Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskusta esitteli oman vaihtoehtoisen talouslinjansa
hallituksen linjattomalle talous- ja veropolitiikalle vaihtoehtobudjettina
ja yksityiskohtaisena kasvuohjelmana. Keskustan mielestä nyt
ei ole suurituloisten veronkevennysten aika velkarahalla vaan meidän
mielestämme suurituloisten verotusta pitäisi tiukentaa.
Meidän mielestämme myös kulutusta pitäisi
verottaa, arvonlisäveroa voidaan nostaa, kunhan samanaikaisesti
ruuan arvonlisäveroa ja polttoaineiden verotusta alennetaan,
jolloin kulutuksen verotus on oikeudenmukaista.
Hallituksen budjettiesitystä ja meidän vaihtoehtoesitystämme
käsitellään paraikaa valtiovarainvaliokunnassa.
Samaan aikaan hallitusryhmien edustajat ovat joukolla alkaneet puhua,
että hallituksen linjaa pitää muuttaa.
Yksi esittää suurituloisten verotuksen kiristämistä,
toiset väläyttelevät arvonlisäverotuksen
korottamista. (Puhemies koputtaa) Nämä asiat voidaan
tehdä. Miksi keskustan esitykset eivät kelpaa,
miksi haaskaatte aikaa? Budjetti on auki eduskunnassa.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin aikaisemmin jo totesin, minä arvostan
sitä, että oppositio tekee omia esityksiä,
koska se on demokratian perusta, että meillä on
erilaisia näkemyksiä, vaihtoehtoja, joista kansa
sitten omalta osaltaan valitsee, kenelle antaa tukensa.
Mutta uskon vakaasti siihen, että tämän
hallituksen talouspoliittinen linja on oikea juuri tähän aikaan.
Kun se suuri tämän ajan haaste on epävarmuus,
niin sitä epävarmuutta voitetaan parhaiten sillä ja
luottamusta lisätään parhaiten sillä,
että tehdään niitä toimia, jotka
on yhdessä sovittu ja jotka on luvattu tehdä,
ja näin hallitus on myöskin tekemässä.
Hallitus ei kiristä työnteon verotusta, mutta
toisin kuin edustaja Tiilikainen väittää,
hallitus ei ole myöskään keventämässä suurituloisten
verotusta, päinvastoin. Hallitus on nostamassa pääomatuloveroa
ja tekemässä siitä myöskin progressiivisen.
Hallitus ei ole nostamassa arvonlisäveroa, mutta sen sijaan
me olemme nostamassa monia sellaisia veroja, joihin jokainen meistä voi
omassa elämässään vaikuttaa, (Puhemies
koputtaa) kuten esimerkiksi alkoholiveroon tai tupakkaveroon tai
makeisveroon. Ne ovat sellaisia, joiden käyttöön
jokainen meistä voi omassa elämässään
vaikuttaa. (Eduskunnasta: Liikenteen ja polttoaineen vero!)
Hallitus on valinnut vakaan linjan, (Puhemies: Ministeri Urpilainen!)
ja maaliskuussa arvioimme kehysriihessä, riittävätkö ne.
Tämä on oikea toimintatapa tässä ajassa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Muistutan jälleen siitä minuutin aikarajasta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Teidän, ministeri Urpilainen, ja
meidän kansanedustajien tulotasolla verotus kevenee ensi
vuonna. Minusta me olemme suurituloisia.
Teillä on ollut kiireitä Euroopassa, ja ymmärrän
sen, ei sieltä kyllä kovin valmista näytä tulevan,
mutta tuntuu, että olette vähän ulkona
siitä talouspoliittisesta keskustelusta ja suomalaisten asioitten
hoitamisesta. (Välihuutoja) Teidän hallitusryhmienne
yksittäiset edustajat esittävät muutoksia
hallituksen keväiseen hallitusohjelmalinjaan. Suurituloisten
verotusta pitäisi kiristää, alvin nostoa
väläytellään. Nämä asiat
ovat auki. Miksi ette toimi nyt, kun se voidaan tehdä?
Ministeri Urpilainen... — Mitähän
vielä kysyisin? (Naurua)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sovitaanko niin, että ministeri Urpilainen vastaa vain
siihen esitettyyn kysymykseen? — Olkaa hyvä! (Naurua)
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen totesi, että Euroopan
talouskriisi on vakava ja se vie paljon tällä hetkellä valtiovarainministerin
ja myöskin pääministerin aikaa. Se on
totta, mutta kaikki ne toimet, joita me teemme Euroopassa, ovat
samalla toimia myöskin Suomen talouden puolustamiseksi.
