2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi puolustusvoimien ravitsemispalvelujen
yhtiöittämisestä
jatkui
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! (Hälinää — Puhemies
koputtaa: Anteeksi edustaja! Edustaja Soukola, yritetäänpä uudestaan.)
Arvoisa herra puhemies! Täytyy kyllä sanoa, että tässä Puolustusvoimien
ruokahuollon ulkoistamisessa kokoomus on näyttänyt
todellisen työväenpuolueen luonteensa. Ja mitä tekevät
perinteiset työväenpuolueet? Niitähän
tässä kuljetetaan kuin laskiämpäriä.
Meno ei oikeastaan miksikään muutu, vaikka kyyti
onkin Audi-tasoa.
En tiedä, miten muuten te, hallituspuolueitten kansanedustajat,
kehtaatte katsoa pienipalkkaista naistyöntekijää silmiin
tämän jälkeen, kun te aiotte härskisti
leikata ansiotasoa ettekä voi työn jatkuvuudestakaan
antaa mitään takeita, sillä yhdenkin
joukko-osaston lakkauttaminen on mitä suurimmalla varmuudella
sellainen tuotannollinen muutostilanne, että tässä sopimuksessa
tarjotulla 4 vuoden suoja-alueella ei ole mitään
merkitystä.
Yhtiöittämisen hyötyjä on
syytä epäillä. Ylipäätään
verovaroin ylläpidettävien palvelujen toimintojen
siirtäminen osakeyhtiömuotoisiksi yrityksiksi
tulisi olla kustannussäästöä analyyttisemmin
perusteltua. Yhtiömuodon tulisi tuoda jotain lisäarvoa
toiminnalle, mutta tässä tapauksessa ei sellaista
ole nähtävissä. Yhtiöittämisen tarkoitukseksi
ilmeisesti jää ainoastaan Puolustusvoimien henkilöstön
vähentäminen jo epäonnistuneeksi tuomitun
valtion tuottavuusohjelman nimissä.
Arvoisa puhemies! On lisäksi järkyttävää,
että hallitus, joka toisaalta on rummuttamassa yhdenvertaisen
kohtelun ja tasa-arvon puolesta, on täällä kasvot
peruslukemilla tuomassa eduskunnalle esityksen, jonka valmisteluissa
ei kunnolla edes arvioida sen vaikutuksia tasa-arvoon. Liekö tähän
syynä se, että lakiesitys koskisi ihmisjoukkoa,
joka lähes 90-prosenttisesti on naisia? Samaa ei uskallettu
tehdä, kun Meritaito Oy tai Millog Oy synnytettiin. Näissä kun
sattumalta on miesvaltainen työväki.
Ongelmallista on myös Puolustusvoimien ruokahuollon
toimintaedellytysten varmistaminen kriisiaikana. Suunnitelmien mukaan
Puolustusvoimat ostaisi Leijona Catering Osakeyhtiöltä muonitusjoukkoihin
sijoitettavien, kriisinajan muonitushuollosta vastaavien varusmiesten
kouluttamisen, kun se aikaisemmin on tehty niin sanotusti omana
työnä. Mitä tämä koulutus
sitten tulisikaan maksamaan, kukaan ei sitä tiedä.
Arvoisa herra puhemies! Kaiken kaikkiaan tämäkin
ulkoistamisvimman surullinen esimerkki olisi saanut jäädä näkemättä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys Puolustusvoimien
ravitsemuspalvelujen yhtiöittämisestä on
valmisteltu heikosti ja liian kiireisessä aikataulussa
ottamatta huomioon Puolustusvoimien Ruokahuollon Palvelukeskuksessa
työskentelevän henkilökunnan työsuhde-ehtoja
ja huoltovarmuuden takaamista. Yhtiön toiminnan aloittaminen
1.1.2012 on liian aikaista, sillä Puolustusvoimista siirtyvän
henkilöstön tulevaan asemaan liittyy runsaasti
avoinna olevia kysymyksiä. Puolustusvoimien ruokahuolto
on toiminut nykyisessä muodossaan hyvin saaden aikaan myös
säästöjä. Nykymuotoisen ruokahuollon
kehittäminen on varteenotettava vaihtoehto hallituksen
ajamalle yhtiöittämiselle. Tätä vaihtoehtoa
hallitus ei kuitenkaan suostunut edes harkitsemaan. Myöskään
suvauksen eli asian sukupuolivaikutuksen arvioinnin suhteen ei ole
tehty riittäviä selvityksiä, kuinka uusi
yhtiö ja mahdollisesti 4 vuoden kuluttua kilpailutuksen
voittanut uusi kansainvälinen ruokapalveluyhtiö takaa
sen, että naisten ja miesten palkkakuilu ei edelleen kasva.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys heikentää matalapalkkaisen
naisalan asemaa. Palkkadumppaus näyttää korostavan
hallituksen totaalista antautumista naisten ja miesten tasa-arvoisen
palkkauksen edistämiseksi. Tämä esitys pienentää neljän
vuoden kuluttua työntekijöiden kuukausipalkkaa
200—500 euroa kuukaudessa. Irtisanomiset ovat mahdollisia
myös neljän vuoden suoja-aikana Puolustusvoimien
rakenneuudistuksen seurauksena. Esityksen periaatteellisuudenkin
takia myös työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalla
olisi tullut olla mahdollisuus antaa lausunto hallituksen esityksestä.
Herra puhemies! Voi vain ihmetellä SDP:n ja vasemmistoliiton
toimintaa tämänkaltaisessa kysymyksessä.
Palkkoja alennetaan jopa 30 prosenttia, ja vasemmistopuolueiden
edustajat ovat edistämässä eriarvoisuutta
ilman selkeää näyttöä siitä,
että tällä päätöksellä olisi
saavutettavissa merkittäviä säästöjä.
(Markus Mustajärvi: Ei sentään ihan kaikki
vasemmistolaiset!) Ne säästöt, mitä tästä tulee,
ovat ainoastaan henkilöstökuluja. Demarit ovat
siis leikkaamassa palkkoja ja heikentämässä työsuhde-ehtoja.
Tämä vielä niin kireällä aikataululla,
että kaikki ovat suorastaan hämmennyksen tilassa.
Missä on tästä päätöksestä työnantajavastuu?
Te olette viemässä Puolustusvoimilta luotettavan
työnantajan maineen. Te olette viemässä sen.
SDP:stä on tullut kylmän kapitalistinen kokoomuksen
apupuolue. (Kauko Tuupainen: Samaa mieltä!)
Herra puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että ravitsemuspalvelujen
yhtiöittämiseen tulee ottaa aikalisä ja
ruokahuollon järjestämistä on arvioitava
osana Puolustusvoimien uudistuksen kokonaisuutta siten, että henkilöstön asema
ja huoltovarmuus turvataan. Tässä vaiheessa tämä lakiesitys
on mielestämme hylättävä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Murheellisella mielellä katselin äsken äänestystä Puolustusvoimien
ruokahuollon yhtiöittämislakiesityksen palauttamisesta
valiokuntiin perusteellisemman työ- ja tasa-arvo-oikeudellisen
käsittelyn turvaamiseksi.
Tulemme toisessa käsittelyssä esittämään
lakiesityksen hylkäämistä seuraavilla
perusteilla: ruokahuollon yhtiöittäminen on pelkkä yksityistämistoimi.
64 miljoonan liikevaihto siirretään siirtymäajan
jälkeen catering-alan suurille yksityisille toimijoille,
joko Fazer Foodille tai So- dexolle.
Yhtiöittämisen ja yksityistämisen
valmistelussa keskeistä on ollut Puolustusvoimien ruokahuollossa
noudatettujen valtion virka- ja työehtosopimusten työ-
ja palkkaehtojen leikkaaminen jopa 30 prosentilla, jotta uuden yhtiön
palkka- ja työehdot sopeutetaan catering-alan alemmalle
tasolle. Uudessa yhtiössä on päätetty
noudattaa juuri tuota heikompaa sopimusta. Neuvottelut henkilöstöjärjestöjen
kanssa ovat vielä kesken. Lakiesityksen käsittelyn
yhteydessä ei ole esitetty mitään vertailuja,
joilla olisi voitu perustella yhtiöittämisen ja
yksityistämisen edut Puolustusvoimien omaan ruokahuoltopalvelujen
tuotantoon nähden. Puolustusvoimien asiantuntijat ovat
todenneet muun muassa, että Haminassa toteutettu kokeilu
Fazer Amican kanssa on osoittautunut omaa tuotantoa kalliimmaksi.
