3) Laki yleisestä ryhmäkanneoikeudesta siviiliriita-asioissa
Jukka Kärnä /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
kyse ryhmäkanneoikeuden laajentamisesta koskemaan kaikkia
siviilioikeudellisia riita-asioita. Yleinen ryhmäkanne
tulisi mahdolliseksi jokaiselle yleisessä ryhmäkanteessa
erikseen määritellyn ryhmän jäsenelle
sekä rekisteröidyille yhdistyksille, kuten esimerkiksi
ammattiliitoille. Yleisen ryhmäkanteen pääasiallinen
soveltamisala keskittyisi todennäköisimmin työlainsäädännön
piiriin kattaen esimerkiksi irtisanomis- ja lomautustilanteita,
liikkeen luovutusta, määrä- ja osa-aikaisten
työsopimusten perusteiden laillisuutta, vuokratyövoiman
käyttöä, työsuhde-etuja, työsuojelua,
työterveyshuoltoa sekä syrjintää ja
tasa-arvoista kohtelua työelämässä.
Toinen hyvin mahdollinen yleisen ryhmäkanneoikeuden soveltamisala
on laajamittaiset ympäristöoikeudelliset siviiliriita-asiat.
Nykyinen ryhmäkannelaki tuli voimaan Suomessa vuonna
2007. Ennen lain voimaantuloa ryhmäkannelainsäädäntöä on
vuosina 1992—2006 pohdittu useissa eri oikeusministeriön
työryhmissä ja selonteoissa. Niissä käsiteltiin
myös ryhmäkannemahdollisuuden ulottamista erilaisiin
siviiliriita-asioihin. Lain säätämisvaiheessa päädyttiin
sen soveltamisala rajaamaan kuitenkin koskemaan vain varsin suppeasti
eräitä kuluttajaoikeudellisia riita-asioita.
Rajauksen taustalla vaikutti erityisesti elinkeinoelämän
voimakas ryhmäkanneoikeuden vastustus. Se ei kuulemma käynyt
päinsä, että tavalliset mattimeikäläiset
alkaisivat perätä ihan porukalla oikeuksiaan vääryyksien
sattuessa. Tästä rajauksesta johtuen voimassa
oleva ryhmäkannelaki on jäänyt lähinnä kuolleeksi
kirjaimeksi. Sen soveltamisala ja soveltamisedellytykset ovat niin suppeat,
että laki ei täytä sitä tehtävää,
joka sille alun perin tarkoitettiin. Ensinnäkin, lakia
voidaan soveltaa vain kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisissä riita-asioissa.
Lisäksi kuluttaja-asiamies on ainut osapuoli, joka voi
nostaa kanteen ja edustaa kuluttajaryhmää oikeudessa. Kolmanneksi,
kuluttajan on jätettävä kuluttaja-asiamiehelle
kirjallinen kuittaus, mikäli haluaa liittyä kanteen
osapuoleksi. Näiden rajaavien ehtojen vuoksi kanneoikeus
ei ole pystynyt suojaamaan heikomman markkina-aseman omaavan osapuolen
eli kuluttajan asemaa elinkeinonharjoittajaa vastaan, vaan on pikemminkin
kääntynyt ylösalaisin suojaten pitkälti
yksityisiä elinkeinonharjoittajia kanneoikeuden soveltamiselta.
Arvoisa puhemies! Nykyinen oikeudenkäyntimenettely
ja voimakkaasti rajattu ryhmäkanneoikeus eivät
tarjoa riittävästi keinoja kollektiivisten, hajaantuvien
tai pirstoutuneiden siviilioikeudellisten oikeussuojatarpeiden tyydyttämiseen. Järjestöjen
kanneoikeutta on Suomessa käsitelty esimerkiksi yhdenvertaisuuslainsäädännön
uudistamista koskeneessa toimikunnassa. Toimikunta ei kuitenkaan
ottanut kantaa asiaan, vaikka moni toimikunnan jäsen ja
työhön osallistunut yhdistys ilmoitti kannattavansa
kanneoikeutta.
Useat kansalaisjärjestöt vaativat ennen eduskuntavaaleja
antamassaan kannanotossa järjestöjen kanneoikeutta
koskevan lainsäädännön valmistelun
aloittamista. Järjestöjen kanneoikeuden laajentaminen
on siten ollut viime vuosina kasvavassa määrin
esillä kotimaisessa lainsäädäntökeskustelussa.
