11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi taloudellisesti tuetusta
ammatillisen osaamisen kehittämisestä ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämän nyt esiteltävän
tai käsittelyyn tulevan lakipaketin myötä osaamisen
yhteiskuntaa tullaan vahvistamaan merkittävällä tavalla
luomalla nyt työväline myöskin työpaikoille
henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Työntekijöiden osaamisesta huolehtiminen on tänä päivänä entistäkin
tärkeämpää monistakin syistä.
Työmarkkinoilla tapahtuvien muutosten haasteiden keskellä,
jolloin ihmiset joutuvat vaihtamaan työtä ja ammattia
työhistorian aikana useamman kerran, on tärkeätä pitää monipuolisesta,
laaja-alaisesta osaamisesta huolta. Kysymys on erityisosaamisesta,
kielitaidosta, yhteistyötaidoista, kokonaisuuksien hahmottamiskyvystä,
ongelmienratkaisukyvystä ja luovuudesta, sen korostamisesta.
Osana syksyllä 2011 solmittua raamisopimusta Suomen
kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi ja edistämiseksi
sovittiin, että muutostilanteitten sopeuttamiseksi, työn
tuottavuuden lisäämiseksi ja työurien
pidentämiseksi kehitetään työntekijöiden
ammattitaidon ylläpitämistä ja kehittämistä nimenomaan
työelämässä ja halutaan sitä parantaa.
Hallitus tässä yhteydessä tuki tämän
raamisopimuksen ajattelua sillä, että haluttiin
sitoutua käynnistämään valmistelu
myös koulutus- ja hyvinvointivähennyksen käyttöönotosta
yritysverotuksessa, asia, joka täällä on
tänään ollut jo käsittelyn kohteena.
Vähennys nähtiin merkittäväksi
keinoksi lisätä työnantajien mielenkiintoa
ja sitoutumista henkilöstönsä ammattitaidon
jatkuvaan kehittämiseen. Tavoitteeksi siis asetettiin,
että työntekijä voisi työnantajan määräämällä tavalla
osallistua vuosittain kolmen päivän ajan osaamistaan
lisäävään koulutukseen.
Työmarkkinajärjestöt eri vaiheiden
jälkeen sopivat maaliskuussa 2013 osaamisen kehittämisen
toimintalinjoista. Tämä nyt käsittelyyn
tuleva hallituksen esitys vastaa näiden suuntaviivojen
mukaista lainsäädäntövalmistelua,
ja sen pohjalta nämä esitykset on myös
tehty.
Annettu ammatillisen osaamisen kehittämisen lakipaketti
pitää sisällään ehdotuksia
laiksi taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä — vähän
vaikea sana, mutta tarkoitus on hyvä — muutokset
kolmeen yhteistoimintalakiin, lakiehdotuksen koulutuksen korvaamisesta
koskevaksi laiksi, jossa säädetään
julkisen sektorin toimijoille myönnettävistä taloudellisista
kannusteista, ja elinkeinoverolain muutoksen, joka täällä on
ollut käsittelyssä.
Laissa taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä määriteltäisiin,
mitä ammatillista osaamista edistävällä koulutuksella oikein
halutaan tarkoittaa. Verokannusteen ja koulutuskorvauksen piirissä olevaan
ammatillisen osaamisen kehittämiseen tulisi liittyä nykyisen
tai tulevan työtehtävän selviytymisasioita
sen saman työnantajan palveluksessa — ei vain
nykyisten, vaan tulevien työtehtävien. Koulutus voisi
olla lisä-, täydennys- ja jatkokoulutusta kuten
esimerkiksi oppisopimuskoulutusta, näyttötutkintoa,
sisäistä koulutusta, työn edellyttämää kielikoulutusta,
uuden teknologian käyttöönottoon liittyvää kurssia
ja seminaaria. Sen sijaan perinteinen perehdyttämis- ja
työhönopastamiskoulutus ei kuulu tähän
tuetun koulutuksen piiriin. Koulutuksen järjestäjä voi
olla yritys itse tai ulkopuoliset toimijat. Taloudellisen kannusteen voisi
saada enintään kolmelta päivältä kalenterivuodessa
työntekijää kohden. Koulutus voisi kuitenkin
muodostua päivää lyhyemmästäkin koulutusjaksosta;
sitä voi rytmittää, mutta se tavoite
on kolme päivää, johon verokannustin
tulee.