Myös vuonna 2009 tehdyn selvityksen mukaan ulkoistaminen
ja yksityistäminen arvioitiin kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi.
Yksityistetyn yhtiön tuottamien ruokahuoltopalvelujen kustannukset
arvioitiin vuoden 2014 tasolla 75 miljoonaksi euroksi, kun oman
tuotannon kustannukset arvioitiin 67,8 miljoonaksi euroksi. Siis
yksityistettynä lisälasku olisi valtiolle ja Puolustusvoimille
yli 7 miljoonaa euroa enemmän kuin omana tuotantona.
Lakiesityksessä ja sen käsittelyssä ei
ole suostuttu tekemään sukupuoli- ja tasa-arvovaikutusten
arviointia, vaikka yhtiöön siirtyvistä henkilöistä 89
prosenttia on naisia, jotka siis joutuvat nyt työehtodumppauksen
kohteeksi. Puolustusvoimien edellisissä miesvaltaisissa
yhtiöittämisissä Meritaito Oy:n ja Millog
Oy:n yhteydessä työehdot säilytettiin
entisellään. Hallituspuolueet ovat systemaattisesti
torjuneet tasa-arvo- ja sukupuolivaikutusten arvioinnin.
Olisi aivan välttämätöntä,
että tasa-arvoasiain neuvottelukunta antaisi lakiesityksestä ja
yhtiöittämisestä lausuntonsa. Eduskunnan
vasenryhmä on pyytänyt tasa-arvoasiain neuvottelukunnalta kannanottoa
nyt käsiteltävään lakiesitykseen. Pyydänkin
niitä edustajatovereita, jotka istuvat tänään
1.12. uudessa kokoonpanossa aloittavassa tasa-arvoasioiden neuvottelukunnassa,
tekemään ensi työnään
palveluksen tasa-arvotyölle ja antamaan kriittisen lausunnon
tästä yhtiöittämishankkeesta.
Neuvottelukuntaan kuuluvat seuraavat kansanedustajat: varapuheenjohtajana
Tarja Filatov sosialidemokraateista, Sofia Vikman kokoomuksesta,
Mikko Savola keskustasta, Kari Uotila vasemmistoliitosta ja Ulla-Maj
Wideroos RKP:stä. Taisi olla niin, että neuvottelukunnan kansanedustajajäsenistä vain
keskustan Savola äänesti äsken laajemman
valiokuntavalmistelun ja palauttamisen puolesta.
Puhemies! Puolustusvaliokunta hylkäsi esitykseni pyytää lakiesityksen
työoikeudellista lausuntoa työ- ja tasa-arvovaliokunnalta.
Hävisin äänin 5—7. Hallituspuolueet
vastustivat lausunnon pyytämistä. Työoikeudellisen
arvioinnin teki esityksestäni professori Niklas Bruun Helsingin
yliopistosta, ja lainaan vasenryhmän vastalauseessa lähemmin
hänen murskaavaa arviointiaan lakiesityksestä ja
yhtiöittämismenettelystä.
Aivan käsittämätön lakiesitys
hallitukselta, josta ei pitäisi puuttua työmarkkinaosaamista. Aivan
käsittämättömiä kannanottoja
yksityistämisen puolesta ja työntekijöiden
työehtojen heikentämiseksi. Aivan käsittämätöntä työehtojen dumppausta
samaan aikaan, kun harmaan talouden torjunnassa hallitus kertoo
etsivänsä kuumeisesti järeämpiä aseita
työehtojen dumppauksen juurimiseksi. Oi tätä valtiotyönantajan
moraalin rappiota!
Hanketta on valmisteltu vuodesta 2008. Se käynnistettiin
ministeri Jyri Häkämiehen johdolla. Hanke on kokoomuksen
lempilapsi, koska siitä avautuu myös laajempia
näkymiä julkisen ruokahuollon yksityistämiseen
valtion laitoksissa ja kunnissa. Yhtiöittämistä valmistellutta
neuvottelukuntaa on johtanut Fazer-taustainen henkilö, siis
pukit ovat olleet kaalimaan vahteina. Epäilemättä kokoomus
tulee tulevaisuudessa saamaan junailusta kouriintuntuvan palkintonsa.
"Sanokaa Fazer, kun haluatte hyvää."
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Aivan aluksi totean varsinaisen puheenvuoroni
ulkopuolelta: Kun mediaa on seurannut, niin en ihmettele yhtään
sitä, että vasemmistoliiton ja SDP:n kannatus
ammattiyhdistysliikkeessä on mennyt huikeasti alaspäin
ja sen sijaan uuden tulokkaan, perussuomalaisten, kannatus on noussut.
Tämä johtuu siitä asiasta, mitä äsken
tässä äänestettiin: ovat kääntyneet
omiaan vastaan näissä asioissa.
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien Ruokahuollon Palvelukeskus
on valtakunnallisesti toimiva Suomen suurin julkishallinnon ravitsemuspalvelujen
tuottaja. Palvelukeskus on Pääesikunnan alainen
hallintoyksikkö.
Vuoden 2008 alussa toimintansa aloittaneen palvelukeskuksen
muodostaa Kuopiossa sijaitseva esikunta ja 25 sen alaisuudessa toimivaa
ympäri Suomea sijaitsevaa muonituskeskusta. Palvelukeskuksen
liikevaihto oli viime vuonna noin 64 miljoonaa euroa ja henkilöstön
määrä lähes 550.
Palvelukeskuksen perustamisen tavoitteena oli vahvistaa Puolustusvoimien
ravitsemuspalvelujen tutkimus- ja kehittämistoimintaa,
organisoida ravitsemuspalvelut entistä paremmin vastaamaan
kriisiajan tarpeita sekä järjestää ravitsemuspalvelut
taloudellisesti ja toiminnallisesti liiketalouden periaatteiden
mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Ihmetystäni herättää,
miksi hyvin toimivaa palvelukeskusta ollaan valtion toimesta yhtiöittämässä.
Onko omistajilla "ketunhäntä kainalossa" samaan
tapaan kuin useilla maamme peruskunnilla, jotka ovat tehneet hyvin toimivista
liikelaitoksista osakeyhtiöitä ja sen jälkeen
myyneet yhtiön osakkeet yksityisille?
Vaikuttaa siltä, että istuvalla hallituksella
on samankaltaiset elkeet kuin peruskunnilla. Ihmettelen syvästi,
että vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on asian
takana. Kokoomuksen ja sen myötäjuoksijoiden kantaa
en sen sijaan ihmettele.
Kuten kaikki tiedämme, osakeyhtiön tarkoituksena
on tuottaa omistajilleen voittoa. Esityksen takana olevan hallituksen
ohjelmassa puhutaan "arvostavasta henkilöstöpolitiikasta
ja toimivasta yhteistyöstä henkilöstöjärjestöjen
kanssa". Minusta ohjelmakohta on pelkkää sanahelinää kuten
monet muutkin hallitusohjelman kohdat.
Arvoisa puhemies! Onko arvostavaa henkilöstöpolitiikkaa
se, että ruokahuollon työntekijöiden
palkkoja tullaan alentamaan merkittävästi? Työntekijäin
palkat ovat haarukassa 1 800—2 000 euroa
kuukaudessa. Kuukausipalkka tullee alenemaan 200—400 euroa
eli jopa 20 prosenttia.
Kannatan esityksen hylkäämistä. Muutoin saatetaan
päätyä senkaltaiseen lopputulemaan, jossa
todetaan, että kappas vaan, yhtiön osakkeiden
omistus onkin siirtynyt kansainvälisille toimijoille.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työelämän tasa-arvokysymykset
ja erityisesti palkkatasa-arvo vaativat jatkuvaa huomiota mutta myöskin
ihan toimia. Tasa-arvoinen palkkaus on oikeudenmukaisen työelämän
keskeinen tekijä. Naisen palkka on yhä edelleenkin
kaikkien tutkimusten mukaan vain noin 82 senttiä miehen
eurosta. Tähän epäkohtaan hallituksella
olisi tässäkin käsittelyssä olevassa
asiassa ollut mahdollisuus puuttua, mutta hallitus jätti
tilaisuuden käyttämättä. Tässä tapauksessa
myöskään ilmeisesti edes hallituspuolueiden
naiset eivät katsoneet asiakseen puolustaa pienipalkkaisia
naisia.
