Mikaela Nylander /r(esittelypuheenvuoro):
Värderade talman! Finland har under de senaste åren
fått betydande etniska minoriteter vilkas gamla kulturella
traditioner innefattar riter så som stympning av flickors
könsorgan eller som vi också kallar det, kvinnlig
omskärelse.
Stympning av flickors och kvinnors organ är visserligen
förbjuden i lag i Finland i enlighet med vad ratificerandet
av Förenta Nationernas konvention om barnets rättigheter
förutsätter. I vår lagstiftning räknas
stympning av könsorgan som grov misshandel, som det bestäms
om i strafflagen. Detta betyder att brottet lyder under allmänt åtal.
Omskärelse är straffbar också då brottet
begås mot en i Finland fast bosatt flicka medan hon befinner
sig i ett annat land.
Stympning kan anses vara ett allvarligt brott mot flickans
eller kvinnans integritet och självbestämmanderätt över
sin kropp. Förutom fysiska hälsoproblem som inflammationer,
smärtsamma menstruationer, njurskador och barnlöshet kan
följderna av könsstympning medföra bestående
psykiska skador, sexuella svårigheter och problem vid förlossningar.
Arvoisa puhemies! Suomeen on viime vuosina tullut merkittäviä etnisiä vähemmistöjä,
joiden vanhoihin kulttuuriperinteisiin sisältyy riittejä,
kuten tyttöjen sukupuolielinten silpominen eli naisten
ympärileikkaus, joksi sitä myös kutsutaan.
Tyttöjen ja naisten sukupuolielinten silpominen on lain
mukaan kielletty Suomessa Yhdistyneiden kansakuntien lapsen oikeuksien
yleissopimuksen ratifioinnin edellytysten mukaisesti. Sukupuolielinten
silpomista pidetään törkeänä pahoinpitelynä,
josta säädetään rikoslaissa.
Näin ollen rikos on virallisen syytteen alainen, ja ympärileikkaus
on rangaistava myös silloin, kun se kohdistuu Suomessa
asuvaan henkilöön hänen oleskellessaan
toisessa maassa. Meillä on esimerkkejä siitä,
että siirtolaistyttöjä lähetetään
aikaisempiin kotimaihin toimenpidettä varten.
Sukupuolielinten silpominen on tytön tai naisen koskemattomuuteen
ja hänen omaa ruumistaan koskevaan itsemääräämisoikeuteensa
kohdistuva vakava rikos. Fyysisten terveysongelmien, kuten tulehduksien,
kivuliaiden kuukautisten, munuaisvaurioiden ja lapsettomuuden lisäksi
sukupuolielinten silpominen saattaa aiheuttaa pysyviä psyykkisiä vaurioita,
seksuaalisia vaikeuksia ja ongelmia synnytyksissä.
Sukupuolielinten silpomiseen kohdistuvan kiellon vahvistamiseksi
asiasta tulisi säätää erikseen
rikoslaissa. Tämän antama signaali olisi voimakkaampi
kuin pelkästään tietoisuus siitä, että sukupuolielinten
silpomista pidetään törkeänä pahoinpitelynä.
Tarkkoja tietoja sukupuolielinten silpomistapausten määrästä vuosittain Suomessa
ei ole. Myös sukupuolielinten silpomisen ilmoittamatta
jättäminen olisi rangaistavaa.
I Sverige har man gått in för skärpt
straff för könsstympning. Straffet för
könsstympning är fängelse i högst
fyra år. Ifall gärningen har medfört
livsfara, allvarlig sjukdom eller i annat fall inneburit ett synnerligen
hänsynslöst beteende är maximistraffet
tio års och minimistraffet två års fängelse. Även
förberedelse och anstiftan, liksom underlåtenhet
att avslöja könsstympning är straffbart.
Koska Suomen ja Ruotsin lainsäädäntö ja
käytäntö ovat pitkälti yhtenevät,
tulisi rangaistusten ja menettelytapojen olla yhtenevät.
