10) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eläinten
lääkitsemisestä, lääkelain
eräiden säännösten kumoamisesta
ja rikoslain 44 luvun 5 §:n 2 momentin
muuttamisesta
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on erinomainen ja sopii juuri tähän aikaan, koska
me julkisessa keskustelussa aika usein vaadimme viranomaisilta joustoja
ja yritystoiminnan tukemista. Minun mielestäni eläinlääkintäviranomaiset
ovat tässä kyllä aivan esimerkillisellä tavalla
lähteneet joustojen tielle ja helpottamaan yrittäjien,
tässä tapauksessa maatalousyrittäjien,
arkista työtä.
Suomi on pitkien etäisyyksien maa, ja tämä pitäisi
kaikessa lainsäädännössä aina
ottaa huomioon. Minun mielestäni siihen, että viljelijöille
ja eläinten omistajille ja haltijoille annetaan nyt tietyn
kontrollin, siis eläinlääkärin
kontrollin, erinäköisten terveydenhuolto-ohjelmien
kautta oikeus lääkitä itse akuuttitapauksissa
eläimiään, sisältyy monia käytännön
tärkeitä asioita. Eläimet eivät
koskaan saa olla neulatyynyjä, aina pitää ottaa
eläinten asiallinen käsittely huomioon, ja lääkinnästä pitää olla
eläimelle aina hyötyä. Näiden
asioiden ikään kuin liberalisointi on aivan oikea
tie, koska meidän täytyy kaikessa yritystoiminnassa
korostaa omavalvontaa ja yrittäjien, tässä tapauksessa
maatalousyrittäjien, vastuuta.
Pitkällisen kokemuksen omaavana sanoisin, että minun
mielestäni viime vuosikymmenenä tämä tietoisuus
eläinten hyvinvoinnista, kuten olen ennenkin puhunut, on
noussut huomattavasti ja sen takia tällainen lainsäädäntöuudistus
on aivan paikallaan tänä päivänä.
Minusta tämä on aivan esimerkillinen muillekin
toimialoille toteutettavaksi, sillä yrittäjien,
varsinkin niiden, jotka tänä päivänä laajassa
mittakaavassa harjoittavat maataloustuotantoa ja erityisesti kotieläinten kanssa
ovat tekemisissä, työpanoksesta pitää mennä entistä enemmän
siihen varsinaiseen työhön eli eläinten
hyvään kohteluun, hoitoon ja rehujen tuottamiseen
ja kaikkea muuta byrokratiaa pitää vähentää.
Minun mielestäni tämä on aivan oikea
tie, ja sitä paitsi tämä vähentää yrittäjien kustannuksia.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys puuttuu tilakoon
kasvun ja muiden ajankohtaisten tilanteiden muokkaamaan todellisuuteen
maatiloilla. Se osoittaa osaltaan, että maataloustuottajien ääntä on
kuultu ja on myös toimittu. Heiltä on tullut varsin
laajasti viestiä siitä, että on hankalaa
ja byrokraattista kutsua eläinlääkäri
paikalle rutiinitoimenpiteitä varten, ja valitettavasti
on myös kuultu, että pahimmillaan joku toimenpide
on jopa saatettu jättää sitten suorittamatta
tästä kyseisestä syystä. On
muistettava, että pääsääntöisesti
suomalaisilla maatiloilla osaaminen ja eläinten hyvinvoinnin
ylläpito ovat erittäin korkealla tasolla, ja tähän
voimme myös Suomessa luottaa.
Sitten tämä hallituksen esitys, että eläinlääkärillä olisi
nykyistä laajempi oikeus luovuttaa lääkkeitä eläinlääkintähuoltolaissa
määriteltyihin eläinten terveydenhuolto-ohjelmiin
liittyneille eläinten omistajille tai haltijoille, on varsin kannatettava,
ja tämä oikeus koskisi myös tiettyjä mikrobilääkkeitä.
Mutta kun kuitenkin lukee tätä hallituksen esitystä — en
tiedä, olenko lukenut liian tarkkaan vai minkä väristen
silmälasien takaa — niin muutamia kysymyksiä kuitenkin nousee
pintaan: Onko tässä olemassa riski niin kutsuttujen
mikrobilääkeresistenttien bakteerien lisääntymiselle
kenties Suomessa? Nythän tilanne on meillä Eurooppaan
verrattuna erityisen korkea. Siirretäänkö tässä liikaa
eläinlääkärin toimivaltaa osittain
tuottajille ja riittääkö tuottajan osaaminen
sen arvioimiseen, milloin mikrobilääke esimerkiksi
on paikallaan?