Pääministeri Kataisen hallitus on ohjelmassaan
sitoutunut samapalkkaisuusohjelmaan. Ohjelman tarkoituksena on toteuttaa
sama palkka samasta tai samanarvoisesta työstä -periaate
jokaisella suomalaisella työpaikalla. Lopputuloksen on
oltava eriarvoisuuden nollatoleranssi ja täysi palkkatasa-arvo.
Samapalkkaisuusohjelmaan kirjattu tavoite on realistisemmin kuitenkin
kaventaa palkkaeroja 15 prosenttiin seuraavien kolmen vuoden aikana.
Edes tähän tavoitteeseen hallitus ei silti määrätietoisesti
pyrkinyt tässäkään päätöksessä.
Prosenttikorotus tuo parempipalkkaisille miesvaltaisille aloille
yleensäkin suuremman korotuksen, ja tilipäivänä erot
siis vain kasvavat.
Hallituksella olisi ollut jo paikkoja tasa-arvoisen palkkauksen
edistämiselle muutenkin. Yksi päätös
on tämä Puolustusvoimien ruokahuollon yhtiöittäminen.
Toinen päätös koskee kuntien valtionosuuksien
rajuja leikkauksia, jotka ovat konkreettisesti pienentämässä naisten
palkkatasa-arvoa.
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien ruokahuollon yhtiöittämistä perustellaan
säästöillä ja siinä tavoitellaan
7 miljoonan euron vuosisäästöjä vuoteen
20 mennessä. Onko oikea tapa ja paikka säästää pienempipalkkaisten
naisten palkoista? 89 prosenttia uuteen yhtiöön
siirtyvistä työntekijöistä on
naisia, ja uusi yhtiö noudattaa halvempaa Maran työehtosopimusta,
joka automaattisesti huonontaa naisvaltaisen alan palkkoja ja työehtoja.
1 800—2 000 euroa kuukaudessa ansaitsevien
naisten palkka laskee JHL:n arvion mukaan noin 200—400
euroa kuukaudessa eli jopa 30 prosenttia. Uusien työntekijöiden
kohdalla on heti pienemmät palkat kuin vanhoilla, ja vanhoillakin
työntekijöillä ehdot huononevat. JHL:n
mukaan tulisi noudattaa Palvelualojen työnantajien Paltan
kanssa sovittua edullisempaa työehtosopimusta.
On selvää, että naisille varuskuntapaikkakunnilla
ei ole muita työpaikkoja. Käytännössä nämä naiset
siis pakotetaan tyytymään tuohon huonompaan palkkaan.
Miesten ja naisten palkkaeroja ei todellakaan kavenneta tällä tavalla,
ja olisi vaikea kuvitella, että tämmöiset
leikkaukset kohdistuisivat miesvaltaisiin aloihin. On siis kyse
suuresta asenteellisesta kysymyksestä. JHL vetoaakin meihin
kansanedustajiin, että edes sukupuolivaikutusten arviointi
pitäisi tehdä. Tämä suvaus on
ollut kuitenkin jo pitkään työkalupakissa
kaikille työnantajille, mutta sitä ei tässäkään
tapauksessa ole käytetty. Kaikista lakiesityksistä olisi
selvitettävä tämän arvioinnin
tarve, mutta hallitus vain ilmoittaa, ettei yhtiöittämisellä arvioida
olevan sukupuolivaikutuksia, toisin kuin työoikeuden professori
Niklas Bruun sanoo, että lakiesityksellä saattaa
olla syrjiviä vaikutuksia ja tämän lakiesityksen
kohdalla sukupuolivaikutusten arvioinnille on siis tarvetta.
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen toimien
esimerkin seuraukset voivat näkyä muillakin naisvaltaisilla
aloilla. Seuraako tästä ehkä palkka-ale
muillakin naisvaltaisilla aloilla, vai voisiko tämä parhaimmillaan
olla esimerkki siitä, että palkkatasa-arvokysymykset
otetaan vakavasti? Asiaan liittyy toki muutakin kritisoitavaa, esimerkiksi
kysymys siitä, onko tämä yhtiöittäminen
tehty liian nopealla aikataululla. Muitakin avoimia kysymyksiä yhtiön
tulevaisuudesta ja sen menestyksestä on. Tämä hanke
vaatii todellakin lisäarviointia seurauksista ja toimivuudesta laajemminkin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kohtuullisen pitkällä kokemuksella
työmarkkinatoimijana olen aina ollut sitä mieltä,
että peruslähtökohdan pitää olla
se, että ottamalla oma henkilöstö tarpeellisessa
määrin huomioon ja mukaan päätöksentekoon
saavutetaan kaikkein parhaat tulokset. Tässä ruokahuollon
yhtiöittämisessä myös tämä vaihtoehto
siellä oli matkassa mukana alkuvaiheessa. Valitettavasti
se ei ole nyt tässä mukana. Olisin todella toivonut,
että oman henkilöstön kanssa olisi päästy
kunnolla keskustelemaan siitä, millä tavalla sitä tuottavuutta
ja tehokkuutta sitten tällä puolella haetaan.
Menen sitten ihan muutamaan yksityiskohtaan, eli puolustusvaliokunta
sinällään kiinnittää minun
mielestäni ihan oikein huomiota hallituksen esityksen osittain
puutteelliseen valmisteluun, ja siellä on työoikeudelliset
vaikutukset, ja tilanteeseen sovellettava lainsäädäntö kuvataan valiokunnan
mielestä puutteellisella tavalla. Myöskään
tämä monta kertaa jo esille tullut sukupuolivaikutusten
arviointi siellä ei ole matkassa. Minä olisin
toivonut erinomaisen paljon sitä, että se arviointi
olisi siellä matkassa mukana. Nyt se ei valitettavasti
näin ole. Kun tässä nyt röykytettiin
myöskin sosialidemokraatteja kohtuullisen ansiokkaasti,
niin kyllähän tilanne on se, että sosialidemokraatit
ministerivaliokunnan kautta yrittivät tässä asiassa
muuta tehdä, mutta tämä demokratia nyt
on vaan niin tuiki pirullinen ilmiö, että jos
häviää äänestyksessä,
niin se on sitten siinä. (Ari Jalonen: Äsken oli
mahdollisuus palauttaa!)
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa,
mitä edustaja Kärnä tässä kertoi
sosialidemokraattien osuudesta tähän koko soppaan,
ja muistuttaisinkin nyt keskustalaisia siitä, että kyllä tämä keitos
keitettiin viime kaudella teidän johdollanne, teidän
hallituksessanne aloitettiin tämä yhtiöittämisprosessi
ja se nyt sitten rätkäistiin meille lusikoitavaksi
tuonne valiokuntaan. Siinä mielessä eilen kuultiin
täällä puolustusvaliokunnan puheenjohtajan
hyvä esittelypuheenvuoro tästä meidän
mietinnöstämme, missä nostetaan todella
kriittisesti esiin kaikkia niitä epäkohtia, mitä tänään
täälläkin pöntössä on puhuttu.
Ne on hyvä kirjoittaa tässä auki ja todeta,
että tietyiltä osin valmistelu on ollut puutteellista.
Nopea aikataulu ja kaikki nämä, mitä meidän
mietinnössämme kuvataan, on avoimesti tunnustettava.
Mutta se, mikä tässä nyt on hyvää meidän
näkökulmastamme, on se, että sosialidemokraattien
esityksestä valiokunnassa saimme tänne tekstiin
maininnan siitä — joka yksimielisesti hyväksyttiin — että tätä seurantaa
tämän yhtiöittämisen edetessä tulee
tarkastella vuosittain ja se tulee esittää myös
puolustusvaliokunnalle, millä tavalla tässä asiassa
on edetty. Mikäli siellä tulee sitten jotakin
korjattavaa tai huomautettavaa, niin varmasti puolustusvaliokunta niihin
sitten myöhemmin tulee tarttumaan.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Se on ihan totta, että tämän
lain valmistelu alkoi jo viime kaudella elikkä Suomen keskustapuolue on
ollut siellä aktiivisesti mukana ja nyt sitten tavallaan
edellisen hallituskauden peruja viedään eteenpäin.
Tässä mietinnössä on sanottu,
että tämä lakiesitys ei ota kantaa siihen,
mitä työehtosopimusta perustettavassa yhtiössä noudatetaan. Tämä on
tietysti sellainen asia, josta toivoisi, että jatkuisi
vielä keskustelu sillä tavalla, että siihen pääsisivät
työntekijät ja tuleva työnantaja yhdessä sopimaan
ja yhteisymmärryksen löytämään.
