1) Hallituksen esitys eduskunnalle Intian kanssa sosiaaliturvasta
tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Suomen ja Intian välinen sosiaaliturvasopimus allekirjoitettiin
kesäkuussa 2012. Hallitus esittää, että eduskunta
hyväksyisi sopimuksen ja samalla hyväksyisi lain
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Sopimus koskee Intian ja Suomen välillä liikkuvien
työntekijöiden eläketurvaa. Pääsäännön mukaan
työeläketurva määräytyy
työskentelyvaltion lainsäädännön
mukaan. Suomalaisten työnantajien Intiaan lähettämät
työntekijät pysyvät kuitenkin Suomen
työeläkejärjestelmän piirissä viisi
vuotta ja työntekijöistä maksetaan työeläkevakuutusmaksut
vain Suomeen. Ilman sopimusta eläkevakuutusmaksut pitäisi
maksaa myös Intiaan, joten sopimuksella vältetään
kaksinkertaiset eläkevakuutusmaksut. Tämä on
tärkeää Intiassa toimiville suomalaisille
yrityksille ja niiden palveluksessa oleville työntekijöille.
Vastaavasti intialaisen työnantajan Suomeen lähettämä työntekijä kuuluu
viisi vuotta Intian eläkejärjestelmän
piiriin.
Sopimus vaikuttaa myös eläkkeiden maksamiseen
maasta toiseen. Esimerkiksi Suomeen muuttaneelle intialaiselle työntekijälle
maksetaan aikanaan Intian lain mukaan kertynyt eläke Suomeen.
Suomessa ansaittu työeläke maksetaan Intiaan muuttaneille
tai palanneille henkilöille Suomen työeläkelakien
mukaan jo nykyään, mutta sopimus varmistaa eläkkeiden
maksamisen ja helpottaa eläkkeiden hakemista sopimuksen
mukaisen viranomaisyhteistyön avulla. Sopimus ei koske
Suomen kansaneläkkeitä.
Arvoisa puhemies! Sopimus on melko suppea, mutta vastaa standardeiltaan
kansainvälisiä sopimuksia. Suomen tavoitteena
on tehdä vastaavanlaisia sopimuksia myös muiden
Euroopan ulkopuolisten maiden kanssa. Neuvotteluja käydään
parhaillaan myös Japanin ja Kiinan kanssa. Suomen elinkeinoelämä pitää näitä sopimuksia
tärkeinä.
Intian kanssa tehty sopimus tulee voimaan sitten, kun kumpikin
sopimuspuoli on tehnyt loppuun oman lainsäädäntönsä mukaiset
voimaansaattamistoimet.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että, sanoisinko,
viimein saadaan Intian kanssakin tällainen sopimus aikaiseksi.
Olen itse ollut joskus parikymmentä vuotta sitten Yhdysvalloissa,
kun Yhdysvaltojen kanssa tehtiin tällainen vastaavan tyyppinen
sopimus. Niitähän on tehty ympäri maailmaa.
Kuvastaa hyvin tätä tilannetta se, että nyt
vasta Japanin ja Kiinan kanssa ollaan näitä asioita
viemässä eteenpäin. Venäjän
kanssakin tämä kesti hyvin kauan. Kun ensiksi
oli Neuvostoliitto, ja sitten Neuvostoliiton kanssa oli tämä sopimus
saatu aikaiseksi, niin sitten tapahtuikin niin, että Neuvostoliittoa
ei enää ollutkaan, ja oli Venäjä,
ja piti tämä neuvottelu aloittaa uudestaan.
Tässä ovat nämä periaatteet
ihan järjestyksessä, mutta esimerkiksi suuressa
valiokunnassa on kiinnitetty huomiota siihen, että näitten
yrittäjien osalta tämä nyt koskee vähän
muitakin kuin ehkä nimenomaan nyt sitten Intiaa. Mutta
nimenomaan tämä sosiaalietuuksien vieminen pois maasta
on ihan tarkoituksellista, ovat ne sitten lapsilisiä tai
muita, siinä mielessä, että se toinen vaihtoehto
on sitten se, että ne perheet tulevat tänne.