Minä haluan korostaa sitä, niin kuin tässä omassa
puheenvuorossani jo sanoin, että suomalaisilla maatiloilla
osaaminen ja eläinten hyvinvoinnin ylläpito on
erittäin korkealla tasolla, mutta toisaalta, kun kuulun
kyseiseen substanssivaliokuntaan, joka lähtee tätä lakiesitystä käsittelemään,
niin näihinkin kysymyksiin sitten tulee niitä vastauksia.
Toivon, että pelkoni on turha.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Voisin oikeastaan sanoa tästä lakiesityksestä,
että vihdoinkin se on tullut. Muistan, että tästä asiasta
on keskusteltu ainakin kaksi vaalikautta sitten eli siitä,
että kun maailma ympärillä muuttuu, maatilat
kasvavat, eläinmäärät kasvavat,
vastuuta on selkeästi siirretty tuottajille enemmän,
niin täytyy myöskin voida erilaisten omavalvonta-
ja terveydenhuoltosuunnitelmien, kun niitä on otettu käyttöön,
myötä myöskin luottaa siihen, että siellä tapahtuu
se, mitä luvataan ja mitä tehdään
ja mitä raportoidaan.
Tämä hallituksen esitys vastaa tähän
huutoon mielestäni hyvin, ja tässä alennetaan
kustannuksia, vähennetään byrokratiaa,
niin kuin täällä kollegat äsken
sanoivat, virtaviivaistetaan prosesseja — juuri oikeaa
toimintaa niin kuin olla pitää. Äsken
tuli edustaja Taimelan puheenvuorossa esille pienoinen epäilys
siitä, tapahtuuko tässä lääkkeiden
mahdollista lisäkäyttöä. Suomessa
on järjestelmä, jossa eläinten lääkitystä niin
kuin yleensäkin lääkitystä käytetään
vain sairauksien hoitoon, ei sellaiseen hoitoon, joka menee rehustuksen
mukana, niin kuin monessa eurooppalaisessa maassa, ja tässä on
iso ero niihin lääkejäämiin
ja lääkeaineiden käyttöön
ja siihen elintarviketurvallisuuteen, joka meillä korkealla
tasolla on. Tästä meidän on kaikin tavoin
pidettävä kiinni, ja siksi tämä järjestelmä,
jota nyt esitetään uudistettavaksi ja lakia muutettavaksi,
vastaa myös tähän erittäin hyvin,
ei muuta sitä isoa kuvaa miksikään vaan
antaa nykyisin mahdollisuuksia joustavampaan toimintaan ja myös
kustannustehokkaampaan toimintaan kuin tähän asti
on ollut.
Laki on erittäin hyvä ja tervetullut, ja käydään se
vielä valiokunnassa huolella lävitse ja katsotaan
sitten, tarvitseeko joitakin yksityiskohtia vielä jollain
tavoin arvioida.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kollega kyseli täältä,
onko tässä jonkunmoisia riskejä. Tietenkin
aina on olemassa riskejä, ja jotenkin niitä pitää myös
ennalta ehkäistä. Tämä terveydenhuolto-ohjelma,
mikä kulkee Nasevan tai Sikavan nimellä, on myös
sen takia luotu, että eläinlääkäri
voi tällä tavalla, tämän ohjelman avulla
ja tilakäynneillä, ennalta ehkäistä näitä ongelmia,
kouluttaa viljelijöitä ja valistaa siinä muodossa
kuin se on mahdollista. Eli kaikki ne toimenpiteet, mitkä edesauttavat
eläinten hyvää pitoa ja sillä tavalla
vähentävät lääkkeiden
käyttöä, ovat aina minun mielestäni
eteenpäin, ja siihenhän koko terveydenhuolto-ohjelma
pyrkii.