Valiokunta todella kiinnitti huomiota niihin puutteisiin, mitä hallituksen
valmistelussa on ollut, ja ne on pyritty parhaalla tahdolla tähän
nyt korjaamaan, niin myös pykälämuutokset,
ja siinä mielessä voi ajatella, että tämä lakiesitys
voisi mennä eteenpäin.
Tuo selvityspyyntö mietinnön sisällä on
varsin merkityksellinen siinä mielessä, että siinä vaaditaan
kerran vuodessa tämä selvitys tekemään
ja nimenomaan katsomaan myös henkilöstön
tilannetta mutta myös sitten tätä turvallisuustilannetta
ajatellen ruokahuoltoa, ja siinä mielessä voimme
olla tyytyväisiä, että tämä on
tarkassa seurannassa, ja varmasti tulee sitten muutoksia, jos jotakin
kovin suurta epäkohtaa sieltä on sitten löydettävissä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tätä soppaa
on turha keskustan suuhun syöttää. Tämä on
tämän hallituksen esitys, ja tämä eduskunta
tästä asiasta päättää.
Keskusta oli jarrumiehenä tässä hankkeessa
jo viime kaudella, mutta nyt asia käsitellään
ja ratkaistaan.
Tämä esitys, arvoisa puhemies, on valmisteltu heikosti
ja liian kiireisessä aikataulussa. Siinä ei oteta
huomioon Puolustusvoimien ruokahuollossa työskentelevän
henkilökunnan työsuhde-ehtoja eikä myöskään
huoltovarmuuden takaamista. Puolustusvoimien ruokahuolto on toiminut
nykyisessä muodossaan hyvin saaden aikaan myös säästöjä.
Nykymuotoisen ruokahuollon kehittämisen on oltava varteenotettava
vaihtoehto hallituksen ajamalle yhtiöittämiselle.
Tämä esitys, arvoisa puhemies, heikentää matalapalkkaisen
naisalan asemaa. Ruokahuollon palkat ovat jo ennestään
varsin vaatimattomia. Nyt vanhojen työntekijöiden
palkkoja uhataan alentaa jopa 4 000 euroa vuositasolla.
Henkilöstö ei ole tosiasiassa päässyt
vaikuttamaan tähän mitenkään.
Kyse on sanelupolitiikasta, jolla tätä naisvaltaista
alaa kylmästi sorretaan.
Keskusta on sitä mieltä, että tämä asia
on mietittävä uudestaan siten, että henkilöstön
asema, huoltovarmuus ja sukupuolivaikutukset huomioidaan. Toivottavasti
hallituspuolueet voisivat miettiä vielä kerran
ennen kuin tämä tyly esitys runtataan läpi.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä olisi
vielä äskeisessäkin äänestyksessä ollut
mahdollisuus laittaa kokoomus lujille, kun äänestettiin
siitä, lähteekö tämä esitys
vielä lausunnolle perustuslakivaliokuntaan ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan. Se, että hanketta seurataan ja
selvitellään vaikka vuosittainkin, ei muuta miksikään
sitä tosiasiaa, että jos käynnistetään
palkka-ale, joka hyvin räikeällä tavalla kohdistuu
naisiin, niin kestää siinä sitten enää seurata
sitä, kuinka paljon ne palkat pienenevät, kun
päätökset on jo lyöty pöytään.
Ihmettelen kyllä, missä äskeisessä äänestyksessä oli
eduskunnan naisverkosto, eduskunnan miesverkosto, missä olivat
tasa-arvoasioitten neuvottelukuntaan kuuluvat kansanedustajat, missä olivat
feministeiksi julistautuneet miehet ja naiset, joiden ensimmäinen
tehtävä olisi puolustaa tasa-arvoa. On aika mielenkiintoinen
asetelma se, jos tämän eduskunnan ainoat todelliset feministit
tulevat vasenryhmästä, keskustasta ja perussuomalaisista.
Mutta paljon muuta outoa on nähty, muun muassa se,
kuinka työmarkkinoillakin käytetään raaalla
tavalla vahvemman oikeutta. Tässä asiassa, jos
missä, olisi toivonut, että ammattiyhdistysliike
olisi näyttänyt joukkovoimaansa, kerrankin niin
päin, että kun naiset — marginaaliseksi arvioitu
pieni ryhmä naisia — joutuvat näin hankalaan
tilanteeseen, koko ammattiyhdistyskenttä käyttäisi
joukkovoimaansa ja torppaisi tämmöisen esityksen.
Mutta se ei valitettavasti lähtenyt liikkeelle. Kyllä Maanpuolustuksen
Henkilökuntaliiton lausunnossa sanotaan hyvin selvästi
se, mistä on kyse ja myöskin se, että tästä yhtiöittämisestä ei
ole kerrottu työntekijöille. Se osoittaa, kuinka
huonossa tilanteessa ollaan ja kuinka huonosti näitä työntekijöitä kohdellaan.
Ja kun lausunto on annettu valiokunnalle, niin siitä on ollut
enää 7 viikkoa siihen, kun yhtiöittämisen olisi
pitänyt alkaa, ja työntekijät eivät
asiaa tiedä vieläkään.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Esitys Puolustusvoimien ravitsemuspalveluiden
yhtiöittämisestä on tehty kiireellä ja
hutiloiden. Esitystä on valmisteltu ottamatta huomioon
henkilökunnan työsuhde-ehtoja sekä suurelta
osin kuulematta sitä. En lakkaa ihmettelemästä entisten
aikojen työväenpuolueen, työväestön
puolustajan SDP:n toimintaa lain valmistelussa. SDP on täysin
heittänyt työntekijät oman onnensa nojaan. Eihän
heidän mielestään ollut mitään
tarvetta pyytää lausuntoa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalta, vaikka henkilökunnan työ-
ja palkkausehtoja surutta poljettiin lain valmistelussa. Varmaankin
syy, miksi ei kannettu huolta, oli se, että kyseessä on
naisvaltainen ala. Naiset eivät niin ärhäkkäästi
puolusta itseään, joten heidän etujensa
ajaminen ei kiinnostanut SDP:tä.
Kokoomukseltahan nyt ei voinutkaan odottaa työntekijöiden
etujen valvontaa. Heitähän kiinnostaa vain raha,
ei työntekijöiden palkkaus, (Timo Heinonen: Höpö,
höpö!) vaikka säästöt
tässä tapauksessa revitäänkin
työntekijöiden pussista. Työntekijöiden
etujen ajaminen on heitetty perussuomalaisten huoleksi ja harteille.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tätä lakiesitystä valiokunnassa
käsiteltiin, me jokainen tiesimme, että tämä on
budjettilaki ja joudumme tietyssä aikataulussa sen viemään
eteenpäin. Vasemmistoryhmän esitys siitä,
että laki lähetettäisiin työelämä- ja
tasa-arvovaliokuntaan lausunnolle, tuli edellisenä päivänä,
kun seuraavana päivänä tämä mietintö olisi
pitänyt lyödä pöytään.
Ymmärrettävistä syistä aikataulu
oli aika kireä, ja selvitettiin se, että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ei olisi sitä asiaa niin nopeassa
aikataulussa kerennyt käsitellä. Tietysti jos
kyseiset puolueet, perussuomalaiset ja vasenryhmä, olisivat
halunneet tämän vakavasti ottaa esille, niin olisi
kannattanut tehdä se jo silloin, kun lakialoite tuli valiokuntaan.
Tämä myöhäjunassa esiin tuleminen on
aina vähän hankala asia aikatauluasioista johtuen.
Kuten edustaja Yrttiaho muistaa, niin kun te esititte sitä,
että laki lähetetään lausunnolle
ja se ei onnistunut, (Puhemies koputtaa) esitin tämän asiantuntijakuulemisen
jatkamista ja te sitten kannatitte sitä. Te varmaan omassa
puheenvuorossanne muistitte sen vähän väärin.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todella surullista kuunnella perussuomalaisten
puheenvuoroja. Edustaja Oinonen puhuu, että yksityinen
yritys on näköjään aina huono
toimija, yritys on aina huono työnantaja. (Pentti Oinonen:
Ei pidä paikkaansa!) Millä tavalla, perussuomalaiset,
millä tavalla te näette tämän
maan, jossa yritykset luovat sitä hyvinvointia ja sitä elintasoa,
josta tämä maa on päässyt nauttimaan?
Sieltä ne työpaikat syntyvät. On todella
kuin märkä rätti suomalaisten yrittäjien
ja yritysten naamaan tämä perussuomalaisten puhe,
jota täällä salissa joutuu kuuntelemaan.