(Mauri Pekkarinen: Mitä te teette Euroopassa?) Koska me
olemme avoin, pieni kansantalous, me olemme poikkeuksellisen riippuvaisia
myöskin Euroopan taloudesta ja sen kehityksestä,
ja tästä syystä ne toimet, joilla me
olemme puolustamassa suomalaista veronmaksajaa ja Suomen kansantaloutta,
ovat mielestäni kaiken ajan ja energian käytön
arvoisia.
Mitä tulee hallituksen talouspolitiikan linjaan, joka
on hyvin vakaa ja johon käytetään myöskin paljon
aikaa, sen politiikan toteuttamiseen, me olemme tekemässä merkittäviä sopeutustoimia
ensi
vuonna, ja se on budjetissa sisäänkirjattuna, joka
on tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä. Sen
lisäksi teemme kasvua ja työllisyyttä tukevia
toimia ja laitamme liikkeelle myöskin isoja rakenneuudistuksia,
kuten kuntauudistuksen, jo-ka on välttämätön,
(Puhemies koputtaa) jotta voimme vastata pitkän aikavälin
kestävyysvajeeseen.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri täällä luetteli
niitä veroja, joihin ihmiset voivat itse vaikuttaa. Mutta
kysyisin ministeriltä: Miten polttoaineveroihin voi vaikuttaa
henkilö, joka asuu tuolla kauempana maaseudulla, josta on
viety posti, julkinen liikenne, terveyspalvelut ja kaikki lukuisat
muutkin palvelut, työpaikat? On pakko liikkua autolla ja
maksaa niitä polttoaineveroja. Ei niihin itse voi vaikuttaa,
vai mitä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Polttoaineveron korotus on osa sitä sopeutuspakettia,
jolla me olemme valtion taloutta ensi vuonna hoitamassa ja josta
päätettiin hallitusneuvotteluissa. Dieselveron
korotuksesta iso osa on itse asiassa edellisen hallituksen tekemiä päätöksiä,
jotka astuvat voimaan ensi vuoden alusta, ja siihen päälle
tehtiin tämän hallituksen toimesta pieni lisäkorotus.
On valitettavaa, että veroja joudutaan korottamaan.
Minä luulen, että kukaan ei mielellään
ole mitään veroja korottamassa, ehkä hyvätuloisten, suurituloisten,
verotuksesta voidaan ajatella, että niitä mielellään
korotetaan, mutta lähtökohtaisesti verojen korotukset
eivät ole koskaan mukavia, mutta ne ovat välttämättömiä,
jotta me voimme estää valtion ylivelkaantumisen
ja Kreikan tien, jota en usko, että kukaan suomalainen
Suomelle haluaa.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri tuossa ylpeänä kertoi, kuinka
hallitus ei aio kiristää edes suurituloisimpien
ansiotuloverotusta. Keskustan vaihtoehtobudjetissa ei olla ulottamassa
veronkevennyksiä yli 70 000 euroa vuodessa ansaitseville,
ja olisimme tekemässä myöskin yritysjohtajatasolle eli
100 000:een ja 160 000 euroon vuodessa uudet veroluokat
eli kiristäisimme todellakin heidän osaltaan sitten
ansiotuloverotusta, mikä on tässä tilanteessa
oikeudenmukaista. Ei ole mukavaa kerätä lisää veroja,
mutta sitä on pakko tehdä, ja silloin se pitää tehdä oikeudenmukaisesti. Mutta
tästä valtiovarainministerin puheenvuorosta sai
sellaisen käsityksen, että nyt ei puututa edes
suurituloisimpien ansiotuloverotukseen, vaan ollaan sitä edelleen
keventämässä ja myöskään
arvonlisäverotusta ei olla korottamassa.
Onko näitä kynnyskysymyksiä nyt tällä tavalla
niin paljon, että hallitus käytännössä halvaannuttaa
itsensä ja talouspolitiikassa ei osata tehdä aikaan
sopivia muutoksia?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Nyt on hyvä todeta edustaja Kiviniemelle,
että me emme ole keventämässä suurituloisten
verotusta, me olemme pitämässä ansiotuloverotuksen
nykytasolla. Me olemme siis lähteneet siitä periaatteesta,
että työnteon verotusta ei kiristetä,
koska meidän lähtökohtamme on se, että mitä useampi
suomalainen tekee työtä, sen paremmin Suomi voi,
ja näin ollen meidän pitää myöskin
kannustaa ihmisiä tekemään työtä.
