siitähän ei aiheudu suurempia
kuluja. Mutta tämä oli mielestäni teknisesti
järkevä ratkaisu, että tämä näin
toteutettiin.
Niin kuin sanoin, on ollut ilo olla viemässä tätä monille
perheille tärkeää asiaa eteenpäin. Toki
varsin hyvin ymmärrän myöskin niiden
perheiden toiveen, joilla ei ole mahdollista saada lapsia, mutta
meidän täytyy muistaa myös se, että meillä on
myöskin monia perheitä, joissa on omia lapsia
ja jotka ovat halunneet tarjota kodin myöskin orpolapselle,
yleensä orpolapselle taikka muutoin adoptoitavaksi tarjottavalle
lapselle, jostain muusta maasta. Tämäkin nimenomaan palvelee
lapsen edun tarkoitusta.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tänään sosiaali-
ja terveysvaliokunta on näyttänyt taas notkeutensa.
Kun tilanne sitä vaatii, pystytään hyvin
aika käyttämään nuukasti hyväksi
ja tekemään ihmeellisiä suorituksia. Mutta
varmasti tässä kohden kuuluu kiittää myöskin
ministeriön virkamiestä, joka yhtä uuppasasti
istui käytävän penkillä ja oli
tarvittaessa käytettävissä, kun asiaa
vietiin eteenpäin. Keskustan valiokuntaryhmä on
ilolla ja sydämellä tässä lopputuloksessa
mukana, ja erityisesti kiinnitän vielä huomiota,
että ed. Kiviniemen aloite oli toisena mukana, mutta tämä päätös,
että ei tehdä erillistä lakia tässä tilanteessa
tästä asiasta, johti siihen, että valittiin
sitten tämä toinen aloite. Molemmat siellä käytiin
varsin hyvin ja perusteellisesti läpi.
Kiinnitän myöskin kuten valiokunnan puheenjohtaja
ed. Vehkaoja huomiota siihen, että vain muutama täysistunto
sitten käsittelimme täällä lähetekeskustelussa
hedelmällisyyshoitoja. Tavallaan tämä lopputulos,
mitä nyt käsitellään, on hyvä pari
tälle kokonaisuudelle.
Kansaneläkelaitokselle tämä todellakin
teettää töitä, kuten äsken
kuulimmekin. Kun kyseessä on uusi etuus, tämä valmistelutyö ei
ole vähäinen. Mutta itse olen kyllä myöskin
Kelan valtuutettuna melkoisen vakuuttunut siitä, että tämän tyyppinen
asia, kun onnistuimme säätämään
tämän suhteellisen yksinkertaiseksi kuitenkin,
saadaan vietyä läpi ensimmäiseen joulukuuta
mennessä.
Jonkin verran kritisoin edelleen tätä kolmiporrasteista
mallia, joka tähän tekstiin on nyt muotoutunut.
Itse olisin ollut tasarahamallin kannalla. Tätä porrasteisuuttahan
muun muassa perusteltiin sillä, että tietyissä maissa
peritään erilaisia hoitomaksuja, ja ne saattavat
olla hyvinkin korkeita, siltä odotusajalta, kun lasta adoptoidaan, mutta
lasta ei ole vielä haettu kohdemaasta. Itse en tavallaan
tätä sisäistä ilmeisesti riittävästi,
että voisin tämän hyväksyä korkeamman
maksun perusteeksi. Mutta koska tämä ei ole myöskään
sen laatuinen asia, jossa kannattaa riitaa tehdä, vaan viedä asiaa
eteenpäin, niin olkoot näkemykset näin
kuin ne tähän mietintöön on
nyt kirjoitettu. Mutta sanon tässä täysistunnossa ääneen
sen, että tähän asiaan kannattaa ministeriön
puolella kyllä kiinnittää huomiota.
Yhdessä pykälässä on ilmeisesti
yksi kirjoitusvirhe. Toivon, että se tarkistetaan: 15 § Ulosmittaus-
ja siirtokielto. Sen ensimmäinen lause kuuluu: "Avustusta
tai tuen ei saa ulosmitata" jne. Ilmeisesti tässä on
kielivirhe. Tietysti tässä asian edetessä pitänee
selvittää, mitä tälle minun nähdäkseni
kirjoitusvirheelle pitää tehdä. Minä en
ymmärrä tätä oikein kirjoitetuksi.