Olen sitä mieltä, että valtion pitää olla
hyvä työnantaja, mutta niin pitää myös
yksityisen yrityksen kaikissa tilanteissa olla. Ja kaikista tärkeintä tässä asiassa
on se, että suomalainen varusmies, suomalainen sotilas,
saa jatkossakin hyvää ruokaa, jota mielellään
tekevät suomalaiset äidit ja isät.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten läsnä olevat edustajat tässä varmaan
kuulivat, en missään vaiheessa syyllistänyt
yrityksiä, vaan syyllistin, suoraan sanottuna, puolustusvaliokunnan
kansanedustajajäseniä siitä, että työntekijöiden
edut jätettiin huomioimatta, ja ihan lyhykäisesti,
enempää tätä puhetta jatkamatta,
sanoisin edustaja Heinoselle, että valitettavasti teidän
kuullun ymmärtämisessänne on jotain vikaa.
Suna Kymäläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Oinosen puheenvuorosta hieman innostuneena
on pakko todeta, että kyllä tulee vahvaa tekstiä,
niin vahvaa, että luonnehtisin sitä paksummaksi
kuin puuro.
Siellä kannettiin huolta työntekijöiden
huolehtimisesta, ja kyllä se niin on, että tässä salissa joka
ikisen puolueen edustajan tehtävä on huolehtia
työntekijöiden asioista. Jos perussuomalaiset
ovat tässä työssä mukana, niin
hieno homma. Pelkästään perussuomalaisten
tehtävä tämä kuitenkaan ei missään
tapauksessa ole, ja teidän mahdollisuutenne vaikuttaa siihen
ovat tällä hallituskaudella melko ohuet siltä osin,
että ette halunneet ottaa hallitusvastuuta. Tässä ollaan
tärkeitten asioitten äärellä,
joihin olisitte voineet ottaa kantaa, jos olisitte hallitukseen
tulleet, mutta teillä EU-kysymykset peittivät
alleen työntekijöistä huolehtimisen.
Korostan sitä, että työehtosopimukset,
työmarkkinajärjestöt ja muut määrittelevät
palkkauksen. Toki kannan huolta itsekin siitä, miten naisten
palkkauksen käy, mutta sitä ei ole meidän
tehtävämme täällä päättää.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, täällä on melkoinen määrä pyydettyjä vastauspuheenvuoroja.
Huomautan, että samoja henkilöitä esiintyy
myöskin tuolla puhujalistalla. Mutta jatketaan vielä hetken
tätä pienoisdebattia.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä, todellakin, tämä tuli valiokuntaan
ja myös tänne käsittelyyn todella kiireisellä aikataululla.
Sitä me tässä keskustan ryhmänä ainakin
olemme ihmetelleet, miksi tämä näin nopeasti
täytyy käsitellä. Me olemme esittäneet,
että vähimmäisvaatimus tässä olisi
ottaa aikalisä, että pystyttäisiin työntekijöiden kanssa
neuvottelemaan ja katsomaan nämä asiat rauhassa
kuntoon.
Edustaja Viitamies sysäsi vastuun tästä keskustalle
aiemmassa puheenvuorossaan. Kyllä tosiasia on se, että tämä on
nyt tämän hallituksen esitys. Viime vaalikaudella
silloinen puolustusministeri Häkämies kyllä yritti
laittaa sitä läpi, mutta keskusta pystyi sen estämään.
Mutta missä on SDP:n poliittinen valta? Näyttää siltä,
että kokoomus on nyt sitten ottanut demareista sen kuuluisan
niskalenkin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Totean, että myönnän tässä debatissa
seuraavat vastauspuheenvuorot, ja vain ne vastauspuheenvuorot, jotka
nyt ilmoitan: Edustajat Jalonen, Kari, Suutari, Mustajärvi,
Oinonen, Niikko ja Peltonen.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti edustaja Heinonen ei ole kuunnellut
täällä käytettyjä puheenvuoroja, hänen
esittämästään vastauspuheenvuorosta
päätellen.
Edustaja Kymäläinen: kyllä me olimme
valmiit ottamaan hallitusvastuun. EU-politiikka oli meille kynnyskysymys,
ja olemme siitä nyt tehneet välikysymyksen, josta
te voitte sitten tulkita, onko tämä Suomen harjoittama
EU-politiikka ollut hyvä. Mielestämme ei se ole
vieläkään sitä. Kaikki muu,
nämä toisien piikittelyt, menetti merkityksensä juuri
siinä vaiheessa, kun äänestettiin asian
palautuksesta. Teillä oli mahdollisuus korjata tämä tilanne.
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä taitaa olla itse kullakin
kuullun ymmärtämisessä vikaa. Kuulin
kyllä asian ihan samalla lailla, kuin edustaja tuolla salin
oikealla reunalla, edustaja Heinonen. Tässä on kyse
aikataulullisestakin ongelmasta, ja siitä keskusta ei pääse
pois, etteikö tämä asia ole ollut keskustajohtoisen
hallituksen listalla ja siellä työtä on
tehty tämän hengen mukaisesti, kuin nyt tässä vaiheessakin
hallituksen esitys on.
Aikalisästä puhuminen tarkoittaa vuoden aikalisän
ottamista asiaan, joka on osa Puolustusvoimien uudistusta. Niin
kuin täällä monet edustajat ovat muistuttaneet,
meillä on edessä myös keskustelu varuskuntien
määrän vähentämisestä, ja
sitä kautta syntyy myös uudelleen keskustelu siitä,
millä tavalla Puolustusvoimien ruokahuollon perustehtävät
järjestetään.
Hieman pettymyksellä kuuntelen täältä piikittelyä työväenpuolueitten
edustajia kohtaan, jopa entisiltä sosialidemokraateilta,
niin kuin tuolla edustaja Tuupainen omassa puheenvuorossaan puhui
palturia.
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Oinosen hyökkäys suomalaista
yrittäjyyttä kohtaan on minusta aika karkeata
tässä salissa ollut. (Timo Heinonen: Kylmää kyytiä yrittäjille!)
Yrittäjillä on sanoma, että yrittäjyys
kantaa Suomea, ja tässä nimenomaan on yrityselämästä kysymys.
Tässä on kysymys liikkeen luovutuksesta, jossa
työntekijät siirtyvät yrityksen palvelukseen
vanhoina työntekijöinä ja vanhalla palkkasopimuksella.
(Pentti Oinosen välihuuto) Yritys muodostaa myös
tulevaisuudessa hallituksen, jossa, minä olen ymmärtänyt,
on myös työntekijöiden edustus, joten ei
tässä nyt kovin paljon poljeta ketään.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Väätäiselle
varmaan tuli tahaton lipsahdus siinä, kun hän
mainitsi, että vasenryhmä on puolue. Vasenryhmä ei ole
puolue vaan eduskuntaryhmä, (Tuula Väätäinen:
Tuli!) joka perustettiin sen jälkeen, kun saimme omasta
entisestä eduskuntaryhmästämme kenkää.
Vasemmistoliiton jäseniä me olemme ja olemme vieläkin
ja aiomme olla jatkossakin, jos se vaan meistä on kiinni.
Mutta sitten tämä aikataulu, kyllä siihen
vetoaminen on tekosyy, kun sen suoraan sanoo. Eduskunta päättää lakien
valmistelun aikataulusta, ja jos laki on hutiloiden valmisteltu,
silloin on mahdollisuus ottaa aikalisä ja lisää aikaa
ja tehdä työ kunnolla, ja on aivan käsittämätöntä,
että professori Bruunin liikkeen luovutusta pohtinutta lausuntoa
ei ole tämän kummemmin huomioitu. Siinähän
pitää muistaa, että silloin, kun liike
luovutetaan, työntekijöitä ei oteta vaan
he siirtyvät kaikkine oikeuksineen uuteen organisaatioon. Eli
työntekijän ottaminen on juridisestikin täysin eri
asia kuin työntekijän siirtyminen.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikki työtä tekevät
ja raskautetut, toivottavasti te ammattiyhdistysliikkeen edustajat,
jotka seuraatte tätä keskustelua tv:n välityksellä,
panette merkille sen, kuinka SDP hoitaa teidän etujanne,
siis ei millään tavalla.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! SDP:n puolelta tuli paljon kommenttia
muun muassa Tuula Väätäisen suulla, että budjettilakia
piti viedä eteenpäin nopeasti ja sen takia näitä tällaisia
lapsuksia tänne väliin jäi, ettei keretty
siihen asiaan kunnolla vaikuttaa. Tahdon tosin epäillä todellista
syytä, mikä siinä sitten lienee ollut,
että asiasta tuli torso.