Jos me ajattelemme antibioottiresistenssiä, johon Euroopan
unionissa vuosittain kuolee muistaakseni 25 000 ihmistä,
se on vakava ongelma, mutta minulla on se käsitys, että ne
kyllä tulevat jostain muualta. Eläinlääkinnässä käytettävät
antibiootit onneksi ovat aika yksinkertaisia, etupäässä penisilliiniä,
ja silloin tätä resistenssiongelmaa ei siinä määrin
ole, joten minä katsoisin, että kun me terveydenhuolto-ohjelmalla
onnistumme parantamaan eläinten olosuhteita, rehustusta
ja muuta, niin se vähentää lääkkeiden
käyttöä, mikä Suomessa on jo
nyt aika alhaisella tasolla, ja näkisin, että tämä riskitaso
tässä suhteessa on aika pieni.
Eläinlääkäreiltä ei
siirretä toimivaltaa, koska koko tämä järjestelmä ja
laki on mahdollista vain silloin, kun eläinlääkäri
käy säännöllisesti tiloilla
ja ikään kuin kontrolloi. Päinvastoin
kuin jossain muussa terveydenhuoltojärjestelmässä, eläinlääkäreitten
käytössä on puhelin, johon eläinlääkäri
voi välittömästi saada yhteyden ja kysyä ja
konsultoida. Eläinlääkärit ovat
tässä suhteessa hieman yksinkertaisia, mutta se
ehkä onkin syy siihen, miksi tämä järjestelmä toimii. Sitten
sanoisin näin, että valistuneet eläinlääkärit huhujen
mukaan ovat saattaneet tällaista käytäntöä jopa
noudattaa jossain päin Suomea, mutta tietysti tämmöisiä huhuja
on näin jälkikäteen vaikea todentaa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ei millään
muotoa ole minun vahvuusaluettani, mutta eduskunnan eläinsuojeluryhmän
puheenjohtajana olen kesän aikana perehtynyt maatiloihin
ja siellä tuottajien hyvinvointiin ja eläinten
hyvinvointiin. Siltä osin tämän lainsäädännön
osalta varmasti tämä laki on erittäin
hyvä ja tulee tarpeeseen.
Oikeastaan näiden kesäisten kokemusten perusteella
toivoisin, että valiokunta tässä jatkotyössään
paneutuu myös siihen kysymykseen, että kun nyt
siirretään tuottajille monessa mielessä vastuuta
eläinten hyvinvoinnista — joka heillä tälläkin
hetkellä on, mutta myös lääkityksen osalta — niin
millä kriteereillä, millä perusteella tuottajille
voidaan tämä vastuu siirtää.
Eläinlääkärit totesivat muun
muassa sen, että kun he omilla käynneillään
näkevät sen, että maatilan pitäjät
voivat huonosti, ovat ylirasittuneita, väsyneitä,
niin heillä ei ole edellytyksiä puuttua tuottajien
hyvinvointiin ja auttaa siinä, että tuottajien terveydenhuolto
toimisi ja tuottajien jaksaminen ja hyvinvointi toimisi. Tässä yhteydessä,
kun arvioidaan sitten, että tuottajille lisätään
myös vastuuta eläinten lääkityksestä,
olisi erittäin tärkeää määritellä myös
se, millä kriteereillä ja millä perusteella
se tehdään, ettei tämä kuormita
lisää tuottajia. Toisaalta tätä kautta
varmistetaan tämän lain perimmäinen tavoite
elikkä eläinten hyvinvointi.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun vastuuta siirretään
enemmän tuottajalle, merkitsee se aina sitä, että tuottajan
on kuuluttava terveydenhuolto-ohjelmaan, joko Nasevaan taikka Sikavaan
taikka vastaavaan, ja silloin se tietää sitä,
että tämä terveydenhuolto-ohjelmahan
on itse asiassa eläinten työterveyshuolto. Vaikkapa
itselläni, lypsykarjatilalla, meillä on eläimillä paljon
useammin se työterveyshuolto kuin meillä ihmisillä on
työterveyshuolto. Totta kai tämä on tärkeä asia,
mihin edustaja Kiljunen kiinnitti huomiota, että myöskin
tuottajat, yrittäjät jaksavat. Se on päivänselvä,
että siihenkin pitää kiinnittää huomiota.
Mutta se eläinten työterveyshuolto, se terveydenhuolto-ohjelma,
se on niin kattava ja tätä ennalta ehkäisevää työtä,
mitä edustaja Eestilä täällä puheenvuorossaan
kertoi tehtävän, tehdään niin
usein, että siinä ei voi tapahtua niin, että siellä ylilääkitään,
vaan siellä pysytään koko ajan sillä tasolla,
mitä se eläin tarvitsee — ei yli eikä ali,
vaan sillä tasolla, mitä eläin tarvitsee.