Mutta tämä hallitus on kiristämässä rikkaiden verotusta,
koska tämä hallitus on kiristämässä pääomatuloveroa
sekä luomassa myöskin progressiota perintöveroon
eli kiristämässä kaikista suurimpien
perintöjen verotusta. Minusta tämä on
oikeudenmukaista. Ylipäänsä verotuksessa
on oikeudenmukaista se, että mitä suuremmat ovat ihmisen
tulot, sen enemmän maksetaan veroja eli että verotus
perustuu veronmaksukykyyn.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Verotuksesta sen verran: Suomessa ymmärtääkseni
on tällä hetkellä 336 kuntaa. Kunnallinen veroprosentti
roikkuu siellä 16,5:n ja 22:n välillä,
eli 6 prosenttiyksikköä on eroa. Onko hallituksessa
kukaan miettinyt sellaista — kun minä ja perussuomalaiset
edustamme kantaa, että verotus maksukyvyn mukaan — että myös
kunnallisvero laitettaisiin progressiiviseksi? Tiettyyn tasoon ei
makseta ollenkaan veroja, sitten totta kai korkeasti verotettavien
henkilöiden verotus kasvaa. Tämä olisi
minusta oikeudenmukaista. Onko sitä mietitty ja jos ei,
niin miksei?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! On juuri noin kuin edustaja Tuupainen totesi,
että kansalaisten välillä on huomattavat
erot verotuksessa riippuen asuinkunnasta. Nuo erot ovat edelleen
kasvussa, ja ennusteen mukaan ne saattavat kasvaa jopa 10:een tai
pahimmillaan 15 prosenttiyksikköön jo seuraavina
vuosina. Sen johdosta hallitus pitää niin tärkeänä kuntauudistuksen
toteuttamista, sitä että saamme taloudellisesti
vahvemmat kunnat, jotka pystyvät järjestämään
ihmisten palvelut. Tällä hetkellä niin
kuntien taloudessa kuin palveluissakin on erittäin huomattavat
erot ja meillä on erittäin pirstaleinen kuntakenttä.
Kaikkein tärkein tavoite kuntauudistuksessa on juuri se,
että voisimme varmistaa peruspalvelut jatkossa kaikkialla
Suomessa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Keskusta korottaisi veroja miljardilla eurolla
hallitusta enemmän ja käyttäisi talouden
tasapainotukseen vähän yli 300 miljoonaa tästä,
loput ripoteltaisiin sinne tänne, joten kyllä tässä voi
todeta, että keskustan linja kurjistaisi taloutta, kun
taas hallitus on kasvuhaluisella ja kasvuhakuisella linjalla.
Oli hienoa kuulla pääministeriltä,
että myös Venäjältä Suomeen
yrittämään haluavien nuorten asemaa on
pohdittu. Tässähän ongelmana on se, että yrittäjäviisumin
ja oleskeluluvan ehtona on se, että yrityksen toiminta
on kannattavaa, ja ely-keskus arvioi tätä kannattavuutta
jo ensimmäisessä hakemuksessa. Kysyisinkin sisäministeri
Räsäseltä, onko tältä osin
oleskeluluvan ehtoihin arvioitu helpotuksia, koska yrityksen alkuvaiheessa
tuo toiminta ei voi olla kannattavaa eikä näissä startup-yrityksissä se
sitä ole, mutta silti olisi arvokasta saada näistä naapurimaista yrittäjiä Suomeen.
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Ely-keskusten toiminta, saatavuusharkinta
samoin kuin näitten yrittäjien oleskelulupien
myöntäminen, kuuluu tällä hetkellä hallituksen
sisäisessä työnjaossa työministerin
alaisuuteen, ja varmasti ministeriössä asiaa harkitaan.
Mutta myös sisäministeriössä on
oleskelulupien myöntämiseen, muun muassa toimeentulorajoihin,
liittyvää harkintaa ja selvitystä menossa
samalla, kun selvitetään perheenyhdistämiskäytäntöjä.
Tämä toki koskee sitten ulkomailta tulevaa työvoimaa
ja heidän mahdollisuuttaan tulla tekemään
työtä Suomessa.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka edustaja Tiilikaiselta loppuivat kysymykset
kesken, niin jos minä voisin kysyä keskustalta,
niin saattaisin kysyä, eikö tässä nyt
vähän pata kattilaa soimaa, kun syytetään
hallitus-ta velkarahalla tehdyistä veronkevennyksistä. Muistetaan
viime hallituskausi: 9 miljardin kumulatiiviset veronkevennykset,
8 miljardin alijäämä, ja sitä yritetään
tässä paikata. Oikeudenmukaisuus on tämän
hallituksen punainen lanka, ja se näkyy muun muassa siinä,
että hallitus parantaa sosiaaliturvaa enemmän
kuin keskusta vaaleissa vaati: työmarkkinatukea, peruspäivärahaa,
toimeentulotukea jne.