Mutta kokoomukselta haluaisin sitä kysyä, mistä johtuu,
että aina perussuomalaisia syytetään
yrittäjyyden vastustamisesta tai (Timo Heinonen: No, teidän
puheistanne!) ei niiden tukemisesta. Hyvänä esimerkkinä tänään
kyselytunnilla pääministeri puhui kovasti siitä,
että tarvitaan lisää kasvuyrittäjyyttä,
ja valtiovarainministeri puhui, että on sitoutunut yrittäjyyden
edistämiseen, että Suomen yhteiskunnan rikkaus
on yrittäjyyden edistäminen Venäjältä ja
ulkomailta.
Mutta tosiasiassa Suomessa on iso ongelma. Pienyrittäjiä ei
tueta täällä, eivät he pärjää hintakilpailussa
ulkomaalaisten yritysten kanssa, kun esimerkiksi Viroonkin on rekisteröity
(Puhemies koputtaa) tuhansia yrityksiä, joissa on suomalaisia
omistajia, ja me tiedämme, mistä harmaa talous
syntyy. Keskusta selkeästi (Puhemies koputtaa) nähtävästi
tukee tällaista palkan alasajoa (Puhemies koputtaa) tuomalla
tänne semmoista matalapalkkayrittäjyyttä.
Niinkö?
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en kyllä mitenkään
innostunut tuosta edustaja Oinosen puheenvuorosta, päinvastoin,
ehkä loukkaannuin noista sanoista. SDP on varmasti tasa-arvopuolue
edelleenkin, ja palkkatasa-arvosta huolehtiminen ei ole sosialidemokraateilta
minnekään hukkunut eikä kadonnut.
Keskustalaisten sen sijaan olisi syytä muistaa, että edellisellä kaudella
liikkeelle laitetun esityksen osalta olisi voitu lähteä tekemään
jo siinä vaiheessa sukupuolivaikutusten arviointia ja hyvissä ajoin
pohjata esitys sillä tavalla valmiiksi. SDP:n kansanedustajat
varmasti ovat kaikkensa vaikuttaneet siihen, että tässä saadaan
huomioitua nämä korjaukset, ja niitä tuolla
valiokunnassa olemmekin tekemässä ja toivomme
tietysti, että työsopimuslain mukaisia ehtoja
tämän asian edetessä noudatetaan. (Pentti
Oinonen: Niin mekin!)
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy nyt vielä sanoa,
että puolustusministeri Häkämiehen pöydällä tämä esitys
oli, mutta keskusta ei sitä päästänyt
etenemään, ja nyt kun sitten demareitten kanssa
kokoomus on hallituksen muodostanut, niin kovinpa helposti näyttävät nämä tämänsuuntaiset
asiat etenevän. Kyllä tässä kaiken
kaikkiaan nyt se aikalisä olisi paikallaan, niin sekainen
soppa tästä on syntynyt, ja työntekijäkenttä on
hämillään, aivan kuten hämillään
tuntuu olevan täällä eduskuntasalissakin yksi
sun toinen.
Mutta jos miettii nyt kaiken kaikkiaan, mitkä nämä vaikutukset
ovat sitten työntekijöihin, jotka ovat siirtymässä nyt
tämän uuden Leijona Catering Oy:n palvelukseen
4 vuoden kuluttua, uusilla työntekijöillä heti
200—500 euroa leikataan kuukausittaisesta palkasta, vuosilomia
lyhennetään ja samoiten vähemmän
työaikaa lyhentäviä arkipyhiä on
käytössä, työaikakorvaukset
alenevat, sairausajan palkka ynnä muut vaikutukset laskevat,
eli tällä on todella suuret, heikentävät
vaikutukset työntekijöiden asemaan. Sen vuoksi
tällaisissa esityksissä, jotka radikaalisti heikentävät
Puolustusvoimien asemaa luotettavana työnantajana — Puolustusvoimiahan
tästä ei voi syyttää, se toteuttaa
sitä politiikkaa, jonka hallitus, jonka eduskunta antaa,
me poliitikot ylipäätään heille
ne välineet annamme — kyllä olisi syytä se
kuuluisa aikalisä ottaa ja miettiä tämä asia
todellakin alusta.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tämähän on
aivan alaston yksityistämistoimi. Kokoomus on ajat sitten
sitoutunut siihen, että se siirtää 64
miljoonan liikevaihdon siirtymäajan jälkeen yksityisille,
suurille toimijoille, ja niitä on Suomessa tasan kaksi:
Fazer Food ja Sodexo. Kannattaa huomata siellä lakiesityksen
perusteluissa toteamus: "Suoja-aikana yhtiö olisi valtion
yksin- tai enemmistöomistuksessa. Siirtymäaikana
valtiolla olisi mahdollisuus luopua omistuksesta kokonaan tai osittain."
Siellä se on sanottu aivan selkeästi ja suomeksi,
että siirtymäaikana tämä valtionyhtiö siirtyy
näiden yksityisten toimijoiden käsiin. Ja kannattaa
muistaa, että 2009 luovutettiin tästä asiasta
perusteellinen selvitys. Sitä työryhmää ei
vetänyt mikään Fazerin johtaja. Siinä työryhmässä olivat
edustettuina niin kokit kuin kenraalitkin, ja kustannusvertailussa
tämä yhtiöittämis- ja yksityistämismalli
todettiin 7 miljoonaa kalliimmaksi kuin ruokahuollon oma tuotanto
valtion ja Puolustusvoimien omana työnä. Nyt tarvitaan
työehtodumppaus, jotta tämä 64 miljoonan
markkinasiivu olisi sitten otollinen yksityisille ottajille.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean kokoomuksen suuntaan,
että olen ollut pitkään yrittäjänä,
yrittäjäjärjestön puheenjohtajana,
ja yksi tärkeimmistä syistä puoluevalintaani
oli perussuomalaisten myönteinen suhtautuminen suomalaiseen
työhön ja vastuulliseen yrittäjyyteen.
Arvoisa puhemies! Työntekijäpuolella ollaan ruokahuollon
yksityistämisestä suorastaan tyrmistyneitä,
koska se tietää työolojen tuntuvia huononnuksia.
JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch
on todennut, että "Tällainen palkka-ale ja - -
työehtojen heikentäminen ovat vastoin hallitusohjelman
lupauksia arvostavasta henkilöstöpolitiikasta".
"Se potkaisee nilkkaan myös samapalkkaisuusohjelmaa, johon
hallitus on sitoutunut", näin siis Karrasch.
Tein nyt esillä olevasta aiheesta kirjallisen kysymyksen.
Totesin siinä muun muassa, että yhtiöittämisprosessi
ja taloudellisuustavoittelu eivät saa johtaa siihen, että säästö syntyy
työntekijöiden pussista ja selkänahasta.
Esitin myös, että monien asiaan liittyvien seikkojen
tarkemman selvittämisen takia lain voimaantuloa olisi siirrettävä vähintään
yhdellä vuodella. Sain ministeriltä vastauksen,
ja olen siihen hyvin, hyvin pettynyt. Asiaa seliteltiin pitkään,
mutta en saanut vastausta esittämääni
kysymykseen. Vastaus oli också på svenska, mutta
se ei ollut yhtään parempi kuin suomenkielinen
versio.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin tuossa vastauspuheenvuoroa yrittänyt, mutta
käytetään se nyt sitten hieman pidempänä, varsinaisena
puheenvuorona.
Väitettiin, ettei työntekijäpuolta
ole kuultu. Me kuulimme vielä valiokuntavaiheessakin työntekijäpuolta.
Ehkä nyt on ollut niin, että nämä,
jotka näin väittävät, että ei
ole kuultu, ovat olleet jossain muualla sitten siinä vaiheessa,
kun valiokunnassa työtä tämän
asian ja työntekijöiden aseman parantamiseksi
ja turvaamiseksi on tehty. Eli kyllä työntekijäpuolta
siellä on kuultu.
Edustaja Niikko kysyi, miksi syytetään heitä yrittäjyyden
vastustamisesta, mistä tällainen johtuu. Se johtuu
ihan yksistään perussuomalaisten puheista. Se
ei johdu perussuomalaisten teoista, sillä perussuomalaisilla
ei ole tässä talossa vielä tekoja ollut,
ei hyvään eikä huonoon suuntaan. Huutelemalla
puskista ei maata ole ennenkään rakennettu.
