Täysistunnon pöytäkirja 79/2007 vp

PTK 79/2007 vp

79. TIISTAINA 13. MARRASKUUTA 2007 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

8) Hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 5 ja 11 §:n muuttamisesta

 

Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Myöskin tämä valiokunnan mietintö on ollut yksimielinen. Kyse on siitä, että starttirahajärjestelmässä siirrytään kokeilusta vakinaiseen järjestelmään ja samalla myöskin starttirahan enimmäiskesto pidennetään 10 kuukaudesta 18 kuukauteen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan starttirahan avulla on tehty mahdolliseksi monen yrityksen toiminnan aloittaminen ja nopeutettu toiminnan käynnistymistä. Täten esitystä voidaan pitää tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.

Starttirahakokeilun vakinaistaminen tukee osaltaan myöskin hallitusohjelman tavoitetta madaltaa kynnystä siirtyä palkkatyöstä itsenäiseksi yrittäjäksi. Tämähän on entistä enemmän tulossa vastaan yhteiskunnassamme, että on yhä useampia ihmisiä, jotka välillä tekevät palkkatyötä, välillä yrittäjätyötä tai sitten tekevät yrittäjänä ikään kuin palkkatyötä eli käytännössä työllistävät itse itsensä. Tämä on varsin tavallista varsinkin asiantuntijatehtävissä ja tulee leviämään varmasti myöskin pidemmälle.

Starttiraha on vaikuttanut merkittävästi siihen, että starttirahalla perustettujen yritysten eloonjäämisaste on parempi kuin muiden uusien yritysten, mutta on myöskin niin, että on ollut järkevää harkita sitä, jatkuuko starttiraha tuon ensimmäisen kauden jälkeen. Ja nyt, vaikka tämä järjestelmä mahdollistaa tämän pidennyksen, on myöskin tärkeää, että tämä harkinta edelleen säilyy, koska tässä harkinnassa ja väliarvioinnissa voidaan nimenomaan arvioida sitä, mitkä ovat aloitetun yritystoiminnan eloonjäämismahdollisuudet.

Arvoisa puhemies! Vuonna 2007 te-keskukset ovat varanneet starttirahan työllistämistukea noin 29 miljoonaa euroa ja lisäksi tähän on käytetty työmarkkinatukea 4,4 miljoonaa euroa. Kuluvana vuonna työvoimahallinto on etupainotteisesti käyttänyt työllistämiseen käytettävissä olevia määrärahoja, ehkä osittain siitä johtuen, että työvoimahallinto on saanut varsin kovaa arvostelua sen suhteen, että näitä määrärahoja on jäänyt aiemmin käyttämättä.

Nyt, kun niitä on käytetty etupainotteisesti, se on johtanut siihen, että valiokunnan tekemän selvityksen mukaan kuuden te-keskuksen alueella on jouduttu tekemään 66 kielteistä starttirahapäätöstä ja kahdeksan te-keskuksen alueella yhteensä 91 kielteistä jatkopäätöstä, koska määrärahat ovat kuluneet loppuun. Lisämäärärahan tarve olisi ollut 450 000 euroa, jotta määrärahojen puuttumisen vuoksi ei olisi jouduttu näistä järjestelyistä luopumaan.

Valiokunta pitää starttirahajärjestelmää hyvänä tapana työllistää, tapana, joka tukee myös hallitusohjelman tavoitetta suunnata työllistämistoimia yksityiselle sektorille. Sen vuoksi valiokunta pitää ongelmallisena tilannetta, jossa määrärahojen riittämättömyys johtaa tukikelpoisten hakemusten hylkäämiseen ja vaikeuttaa siten starttiyritysten käynnistymistä tai niiden toiminnan jatkamista. Valiokunta pitääkin tärkeänä, että starttiraha myönnetään sen saantiedellytykset täyttäville hakijoille. Valiokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.

Yleiskeskustelu päättyi.