Talouden kannusteen määrästä ja
laskentatavasta säädettäisiin siis erikseen
elinkeinoverolaissa. Tavoitteena on, että kannusteen myötä koulutusta
suunniteltaisiin kaikkia henkilöstöryhmiä koskien
tasapuolisesti, ja sanon tämän sen takia, että näiden
selvitysten valossa työnantaja kouluttaa noin keskimäärin
57:ää prosenttia henkilöstöstään
vuosittain, ylemmistä toimihenkilöistä 70:tä prosenttia,
alemmista toimihenkilöistä 64:ää prosenttia
ja työntekijäasemassa olevista vain 35:tä prosenttia.
Naisten osuus on 60 prosenttia ja miesten 54 prosenttia koulutuksen piirissä olevista
henkilöistä. Eli tässä halutaan myöskin
vähän tasavertaistaa ja luoda koulutusmahdollisuuksia
niille, joilla se koulutuksen tarve on suurin, jotka eivät
ehkä muuten ole päässeet tähän
koulutuksen piiriin.
Tämä lainsäädäntö edellyttää työnantajalta koulutussuunnitelman
tekemistä ammatillisen osaamisen kehittämiseksi.
Se tehdään yhteistoimintamenettelyssä,
joka merkitsee käytännössä sitä,
että työntekijä myös vaikuttaa
yhteismenettelyssä sen suunnitelman sisällön
rakentamiseen. Tämä koskee yrityksiä,
joita koskee yhteistoimintalaki. Alle 20 henkilöä olevissa
yrityksissä, joita ei yhteistoimintalaki koske, suunnitelman
laatiminen on vapaaehtoista. Mutta jos haluat sen taloudellisen
kannusteen, niin sitten sinun pitää laatia myöskin
niissä yrityksissä suunnitelmat. Se on vapaaehtoista,
mutta sitä kannustetta ei saa, ellei tee samanlaista suunnitelmaa
kuin mitä tehdään sitten näissä yt-lain
mukaisissa yrityksissä. Tämä on se lähtökohta.
Yhteistoimintalakien muutoksilla pyritään täsmentämään
yritysten ja julkisen sektorin yhteistoimintalakien piirissä olevien
yritysten osalta niin, että vuosittain laaditaan tämä henkilöstö- ja
koulutussuunnitelma. Meillähän on ollut pitkään
voimassa lainsäädäntö, yhteistoimintalaki, joka
on vaatinut jo nyt henkilöstösuunnitelmien tekemistä.
Valitettavasti vain yli puolessa Suomen yrityksistä tämmöisiä pitkäjänteisiä henkilöstösuunnitteluohjelmia
ja -suunnitelmia on tehty, että ehkä tämä nostaa
nyt myöskin tätä tasoa, että yhä useammissa
yrityksissä tehdään ne henkilöstö-
ja koulutussuunnitelmat, koska tämä tuo myös
niin kuin mahdollisuuksia yrityksien kannalta viedä asioita
eteenpäin.
Tässä suunnitelmassa pitää ilmetä monia
asioita: henkilöstön rakenne, toteutuneiden määräaikaisten
sopimusten määrä ja arvio niiden kehityksestä — tuo
on uusi elementti. Samoin suunnitelmissa pitää käsitellä yleiset
periaatteet, joilla pyritään ylläpitämään
työkyvyttömyysuhan alaisten ja ikääntyneiden
työntekijöiden työkykyä sekä työttömyysuhan
alaisten työntekijöiden työmarkkinakelpoisuutta.
Olennaista on, että suunnitelmassa on arvio koko henkilöstön
ammatillisen osaamisen suunnittelusta ja tarpeista, siis koskee
kaikkia. Lisäksi tässä suunnitelmassa tulee
kiinnittää huomiota ikääntyvien
työntekijöiden erityispiirteisiin, keinoihin ja
mahdollisuuksiin, joilla työntekijät voisivat
tasapainottaa työ- ja perhe-elämää,
osatyökykyisten työllistymisen periaatteita ja
joustavia työaikajärjestelyjä.
Arvoisa puhemies! Itse koen tämän lakiesityksen
erittäin tärkeänä meidän
isoon strategiaan liittyen. Eli tämä maa pärjää vain
kovan osaamisen yhteiskuntana, ja nyt me luomme työelämään
positiivisen työvälineen työntekijälle
ja työnantajalle käyttää tätä mahdollisuutta
hyväksi oman henkilöstönsä ammattipätevyyden
jatkuvaan päivittämiseen ja kehittämiseen.
Sen takia se istuu myös ajatukseen nostaa työllisyysastetta,
viedä hallittua rakennemuutosta työelämässä eteenpäin
niin, että ihmiset siirtyvät työstä ja
ammatista toiseen eivätkä työstä työttömyyteen.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Teen kysymyksen tällä kertaa
hallituksen edustajalle, kun ministeri on paikalla.