Minun mielestäni 15 §:n alun pitäisi
kuulua "Avustusta tai tukea ei saa ulosmitata", mutta se korjattaneen joko
teknisenä virheenä tai jollakin muulla tavalla.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hienoa, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on nopeasti tämän adoptioavustusasian saanut
eteenpäin. Tämä asia, niin kuin on jo
käynyt ilmi, on pyörinyt jo useita vuosia täällä eduskunnassa
eri aloitteiden muodossa. Itsekin olen siitä lakialoitteen
tehnyt. On hyvä, että nyt vihdoinkin asia toteutuu.
Adoptioavustushan koskee hyvin pientä joukkoa ihmisiä,
mutta on heille kuitenkin erittäin tärkeä ja
tarpeellinen tuki. Mutta tietenkin edelleenkin on ihmeteltävä hallituksen
toimintaa tässä asiassa. Ei ole kyllä oikein,
että hallitus ylenkatsoo eduskunnan päätöksiä.
Kyllähän käytännössä me
kaikki pidimme itsestäänselvänä,
kun viime vuonna tämän vuoden budjetista päätettäessä hyväksyttiin
ponsi siitä, että ensimmäisessä lisäbudjetissa
tämä adoptioavustusasia hoidetaan kuntoon, että niin
kävisi. Yllätys oli suuri, kun tuossa lisäbudjetissa
ei tätä ollut. Mutta on hyvä, että eduskunta
on ottanut ohjat käsiinsä, koska suuri yksimielisyys
tämän asian hoitamisesta löytyy, ja hoitaa
nyt tämän asian kuntoon.
Arvoisa puhemies! Totesin jo tuossa, että valiokunta
on tehnyt hyvää työtä ja myös
parannellut tehtyjä lakialoitteita asiasta. Muun muassa
lisäys useampien lasten adoptoimisen osalta on tarpeen.
Mutta yhtä tarpeen on myöskin, kun tämä laki
otetaan käyttöön, seurata sitä,
miten tämä porrasteittainen järjestelmä avustuksessa oikein
toimii, ja niin kuin ed. Ylä-Mononen sanoi aikaisemmin,
onko sitä syytä myöhemmin tarkistaa.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olen hyvin iloinen, että tässä eduskunta
on tavallaan nyt näyttämässä kaapin
paikan asiassa, josta on ehkä tullut semmoinen nokkapokkatilanne
valtiovarainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
välille.
Omalta osaltani voin tämän asian historiasta sanoa,
että STM esitti tämän vuoden varsinaiseen
budjettiin vuosi sitten tätä samaa asiaa. Me olimme
silloin jo laatineet tästä myös lakiesityksen,
koska budjettilakihan pitää olla, jos esittää määrärahaa.
Suureksi hämmästyksekseni ja myös suureksi
kiukunaiheekseni tämä budjettineuvotteluissa kaatui,
vaikka kysymys oli jokseenkin mitättömästä rahasummasta.
Sen jälkeen eduskunta kuitenkin budjettikäsittelyssä päätyi
sille kannalle, että näin pitäisi menetellä, mutta
sitten törmättiin juridiikkaan, ettei voi antaa
määrärahaa, kun ei ole lakia. Harmi,
että valtiovarainvaliokunta ikään kuin
päätyi tälle kannalle niin myöhäisessä vaiheessa.
Kyllähän meillä se laki oli olemassa,
kun joku olisi vain sen aloitteena tehnyt. Silloin se olisi ollut
mahdollista tehdä, mutta se sitten ihan viimeisinä joulukuun
päivinä täällä ei tietenkään
enää siinä aikajärjestyksessä ollut
mahdollista. Sen takia eduskunta minun mielestäni esitti
velvoittavan ponnen, joka on ihan sama kuin olisi ollut eduskunnan
päätös, että kun tätä ei
teknisesti ollut mahdollista tehdä varsinaisessa budjetissa,
se tulisi tehdä lisäbudjetissa.