Työehtoja ja työsopimuksia tulee noudattaa jatkossakin.
Valtion, valtionyhtiöiden, yritysten, kaikkien yritysten,
tulee olla hyviä työnantajia. Sitä pitää yhdessä valvoa,
näin ehdottomasti, ja ennen muuta silloin, kun valtio on
omistajana, pitää olla vielä erityisen
luotettavakin toimija.
Tässä on arvosteltu kovasti yrityksiä suomalaisen
työn tarjoajina, ja minä ymmärrän
sen, että se loukkaa useita suomalaisia, jotka työllistävät, tekevät
työtä ja luovat hyvinvointia sitä kautta, esimerkkinä vaikkapa
Abloy, joka on tehnyt erinomaista työtä työntekijöidensä eteen.
Heillä on aivan oma ohjelma, Ikämestari-ohjelma,
luotu yksityisessä yrityksessä, jolla he ovat
halunneet vastata siihen, että työntekijät
voisivat hyvin, jaksaisivat hyvin ja heillä olisivat asiat
työpaikalla hyvin, mutta myös arjessa sen kautta. Sillä on
saatu erinomaisia tuloksia. Abloyssa eläköitymisikää on
saatu nousemaan, sairauslomapäiviä vähentymään.
Kyllä minä uskon, että (Puhemies koputtaa)
tällaisissa yrityksissä, kun he kuuntelevat esimerkiksi
edustaja Oinosen puhetta täällä, miten
yritykset ovat huonoja työnantajia, kyllä se varmasti
aika lailla loukkaa tällaisen yrityksen johtoa, omistajia
ja myös työntekijöitä. Eli meillä pitää kaikissa
erilaisissa malleissa toimia vastuullisesti työnantajina.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa puhemies! Tämän viikon alussa vierailimme
puolustusvaliokuntana Pohjois-Karjalan Prikaatissa Kontiolahdella.
Tuossa yhteydessä oli tilaisuus keskustella sikäläisen
muonituskeskuksen henkilöstön edustajien kanssa,
ja he todella hämmästelivät sitä, miten
huonosti tämä koko asia ja tämän
yhtiöittämisen toteuttaminen on hoidettu. He totesivat, että heillä ei
ole mitään tietoa omasta kohtalostaan. Elikkä todella
törkeä menettelytapa, jos ajattelemme valtiotyönantajaa
ja yhteistoimintamenettelyä, johon normaalisti pitäisi
kyetä.
Vielä se, että tästä tämä aivan
keskeinen laillisuuspohja puuttuu, mihin professori Bruun viittaa,
nimenomaan tähän liikkeenluovutusdirektiiviin
ja ennen kaikkea siihen, että Suomessa virkasuhteita koskevaan
lainsäädäntöön tätä direktiiviä ei
ole sovellettu, implementoitu. Sen takia on aivan ihmeellistä lainsäädännön
kannalta se, ettei tämä tunnu ketään
kiinnostavan, että täällä syntyy
tämän tyyppistä lainsäädäntöä,
jolla ei ole mitään pohjaa.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan koko aikaa en täällä pystynyt
olemaan kuuntelemassa, mutta varmaan on käyty hyvä keskustelu.
Sinä aikana, jonka täällä olin, on
tullut semmoinen kuva, että on kovin poliittissävytteistä ollut
tämä keskustelu, ja ymmärrämme
hyvin. Tässähän on taustalla hyvin selkeästi se,
että tämän asian toteuttaminen tehtiin
liian nopealla aikataululla hätiköidysti ja valmistelu oli
puutteellista. Minä uskon, että valiokunnassa, ketkä me
siellä olimme, kaikki olimme samaa mieltä, että hieman
liian kova vauhti, ja tässä on iso riski, että ne
periaatteet, jotka ovat aikaisemmin olleet valtiotyönantajalla,
osin murenevat.
Hyvää työnantajapolitiikkaa on valtiotyönantaja
yleensä noudattanut. Tässä on riski olemassa.
Varmaan työntekijäpuolta on kuunneltu jossakin
määrin, siellähän neuvottelukunta
on tehnyt tätä perustyötä, mutta
kuten tuossa edustaja Yrttiaho totesi, niin yhtään
työsopimustahan ei vielä ole tehty, kun tämä asia
on täällä. Se on tosiasia, kun se käsittely
on kesken, ja aika alkaa loppua. Ensi vuoden alussa pitäisi
olla kaikki toiminnassa. Minä luulen, että oltiinpa
sitten poliittisesti asiasta mitä mieltä tahansa,
niin kaikki olemme varmaan huolissamme siitä tai ymmärrämme
työntekijöitten huolen, koska on enää kuukausi
aikaa. Ja miten heidän käy? Käytännössähän
he jatkavat vanhoina työntekijöinä, mutta ehkä suurempi
ongelma on sittenkin tämän tulevaisuuden kannalta
se, mitä sitten tämän suoja-ajan jälkeen
tapahtuu, ja se, että kun uusia työntekijöitä tulee
tähän yritykseen, niin siinä sitten taas
työehdot ovat merkittävästi huonommat kuin
siellä olevilla. Tämä tämmöinen
ei oikein sovi tähän suomalaiseen politiikkaan.
Minusta tämä yrittäjyysasia on tämän
asian tiimoilta aika kaukaa haettu, koska kysymyksessä on
kokonaisuudessaan valtion omistama yhtiö. Tässä ei
kukaan yksityinen henkilö yhtään euroa tähän
hommaan sijoita eikä ota minkäänlaista riskiä.
Tämä on täysin valtionyhtiö,
sataprosenttisesti. Miten jatkossa käy? Pelkohan on olemassa
ihan aidosti siinä, että tämä yhtiö jossakin
vaiheessa saatetaan myydä ulkolaisille yrityksille, ja sen
jälkeenhän tämä meno voi olla
aika tavalla hurlumheitä. Ostajana voi olla kuka tahansa
alan toimija, olipa sitten kotimainen tai ulkomainen yhtiö.
Sinänsähän huoltovarmuusnäkökulmasta huoltorykmentit
ovat edelleenkin olemassa ja koulutetaan varusmiehiä huollon
tehtäviin. Sitä kautta tilanne on varmasti hallinnassa.
En usko sitä, että se nyt merkittävästi
siihen vaikuttaa. Riskit ovat tietysti olemassa.
Minun mielestäni tätä olisi voitu
kehittää nykyjärjestelmän pohjalta
ihan hyvin. Kun aikanaan puolustusministerinä oli edustaja
Kääriäinen — silloinhan tämä homma
pantiin liikkeelle, sijoituspaikka on Kuopio — niin minä uskon, että tässäkin
salissa suuri osa olisi hyväksynyt senkin ratkaisun, että tätä olisi
lähdetty nykypohjalta kehittämään.
Sain vihiä, että keskustaa olisi syytetty,
että me olemme tämän käyntiin
panneet. (Tuula Väätäinen: Ei ole syytetty!)
No, täällä salissa voi syytellä ihan
ketä vaan. Minä en siihen lähde mukaan.
Se on eipäs—juupas-leikkiä, joka ei johda oikeastaan
yhtään mihinkään. Totean vaan,
että tämähän on puolustusministeriön
tiimoilta lähtenyt liikkeelle, ja kaikki tiedämme,
kuka oli puolustusministeri viime kaudella. Luulen, että silloisen
hallituksen sisällä ei kovin laaja-alaista keskustelua
tämän asian eteenpäin viemisessä ole
käyty. Eli se siitä.
Meillähän on joka tapauksessa edessä nyt
laajempiakin puolustuspoliittisia keskusteluja tässä salissa
lähiaikoina, kun tuo puolustusvoimauudistus tulee tänne.
Me olisimme nähneet keskustassa parempana, että ensin
olisi tehty tämä puolustusvoimauudistus, katsottu,
mitä varuskuntia hallitus tuo lakkautuslistalle. Sen jälkeen
olisi arvioitu tämä tilanne kokonaisuudessaan.
Se homma olisi aivan hyvin ehditty hoitaa. Sitten olisi tiedetty,
mikä se todellinen tarve on tässä ruokahuollossakin,
ja menty eteenpäin sitä kautta. Se olisi varmasti
ollut ihan järkevä tie, mutta nyt on hallitus
halunnut näin edetä.
Kyllä varmaan on, että monessa muonituskeskuksessa,
tai mitä ne nyt nimeltään ovat tänä päivänä,
työntekijät ovat epätietoisia ja huolestuneita.