Nyt käsillä oleva esitys yleiseksi ryhmäkannelaiksi
sisältäisi kanneoikeuden sekä rekisteröidyille
yhdistyksille että kanteessa määritellyn
ryhmän jäsenille.
Ryhmäkanne on varsin tavallinen oikeuksien ajomuoto
angloamerikkalaisissa maissa, ja joukkokannejärjestelmä on
laajassa muodossa käytössä esimerkiksi
Yhdysvalloissa, Englannissa, Kanadassa ja Australiassa. Näissä maissa
on voimassa ryhmäkannejärjestelmän soveltamisalaltaan
yleinen malli, joka mahdollistaa hyvin erilaisten siviilioikeudellisten
kanteiden ajamisen ryhmän puolesta. Euroopassa yleinen
ryhmäkannejärjestelmä on voimassa esimerkiksi
Ruotsissa.
Arvoisa puhemies! Ryhmäkanneoikeuden laajentamisen
keskeinen tavoite on oikeudenloukkauksesta kärsineiden
oikeusturvan lisääminen ja oikeusjärjestelmän
väärinkäytöksiä ehkäisevän
voiman lisääminen sekä prosessiekonomisten
etujen saavuttaminen korvaamalla useita erillisiä oikeudenkäyntejä yhdellä kollektiivisella
oikeudenkäynnillä.
Mahdollisuus ryhmäkanteen ajamiseen parantaa oikeussuojan
saatavuutta etenkin pirstoutuneissa asioissa tasapainottamalla oikeudenkäyntiin
liittyvien riskien, kuten oikeudenkäyntikulujen, ja siinä saavutettavissa olevien
etujen suhdetta.
Tilanteissa, joissa oikeudenloukkauksen kohteeksi joutuneen
passiivisuus johtuu esimerkiksi varallisuuteen liittyvistä,
tiedollisista, taidollisista, terveydellisistä tai muista
vastaavista esteistä tai joissa oikeudenloukkauksen kohteeksi
joutunut on muista syistä toiseen nähden selvästi
alistetussa asemassa, loukatun yksilön oikeussuojaa on
ryhmäkanteen avulla perusteltua parantaa. Tällainen
alisteinen asema voi ilmetä esimerkiksi työsuhteessa,
luotonantosuhteessa tai muussa sopimussuhteessa.
Vastaavasti työelämään liittyvissä asioissa työnantajan
saattaa nykyisellään olla jopa kannattavampaa
rikkoa lakia ja työehtosopimusta, koska kaikki eivät
välttämättä tiedä oikeuksistaan
tai eivät eri syistä uskalla niitä ajaa,
työpaikat kun ovat taloudellisen alamäen takia
niin tiukassa, ettei yksittäiseltä työntekijältä voida
kohtuudella edellyttää epäkohtiin puuttumista.
Kukapa haluaisi itselleen hankalan työntekijän
maineen.
Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan ammattiliiton on saatava jokaiselta työntekijältä valtakirja
ennen kuin se voi viedä jutun oikeuteen. Menettely on hidasta
ja vaivalloista. Työntekijältä vaaditaan
myös rohkeutta esiintyä oikeudessa omissa nimissään,
eivätkä kaikki loukkausten kohteiksi joutuneet
edes löydä tietään ammattiliittojen
tarjoaman avun pariin. Samalla työsuojeluviranomaisten
mahdollisuudet valvoa työehtoja ovat resurssi- ja rakennesyistä jatkuvasti
heikentyneet.
Kanneoikeus täydentäisi viranomaisvalvontaa
ja tehostaisi sitä. Kanteen nostamismahdollisuus jo sinällään
hillitsisi esimerkiksi ulkomaalaisen työehtojen polkemista.
Tällöin työntekijöiden suoja
heikompana sopimuspuolena paranisi. Useasti esimerkiksi ulkomaalainen
työntekijä ei välttämättä edes
tunne suomalaisia työehtoja ja oikeuksiaan täysimääräisesti.