Tässä uskossa sitten itse olin valmistelemassa STM:n
budjettiesitystä lisäbudjetiksi. Siinä tämä esitys
taas oli, ja laki oli edelleenkin olemassa tätä odottamassa.
Oma tietoni, mitä sitten tapahtui, loppuu tähän,
koska vaikka olin sitä budjettiesitystä aikanaan
antamassa, sitten budjettineuvotteluihin en enää päässyt
osallistumaan, joten en tiedä, mikä valtiovarainministeriön
perustelu tällä kertaa oli, mutta minusta tässä alkoi
olla jo kysymys vähän kiusanteosta. Tavallaan
minusta on hyvä, että aivan periaatekysymyksenäkin
sen lisäksi, että tämä asia
on tärkeä, myös tavallaan tietty nokkimisjärjestys
tässä nyt tulee ikään kuin oikean
suuntaiseksi.
Sitten kansainvälisistä adoptioista. Niitähän on
ollut noin parisataa vuodessa. Ruotsissa niitä on moninkertainen
määrä. Minusta se on hyvä asia.
Ensinnäkin adoptio on lapsettomalle parille, tai miksei
yksinäiselle henkilöllekin, hyvä ratkaisu
lapsettomuuteen. Se on myös hyvä ratkaisu lapselle,
koska nimenomaan kehitysmaista tai muuten huonoista olosuhteista
adoptoiduille lapsille on etu päästä parempiin
olosuhteisiin. On myös hyvä suomalaiselle kansainvälisyyskasvatukselle
ja tavallaan piilevälle rasismille se, että meillä on
lapsia, jotka ovat ehkä hieman toisen näköisiä ulkoisesti
mutta ovat kasvaneet tässä kulttuurissa aivan
pienestä pitäen, puhuvat suomen kieltä sujuvasti,
joskus Savon murteella, joskus Rauman murteella ja millä murteella
tahansa, mutta ovat kuin suomalaisia, vaikka ovat ulkonäöltään
toisen näköisiä. Se ehkä poistaa
niitä ennakkoluuloja, joita ihmisillä ulkonäön
perusteella on vierasta syntyperää oleviin henkilöihin.
Kysymys siitä, pitäisikö avustuksen
olla saman suuruinen kaikista maista vai eri suuruinen: Tuo kolmiportaisuus
on alun perin tullut ainakin STM:n lakiesitykseen nimenomaan minun
pyynnöstäni tai esityksestäni — ministeri
ei anna pyyntöjä vaan käskyjä.
Pidän sitä sen takia perusteltuna, että tässä on
tarkoitus korvata niitä kustannuksia, joita adoptiosta
aiheutuu. Sen ei ole tarkoitus olla mikään palkkio.
Se ei sen takia voi olla suurempi kuin kustannukset ovat. Kun tästä lähialueilta
Virosta käydään hakemassa lapsi ja kun
Viro ei myy, jos näin rumaa sanaa saa käyttää,
adoptoitavia lapsia, kuten eräät muut maat tekevät,
silloin kustannus Virosta haettavalle lapselle ei ole kovin iso.
Taas jos lapsi haetaan Kiinasta tai Kolumbiasta, jotka molemmat
liittävät erilaisia kummallisia maksuja adoptioon,
silloin kustannus tietysti perheelle on paljon paljon suurempi.
Jos kustannuksen katto on se, mitä adoptio tulee halvimmillaan
olemaan, korvaus on silloin kyllä hyvin pieni, jos lapsi
haetaan sellaisesta maasta, jossa kustannus on kovin suuri.
Kannattaa ehkä vähän pohtia myös
Venäjän-Karjalan tilannetta tässä suhteessa,
mihin ryhmään se tässä laitetaan,
mutta joka tapauksessa tämä, että avustus
tai tuki, mikä sen nimeksi tulikaan, on eri suuruinen riippuen
siitä, kuinka suuret ovat kustannukset, on perusteltua.
Valiokunnan puheenjohtaja esitellessään tätä sanoi,
että adoptio on hyvä ratkaisu yleensä myös silloin,
kun toinen vaihtoehto olisi hedelmöityshoito, ja että kotimaista
adoptiota on kovin vähän saatavilla. Tämä on
seikka, jota esittäisin noin julkisemminkin pohdittavaksi.