Tämä, minkä takia tässä nyt
erityisesti haluan tähän asiaan kiinnittää huomiota,
on se, että jos Suomessa on töissä ja
yrittäjänä, nimenomaan yrittäjänä,
ja sitten se työ, mitä varten on täällä yrittäjänä,
päättyy, niin sinä Suomessa saat tämän
yrittäjäturvan, ja sinä saat sen myös
sitten tähän, esimerkiksi sanotaan nyt vaikka
virolaisten osalta näitä on tapahtunut.
Suuressa valiokunnassa edellytettiin, että hallitus
tätä selvittää. Minä olisin
nyt kysynyt, millä tavoin tämä yrittäjien
kohdalla on nyt sitten selvitetty, ettei tässä suomalaiseen
yrittäjään nähden synny kohtuutonta
tilannetta suhteessa siihen, mitä eurolla saa Suomessa
ja mitä sillä saa Virossa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Skinnari kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomiota. Kun meillä on
Suomessa elinkustannuksiin nähden mitoitettu sosiaaliturva,
niin tietysti silloin, jos muutetaan pois Suomesta, useimmiten Viroon,
mutta myös Intiaan tai Indonesiaan, voi kysyä,
onko perusteltua, että maksetaan samansuuruinen sosiaaliturvan
taso näihin maihin, koska kustannukset ovat olennaisesti
alhaisempia. Tämä on asia, joka on periaatteellisesti
merkittävä, ja olen sitä mieltä,
että se pitäisi vähitellen pyrkiä selvittämään.
Mutta mitä erityisesti Intiaan tulee, haluan korostaa
sitä, että Intiassa on erittäin paljon
tietoteknistä osaamista, meillä on jopa intialaisia
yrityksiä, jotka omistavat suomalaisia tytäryhtiöitä tänä päivänä.
Ongelma on aika pitkälti se, että näitten
osaajien tulo Suomeen ei välttämättä ole kovin
helppoa. Meidän pitäisi kyllä niitä sääntöjä pyrkiä helpottamaan
sillä tavalla, että jos Suomessa on työpaikka,
niin ilman sen suurempaa tarveharkintaa henkilö voisi tulla
tekemään Suomeen työtä, varsinkin
jos on tietoteknisistä aloista kysymys.
Tähän liittyy toinen seikka, mikä on
vielä vaikeampi, ja se on perheitten yhdistäminen
näissä tapauksissa, jotta todella huippuosaajat
saataisiin Suomeen. On tärkeätä, että heidän
perheensä voivat tulla samanaikaisesti tänne Suomeen. Meillä käsittelyt
kestävät kohtuuttoman kauan ja ovat kohtuuttoman
vaikeita, ja nämä ongelmat pitää pyrkiä ratkaisemaan.
Sosiaaliturvasopimus on yksi tapa viedä näitä ratkaisuja
eteenpäin, mutta myöskin työvoimapolitiikkaa
pitää kehittää.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vaikka tässä on kyse Intian
kanssa tehtävästä sopimuksesta, niin
on syytä muistuttaa siitä, että esimerkiksi
pohjoisessa Norjan rajalla on paljon rajatyöntekijöitä ja
heidän ongelmansa eivät ole vielä poistuneet
siitä huolimatta, että on olemassa eri maiden
kanssa tehtyjä pohjoismaisia sosiaalisopimuksia ja verotukseen
liittyviä ratkaisuja. Tällä hetkellä,
jos Suomen puolella asuva henkilö työskentelee
rajatyöntekijänä Norjan puolella, hän
joka vuosi maksaa noin 4 prosenttiyksikköä enemmän
veroa, koska Norjan puolelle maksettuja maksuja ei hyvitetä täysimääräisesti
Suomen verotuksessa, vaikka kaikissa näissä sopimuksissa
on nimenomaisesti mainittu, että kaksoisverotus, tämän
tyyppinen tuplaverotus, pitää estää sopimuksilla.