Voidaan myös ajatella, että syrjimättömyys
on niin tärkeä ihmis- ja perusoikeus, ettei yksilö voi
siitä tehokkaasti luopua. Siitä syystä kanneoikeus
on perusteltua rakentaa niin sanotun opt-out-järjestelyn varaan,
jossa ryhmän jäsen tulee automaattisesti tuomion
oikeusvaikutusten piiriin, ellei hän nimenomaisesti siitä erikseen
irtaudu.
Ryhmäkanneoikeus on sikäli myös elinkeinoelämän
etu, että se ehkäisee epäasiallista kilpailua
esimerkiksi työntekijöiden työehtoja
polkemalla, kun uhkana on vaikkapa ammattiliiton nostama ryhmäkanne.
Näin ollen se ehkäisee epäasianmukaista
toimintaa ja luo tilaa terveelle kilpailulle.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olen yksi edustaja Kärnän
lakialoitteen allekirjoittajista ja kannatan vilpittömästi
ryhmäkanneoikeuden laajentamista. Kannatin sitä jo
laajemmassa muodossa edellisellä kierroksella, mutta sitten valitettavasti
käsittelyn aikana päädyttiin tähän riisutumpaan,
kapeampaan malliin.
Tuolloin — jos historiasta sananen — pelättiin
todellakin sitä, että Suomessa yleistyisivät amerikkalaistyyliset,
ehkä turhatkin oikeudenkäynnit, joissa vaadittaisiin
valtavia vahingonkorvauksia. En pidä tätä mahdollisuutta
kovin todennäköisenä, koska eihän
Suomen lainsäädäntö muutenkaan
noudattele Yhdysvaltain lainsäädäntöä.
Meidän korvaussummamme ovat muissakin oikeudenkäynneissä erikokoisia.
Mielestäni tämä lain laajentaminen
vain vahvistaisi yksilön oikeusturvaa, se karsisi päällekkäisiä oikeudenkäyntejä ja
ylipäätään mahdollistaisi sen,
että ihan tavallinen ihminen, jonka oikeuksia loukataan,
saattaisi lähteä viemään asiaansa
eteenpäin. Kenties nykyisessä tilanteessa hän
ei siihen jostain syystä, joko talouden tai muiden voimavarojensa
vuoksi, pysty. Eli vilpittömästi kannatan, että tämä asia
menee eteenpäin.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lähetekeskustelussa
oleva lakiehdotus yleisestä ryhmäkanneoikeudesta
näissä siviiliriita-asioissa on erittäin
tervetullut ja lämmittää sydäntä näin
ystävänpäivänä oikein
kovasti. Tämä on sellainen asia ja toive, joka
silloin pari vuotta sitten, kun kaikki kävimme eduskuntavaalikampanjaa,
todella usein tuli kansalaisten kanssa keskusteluun. On todella
kiva, että tämä on nyt täällä käsittelyssä.
Niin kuin edustaja Kärnä aloitteessaan toteaa, tosiaankin
nykyinen oikeudenkäyntimenettely ja tämä aika
voimakkaasti rajattu ryhmäkanneoikeus ei tarjoa riittävästi
keinoja näitten kollektiivisten oikeussuojatarpeitten tyydyttämiseen.
Olisikin todella hyvä, että meillä olisi
ryhmäkannelaki, joka sisältäisi kanneoikeuden
sekä näille rekisteröidyille yhdistyksille
että sitten kanteessa määritellyn ryhmän
jäsenille.
Tämä lakialoitteen tavoitteessa todettu mahdollisuus
ryhmäkanteen ajamiseen parantaisi oikeussuojan saatavuutta
muun muassa siinä mielessä, että se tasapainottaisi
näiden oikeudenkäyntiin liittyvien aika isojenkin
riskien, kuten oikeudenkäyntikuluriskien, ja saavutettavissa olevien
etujen suhdetta. Tämä on aika merkittävä asia
yksilöiden kannalta. Ryhmäkanteella myöskin
saavutetaan näitä prosessuaalisia etuja, niin
kuin tässä aloitteessa todetaan. On paljon järkevämpää ajaa
samanlaisiin perusteisiin nojautuvaa asiaa samaa vastaajaa vastaan
ryhmäkanteella, kun oikeudenkäynti voi pohjautua
tähän ihan samaan todistelu- ja oikeudenkäyntiaineistoon.