Aikanaan käynnistin tästä valmistelun
STM:ssä. Oma toimikauteni loppui kesken enkä tiedä,
mitä valmistelulle tällä hetkellä kuuluu,
mutta meidän pitäisi pohtia sitä, tulisiko
Suomessa käyttää adoptiota enemmän
lastensuojelun keinona, kuin sitä käytetään
tällä hetkellä, sellaisissa tapauksissa,
joissa biologisten vanhempien ennuste on varsin huono ja joissa
lapsi sen takia otetaan huostaan ja pannaan sijaisperheeseen. Sijaisperhe
ei taas koskaan voi tietää, onko lapsi siellä pysyvästi
vai ei, ja kun meillä on tapauksia, joissa lapsi on useita
kertoja, jopa kymmenen kertaa, seilannut kasvatusvanhempien ja biologisten
vanhempien välillä ja sitten taas takaisin, sen
kaltainen tilanne ei ole oikein hyvä. Kun toisaalta olisi
olemassa vanhempia, jotka haluaisivat eivät ainoastaan taloudellisen
hyödyn mielessä tai tavallaan elinkeinona hoitaa
huostaan otettuja lapsia vaan haluaisivat kasvattaa heitä omina
lapsinaan, eikö silloin voisi ajatella, että adoptiota
meillä lastensuojelun keinonakin käytettäisiin
vähän enemmän? Tämä on
seikka, jossa selvästi sosiaalipoliitikkojen mielipiteet
ovat erilaisia kuin oikeusoppineitten mielipiteet, mutta minusta
sosiaalipoliitikkojen mielipidettä ja lapsen etua kannattaisi
tässä asiassa pohtia paljon enemmän.
Ed. Laitinen merkitään
läsnä olevaksi.
Pehr Löv /r:
Värderade fru talman, arvoisa rouva puhemies! Barnlöshet
ger mycken ångest. Adoption är ett bra sätt
att bota den här ångesten, men vi har tyvärr
brist på barn i Finland. Dessutom vet vi att ute i världen
finns det många barn som ropar efter föräldrar.
Lapsettomuus on suuri ongelma ja aiheuttaa monelle suurta ahdistusta.
Meillä on selvä puute mahdollisista adoptiolapsista
Suomessa. Ympäri maailmaa meillä on runsaasti
lapsia, jotka tarvitsevat vanhempia. Suomessa tehdään
parisataa kansainvälistä adoptiota vuodessa erittäin
suureen hintaan monta kertaa. Nämä adoptiot ovat suuri
humanitäärinen panos ja ne antavat kaiken lisäksi
perheonnea monelle. Muut Pohjoismaat ovat tämän
asian onnistuneet ratkaisemaan tukemalla taloudellisesti näitä adoptioprosesseja.
Nyt Suomikin onnellisesti tulee tähän joukkoon
mukaan.
I Finland görs ungefär 200 internationella adoptioner årligen.
De är stora humanitära insatser och dessutom insatser
som bringar ganska mycket familjelycka, de är alltså bra
på många sätt. De andra nordiska länderna
har redan under lång tid gett ekonomiskt stöd
för att hämta barn från fjärran
länder. Nu har vi också närområdesländerna
på listan över länder möjliga
för adoption. Det här gör att den sociala
beställningen på att få ett stödförfarande
också i Finland har vuxit starkt.
Riksdagen har reagerat på det allmänna behovet
av att få stöd för den här verksamheten.
Vi vet alla att vi godkände en kläm i samband
med budgeten senaste december, men den ledde inte till väntat
resultat i tilläggsbudgeten. Nu har man då reagerat
med en budgetmotion initierad från finansutskottet, vilket
jag tycker att är mycket klokt och vi kunde snabbt behandla
den i social- och hälsovårdsutskottet. En lösning
på det här sättet tycker jag att är
bra.
Jag stöder efter en liten eftertanke den här
kategoriseringen av stödet i olika nivåer i enlighet med
kostnaderna i ursprungslandet. Jag stöder också helt
ledamot Soininvaaras tankar att man inte kan ge högre stöd än
de verkliga kostnaderna. Då blir det lätt handelsvara
av barnen också, tyvärr. Jag tror att den här
modellen som man nu gick in för är bra och kommer
att tas emot med öppna armar på fältet.