Jos on kyseessä pariskunta, jossa molemmat työskentelevät
Norjan puolella, niin kyllä ennen pitkää tämmöinen
näin rankka verokohtelu ohjaa siihen, että he
eivät enää kauan asu Suomessa vaan muuttavat
Norjan puolelle.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Kun keskustelu vähän laajemmin
käsittelee rajat ylittävää sosiaaliturvaa
ja edustaja Skinnarikin mainitsi Viron, niin omalta osaltani kiinnittäisin
ministerin ja eduskunnan huomiota äskettäin ilmestyneeseen
artikkeliin Helsingin Uutisissa, jossa kerrottiin, että Helsingin
kaupunki maksaa virolaisille enemmän toimeentulotukea kuin
Tallinnan kaupunki. Tähän liittyy paljon ongelmia, muun
muassa se ongelma, että Helsingissä asuu virolaisia,
joilla oikeastaan EU-sääntöjen mukaan
ei olisi oikeutta asua Suomessa, koska elävät
kokonaan sosiaaliturvan varassa, mutta heidän oleskelulupaansa
tai oleskeluaan ei pysty peruuttamaan, koska sosiaaliviranomaiset
eivät ilmoita maahanmuuttoviranomaisille näistä henkilöistä.
Tästä on ilmestynyt komiteamietintö — taisi
olla jo 2—3 vuotta sitten — jossa korjausta esitettiin,
mutta mitään ei ole tapahtunut. Toivottavasti
nyt tapahtuisi.
Toinen liittyy tähän perheiden yhdistämiseen, mistä edustaja
Sasi puhui. Jos Intiasta on tullut ihminen työn perässä Suomeen
esimerkiksi ravintolaan kokiksi, niin jotta hän saa tuoda
perheensä tänne, niin hänen toimeentulovaatimuksensa
on olemassa. Siis hänen pitää pystyä osoittamaan,
että hän tienaa riittävästi
voidakseen elättää perheensä.
Sen sijaan jos ihminen on tullut niin sanottuna humanitäärisenä maahanmuuttajana
jostakin kriisimaasta, vaikkapa Irakista, ja hän on saanut
Suomessa oleskeluluvan humanitäärisin perustein,
niin hän saa tuoda perheensä Suomeen ilman minkäänlaista
toimeentulovaatimusta. Eli hän elää täällä kokonaan
suomalaisten veronmaksajien tuella ja rahoituksella ja hän saa
tuoda perheensä tänne, mutta tämä,
joka on tullut työn perässä, ei saa tuoda,
kun hän ei tienaa riittävästi. Ja kuitenkin
voidaan kysyä, eivätköhän he
molemmat ole tulleet Suomeen lähinnä paremman
elämän toivossa ja sitä kautta paremman
toimeentulon perässä.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz, voi olla todellakin, että molemmat
ovat tulleet paremman elämän vuoksi, mutta todennäköisesti
se humanitäärisistä syistä tullut
pakolainen, joka on siis hyväksytty tänne humanitäärisenä pakolaisena,
on tullut tänne elämän vuoksi siitä yksinkertaisesta
syystä, että hänen on ollut pakko lähteä. Sen
kokin ei ehkä olisi ollut kuitenkaan ihan pakko lähteä.
Siinä on se olennainen ero.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Edustaja Virtanen, näin asia näyttäytyy,
jos sitä katsoo hyvin sinisin silmin. Jos meillä on
Vietnamista tullut kokki vietnamilaiseen ravintolaan ja hän
on niin sanottu työperäinen maahanmuuttaja, niin
hänelle asetetaan toimeentulovaatimus, koska hän
ei ole tullut poliittisena turvapaikanhakijana. Kuitenkin minä voisin
sanoa, että Vietnamissa on kommunistinen diktatuuri, siellä ei
ole ihmisillä vapautta eikä ihmisoikeuksia. Tällä perusteella
tällä vietnamilaisella kokilla olisi voinut olla
mahdollisuus tulla tänne myös niin sanottuna turvapaikanhakijana.