Tosiaankin tämä tulee myöskin vastaajan
hyväksi, se on hyvä huomata. Ja uskoisin, että myöskin
oikeuslaitoksen resursseja tulee mahdollisesti säästymään
tällä tavalla, kun ei samaa asiaa tarvitse käsitellä niin
kauhean monta kertaa.
Myöskin muun muassa ympäristövahingot, jotka
Kärnä tässä ottaa esille, joissa
voi olla kysymyksessä hyvinkin laaja vahinko, joka voi pirstoutua
hyvin pieniin osiin, voidaan saada helpommin tuomioistuimiin, kun
tämä yhteinen intressi voi olla hyvinkin merkittävä.
Minä näkisin, että myöskin nämä ympäristövahingot
olisivat tosiaan yksi semmoinen tärkeä asia, jonka
me saisimme paremmin sitten korvausten piiriin, jos tämä aloite
hyväksyttäisiin.
Mutta tämä ryhmäkannemahdollisuus
olisi ehkä kaikkein tärkein näissä työelämään
liittyvissä asioissa, koska on tietenkin totta, että kaikki
työntekijät eivät välttämättä edes
tiedä oikeuksiaan tai sitten he eivät uskalla
niitä ajaa. Esimerkiksi moni pelkää sitä,
että menettää työpaikkansa,
jos lähtee asiaansa ajamaan, ja voimassa olevan lainsäädännön
mukaanhan ammattiliittojen pitää saada jokaiselta
työntekijältä se valtakirja ennen kuin
voi viedä jutun sinne oikeuteen, ja tämä on
aika hankalaa. Työntekijältä myöskin vaaditaan
aika paljon rohkeutta esiintyä oikeudessa omissa nimissään,
ja kaikki ihmiset, jotka joutuvat tämmöisten loukkausten
kohteeksi, eivät edes löydä tietään
sinne ammattiliittojen avun piiriin.
Järjestöjen ja muiden yksilöityjen
ryhmien kanneoikeus mahdollistaisi lainsäädännön
tehokkaamman täytäntöönpanon
ja sen tarkoituksen paremman toteutumisen, niin kuin täällä todetaan.
Se myöskin täydentäisi viranomaisvalvontaa
ja tehostaisi sitä. Kanteen nostamismahdollisuus jo sinällään
hillitsisi esimerkiksi ulkomaalaisten työntekijöiden
työehtojen polkemista, joka on todellinen ongelma meillä tämän päivän
Suomessa. Useasti tämmöinen ulkomaalainen työntekijä ei
välttämättä edes tunne suomalaisia
työehtoja ja oikeuksiaan täysimääräisesti,
ja näin sitten, jos tämä ryhmäkanneoikeus olisi,
tämä epäterve kilpailu työehtoja
polkemalla voisi tulla ehkäistyksi.
Minä todella toivon tälle aloitteelle menestystä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka oppositio ja hallitus aina aika
ajoin ottavat täällä kovastikin yhteen
ja olemme eri mieltä asioista, niin tässä kyseisessä lakialoitteessa,
jonka itsekin olen allekirjoittanut, en voi olla mitään muuta
kuin samaa mieltä tämän ryhmäkanneoikeuden
tarpeellisuudesta, ja toivotan tälle laki-aloitteelle menestystä.
Tämä on äärimmäisen
tärkeä asia.
Olen itse tehnyt kirjallisen kysymyksen ryhmäkanteesta
liittyen vakuutus- ja potilasvahinkoasioihin ja saanut siitä vastauksen
oikeusministeri Henrikssonilta, että hän ei katso
sitä mahdolliseksi. No, se keskustelu varmaan vielä jatkuu.
Tässä asiassa olisi tietysti toivottavaa,
että ymmärrystä löytyisi. Vaikka
täällä on vain kahden perussuomalaisten
kansanedustajan nimi eli allekirjoittaneen ja edustaja Mölsän
nimi, niin uskon, että meidän ryhmästä tälle
aloitteelle ja tälle ajatukselle löytyy enemmänkin
tukea, vaikkei täällä nimiä ole
tämän enempää. Erittäin
hyvä lakialoite.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Ryhmäkanneoikeus lakialoitteena edustaja
Kärnän toimesta on erittäin hyvä,
ja olisin itsekin allekirjoittanut lakialoitteen, jos olisin sen
nähnyt, mutta tässä kuitenkin haluan
puoltaa tätä lakialoitetta puheenvuorollani.