Muistaakseni valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston
eräässä tilaisuudessa saimme kuunnella
myöskin työnantajien eli yrittäjäjärjestöjen
edustajia. Kyse oli silloin oppisopimuskoulutuksesta, josta te eräässä sivulauseessa
myöskin puhuitte. Minä muistelen niin, että kolmen vuoden
aikana kunta ja valtio tukevat työnantajaa oppisopimuksessa
olevasta henkilöstä, olivatko ne eurot niin, että eka
vuonna 700, toka vuonna 500 ja sitten 300, kuitenkin pienenevässä suhteessa.
Tuki maksetaan siis työnantajille. Yrittäjäjärjestöjen
edustajat toivoivat useammalla suulla, että voisiko hallitus
harkita sitä, että tämä tuki
maksettaisiin suoraan sille oppisopimusvelvolliselle ja he maksaisivat
sitten puuttuvan erotuksen, joka on sopimusten ja tämän
tuen välinen ero. Ymmärtääkseni
he eräissä sivukuluissa säästäisivät
merkittävästi. Arvoisa ministeri, onko tämä tieto
kantautunut teidän korviinne?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun on mahdollista kysyä ministeriltä: Ensinnäkin
tämä lainsäädäntöesitys
on erittäin hyvä, ja kuten ministerikin totesi,
tämä tulee todella tärkeään
aikaan. Nyt lähestyn tätä kysymystä lähinnä pk-yritysten
näkökulmasta. Meillä esimerkiksi Kaakkois-Suomessa
ja Etelä-Karjalassa metsäteollisuuden ympärillä on
suuri joukko pientä pk-alan yrittäjyyttä,
jossa osaamista olisi valtavasti, mutta tänä päivänä esimerkiksi
osaaminen ja ne työelämän tarpeet eivät
kohtaa. Esimerkiksi pienissä pk-yrityksissä saattaa toimia
yrittäjällä viisi työntekijää,
jotka ovat yhdessä useita vuosia toimineet, ja nyt näyttää siltä,
että se osaaminen ei enää riitä.
Mitenkä esimerkiksi tämä mahdollistaa
tämän henkilöstön ammattipätevyyden
tai osaamisen vahvistamisen, joka voitaisiin toteuttaa, joka sitä kautta
toisi sitten myös mahdollisuutta esimerkiksi metallialan
toimijoille, joita Kaakkois-Suomessa on paljon ja jotka tavalla
tai toisella hakevat nyt omaa alustaansa? Mihinkä suuntaan
tulevaisuudessa lähdetään, koska esimerkiksi
kunnossapito ja muu toiminta, joita on rakennettu yhteistyössä muun
teollisuuden kanssa, eivät tänä päivänä enää päde.
Sen takia nämä pienet metallialan yritykset tai
muun vastaavanlaisen raskaan teollisuuden pk-yritykset ovat hyvin
haavoittuvassa tilanteessa tänä päivänä.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oiva tilaisuus kysyä ministeriltä liittyen
oppisopimukseen. Edelleenkin oppisopimuksen ajatus ja toimintatapa
on hieno, jalo ja paljon käytetty hieman eri variaatioilla
pitkin Eurooppaa. Yrittäjiltä on tullut paljon
viestiä siitä, että mielellään
olisivat työllistämässä nuoria
ja ottamaan suojiinsa nuoria, opettamaan heitä, mutta tämä työsuhteen kaltainen
oppisopimussuhde on liian raskas, liian velvoittava, liian sitova
ja käy liian kalliiksikin yrittäjälle,
toisin kuin koulutussuhde, jonkalainen esimerkiksi Saksassa on,
joka on hyvin paljon käytetty, joka on siellä omalta
osaltaan helpottamassa nuorten sijoittumista työelämään ja
toimii siellä ikään kuin nuorisotakuuna.
Olisiko mitenkään mahdollista, että mekin
siirtyisimme täällä enemmän
tämmöiseen koulutussuhdemaiseen oppisopimusjärjestelmään,
joka varmasti auttaisi meidänkin syrjäytymisuhan
alla olevia nuoria paremmin?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Jos aloittaisi tästä jälkimmäisestä teemasta.
Se on totta, että Saksa, Itävalta ja Sveitsi ovat
maita, joissa toisen asteen koulutus paljolti on oppisopimuskoulutuspohjaista
koulutusta, joskin siinä on se ero verrattuna Suomeen,
että työnantaja rahoittaa sen lähes kokonaan.
Teoriaosan rahoittaa yhteiskunta. Työnantaja laittaa siellä rahaa
enemmän kuin Suomessa oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen,
mutta se perustuu tähän toisen asteen koulutuksen
koko kuvaan. Meillä oppisopimuskoulutus on täydentävä koulutusmuoto.