Värderade talman! Om samhällsutvecklingen kunde
styras enbart med hjälp av lagstiftning skulle mycket i
vårt samhälle se annorlunda ut. I fråga
om könsstympning måste vi arbeta för främst
två saker: Vi måste ändra attityderna gentemot
könsstympning och vi bör satsa på information
också för vår egen hälso- och
sjukvårdspersonal. Enbart genom att alla parter har rätt
information och klara direktiv för hur man skall handla
i fall där risk för könsstympning föreligger
kan vi komma ifrån könsstympningen. Lagen ger
en klar signal om vad samhället inte godkänner,
men i praktiken är det attityderna och kunskap som avgör.
Arvoisa puhemies! Jos yhteiskuntakehitystä voitaisiin
säädellä ainoastaan lainsäädännön avulla,
niin paljon meidän yhteiskunnassamme olisi erilaista. Kun
on kyse sukupuolielinten silpomisesta, meidän täytyy
tehdä töitä erityisesti kahden kysymyksen
eteen: meidän täytyy muuttaa asenteita sukupuolielinten
silpomista kohtaan, ja oman terveys- ja sairaanhoitohenkilökuntamme
täytyy saada informaatiota. Ainoastaan silloin, jos kaikilla
osapuolilla on oikeaa informaatiota ja selvät toimintaohjeet,
miten toimia tapauksissa, missä on sukupuolielinten silpomisen
vaara, voimme päästä eroon sukupuolielinten
silpomisesta. Laki antaa selvän viestin siitä,
mitä ei yhteiskunta voi hyväksyä, mutta
käytännössä asenteet ja tieto
ratkaisevat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Mikaela Nylander on tehnyt erittäin
hyvän lakialoitteen. Olisi ollut hyvin toivottavaa,
että tähän aloitteeseen olisi jaksettu
kerätä toistasataa nimeä, kuten edelliseen
aloitteeseen. Minä olen aivan varma, että tähän
aloitteeseen niitä olisi tullut vähintään
yhtä runsaasti, onhan kysymys hyvin törkeästä rikoksesta
ihmisyyttä vastaan. Tämä on uusi asia,
joka ennen muuta siirtolaisuuden ja maahanmuuton takia on noussut
esille. Ihmettelenkin, että ihmiset, jotka kiinnittävät
hyvää tahtoen huomiota maahan muuttaneisiin kansalaisiin
ja ihmisiin, eivät tähän kysymykseen
ole vielä riittävästi kiinnittäneet
huomiota. Lainsäädännön tiukentaminen,
kuten lakialoitteessa ehdotetaan, olisi suomalaisen yhteiskunnan
selkeä signaali, nykyisen lainsäädännön
parannus, ja toivon, että huolimatta siitä, että tässä on
vain yksi ansiokas, erinomainen nimi, tämä aloite
jaksettaisiin käsitellä valiokunnissa ja saada
eteenpäin mahdollisimman nopeasti lainsäädännöksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä arvostan kovasti ed. Nylanderin
aloitetta kahdesta syystä. Ensinnäkin itse aloite
on hyvä. Toiseksi, olin laittanut vireille täsmälleen
saman sisältöisen lakialoitehankkeen. Olimme keränneet
jo aineistoa ja kirjoittamassa itse tätä tekstiä,
kun havaitsimme, että tästä oli tehty
jo aikaisemmin lakialoite viime vaalikaudella, ja teidän lakialoitteenne
tuli juuri nyt tänne.
Tämä on osittain ehkä vastaus myöskin
ed. Oinoselle, joka kaipaisi niiltä ihmisiltä,
jotka työskentelevät maahanmuuttoyhteisöjen
kanssa, että he reagoisivat aktiivisesti tähän
asiaan. Itse olen Vantaalla maahanmuuttoasiain neuvottelukunnan
puheenjohtaja ja jatkuvasti näiden asioiden kanssa tekemisissä ja
juuri sen vuoksi pidän hyvin tärkeänä,
että tämäntapainen naisten sukupuolielinten
silpominen, jota ympärileikkaus sisällään
pitää, on ei ainoastaan Suomen rikoslaissa yleisesti
kielletty vaan myöskin erityislainsäädännöllä kielletty.
Tässä suhteessa Suomessa pitäisi ottaa
mallia, kuten ed. Nylander omassa puheenvuorossaan jo totesi, Ruotsista,
mutta myöskin Norjassa ja Kanadassa on erityislainsäädännöllä naisten
ympärileikkaus kielletty. Tässä suhteessa
Suomessa tämä askel on syytä ottaa.
Keskustelu päättyy.