Arvoisa puhemies! Kysyn hallitukselta, valtiovarainministeriltä:
jos maailmantaloudessa tapahtuu se pahin, jos joudumme pohtimaan
talouspolitiikassa muutosta tai jonkinnäköistä täsmäelvytystä,
niin kannattaako se tehdä niin kuin se tehtiin keskustan
johdolla, roiskitaan veronkevennykset maailmalle, vai kannattaako
tehdä täsmäelvytystä esimerkiksi
julkisten investointien kautta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on etenemässä hyvin
vakaasti eteenpäin. Se on mielestäni tässä tilanteessa
oikea linja, kun me emme aidosti tiedä, minkälaiset
talouskäppyrät meillä on puolen vuoden
päästä edessä. Tämä euron
kriisi on valitettavasti niin vakava tällä hetkellä.
Meillä ei ole varaa veronkevennyksiin. Päinvastoin
tämä hallitus joutuu kiristämään
verotusta, mutta se tehdään oikeudenmukaisella
tavalla ja vain siitä syystä, että me
pystymme välttämään valtion
ylivelkaantumisen ja turvaamaan hyvinvointivaltion rahoituksen ja
sitä kautta ihmisten arjen palvelut. Mutta on välttämätöntä, että sen
ohella, että me tätä valtiontalouden
alijäämää olemme sopeuttamistoimilla
hoitamassa, me katsomme myöskin pitkän aikavälin
kestävyyttä, ja siinä olennaista on rakenteelliset
uudistukset. Mielestäni on välttämätöntä,
että hallitus on etenemässä kuntauudistuksessa,
mutta uskon, että se ei tule riittämään,
vaan me tarvitsemme myöskin muita rakenteellisia uudistuksia,
jotta voimme vastaanottaa sen haasteen, että suomalainen
väestö ikääntyy.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa sovittu talouden sopeutuslinja
on oikeudenmukainen erityisesti verotuksen osalta. Pitkästä aikaa
verotuksen rakenne todella, niin kuin täällä on
todettu, kaventaa tuloeroja. Täällä on jäänyt mainitsematta muun muassa
perusvähennyksen nostaminen, työtulovähennyksen nostaminen,
jolla ihan tutkimusten mukaan kaikista pienituloisimmat tulonsaajakymmenykset ovat
saamassa eniten helpotusta. (Mauri Pekkarisen välihuuto)
Mutta kun täällä on, kuten edustaja
Pekkarinen tietää, synkkiä pilviä taivaalla
ja, kuten täällä on viitattu, tilannetta
joudutaan seuraamaan ja on sovittu, että keväällä tarkastellaan
uutta sopeutumistarvetta uudelleen, niin haluaisin kysyä arvoisalta
pääministeriltä, onko tarkoitus jatkaa sitä linjaa,
joka kesällä hallitusneuvotteluissa sovittiin,
että tähdätään talouden
sopeuttamiseen, työllisyyteen, oikeudenmukaisuuteen edelleen, sosiaaliseen
oikeudenmukaisuuteen, siinä toimenpidekokonaisuudessa,
jota joudutaan miettimään keväällä uusia
ratkaisuja tehtäessä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! On tarkoitus jatkaa. Ne periaatteet, joita
keväällä hallitusohjelmaan kirjattiin
talouden kuntoon saattamiseksi, ovat nyt vielä entistä tärkeämpiä.
Kaikissa maissa, joissa taloutta joudutaan sopeuttamaan, eli käytännössä kaikissa
Euroopan
maissa, se sopeuttaminen on vaikeaa. Mutta meillä suomalaisilla
on näyttöjä takavuosilta, että se
kannattaa todella tehdä.
Me olemme siinä mielessä hyvässä tilanteessa verrattuna
moneen muuhun eurooppalaiseen maahan, että me emme ole
vielä maana kuilun partaalla. Mutta me tiedämme,
että me olemme sellaisessa velkaantumiskierteessä,
joka ei katkea itse, ja sellaisessa velkaantumiskierteessä, joka
on vaarallinen, joten se pitää katkaista. Mutta
me emme ole kuilun partaalla. Suomi ei ole menettänyt vielä uskottavuuttaan,
luotettavuuttaan, ulkopuolisten silmissä, eivätkä Suomen kansalaiset
ja yritykset ole menettäneet luottamustaan omaan maahansa,
ja tätä meidän pitää vaalia.
Se ei tule olemaan helppoa, mutta se on meidän vastuumme.
Me olemme vastuuntuntoista kansaa. Me ymmärrämme
sen, että silloin, kun rahat on loppu, ne on kerta kaikkiaan
loppu, ja se sopeutus tarkoittaa sitä, että karsitaan
menoja, nostetaan veroja, mutta erityisesti, (Puhemies koputtaa)
niin kuin valtiovarainministeri tuossa totesi, me tarvitsemme näiden
rakenteiden uudistamisia, jotka vahvistavat meidän taloutemme
pohjaa myös pidemmällä aikavälillä.