Jos henkilö on tullut esimerkiksi Irakista, niin hän
ei välttämättä ole, edustaja
Virtanen, saanut pakolaisstatusta eli häntä ei
vainota hänen kotimaassaan, mutta hän on saanut
niin sanotun humanitäärisen suojelun perusteella
oleskeluluvan. Ja minä väitän, että eivät
tämän irakilaisen — otin sen nyt esimerkiksi — joka
on saanut niin sanotun humanitäärisen oleskeluluvan,
ja tämän vietnamilaisen tai intialaisen olosuhteet
kotimaassa välttämättä juurikaan
poikkea toisistaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Eduskunnan tarkastusvaliokunta kävi tässä juuri
Vietnamissa tutustumassa Vietnamiin ja totesi, että ehkä tämä edustaja
Zyskowiczin esimerkki nyt ei maavalinnan osalta ihan osunut kohdalleen.
Mutta kyllä se olennainen ero kuitenkin on siinä,
että sillä humanitäärisellä pakolaisella
on vahva syy. Jos hänet on hyväksytty jostain
muusta kuin vahvasta syystä Suomeen, niin silloin on menetelty
todellakin väärin. Mutta sitäkään,
että humanitäärisistä syistä tullut
pakolainen, jonka nyt on ollut ainakin suhteellisen pakko tulla
tänne säilyäkseen hengissä tai
voidakseen elää turvallisesti, ei sillä perusteella
saisi tuoda tänne perheettään, en nyt
pidä oikein humanitäärisenä.
(Ben Zyskowicz: Edustaja Virtanen kävi Neuvostoliitossakin
eikä huomannut sielläkään diktatuuria!)
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ben Zyskowicz nosti esille pakolaiskysymyksen,
humanitäärisen kysymyksen. Täytyy sanoa,
että hämmästelen näkemystänne
siitä, että ette hyväksy humanitäärisistä syistä tulleitten
ihmisten hakua Suomeen. He taistelevat omasta elämästään,
omasta hengestään. On täysin erilainen
tilanne, jos ihminen tulee työn ja elintason mukaisesti,
kuin että hän tulee oman henkensä turvin
Suomesta hakemaan turvapaikkaa itselleen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä vastauspuheenvuoro edustaja Zyskowiczille, ja
sen jälkeen puhujalistaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Eräitä selvennyksiä on
pakko edustaja Kiljuselle esittää.
Jos ihminen tulee Suomeen sen vuoksi, että häntä vainotaan
siellä kotimaassa, hän saa pakolaisstatuksen.
Jos ihminen tulee sen vuoksi, että hänen omassa
maassaan tilanne on kriittinen siellä olevan poliittisen
tai sotilaallisen kriisin vuoksi, hän ei saa pakolaisstatusta
mutta hän saa Suomessa oleskeluluvan humanitäärisin
perustein. Tällaisen ihmisen, joka tulee jostakin kriisivaltiosta,
motiivit ja elämänolosuhteet eivät aina
kovin paljoa poikkea sellaisesta ihmisestä, joka jostakin
rutiköyhästä maasta, vaikka Bangladeshista,
tulee Suomeen työn perässä. Sitä paitsi
en vastusta humanitääristä turvapaikan
antamista. Kysyin, onko oikein, että tälle bangladeshilaiselle
kokille, jotta hän saisi tuoda perheensä, asetetaan
isot toimeentulovaatimukset, kun taas tälle toiselle kaverille
ei aseteta tänä päivänä minkäänlaista
toimeentulovaatimusta perheen osalta. (Erkki Virtanen: Kuinka päin
se pitäisi korjata?)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Haluaako ministeri ottaa tässä vaiheessa keskusteluun
osaa? — Olkaa hyvä.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nyt meni aika laajoille raiteille tämä keskustelu, mutta
vain totean edustaja Skinnarin kysymykseen, ja kysyin tätä samaa
asiaa itsekin, onko tässä huolehdittu nyt yrittäjien
tilanne: kyllä. Mutta varmasti valiokuntakeskustelussa
on sitten hyvä tarkistaa ne kaikki yksityiskohdat, mitä tämä pitää sisällänsä,
ja myöskin sitten, kun meillä on asiantuntijat
siellä kertomassa niistä kaikista.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä keskustelu laajeni
nyt siihen meidän asumisperusteiseen sosiaaliturvaan. Suomessa
lähtökohta on todellakin asumisperusteinen sosiaaliturva,
ja Euroopan areenoilla se on tämä työperäinen
sosiaaliturva, ja siinä meillä on yhteensovittamista.