Olisi lukemattomia esimerkkejä siitä, millä voitaisiin
puolustaa tämänkaltaista lakialoitetta, ja haluan
yhden erittäin tärkeän esimerkin nostaa tässä vaiheessa.
Me muistamme kaikki, kuinka tällä Pandemrix-rokotteella
usea lapsi ja varsinkin nuori sai elinikäisen sairauden
sen johdosta, että saatiin vääränlaista
lääkettä, lääkettä,
joka ei ollut valmis ja jota ei olisi pitänyt ihmisille
antaa.
6.2.2013 mennessä on nyt rekisteröity 145 narkolepsiatapausta,
ja näille on erilaisia korvauksia suoritettu. Tunnen itse
yhden perheen ja heidän lapsensa, joka sai 14-vuotiaana
tämän sairauden, narkolepsian, ja heille maksettiin
korvausta siten, että he saivat ennakkokorvauksena 8 700
euroa ja pysyvänä haittakorvauksena 1 133 euroa
33 senttiä eli yhteensä alle 10 000 euroa. Lisäksi
heille on luvattu, että kun lapsi täyttää 18 vuotta — hän
juuri nyt tänä vuonna täyttää 18 vuotta — silloin
neuvotellaan uudelleen lisäkorvauksesta, mikä tulee
täysi-ikäiselle. Kaivamieni tietojen mukaan se
uudelleenkorvausten keskiarvo on 22 000 euroa 18 vuoden
ikään tullessa. Mutta käytännössä se
noin 30 000 yhteensä on kokonaiskorvaus elinikäisestä sairaudesta,
joka vie monelta työkyvyn, jopa kyvyn opiskella, kyvyn
iloita elämästä, kuten tälläkin
nuorella pojalla. Hän ei pysty esimerkiksi nauramaan, koska
se laukaisee sen narkolepsian.
Tämmöisissä tilanteissa ne omaiset,
jotka ovat saaneet tämän sairauden lapsillensa,
olisivat voineet nostaa ryhmäkanteen ja saada aivan toisenlaisen
lopputuloksen lastensa tulevaisuuden turvaamiseksi. Tämän
esimerkin johdosta jo meidän lainsäätäjien
tulee suoda se mahdollisuus, että vanhemmat saavat oikeutta
kokemalleen vääryydelle näin isoja lääkejättejä ja
tässä tapauksessa myös THL:ää kohtaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten viime eduskuntavaaliohjelmassa
todetaan seuraavaa: "Tarpeeksi kovat sanktiot työntekijöittensä työehtoja
laiminlyöville työnantajille, ay-liikkeen kanneoikeus sekä veronumeron
luominen ulkomaisille työntekijöille ovat ensimmäisiä askeleita
erityisesti ravintola- ja rakennusalamme saamisessa tasapainoon."
Lisäksi meillä on täällä maininta
myös tilaajavastuulaista ym. ja myös näitten
sanktioitten korottamisesta.
Itse ainakin näen, että tämä kanneoikeus
on sekä työntekijän että työnantajan
etu eikä jaa siten mitenkään omasta mielestäni
millään poliittisella akselilla tätäkään
salia, tai ainakaan näin ei saisi olla. Eli kannatan tätä edustaja
Kärnän tekemää lakialoitetta.
Ehkä perussuomalaiset odottivat, että SDP kun
on hallituksessa, niin tämä olisi saattanut tulla
ihan hallituksen esityksenäkin, mutta näin ei nyt
käynyt. Mutta tässähän on menossa
erilaisia poliittisia hankkeita, jotka myös siinä tilanteessa,
että allekirjoituksia on alle sata lakialoitteessa — jos
siinä on hallituksen riveistä mukana porukkaa — saattavat
edetä. Jos siis ajattelee sitä tilannetta, niin
tämä aloitehan saattaa vielä mennä ihan
eteenpäin. Toivoisin nimenomaan, että sen aloitteen
sijaan, mistä nyt tässä mainitsin esimerkkinä,
tämä aloite voisi olla sellainen. Tietysti meillä muillakin
on paljon hyviä aloitteita, eli jos se pää saataisiin
tästä nyt auki, niin olisi paljon hyviä aloitteita,
mitä voitaisiin viedä yhdessä eteenpäin.
Keskustelu päättyi.