Puhemies! Tosiaan tuen mallia, mitä käsiteltiin
onnellisesti nopeassa tahdissa valiokunnassa, että nämä tuet
on kategorisoitu eri luokkiin riippuen maitten kustannustasosta.
Tällä tavalla voidaan myös välttää se,
että näistä lapsista tulee kauppatavaraa
kerta kaikkiaan. Myös lisättiin niin sanottu sisarlisä 30
prosenttia per lisälapsi, ja tämäkin
on ehdottomasti tarpeen.
Jag hoppas att riksdagen kan behandla de här lagmotionerna
utan komplikationer, vilket allting tyder på. Vi kommer
att göra många familjer lyckliga i Finland med
detta beslut.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Jäin ed. Soininvaaran puheenvuoron
jälkeen syvästi ihmettelemään,
mihin lopulta adoptioavustuksen esitys kariutui hallituksen sisällä,
kun näyttää siltä, että kaikki
puolueet niin hallituksessa kuin oppositiossa ja kaikki poliitikot,
jotka asiasta ylipäänsä puhuvat, ovat
tätä hanketta lämpimästi kannattaneet.
Minulle heräsi huoli, miten päätöksiä hallituksessa
ylipäänsä tehdään esimerkiksi
budjetin osalta. Jos nyt ajatellaan vaikkapa tätä kysymystä ja
sitä, että hallitus ei tätä hanketta
tuonut kevään lisäbudjettiin, niin siinä ei
ole valtiontalouden näkökulmastakaan mitään järkeä,
koska kyseessä on kuitenkin niin pieni summa ja toisaalta
eduskunnalta oli yksimielinen ja hyvin tarkka ponsi tästä olemassa.
Nousee vain mieleen, ovatko hallituspuolueiden budjettineuvottelijat
nukkuneet vai onko virkamiehillä niin suuri valta, että he
tekevät näitä poliittisiakin päätöksiä.
Haluan tässä yhteydessä vielä kiinnittää huomiota
ed. Leea Hiltusen aloitteeseen, jota ei otettu tässä käsittelyyn,
koska se laajentaa aihepiiriä, mutta jossa tämän
adoptioavustuksen lisäksi myös edellytettiin sitä,
että vanhempain päivärahaetuuksia muutettaisiin
niin, että ne olisivat adoptiovanhemmilla ja muilla vanhemmilla
samat.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Koska täällä ainoana
miehenä olen istunut salissa ja kuuntelin ed. Stenius-Kaukosen
puheenvuoron, jossa hän totesi, että naiset ovat
tätä asiaa keskenään vieneet
eteenpäin, niin totean vaan, että kyllä meiltä miehiltäkin
tämä saa hyvin vankan kannatuksen. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta on varmasti tehnyt työtä, joka
ilahduttaa meitä isiäkin, että teidän
päätöksenne on oikea. Jotta ei nyt aivan
jää tämän lakialoitteen kanssa
mainitsematta, niin haluan onnitella ryhmätoveri ed. Antvuorta
siitä, että hän on toiminut tässä myös mallikkaasti
ja aktiivisesti. Tilannehan on nyt korjautumassa, koska laki saadaan
vielä tämän vuoden puolella voimaan.
Tiedän, että Suomessa on suhteellisen vähän määrällisesti
ihmisiä, jotka tämän lain piiriin tulevat,
mutta yhdyn niihin näkemyksiin, että laki on tärkeä.
Toivoisin myös, kun ed. Soininvaara käytti täällä puheenvuoron,
jossa hän puhui myös sijaisperhe/adoptiokysymyksestä meidän
kotimaassamme, että tähänkin kysymykseen
eduskunnassa palattaisiin ja mietittäisiin, mikä on lapsen
edun mukaista myös täällä Suomessa
silloin, kun adoptiota viedään eteenpäin.
Onnittelut ed. Antvuorelle ja kiitokset hyvää työtä tehneelle
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.
Yleiskeskustelu päättyy.