Eräällä lailla osa näistä teidän
kysymyksistänne ja teemoistanne liittyy tähän
problematiikkaan, että tällä hetkellä koko
ajan tulee Euroopan areenoilta uusia sääntöjä ja
direktiivejä, joiden kanssa nyt sitten suhteutetaan tätä suomalaista
asumisperusteista sosiaaliturvaa. Se myös tulee edellyttämään,
että meillä muutetaan erilaisia sääntöjä,
ja sitä työtä me nyt teemme.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustelu tosiaan laajeni ehkä laajemminkin
maahanmuuttoon ja varsinkin työperäiseen maahanmuuttoon,
ja siihen jälkimmäiseen haluaisin myöskin
ottaa kantaa.
Se tilanne, johon edustaja Zyskowiczkin viittasi näiden
toimeentulorajoitusten osalta, jos sitä vähän
konkretisoidaan, on sellainen, että esimerkiksi vietnamilainen
metallimies, filippiiniläinen sairaanhoitaja, joka toimii
lähihoitajana, ukrainalainen maatalouslomittaja tai venäläinen bussinkuljettaja
ei pysty sillä palkallaan, mitä hän Suomessa
saa — joka on täysin TESin mukainen palkka — tuomaan
tänne puolisoaan ja kahta lastaan. Silloin tietysti herää kyllä kysymys,
ovatko nämä rajat ihan kohdallaan silloin, kun
varsinkin käytännön elämästä on
opittu, että tämä väki on sellaista,
jonka, sanotaanko, kynnys hakea yleistä sosiaaliturvaa
Suomesta on varsin korkealla, ja tässä suhteessa
pitäisi nähdä tämä kokonaisuus.
Toinen asia on sitten se, mihin edustaja Sasi jo aikaisemmin
viittasi, että mitä sitten, kun tänne tullaan
puolison työn mukana ja vaikka se puolison palkka olisikin
parempi. Tiedän tapauksen, jossa silloin, kun Nokialla
vielä meni hyvin, heille tuli paljon intialaisia diplomi-insinöörejä.
Yhdellä oli vaimo, joka oli toiminut Intiassa pitkään hammaslääkärinä.
Täällä hän kysyi, miten hän voi
Suomessa toimia hammaslääkärinä.
Vastaus hänelle oli se, että yliopistosta saa
sellaisen paperin, kun viisi vuotta suorittaa kursseja, että pääsee
Suomessa hammaslääkäriksi. Ei tässä ole minkäänlaista
järkeä, ja tiedän, että sen
jälkeen on tehty näitä koulutuksia, joilla
pystytään nopeammin kouluttamaan tutkintoon näyttökoeperusteisesti,
mutta on edelleen iso kysymys se, miten me voimme hyödyntää sen
työvoiman osaamisen, joka on Suomeen tullut esimerkiksi
sen takia, että puoliso on saanut täältä työpaikan.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkan minäkin tätä keskustelun
laajentamista hieman tuohon edustaja Mustajärven avaamaan suuntaan.