Se, mitä tässä ollaan nyt tehty ja
ollaan tekemässä, on se, että niille
toisen asteen koulutusta vailla oleville nuorille järjestetään
nyt sellaista oppisopimuskoulutusta — ja tämä liittyy
myös edustaja Tuupaisen kysymykseen — että työnantaja,
joka järjestää näille nuorille
oppisopimuskoulutusta, saa 800 euroa alussa koulutuskorvausta, sitten
se asteittain laskee. Tämä Sanssi-raha alle 30-vuotiaille
tulee — siis tämä Sanssi-raha, joka on
siis merkittävä tuki — koko sen oppisopimuskoulutuksen
ajan. Eli työnantaja saa 1 500 euroa alussa tukea
järjestäessään oppisopimuskoulutusta
vailla toisen asteen koulutusta oleville nuorille. Se on siis erittäin
merkittävä tuki ja toivon mukaan kannustaa tähän
mukaan lähtemiseen.
Toinen esitys, joka tulee kokeiluun, on se, että tähän
oppisopimuskoulutukseen tulee semmoinen esijakso, joka ei ole vielä työsuhteinen
jakso vaan semmoinen vaihe, että siinä työntekijä ja työnantaja
voivat vähän tarkkailla, ja sitten se vasta jonkun
x-ajan päästä siirtyy työsuhdeperusteiseksi.
Sillä haetaan vähän sitä, mitä te
ehdotitte, että olisi semmoinen matalampi kynnys tulla oppisopimuskoulutukseen.
Tätä opetus- ja kulttuuriministeriössä ollaan
valmistelemassa.
Kolmas asia liittyy siihen, että kehitetään
tämmöinen 2+1-malli, että on
kaksi vuotta kiinteämuotoisessa ammatillisessa oppilaitoksessa,
joka on meillä kuitenkin laadukasta, ja yksi vuosi, se kolmas
vuosi, oppisopimuskoulutuksessa. On haettu nyt tämmöisiä joustavampia,
uusia tapoja, ja nyt kun tulee peruskouluun, että oppivelvollisuus
nousee 17 vuoteen, niin siihenkin yhden vuoden sisälle
täytyy rakentaa myös tämmöisiä oppisopimuskoulutustyyppisiä,
työpainotteisia jaksoja nuorille selviytyä.
Eli kyllä täällä ollaan
joustavoittamassa tätä mallia, mutta siihen, että me
siirtäisimme palkkatuen, jota se tosiasiallisesti on, tämä Sanssi-raha, sille
henkilölle, liittyy erittäin paljon ongelmia, koska
sitten se tarkoittaisi sitä, että vastaavasti siellä niitä työehtoja
ruvettaisiin vastaavasti alentamaan ja ne oppisopimussuhteet muuttuvat
ja siitä voi tulla aika suuri sotku. Sen takia me olemme
nyt lähteneet siitä, että palkkatuen
byrokratiaa koetetaan purkaa. Nyt tässä on tehty
tosi paljon. Palkkatukeen ei tarvita enää yhtään
liitettä, voit tehdä sen netissä. On
koetettu yrityksiä, varsinkin pk-yrityksiä, auttaa,
että palkkatuki olisi jouheampi eikä niin byrokraattinen.
Näitä talkoita meidän pitää edelleenkin
jatkaa tässä aihepiirissä.
Miten tämä auttaa pk-yrityksiä — tämä edustaja
Kiljusen kysymys siis — tämä koulutusoikeus
ja -kannustin? Se sillä tavalla auttaa, että pk-yrityksille
ei tule velvoitteita järjestää tätä koulutussuunnitelmaa
ja sen mukaista koulutusta, mutta jos ne haluavat järjestää sitä ja
saada sen kannustinkorvauksen, joka on puolet työntekijän palkasta,
näin merkittävä, niin silloin pk-yrityksille
tarjoutuu tällainen tilaisuus käyttää myös tätä mahdollisuutta
hyväkseen verotuksellisesti. Minä uskon, että tätä pk-yritysten
kannattaa käyttää.
Minä ymmärrän, että siellä olisi
paljon tahtoa ja halua, mutta ei ole aina resursseja hoitaa siellä yrityksissä sitä
tehtävää,
vaikka ymmärretään, että heidän
intresseissään on ihmisten osaamisen kehittäminen.
Myönnän, että näitä haasteita
on, joita tähän liittyy. Mutta tämä on
myöskin heille yksi väline, joka tarjoaa mahdollisuuden
myös pienten yrittäjien tarttua tähän
verokannustimeen ja sen mukaisen koulutuksen järjestämiseen.
Keskustelu päättyi.