Myöskin se tietää sitä, että silloin sitä lääkitystä ei
tarvita niin paljon, kun päästään hoitamaan
niitä jo hyvissä ajoin eikä pääse
puhkeamaan se tauti. Tämä tuo juuri tähän
ehdottomasti sen vastauksen ja vastaa siihen tarpeeseen.
Näiden terveydenhuolto-ohjelmien laajempi hyväksikäyttö ja
laajentuminen kaikille tiloille on ehdottoman hyvä asia,
ja sitä pitää edistää kaikella
tavalla. Vain sillä tavoin tästä lainmuutoksesta
se hyöty saadaan aikaan.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljunen kiinnitti aivan oikein eläinsuojeluun
huomiota, ja ainakin itse sain näistä hallituksen
esityksistä sen käsityksen, että tämä kaikki
toiminta tapahtuu nimenomaan eläinlääkärin vastuulla.
Eläinlääkärin täytyy
ottaa vastuu, tuntea se tila, ja sen takia hän siellä käy
usein, ja hän pystyy silloin luottamaan, että asiat
hoidetaan asiallisesti. Sehän tämän koko
järjestelmän ja koko tämän lakiuudistuksen
tarkoitus on.
Mitä tulee sitten tähän lääkitykseen,
miksi se on tarpeellista aloittaa monta kertaa heti, niin siinä vain
käytännössä käy niin,
että jos lehmällä on esimerkiksi jalka
erittäin kipeä ja se todella kärsii,
niin voi olla, että aina eläinlääkäriä ei
kutsuta paikalle. Voi olla, että on viikonloppu, pitkät matkat,
se tulee kalliiksi. Tämä laki nyt mahdollistaa
sen, että sille voidaan välittömästi
antaa kipulääkitystä. Minä luulisin,
että kaikki ymmärtävät, että kipulääkitys
on aika lailla tekemisissä eläinsuojelun kanssa.
Näkisin näin, että kyllä tämä on
erittäin hyvään suuntaan menossa.
Ja jos jokin näitä viljelijöitä rasittaa,
niin itse voisin kyllä sanoa 30 vuoden kokemuksella, että kyllä heitä kaikki
muu rasittaa kuin se eläinten hoito ja rehun tekeminen,
että kyllä se on se lisäbyrokratia ja
kaikennäköiset velvoitteet, mitä tässä vuosikymmenien
saatossa on tullut. Nimittäin minun käsitykseni
on se, että kun paljon tehdään fyysistä työtä,
niin siihen erittäin huonosti sopii tämmöinen
tietokone- ja byrokraattinen työ, se, kun niitä yhdistetään.
Se kova fyysinen työ tarkoittaa sitä, että se
vaatii myös lepoa. Se tässä on suurin
eläinsuojeluongelma, että viljelivät
rasittuvat näistä byrokraattisista velvoitteista,
ei niinkään työskentelystä eläinten
kanssa.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatilan arkea tuntevana pidän tätä lakiehdotusta
todella tervetulleena. Se sujuvoittaa varmasti viljelijöitten
arkea ja vähentää sitä byrokratiaa
ja antaa myöskin lisää ammatillista varmuutta
viljelijöille ja auttaa myös ymmärtämään
sitä eläinten fysiologiaa. On todella tärkeää se,
että viljelijät valmennetaan, koulutetaan tuohon
tehtävään, että se hoito sitten
on asianmukaista ja todella auttaa sitä eläintä.
Tiedämme kuitenkin, että tiloilla työskentelee paljon
muitakin kuin vain viljelijät. Meillä on hieno
maatalouslomitusjärjestelmä, joka antaa mahdollisuuden
siihen, että sitten vieraat ihmiset voivat myöskin
työskennellä tuolla tilalla. Onko heidän
osaamisensa tässä sitten otettu huomioon? Pitäisikö miettiä sitä,
että lomittajien koulutukseen lisättäisiin
myös tällaista lääkinnällistä osaamista?
Kuten myös, kun ajatellaan, että nuoret opiskelevat
ammattiin, ovat maatalousoppilaitoksissa, ammatillisissa oppilaitoksissa,
pitäisikö myös sinne jo ulottaa tällainen
syvempi eläinten terveyteen liittyvä koulutus?
Keskustelu päättyi.