Olin eilen vierailulla Torniossa ja tapasin siellä rajatyöntekijän,
kansalaisen, joka toi esille omaa tilannettaan ja näitä käytännön
arjen vaikeuksia tämän sosiaaliturvan yhdistämisessä.
Hän asui Torniossa, maksoi veronsa Suomeen ja oli siis
Suomen kansalainen mutta työskenteli siinä 2 kilometrin
päässä Haaparannan kunnan palveluksessa
eli toisessa EU-maassa 2 kilometrin päässä.
Hän oli anonut aikuiskoulutusrahaa, ja tämä aikuiskoulutusrahapäätös
oli tullut hylättynä, ja ainut peruste siihen
hylkäykseen oli, että hän työskentelee
ulkomaisen työnantajan palveluksessa. Näin siis
sen jälkeen, kun Suomi ja Ruotsi ovat olleet EU-jäseniä kohta
20 vuotta ja sosiaaliturvaa on liitetty yhteen, ja kun 2 kilometrin
päähän menee joen toiselle puolelle töihin,
niin päätökset tulevat hylättyinä ja
ainut peruste on se, että työskentelee ulkomaisen
työnantajan palveluksessa.
Kysyisin ministeriltä nyt, millä tavalla näitä ihan
Pohjoismaiden ja EU:n sosiaaliturvan tietynlaisia loukkuja puretaan,
minkälaisella prosessilla lainsäädäntöä uudistetaan
ja voisiko esimerkiksi tämäntyyppiseen epäkohtaan
olla odotettavissa lähivuosina korjauksia.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Sehän on hyvä asia, että näitä sosiaaliturvasopimuksia
tehdään, muun muassa sen takia juuri, että näitten
työeläkkeitten maksamisen osalta se on tietysti
tälle työntekijälle etu ja selkeä systeemi,
mutta se on myös työeläkerahastojen kertymisen
kannalta. Kyllähän näissä ulkomaisissa pelaajissa
työelämässä on se Suomen yksi
toivo.
Kun katsoo tämän hetkistäkin tilannetta
työnantajien osalta ja työmarkkinoilla ja vielä sitten sitä,
että ministeri Vapaavuorikaan ei kovin hyvin viihdy Euroopan
unionin kokouksissa, niin se osoittaa sitä, että Suomella
ei ole tällä hetkellä oikein mitään
ajettavaa. Ei tarvitse mennä kokouksiin, jos ei kerta ole
oikein mitään ajettavaa. Todennäköisesti
tämä, että Suomella ei ole ajettavia
asioita, ei myöskään pakota ministeriä tässä tapauksessa
niihin osallistumaan. Mutta tämä työperäinen
sosiaaliturva, joka Suomessa on, joka nyt liittyy osana tähän
pohjoismaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan, työeläke,
jota maksetaan 24 prosenttia palkasta, sehän on suurin
osa tästä sosiaaliturvasta. Siinä mielessä tämä ulkomaalaisten
osuus tulevaisuudessa tulee olemaan ratkaiseva, ja siinä mielessä se
on positiivinen asia. Minusta on tärkeätä,
että nyt saadaan niin Kiinan, Japanin kuin muidenkin maitten
kanssa nämä sosiaaliturvat aikaan, jotta tämä on
käytännössä paperilla selkeätä.
Tässä mielessä tämä on meidän
yhteinen etu, että tämä järjestelmä toimii ja
että suomalaiset työeläkerahastot karttuvat niin,
että lakisääteinen työeläke
on niin hyvä, että siihen ei tarvitse ruveta ottamaan
mitään lisäeläkkeitä,
koska vähävaraisilla ihmisillä tällaiseen
ei ole varaa, pienipalkkaisilla ihmisillä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä nyt kun on mahdollisuus,
niin selvennän tätä Suomen turvapaikka-asiaa.