Sen takia me olisimme halunneet, että tämä asia
olisi kunnolla valmisteltu. Uskon, että osa hallituspuolueistakin
olisi nähnyt tämän parempana, mutta se
vaan tahtoo täällä talossa olla niin, että kun
hallitus esityksen tuo, niin hallituspuolueet tukevat sitä.
Hyviä asioita toki oppositiokin aina tukee.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tossavaiselta kysyisin, kun kerroit
olleesi yrittäjäyhdistyksen puheenjohtaja, oletko
samaa mieltä kuin edustaja Oinonen, että suomalainen yritys
ei ota huomioon työntekijöidensä ja samalla
omaa etua ja polkee vaan ja polkee työntekijöitään
rahan kiilto silmässä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy nyt muistuttaa kokoomuksen
edustajia siitä, että myös perussuomalaisten
edustajien joukossa on useita yrittäjiä, itseni
mukaan lukien. Olen toiminut yrittäjänä aktiivisesti
10 vuotta ja kaiken kaikkiaan 20 vuotta, joten ei tämä yrittäjyys
niin vierasta ole. Mitä tulee siihen, etteivätkö perussuomalaiset
tue yrittäjyyttä, niin totta kai me tuemme sitä.
Meillä on paljon hyviä esityksiä ollut ja
tulee olemaankin, ja haluan muutaman asian nostaa esille, millä tavalla
esimerkiksi nyt hallituksen edustajat eivät mielestäni
yrittäjyyttä tue.
Esimerkkinä hallitusohjelmassa oleva harmaan talouden
torjunta 20 miljoonalla: Kuka teistä uskoo siihen, että se
riittää yhtään mihinkään,
kun samanaikaisesti poliiseilta leikataan 10 miljoonaa? Me voimme
kaikki sanoa, että sillä ei saada yhtään
mitään konkreettista aikaiseksi niihin mittasuhteisiin
nähden, mitkä ongelmat harmaassa taloudessa Suomessa
on. Se on ensimmäinen asia, missä perussuomalaiset
tekisivät asiat toisin.
Sitten toinen juttu. Esimerkiksi Lapissa tällä hetkellä ulkomaiset
yhtiöt riistävät suomalaisen kansallisomaisuuden
ulkomaisten pääomasijoittajien käsiin.
Siellä on nelisenkymmentä ulkomaista yritystä,
jotka etsivät mineraaleja ja toimivat sillä alueella.
Ei ole yhtään suomalaista yritystä siellä.
Onko tämä sitä kuuluisaa yrittäjyyden
tukemista, että yrittäjyys menee Suomesta ulkomaisten
pääomasijoittajien käsiin, koska suomalaisia
yrittäjiä ei tueta pääomittamalla
esimerkiksi kaivostoimintaa Suomessa? Suomessa on ainoastaan yksi
kaivostoimintaa harjoittava suomalaisomisteinen yritys ja muut ovat
ulkomaisia yrityksiä. Tässä on toinen
asia teille.
Kolmanneksi esimerkiksi olisin maininnut, mistä johtuu,
että moni metsätehdas sulkee ovensa ja siirtyy
Kaukoitään, (Välihuutoja — Kristiina
Salonen: Asiaan!) kuten moni muukin yritys. Se johtuu siitä,
että niitä ei tueta. Tästähän
me puhumme nyt, tästä yrittäjyyden tukemisesta jnp.,
puhumattakaan siitä, että Kreikkaan ja Brysseliin
lapioidut miljardit ja kymmenien miljardien takaukset heikentävät
suomalaisen yrittäjän toimintaedellytyksiä Suomessa,
joten tässä olisi paljon parannettavaa myös
hallituksella.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Reijosen puheelle täytyy
antaa suuri kiitos. Selvästi hän on ollut samassa
puolustusvaliokunnassa samoja asiantuntijoita kuulemassa kuin itsekin
olen ollut.
Se on ihan totta, niin kuin edustaja Heinonen sanoi aikaisemmin,
että työntekijöitä todella kuultiin
valiokunnassa ja työntekijäliitot ovat nimenomaan
olleet neuvottelemassa nyt siirtyvien työntekijöitten
eduista. Olemme ymmärtäneet, että siellä oli
vain muutama yksityiskohta heidän osaltaan, mitkä olivat
vielä valmisteluvaiheessa silloin, kun valiokuntakuuleminen
päättyi. Professori Bruunin asiantuntijakuulemisesta
otettiin ne asiat, mitä hän toivoi tähän
hallituksen esitykseen korjattavaksi, ja siinä mielessä en
katso, että tämä mietintö on
ristiriidassa hänen kommentteihinsa nähden.
Sitten täällä on keskusteltu siitä,
että tämä mietintö olisi helposti
syntynyt ja tämän hallituksen esityksen eteenpäinvieminen.
Ei toki ole helposti syntynyt. Ihan yhtä vakavia samanlaisia keskusteluja
on käyty valiokuntakäsittelyn aikana kuin mitä nyt
täällä salissa ja on pyritty selvittämään
se, millä tavalla varmistettaisiin myös se, että tulevat
työehtosopimukset tulevassa yhtiössä olisivat
sellaiset, jotka kohtelisivat työntekijöitä yhdenvertaisesti.
Siinä mielessä ei kannata niin kauheasti nyt sitten
moittia tämän asian valmistelua, kun ei kaikkia
yksityiskohtia selvästi tiedetä.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaho aikaisemmin kertoi puolustusvaliokunnan
käyneen Pohjois-Karjalassa tutustumassa paikallisiin oloihin
Kontiorannan varuskunnassa, ja olinpa siellä minäkin
samalla reissulla, mutta ilmeisesti olemme olleet hiukan eri pöydissä keskustelemassa
asioista, koska oma käsitykseni siitä, mitä heidän
henkilökuntansa siellä muonituskeskuksessa asiasta
kertoi, poikkesi täydellisesti kyllä Yrttiahon
kuulemasta — tai ainakin hänen kertomastaan täällä.
Päinvastoin, he antoivat viestin, että tehkää,
hyvänen aika, mahdollisimman pian jotakin näille
asioille. Suurempi huoli heillä, muonituskeskuksen henkilökunnalla,
oli siitä, millä tavalla Puolustusvoimien kokonaisuudistus
tulee vaikuttamaan heidän toimintaansa. Ihan yhtä lailla,
niin kuin joka puolella Suomea olevissa varuskunnissa, ihmisillä on
hätä siitä, millä tavalla heidän
työpaikkansa tulevat säilymään
taikka tulevatko ne katoamaan. Tämä on se suurempi
huoli, mikä tulee tällekin porukalle, meille,
varmaan täällä sitten ensi vuoden puolella
vielä isommaksi ongelmaksi kuin mikä tämänpäiväinen
keskustelu onkaan.
Mutta ei kannata, edustaja Yrttiaho, myöskään
esittää sellaisia tulkintoja, mitkä eivät
aivan aukottomia ole, koska pahan mielen ja pelottelun ilmapiirillä me
emme tästäkään asiasta saa yhtään
sen parempaa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Viitamiehelle: Minulla on yleensä tapana,
kun käyn työpaikkavierailuilla, etsiytyä työntekijöiden
tai heidän edustajiensa kanssa keskusteluihin. Todella
keskustelin kahden kesken muonituskeskuksen luottamushenkilön
kanssa, joka välitti nämä tunnot minulle.
Siihen keskusteluun me emme tarvitse todella tuntikausia. Kyllä minä ymmärrän
heti heidän palautteestaan, mikä on ollut menettelytapa.
Se oli erittäin kriittinen ja turhautunut, suoraan sanoen.
Hän ei kykene vastaamaan työntekijöille
heidän kysymyksiinsä. Tietenkään
ei kykene, koska kaikki asiat ovat auki, ja itse asiassa vain vauhtia
pidetään juuri tässä varsinaisessa
lainsäädäntötyössä eikä suinkaan
siinä, miten henkilöstö on mukana jossakin
muutosprosessissa. Tämä on aivan ala-arvoista
työnantajapolitiikkaa.
Mutta vielä haluaisin korostaa sitä, että tässä paneuduttaisiin
tähän laillisuusongelmaan, siihen, että laillisuuspohja
puuttuu tästä yhtiöittämislaista.
Siellä ei ole mitään viittauksia edes liikkeenluovutusdirektiiviin
puhumattakaan siitä, että olisi nostettu pöydälle
se ongelma, että meidän virkaehtolainsäädännössämme
sitä ei ole vielä implementoitu.
Yleiskeskustelu päättyi.