Jos henkilöä vainotaan lähtömaassa,
hän saa Suomessa turvapaikan eli pakolaisstatuksen ja tämä sama
status on luonnollisesti myös kiintiöpakolaisilla.
En ole sitä mieltä, että heidän
osaltaan pitäisi asettaa mitään toimeentulovaatimuksia,
kun on kyse siitä, että he saisivat tuoda myös perheensä Suomeen.
Jos henkilöä ei vainota kotimaassaan, mutta on
olemassa riski, että hän joutuu kotimaassaan epäinhimillisen
kohtelun kohteeksi tai vaaraan, niin silloin hän voi saada
toissijaisen suojelun perusteella Suomesta oleskeluluvan.
Sitten on olemassa vielä kolmas, oma kategoria, Suomen
oma kategoria, joka ei perustu muistaakseni mihinkään
EU-säädöksiin, ja se on tämä humanitäärinen
suojelukategoria. Ministeri Räsänen voi tarvittaessa
vielä täsmentää näitä termejä.
Tähän humanitäärisen suojelun
kategoriaan voi päästä sellainen henkilö,
jota ei vainota kotimaassaan, lähtömaassaan, joka
ei henkilökohtaisesti ole vaarassa joutua epäinhimillisen kohtelun
tai henkilökohtaisen vaaran tilanteeseen, mutta jonka kotimaassa
on sellainen sotilaallinen epävakaus, kriisi, että häntä ei
katsota voitavan sinne palauttaa. Minun väitteeni on, että varsinkin
tähän kolmanteen kategoriaan tulevien turvapaikanhakijoiden
toiveet, miksi he tulevat Suomeen, ne syyt, jotka he tuovat Suomeen,
eivät ainakaan kaikissa tilanteissa juurikaan poikkea sellaisista
rutiköyhistä ihmisistä, jotka rutiköyhistä maista,
vaikkapa Bangladeshista, tulevat Suomeen tehdäkseen töitä.
Ja kuitenkin toimeentulovaatimus perheen yhdistämisen osalta on
aivan erilainen: toisella sitä ei ole ollenkaan, toisella
se on sellainen, että tavallisella pienipalkkaisella työllä ei
voi perhettään tänne saada. Tämä ei
ole oikein.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Intialaisissa on sellainen erityispiirre
todennäköisesti geneettisessä perimässään,
että he ovat matemaattisesti aivan poikkeuksellisen lahjakkaita.
Bangaloressa, jossa Intia kouluttaa huomattavimman osan atk-tehtäviin
tulevista korkeakoulututkinnon suorittaneista diplomi-insinööreistä,
arvioitiin, että 500 parhaimmasta hakijasta samalle tasolle
suomalaisista korkeakouluhakijoista pystyi vain 2 kappaletta parhaista
täältä.
Se johtuu todennäköisesti todella siitä,
että heillä on tällainen geneettinen
perimä, ja atk-alalla nämä intialaiset
koodarit ovat kyllä huippuja. He ovat suomalaisen teollisuuden
kannalta erittäin tärkeitä tukihenkilöitä niin
siellä Intiassa kuin täällä Suomessakin,
ja olisi toivottavaa, että nämä kaupalliset
ja työvoiman siirtymisen ynnä muut esteet olisivat
mahdollisimman matalan kynnyksen takana. Koodari, joka on taitava,
voi olla tuhat kertaa arvokkaampi yhtiölle kuin sellainen,
joka on vain keskinkertainen. Ja kun Suomen teollisuus pyrkii niin
korkean osaamisen tuotteisiin, jossa luonnontieteellä on
merkittävä lähtökohta, niin
on todella suotavaa, että Suomen ja Intian väliset
suhteet olisivat hyvät tässä mielessä.
Kaiken lisäksi intialaisten kotikieli hyvin useassa tapauksessa
on englanti, joka on kansainvälisistä kielistä tällä hetkellä merkittävin työkieli.
Keskustelu päättyi.